Přítomni:
Předseda PSP M. Uhde, místopředsedové
PSP J. Vlach, J. Kasal, K. Ledvinka, P. Tollner a 190 poslanců.
Za vládu České republiky: místopředseda
vlády J. Kalvoda, místopředseda vlády
a ministr financí I. Kočárník, místopředseda
vlády a ministr zemědělství J. Lux,
ministr životního prostředí F. Benda,
ministr pro hospodářskou soutěž S. Bělehrádek,
ministr hospodářství K. Dyba, ministr zdravotnictví
P. Lom, ministr státní kontroly I. Němec,
ministr spravedlnosti J. Novák, ministr pro správu
národního majetku a jeho privatizaci J. Skalický,
ministr zahraničních věcí J. Zieleniec,
prezident Nejvyššího kontrolního úřadu
P. Hussar.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, vážení členové vlády,
vážení hosté!
Z pověření předsedy Poslanecké
sněmovny zahajuji druhý jednací den 3. schůze
Poslanecké sněmovny a všechny vás vítám.
Podle zprávy Kanceláře je podepsáno
115 poslanců, můžeme tedy začít
s naším jednáním.
K projednání nám zbývají tyto
body:
Předběžná zpráva vlády
o plnění státního rozpočtu
ČR za rok 1992.
Interpelace, otázky a podněty poslanců Poslanecké
sněmovny na členy vlády a odpovědi
členů vlády na interpelace, otázky
a podněty poslanců Poslanecké sněmovny.
Návrh na jmenování stálých
delegací Poslanecké sněmovny do meziparlamentních
organizací.
U následujících bodů jsme jednání
přerušili:
Zpráva o situaci v kontrolních institucích
ČR, ministerstvu státní kontroly a Nejvyšším
kontrolním úřadu.
Návrh statutu Nejvyššího kontrolního
úřadu.
Dalším přerušeným bodem je Návrh
na zřízení poslaneckých komisí
Poslanecké sněmovny - bylo přerušeno
projednávání Návrhu na zřízení
dočasné komise pro vypracování návrhu
zákona o jednacím řádu Poslanecké
sněmovny.
A posledním přerušeným bodem je Návrh
na zrušení obecně závazné vyhlášky
městského zastupitelstva Žďár nad
Sázavou. S návrhem na doplnění pořadu
se přihlásil poslanec Robert Kolář,
jemuž uděluji slovo, dále se hlásí
paní poslankyně Röschová a pan poslanec
Koronthály, jimž udělím slovo potom.
Poslanec Robert Kolář: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, vážená vládo,
vážená sněmovno!
Dovolte, abych předstoupil s procedurálním
návrhem na rozšíření programu
dnešní schůze. Jedná se o bod Usnesení
Poslanecké sněmovny ve věci přidělování
mezinárodních silničních povolení.
Pokud by Poslanecká sněmovna schválila zařazení
tohoto bodu do dnešního programu, navrhuji jej zařadit
tak, aby byl zařazen po programu, k němuž je
nutná účast vlády, čili po
bodu Odpovědi na interpelace poslanců. Děkuji.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Kolářovi, s návrhem na doplnění
programu vystoupí paní poslankyně Röschová.
Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedající,
dámy a pánové, měla bych návrh
na doplnění programu, a to jako předposlední
bod Zprávu mandátového a imunitního
výboru a Návrh na usnesení o udělení
souhlasu s trestním stíháním poslance.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
paní poslankyni Röschové, slovo má pan
poslanec Koronthály.
Poslanec Vladimír Koronthály: Pane předsedající,
pane předsedo, dámy a pánové, měl
bych procedurální návrh na rozšíření
dnešního jednání sněmovny o bod
Návrh na usnesení Poslanecké sněmovny
Parlamentu ke stavu televizního vysílání
České televize po 1. lednu 1993. Tento návrh
plyne z usnesení komise výboru pro sdělovací
prostředky. Pokud bude tento návrh přijat,
vzhledem k tomu, že usnesení je třeba teprve
rozmnožit, navrhuji, aby byl zařazen někam
ke konci dnešního jednání. Děkuji.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Koronthálymu. Hlásí se ještě
pan poslanec Recman.
Poslanec Svatomír Recman: Pane předsedající,
vážená sněmovno, chtěl bych rozšířit
jednání dnešní schůze o dva body,
které jsou v podstatě informace.
Především jde o informaci vlády o současném
stavu v cenové a daňové oblasti a o minimalizaci
dopadu na obyvatelstvo.
A druhá informace je informace vlády o současné
situaci v oblasti zdravotnictví a o způsobech jejího
řešení.
Žádal bych o zařazení na konec jednání
dnešní schůze. Děkuji.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Je zde celkem 5 návrhů na rozšíření
programu. Dám o těchto návrzích hlasovat
bez rozpravy.
Nejprve budeme hlasovat o návrhu pana poslance Roberta
Koláře, který navrhl, aby za bod Odpovědi
členů vlády na interpelace, otázky
a podněty poslanců Poslanecké sněmovny
byl zařazen bod označený jako Návrh
usnesení na řešení problematiky přidělování
mezinárodních silničních přepravních
povolení MKD.
Kdo souhlasí s tímto návrhem na doplnění
pořadu, nechť zvedne ruku 114.
Je někdo proti? Nikdo.
Protože je to první hlasování, kdo se
zdržel hlasování? 10.
Děkuji, návrh byl přijat.
Dalším návrhem na doplnění pořadu
byl návrh paní poslankyně Anny Röschové,
aby jako předposlední bod našeho jednání
této schůze byla zařazena Zpráva mandátového
a imunitního výboru s návrhem na usnesení
na trestní stíhání poslance Poslanecké
sněmovny.
Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 113.
Kdo je proti? Nikdo.
Návrh byl přijat.
Potom vystoupil s návrhem na doplnění pořadu
pan poslanec Koronthály, aby před bod, který
jsme právě odhlasovali, byl zařazen Návrh
na usnesení ke stavu televizního vysílání
České televize po 1. lednu 1993.
Ptám se sněmovny, kdo je pro zařazení
tohoto bodu na program naší schůze, nechť
zvedne ruku. 87.
Kdo je proti tomuto návrhu? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 39.
Konstatuji, že návrh byl přijat.
Dva návrhy vznesl pan poslanec Recman. Prvním návrhem
by byla informace vlády České republiky o
stavu v cenové a daňové oblasti. Zařadil
bych tento návrh jako čtvrtý od konce.
Souhlasí s tím pan poslanec? (Posl. Recman: ano).
Budeme hlasovat. Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne
ruku. 50.
Kdo je proti tomuto návrhu? 16.
Kdo se zdržel hlasování? 63.
Konstatuji, že tento návrh nebyl přijat.
Jako druhý návrh vznesl pan poslanec Recman návrh,
aby zde byla předložena informace vlády České
republiky o situaci ve zdravotnictví a o způsobech
jejího řešení.
Navrhuji opět zařadit jako čtvrtý
bod od konce.
Ptám se sněmovny, kdo je pro zařazení
tohoto návrhu, nechť zvedne ruku. 58.
Kdo je proti tomuto návrhu? 5.
Tento návrh nebyl přijat.
Přistoupíme nyní k projednávání
dnešního programu. Naším prvním
bodem bude
Z pověření vlády České
republiky podá zprávu místopředseda
vlády a ministr financí pan Ivan Kočárník.
Prosím, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády ČR Ivan Kočárník:
Vážený pane předsedo, pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, dovolte mi, abych přednesl stručnou, předběžnou
zprávu o výsledcích hospodaření
rozpočtu České republiky za rok 1992.
Chtěl bych se v úvodu zmínit velmi stručně
o třech, čtyřech základních
ekonomických údajích, kde bych chtěl
říci, že předběžná
nebo některá konečná data, která
máme za rok 1992, potvrzují hodnocení vlády
roku 1992 jako roku úspěšného.
Podle předběžných údajů
celkový pokles hrubého domácího produktu
činil 6,7%, což je lepší výsledek
než se očekávalo. Nesporně k pozitivním
výsledkům roku 1992 patří míra
inflace, která za rok 1992 činila 11,1%, cenová
hladina v roce 1992 proti roku 1991 vzrostla o 12,7%. Chci
říci, že je to velmi úspěšný
výsledek. Pro srovnání v Maďarsku dosáhla
míra inflace v roce 1992 25% a v Polsku 50%.
Míra nezaměstnanosti činila ke konci roku
1992 2,57%, což je procento, které patří
v Evropě k nejnižším. Rovněž
vývoj v oblasti vnějších vztahů
byl v zásadě rovnovážný.
Dovolte mi nyní, abych vás seznámil s předběžnými
údaji o hospodaření rozpočtu České
republiky. Předběžnými proto, protože
probíhá dále jejich zpřesňování
a zejména o čemž se zmíním později
- dochází ke zpřesňování
odvodů daní placených Slovenskem do společných
příjmů.
Celkové příjmy podle schváleného
rozpočtu měly činit 249,9 miliardy korun,
příjmy k 31. 12. - tedy znovu opakuji, jako předběžný
údaj - byly 251,4, čili plnění příjmů
na 100,6%.
Výdaje rozpočtu byly rovněž 249,9 mld.
korun. Výdaje činily k 31. 12. ve skutečnosti
252,4 mld. korun. To znamená, že výdaje byly
plněny na 101%.
Saldo takto vykázaného rozpočtu je mírný
deficit ve výši 1 miliardy korun, který představuje
zhruba 0,4% z celkových příjmů. Sám
o sobě tento výsledek je velmi dobrý a chci
říci, že podle analýzy prosincových
dat jej nepokládám za konečný, protože
do společných příjmů ze Slovenska
nebyly správně zúčtovány daně
z obratu a pravděpodobně i část odvodů
ze zisku. Podle našich odhadů, které se prověřují
a na které jsem upozornil ministra financí Slovenské
republiky, by odvody daně z obratu do společných
příjmů měly být v prosinci
nesporně vyšší než byly skutečně
odvedeny. Pokud tento náš odhad bude potvrzen analýzou,
pak by to znamenalo, že rozpočet České
republiky skončil mírným přebytkem
ve výši zhruba 200 - 400 miliónů korun.
Z celkových příjmů nebyla splněna
v rozpočtované výši daň z obratu
a odvody ze zisku. Jejich plnění je nižší
než předpokládá rozpočet. Naopak
byly překročeny odvody z objemu mezd a daň
ze mzdy. Z celkového objemu výdajů ve výši
252,4 miliardy koruny došlo k překročení
rozpočtu zhruba o 2,5 miliardy korun, což je asi 1
%. K překročení výdajových
položek došlo zejména u dávek sociálního
zabezpečení o 4,1% především
v důsledku úpravy důchodů a rodičovského
příspěvku.
Z hlediska jednotlivých výdajových položek
byly více než činil schválený
rozpočet čerpány výdaje na sociální
zabezpečení, výdaje na dotace místním
rozpočtům. Naopak pod úrovní rozpočtu
zůstaly dotace na investice rozpočtovým organizacím
a neinvestiční dotace podnikům. K 30. 11.
minulého roku místní rozpočty vykázaly
přebytek ve výši 11,4 mld. koruny a odhadujeme
- to je odhad, prosím - že ke konci roku 1992 činil
přebytek na účtě místních
rozpočtů zhruba 9 miliard korun. Vezmeme-li v úvahu
financování komplexní bytové výstavby
formou obligací, znamená to, že rozpočtové
hospodaření České republiky jako celku
skončilo mírným přebytkem a znamená
to, že veřejné finance České
republiky v roce 1992 přispěly význačnou
měrou ke stabilizaci české ekonomiky a že
tyto veřejné finance jsou zdravé.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu místopředsedovi vlády a otvírám
rozpravu. Kdo se hlásí do rozpravy? Písemné
přihlášky nemám. Protože se do
rozpravy nikdo nehlásí, rozpravu končím.
Navrhuji přijmout následující usnesení:
"Poslanecká sněmovna bere na vědomí
předběžnou zprávu o plnění
státního rozpočtu České republiky
za rok 1992."
Připomínky nemá nikdo k tomuto usnesení?
Dám tedy o něm hlasovat.
Kdo souhlasí s návrhem usnesení, nechť
zvedne ruku. 101.
Kdo je proti tomuto usnesení? Nikdo.
Konstatuji, že usnesení bylo přijato.
Přistoupíme k dalšímu bodu programu,
tímto bodem jsou
Než dám slovo přihlášeným
poslancům, chci upozornit členy vlády, že
pokud si bude některý přát odpovědět
na interpelace, otázky a podněty, bude mít
příležitost v dalším bodě.
Ptám se, kdo se hlásí? Pan poslanec Šoler,
uděluji mu slovo.
Poslanec Jiří Šoler: Vážené
předsednictvo, vážení poslanci, vážené
poslankyně, pouze stručně bych chtěl
podle § 92 jednacího řádu požádat
pana ministra Kočárníka o písemnou
informaci o jedné záležitosti.
Obracejí se na mne mnohé ekologické organizace
v záležitosti zdanění takových
subjektů, které obvykle v západním
daňovém systému jsou nazývány
non-profit organizacemi. To znamená organizace, jejichž
činnost je spíše jiného charakteru než
výdělečného.
Jsem si vědom, že pracovníci ministerstva financí
nám podali v této věci určité
informace na zasedání výboru pro regionální
rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí.
Přesto bych rád, kdyby mně pan ministr nebo
pracovníci jeho ministerstva mohli podat v písemné
formě nějaký přehled o tom, jak se
v této věci postupuje, abych mohl kopii těchto
informací předat těmto organizacím.
Současně bych chtěl požádat o
pokud možno urychlení celé záležitosti.
Děkuji.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Šolerovi, jako další se přihlásil
pan poslanec Kuchař s interpelací na ministra pana
Dybu a na pana ministra školství. Uděluji mu
slovo.
Poslanec Vlastislav Kuchař: Pane předsedající,
vážená vládo, dámy a pánové,
na základě poslaneckého průzkumu v
regionu a získaných poznatků konstatuji katastrofální
stav a naprostou nekoncepčnost v oblasti učňovského
školství.
Tento stav plyne z celkové neujasněnosti budoucnosti
tohoto školství. Zjevně zde chybí provázanost
práce ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy s ministerstvem hospodářství
České republiky, které je zřizovatelem
naprosté většiny středních odborných
učilišť a v rámci kompetenčního
zákona převzalo mimořádnou odpovědnost
za chod této oblasti školství.
Ve svízelné situaci jsou mistři odborné
výchovy i učitelé odborných předmětů,
kteří vyjadřují jednoznačnou
nespokojenost se stanovenými kvalifikačními
požadavky a pravidly pro stanovení platů, které
místo očekávaného zvýšení
vedly spíše ke stagnaci a často i k jejich
poklesu.
Zvláštní kapitolou je systém financování
učňovského školství, v němž
nejsou zvýhodněny finančním zainteresováním
hospodářské organizace, které investují
do přípravy a výchovy nových pracovních
sil, proti těm, které si je berou jako hotové
na trhu pracovní síly.
Kategorie státních učňů se
tak stává produktem neujasněnosti o budoucí
potřebě v jednotlivých profesích a
vyučenci této kategorie budou muset procházet
pro své další uplatnění rekvalifikacemi,
které celý proces přípravy nových
zaměstnanců ještě zdraží.
Přitom dopady této reality na vztah ke vzdělání
a práci u této části mladé
generace se těžko dají vyčíslit.
Učňovské školství a lidé
v něm pracující jsou ve velmi špatné
situaci. Hrozí tak možnost postupného rozkladu
učňovského školství v dnešní
podobě, aniž je zpracována alternativa jeho
existence. Hrozí ztráta řady kvalifikovaných
a obětavých mistrů a pedagogů.
Žádám proto ministerstvo hospodářství
a ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
České republiky o urychlené zpracování
koncepce celé výchovně vzdělávací
soustavy včetně učňovského
školství. Měla by obsahovat i jasný
a přehledný systém jejího financování,
vyplývající z logických vazeb všech
zainteresovaných subjektů a potřeb společnosti.
Vzhledem k tomu, že jde o mimořádně
závažný problém, který nakonec
dokumentují i četné petice zasílané
zákonodárnému sboru, žádám,
aby sněmovna posoudila mou interpelaci jako naléhavou
a zkrátila lhůtu pro odpověď na 20 dnů.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Kuchařovi, pan poslanec Kuchař vznesl
návrh, aby sněmovna zkrátila lhůtu
interpelace z 30 na 20 dnů, a posoudila, zda tuto interpelaci
vidí jako naléhavou.
O tom je třeba hlasovat, dávám tedy návrh,
kdo je pro to, aby interpelace pana poslance Kuchaře byla
posouzena jako naléhavá s tím, že se
zkrátí lhůta na odpověď na 20
dnů, nechť zvedne ruku. 37.
Kdo je proti tomuto návrhu? 21.
Pro pořádek, kdo se zdržel hlasování?
44.
Konstatuji, že tento návrh nebyl přijat a odpovězeno
bude v nezkrácené lhůtě.
Jako další se s interpelací na ministra zdravotnictví
přihlásil pan doktor Rymeš, prosím k
řečništi, připraví se paní
poslankyně Bumbová s dotazy na vládu.
Poslanec Ladislav Rymeš: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, dámy a pánové, situace vzniklá
ve zdravotnictví po 1. lednu 1993 vede pro nedostatek finančních
prostředků ke značnému snížení
jeho kvality, vede k prohloubení sociálních
nejistot pracovníků ve zdravotnictví, vede
k omezování spotřeby léků a
zdravotně spotřebního materiálu pod
minimální únosnou mez a v mnoha případech
i k omezování provozu celých zdravotnických
zařízení.
Situaci lze rozebrat takto: v období koncem roku 1992 nebyly
valnou částí zdravotnických zařízení
proplaceny faktury za léky, zdravotně potřebný
materiál, potraviny a další komodity, což
vede ke zkreslení výsledků plnění
státního rozpočtu České republiky
za rok 1992.
Schodek za rok 1992 byl přijat do začátku
roku 1993 a překlenovací úvěr 1 miliarda
korun Všeobecné zdravotní pojišťovně
musel být zákonitě těmito dluhy vysoce
přečerpán. Nedošlo tedy k oddlužení
zdravotnických zařízení za rok 1992.
Neprosperitu zdravotnictví, která se bude přenášet
do dalšího období, lze přičíst
na vrub řady neuvážených změn,
které ve zdravotnictví v poslední době
nastaly.
Bodový systém odměňování
zdravotníků ve zdravotnictví je pro samo
zdravotnictví škodlivý. Umožňuje
a vede k manipulaci s pacientem, duplicitním vyšetřením,
nadbytečným vyšetřením, nepostihuje
komplikace. Systém odvádí pozornost od jednoho
z hlavních úkolů zdravotnictví, což
je důsledná prevence. Co jsou nám platná
nákladná zařízení, která
jsou schopna řešit nejsložitější
výkony, která samozřejmě potřebujeme
také, když na druhé straně unikají
pozornosti první fáze závažných
onemocnění, která jsou v počátku
choroby snadno řešitelná. Je opomíjena
v poslední době tak věhlasně propagovaná
nutnost zvýšení odborné úrovně
pracovníků ve zdravotnictví, doškolování,
nutnost obhajování funkčních míst
na základě testů, povinná periodická
školení atd. V neposlední řadě
chybí systematický kontrolní systém,
který byl možná neuváženými
zásahy, možná záměrně
zrušen. Přesto přes některé nedostatky
svou funkci plnil.
Obrovské finanční prostředky vynakládané
na zdravotnictví se rozplývají v nekoncepčnosti
výstavby zdravotnických kolosů. Obrovské
finanční prostředky unikají také
tím, že celé zdravotnictví nemá
v nynější době koncepci. Ta chybí
převážné většině
zdravotnických oborů. Bohužel - a to považuji
za jednu z nejzávažnějších chyb
ve zdravotnictví tak zvaného totalitního
režimu, je nekoncepce a nepropracovanost systému informací
o pacientech mezi lékaři tzv. první linie
nejen vzájemně, ale i vůči ostatním
odborným zařízením. Do této
řady je nutno v tomto systému včlenit i ambulantní
odborníky. Toto bylo a je provázeno nízkou
úrovní technického vybavení informačního
systému jak v základních článcích
(tím mám na mysli počínaje praktickými
lékaři), tak i na vyšších článcích.
S tím souvisí i nízké technické
vzdělání zdravotnických pracovníků
starších ročníků, o kterém
spolehlivě můžeme říci, že
se v posledním období ještě prohloubilo.
Je cítit nechuť k učení pracovat s výpočetní
technikou.
Táži se: Jaký dluh nese z roku 1992 Všeobecná
zdravotní pojišťovna a následně
státní rozpočet a jakým způsobem
bude provedeno oddlužení? Navrhuji se současně
zabývat následujícími podněty:
1. V co nejkratším možném období
zrušit nynější bodový systém
odměňování zdravotníků
a nahradit jej na úrovni praktických lékařů
paušálním poplatkem zdravotnické pojišťovny
za jednoho pojištěnce. Každý pojištěnec
obdrží jednu kartu na čtvrtletí, kterou
odevzdá zvolenému praktickému lékaři
a tento o něj bude po toto období pečovat.
2. Zdravotnická zařízení a ambulantní
obvodní lékaři budou odměňováni
za "vyléčenou diagnózu ". Tento
systém donutí zdravotnická zařízení
k maximální péči, urychlení
a zefektivnění léčby a k maximální
snaze zabránit vzniku komplikaci. Umožní vstup
praktického lékaře do léčebného
procesu ve zdravotnických zařízeních.
Tento systém je zavedený a funguje v mnoha státech.
Nejenže umožňuje efektivnost, ale současně
umožňuje i snadnější přístup
k postgraduálnímu vzdělávání
praktických lékařů.
3. Urychleně dokončit propracování
koncepce doléčování pacientů
mimo zdravotnická zařízení.
4. Je nutno urychleně pracovat na koncepci celého
zdravotnictví. S tím souvisí práce
na dokončení koncepcí jednotlivých
oborů. Je nutno neprodleně zahájit práce
na jednotném informačním systému ve
zdravotnictví na podkladě vytvoření
počítačové databáze. Nelze
opomenout ani vytvoření koncepce návaznosti
státních a nestátních zdravotnických
zařízení.
5. Vytvořit kontrolní systém na úrovni
nejen odborné, ale i ve vztahu mezi ministerstvem a Všeobecnou
zdravotní pojišťovnou, respektive vznikajícími
dalšími zdravotnickými pojišťovnami.
Dále kontrolní systém zaměřený
na vztah mezi zdravotnickými zařízeními
a lékárenskou službou, respektive firmami,
které dodávají léky, zdravotně
spotřební materiál, potraviny a ostatní
komodity. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Rymešovi. Prosím paní poslankyni
Bumbovou, s interpelací na pana ministra Luxe se připraví
pan poslanec Vačkář. S faktickou poznámkou
se hlásí pan poslanec Syka. Promiňte prosím,
paní poslankyně.