Poslanec Josef Hájek: Vážený
pane místopředsedo, vážení kolegové,
já jsem nepodmiňoval svůj návrh žádným
dalším jednáním. Upozorňoval
jsme pouze na to, že jsme schválili takový
postup, který nás nutí k tomu projednávat
přerušený bod příští
úterý, na příští schůzi.
Z tohoto pohledu se mi zdá toto usnesení nelogické,
a proto bych navrhoval jeho revokaci. To je první část
mého procedurálního vystoupení. V
té druhé části jsem navrhoval řešení,
jedno z možných řešení, doprojednat
tento přerušený bod jako součást
této schůze zítra.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji.
Po tomto upřesnění je třeba dát
hlasovat o revokaci usnesení, které jsme přijali
dopoledne k té části, kde místopředseda
Ledvinka navrhuje, aby tento bod byl zařazen na příští
schůzi. To znamená, že žádáme
ústavně právní výbor o stanovisko.
Kdo souhlasí s revokací usnesení této
části, ať zvedne ruku. 121.
Kdo je proti revokaci, ať zvedne ruku. 4. Tato část
usnesení byla revokována.
Druhá část návrhu pana poslance Hájka
směřovala k tomu, abychom tento bod, který
byl přerušen, projednali ještě na této
3. schůzi Poslanecké sněmovny. (Poslanec
Hájek: Z místa stenografa nebylo rozumět.)
Zrekapitulujme tedy stav. Přijali jsme usnesení,
že jsme přerušili projednávání
bodu týkajícího se statutu Nejvyššího
kontrolního úřadu a požádali
jsme ústavně právní výbor o
stanovisko. Další návrhy nejsou, takže
se domnívám, že v tuto chvíli je třeba
udělit slovo panu poslanci Wagnerovi.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, pane ministře,
dámy a pánové, děkuji vám za
to, že jste vzali v úvahu, že problémy,
které je třeba řešit, jste uznali za
relevantní. Až dosud jsme mnozí z tohoto místa
předkládali tyto problémy jako kontroverzní,
jak z koalice, tak z opozice, i uvnitř koalice a uvnitř
opozice. Byl bych rád, kdybychom se nyní dostali
k tomu, abychom viděli jenom jeden zájem, v tuto
chvíli zájem státní. Bezpochyby v
zájmu státním je, aby občan měl
důvěru ve státní instituce a byl vhodným
způsobem reprezentován v zahraničí.
Oba problémy souvisí s tím, v jakém
stavu jsou obě kontrolní instituce republiky. To,
že jste rozhodli, že budeme jednat veřejně,
mně umožní sdělit pouze jednu skutečnost,
kterou nepovažuji za tak podstatnou, aby ovlivnila vaše
rozhodování. Jsou věci, dámy a pánové,
které z hlediska prosté lidské slušnosti
není rozumné inzerovat a není rozumné
lidi skandalizovat. Když tedy dovolíte, tak tuto jednu
skutečnost si nechám pro sebe. Možná,
že by bylo příliš riskantní při
zvyklostech, které zde jsou, vystoupit s tím i při
neveřejném jednání. Mým úmyslem
není nikoho skandalizovat, ale pomoci k řešení
věcí, které se dostaly do slepé uličky,
protože vznikl stav, v němž jedna kontrolní
instituce a její vedení kritizuje druhou, napadají
se vzájemně obě a do této debaty vstupují
jiní ústavní činitelé a mezi
jinými i mnoho nás, poslanců. Věci
se neřeší ke škodě republiky.
Nejdříve uvedu podrobné okolnosti, které
jsou důležité pro posouzení věci.
Budu možná obšírnější,
než bývá u mne zvykem, ale mám obavu,
že řeknu-li cokoliv ve zkratce, by mohlo znamenat,
že některé souvislosti nejsou zcela zřejmé.
Především mezinárodní souvislosti.
Demokratické země uznávají za zodpovědné,
kompetentní ty kontrolní instituce, které
jsou nezávislé na vládě. Takto byla
koncipována naše kontrolní instituce - Nejvyšší
kontrolní úřad. V této chvíli
je zcela irelevantní, jestli ten zákon má
či nemá podružné vady. Důležité
je, že byla koncipována tato instituce jako nezávislá
na vládě, ale je stejně důležité,
že jsme jí neumožnili my ani možná
naši předchůdci v minulém funkčním
období rozumný a kompetentní vztah. Fakta
jsou fakta bez ohledu na to, jaké kdo má úmysly
je vykládat, Ona politika samozřejmě není
opasek, ale je o představách lidí o těchto
faktech.
A prozatím každý, kdo k této cause hovořil,
se pokusil vyvolávat právě tyto představy
tak, aby vyzněly pro jeho záměry pozitivně.
Já se chci od tohoto oprostit, Mezinárodně
je důležité, aby stejně, jako má
Česká republika naději, že zasedne v
Radě bezpečnosti OSN, že se rychle stala jejím
členem, právě tak je důležité,
aby se stala rychle členem a zaujala kompetentní
místo v organizaci INTOSAY a EUROSA, v příslušných
kontrolních mezinárodních organizacích.
To není možné do té doby, dokud mezinárodní
veřejnost neuzná naši kontrolní instituci
za odpovídající obvyklým normám
v demokratických státech. Naše dohadování
a žabomyší války kolem toho to znemožňují.
To je objektivní požadavek.
Druhý objektivní požadavek je na domácí
scéně, abychom vytvořili předpoklady
k řádnému fungování kontroly
a k důvěře občana v kontrolní
instituce. Mám vážné výhrady
z faktů, které vím, o kompetentnosti ministerstva
státní kontroly na straně jedné a
o schopnosti fungovat Nejvyššího kontrolního
úřadu pro překážky, které
se mu stavějí do cesty na straně druhé.
Obě kontrolní instituce jsou tímto demobilizovány.
Je mi velmi líto, že musím použít
argumentace, která objektivitu mých vyjádření
sníží, ale bohužel v těch hloupých
žabomyších válkách a vyjádřeních
na veřejnosti, zejména ze strany ministerstva státní
kontroly, bylo použito takových argumentů,
že mně nezbývá než některé
věci quasi románové povahy použít.
Ale některé - a ty nejdůležitější
faktografické - použiji předem.
Nechtěl jsem veřejně popsat stav, jaký
je na ministerstvu státní kontroly, proto jsem měl
za to, že by to bylo lepší na uzavřeném
zasedání. Neboť teď už je naprosto
zřejmé, že občan se doví, jaký
je tam stav, a jeho nedůvěra v tuto kontrolní
instituci se ještě zvýší. Já
se vás, kolegyně a kolegové, ptám:
Je normální, když v kontrolní instituci,
ministerstvu státní kontroly, nařídí
ministr v listopadu minulého roku zřídit
zvláštní skupinu pro rekonstrukci vlastního
účetnictví, proto, že účetnictví
instituce, která má jiné v tomto směru
kontrolovat, je neprůkazné. Ptám se, jestli
je toto normální a jestli to budí důvěru
občana v instituce českého státu.
Dovolím si odpovědět, že nikoli. Mám
za to, že o podrobnostech k této věci by mohli
hovořit kompetentnější, kteří
tu kontrolu tam dělali. Já budu hovořit jen
o tom, co má politické dopady. Jestliže se
zjistí, že od ledna minulého roku v kontrolní
instituci - ministerstvu státní kontroly - není
v pořádku účetnictví tak, že
nejde o strany účtů, má dáti
nehraje na dal, měsíc co měsíc nejde
hlavní kniha na deník, pak se ptám, jakým
způsobem je úřad řízen a jakým
způsobem byla učiněna opatření,
co přinesla. Druhý případ - fakta
z tohoto ministerstva. Ministerstvo mělo budovu, rekreační
zařízení, které pronajmulo jiné
osobě za řádově 30 000 ročně.
Pro ilustraci pouze uvádím, že tato budova
má kapacitu 60 lůžek. Může být
použito argumentace, že je to za závazek investovat
do té budovy. Nicméně ten závazek
ve smlouvě není sankcionován. Ta smlouva
je profesionálně vadná. Opět to budí
nedůvěru k instituci, která má jiné
kontrolovat. Ptám se, jestli je obvyklé - já
to nevím, já to vím z jediného ministerstva
- na jiných ministerstvech české vlády,
aby si ministr vybral za svého prvního náměstka
muže, který je v jistém příbuzenském
vztahu, byť vzdálenějším. Ptám
se, jestli takovéto věci patří k normám
demokratické politiky.
Za důležité považuji i to, že tato
fakta, když se zmíní, že je proti nim
argumentováno jediným - pomluvami jiných.
A protože těch pomluv a dezorientace veřejnosti
bylo mnoho, rozhodl jsem se na svém požadavku trvat
a tento bod projednat. Mám za to, že je namístě,
aby ministerstvo státní kontroly, které existuje
podle vládního programu hlavně proto, aby
provádělo ještě kontrolu privatizace,
hmotně vyčíslilo, jakých výsledků
bylo dosaženo v kontrolní činnosti, co bylo
ušetřeno. Ale fakticky. Nikoli na co bylo upozorněno,
na co se přišlo, ale jaký osud měla
tato upozornění, jestli byla tak průkazná,
že skutečně došlo k zjištěním,
která měla pozdější přínos
pro státní pokladnu.
Jedním z hlavních problémů, které
pana ministra Němce vynesly do jeho úřadu,
byl jeho obrovský zájem o předání
majetku komunistické strany lidu Československa.
Za to samozřejmě je mu třeba poděkovat.
Jiná věc je, že od jisté chvíle
převzal odpovědnost za to, zdali tento majetek bude
skutečně lidu předán a jak. Až
doposud jsme neobdrželi žádnou konečnou
zprávu, žádný výčet toho,
co by opravňovalo hodnotit činnost ministerstva
kladně ve dvou věcech, které činí
základ jeho činnosti. Ale zjistili jsme to, co jsem
uvedl předtím jako hrubé vady. Navíc
zjišťujeme, že se vede v rovině nikoli věcné,
ale v rovině politikaření otevřený
spor z pozice ministra kontroly vůči Nejvyššímu
kontrolnímu úřadu prostřednictvím
sdělovacích prostředků a argumentuje
se nesmyslně - např. takto: Pravice je pro existenci
ministerstva a levice je pro existenci Nejvyššího
kontrolního úřadu. To je hloupost.
Takto pojatá argumentace je nesmyslná. Domnívám
se, že všem v této sněmovně je
jasné, že stát potřebuje nezávislou
kontrolní instituci, že tady nejde o spor pravice
a levice, ale že jde o nezodpovědné jednání
mužů, kteří by se měli chovat
odpovědně a je zcela jedno, jestli patří
k pravici nebo k levici, jsou prostě neodpovědní.
Považuji za důležité, aby tato sněmovna
vyslechla i informaci o nesmírně hloupých
pokusech zabránit činnosti Nejvyššího
kontrolního úřadu, nebo mu ji alespoň
zkomplikovat v souvislosti s předáním majetku
federálního ministerstva kontroly ministerstvu státní
kontroly ČR. Rozpočtový výbor této
sněmovny doporučil vládě, aby tím,
kdo bude přejímat, kdo bude nástupcem, byl
Nejvyšší kontrolní úřad.
Rozhodnutí bylo jiné, přebíralo ministerstvo
státní kontroly. K budově, kterou pronajalo,
dostalo další rekreační či školicí
zařízení. Jednu nepotřebovalo, dostalo
další. Pan ministr, který čerpal budovu
ministerstva v Praze 8, považoval zřejmě za
nevhodné a nedostatečné toto prostředí
a musel svůj vlastní sekretariát přestěhovat
do budovy ministerstva zemědělství. V té
samé době, kdy Nejvyššímu kontrolnímu
úřadu nebylo dopřáno přidělit
vůbec žádnou místnost a s velkými
obtížemi v budově podniku Klenoty získaly
prozatím jakési přístřeší.
Tento Úřad od dubna minulého roku, kdy byl
jmenován prezident, se velmi pomalu zřizoval tím,
že nejdříve byly rozpočtové problémy,
potom v průběhu volební kampaně a
po volbách byla nechuť něco rozhodovat a nebyla
k tomu ani příležitost, takže vlastně
ten Úřad až do konce roku neměl plný
stav a neměl plnou možnost normálně
fungovat.
Přesto v některých kontrolních
věcech, které prověřoval, prokázal
naprostou odbornou způsobilost a ukázal, že
by mohl, kdyby mu byly vytvořeny podmínky. Je, prosím,
vytvoření podmínek skutečnost, kdy
pracovníci Nejvyššího kontrolního
úřadu ČR nejsou první pracovní
den po Novém roce vpuštěni do budovy, do bývalé
budovy federálního ministerstva kontroly, kde měli
pronajaté do 31. 12. jedno patro a kde pracovníci
seděli? Je to normální? A tento příkaz
vydal ministr státní kontroly. Nemohu toto jednání
kvalifikovat jinak, než jako překážení
v činnosti ústavní instituci, Nejvyššímu
kontrolnímu úřadu, a takovéto jednání
těžko mohu označit jiným slovem než
klukovské.
Domnívám se, dámy a pánové,
že bychom se měli vzdát této polohy
řešení věci. Já jsem jmenoval
jen ty nejlapidárnější případy,
těch argumentů by se dalo snášet mnoho
a mnoho. A chci vás vyzvat pouze k jedinému.
Usoudili-li jste ve svých politických klubech, že
minulá Česká národní rada ustavila
Nejvyšší kontrolní úřad
způsobem, který pro vás je nepřijatelný,
pak předložte novelu příslušných
zákonů. Jestliže jste usoudili, že jsou
tam personální vady, tak je nazvěte pravým
jménem. Ale nechoďme kolem horké kaše
a neodkládejme řešení problému,
který vyvolává jasné a zřetelné
špatné důsledky vůči českému
státu, budí nedůvěru občana
v něj a současně znemožňuje českému
státu se patřičně prezentovat mezinárodní
veřejnosti.
Z tohoto důvodu mám za to, že bychom měli
se dohodnout na velmi prostém a jednoduchém řešení.
Je potřeba vytvořit legislativní podmínky
pro řádné fungování nezávislé
kontrolní instituce, která je obvyklou institucí
demokratického státu. Ministerstvo státní
kontroly nemá žádné opodstatnění
a je potřeba je co nejdříve zrušit.
Nehodlám se plést vládě do toho, kdy
uzná či neuzná za vhodné toto ministerstvo
zrušit. Ale hodlám žádat od vlády
jasné a průkazné argumenty, proč právě
řešení, které navrhuje, je nejlepší.
A očekávám od vlády, že nám
velmi brzy toto stanovisko dá. Nicméně očekávám
od vlády jistý výraz politické snášenlivosti,
A to, promiňte, bych rád požadoval i od poslanců,
kolegyň a kolegů vládní koalice.
Bývá dobrým zvykem v demokratických
zemích, že různé kontrolní instituce
jsou koncipovány tak, aby opozice mohla plnit svou nejpotřebnější,
pro stát nejpotřebnější funkci,
pro občana nejpotřebnější funkci,
funkci kontroly. Tím nechci říci, že
by měla mít opozice jakési dominantní
postavení v těchto institucích, ale rozhodně
by neměly být tyto instituce koncipovány
tak, aby po volbách, kterýchkoli volbách,
zrovna ti, co je vyhráli, obsadili i kontrolní instituci,
aby tím prokázali, že vládnout lze jenom
tak, jak vládli oni 42 let, tj. když měli tak
zvaně všechno v rukou.
Domnívám se, že pro demokratickou vládu
je velmi výhodné mít kontrolní instituci
postavenu tak, aby dělala důraznou kontrolu a aby
výsledky této kontroly prospívala vládě,
která více než vládnout chce sloužit
občanům.
Pokud nepůjdeme touto cestou, pak popíráme
všichni to, co plyne ze skutečnosti, že neznám
žádnou stranu, která je v Parlamentě
zastoupena, která by hovořila o něčem
jiném než o tom, že chce podporovat demokracii
v této zemi. Proto si myslím, že bychom měli
najít cestu, aby Nejvyšší kontrolní
úřad byl pojat tak, jak ho pojímala naše
předchůdkyně, Česká národní
rada, která jej vymyslela jako instituci, která
jde napříč volebním obdobím,
která zařídila, aby zákon znemožňoval
provádět personální či jiné
zásahy do obsazení této instituce v době
jednoho volebního období a v podstatě zařídila,
aby jeden parlament ovlivnil složení kontrolní
instituce na část volebního období
dalšího parlamentu, v některých případech
na celé jeho volební období. Domnívám
se, že i to je nezbytně nutné pojímat
jako vhodné demokratické pravidlo.
Nyní mi dovolte, abych se pokusil najít přiměřené
řešení, které by nás nedostalo
do konfliktní situace, ale dostalo nás z ní.
Mám za to, že fakta, která jsem řekl,
je potřeba i vám i veřejnosti prokázat.
Domnívám se, že by s těmito fakty měli
vystoupit prezident Nejvyššího kontrolního
úřadu a ministr státní kontroly. To
je první návrh.
Druhý návrh je, aby po jejich vystoupení
bylo jednání přerušeno s tím,
že bude postoupeno příslušnému
výboru, tj. rozpočtovému, eventuelně
těm dalším, kterým bude přikázáno,
event. ještě těm dalším, které
budou chtít o této problematice jednat.
Po projednání ve výborech a jejich shrnutí
bude moci organizační výbor eventuálně
politické grémium najít společnou
řeč a dospět k dohodě o formulaci
řešení tohoto problému, který
vidím tak, že by se zde usnesením Parlamentu
za souhlasu vlády nebo k jejímu návrhu mělo
stanovit datum, k němuž zaniká ministerstvo
státní kontroly, a datum, ke kterému začne
Nejvyšší kontrolní úřad
ČR přebírat plnou kontrolní funkci
v České republice.
To neznamená ovšem, že vláda nemůže
mít jiné kontrolní mechanismy, může
a musí, ale nebude to instituce zvaná ministerstvem.
Tak to je v demokratických zemích a mělo
by to být i u nás.
Omlouvám se vám, že jsem musel hovořit
o věcech, které se nevyslovují lehce, které
znevažují mnohdy parlamentní jednání.
Dostáváme se nyní do stejného tlaku,
ve kterém bylo Federální shromáždění
v minulém funkčním období, kdy ztratilo
před veřejností značnou část
svého kreditu. Mám za to, že včerejší
jednání do jisté míry nám pomohlo
ke stejné cestě. A pokud budeme jednat nekompetentně
v mnoha věcech, pokud se budeme dohadovat o věcech,
které jsou naprosto zřetelné a jasné
a v demokracii obvyklé, nepřispějeme k ničemu
jinému, než ke ztrátě vlastní
prestiže. Proto vás vyzývám, abychom
hledali společný jazyk k řešení
problému, který se jenom zdá být politicky
velmi komplikovaný, protože když se zamyslí
ti, kteří chtějí mít jistotu,
že všechny státní instituce budou v rukou
volebních vítězů, když se zamyslí
nad touto svou žádostí či ideou, tak
pochopí, že to není to nejlepší
řešení a že naopak to nejlepší
řešení je vytvořit prostor pro účast
všech v této sněmovně na možnosti
vidět do věcí státních a vidět
do věcí zejména hospodaření.
Stát je ten, kdo nejvíce utrácí. A
proto se musí starat o to, aby měl nad tím
patřičnou kontrolu, aby o peníze daňových
poplatníků bylo postaráno. Jen proto jsem
vás oslovil. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Wagnerovi, rozuměl-li jsem správně,
ve svém vystoupení jste hodlal navrhnout či
vyzvat pana ministra Igora Němce a pana předsedu
Pavla Hussara k vystoupení. Je to tak? Já se domnívám,
že tímto právem sněmovna zřejmě
nedisponuje, aby někomu ukládala, že má
zde vystoupit. Samozřejmě, pokud si pánové
přejí, mají možnost vystoupit, ale nemyslím
si, že bychom jim to mohli uložit. K té první
části.
Teď k té druhé části. Rozuměl
jsem vám pane poslanče správně, navrhujete,
aby se záležitostmi, které jste zde prezentoval
ve svém vystoupení, zabýval rozpočtový
a kontrolní výbor a po projednání
přednesl své stanovisko sněmovně,
a ta by posléze zaujala usnesení jako stanovisko
sněmovny s tím, nemýlím-li se, že
jste navrhoval, aby se tak událo bezprostředně.
Nebo ne? Ne. Takže obecné usnesení v tomto
směru.
Dobře, takže hlásí se pan předseda
NKÚ Hussar, domnívám se, že je třeba
mu udělit slovo.
Předseda Nejvyššího kontrolního
úřadu Pavel Hussar: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, jsem rád, že mohu vystoupit před
vámi, abych vám řekl, jaká je skutečná
pravda. Přál bych si, aby to nebylo jenom heslo
na prezidentské standartě, ale pravda aby byla všude.
Chtěl bych říci asi tolik. Od počátku
zvolení do funkce jsem byl napadán, byl jsem skandalizován
jedovatými slinami ze strany pana ministra kontroly a to
se neustále stupňovalo. Nechci to brát ale
jako osobní věc, mně jde o zájmy této
republiky.
Chtěl bych v této souvislosti trochu vám
sdělit genesi vzniku NKÚ, protože asi dvě
třetiny z vás nebyli zde tomu přítomni.
Už po listopadu 1989 vznikly snahy vytvořit NKÚ,
který by byl nezávislý na exekutivě,
takový úřad, který by byl pokračovatelem
Nejvyššího účetního a kontrolního
dvora, který vznikl hned po vzniku první republiky.
Navazujíc na tuto tradici se započalo s přípravou
zákona o NKÚ. Již v prvním pololetí
1991 na podnět ČNR a na základě usnesení
vlády, které ukládalo ministerstvu kontroly,
aby do června 1991 předložil legislativní
radě návrh zásad zákona o NKÚ.
V té době, jako první náměstek
ministra státní kontroly, v době, kdy pan
ministr Tichý abdikoval, jsem byl nucen tento úkol
zabezpečovat. Do konce června byly připraveny
zásady zákona o NKÚ a projednány v
jednotlivých resortech. Po nástupu pana ministra
Němce, přesto že při svém nástupu
souhlasil a podporoval vznik nezávislého kontrolního
úřadu, hned nato nechal posunout termín předložení
zákona o NKÚ do konce listopadu 1991. Místo
aby se pokračovalo na tomto zákoně, tak ministerstvo
státní kontroly začalo pracovat na zákoně
o ministerstvu státní kontroly, který byl
pak následně v listopadu 1991 schválen. Pracovníci,
kteří pracovali, ať už z pracovních
nebo funkčních povinností na zákoně
o NKÚ, byli nuceni odejít z ministerstva státní
kontroly, a to v řadě případů
i v rozporu se zákonem o mimosoudních rehabilitacích.
Za tohoto stavu byla ustavena pracovní skupina z poslanců
ČNR, kde byly zastoupeny všechny politické
strany a politická hnutí a byla vytvořena
pracovní skupina, která připravovala za pomoci
expertů zákon o NKÚ a zákon o kompetencích
NKÚ. Byl přijat ústavní zákon
481 a 61, který jistě dobře znáte.
Já jsem byl zvolen do funkce prezidenta v březnu
loňského roku. Fakticky jsem začal fungovat
ve funkci od 1. dubna, protože jsem musel předat předcházející
funkci a najít si nějakého následníka.
Ten úřad vznikl, aniž byl jakkoliv zabezpečen
mimo rezervu ve Všeobecné pokladní správě,
prakticky jsme neměli ani jednu místnost, ani tužku,
ani psací stoly, žádné pracoviště.
Prvním mým úkolem bylo zabezpečit
některé provozní místnosti, kde by
tento úřad mohl fungovat. Musím říci,
že jsem prošel asi třicet státních
budov, kde jsou akciové společnosti nyní,
dříve generální a oborová ředitelství.
Všechny tyto budovy jsou pronajaty tuzemským i zahraničním
firmám a bývalý management parazituje na
státních budovách a fakticky fakturuje jenom
nájemné.
Přes doporučení předsednictva ČNR
i vašeho doporučení z prosince loňského
roku do dnešního dne nebyl přidělen
Nejvyššímu kontrolnímu úřadu
ani jeden čtvereční metr nebytové
plochy. Díky bývalému premiérovi panu
Stráskému jsme pronajali v poloprázdné
budově bývalého Federálního
ministerstva kontroly 34 místností. Pronájem
se uskutečnil do 31. prosince, protože federace trvala
do konce loňského roku. Já jsem požadoval
prodloužení této smlouvy na panu ministru Němcovi,
aspoň po dobu, než se vyřeší definitivní
umístění. Místo toho byly místnosti
zapečetěny a lidé nebyli 4. ledna letošního
roku vpuštěni do budovy, v 17stupňovém
mrazu byli venku a nevěděli, co se děje.
Hledali jsme náhradní možnost, pan ministr
Němec spolu se mnou a spolu s předsedou Statistického
úřadu jsme se snažili aspoň nějakým
způsobem zajistit místnosti. Faktem je to, že
na Statistickém úřadu byly volné místnosti
po federální statistice a nyní po ministerstvu
státní kontroly, de facto tyto místnosti
nejsou převzaty, jsou zapečetěny a nejsou
nám k dispozici stejně.
Od počátku vzniku Nejvyššího kontrolního
úřadu se setkáváme, ať už
z jakýchkoliv důvodů s neustálými
problémy. Velice trapně jsem si připadal,
když jsem musel zdůvodňovat na předsednictvu
ČNR potřebu služebního auta a služebního
telefonu. Hned na to, když to po druhém zasedání
předsednictvo schválilo, tak ministr Němec
napadl rozhodnutí předsednictva ČNR.
Obdobná situace je s platovými podmínkami.
Teprve schválením rozpočtu na letošní
rok byly definitivně vyřešeny platové
podmínky zaměstnanců a funkcionářů
Nejvyššího kontrolního úřadu.
Dvakrát jsem předkládal ČNR návrh
členů prezidiální rady. Snažil
jsem se, aby to byli špičkoví pracovníci,
kteří mají dostatečné zkušenosti,
mezinárodní poznatky i morální předpoklady,
aby mohli tyto funkce zastávat. Jak to dopadlo, to všichni
víte.
Velice mě mrzí, že téměř
každý týden je Nejvyšší kontrolní
úřad skandalizován. Jsou proti Nejvyššímu
kontrolnímu úřadu vypalovány jedovaté
šípy, které se nezakládají na
pravdě. Např., že utrácíme prostředky
státního rozpočtu a přitom nic neděláme,
že zákon č. 61/1992 Sb. je špatný,
nekompetentní, že prezident byl vyhozen z ministerstva
státní kontroly pro neschopnost, což se dozvídám
z Telegrafu a bohužel pan poslanec Mandelík tato tvrzení
přebírá. Já mohu dokázat, za
jakých okolností a proč asi jsem musel opustit
ministerstvo státní kontroly.
Nechci ale, abyste to brali osobně. V podstatě mi
jde o to, aby tento kontrolní úřad plnil
svoji funkci, aby měl takové předpoklady,
aby mohl ČNR dávat ty nejlepší, objektivní
podklady, abyste na základě nich mohli zcela hodnověrně
rozhodovat.
Pan ministr Němec poslal dopis panu premiérovi,
panu předsedovi sněmovny, panu místopředsedovi
Kočárníkovi. V podstatě zpochybňuje
mandát současných zástupců
Nejvyššího kontrolního úřadu
a hovoří o tom, že Nejvyšší
kontrolní úřad a jeho funkcionáři
jsou v přímém rozporu s novou Ústavou.
Chtěl bych se zeptat, jaká je legislativa, jaký
je legislativní odbor tohoto ministerstva, jestliže
nedovede udělat výklad, správný výklad
a nebo proč pan ministr vystupuje v novinách s takovými
věcmi, které jsou jednoznačně tak
popřeny. Pan ministr Němec se dožaduje pana
místopředsedu Kočárníka, aby
náš rozpočet, naše kapitola, byla převzata
pod ochranu ministerstva financí. Jak je možné,
že ministerstvo státní kontroly a ministr kontroly
nezná rozpočtová pravidla, že takovéto
řešení je nepřípustné.
Nechci hovořit o kontrolních nálezech, které
jsme na ministerstvu státní kontroly zjistili. Jsem
odhodlán rozpočtovému výboru tato
zjištění dát, protože pan ministr
Němec nesouhlasil s projednáním závěrů
s tím, že jde o předpojatost kontrolních
pracovníků, kteří kontrolovali tuto
kapitolu. Záměrně nebylo vybráno ministerstvo
státní kontroly. Chceme prověřit do
projednávání státního závěrečného
účtu za loňský rok většinu
kapitol jednotlivých ministerstev. Nejde o záměr,
ale jde o to, abychom dovedli říci parlamentu, jak,
na co byly čerpány prostředky ze státního
rozpočtu.
Chtěl bych, na závěr, vážené
poslankyně, vážení poslanci, říci
asi tolik, že skutečně mi jde o to, aby tento
úřad fungoval tak, jak v demokratických státech
fungovat má, tak jak funguje všude na světě,
aby to byl nezávislý kontrolní orgán
na nejvyšší úrovni.
Na obranu pana ministra Němce bych chtěl uvést
jednu skutečnost, že není jeho vinou, že
se nastěhoval sekretariát ministerstva státní
kontroly na ministerstvo zemědělství. Bylo
to přání pana ministra Tichého, který,
aniž byly dořešeny další věci
- přestěhování ministerstva státní
kontroly - se tam nastěhoval, čili to bych chtěl
uvést na pravou míru, abych byl zcela spravedlivý.