Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministrovi Piťhovi. Konstatuji, že v rozpravě
zazněly tři návrhy na usnesení. Vzhledem
k jejich charakteru není možno vzít jeden za
základ a myslím, že o nich budeme muset rozhodnout
individuálně, o každém zvlášť.
Pan kolega Opatřil navrhl, aby Poslanecká sněmovna
přijala následující usnesení:
"Poslanecká sněmovna žádá,
aby ministr školství, mládeže a tělovýchovy
předložil Poslanecké sněmovně
propracovanou koncepci", pak jste ještě, pane
kolego, dodal "která by uspokojila odbornou veřejnost",
ale myslím, že to není možné nechat
v tom návrhu. To byla spíš poznámka
k tomu. To byl jeden návrh.
Další návrh zazněl z úst pana
poslance Sourala a ten je delší. Vzhledem k tomu,
že rozprava trvá několik hodin, přečtu
všechny návrhy, abychom mohli rozhodnout:
"Poslanecká sněmovna po rozpravě k informaci
ministra školství, mládeže a tělovýchovy
o situaci ve školství a koncepci rozvoje této
oblasti
I. konstatuje, že
a) dosavadní postup ministerstva neodpovídá
potřebě kvalitativních změn českého
školství,
b) existuje rozpor mezi programovým prohlášením
vlády ČR a některými představami
ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy
o transformaci školství,
c) je nezbytné podstatné zvýšení
výdajů v rozpočtové kapitole školství.
II. žádá vládu ČR, aby
a) učinila rozpočtové opatření
v zájmu posílení kapitoly školství,
a to nejméně o další 2 mld. Kč,
b) novelizovala nařízení vlády 251/92
Sb., a to nejpozději do konce května 1993."
Jako třetí návrh z rozpravy, který
jsem si stihl zaznamenat byl návrh pana poslance Karase,
který navrhl, aby Poslanecká sněmovna vzala
zprávu přednesenou panem ministrem Piťhou na
vědomí.
Dámy a pánové, nyní rozhodneme o těchto
návrzích usnesení hlasováním
v tom pořadí, jak zazněly, K jednotlivým
návrhům tady nezazněl žádný
pozměňovací návrh. Tedy nejprve k
návrhu pana poslance Opatřila, který zní:
"Poslanecká sněmovna žádá,
aby ministr předložil Poslanecké sněmovně
přepracovanou koncepci."
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu usnesení,
ať zvedne ruku! 74. Děkuji.
Kdo je proti? 65.
Kdo se zdržel hlasování? 19.
Konstatuji, že tento návrh nebyl přijat.
Nyní rozhodneme o návrhu pana poslance Sourala.
Chcete, pane navrhovateli, abychom hlasovali o návrhu jako
celku? (Ano.)
Kdo je tedy pro přijetí tohoto návrhu usnesení
tak, jak jej přednesl pan poslanec Soural, ať zvedne
ruku. 70.
Kdo je proti? 55.
Kdo se zdržel hlasování? 30.
Tento návrh nebyl poměrem hlasů 70 : 85 přijat.
Návrh pana poslance Karase:
"Poslanecká sněmovna bere zprávu přednesenou
panem ministrem Piťhou na vědomí."
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku. 67.
Kdo je proti? 61.
Kdo se zdržel hlasování? 35.
Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
67 : 96.
Jako poslední možnost, kterou jsem ovšem měl
přednést před chvílí, je formulace,
která vlastně vyplývá z prezidiální
zprávy, či názvu bodu, který probíráme,
což by byla možnost přijmout usnesení:
"Poslanecká sněmovna bere na vědomí
informací pana ministra Piťhy k aktuální
problematice v oblasti školství." (Je to malinko
upřesňující.) Prosím, pan poslanec
Wagner se hlásí.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedající,
vážená vládo, dámy a pánové,
mám za to, že v rozpravě podobný návrh,
jak přednesl pan předsedající, nezazněl
a možnost podle zákona o jednacím řádu
je vlastně jenom jediná. Navrhne-li to někdo
a bude-li s tím sněmovna souhlasit, můžeme
obnovit rozpravu a podat návrh. Ne-li, skončila
ta debata bez usnesení. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Jsem
si vědom tohoto stavu. Byl bych to byl dořekl tak,
jako tak. Byl jsem v podstatě tím rozhodnutím
sněmovny pověřen, abych vlastně funkci
zpravodaje vykonal já. Návrh na otevření
rozpravy, ani vystoupení člena vlády není.
Konstatuji, že jsme projednali bod č. 2 a přistoupíme
k projednání bodu č. 3.
K tomuto bodu jste obdrželi písemný podklad.
Zprávu přednese ministr hospodářství
pan Karel Dyba. Prosím ho, aby se ujal slova.
Ministr hospodářství ČR Karel Dyba:
Pane předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci ... (Předsedající:
Dámy a pánové, promiňte pane ministře,
prosím o klid, abyste se chovali zdvořile k členovi
vlády, který vystupuje a s pochopením, třeba
i ke mně, který by měl sledovat a nemám
šanci při hluku ve sněmovně. Prosím,
pane ministře, zahajte další pokus ... Pánové,
prosím vás, abyste buď opustili sněmovnu,
na což máte samozřejmě právo,
a nebo abyste usedli na svá místa a ukončili
jistě zajímavou a závažnou konverzaci.)
Děkuji. V úvodu je nezbytné předeslat
tři, čtyři důležité poznámky
technického charakteru, které jsou velmi významné
pro interpretaci obsahu následující zprávy
o stavu národního hospodářství
České republiky.
Především bych rád zdůraznil,
že předložená zpráva musí
být chápána jako doplněk státního
závěrečného účtu, který
bude předložen této sněmovně
v souladu se zákonem na příštím
zasedání. Ve státním závěrečném
účtu, jak známo, bude položen důraz
především na rozpočtovou politiku, což
je důležitý, ne-li nejdůležitější
nástroj hospodářské politiky vlády.
Z tohoto hlediska zpráva zde předložená
není, a nemůže být v tomto okamžiku
plně vyčerpávající.
Na druhé straně, zpráva, která vám
byla v písemné podobě předložena,
zahrnuje některé aspekty mikroekonomického
charakteru, které nutně nenajdete ve státním
závěrečném účtu.
Tento mikropohled je zdůrazněn v dodatku ke zprávě,
který je velmi rozsáhlý a který může
být zájemcům případně
distribuován v písemné podobě během
zasedání. To za prvé.
Dále je velmi důležité zdůraznit,
že výkonnost ekonomiky je determinována celou
řadou skutečností, které jsou nezávislé
na vůli vlády. Toto musí být zdůrazněno,
protože příliš přežívá
představa, že je to především vláda,
která "může za výsledky ekonomiky".
Jde totiž o to, že krátkodobá výkonnost
ekonomiky je určována mnoha faktory, které
jsou na vůli vlády nezávislé. Především
jde o determinaci dnešního vývoje předcházejícím
dlouholetým ekonomickým vývojem. Typickým
příkladem zde může být infrastruktura,
silnice, telekomunikace, železnice, bytový fond atd.
a jejich stav, což nemůže být změněno
kouzelným proutkem naráz. Jde také, a možná
ještě více, o vzorce chování
hospodářských subjektů, které
jsou rovněž determinovány minulostí
a nelze je opět naráz změnit.
Dále, a to je velmi podstatné, existuje v podmínkách
otevřené ekonomiky, jako je naše, její
silná determinovanost vnějšími podmínkami.
Jinými slovy, nad vývojem ekonomiky ve světě,
ať už je to v Rusku, či v západních
zemích, či na Slovensku, nemáme absolutně
žádnou kontrolu a jestliže v těchto zemích
bude hospodářský rozpad, recese či
krize, pak to nutně velmi silně ovlivňuje
přes zahraniční obchod výkonnost české
ekonomiky.
Hospodářská politika vlády, ať
už její makroekonomický rozměr či
systémové změny, je tak jen jedním
z činitelů, i když důležitých,
ovlivňujících dynamiku hospodářského
vývoje.
Konečně pro rozumnou interpretaci dále uváděných
skutečností je třeba vědět,
že statistický odraz reality v transformující
se ekonomice je nutně poznamenán problematickou
vypovídací schopností statistických
dat. Do jisté míry zde jde o objektivní záležitosti.
A proto plnější obraz o hospodářském
vývoji můžeme získat jen po hlubším
studiu různých typů dat a zkoumání
jejich vzájemné konzistence. Pokud toto neuděláme,
zůstaneme jen na povrchu jevů a dopustíme
se chyb i v hospodářské politice.
Struktura mého výkladu po tomto úvodním
vstupu bude následující: Nejprve se zmíním
o tom, jaké byly vnější a vnitřní
podmínky hospodářského vývoje
v roce 1992. Pak budu hovořit o tom, jaká byla hospodářská
politika vlády v roce 1992. Dále jako třetí
a nejrozsáhlejší bod uvedu výsledky
ekonomiky v roce 1992 a nakonec uzavřu vystoupení
stručnou charakteristikou výsledku ekonomiky na
počátku roku 1993.
Tak tedy bod první - vnitřní a vnější
podmínky hospodářského vývoje
v roce 1992. Dříve, než je budu charakterizovat,
dovolte abych připomenul, že zásadní
souhlas obyvatelstva s probíhající hlubokou
transformací ekonomiky a společnosti byl potvrzen
v červnových volbách. Nová koaliční
vláda pak své záměry a cíle
konkretizovala v programovém prohlášení,
ve kterém zdůraznila nutnost uchovat dosavadní
rasanci a tempo ekonomické reformy a případně
je i zrychlit tam, kde je to možné.
Jak známo, z hlediska vnitřních podmínek,
zejména ve druhém pololetí minulého
roku nepříznivě ovlivnil průběh
transformace na naší vůli nezávislý
proces postupného rozdělování společného
státu. Hlavní pozornost vlády byla nutně
v té době věnována přípravě
a uzavření smluv mezi Českou republikou a
Slovenskou republikou, aby tak ekonomické náklady
spojené s rozdělením federace byly co nejnižší.
Z hlediska vnějších podmínek se pro
rok 1992 původně očekávalo, že
obnovení hospodářského růstu
ve vyspělých tržních ekonomikách,
kam směřovala již velká většina
našeho exportu, pomůže udržet a zlepšit
exportní výkonnost české ekonomiky.
Později se ukázalo, že dosažené
výsledky ekonomiky členských zemí
OECD v loňském roce nepotvrdily předpoklady
o vývoji na světových trzích a k výraznější
konjunktuře na těchto trzích nedošlo.
To také vede k přiostření podmínek
přístupu na tyto trhy, protože u některých
komodit byla zavedena, jak známo, nová ochranářská
opatření.
A konečně proti očekávání
působil na ekonomiku nepříznivější
i pokračující rychlý rozpad trhů
bývalých zemích RVHP.
Nyní, za druhé, k těm hlavním směrům
hospodářské politiky v roce 1992 a k jejím
cílům. Rozhodující záměr
a globální cíle směřovaly k
udržení a posílení makroekonomické
stability, ale při současném uvolňování
restriktivní politiky. Ve finanční politice
bylo základním cílem udržet vyrovnané
veřejné rozpočty, především
kontrolou jejich výdajové stránky v závislosti
na vývoji příjmů. V rámci transformačního
působení rozpočtu bylo také prosazováno
snižování výdajů ve prospěch
podnikového sektoru při růstu veřejných
výdajů na investice a růstu transferových
plateb dávek pro obyvatelstvo. Zároveň byly
už poskytovány i jisté zdroje na podporu podnikatelských
aktivit, zejména v oblasti drobného podnikání
a exportu.
Měnová politika je dnes v rukou plně nezávislé
České národní banky. To je třeba
velmi zdůraznit a uvědomit si, že jde o zásadní
rozdíl oproti situaci centrálně plánované
ekonomiky. Vláda nezávislost České
národní banky a autonomii měnové politiky
považuje za nezbytný pilíř zdravého
hospodářského vývoje. zejména
v dlouhém období. Na druhé straně
by uvítala, kdyby měnová politika v roce
1992 byla pružnější a bankovní
sektor jako celek více respektoval zvláštnosti
současného transformačního procesu
české ekonomiky a prokázal větší
ochotu podílet se na nákladech současného
transformačního procesu.
Vláda se domnívá, že i při větší
vstřícnosti bankovního sektoru vůči
podnikatelskému sektoru např. poskytováním
úvěrů i zlepšením kvality bankovních
služeb by byla možná stabilizace vnitřní
i vnější kupní síly měny.
V oblasti vnějších vztahů bylo prioritou
jak rozpočtové, tak měnové politiky
zajištění stabilizovaného devizového
kursu koruny vůči volně směnitelným
měnám. K tomu bylo nutné udržovat kontrolovatelnou
výši zahraničních dluhů, které
by nepřesáhly schopnost ekonomiky dostát
svým vnějším závazkům.
Usilovalo se i o jisté aktivum běžného
účtu platební bilance v konvertibilních
měnách s cílem posílit devizové
rezervy.
Mzdová politika si především kladla
za cíl, aby se mzdový vývoj jako takový
nestal autonomním inflačním impulsem. Dočasně
se tak využívalo systému mzdové regulace,
který byl v průběhu roku podle vývoje
uvolňován.
Na mikroekonomické úrovni pokračovala realizace
zásadního systémového kroku, a to
privatizace státního vlastnictví. Privatizace
s rozvojem tržních vztahů je pokládána
za hlavní předpoklad zásadních změn
chování podnikové sféry, a tím
pro její urychlenou adaptaci a uvolňování
výrobních zdrojů, dosud stále zbytečně
vázaných v některých neefektivních
výrobách. Především touto cestou
lze dosáhnout efektivních strukturálních
změn v podnicích a pak v ekonomice jako celku.
Při podpoře vzniku rozvoje malých a středních
soukromých podniků v oblasti průmyslu, služeb
a částečně i zemědělství
byly používány formy a metody konformní
se základními principy fungování trhu.
Koncepce státních podpor vycházela z toho,
že podnikatelské riziko musí být rozloženo
na stát, podnikatele a peněžní ústavy.
Podpory byly poskytovány především ve
formě záruk na úvěry a částečně
byly hrazeny úroky ze získaných úvěrů.
Připomínám, že v minulém roce
byly založeny nové instituce, jejichž cílem
je podpora a rozvoj podnikání, jako byly Českomoravská
záruční a rozvojová banka na podporu
drobného a středního podnikání,
Exportní garanční a pojišťovací
společnost, známá pod zkratkou EGAP, podporující
vývoz a Agentura pro zahraniční investice
a rozvoj České republiky, orientovaná na
podporu vstupu zahraničního kapitálu.
Zemědělská politika v České
republice vycházela ze zásadní nutnosti přizpůsobení
produkce zemědělství trvale nižší
úrovni poptávky při současné
hluboké restrukturalizaci. Šlo především
o prosazování a podporu obnovy původních
vlastnických vztahů k půdě a ostatnímu
majetku spolu s transformací podnikatelských struktur
a dílčí regulaci trhu prostřednictvím
Fondu tržní regulace.
Cílem regionální hospodářské
politiky bylo především podporovat rozvoj nových
aktivit v hospodářsky slabších oblastech.
V zahraničně obchodní politice se v souladu
se záměry podařilo zlepšit podmínky
pro náš zahraniční obchod zejména
uzavřením prozatímní dohody se zeměmi
ES a dohody se zeměmi ESVO, Evropského sdružení
volného obchodu, a byla uzavřena řada dohod
o zamezení dvojího zdanění, o repatriaci
kapitálu na podporu zahraničního investování
u nás.
V sociální politice bylo hlavním úkolem
pokračovat v započatém programu sociální
reformy. V tomto rámci došlo k úpravě
hlavních sociálních dávek návazně
na růst životních nákladů a mezd.
Stručně připomínám, že
byl zvýšen rodičovský příspěvek,
byly zvýšeny důchody a byla také zvýšena
hranice minimálních důchodů. V oblasti
zaměstnanosti byl zdokonalen systém poskytování
podpor v nezaměstnanosti a značné prostředky
byly vynakládány na rekvalifikaci a aktivní
politiku zaměstnanosti. Na úrovni tripartitních
jednání probíhala komunikace hlavních
sociálních partnerů, u které také
asistovala vláda.
Na závěr této pasáže zopakuji,
že hospodářská politika usilovala především
o zajištění těchto stěžejních
cílů:
1. Nepřekročit míru inflace ve výši
12 - 15% vzestupu cenové hladiny v roce 1992 oproti roku
1991.
2. Posílit vnitřní konvertibilitu koruny.
3. Postupně zastavit pokles růstu výkonnosti
s tím, že pokles úrovně reálného
hrubého produktu v roce 1992 oproti roku 1991 se měl
pohybovat v rozmezí od 3 do 6%.
4. Usilovat o to, aby míra nezaměstnanosti nepřesáhla
5 - 7%.
Jaké byly základní tendence a výsledky
hospodářského vývoje?
Za prvé - hospodářský vývoj
byl podle názoru vlády České republiky
v roce 1992 celkově charakterizován převahou
pozitivních tendencí. Cenová liberalizace
ve své realizaci pokročila dále k praxi běžně
uplatňované v zemích Evropského společenství
a zhruba 95% cen bylo plně liberalizováno. Přitom
míra inflace, měřená přísně
indexem vzestupu hladiny spotřebitelských cen, v
loňském roce činila něco přes
11%. Nebyla tak dosažena ani dolní hranice původně
předpokládané úrovně míry
inflace 12 - 14%.
Na vývoj tuzemských cen kladně působil
devizový kurs, který byl i nadále stabilizován
na úrovni dosažené po devalvaci na konci roku
1990 vůči koši vybraných měn.
Zároveň vývoj platební bilance, o
kterém za chvíli budu hovořit, svědčí
o tom, že kurs koruny si díky devalvaci v roce 1990
zachoval svůj proexportní účinek.
Teď řeknu několik dat o vývoji vnější
rovnováhy a zde použiji pouze pro Českou republiku
odhadů za loňský rok a skutečných
dat pro federaci.
Z hlediska vnější rovnováhy je podstatné,
že běžný účet platební
bilance federace v konvertibilních měnách
v roce 1992 skončil pozitivním saldem ve výši
zhruba 0,2 miliardy US dolarů.
Odhad pro Českou republiku by byl vždy o něco
lepší. Přitom schodek obchodní bilance
byl více než kompenzován aktivem bilance služeb,
tj. cestovního ruchu, dopravy, atd.
Příliv zahraničního kapitálu
do federace se v roce 1992 oproti roku 1991 téměř
zdvojnásobil. Zatímco v roce 1991 činil zhruba
600 miliónů amerických dolarů, v roce
1992 to bylo 1,1 miliardy dolarů a převážná
část tohoto přílivu, to jest zhruba
1 miliarda skončila v ČR.
Příznivý vývoj devizových rezerv
bankovní soustavy v průběhu osmi měsíců
r. 1992 vedl k rozhodnutí o omezení čerpání
zahraničních půjček, tj. nevyužití
určité části stabilizačního
úvěru, který nám byl poskytnut Mezinárodním
měnovým fondem, Avšak od září
začaly hrubé devizové rezervy klesat až
na nejnižší úroveň v r. 1992 v
prosinci. To jak známo souviselo s nejistotou, s rozdělením
republiky.
Růst hrubé zadluženosti projevující
se od poloviny roku se v jeho závěru zastavil na
úrovni 9,5 mld. amerických dolarů, což
znamená, že ve srovnání s koncem roku
1991 nedošlo k její podstatnější
změně. Připomínám, že
to jsou údaje o hrubé zadluženosti. Kdybychom
se podívali na čistou zadluženost, byla by
podstatně nižší. A bohužel některé
údaje o tom, co nám dluží zahraničí,
jsou takové, že v nejbližší budoucnosti
nemůžeme mnoho od této ciziny, ve smyslu splatnosti
toho, co nám dluží, očekávat.
Zejména se to týká starých ruských
dluhů vůči nám.
Co se týče rozpočtu, pak celkově vykázala
soustava veřejných rozpočtů na území
ČR přebytek ve výši 1,4 miliardy a tím
významně přispěla k celkové
stabilizaci ekonomiky. Připomínám, že
Česká republika je jedinou zemí bývalého
bloku socialistických zemí, která má
rozpočtové výdaje plně pod kontrolou
a vyrovnaný rozpočet. To je výsledek, který
nám závidí řada západních
vlád.
Na nízké úrovni byl v minulém roce
stabilizován také vývoj nezaměstnanosti.
Po jejím růstu v roce 1991, který kulminoval
v lednu minulého roku, došlo k postupnému snižování
počtu uchazečů o zaměstnání
evidovaných na úřadech práce. Na konci
roku 1992 činil celkový počet nezaměstnaných
135 tis. osob a míra nezaměstnanosti dosáhla
2,57%, což je v mezinárodním kontextu úroveň
velice nízká. To však, jak známo, souvisí
s udržováním jisté přezaměstnanosti
v podnicích v předprivatizačním období
a má to i své negativní důsledky v
situaci na trhu práce, zejména v některých
regionech.
O tom, že rok 1992 byl v ekonomice úspěšným
obdobím, zejména ve své druhé polovině,
svědčí skutečnost, že se podařilo
zastavit hospodářský pokles a v řadě
sektorů ekonomiky došlo k oživení, které
našlo syntetický odraz ve vývoji agregátní
nabídky měřené objemem hrubého
domácího produktu. Přesto, že hrubý
domácí produkt za rok 1992 podle předběžných
údajů poklesl asi na 7%, ve stálých
cenách samozřejmě, proti předcházejícímu
roku, došlo počátkem druhého pololetí
k zastavení jeho poklesů a k postupné obnově
růstové dynamiky především ve
4. čtvrtletí předcházejícího
roku. To ukazuje názorně zvýšení
hrubého domácího produktu ve 4. čtvrtletí
r. 1992 o 3,8% proti stejnému čtvrtletí
r. 1991. Nejvýraznějším nositelem oživení
výkonnosti se stalo stavebnictví, kde se objem celkové
stavební výroby v r. 1992 zvýšil o 22
% oproti roku 1991, samozřejmě v reálném,
ve fyzickém vyjádření, tj. očištěno
od cenové změny. Vysokou dynamiku měla přitom
výroba v malých stavebních podnicích,
které pružně reagovaly na poptávku po
menších stavebních akcích, jako jsou
rekonstrukce, opravy a adaptace.
Od září 1992 se podařilo zastavit
pokles celkové průmyslové produkce, která
však v celoročním výsledku byla v porovnání
s rokem 1991 stále ještě nižší
asi o 10%. Uvnitř tohoto poklesu byla ovšem opačná
tendence u malých podniků do 25 pracovníků,
jejichž celková produkce v loňském roce
oproti roku 1991 vzrostla asi o 300%.
Určitá pozitivní změna byla v přístupu
podnikové sféry, kdy se managementy snažily
zejména ve druhém pololetí snižovat
zásoby. Ve většině organizací
tak byla produkce v souladu s tržními principy více
zaměřena na výrobu prodejních výrobků
a rostoucí poptávka byla realizována i ze
zásob.
Připomínám, že při interpretaci
poklesů průmyslové výroby za uplynulé
dva roky musíme vzít v úvahu několik
okolností. Především tento pokles je
vyvolán z velké části objektivními
vnějšími vlivy, ztrátou východních
trhů. Dále při hodnocení nesmíme
zapomínat, že
za prvé údaje o průmyslové produkci
před rokem 1990 byly vždycky ze systémových
důvodů nafouknuté:
za druhé rozsah průmyslu v ČR byl ve srovnání
se srovnatelnými zeměmi vždycky v uplynulých
čtyřiceti letech nadměrný,
za třetí průmysl po čtyřicet
let fungoval a celá ekonomika fungovala ve skleníkovém
prostředí uzavřené ekonomiky.
To všechno je třeba vzít v úvahu pro
správnou interpretaci minulých dvou let.
Pozitivní vývoj v průběhu loňského
roku, co se týče průmyslové a zejména
stavební výroby, se odrazil i v oživení
nákladní silniční dopravy, jejíž
výkony v tunokilometrech v r. 1992 vzrostly o 8,7% oproti
roku 1991. Trvale se zvyšovala nabídka a rostla výkonnost
v tak zanedbaném sektoru obchodu a všech ostatních
finančních a dalších služeb.
Charakteristickým rysem minulého roku bylo tak oživení
jednotlivých částí celkové
poptávky, které právě určovalo
výše uvedený pohyb nabídkové
strany ekonomiky.
Především poptávka domácností
se v průběhu roku 1992 trvale zvyšovala, což
bylo umožněno především vlivem
růstu reálných příjmů
obyvatelstva. K příjmům se ještě
vrátím. Postupné výrazné oživování
poptávky na vnitřním trhu dokumentují
údaje o vývoji maloobchodních prodejů,
které se v roce 1992 zvýšily ve fyzickém
vyjádření, tedy objemově zhruba o
20%. Jestliže započteme i růst cen, pak nominální
vzestup na trhu, resp. maloobchodních prodejů v
roce 1992 oproti roku 1991 byl o více než 30%.
Velmi podstatné pro hodnocení loňského
roku je, že v roce 1992 došlo k oživení
investiční poptávky, jejíž meziroční
růst je možno dnes rámcově odhadovat
v rozmezí od 5 - 10% v reálném vyjádření.
Doufám, že v době, kdy bude prezentována
zpráva rozpočtu, již budeme mít k dispozici
přesnější data.