Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Vyvadilovi, rozprava je otevřena. Hlásí se
do ní ještě někdo? Nevidím přihlášky
do rozpravy, uzavírám ji tedy a budeme hlasovat
o návrhu usnesení, které předložím
ve smyslu vystoupení pana poslance Vyvadila.
"Poslanecká sněmovna nesouhlasí s odpovědí
na interpelaci poslance Jiřího Vyvadila na ministra
školství, mládeže a tělovýchovy
P. Piťhu ve věci udělení názvu
Českoslovanská akademie obchodní dr. E. Beneše
v Praze 2, Resslova 8, jak bylo uvedeno v tisku 31 A."
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu usnesení,
ať zvedne ruku! 31.
Kdo je proti? 14.
Toto usnesení zcela zjevně nezískalo nadpoloviční
podporu.
Předložím opačný návrh:
"Poslanecká sněmovna souhlasí s odpovědí
na interpelaci poslance J. Vyvadila na ministra školství,
mládeže a tělovýchovy P. Piťhu
ve věci udělení názvu Českoslovanská
akademie obchodní dr. E. Beneše v Praze 2, Resslova
8, uvedenou v tisku 31 A.
Kdo je pro přijetí usnesení v této
podobě, ať zvedne ruku! 49.
Kdo je proti tomuto návrhu, nechť zvedne ruku! 30.
Kdo se zdržel hlasování, nechť zvedne
ruku! 46.
Ani tento návrh usnesení nezískal nadpoloviční
většinu. Odpověď na interpelaci zůstává
otevřeným tématem pro příští
schůzi.
Ukončili jsme, vážené paní poslankyně,
vážení páni poslanci, předposlední
bod, odpovědi na interpelace, využívám
svého práva a vyhlašuji půlhodinovou
přestávku. Sejdeme se v 17.15, abychom projednali
poslední bod našeho programu.
Předseda PSP Milan Uhde: Vážené
paní poslankyně, vážení poslanci,
posledním bodem, k jehož projednání
nás zavázal schválený program, je
Ještě než dám slovo zástupci skupiny
navrhovatelů, jímž bude pan poslanec Josef
Pavela, oznamuji, že mě pan poslanec Výborný
písemně požádal o udělení
slova k pronesení několika procedurálních
návrhů, a já mu toto slovo udílím.
Prosím, pane poslanče.
Poslanec Miloslav Výborný: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, není
tomu tak dávno, co tato sněmovna, tehdy Česká
národní rada, 172 hlasy poslanců přijala
Ústavu České republiky a hlasovala o této
ústavě po jménech, dne 16. prosince 1992.
Oněch 172 poslanců hlasovalo i pro článek
106, odst. 2 ústavy, který mimo jiné konstatuje,
že bude ustaven Prozatímní senát. Pohledem
do sněmovních lavic zjišťuji, že
v tuto chvíli zde zdaleka není přítomno
172 poslanců a i když je sněmovna usnášení
schopná, zdá se, že by bylo vhodnější
tento ústavní zákon, který navazuje
na ústavu a bude-li přijat, provede článek
106, odst. 2, nebude-li přijat, nenaplní ústavu,
aby tento ústavní zákon byl přijímán
v důstojnějším počtu poslanců
českého sněmu. Proto přednáším
tento procedurální návrh:
1. Navrhuji, aby naše jednání o tomto bodu
bylo přerušeno do zítra do 10 hodin. (Hluk
v sále.) Pánové, kteří hlučíte,
jistě svůj názor tu budete moci vyslovit
formou hlasování, nikoliv hlukem. Aby tedy jednání
bylo přerušeno do zítra do 10 hodin a aby po
rozpravě bylo o návrhu ústavního zákona
hlasováno stejným způsobem, jako se hlasovalo
o Ústavě České republiky, tedy jmenovitě.
Toto je první procedurální návrh.
Pro případ, že by tento procedurální
návrh sněmovna nepřijala, z čehož
by vyplynulo, že projednávání tisku
č. 300 České národní rady bude
uskutečněno dnes, navrhuji, aby po rozpravě
bylo o konečném znění návrhu
ústavního zákona hlasováno stejně,
jako o Ústavě České republiky, tedy
jmenovitě každým poslancem.
Žádám, pane předsedo, aby bez rozpravy
bylo o mých procedurálních návrzích
hlasováno v pořadí, jak jsem je přednesl.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Výbornému. Dávám bez rozpravy hlasovat
o jeho návrhu. Pan poslanec Výborný navrhl,
aby projednání tohoto bodu bylo přerušeno
do zítřka do 10.00 a poté, po rozpravě,
aby bylo hlasováno po jménech. To je první
procedurální návrh.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu? Je tady
poznámka pana poslance Kužílka. Prosím.
Poslanec Oldřich Kužílek: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, neznám
ustanovení jednacího řádu o procedurálním
návrhu, ani o tom, že by se o něm mělo
hlasovat bez rozpravy. Nic takového neexistuje. Nevím,
v čem zítra má být jiná situace
než dnes. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Dále požádal
o slovo pan poslanec Jozef Wagner.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, náš klub se informoval,
jaký je program jednání sněmovny v
tomto týdnu a bylo řečeno, že s jistotou
skončí ve čtvrtek. Důvod naší
informace předem je zřejmý. Zítra
začíná sjezd naší strany. Je
nám velmi líto, ale za okolností těchto
by bylo zcela nevhodné, kdyby došlo k jednání,
protože nemohu zajistit žádným způsobem,
aby kdokoliv z nás mohl být přítomen
jednání. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji oběma
poslancům, kteří se vyjádřili.
Nevidím důvod, abychom hlasováním
neověřili, jakou podporu si získá
návrh pana poslance Výborného. Proto se ptám
sněmovny:
Kdo je pro přijetí prvního z procedurálních
návrhů, které přednesl pan poslanec
Výborný, ať zvedne ruku. 16.
Kdo je proti tomuto návrhu, ať zvedne ruku. 65.
Tento návrh nebyl přijat.
Pro případ, že tento návrh nebude přijat,
což se stalo, navrhl pan poslanec Výborný,
abychom se usnesli, že po rozpravě, která proběhne
dnes, bude o tomto zákoně hlasováno stejně
jako o ústavě, to jest po jménech.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
to dá najevo zvednutím ruky. 45.
Kdo je proti tomuto návrhu? 22.
Tento návrh zcela zjevně nezískal nadpoloviční
podporu.
Přikročíme tedy k projednávání.
Žádám zástupce skupiny navrhovatelů,
pana poslance Josefa Pavelu, aby sněmovně odůvodnil
předložený návrh ústavního
zákona, který jste obdrželi jako sněmovní
tisk 2.
Poslanec Josef Pavela: Pane předsedo, vážení
členové vlády, paní poslankyně,
páni poslanci, předstupuji před vás
v zastoupení předkladatelů, poslanců
P. Tollnera, F. Kozla a J. Pavely, a předkládám
vám k projednání návrh ústavního
zákona o ustavení Prozatímního senátu
Parlamentu.
Především dovolte, abych poděkoval za
váš souhlas se zkrácením zákonné
lhůty, čímž jste umožnili, že
tento návrh může být projednán
ještě na této schůzi. Domnívám
se, že zabývat se znovu podrobně důvody,
které vedly předkladatele k podání
tohoto návrhu ústavního zákona, by
bylo neúčelné. Všechno, co mohlo být
řečeno, už řečeno bylo. Stejně
tak není nutné seznamovat vás s obsahem návrhu,
proto jen v krátkosti.
Ústava ČR ve svém čl. 106 předpokládá
ustavení Prozatímního senátu. Proto
přijetí tohoto zákona znamená naplnění
ústavy. Prozatímní senát Parlamentu
má plnit všechny funkce senátu podle Ústavy
ČR do doby, než na základě prvních
voleb do senátu bude senát ustaven, nejdéle
však do 31. prosince 1994.
Návrh předpokládá ustavení
Prozatímního senátu Parlamentu z poslanců
Federálního shromáždění,
kteří v parlamentních volbách v červnu
1992 získali mandát do Federálního
shromáždění v kterékoli jeho
komoře. Počet senátorů Prozatímního
senátu Parlamentu je dán Ústavou ČR,
tj. číslem 81.
V návrhu zákona se rovněž vyžaduje
splnění podmínky volitelnosti, tzn. že
senátorem Prozatímního senátu Parlamentu
se může stát pouze ten poslanec FS zvolený
v České republice, který dosáhl k
1. lednu 1993 věku 40 let.
V návrhu jsou respektovány výsledky parlamentních
voleb v červnu 1992. Znamená to, že zastoupení
jednotlivých politických stran v senátu je
podle návrhu zákona stejné, jako bylo v souhrnu
českých poslanců ve Federálním
shromáždění.
Vláda České republiky svým usnesením
ze dne 13. ledna 1993 vyslovila s předloženým
návrhem zákona souhlas s podmínkou, že
pro vznik mandátu Prozatímního senátu
nebude stanovena dolní věková hranice 40
let. Tato skutečnost je už zakotvena do společné
zprávy.
Na závěr se přimlouvám za to, abychom
se oprostili od emocí, které se vyskytly v souvislosti
s projednáváním ustavení Prozatímního
senátu, a abychom tento návrh ústavního
zákona přijali. Cena za nenaplnění
Ústavy v tomto bodu by v budoucnu mohla být příliš
velká. Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Pavelovi a žádám sněmovnu, prosím,
ukázněte se. Není možné, abyste
rušili řečníka, je to potom nadlidský
výkon, má-li se soustředit na to, co říká.
Usnadníte tím průběh, bude to dobré
pro nás pro všechny. Žádám pana
poslance Libora Nováka staršího jako společného
zpravodaje, aby se ujal slova.
Poslanec Libor Novák (1958): Pane předsedo,
dámy a pánové, dovolte, abych jako zpravodaj
k tomuto návrhu, který právě projednáváme,
stručně odůvodnil společnou zprávu,
kterou máme, jak pevně věřím,
před sebou a připojil několik svých
slov.
Často v této sněmovně bývá
zdůrazňováno, že není třeba
přespříliš politizovat rozhodnutí,
která zde přijímáme. Podle mého
názoru, v tomto případě právě
naopak. Rozhodnutí, které zde přijmeme, je
navýsost politické. Není pravdou, že
řešení, o kterém se zde jedná,
je řešení technické, oproštěné
od všech emocí. Mám za to, že stěžejní
práce, která předcházela projednání
tohoto návrhu zákona, byla učiněna
v klubech, v politických klubech této sněmovny,
nikoli ve výborech. Přesto mi dovolte, abych stručně
popsal společnou zprávu, kterou máte před
sebou.
Jeden výbor této sněmovny nedoporučil
Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhlas
s návrhem tohoto zákona. Tři výbory
nepřijaly k návrhu tohoto zákona žádné
usnesení. Pět výborů doporučuje
sněmovně, aby vyslovila s předloženým
návrhem zákona souhlas s tím, že má
být přihlédnuto ke společné
zprávě.
Mohu říci, že ve společné zprávě
jsou zahrnuty veškeré pozměňovací
návrhy, které byly přijaty těmi výbory,
které doporučily sněmovně návrh
zákona k přijetí.
Dovolte mi, abych na závěr svého vystoupení
přidal ještě jednu informaci, a to, že
vláda České republiky vyjádřila
s předloženým návrhem zákona
souhlas. Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Liboru Novákovi staršímu, společnému
zpravodaji výborů, a otevírám rozpravu
k tomuto bodu. Podle písemných přihlášek
máme na prvním místě pana poslance
Marka Bendu. Uděluji mu slovo. Připraví se
pan poslanec Jan Vik.
Poslanec Marek Benda: Pane předsedo, vážené
dámy a vážení pánové,
asi nemusím opakovat stanovisko mé i strany, kterou
zde reprezentuji, k tomuto návrhu zákona. Je všeobecně
známo. A asi také nemusím opakovat důvody,
pro které se domnívám, že by tento zákon
měl být přijat,
Stejně tak si myslím, že všichni tušíme,
že zákon přijat nebude. Přesto pro případ,
že by snad náhodou ti zásadní odpůrci
Prozatímního senátu a tím naplnění
ústavních principů, kteří zatím
ve sněmovně existují změnili svůj
názor, dovoluji si podat jeden podstatnější
a několik méně podstatných pozměňovacích
návrhů, aby zákon mohl být vůbec
proveden.
Podstatný pozměňovací návrh
se týká čl. 8 stávajícího
tisku navrhovatelů pana Tollnera, Kozla a Pavely, kde navrhuji
čl, 8 vypustit. Jedná se o to, že po dobu činnosti
Prozatímního senátu Parlamentu nelze Poslaneckou
sněmovnu rozpustit. Domnívám se, že
toto ustanovení je chybné a že by nevyřešilo
ty problémy, které má ustavení Prozatímního
senátu řešit a že by naopak prohloubilo
problém, který zde existuje a který je skryt
v čl. 106 Ústavy.
Další dvě drobné změny se týkají
čl. 4 odst. 6, kde navrhuji první větu ukončit
již za slovy - "své politické strany.
Tam udělat tečku, vypustit slova - "přičemž
se přihlíží k počtu získaných
preferenčních hlasů". Ustanovení,
tak jak je, nemá charakter, že by někoho zavazovalo,
je pouze jakýmsi návodem a domnívám
se, že toto do ústavy nepatří. Poslední
změnu navrhuji v čl. 7 odst. 2, kde navrhuji doplnit
- "pro jednání Prozatímního senátu
Parlamentu platí obdobně platný" - slovo
"platí obdobně platný jednací
řád Poslanecké sněmovny Parlamentu
". Aby bylo zřejmé, že se bude jednat
o jiný orgán. (Poznámka stenografky: Napsána
přesná citace ověřená magnetofonovým
záznamem.) Tolik mé pozměňovací
návrhy. Samozřejmě vám doporučuji,
abyste zákon přijali, i když si jsem vědom,
že to nebude jednoduché. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan poslanec Marek Benda
skončil svůj příspěvek. Na
řadě je pan poslanec Jan Vik. Má slovo. Připraví
se pan poslanec Stanislav Kozák.
Poslanec Jan Vik: Pane předsedo, dámy a pánové,
vážená sněmovno, ačkoliv jsem
toho názoru, že návrh zákona o Prozatímním
senátu naštěstí v zájmu občanů
a v zájmu ČR nebude přijat v žádné
podobě, přesto si dovoluji podat následující
pozměňující návrh.
Dosavadní články 4 - 6 se vypouštějí,
vkládají se nově články 4 -
6, které znějí: Čl. 4 odst. 1. Prozatímní
senát Parlamentu má 81 senátora. odst. 2.
Politická strana, politické hnutí, nebo jejich
koalice, která získala v ČR mandáty
do FS, dále jen politická strana, získá
tolik mandátů do Prozatímního senátu
Parlamentu, kolik činí podíl počtu
ve volbách získaných mandátů
politické strany ve FS k celkovému počtu
mandátů za Českou republiku ve FS, násobený
počtem senátorů Prozatímního
senátu Parlamentu. U takto zjištěného
podílu se k desetinným místům nepřihlíží.
Odst. 3. Je-li součet počtu mandátů
získaných politickými stranami nižší
než počet senátorů Prozatímního
senátu Parlamentu, získají zbylé mandáty
postupně ty politické strany, které vykazují
nejvyšší zbytek dělení podle odst.
2. Odst. 4. Do tří dnů ode dne účinnosti
tohoto ústavního zákona oznámí
politická strana předsedovi Poslanecké sněmovny
jméno, příjmení a adresu trvalého
bydliště zmocněnce politické strany,
oprávněného jednat za politickou stranu ve
věci mandátu senátorů Prozatímního
senátu Parlamentu. Odst. 5. Počet mandátů,
který jednotlivé politické strany podle odst.
2 a 3 získaly, oznámí předseda Poslanecké
sněmovny zmocněncům podle odst. 4 do šesti
dnů ode dne účinnosti tohoto ústavního
zákona. Odst. 6. Zmocněnec podle odst. 4 písemně
oznámí předsedovi Poslanecké sněmovny
jména, příjmení a adresy trvalého
bydliště poslanců FS podle čl. 3, kteří
se stávají senátory Prozatímního
senátu Parlamentu. Počet těchto poslanců
se musí shodovat s počtem mandátů,
které politická strana získala. K písemnému
oznámení, které nevyhovuje stanoveným
podmínkám, se nepřihlíží.
Písemné prohlášení je nutno doručit
předsedovi Poslanecké sněmovny do 15 dnů
od převzetí oznámení o počtu
mandátů podle odst. 4. Nevyužije-li politická
strana oprávnění podle tohoto odstavce, její
mandáty zůstanou neobsazeny.
Čl. 5. Uprázdní-li se mandát v Prozatímním
senátu Parlamentu, zůstává neobsazen.
Čl. 6. Mandát senátorů Prozatímního
senátu Parlamentu vzniká dnem následujícím
po dni, kdy bylo písemné oznámení
podle čl. 4. odst. 5 doručeno předsedovi
Poslanecké sněmovny.
Čl. 7. odst. 1 se mění takto: Pro postavení
a činnost Prozatímního senátu Parlamentu
platí ustanovení Ústavy ČR, týkající
se senátu s výjimkou ustanovení o jejich
věku."
To by bylo vše k pozměňovacím návrhům.
A nyní si dovoluji přednést procedurální
návrh, aby hlasování o ústavním
zákonu o ustavení Prozatímního senátu
bylo provedeno tajně. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Vikovi. Zaznamenávám si i jeho procedurální
návrh. Doporučuji, abychom o něm hlasovali
až po ukončení rozpravy. Je to tak přijatelné
pro pana poslance Vika, hlasovat o tomto procedurálním
návrhu až po ukončení rozpravy? Dále
je do rozpravy přihlášen a slovo dostává
pan poslanec Stanislav Kozák, připraví se
pan poslanec Špaček.
Poslanec Stanislav Kozák: Vážený
pane předsedo, kolegyně a kolegové, nevím,
jestli to je náhoda, či shoda okolností,
ale pokud jste se podívali do kalendáře,
tak je dneska 25. února. Před 45 lety došlo
v tomto státě k puči. A já se domnívám,
že naplněním senátu jakoukoliv prakticky
nelegální cestou, tzn. volbou tímto Parlamentem,
se dopouštíme dalšího puče. Já
bych byl hrozně nerad, abychom opakovali tuto situaci,
která tady nastala před 45 lety, a proto věřím,
že většina poslanců si toto uvědomí
a nebude pro tento zákon hlasovat.
Předseda PSP Milan Uhde: Slovo má pan poslanec
Radim Špaček. Připraví se pan poslanec
Jiří Drápela.
Poslanec Radim Špaček: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, dovolte,
abych uvedl na pravou míru jednu velmi nepřesnou
informaci ze společné zprávy, kde je na první
straně uvedeno, že výbor pro veřejnou
správu, regionální rozvoj a životní
prostředí tento tisk odmítl projednávat.
Není tomu tak. Náš výbor se tiskem zabýval,
domnívám se, že poměrně seriozně.
A předkládané usnesení, které
doporučovalo tento zákon sněmovně,
nepřijal. Takže náš výbor patří
do té množiny výborů, které nepřijaly
žádné usnesení. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Slovo má pan poslanec
Jiří Drápela, který je poslední
písemně přihlášený do
rozpravy.
Poslanec Jiří Drápela: Vážený
pane předsedo, vážená sněmovno,
dovolte, abych z pověření klubu Liberálně
sociální unie sdělil, že poslanci tohoto
klubu nepodpoří tento zákon. Odůvodnění:
Liberálně sociální unie je pro ustavení
Prozatímního senátu, ale řádnou
volbou, nikoli transformací poslanců bývalého
FS. Vycházíme také z názoru občanů
a našich voličů, kteří v posledních
průzkumech IVVM jasně dokazují, že si
nepřejí tvorbu Senátu právě
transformací poslanců bývalého FS.
Hledejme proto jiné, legální a ústavní
cesty pro tvorbu senátu. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan poslanec Drápela
ukončil svůj příspěvek. Táži
se, kdo se dále hlásí do rozpravy. Nevidím
žádnou přihlášku, uzavírám
proto rozpravu. Jak jsem slíbil, dám hlasovat o
procedurálním návrhu pana poslance Vika,
aby se o tomto ústavním zákonu hlasovalo
tajným hlasováním.
Kdo je pro přijetí tohoto procedurálního
návrhu, ať zvedne ruku. 25 hlasů pro tento
návrh.
Kdo je proti tomuto návrhu, ať zvedne ruku. 82 hlasů
se vyjádřilo proti tajnému hláskování.
Procedurální návrh nebyl přijat.
Žádám zástupce skupiny navrhovatelů
pana poslance Pavelu, aby mi sdělil, zda si přeje
pronést závěrečné slovo, popř.
aby je pronesl.
Poslanec Josef Pavela: Pane předsedo, dámy
a pánové, pokud se týká pozměňovacích
návrhů pana poslance Bendy, je možno s nimi
jednoznačně souhlasit.
Pokud jde o pozměňovací návrhy pana
poslance Vika, nechám to na uvážení
sněmovně.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Pavelovi, který promluvil za skupinu navrhovatelů.
Táži se pana společného zpravodaje výborů
poslance Libora Nováka staršího, zda může
pronést závěrečné slovo a zároveň
také připravit jednotlivé pozměňovací
návrhy k projednání, resp. hlasování
ve sněmovně.
Poslanec Libor Novák (1958): Vzdávám
se závěrečného slova, návrhy
jsou však připraveny.
Předseda PSP Milan Uhde: Prosím, pane společný
zpravodaji, abyste přistoupil k předložení
těchto návrhů k hlasování sněmovně.
Poslanec Libor Novák (1958): Dámy a pánové,
první pozměňovací návrh přednesl
pan poslanec Benda, a sice navrhl vypustit čl. 8 předlohy.
Jako společný zpravodaj mohu říci,
že s tímto návrhem souhlasím.
Předseda PSP Milan Uhde: Budeme hlasovat o prvním
pozměňovacím návrhu, který
předložil pan poslanec Benda a komentoval pan společný
zpravodaj.
Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu, ať zvedne ruku! 54.
Kdo je proti tomuto návrhu, ať zvedne ruku! 8.
Je zcela zjevné, že tento pozměňovací
návrh nedostal nadpoloviční podporu přítomných.
Prosím, pane společný zpravodaji, pokračujte.
Poslanec Libor Novák (1958): Pan poslanec Benda
přednesl další pozměňovací
návrh, ve kterém navrhuje, aby v čl. 4 odst.
6 předlohy první věta zněla takto:
"Politická strana na základě výsledků
voleb do FS sestaví pořadí zvolených
poslanců své politické strany.:
Předseda PSP Milan Uhde: Budeme hlasovat o druhém
pozměňovacím návrhu, který
podal pan poslanec Benda.
Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu, ať zvedne ruku! 54.
Kdo je proti tomuto návrhu, ať zvedne ruku" 6.
Ani tento návrh nezískal nadpoloviční
podporu poslanců.
Poslanec Libor Novák (1958): Ve svém třetím
návrhu pan poslanec Benda navrhuje, aby v čl. 7
odst. 2 byl text pozměněn takto:
"Pro jednání Prozatímního senátu
Parlamentu platí obdobně jednací řád
Poslanecké sněmovny Parlamentu."
Předseda PSP Milan Uhde: Budeme hlasovat o třetím
pozměňovacím návrhu pana poslance
Bendy.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku"
34.
Kdo je proti tomuto návrhu, ať zvedne ruku! 1.
Je zjevné, že ani tento návrh nezískal
nadpoloviční podporu.
Pane společný zpravodaji, prosím.
Poslanec Libor Novák (1958): Další pozměňovací
návrhy přednesl pan poslanec Vik.
Ve svém prvním návrhu navrhuje, aby stávající
články 4 až 6 návrhu byly nahrazeny
novými články 4 až 6 znění,
které uvedl.
Nyní nechávám na zvážení
sněmovny, zda mám text návrhu znovu přečíst.
Předseda PSP Milan Uhde: Táži se, zda
někdo požaduje, aby se návrh znovu přečetl,
a tím znovu připomněl? Vidím, že
jsou takové požadavky. S ohledem na ně doporučuji,
aby pan společný zpravodaj návrh přečetl.
Poslanec Libor Novák (1958): Přečtu
tedy návrh pana poslance Vika. Zároveň ho
prosím, pokud bych se dopustil chyby, aby mě opravil.
Podle tohoto návrhu článek 4 zní takto:
"1. Prozatímní senát Parlamentu má
81 senátora.
2. Politická strana, politické hnutí nebo
jejich koalice, která získala v ČR mandáty
do FS (dále jen politická strana), získá
tolik mandátů do Prozatímního senátu
Parlamentu, kolik činí podíl počtu
ve volbách získaných mandátů
politické strany ve FS k celkovému počtu
mandátů za ČR ve FS násobený
počtem senátorů Prozatímního
senátu Parlamentu. U takto zjištěného
podílu se k desetinným místům nepřihlíží.
3. Je-li součet počtu mandátů získaných
politickými stranami nižší než počet
senátorů Prozatímního senátu
Parlamentu, získají zbylé mandáty
postupně ty politické strany, které vykazují
nejvyšší zbytek dělení podle odst.
2.
4. Do tří dnů ode dne účinnosti
tohoto ústavního zákona oznámí
politická strana předsedovi Poslanecké sněmovny
jméno, příjmení a adresu trvalého
bydliště zmocněnce politické strany
oprávněného jednat za politickou stranu ve
věci mandátu senátorů Prozatímního
senátu Parlamentu.
Odst. 5. Počet mandátů, který jednotlivé
politické strany podle odst. 2 a 3 získaly, oznámí
předseda Poslanecké sněmovny zmocněncům
podle odst. 4 do šesti dnů ode dne účinnosti
tohoto ústavního zákona.
Odst. 6. Zmocněnec podle odst. 4 písemně
oznámí předsedovi Poslanecké sněmovny
jména, příjmení a adresy trvalého
bydliště poslanců Federálního
shromáždění podle čl. 3, kteří
se stávají senátory Prozatímního
senátu Parlamentu. Počet těchto poslanců
se musí shodovat s počtem mandátů,
které politická strana získala. K písemnému
oznámení, které nevyhovuje stanoveným
podmínkám, se nepřihlíží.
Písemné prohlášení je nutno doručit
předsedovi Poslanecké sněmovny do 15 dnů
od převzetí oznámení o počtu
mandátů podle odst. 4. Nevyužije-li politická
strana oprávnění podle tohoto odstavce, její
mandáty zůstanou neobsazeny.
Čl. 5. Uprázdní-li se mandát v Prozatímním
senátu Parlamentu, zůstává neobsazen.
čl. 6. Mandát senátorů Prozatímního
senátu Parlamentu vzniká dnem následujícím
po dni, kdy bylo písemné oznámení
podle čl. 4 odst. 5 doručeno předsedovi Poslanecké
sněmovny."
To je text prvního pozměňovacího návrhu
pana poslance Vika.
Předseda PSP Milan Uhde: Budeme hlasovat o tomto
pozměňovacím návrhu.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku. 17.
Kdo je proti? 7.
Tento návrh nezískal potřebnou podporu a
nebyl přijat.
Poslanec Libor Novák (1958): Ve svém druhém
návrhu pan poslanec Vik navrhuje, aby text čl. 7
odst. 1 byl nahrazen následujícím textem:
"Pro postavení a činnost Prozatímního
senátu Parlamentu platí ustanovení Ústavy
České republiky týkající se
senátu, s výjimkou ustanovení o jejich věku."
Předseda PSP Milan Uhde: Budeme hlasovat o druhém
pozměňovacím návrhu pana poslance
Vika.
Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu, ať zvedne ruku. 14.
Kdo je proti? 6.
Tento pozměňovací návrh nebyl přijat.
Pane společný zpravodaji, jsou ještě
nějaké pozměňovací návrhy?
Poslanec Libor Novák (1958): Ano, pan poslanec Vik
přednesl ještě jeden návrh, který
není pozměňovací, ale procedurální,
ve kterém navrhuje, aby se o návrhu zákona
hlasovalo tajně.
Předseda PSP Milan Uhde: Domnívám
se, že tento procedurální návrh jsme
už nechali projít hlasováním a byl zamítnut.
Poslanec Libor Novák (1958): V rozpravě vystoupili
ještě další tři poslanci, kteří
nepřednesli žádný pozměňovací
návrh.
Předseda PSP Milan Uhde: Rozumím tomu tak,
že můžeme přistoupit k hlasování
o celém předloženém návrhu. Připomínám,
že podle § 24 zákona České národní
rady o jednacím řádu je k přijetí
ústavního zákona třeba souhlasu třípětinové
většiny všech poslanců České
národní rady.
Kdo souhlasí s návrhem poslance Pavla Tollnera a
dalších na vydání ústavního
zákona České národní rady o
ustavení Prozatímního senátu Parlamentu,
podle sněmovního tisku 2, ve znění
společné zprávy výborů Poslanecké
sněmovny, podle sněmovního tisku 122, ať
zvedne ruku. 74.
Kdo je proti? 55.
Kdo se zdržel hlasování? 20.
Konstatuji, že tento návrh ústavního
zákona nezískal potřebnou třípětinovou
většinu a nebyl přijat.
Tím byl zároveň vyčerpán celý
program 6. schůze Poslanecké sněmovny. Schůzi
končím. Děkuji všem, kteří
přispěli k jejímu zdárnému
průběhu.