Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky
VII. volební období
218
Odpověď
ministra obrany ČSFR Ing. Imricha Andrejčáka na interpelaci podanou poslancem SN Marcelem Mihálikem ve věci letového provozu nad katastrem obce Jenkovce (ústní)
MINISTER OBRANY
Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky
Č. j.: 37762-84 |
V Praze dne .... prosince 1992
Vážený pane poslanče,
k Vaší interpelaci týkající se letového provozu nad katastrem obce Jenkovce Vám sděluji.
Lety letadel, které startu.jí a přistávají na letišti Užhorod jsou prováděny na základě "Protokolu o procedurách spolupráce mezi orgány řízení letového provozu letiště Košice a Užhorod" ze dne 18. 3. 1991 uzavřeného mezi federálním ministerstvem dopravy ČSFR a ministerstvem civilního letectví SSSR.
Velení armády s touto dohodou pouze vyslovilo souhlas. K její novelizaci po rozpadu SSSR zatím nedošlo.
Vzletová a přistávací dráha letiště Užhorod je umístěna pouze 60 m od státní hranice ČSFR a proto při východním větru je přiblížení letadel a přistávací manévr prováděn z území ČSFR na základě uvedeného Protokolu. V tomto dokumentu je specifikován pro tento účel omezený vzdušný prostor vymezený body Popriečny vrch kóta 1024,5 m, po státní hranici do Ruská, Velké Kapušany, Vojany, Budkovce, Jastrabie, Sobrance, Popriečny vrch kóta 1024, 5.
V tomto prostoru, kde se nachází obec Jenkovce se letadla přibližují k letišti Užhorod nejprve odletem ve výšce 2000 m od přívodného radiomajáku, který je umístěn 4 km od státní hranice na území ČSFR a po zatáčce do opačného směru letadla přilétají a klesají k radiomajáku až do výšky 300 m nad terénem s následujícím přistáním na letišti. Tento fakt je v souladu s Vaší námitkou o zhoršování životního prostředí v obci. Průměrně je uskutečněno 8 až 10 takových letů denně a ve dnech pracovního klidu 3 až 5 letů. Každé letadlo se takto v prostoru pohybuje dvakrát a proto počet přeletů odpovídá Vámi uváděnému počtu 20 až 25.
Každý let na území ČSFR do daného prostoru.je realizován s vědomím a povolením civilních orgánů řízení letového provozu na letišti Košice a vojenské orgány.jsou o nich informovány.
Tolik, pane poslanče, k Vaší interpelaci ze strany federálního ministerstva obrany. Další řešení této problematiky je v kompetenci resortu dopravy a vzhledem ke státoprávnímu uspořádání od 1. 1. 1993 je možné iniciovat nové jednání příslušnými orgány vlády Slovenské republiky.
S pozdravem
Vážený pán
Marcel Mihalik
poslanec Sněmovny národů FS
Praha