FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1992

VII. v. o.

72

Vládní návrh

Ústavní zákon

ze dne .........

o způsobu zániku České a Slovenské Federativní Republiky

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto ústavním zákoně:

§ 1

Česká a Slovenská Federativní Republika zanikne

a) deklarací Federálního shromáždění schválenou ústavním zákonem Federálního shromáždění nebo

b) dohodou České národní rady a Slovenské národní rady nebo

c) referendem vyhlášeným na základě ústavního zákona Federálního shromáždění nebo ústavního zákona České národní rady nebo ústavního zákona Slovenské národní rady nebo

d) vystoupením České republiky nebo Slovenské republiky z České a Slovenské Federativní Republiky jinak ústavně projevenou vůlí České národní rady nebo Slovenské národní rady.

§ 2

(1) Zanikne-li Česká a Slovenská Federativní Republika jakýmkoli způsobem uvedeným v § 1, stávají se Česká republika a Slovenská republika nástupnickými státy.

(2) Ústavní zákon Federálního shromáždění v případě uvedeném v § 1 písm. a) a dohoda České republiky a Slovenské republiky v případech uvedených v § 1 písm. b), c) a d)

a) stanoví přenesení působnosti České a Slovenské Federativní Republiky na nástupnické státy;

b) určí způsob přechodu majetku České a Slovenské Federativní Republiky na nástupnické státy.

§ 3

Česká republika a Slovenská republika jsou oprávněny jednat před zánikem České a Slovenské Federativní Republiky o úpravě vzájemných poměrů ve věcech, které náleží do působnosti České a Slovenské Federativní Republiky.

§ 4

Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dne ..........

Důvodová zpráva

I. Obecná část

Návrh ústavního zákona je zpracován k realizaci programového prohlášení vlády ČSFR, v němž se vláda ČSFR zavázala, že připraví, a pokud k tomu bude zmocněna, navrhne podmínky pro hladké fungování dvou svrchovaných států s mezinárodně právní subjektivitou.

Platné ústavní předpisy výslovně nezakotvují právo republik na secesi.

Předložený návrh má zabezpečit legalitu a legitimitu procesu zániku československé federace.

Zákon předkládá několik variant zániku federace umožňující pružně vybrat nejvhodnější řešení, které by odpovídalo reálnému vývoji.

Návrh ústavního zákona zachycuje všechny čtyři dohodnuté způsoby, tj. deklaraci Federálního shromáždění o zániku federace, oboustrannou dohodu národních rad, referendum a jednostranný akt jedné republiky.

Provedení referenda představuje finanční dopady na státní rozpočty České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky; přijetí ostatních aktů žádné finanční dopady nepředstavuje.

II. Zvláštní část

K § 1

V ustanovení se taxativně vyjmenovávají způsoby zániku České a Slovenské Federativní Republiky.

Vzhledem k závažnosti aktu je třeba, použije-li postup podle písmene a), aby byly deklarace schválena ústavním zákonem. Není vyloučeno, aby přijetí deklarace iniciovala národní rada.

Pro dohodu České národní rady a Slovenské národní rady se nepředepisuje zvláštní forma, neboť i ona bude nepochybně součástí dohody národních rad o zániku České a Slovenské Federativní Republiky.

Referendum je ústavní institut, který je již součástí ústavního systému České a Slovenské Federativní Republiky. Navíc se předpokládá, že referendum bude moci být vyhlášeno i na základě ústavního zákona příslušné národní rady.

Pro vystoupení České republiky nebo Slovenské republiky z České a Slovenské Federativní Republiky jinak ústavně projevenou vůlí České národní rady nebo Slovenské národní rady se nepředepisuje žádná forma. Jde o jiné způsoby ústavně projevené vůle než referendum podle § 1 písm. c).

K § 2

Vnitrostátní úprava zániku České a Slovenské Federativní Republiky podle § 1 předpokládá důstojné formy zániku České a Slovenské Federativní Republiky a vznik dvou států s mezinárodně právní subjektivitou.

Odstavec 1 konstatuje, že obě republiky se stávají nástupnickými státy.

Pro případ zániku České a Slovenské Federativní Republiky způsoby uvedenými v § 1 zákon stanoví nezbytné náležitosti pro zajištění legality zániku České a Slovenské Federativní Republiky a nástupnictví obou republik. Tato ustanovení reagují na úmluvy o sukcesi států a na naplnění tohoto postupu závisí i způsob reakce jiných států na zánik České a Slovenské Federativní Republiky.

K § 3

Pokud bude v případě jakéhokoliv způsobu zániku České a Slovenské Federativní Republiky stanoven termín zániku s určitou lhůtou, dává se republikám právo jednat ještě před zánikem České a Slovenské Federativní Republiky o úpravě budoucích poměrů mezi oběma republikami v těch věcech, které podle platné ústavní úpravy náležející do působnosti federace.

V Praze dne 3. září 1992

Předseda vlády ČSFR:

Místopředseda vlády ČSFR:


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP