Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky
VII. volební období
203
Odpověď
předsedy vlády ČSFR PhDr. Jana Stráského na interpelaci podanou poslancem Sněmovny lidy M. Zemanem ve věci převodu federálních orgánů (tisk 150)
PŘEDSEDA VLÁDY ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY
|
V Praze dne 30. listopadu 1992 |
|
Č. j. 16/I /92-PV |
Váženy pane poslanče,
zasílám Vám odpověď na otázky, o které jste mě požádal dne 2. listopadu 1992:
1. Na základě jakého rozhodnutí vlády ČSFR nebo ministra došlo k podstatnému snížení stavu pracovníků na FMPSV, FVŽP, FÚHS, FMD, FMS a FMK před 1. 11. 1992 (účinnost obou ústavních zákonů)?
Všechna uvedená ministerstva postupovala na základě organizačních opatření jednotlivých ministrů, vycházejících ze schváleného Programového prohlášení vlády ČSFR.
2. Jak byla v souvislosti se snížením stavu pracovníků provedena změna kapitoly státního rozpočtu příslušného ústředního orgánu za rok 1992?
Změny rozpočtu kapitoly příslušného ústředního orgánu v souvislosti se snížením stavu pracovníků zatím nebyly prováděny.
Postup v tomto bodě vyplývá z "Pokynů pro provedení převodu ukazatelů rozpočtu a účetní uzávěrky u zrušených ústředních orgánů", vydaných Federálním ministerstvem financí, v návaznosti na usnesení vlády ČSFR č. 561 ze dne 14. 10. 1992.
3. Jakým legislativním aktem byl proveden převod pracovníků a neinvestičních a investičních prostředků federace na ústřední orgány republik v jakém poměru bylo provedeno členění ČR:SR?
Právním podkladem pro převod pracovníků a investičních a neinvestičních prostředků z federace na republiky je ústavní zákon č. 493/1992 Sb., který vychází z konstrukce, že federaci přísluší jenom věci, které potřebuje k plnění svých kompetencí.
Při převodu příslušných prostředků na zbývající období roku 1992 (listopad a prosinec) se bude postupovat opět podle "Pokynů pro provedení převodu ukazatelů rozpočtu a účetní uzávěrky u zrušených ústředních orgánů", na základě předložených, vzájemně odsouhlasených delimitačních protokolů.
4. Jak bude postupováno při případném ukončení činnosti FMZV, FMF, FMH, FMNO, FMV a FMK k 31. 12. 1992 (ukončení pracovních poměrů, delimitace pracovníků do republik, jak bude předáván majetek federace resortům republik pokud k tomu dojde po 1. 1. 1993)?
5. Zda bylo stanoveno jednotné odstupné pro pracovníky ústředních orgánů federace nebo zda se postupuje individuálně podle kolektivních smluv, jakým způsobem toto odstupné bude propláceno u ústředních orgánů, jejichž působnost případně končí k 31. 12. 1992, zda nebude nutno zajistit určitou část finančních prostředků pro odstupné z rozpočtu roku 1993?
Přesný postup při ukončení činnosti zbylých federálních ústředních orgánů státní správy nelze zatím určit, protože závisí od neznámých skutečností (např. přijetí právní úpravy o skončení pracovních poměrů na federálních orgánech v souvislosti se zánikem státu).
V zásadě lze však říci, že postup při převádění pracovníků nebo při ukončení jejich pracovních poměrů je zvládnutelný a nebude se výrazně odchylovat od předchozích případů.
Předávání majetku federace republikám se bude již řídit nedávno přijatým ústavním zákonem o dělení majetku ČSFR.
Při vyplácení odstupného se postupuje individuálně podle uzavřených kolektivních smluv s tím, že pracovníkům, kteří budou pracovat do konce existence příslušného federálního ministerstva, musí být odstupné vyplaceno nejpozději dnem skončení pracovního poměru, t. j. dne 31. prosince 1992.
S pozdravem
Vážený pan
Miloš Zeman
poslanec Sněmovny lidu
Federálního shromáždění ČSFR
Praha