Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Kozákovi. Kdo se dále hlásí
do rozpravy? - Jestliže nikdo, prosím pana poslance
Výborného.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající,
dámy a pánové, můj návrh je
stručný. Dovolím si ho stručně
zdůvodnit také tím, že se nejedná
pouze o návrh můj osobní, ale o později
nepřijaté usnesení ústavně
právního výboru, který se usnesl tak,
jak máte na poslední straně tisku 43.
Navrhuji, aby ze společné zprávy byl vypuštěn
bod 25. Smysl toho návrhu je lépe rozpoznatelný,
budeme-li se informovat o přesném znění
současného platného § 30 odst. 1 písm.
a) zákona o přestupcích.
Dle tohoto ustanovení se přestupku na úseku
ochrany před alkoholismem a jinými toxikomaniemi
dopouští mimo jiné ten, kdo osobě, o
níž ví, že bude vykonávat zaměstnání
nebo jinou činnost, jíž by mohla ohrozit zdraví
nebo poškodit majetek, prodá, podá nebo jinak
umožní požít alkoholický nápoj,
eventuálně jinou návykovou látku.
Jestliže tedy tento přestupek, tato skutková
podstata bude vypuštěna, bude to ve svých důsledcích
znamenat, že jednání kohokoli, kdo prodá
osobě, o níž ví, že je připravena
například řídit motorové vozidlo
nebo, že je připravena řídit technologicky
náročný výrobní proces, alkoholický
nápoj, nebude moci být taková osoba za žádný
přestupek postižena.
Mně se nezdá takové řešení
správné, domnívám se, že tato
skutková podstata v zákoně o přestupcích
měla své opodstatnění, že její
vypuštění může přinést
neblahé následky, zvláště když
musím odmítnout ten argument, kterým bylo
zdůvodňováno vypuštění
této skutkové podstaty, a který spočívá
v tom, že údajně to lze velmi těžko
dokázat, zda ona osoba, která prodává
například řidiči alkohol, opravdu
ví, že je to řidič.
To já chápu, lze to opravdu stěží
prokázat, nicméně nebude-li tato skutková
podstata, tak se nebude prokazovat vůbec nic a zcela bezostyšně,
já jako hostinský, i když jím nejsem,
předložím alkoholický nápoj komukoliv,
prostě přijde host a odložil si motocyklovou
helmu na pult a řekne, přijel jsem na motocyklu
a přeji si tři panáky a hodlám zase
na motocyklu odjet. Ten hostinský podle navrhované
úpravy, zůstane-li bod 25 ve společné
zprávě, se ničeho nedopustil, ale můj
pocit mne říká, že se dopustil a že
by tedy bod 25 ve společné zprávě
měl být vypuštěn. To navrhuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Výbornému, prosím pana poslance
Vyvadila, aby se ujal slova.
Poslanec Jiří Vyvadil: Milé kolegyně,
vážení kolegové, budu stručný,
uvědomuji si právě při projednávání
zákona, že je nezbytné urychleně přijmout
nový jednací řád. V tomto ohledu i
návrh, který, tuším, podali poslanci
sociální demokracie, aby komise pro přípravu
jednacího řádu začala pracovat, je
velmi nezbytný. Já sám soudím, že
je zapotřebí přijmout princip minimálně
dvojího čtení zákona, ale na druhé
straně sám se děsím oněch pozměňovacích
návrhů, které jsou podávány
při tom posledním čtení, to je věc,
kterou nezbytně potřebuje, já sám
bych dnes nechtěl být na místě navrhovatelů,
protože některé věci, které jsou
navrhovány, dle mého soudu legislativně nejsou
zapracovatelné.
Snad bych jenom chtěl říci jednu věc,
v tom zákoně, díky Bohu, prošla jedna
změna, já na ni snad ani nebudu upozorňovat,
nicméně ta jedna změna je určitou
pozitivní reakcí na výzvu některých
obcí z příhraničních oblastí,
které mají určité problémy
s určitou činností. Jsem rád, že
na to nepadlo žádné slovo a tito radní,
až se pečlivě seznámí s textem
zákona, budou mít, i když okrajově,
možnost tyto věci posuzovat, protože já
sám se odmítám dívat do rozesmátých
tváří organizátorů této
činnosti na dálnici směrem na hranici, kteří
se smějí a redaktoři říkají,
nic se s tím nedá dělat. Tento zákon,
pokud bude přijat, a já doufám, že v
tomto bodě nebude přijata žádná
změna, tak tento zákon znamená, že se
s tím něco dělat může. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Vyvadilovi, prosím pan kolega Ullmann.
Poslanec Josef Ullmann: Vážený pane
předsedo, dámy a pánové, jenom ve
stručnosti bych si dovolil vyslovit svůj názor,
který je zcela opačný od názoru pana
poslance Výborného, týká se rovněž
společné zprávy str. 5, čl. 25, §
30, který má postihovat toho, kdo ví, co
někdo udělá. Domnívám se, že
tady může dojít k velikému zneužití
tohoto paragrafu, je to skutečně zcela sporné
prokazovat to, co kdo ví, a mám pocit, že ani
pan poslanec Výborný by neprokázal, co vím
já. Domnívám se, že to není možné
a demonstroval bych to na velmi jednoduchém příkladu.
V sobotu se zúčastním plesu a předem
říkám, že tam přijedu motorovým
osobním vozidlem. Samozřejmě, protože
jsem člověk slušný, tak neodjedu, ale
nicméně mohl by se vyskytnout někdo, kdo
řekne, tomu nenalévejte, ten je zde osobním
vozidlem a zase s ním pojede domů.
Domnívám se, že trestat někoho nebo
postihovat někoho za to, co ví, to je absurdní,
a proto bych se přimlouval za to, aby bylo schváleno
znění ve znění společné
zprávy. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Ullmannovi, prosím pana poslance Šumana.
Poslanec Vladimír Šuman: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
rád bych řekl několik slov k problému,
který je tady diskutován v závěru.
Náš výbor doporučil, aby v zákoně
zůstalo ustanovení tak, jak je. K panu poslanci
Ullmannovi - je zavádějící, pokud
se u tohoto textu celá argumentace odehrává
jenom vůči hospodským. Uvědomte si,
že například podle tohoto ustanovení
je postižitelný i ten a tedy prosím, omlouvám
se lékařům, kdo podá osobě,
o které ví, že půjde operovat, alkoholický
nápoj. Domnívám se, že je naprosto správné,
aby tento člověk byl postižen, pokud mu takový
nápoj podá. Příkladů podobného
charakteru je více, podle mého názoru je
naprosto nezbytné, abychom v těchto případech
vyvinuli maximální tlak, přestože respektuji
skutečnosti, že každý odpovídáme
především sám za sebe a jsme povinni
tuto odpovědnost nést. Tato společnost, podle
mého názoru, však v současné
době není v takovém stavu, abychom to mohli
nechat pouze na jednotlivci a je podle mne správné
postihovat i ty, kteří vědí a přesto
podají. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Šumanovi, slovo má kolega Krámek.
Poslanec Jan Krámek: Chtěl bych se krátce
zmínit o článku 38 odstavec 2, za přestupek
podle odst. 1 písm. a) lze uložit pokutu do 3.000,-
Kčs, za přestupek podle odstavce 1 písm.
c) pokutu do 50.000,- Kčs. Jedná se o úmyslně
protiprávní obsazení bytu. Domnívám
se, že to slovo "do" dává poměrně
volný prostor, a mluvím tady zejména za obce,
které odpovídají za majetek, jakým
způsobem tuto sankci uplatnit a plně se přimlouvám
za to, aby byla v tom návrhu ponechána. Je to odpovědnost
skutečně volených orgánů k
občanům své obce a nejedná se v mnoha
případech o nedobytnost. Pro mnoho lidí je
daleko pohodlnější obsadit byt, než čekat
na získání bytu jiným způsobem.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Krámkovi, pan kolega Jaroš se hlásí.
Poslanec Emil Jaroš: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
velmi krátce, přimlouvám se za zvýšení
sazby pokut, a to v článku 35 § 47 odst. 2,
písm. ch). Jedná se o pokutu za nabízené
sexuální služby, když to řeknu
tak stručně, aby se částka 5.000,-
Kčs zvýšila "do 15.000,- Kčs".
Sazba pět tisíc korun je vzhledem k valutovému
kursu, dle mého názoru, značně nízká.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Jarošovi, kdo se dále hlásí
do rozpravy? Jestliže nikdo, rozpravu uzavírám
a vzhledem k tomu, že padlo, byť byl jeden velmi komplexní
pozměňovací návrh stažen, padlo
mnoho pozměňovacích návrhů,
chci se zeptat společné zpravodajky a zástupce
navrhovatele, zda budou schopni reagovat bezprostředně
anebo si vyžádají přestávku na
zpracování pozměňovacích návrhů
a jaký časový horizont považují
za odpovídající. (Ministr Ruml: 10 minut.)
Je zde tedy žádost o pěti minutovou přestávku,
dámy a pánové, vyhlašuji 15ti minutovou
přestávku, ale prosím, abychom byli dochvilní,
pokusme se dodržet tento limit, sejdeme se zde v 11,05 hodin,
abychom hlasováním rozhodli o pozměňovacích
návrzích. (Jednání přerušeno.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vážené
kolegyně, vážení kolegové, následující
informace říká, že by bylo efektivnějším
způsobem využito našeho času, kdybychom
považovali tento přerušený bod za přerušený
i nadále a pokračovali dále ve schváleném
programu a projednávali bod č. 5, což je bod
5. Vládní návrh zákona České
národní rady, kterým se mění
a doplňují některé zákony na
úseku všeobecné vnitřní správy,
s tím, že zpracovávání pozměňovacích
návrhů bude trvat ještě nějaký
čas. Má někdo, prosím, námitku
proti tomu, abychom postupovali již tímto několikrát
použitým způsobem? Jestliže tomu tak není,
přejdeme k bodu 5 našeho programu, kterým je:
Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní
tisk 1 a společnou zprávu výborů k
němu jako sněmovní tisk 46. Z pověření
vlády předložený návrh zákona
odůvodní ministr vnitra pan Jan Ruml. Prosím
ho, aby se ujal slova.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážený
pane předsedající, vážené
poslankyně, vážení poslanci, v souvislosti
se zánikem federace a vznikem samostatné České
republiky je třeba provést odpovídající
změny v řadě právních předpisů,
mimo jiné i v některých zákonech na
úseku všeobecné vnitřní správy.
Proto byl zpracován a předložen vládní
návrh zákona, který nyní projednáváte.
Podle tohoto návrhu by mělo dojít ke změnám
některých ustanovení zákona ČNR
č. 200/1990 o přestupcích, zákona
číslo 83/1990 Sb., o sdružování
občanů, zákona č. 424/1991 Sb., o
sdružování v politických stranách
a politických hnutích, zákona č. 37/1973
Sb., o veřejných sbírkách, loteriích
a jiných podobných hrách, zákona č.
268/49 Sb., o matrikách a zákona 68/1990 Sb., o
užívání státního znaku
a státní vlajky České republiky.
Vedle příslušných formulačních
změn se jedná především o právní
úpravu podmínek, za kterých nadále
v České republice mohou působit sdružení
občanů, politické strany a politická
hnutí, která byla doposud registrována ve
Slovenské republice. Tyto organizace by měly podat
ve stanovené lhůtě žádost k registraci
u ministerstva vnitra České republiky.
Vládní návrh novel těchto zákonů
byl zpracován a předložen ještě
před schválením Ústavy České
republiky a zákona ČNR o státních
symbolech České republiky. Proto je třeba
reagovat na tuto novou právní úpravu. Schválením
návrhů bez těchto změn by se totiž
některá ustanovení zákona dostala
do rozporu s příslušným ustanovením
Ústavy České republiky. To se týká
především článku VI. vládního
návrhu zákona, novely zákona ČNR o
užívání státního znaku
a státní vlajky České republiky. Zde
je třeba doplnit stávající právní
úpravu i u ustanovení, týkajícího
se užívání vlajky prezidenta České
republiky, státní pečeti České
republiky a státní hymny České republiky.
Odpovídající změny ve vládním
návrhu byly projednány a doporučeny ve výborech
poslanecké sněmovny. Tyto výbory zároveň
doporučily novelu zákona ČNR o přestupcích,
obsaženou v článku I. projednávaného
vládního návrhu zákona, do celkové
novely zákona o přestupcích, která
byla rovněž zařazena na toto zasedání
Poslanecké sněmovny.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, doporučuji schválení vládního
návrhu zákona, kterým se mění
a doplňují některé zákony na
úseku všeobecné vnitřní správy
ve znění změn a doplňků, navržených
výbory Poslanecké sněmovny. Děkuji
vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministrovi a nyní prosím, aby se ujal slova
společný zpravodaj výborů Poslanecké
sněmovny pan poslanec Josef Kubiš.
Poslanec Josef Kubiš: Vážený pane
předsedo, dámy a pánové, jak zde bylo
zdůvodněno, stávající právní
úprava na úseku všeobecné vnitřní
správy vychází z řady právních
předpisů vydaných Federálním
shromážděním a Českou národní
radou a po zániku federace je potřeba upravit ta
ustanovení zákonů, která po 1. 1.
1993 pozbyla opodstatnění, popřípadě
dosud platné právní předpisy doplnit
o stanovení, která rozšiřují
působnost orgánů České republiky.
Jde o vládní návrhy, které zde citoval
pan ministr. Já bych se zaměřil jen krátce
k tomu původnímu tisku vládního návrhu
232, ke kterému byl zpracován dodatek, který
se týkal celého článku VI. Ve společné
zprávě je to článek V. Také
připomínky, kterých bylo hodně a které
vzešly z projednávání v ústavně
právním výboru a ve výboru pro veřejnou
správu a regionální rozvoj a životní
prostředí, byly všechny akceptovány
a jsou zapracovány ve společné zprávě.
Chtěl bych podotknout, že I. článek
původního vládního návrhu tisku
232, který se týkal zákona ČNR č.
200/1990 Sb., o přestupcích, bude novelizován
v té předchozí novele zákona o přestupcích.
Závěrem bych chtěl říci, že
oba výbory i schůzka společných
zpravodajů doporučují, aby Poslanecká
sněmovna Parlamentu vládní návrh uvedeného
zákona schválila ve znění společné
zprávy. Pokud budou připomínky k tomuto návrhu
zákona, prosil bych to písemně. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Otevírám rozpravu k tomuto návrhu zákona,
prosím, pan poslanec Exner.
Poslanec Václav Exner: Pane předsedo, pane
předsedající, pane ministře, dámy
a pánové. Dovoluji si přednést doplňující
návrh k předloženému tisku č.
46, ve kterém se předkládá nové
znění předpokládaného zákona.
Doporučuji doplnit nový článek VI.
a dosavadní článek VI. přečíslovat.
Nový článek VI. by zněl: Zákon
ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní
zřízeni) se změnami a doplňky podle
úplného znění č. 410/1992 Sb.
se mění takto:
§ 29 odst. 2 zní: odst. 2 - Člen obecního
zastupitelstva skládá na prvním zasedání
obecního zastupitelstva, jehož se po svém zvolení
zúčastní, slib tohoto znění:
"Slibuji na svou čest a svědomí věrnost
České republice. Budu dbát vůle a
zájmů lidu, řídit se ústavními
a ostatními zákony České republiky
a pracovat k tomu, aby byly uváděny v život."
Zdůvodnění návrhu: V současné
době průběžně zastupují
nově zvolení nebo noví členové
obecních zastupitelstev na uvolněná místa.
Současný text slibu ještě obsahuje ustanovení
o České a Slovenské Federativní Republice,
a to ve dvou místech. Navržená změna
vypouští věci, které v současné
době jsou neplatné. Bylo by možné případně
uplatnit určitý výklad recepčního
zákona na tuto oblast, je to však záležitost,
kterou by bylo nutno obtížně vysvětlovat
skoro všem obecním zastupitelstvům v České
republice. Pokládám proto za praktické provést
tuto jednoduchou změnu. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Exnerovi. Kdo se dále hlásí
do rozpravy?
Jestliže nikdo, rozpravu uzavírám a chci se
zeptat zástupce navrhovatele, zda si přeje vystoupit
okamžitě. Prosím, pane ministře.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážený
pane předsedající, vážené
poslankyně, vážení poslanci, dovolím
si doporučit pozměňovací návrh
pana poslance Exnera, neboť se skutečně jedná
o návrh, který z hlediska praktického je
velice vhodný. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministrovi a prosím pana společného
zpravodaje, aby se ujal slova.
Poslanec Josef Kubiš: Vážené dámy
a pánové, v podstatě padl jeden pozměňovací
návrh. Myslím, že bychom o tomto pozměňovacím
návrhu mohli hlasovat.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Ano,
vzhledem k časovému intervalu se domnívám,
že není třeba tento návrh přednášet.
Je někdo jiného názoru? Jestliže ne,
dávám o něm hlasovat.
Kdo je pro přijetí pozměňovacího
návrhu, ať zvedne ruku. 132. Děkuji.
Kdo je proti? 1. Děkuji.
Konstatuji, že tento pozměňovací návrh
byl přijat.
Mysli m, že můžeme přistoupit k hlasování
o celém návrhu zákona.
Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem
zákona ČNR, kterým se mění
a doplňují některé zákony na
úseku všeobecné vnitřní správy,
podle sněmovního tisku 1, ve znění
společné zprávy výborů Poslanecké
sněmovny podle sněmovního tisku 46, vč.
schváleného pozměňovacího návrhu,
ať zvedne ruku. 136.
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že návrh zákona byl schválen
a tím jsme projednali další bod našeho
programu.
Prosím, pan společný zpravodaj se hlásí.
Poslanec Josef Kubiš: Chtěl bych jenom poděkovat
sněmovně za rychlé přijetí
dobře připraveného zákona.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Přeje si vystoupit pan ministr? (Ne.)
Dámy a pánové, prosím, abychom setrvali
na svých místech. Během několika vteřin
obdržíme zprávu, v jakém stavu je příprava
k hlasování o návrhu zákona, který
jsme projednávali jako bod 4.
Dámy a pánové, navrhuji, abychom pokračovali
v našem programu obdobně, jako jsme učinili
před několika minutami. Jsou nějaké
námitky? (Ne.)
Pokračovali bychom bodem 7.
Dalším bodem programu
Návrh statutu, jak už jsem konstatoval, jste obdrželi
jako sněmovní tisk 21 vč. dodatku. Bylo vám
také rozdáno usnesení č. 5 rozpočtového
výboru Poslanecké sněmovny.
Prosím, aby se nyní ujal slova prezident Nejvyššího
kontrolního úřadu pan Pavel Hussar.
Prezident Nejvyššího kontrolního úřadu
ČR Pavel Hussar: Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, páni poslanci,
v souladu se zákonem č. 61/1992 Sb., předkládám
Poslanecké sněmovně Parlamentu ke schválení
návrh statutu Nejvyššího kontrolního
úřadu České republiky.
Tento návrh byl projednán v rozpočtovém
výboru s doporučením schválit tento
statut jako prozatímní do 30. 9. 1993 s ohledem
na předpokládanou transformaci ministerstva státní
kontroly do Nejvyššího kontrolního úřadu.
Při zpracování konečného znění
bylo přihlédnuto k připomínkám
komise rozpočtového výboru.
Návrh statutu stanoví podrobnosti zákonem
vymezené kontrolní působnosti Nejvyššího
kontrolního úřadu. Vychází
z § 12 citovaného zákona a v souladu s ním
upravuje sídlo, činnost, způsob jednání
prezidiální rady, rozhodování o podjatosti,
projednávání kontrolních zjištění
s kontrolovanými subjekty. V zájmu komplexnosti
byla do návrhu statutu zařazena i problematika vztahu
Nejvyššího kontrolního úřadu
k vládě, ústředním orgánům
státní správy a dalším orgánům
České republiky. Z téhož důvodu
návrh obsahuje i rozhodující ustanovení
zákona č. 61/1992 Sb.
Vzhledem k tomu, že návrh statutu byl zpracován
a předložen ke schválení v loňském
roce, tj. před nabytím platnosti nové Ústavy
České republiky, byl zpracován dodatek k
návrhu, který řeší změny
tak, aby byly uvedeny do souladu se zněním Ústavy
České republiky.
S přihlédnutím k tomu, že se statutem
budou pracovat nejen pracovníci Nejvyššího
kontrolního úřadu, ale jeho obsah bude důležitý
i pro kontrolované subjekty, byl zpracován statut
tak, že tam, kde je to nezbytně nutné, je citováno
či vhodně použito příslušné
ustanovení zákona č. 61.
Jsme si vědomi určité duplicity. Domnívám
se však, že není na škodu. Ve statutu se
počítá s vydáním organizačního
a kontrolního řádu, proto jsme odlišili
co z organizace Nejvyššího kontrolního
úřadu je nezbytně nutné zařadit
do statutu a co má být obsahem těchto interních
norem. Řídili jsme se myšlenkou, že hlavní
principy organizace Nejvyššího kontrolního
úřadu a kontrolní činnosti včetně
projednávání kontrolních zjištění,
jak ukládá § 20 zákona č. 61/1992
Sb., musí být obsaženo ve statutu.
Vážená sněmovno, věřím,
že svým hlasováním rozhodnete o schválení
předloženého statutu a přispějete
k dořešení plného fungování
Nejvyššího kontrolního úřadu.
Praktická aplikace navrhovaného statutu dostatečně
prověří co bude nutné změnit,
co bude třeba doplnit, ve svém statutu. Prosím
vás, abyste k těmto okolnostem přihlédli
a vytvořili podmínky pro to, aby nejvyšší
kontrolní orgán mohl v plném rozsahu fungovat.
Protože nejvyšší kontrolní orgán
bude takový, jakou pomoc dostaneme od vás, od poslanců.