Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky
209
Informace
o stavu zpracování mezirepublikových smluvních úprav ve věcech informačních fondů federace, ochrany skutečností tvořících státní tajemství federace a kontrole a spolupráci na hranici mezi Českou republikou a Slovenskou republikou
Předkládá se na základě usnesení Federálního shromáždění č. 87 z 5. listopadu 1992
Obsah:
I. Návrh usnesení Federálního shromáždění
II. Informace
Předkládá:
PhDr. Jan Stráský
předseda vlády ČSFR
V Praze dne 9. prosince 1992
Příloha I
Návrh
USNESENÍ FEDERÁLNÍHO SHROMÁŽDĚNÍ
č. ......
k informaci vlády ČSFR o stavu zpracování mezirepublikových smluvních úprav ve věcech informačních fondů federace, ochrany skutečností tvořících státní tajemství federace a kontrole a spolupráci na hranici mezi Českou republikou a Slovenskou republikou
Federální shromáždění
bere na vědomí informaci vlády ČSFR o stavu zpracování mezirepublikových smluvních úprav ve věcech informačních fondů federace, ochrany skutečností tvořících státní tajemství federace a kontrole a spolupráci na hranici mezi Českou republikou a Slovenskou republikou.
Příloha II
Informace
o stavu zpracování mezirepublikových smluvních úprav ve věcech informačních fondů federace, ochrany skutečností tvořících státní tajemství federace a kontrole a spolupráci na hranici mezi Českou republikou a Slovenskou republikou
Federální shromáždění na 5. společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů dne 5. listopadu 1992 přijalo usnesení č. 87 k programu opatření vlády ČSFR proti živelnému a neústavnímu zániku federace a proti případnému riziku vyvolávání konfliktů mezi občany v souvislosti s řešením státoprávních otázek.
Pod bodem 2 tohoto usnesení požádalo vládu ČSFR, aby předložila Federálnímu shromáždění informaci o vypracování mezirepublikových smluvních úprav:
- o pravidlech společného využívání informačních fondů federace,
- o vzájemných zárukách ochrany skutečností tvořících státní tajemství federace,
- o společní kontrole a další spolupráci na hranici mezi Českou republikou a Slovenskou republikou.
Ke dni 9. prosince 1992 je stav prací na smluvních úpravách následující:
1. Pravidla společného využívání informačních fondů federace
V oboru působnosti federálního ministerstva vnitra byla zpracována "Smlouva mezi vládou České republiky a vládou Slovenské republiky o společném využívání informačních fondů vzniklých v oblasti vnitřního pořádku a bezpečnosti". Uvedená smluvní úprava byla Českou národní radou a Národní radou Slovenské republiky ratifikována. Smyslem smlouvy je vymezit umístění, vedení, správu, způsob užívání a dělení informačních a archivních fondů, které zůstávají v dočasném společném užívání smluvních stran. V návaznosti je ve schvalovacím řízení návrh Prováděcího protokolu, k jehož s jednání citovaná vládní smlouva v ustanovení Čl. 8 zmocňuje ministry vnitra. Schválení Prováděcího protokolu ministry vnitra ČSFR, ČR a SR se předpokládá ve dnech 13. a 14. prosince 1992.
Způsob rozdělení informačních fondů FBIS je přesně vymezen zákonem FS ze dne 13. 11. 1992 o zrušení FBIS. Ve smyslu § 7 tohoto zákona budou informace zařazené do evidencí FBIS rozděleny mezi příslušné orgány ČR a SR na základě dohody uzavřené mezi nimi s respektováním státně bezpečnostních zájmů obou republik. Vzhledem k tomu, že vláda ČR dosud nenavrhla předsednictvu ČNR jmenování ředitele BIS ČR a není dosud přijat zákon o zřízení slovenské bezpečnostní informační služby, bude tato otázka řešena až po faktickém vytvoření obou subjektů a jmenování jejich ředitelů. Přesto byla učiněna opatření, jejichž výsledkem je faktické dělení evidenčních fondů podle místa jejich vzniku. K datu 15. 12. 1992 by mohly být všechny evidenční a poznatkové fondy, které vznikly na území Slovenské republiky, včetně stejně vzniklých fondů z centrální evidence, připraveny k předání do Bratislavy. Přesná pravidla vzájemného využívání fakticky rozdělených fondů vytvořených FBIS budou přijata za souhlasu české a slovenské vlády až po faktickém vzniku obou nástupnických subjektů. V budoucím období se předpokládá velmi úzká vzájemná spolupráce a kooperace ve všech oblastech spadajících do kompetence bezpečnostních informačních služeb včetně výměny získaných poznatků ke sledované problematice.
V oblasti obrany jsou pravidla společného využívání informačních fondů řešena mimoresortními smlouvami a ve specifických oblastech pak zvláště Smlouvou mezi ministrem obrany České republiky a ministrem obrany Slovenské republiky o spolupráci při zabezpečení spojení informatizace a šifrové ochrany informací a Smlouvou mezi ministrem obrany České republiky a ministrem obrany Slovenské republiky o spolupráci při zabezpečování společenskovědních výzkumů. V působnosti FMO je v podstatě zabezpečeno rovné využívání informačních fondů českou i slovenskou stranou.
Data z finanční databanky vedené FMF budou uschovány ve výpočetním středisku ministerstva financí České republiky s možností jejich využití oběma republikami v roce 1993. Předpoklad délky uložení databáze je rok 1993. Po tomto datu, pokud republiky neprojeví zájem o vytvoření kopií či převod dat, nebudou od 1. 1. 1994 informace dále poskytovány a materiály budou buď vymazány nebo předány k archivaci.
2. Vzájemné záruky ochrany skutečností tvořících státní tajemství federace
V rámci působnosti federálního ministerstva vnitra jsou řešeny návrhem "Dohody mezi ministerstvem vnitra České republiky a ministerstvem vnitra Slovenské republiky o rozdělení a dalším využívání písemností vzniklých z činnosti útvarů federálního ministerstva vnitra, federálního policejního sboru, Správy vojsk ministerstva vnitra, Nezávislé komise při federálním ministerstvu vnitra a Centrální personální evidence federálního ministerstva vnitra". Schválení této dohody lze předpokládat na poradě ministrů vnitra ČSFR, ČR a SR ve dnech 13. a 14. prosince 1992.
Ochrana skutečností tvořících obsah státního tajemství federace v oblasti FBIS, které přejdou z federální úrovně do kompetence republik, bude zabezpečena kontinuálně oběma nástupnickými subjekty FBIS. Předpokládá se, že předmět státního tajemství republik bude v úzké spolupráci s republikovými ministerstvy vnitra za součinnosti obou služeb nově definován.
Vzájemné záruky ochrany skutečností tvořících státní tajemství federace na úseku obrany jsou v přímé závislosti na převzetí právního řádu ČSFR do právního řádu republik, a to zákona č. 102/1971 Sb., o ochraně státního tajemství, ve znění zákona č. 383/1990 Sb., nařízení vlády ČSFR č. 419/1990 Sb., o základních skutečnostech tvořících předmět státního tajemství a nařízení vlády ČSFR č. 420/1990 Sb., o ochraně hospodářského a služebního tajemství.
V čl. VIII Smlouvy mezi Českou republikou a Slovenskou republikou v oblasti obrany je řešena ochrana všech informací nebo údajů, které by mohly ohrozit obranyschopnost, případně poškodit zájmy druhé smluvní strany. Tato skutečnost je řešena i smlouvou mezi vládou České republiky a vládou Slovenské republiky o rozdělení archivních fondů a spisových fondů Československé armády, pokud se tyto skutečnosti stanou objektem této Smlouvy.
3. Společná kontrola a další spolupráce na hranicích mezi Českou republikou a Slovenskou republikou
Smluvní úprava a především pak realizace smluvních závazků, která je podmíněna faktickou existencí hraničních přechodů, nebyla dosud předmětem jednání. Skutečnost, že mezi Českou republikou a Slovenkou republikou nebudou po určité období existovat funkční státní hraníce v plném smyslu tohoto pojmu, spolu s možností změny dosud jednotné právní úpravy předmětné problematiky v rámci federálního zákonodárství, se odráží v návrhu Smlouvy mezi vládou České republiky a vládou Slovenské republiky o společném postupu v otázkách pohybu cizinců ze třetích států na území České republiky a na území Slovenské republiky.
Zcela opodstatněně jsou upřednostňovány závazky plynoucí z mezinárodních smluv uzavřených ČSFR, jejichž přechod na nově vzniklé subjekty lze oprávněně předpokládat. Prioritní zájmy obou republik na integrovaném postupu v oblasti tzv. cizineckého režimu, který by vycházel z mezinárodních smluv a upravoval shodně instituty pobytu cizinců, uprchlíků a pohraničního odbavení, odpovídají i zahraničně politickým zájmům České republiky a Slovenské republiky.
Problematiku vzdušného prostoru řeší Smlouva mezi ministrem obrany České republiky a ministrem obrany Slovenské republiky o spolupráci v oblasti letového provozu, výměny informací, zabezpečení pomoci při stavu nouze letadel, redislokace, přípravy osádek, obsluh a techniky letectva a PVO. Daná smlouva upravuje leteckou činnost stejným způsobem jako s ostatními suverénními státy.
Dohoda o vytvoření celní unie mezi Českou republikou a Slovenskou republikou v článku l, odst. 3 stanoví, že celní kontrola zboží bude provedena na společné státní a celní hranici a nepřímo předpokládá uplatňování společné kontroly na celních přechodech.
Z tohoto pohledu se jeví jako nezbytné uzavřít Smlouvu mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o zřízení celních přechodů a dále Smlouvu o společném výkonu kontroly na státních hranicích mezi Českou republikou a Slovenskou republikou. Nezbytnost uzavření těchto smluv je dána zejména těmito důvody:
- zřízení celního přechodu je možné pouze na základě mezinárodní smlouvy. Touto smlouvou je potvrzena shoda jak pokud jde o místo zřízení přechodu, tak i termín jeho zřízení, dohodnuty druh provozu, pracovní doba a další nezbytné skutečnosti organizačního, technického a jiného charakteru.
- pro uzavření smlouvy o společném výkonu kontroly jsou dominující nejen zcela zřejmé ekonomické důvody (na každém celním přechodu je budováno pouze jedno odbavovací zařízení společné pro obě strany, takže jak zřizovací, tak i provozní náklady jsou celkově výrazně nižší), ale významným faktorem jsou rovněž otázky provozně technického charakteru, ekologické, plynulost odbavování apod. V praxi se společné služby pozitivně promítají i do rychlosti projednávání, neboť dopravní prostředek zastaví k celnímu projednání pouze jedenkrát.
V současné době je připravována smlouva mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o dočasné administrativní spolupráci celních orgánů, která směřuje k minimalizaci čekacích dob na celních přechodech mezi Českou republikou a Slovenskou republikou zejména zjednodušením stanoveného celního režimu.
Tato smlouva byla projednávána za účasti zástupců republikových ministerstev financí a celních orgánů dne 27. 11. 1992 v Brně. Na jednání bylo konstatováno, že k naplnění takovéto smlouvy je nezbytným předpokladem sjednání výše zmíněných smluv o zřízení celních přechodů a o provádění společné kontroly na státních hranicích.
K přípravě těchto smluv by měla být vládami obou republik zřízena společná smíšená komise. V případě jejího zřízení jsou orgány celní správy připraveny převzít gesci za její činnost, v krátké době předložit návrhy zmíněných smluv a organizačně zabezpečit jejich sjednání.