Úterý 20. dubna 1993

Poptávka veřejného sektoru v souladu se záměry v průběhu minulého roku stagnovala. Na zastavení sestupného trendu agregátní nabídky působil přes všechny problémy, o kterých jsem hovořil, i vzestup exportu, který v tomto období rostl, zejména ve vztahu k zemím s tržní ekonomikou. Tam růst vývozu v roce 1992 oproti roku 1991 činil v nominálním vyjádření zhruba 20%. I tento dynamický nárůst však nestačil plně kompenzovat další pokles vývozu do zemí s netržní ekonomikou, který opět nominálně v loňském roce poklesl přes všechny snahy hospodářské politiky o 40%.

O kolik vzrostl celkový vývoz v loňském roce? Fyzicky, co se týče fyzického objemu, tedy reálně, je problematické dneska plně říci, ale zřejmě o nějaké to procento, 1 až 2, vzrostl. Připomínám, že teritoriálně je dnes vývoz z velké části orientován na trhy vyspělých zemí, tj. převážně zemí OECD. Při všech problémech, o kterých jsem se zmiňoval na začátku, je tato orientace ze své podstaty neskonale výhodnější pro Českou republiku, než byla opačná situace před rokem 1989.

Dynamicky se zvyšoval také přínos z cestovního ruchu pro Českou republiku. Příjmy vzrostly na více než 1 miliardu dolarů v roce 1992, což se v historii nikdy před tím nepodařilo a je to tak významné, že tyto přínosy představují kolem 12% z příjmů za export zboží. Je to velice významný faktor ovlivňující naši vnější rovnováhu a působící na kursovou stabilitu. Soukromý sektor se stal rozhodujícím nositelem pozitivních tendencí na mikroekonomické úrovni - při všech problémech, které v této oblasti existují, a vláda si je jich dobře vědoma. Rozvoj tohoto sektoru byl umožněn pokračujícím procesem privatizace a částečně i restitucí. Celkově lze odhadovat, že došlo k výraznému zvýšení podílu soukromého sektoru na tvorbě hrubého domácího produktu v roce 1992 oproti roku 1991. Přesněji, v roce 1992 činil tento podíl asi 20%, v roce 1991 to bylo asi 10%. Přitom váha soukromého sektoru na výkonech jednotlivých odvětví se v průběhu roku dynamicky zvyšovala s tím, že za celý rok 1992 dosáhla těchto průměrných podílů v procentech: v průmyslové výrobě - a to je průměr za rok - zhruba 14,5%, ve stavebnictví 46%, maloobchodní prodej 66%, nákladní silniční doprava 36 %. Na konci roku pochopitelně byla tato čísla vyšší než na začátku roku. Podíl soukromého sektoru v zemědělství podle rozsahu zemědělské půdy činil na konci minulého roku zhruba 10%.

Proces malé privatizace vstoupil do závěrečné fáze. Do konce roku 1992 bylo z celkového počtu přibližně 25 400 jednotek privatizováno 21 354 jednotek, přičemž jejich rozhodující část byla prodána v dražbě. V rozsahu - a víme proč, a rychlostí - také víme proč, jaká nemá ve světě obdoby, začalo v minulém roce odstátnění a privatizace velkých státních podniků a akciových společností. Nejvýznamnější formou změn vlastnictví v procesu velké privatizace byla kupónová privatizace. Koncem roku 1992 byla ukončena její první vlna, ve které byly prodány akcie téměř tisíce akciových společností v celkové účetní hodnotě přes 200 miliard korun. Jakmile budou vydány akcie do rukou nových majitelů, stoupne rázem výrazně podíl soukromého sektoru na tvorbě hrubého domácího produktu. Transformace zemědělských družstev proběhla do konce ledna 1993. V řadě případů však klíčovým problémem zůstává vypočítání restitučních nároků a podobně i proces privatizace státních statků je - jak známo - komplikovanější.

Vracím se teď k otázce peněžních příjmů obyvatelstva. Za vzestupem růstu poptávky byl právě vzestup příjmů. Nominální peněžní příjmy obyvatelstva dosáhly téměř 500 miliard v loňském roce, tzn., že vzrostly asi o 18 % oproti úrovni roku 1991. Růst celkových reálných příjmů byl o 6,3% a průměrná reálná mzda v roce 1992 oproti roku 1991 vzrostla téměř o 9 %. Pozitivní vývoj, o kterém jsem doposud hovořil, celkově - podle mého názoru, podle názoru vlády - dobré výsledky hospodářství České republiky v loňském roce byly doprovázeny problémy, které jsou v řadě případů nutným nákladem transformace. Uvedu zde některé příklady.

V průběhu roku, jak už bylo řečeno, pokračoval sestupný trend zemědělské výroby, který však je nutnou součástí hledání jejího optimálního rozsahu. Svědčí o tom první odhady hrubé zemědělské produkce, která byla v minulém roce asi o 12% nižší než v roce 1991. Došlo i ke značnému uvolnění pracovních sil v zemědělství. Tyto procesy se odrazily i ve finanční situaci zemědělských organizací. Podle předběžných odhadů odvětví zemědělství skončilo v minulém roce se ztrátou asi 12 miliard korun, z toho ve státních zemědělských organizacích 6,7 miliardy a družstva cca 5,3 miliardy. Přirozeně se na tom podílí jisté zpoždění a komplikace privatizačních procesů v zemědělství, jehož efekty lze více očekávat v příštích letech.

Složitější finanční situace byla i u některých podniků dalších odvětví. Například v dopravě, v průmyslu vyrábějícím stroje a přístroje, v dosud neprivatizované části maloobchodu apod. Jinými slovy, i tam pokračovala za daného stavu transformačního procesu přirozená tendence k polarizaci mezi jednotlivými podniky a tím i mezi odvětvími.

V minulém roce také narostl i počet ztrátových organizací a zatím většinou nedocházelo k likvidaci takových firem. Tyto ztrátové podniky mohly po delší dobu přežívat především z těchto důvodů. Za odebrané výrobky a služby nedobře platily svým dodavatelům. Chybějící finanční zdroje získávaly tyto organizace i na úkor své majetkové podstaty. Od bankovního sektoru se snažily získat překlenovací úvěry především na výplatu mezd a na pokrytí ztráty čerpaly finanční zdroje i z rezervních fondů či speciálních fondů, které měly z předchozích let.

Při dané fázi transformačního procesu nemohlo zatím dojít k ozdravění takových finančních vztahů mezi ekonomickými subjekty. Přestože druhotná platební neschopnost se v roce 1992 snížila podle údajů ministerstva průmyslu o 16 mld. Kč. Celková platební neschopnost zůstala zhruba v loňském roce na úrovni 95 mld. a samozřejmě zůstává určitým rizikem dalšího ekonomického vývoje v tomto roce.

Domnívám se, že hospodářské výsledky dosažené v loňském roce dokumentují převahu pozitivních tendencí, i když byly dosaženy za určitou cenu. Výsledky byly lepší, než se na počátku roku 1992 předpokládalo, viz srovnání s tím, co už jsem uvedl, a to přesto, že vnitřní i vnější podmínky byly náročnější, než se původně předpokládalo.

Připomenu ještě jednou, že k nejvýznamnějším patřila změna tendence v růstové výkonnosti ekonomiky, kde se v průběhu I. pololetí zastavil pokles a od III. čtvrtletí docházelo k oživení. Pozitivem bylo určitě i pokračování procesu nutných strukturálních změn na mikroúrovni, což souviselo s vývojem privatizace.

Dosažené výsledky v transformaci české ekonomiky je třeba srovnat i s tím, jak probíhal vývoj v ostatních transformujících se ekonomikách, máme-li je správně docenit. Na základě zjištěných údajů byla v České republice v minulém roce nejnižší míra inflace. Číslo u nás - jak jsem říkal - je 11,1%, v Maďarsku přes 20%, v Polsku kolem 40%, v Bulharsku kolem 90% a další už raději nebudu citovat. Míra nezaměstnanosti u nás kolem 3% v průměru za rok 1992, v Maďarsku 13%, v Polsku kolem 15%. Další nebudu citovat.

Na druhé straně pokles tvorby hrubého domácího produktu v České republice o 7% v roce 1992. Ve srovnání s předchozím rokem byl o něco vyšší než v Polsku, kde to bylo 2%, a v Maďarsku, kde to bylo 4%. Je to samozřejmě v důsledku určitého zpoždění procesu transformace u nás. S Bulharskem, Rumunskem a zejména Ruskem nebudu srovnávat.

Naše výsledky je však třeba vidět i v kontextu celoevropské recese. I etablované tržní ekonomiky prožívaly na počátku 90. let hluboké strukturální problémy doprovázené vysokou nezaměstnaností. Uvedu jen některé příklady, které jsou u nás často citovány jako příklady pro nás. Finsko např. mělo 18% nezaměstnanost v loňském roce, Švédsko 7% nezaměstnanost a dalších 5% práceschopného obyvatelstva bylo zaměstnáno v různých rekvalifikačních programech, jinak by byli nezaměstnaní. O zemích bývalé NDR nebudu hovořit.

Také ve Finsku a ve Švédsku došlo k poklesu hospodářské výkonnosti. Ve Finsku v roce 1992 např. hrubý domácí produkt se snížil o 3,5%, ve Švédsku dosáhl pokles průmyslové výroby v letech 1991-92 až 10%. Nebudu mluvit vůbec o rozpočtových problémech, které tyto země měly. Obě zápolí, jako celá řada dalších zemí, s vysokými rozpočtovými deficity.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi ukončit mé vystoupení krátkou poznámkou k vývoji českého hospodářství v prvních měsících roku 1993. Statistická čísla o vývoji průmyslové produkce a stavebnictví jakoby naznačují, že v některých odvětvích mohlo v lednu a částečně i v únoru dojít k výraznějšímu propadu oproti stejnému období v roce 1992. Znamená to snad, že příznivý trend posledních měsíců roku 1992 se zvrátil v opětovný pokles v tzv. v reálném sektoru ekonomiky a jak to někdy slyšíme - drama recese tak pokračuje? Především je příliš brzo na to, abychom z těchto velmi krátkodobých údajů bez dlouhodobějšího kontextu vývoje vyvozovali nějaké příliš dramatizující závěry. Jde o to, že v období před rozdělením federace, těsně po rozdělení federace a při zavádění nové daňové soustavy - abych jmenoval jenom tři faktory - je chování ekonomiky jistě netypické. Dále platí, že i tak dochází k postupnému vyhlazování poklesu konvenčně vykazované průmyslové produkce i stavební výroby, jak o tom svědčí zatím jen únorová data. Březnová bohužel zatím nemáme k dispozici.

Významným indikátorem možného skutečného vývoje v průmyslu a ve stavebnictví na počátku tohoto roku je prokazatelně rostoucí a ve tvrdých fyzických jednotkách měřená spotřeba cementu a elektřiny a plynu v prvních třech měsících roku 1993 ve srovnání se stejným obdobím roku 1992.

Jak známo, tady jde vesměs o výrobní vstupy přesně měřené, které jsou úzce korelovány s vývojem průmyslové produkce a koneckonců i hrubého domácího produktu. Tyto ukazatele naznačují o výkonnosti ekonomiky na počátku roku 1993 pravý opak toho, co ukazují konvenční indexy o výrobě ve stavebnictví a v průmyslu.

Nesmíme také zapomínat, že pracovní fond na počátku roku 1993 byl nižší zhruba o 5% než ve stejném období r. 1992. Všechno toto je třeba brát v úvahu, chceme-li správně interpretovat vývoj na počátku roku 1993.

Dále platí, že vývoj agregátních ukazatelů míry inflace a platební bilance v roce 1993 je příznivý. Totéž platí i o ukazateli nezaměstnanosti ovšem s výhradou, kterou jsem už na počátku své řeči uvedl pro hodnocení vývoje nezaměstnanosti v roce 1992.

Zejména důležitá je v současném transformačním období pro posuzování skutečné celkové výkonnosti ekonomiky její schopnost produkovat devizy a zvyšovat jejich pohotovou zásobu, která se na počátku roku 1993 opět značně zvýšila. Pro dobrou paměť chci ještě připomenout, že zatížení podnikatelské sféry jako celku daněmi a pojistným je v roce 1993 nejméně o 15 mld. nižší, než v roce 1992, a zdůrazňuji podnikatelské sféry jako celku. Vláda dále přichází po pečlivé přípravě a zhodnocení situace se známým návrhem na další snížení tohoto zatížení ve prospěch zejména malých a středních podnikatelů ve výši několika miliard korun. Toto představuje zdůvodněný nový růstový stimul pro rok 1993, jehož účinky se projevují v průběhu roku.

Při hodnocení dosavadního hospodářského vývoje vláda nechce vzbuzovat žádný falešný optimismus. Naopak je si velmi dobře vědoma určitých úskalí, která před námi stojí - zhoršená konjunktura na západních trzích s narůstajícími prvky protekcionalistických tendencí, zvládnutí možných důsledků platnosti zákona o bankrotu, stále ještě příliš mnoho zbytečné byrokracie v rozhodovacích procesech apod. Nicméně na základě dosavadních výsledků je vláda přesvědčena o správnosti základních směrů svého hospodářskopolitického kurzu a s odhodláním i důvěrou ve schopnost lidí žijících v této zemi bude i nadále tento kurz sledovat. Děkuji sněmovně za pozornost.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu ministru Dybovi a otvírám rozpravu k tomuto bodu. Jako první se přihlásil pan poslanec Vorlíček, kterého žádám, aby se ujal slova.

Poslanec Zdeněk Vorlíček: Vážený pane předsedající, vážení členové české vlády, kolegyně a kolegové, myslím, že se sluší, abych na začátku řekl, proč jsme vůbec iniciovali zařazení tohoto bodu do programu. Důvody jsou dvojího druhu. Za prvé podle našeho názoru, který jsem před chvílí vyjádřil v reakci na odpověď k mé interpelaci, vláda nedodržela záměr české ústavy a převzala federální působnost, aniž reagovala na to, že po rozpadu ČSFR se vnitřní i vnější situace České republiky změnila natolik, že řada pasáží ve federálním i českém vládním prohlášení je již minulostí.

Přidržím-li se hospodářské oblasti, pak programové prohlášení české vlády z července 1992 nezná rozpad a rozdělení ekonomiky a uzavření řady smluv České republiky se Slovenskou republikou, neví nic o celní unii a jejich problému clearingu, nepočítá s rozdělením měny. Je prostě třeba říci, jak chce vláda reagovat na situaci, kterou před chvílí nazval pan ministr Dyba situací netypickou.

Dosavadní prohlášení vlády neví nic o problémech dělení federálního majetku, o různých nulových a supernulových variantách, s nimiž nakládá pan premiér naprosto svrchovaně, aniž se zástupců českých občanů ve sněmovně na cokoli zeptá. Členové kteréhokoli obecního zastupitelstva jsou na tom z hlediska nakládání s majetkem obce lépe.

Druhá vlna privatizace je připravována, aniž se vyhodnotil průběh vlny první, prohlášení české vlády samozřejmě nemohlo nijak reagovat ani na vlnu protekcionismu ze strany Evropských společenství, která se na Českou republiku v průmyslu i zemědělství valí. O zastaralosti českou vládou mlčky převzatého federálního prohlášení v hospodářské oblasti nejlépe svědčí, jestliže si v něm přečtete pasáže o řešení regionálních problémů a konverzi zbrojní výroby z prostředků federálního rozpočtu nebo koncepce dopravní a spojové infrastruktury počítající s existencí federace. Již z tohoto hlediska bylo povinností české vlády ctít Ústavu, čl. 68 bod 1), o její odpovědnosti vůči Poslanecké sněmovně, takže měla sama požádat o zařazení bodu o hospodářské, zahraniční, resp. branné politice ČR na pořad sněmovny. Jestliže se vláda k tomu neměla, opozice projednávání některých bodů iniciovala a jistý představitel strany vládní koalice to nazve "terorismem minorit", pak říkám, že Česká republika nebuduje parlamentní demokracii, ale předvádí politický Kocourkov. Má-li tento stav pokračovat, doporučuji na přijetí do Evropských společenství raději ani nemyslet.

Existují ovšem i aktuální důvody, proč je třeba diskutovat o stavu hospodářství a dosavadní koncepci hospodářské politiky ČR. Počátek roku 1993 totiž signalizuje řadu nepříznivých trendů, které je třeba rychle zastavit. Údaje, o které se opírám, jsou oficiální údaje z bulletinu Českého statistického úřadu, resp. některé údaje ze studie expertů v Hospodářských novinách. Většinou uvádím čísla z roku 1989, 1992 a z března 1993, aby bylo vidět, že jde o trendy, nikoli čísla ovlivněná sezónností či počtem pracovních dnů, jak to tady před chvílí zaznělo.

Za první tři měsíce tohoto roku vzrostly obyvatelstvu ceny v průměru o 9,7%, potravin o 8,3%, nepotravinářského zboží o 7,7%, ale služby o 14,1% a veřejné stravování dokonce o 16,4%. Ptám se, jestli ještě pořád je možné věřit vládnímu odhadu 15% inflace za celý rok 1993, na kterém byl do značné míry postaven letošní rozpočet.

Dovozy vzrostly v prvních měsících roku 1993 o 80%, ale vývoz poklesl o 23,6%. Počítáno bez Slovenska, obchod se Slovenskem poklesl o 30%. Výkladní skříně České republiky dnes překypují zbožím z dovozu, ale já se ptám, čím budeme tento import platit? To je česká vláda spokojena s tím, že převažují naprosto zbytné dovozy nad dovozem špičkových technologií, které jedině mohou zastavit současný ekonomický úpadek České republiky a stimulovat budoucí rozvoj? Vyloučíte-li z dovozu ČR částky za letadla, automobily, hrací automaty a luxusní zboží pro butiky, vyjde vám na dovoz technologií, bez nichž je rozvoj českého průmyslu nemyslitelný, směšná částka 200 amerických dolarů na hlavu a rok. Pro srovnání, Jižní Korea na tyto účely cílevědomě prostřednictvím státní politiky vynakládala asi 1,14 mld. amerických dolarů ročně téměř 25 let, aby se dobrala k dnešní slušné prosperitě. Do kterého období za těchto poměrů plánuje prosperitu naší republiky česká vláda? Zahraniční investice do České republiky nám patrně v této věci příliš nepomohou, protože, ať již je to způsobeno tím, jak je prováděna privatizace, nebo je to absencí strukturální a průmyslové politiky vlády, fakt je prostě ten, že zahraniční investice v České republice míří převážně do tabákové výroby, produkce nápojů a podobných sfér. Takový vývoj by odpovídal spíš rovníkové Africe.

Vývozy z České republiky nejen klesly, ale v exportu ČR se velmi nepříznivě vyvíjí struktura zboží. Vývoz surovin a polotovarů roste absolutně i relativně. Export hotových výrobků v roce 1989 činil v České republice asi 6,23 mld. amerických dolarů, v roce 1992 už jen 2,56 mld. amerických dolarů a v roce 1993 dále klesá. Těžiště vývozu je dnes v surovinách, materiálech, polotovarech. Dnes jsme opravdu na úrovni rozvojové země. Přitom řada z těch zemí, na které jsme před rokem 1989 hleděli ekonomicky poněkud z patra, má dnes exportní struktury lepší. Podílem hotových výrobků je již před námi Malajsie - 42% nebo Thajsko - 54%. Česká republika dnes už jen necelých 37%.

Proti 1199 amerických dolarů exportní výkonnosti na jednoho obyvatele ČR v roce 1988 - a tehdy jsme to kritizovali jako slabý výsledek - exportní výkon na jednoho obyvatele ČR v roce 1992 činil jen 799 amerických dolarů a v prvních měsících roku 1993 dále klesal.

Bez účinné proexportní politiky a zvýšené exportní výkonnosti na straně jedné a cílevědomé dovozní politiky na straně druhé je prosperita České republiky jen snem. Že třeba Švýcarsko má exportní výkonnost přes 9 000 amerických dolarů na jednoho obyvatele, to dnes nikoho asi příliš nepřekvapí. Ale, že jsme se dnes dostali na polovinu exportní výkonnosti Portugalska či Korejské republiky, to by mělo představitele vládní koalice zarazit.

Během období 40 let, dnes obviňovaného paušálně ze všech možných druhů úpadků, tedy i úpadku ekonomického, jsme se v České republice vždy pohybovali v rozmezí 1,2 až 0,7% podílu na světovém exportu. Dnes podíl 0,22% s klesajícím trendem, to je snad nejen důvod k zamyšlení jak vhodně pojmenovat současný ekonomický vývoj, ale hlavně je to důvod k rychlé změně dosavadní neúspěšné hospodářské politiky, a to nejen v průmyslu, ale i v zemědělství.

Poslední opatření Evropských společenství snad přesvědčivě ukázalo, v čí prospěch by se rozhodovalo v Bruselu, až bychom se stali zemědělsky a potravinově zcela závislými na mocných v Evropě. Domnívám se, že nová situace po rozpadu Československa i důvody spjaté s nepříznivými trendy prvních měsíců roku 1993 plně opravňují náš požadavek, aby vláda podala svůj názor na stav hospodářství ČR a návrh opatření, která hodlá k zvratu dosavadní situace učinit.

Téma projednávaného bodu programu považuji za natolik závažné a zprávu pana ministra Dyby za tak obsáhlou, že je třeba ji před diskusí seriózně prodiskutovat. Navrhuji proto jednání bodu přerušit, nejméně do zítřka (když pan ministr ve čtvrtek nemůže), pokud sněmovna neusoudí, že to vyžaduje odklad ještě delší. Prosím, pane předsedající, abyste dal o mém procedurálním návrhu hlasovat.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Vorlíčkovi. Vyhlašuji nyní desetiminutovou přestávku.

(Jednání přerušeno v 18.54 hodin.)

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vážené poslankyně, vážení poslanci, budeme pokračovat v projednávání bodu číslo 3 našeho schváleného programu. Byl jsem nucen vyhlásit přestávku v okamžiku, kdy pan poslanec Vorlíček ukončil své vystoupení v rozpravě a na závěr svého vystoupení předložil procedurální návrh - přerušit v tomto okamžiku projednávání tohoto bodu a pokračovat v projednávání zítra. Bližší časové upřesnění, co se zítřka týče, nezaznělo, nepletu-li se. Předpokládám tedy zahájit tím zítřejší jednání,

Dámy a pánové, dávám hlasovat o tomto procedurálním návrhu, kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku. 67.

Dámy a pánové, prosím, abyste příliš dramaticky neměnili svá místa, aby bylo možno spočítat, kdo je proti tomuto návrhu, ať zvedne ruku. 40.

Kdo se zdržel hlasování? 20.

Konstatuji, že tento procedurální návrh byl přijat a bod číslo 3 je přerušen do zahájení zítřejšího jednání.

Vzhledem k přítomnosti pana ministra Dyby se chci otázat sněmovny, zda by bylo námitek proti postupu, že bychom mohli zahájit projednávání bodu číslo 5 vstupní informací. Je to věc, která mě napadá v rámci tendence zracionalizovat naše jednání, ale pan poslanec Wagner se hlásí.

Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, přihlásil jsem se k faktické poznámce proto, abych se ohradil proti nehoráznému dvojnásobnému porušení zákona o jednacím řádu předsedajícímu této schůze a zároveň mu za to přerušení zákona poděkoval. Dopřál tím opozici argument nad všechny argumenty, argument k tomu, proč je potřeba, aby zástupce opozice mohl řídit schůzi sněmovny a byl jejím funkcionářem (hluk v sále, smích). To proto, aby takovéto podrazy se nemohly dělat, aby to bylo vyvážené, aby na žádné straně nedocházelo k věcem, které jsou typickou ukázkou manipulace. Způsob, jakým bylo přerušeno hlasování a vyhlášena přestávka, ukazuje jen na jedno, že v té chvíli koalice neměla ve sněmovně dost lidí, dost lidí pro to, aby mohla ustát své stanovisko, tak pan předsedající přeruší schůzi. Není, domnívám se, potřeba nic více dodávat. Děkuji vám.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Já se s vámi ztotožnuji, pane kolego, myslím, že skutečně není potřeba nic dodávat. (Potlesk.) Já jsem před vystoupením pana poslance Wagnera se tázal sněmovny, zda bude námitek proti tomu, abychom podobným způsobem, jako jsme to udělali vlastně s bodem 3, vyslechli vstupní informaci pana ministra Dyby. A pak si myslím, že asi bude čas dnešního jednání zhruba vyčerpán. Pro tento postup by zde byla podobná argumentace jako pro hlasování, které před chvílí úspěšně skončilo.

Není-li námitek proti tomuto postupu, dovolím si tedy bez hlasování o změně pořadu udělit opětovně slovo panu ministru Dybovi a požádat ho, aby nám podal informaci k bodu

IV.

Informace vlády o výsledku soutěže na využití bývalého vojenského prostoru Ralsko - Mladá

Prosím pana ministra, aby se opět ujal slova.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP