Přítomni:
Místopředseda PSP J. Kasal, místopředseda
PSP K. Ledvinka, místopředseda PSP P. Tollner a
174 poslanců.
Za vládu České republiky: místopředseda
vlády a ministr zemědělství J. Lux,
ministr průmyslu a obchodu V. Dlouhý, ministr hospodářství
K. Dyba, ministr státní kontroly I. Němec,
ministr pro správu národního majetku a jeho
privatizaci J. Skalický, ministr zahraničních
věcí J. Zieleniec, prezident Nejvyššího
kontrolního úřadu P. Hussar.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Dámy
a pánové, přeji dobré jitro a úspěšný
den. Všechny zvu srdečně do sněmovní
síně, abychom mohli pokračovat v bodě,
který jsme započali již včera. Byla
to
Vyslechli jsme včera zprávu z úst ministra
hospodářství pana Karla Dyby a zahájili
jsme rozpravu.
Po zkušenostech ze včerejšího dne bych
si dovolil požádat zástupce hospodářského
výboru, aby se ujal funkce zpravodaje a aby byl nápomocen
při formulování usnesení. Děkuji
panu poslanci Fejfarovi, že se této funkce ujal.
Mám zde dále dvě či tři písemné
přihlášky do rozpravy. Je zde přihláška
pana Josefa Hájka a pana Oty Fejfara k tomuto bodu. Prosím
pana Josefa Hájka, aby se ujal slova.
Poslanec Josef Hájek: Vážený
pane místopředsedo, pane ministře, dámy
a pánové, dovolte mi na úvod tři krátké
situační poznámky. Včera po expozé
pana ministra Piťhy je zřejmé, že se ve
vládě rozšiřuje skupina tzv. ekonomických
ministrů, a já to velmi vítám.
Za druhé - pan ministr Dyba zde hovořil o jakémsi
dodatku ke své písemné zprávě,
tedy projevuji o tento materiál zájem.
Za třetí - v souladu s vládním programem
zde byla opět připomenuta teze razantnosti tempa
transformace ekonomiky. Mnohem výraznější
je však podle mého názoru nutnost již
konečně skutečně rychle dosáhnout
onoho inflexního bodu změny charakteru ekonomiky,
tj. přechodu z recese k jejímu oživení.
Dámy a pánové, v prosinci minulého
roku jsem zde ve vztahu k těžko odhadnutelným
rizikům počátečního období
letošního roku doporučoval provizorní
rozpočtový rEžim. Tehdy předkládané
vládní prognózy se dnes jeví skutečně
nadhodnocené a vliv rozpadu čs. trhů, pokračující
recese našeho ekonomického okolí i náběh
nové daňové a pojišťovací
soustavy ukázal, že očekávání
růstu hrubého hospodářského
produktu pro rok 1993 je patrně spíše iluzí
než možnou realitou.
Nehodlám zde operovat žádným arzenálem
statistických, pokladních či celních
údajů a vést polemiku o jejich tvrdosti či
charakteru ekonomické interpretace, myslím si však,
že je dnes již mnoho nových významných
signálů k tomu, aby bylo přistoupeno k zásadnějším
změnám v dalším pojetí transformačních
kroků i celé transformační filozofie
ve vztahu k úloze vlády k tomuto procesu. Vláda
nutně musí zvýšit svůj vlastní
regulační radius reálného ovlivňování
ekonomických a sociálních procesů.
To, co jsme od pana ministra Dyby slyšeli, se spíše
podobá vysvětlování a zdůvodňování
síly objektivních faktorů, které pouze
můžeme brát pasivně na vědomí.
Toto pojetí úlohy exekutivy v tomto období
si dovoluji označit za asociální, je stále
pod větší kritikou - a to nejen zaměstnanců,
ale i podnikatelů. Tato kritika je podle mého názoru
oprávněná. Nemá valný a faktický
smysl neustále připomínat nepříznivé
objektivní faktory - rozpad východních trhů,
recesi Ekonomicky vyspělých ekonomik a sílící
protekcionismus v těchto zemích, ani důsledky
rozpadu federace. Ostatně tady svůj podíl
odpovědnosti již tato vláda má. Dále
se nově kritizuje bankovní systém za jakési
opatrnictví a malou ochotu nést rizika tohoto období,
stejně tak jako se znovu opakuje kritika na 40leté
období centrálního plánování.
Zde mi dovolte krátkou poznámku, která vůbec
není obhajováním plánovacího
systému řízení ekonomiky. Sám
jsem patřil a patřím mezi kritiky byrokratického
plánovacího pojetí. Přesto pro objektivnost
musím konstatovat, že skupina expertů zemí
OECD provedla v roce 1991 analýzu naší ekonomiky.
Tato analýza byla publikována. V úvodní
kapitole - tzv. historické pozadí - jsou uvedeny
v jakési historické předávací
inventuře i přednosti této předávací
báze, kde jsou explicitně uvedeny tyto faktory:
1. Dlouhodobě neexistovala statisticky významná
vnější či skrytá inflace - maximálně
do 2% ročně.
2. Vnější zadluženost v té době
byla hluboce pod 15% hrubého domácího produktu
a čistá zadluženost vzhledem k devizovým
rezervám a pohledávkám prakticky nulová.
Vnitřní zadlužení státu se pohybovalo
v té době do 1% hrubého domácího
produktu.
Pozitivně je zde hodnoceno i to, že neexistoval převis
poptávky peněz i poměrně vysoká
životní úroveň, až neodpovídající
skutečnému stavu naší ekonomiky. I z
těchto důvodů nebyla proti Polsku a Maďarsku
nutná tzv. vyrovnávací etapa, jakési
zahřívací kolo, a Mezinárodní
měnový fond podpořil tzv. ostrý transformační
start.
Vraťme se však do reality. Jaká je skutečná
hospodářská politika vlády? Vláda
nepředložila žádnou konsistentní
představu o své připravenosti pomoci čelit
bankrotovému nárazu. Celý tento mechanismus
podle mého názoru buď podléhá
velkému stupni utajení, nebo prostě neexistuje.
O tomto faktu svědčí některé
zprávy z tisku a televize. První privatizační
vlna - kromě několika skandálů končí
v nepřehledné křeči a o druhé
vlně snad se ví s určitostí jen to,
že to bude vlna poslední. Zcela však v hospodářské
politice vlády postrádám jakoukoliv ucelenou
strategii nástupu na ofenzivní politiku k oživení
růstu, který se musí odvíjet od růstu
prodeje. Zdaleka zde nejde pouze o to, že by to byl výhradně
problém v oblasti cenové i necenové konkurenceschopnosti
našich výrobků.
Ptám se tedy, jak reaguje hospodářská
politika vlády, kdy na bývalém trhu RVHP
není solventnost, když na ostatních trzích
sílí protekcionalismus a k naplňování
teze, která zde byla vyslovena místopředsedou
vlády Kočárníkem při jeho rozpočtové
expozé, kdy na západních trzích budeme
tvrdě prosazovat naše požadavky pro jejich otevřenost
pro naše výrobky, je zřejmě hodně
daleko, kdy vzhledem k neukončené privatizaci i
nedostatku kapitálu nelze očekávat žádný
investiční boom, když oživení formou
státních investic je limitováno rozpočtovou
dimenzí, když růst mezd a platů na vnitřním
trhu bude tvrdě regulován a růst důchodů
ke vztahu k disproporci inflace a jejich valorizace má
pouze nominální rozměr. Zbývá
tedy při nezměněném stavu pouze možný
růst na účet podnikatelského zisku,
který však může být přes
změkčení daně z příjmu
statisticky nevýznamný. A další možný
růst už jen na účet nákupu turistů
ze zahraničí.
Celkově lze tedy shrnout, že případný
rozvoj lze očekávat pouze u odvozených sektorů,
tj. finančního, části služeb,
pohostinství atp. Rozhodně však stávající
hospodářská politika vlády nestimuluje
a nepomáhá potřebným oživením
v sektorech pro ekonomiku rozhodujících, v sektorech
výrobních.
Nedomnívám se, že zde uvádím
nějaká nová poznání. Z individuálních
vystoupení některých ekonomických
ministrů této vlády je zřejmé,
že si uvědomují skutečný stav
věci. Jinak by se nemohlo stát, aby byly vyslovovány
monetaristické nepřijatelné teze o deficitním
rozpočtu, o potřebě státních
garancí pro zemědělskou výrobu, pro
rozvoj tranzitní výkonnosti ekonomiky apod.
Chci říci, že realizovaná politika vlády
nutně potřebuje další rozměr,
rozměr proexportně zaměřené
politiky s maximálně přípustnou ochranou
vnitřního trhu.
Dámy a pánové, dovolte mi na závěr
předložit návrh na usnesení. Doporučuji,
aby Poslanecká sněmovna za prvé doporučila
vládě, aby do své hospodářské
politiky na rok 1993 zahrnula konkrétní systémová
opatření ve směru proexportní průmyslové
politiky, za druhé doporučila hospodářskému
a rozpočtovému výboru posoudit účinnost
stávajících kontrolních mechanismů
v procesu privatizace, včetně posouzení možností
přímé průběžné
parlamentní kontroly. Za třetí žádá
vládu, aby na příští schůzi
sněmovny předložila ucelenou představu
časové a finanční regulace ve vztahu
k působení zákona o konkursu a vyrovnání.
Za čtvrté žádá vládu,
aby vyhodnotila zkušenosti z první privatizační
vlny a navrhla nové postupy, které jednoznačně
vymezí resortní kompetence v celém privatizačním
procesu, změní postavení Fondu národního
jmění v institut skutečného hospodáře
s tímto majetkem a zruší omezení pro
rozsah zaměstnaneckých akcií, Děkuji
vám.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu Hájkovi. Pan poslanec Fejfar žádá,
pane poslanče, zda-li by bylo možno navrhované
usnesení předložit v písemné
podobě. Pokud je možno, prosím, abyste mu vyhověl.
Děkuji a nyní bude hovořit pan poslanec Ota
Fejfar, připraví se pan poslanec Trnka.
Poslanec Ota Fejfar: Vážený pane předsedající,
vážený pane ministře, kolegyně
a kolegové, dovolte, abych reagoval na některá
vystoupení pana kolegy Vorlíčka z hospodářského
výboru, který včera přednesl téměř
zdrcující kritiku hospodářské
politiky vlády. Já bych chtěl vystoupení
pana kolegy Vorlíčka ocenit v tom smyslu, že
se jednalo skutečně o velmi chytrou otázku
manipulace s čísly nesrovnatelnými. Například,
jestliže srovnáváme exportní schopnost
na hlavu v roce 1988 a dnes, tak je samozřejmě nutné
si uvědomit, že vývozy naší republiky
v roce 1988 a dříve byly samozřejmě
směrovány především do zemí
tzv. tábora míru a přepočítávány
potom zpětně byly pomocí nerealistických
kursů, kde bylo jistě velmi příjemné
přepočítávat jednu vyvezenou miliardu
korun za marku za čtyři koruny, jak jsme znali kursy
z hospodářské sféry.
To se týká také otázky zlepšení
struktury vývozu v neprospěch hotových výrobků
I zde je nutné opět říci, že
naše hotové výrobky především
směřovaly na východní trhy. Tyto trhy
se rozpadly a dnes tyto výrobky nejsou jinde umístitelné.
Takže to, o čem dnes hovoříme samozřejmě
bych se nechtěl dostávat do ideových argumentů,
ale na tyto problémy bylo zaděláno už
daleko dříve než činností dnešní
vlády.
Velmi mě tady také zaujala teze o tzv. zbytných
a nezbytných exportech. Chtěl bych se zeptat: budou
banány opět na vánoce? Tzn. jestli bude nějaký
státní úředník opět
vyhodnocovat, co je zbytný a co je nezbytný dovoz
ve prospěch technologií, případně
mandarinek, případně módních
doplňků. Takto myslím by bylo možné
pokračovat dále, ale myslím, že zde
na to není až takový prostor.
Ještě bych snad teď reagoval na pana kolegu Hájka,
který opět hovořil o nutnosti stimulovat
výrobu růstem prodeje. Mám takový
pocit, že opozice a vůbec levicoví poslanci
neustále volají po jakémsi perpetu mobile,
které vychází z nesprávného
předpokladu, že spotřeba je zde proto, aby
se vyrábělo. Ale ono je to trochu naopak, ono se
vyrábí, aby na konci všeho byla spotřeba.
Jakékoli zvyšování potřeby proto,
aby se stimulovala výroba, je skutečně vymýšlením
perpeta mobile.
To se týká také proexportních opatření.
Já osobně z pozice vládního prohlášení
znám jedno nejvýraznější proexportní
opatření, a to je devalvace koruny. Nevím,
jak by se na to tvářila opozice, kdyby došlo
k další devalvaci koruny, abychom posílili
export a omezili import.
Dále už nebudu pokračovat a dovolím
si také navrhnout sněmovně usnesení:
"Sněmovna bere na vědomí zprávu
o stavu národního hospodářství
České republiky" jako první část
usnesení a jelikož zde již druhý den naslouchám
pouze zdrcující kritice a už delší
dobu pouze zdrcující kritice a usnesením
žádajícím vládu a odmítajícím
vládu, dovolím si doplnit usnesení, o kterém
bych ale prosil, aby bylo hlasováno zvlášť.
Děkuje vládě za velmi dobré výsledky,
které lze za dané situace transformace našeho
hospodářství a zhoršených vnějších
podmínek považovat za optimální. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Fejfarovi, prosím, aby se slova ujal pan
poslanec Trnka, připraví se pan poslanec Holub.
Poslanec František Trnka: Byl bych velice nerad obviňován
z toho, že si vymýšlím statistické
údaje a dovolím si ocitovat ze zprávy, kterou
jste dostali všichni, kde je uvedeno na straně 6,
že důchodová situace zemědělských
podniků se zhoršila v roce 1992 a ztráta činí
26 miliard korun, což je důležitější,
co chci říci, že je oproti roku 1991 dvojnásobně
vyšší. Dvojnásobně. Přitom
trendy, které jsou založeny pro letošní
rok, ukazují, že tato ztráta se bude ještě
zvyšovat.
Já se tedy táži, jestli toto je cíl
hospodářské politiky vlády a jak tedy
si představuje další vývoj a další
situaci v zemědělství.
Ve zprávě pana ministra se uvádí,
že pokles zemědělství je způsoben
poklesem spotřeby. Já se táži, co je
příčinou a co je následkem. Ve vyspělých
státech se např. spotřeba masa pohybuje kolem
100 kg na osobu a více. U nás za poslední
2 roky výrazně poklesla, my jsme měli mezi
90 a 100 kg a spotřeba poklesla o 20 - 30%.
Ptám se, je to tedy cílem vlády, aby se takto
drasticky snižovala spotřeba? Pokud je, je to potřeba
velice jasně říci, ale nejsem si jist, že
obyvatelstvo této země bude touto politikou nadšeno.
Dále, chtěl bych se zeptat, zda je programovým
cílem vyřadit zemědělství jako
odvětví národního hospodářství
ze systému národního hospodářství.
Já si myslím, že to cílem není
a jestliže to není cílem, tak je potřeba
situaci, kterou jsem uvedl na začátku, řešit.
Rozhodně ji není možno považovat za normální.
Dovolím si dodat, že tyto ztráty nepostihují
výběrově jenom státní statky
a družstva, ale postihují těch 10% soukromých
zemědělců, jak uvedl pan ministr Dyba, a
to mnohem hůře, protože státní
statky žijí z podstaty, kdežto tito soukromí
rolníci podstatu žádnou nemají, ti prostě
přicházejí na buben. Kdo tomu nevěří,
může se jich zeptat.
Dále bych se chtěl zeptat, jakou strukturu zemědělských
podniků, tak jak pan ministr Dyba uvádí,
si vláda v budoucnosti představuje, že prosadí
v našem zemědělství. Předpokládám,
že to mají být soukromé, životaschopné
farmy. Táži se proto, co udělala vláda
pro rozvoj těchto soukromých farem. Zatím,
tedy jak mám zprávy alespoň já, toho
mnoho není. Nejde tedy o nějaké direktivní
řízení, jde o vytvoření prostředí
pro tyto farmy.
Dále bych se chtěl zeptat, proč je zdržována
privatizace státních statků. Státní
statky mohly být privatizovány nejméně
již před rokem. Nejsou privatizovány dodnes.
Proč? Tento majetek se ničí, devastuje, a
až ho převezmou soukromí rolníci, budou
ho tvrdě dávat dohromady, možná že
i s pomocí státu.
Myslím si, že takto by bylo možno ve výčtu
pokračovat ještě dále, ale je to zbytečné,
protože podle mého soudu společným jmenovatelem
všech těchto otázek je, že vláda
nemá reálnou zemědělskou koncepci
a mám dojem, že ji ani mít nechce. Nejsou-li
totiž jasně formulovány cíle, není
za co se odpovídat.
Znovu zdůrazňuji, jde o vytvoření
prostředí pro hospodaření. Chtěl
bych poznamenat k předcházejícímu
příspěvku, jistě že vláda
nebude rozhodovat o tom, že nebude úředník,
který bude rozhodovat o tom, zda se dovezou banány
nebo stroje. V každé civilizované společnosti
se toto řeší dovozními preferencemi.
Na to nemusí být žádný úředník.
Rozhodně máme dost svého ovoce, s kterým
mimochodem, ač to vláda slíbila, zatím
neudělala vůbec nic, stejně tak jako s bramborami,
se lnem a se sliby, které byly na jednání
se zemědělci minulý nebo předminulý
týden. Myslím, že tu skupinu obyvatel, kteří
si říkají zemědělci, je potřeba
brát vážně.
Chtěl bych nakonec poznamenat, že cíle zemědělské
politiky si vytyčuje Německo, vytyčují
si je Spojené státy, vytyčuje si je Japonsko,
prostě téměř veškerý civilizovaný
svět, dokonce Američané mají naprosto
perfektní informační systém, který
zemědělce informuje, jaká bude konjunkturální
situace a i o dalších otázkách. My,
bohužel, to neděláme. Od 30. let americká
vláda reguluje zemědělství různými
způsoby. Ty způsoby se mění. Opět
to neděláme. Zdá se mi tedy, že si vybíráme
ze zahraničních zkušeností jenom to,
co se nám hodí.
Chtěl bych na závěr říci, ono
je možno tleskat v této Poslanecké sněmovně
mnoha věcem, jenom je potřeba si uvědomit,
že dnes můžeme vysvětlit to nebo ono,
ale za tři roky bude volič, ten nejvyšší
arbitr, rozhodovat o tom, zda ta hospodářská
politika byla dobrá nebo špatná. Nevím
jak to je, ale já osobně, kdybych seděl na
odpovědné funkci, budu velice pečlivě
poslouchat každého, kdo mě kritizuje, protože
to je rozum zadarmo. Děkuji vám. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Trnkovi, prosím, aby se slova ujal pan poslanec
Holub.
Poslanec Josef Holub: Vážený pane předsedající,
vážení přítomní, této
vládě obecně se v podstatě vyčítá,
že dělá rozhodnutí, která se
někomu nelíbí. Jinak řečeno,
je opozicí kritizována za to, že vládne.
K tomu, abych pochopil, proč tomu tak je, jsem si vyhledal
programové prohlášení poslední
komunistické federální vlády, kterou
vedl soudruh Adamec. Je zde uvedeno, že vláda si je
vědoma náročných úkolů,
které vyplývají z jednotlivých plenárních
zasedání ÚV KSČ. Zároveň
soudruh Adamec uvádí, že je vláda připravena
všechny nelehké úkoly zadané KSČ
do důsledků splnit.
A zde jsme u jádra problému. Někteří
lidé v této sněmovně nejsou schopni
nikdy pochopit, že vláda je v demokratické
zemi od toho, aby dělala rozhodnutí, tedy aby vládla,
a ne od toho, aby plnila úkoly zadané ji Ústředním
výborem KSČM.
Proto vás prosím, soudruzi, nežádejte
od této vlády, aby vládla tak, jak by jí
to diktovala menšina obyvatel a voličů této
země. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Holubovi. Prosím pana poslance Exnera, aby
se ujal slova.
Poslanec Václav Exner: Vážený
pane místopředsedo, vážení členové
vlády, vážené kolegyně a kolegové,
myslím si, že není nutné se stavět
do pozice, že kritizujeme konkrétní vládu
nebo konkrétního ministra. Nicméně
je potřeba posoudit, pokud možno věcně
a objektivně, nejen čísla, která jsou
v některých oblastech příznivá,
ale také čísla a skutečnosti, které
svědčí o problémech, které
v současné době existují, nebo o problémech,
které v blízké době nastanou. Je nutno
pozastavit se např. u trvajícího poklesu
průmyslové výroby a spojit to s tím,
že u nás paradoxně ve srovnání
s vyspělými státy světa dochází
k velké dekoncentraci právě v průmyslu.
Přirozeně, že je možno tuto situaci charakterizovat
různě. V materiálu, předloženém
písemně, a také ve vystoupení pana
ministra Dyby jsem se setkal s termínem "zastavení
poklesu růstové výkonnosti". Ten má
charakterizovat to, že ačkoli celkově u nás
došlo ke snížení průmyslové
výroby o více než 10%, ve druhém pololetí
roku došlo k tendenci, která je nazývána
statistickým úřadem "trendem velmi mírného
růstu". Samozřejmě, že ten celkový
pokles ani tyto názvy pro proces nemohou charakterizovat
věci v novém pohledu. Vítáme, že
velmi strmý pokles byl zastaven, avšak trend velmi
mírného růstu nebo zastavení poklesu
růstové výkonnosti může být
opravdu maximálně jen signálem toho, že
případně ke změně dochází,
zatím však nikoli významnou změnou.
Upozornil bych také na problém obrovského
postupu diferenciace ve mzdách a ještě větší
diferenciace v příjmech. Stupeň diferenciace
v těchto oblastech byl malý a bylo potřeba
jej zvýšit. Je však potřeba zamyslet se
nad skutečností, že např. díky
plošné centrální mzdové regulaci,
která však byla uplatněna výběrově
jen pro některé kategorie právnických
osob, dochází k tomu, že v některých
jiných kategoriích právnických osob
jsou platy ve svém průměru za stejné
funkce až 6krát vyšší než právě
v těch podnicích, které mají mzdy
regulovány.
Chci také upozornit na růst životních
nákladů ve všech sledovaných kategoriích,
zaměstnanci, zemědělci, důchodci.
Ve všech těchto kategoriích je růst
životních nákladů díky stavu
národního hospodářství vyšší
než růst příjmů. Jestliže
růst příjmů je charakterizován
částkou, pokud jde o příjmy z mezd,
kolem 11%, pokud jde o reálné příjmy
6,4%, tak výdaje rodin zaměstnanců jsou
charakterizovány údajem kolem 22%, dochází
k růstu výdajů v rodinách s dětmi
pomaleji než růst výdajů v ostatních
rodinách a analogická situace je také v rodinách
neúplných. Zprávy tento stav blíže
nekomentují. Domnívám se však, že
je to mezi jiným proto, že tyto rodiny na vyšší
výdaje prostě nemají. Je zde samozřejmě
potřeba posuzovat také sociální aspekt
ekonomiky a národního hospodářství.
Bylo by potřeba ve statistických údajích
i ve zprávách zavést také dokumentaci
příjmů a výdajů domácností
podnikatelů, které by doplnily celkový stav.
Dovolím si upozornit v této souvislosti také
na skutečnost, že celkově míra úspor
obyvatelstva v loňském roce poklesla. Pokud jsme
u cenových záležitostí, ukazují
statistické údaje i zpráva předložená
vládou na to, že stále trvá situace,
kdy více vydělávají obchodníci,
případně překupníci, částečně
také stát na daních, než výrobci.
Myslím si, že v tom je podstata toho, na co upozornil
poslanec Vorlíček a po něm poslanec Hájek,
že je třeba preferovat především
to, aby nové hodnoty vznikaly. Mohu tuto situaci dokumentovat
také na příkladu rafinace ropy, kde šly
ceny dolů, benzin ale zdražuje.
Dovolím si také upozornit na problematiku týkající
se sociální oblasti v části, kde bylo
dosaženo úspěchu. Jde o část
stavebnictví. Pokud jde o byty, musíme konstatovat
že je stále menší podíl počtu
bytů stavěných a dokončovaných,
které - i když třeba nedokonale, tak ale přece
jen masově - řešily problematiku bydlení
našich občanů. Trvale klesá počet
jak dokončovaných, tak zejména zahajovaných
bytů v našem státě. Ve stavebnictví
roste vývoz naší levné pracovní
síly do zahraničí a i vláda musí
konstatovat, že tato naše efektivní práce
naráží v zahraničí na ochranářská
opatření většiny vyspělých
zemí, kdy na druhé straně se my jakémukoli
ochranářskému opatření bráníme.
Upozorňuji také na skutečnost, že výroba
klesá rychleji než energetická náročnost,
než spotřeba vody a podobně. Pokud jde o výrobu
strojů, myslím si, že už byla dostatečně
charakterizována, ale ti, kteří tuto oblast
znají, uvědomují si její význam
pro hospodářské postavení země
mezi světovými mocnostmi v ekonomické oblasti
a mohou myslím správně nazvat situaci ve
výrobě strojů tragédií. Myslím
si, že nemůžeme kladně hodnotit ani růst
nákladní silniční dopravy a vzrůst
vzdáleností, kde je tato silniční
doprava používána. Jde o hlediska ekonomická
i ekologická. Analogicky nebude pro nás ve světových
statistikách dobrým vysvědčením
to, že klesá zemědělská výroba,
ale že např. v rostlinné výrobě
dochází dokonce ke snížení hektarových
výnosů, a to z důvodů, které
nejsou dány jenom klimatickými podmínkami
a počasím v konkrétním roce.
Nakonec bych ještě upozornil na fakt, týkající
se cenové regulace. V příslušných
materiálech je konstatován velmi pozitivní
vliv cenové regulace, která v prosinci loňského
roku byla uplatněna na vepřové maso. Myslím
si, že můžeme konstatovat příznivý
vliv této velmi dílčí cenové
regulace na celkový vývoj cen v tomto období
i následně. V žádném případě
nevolám po rozsáhlých cenových regulacích,
ale je dobře si uvědomit i psychologický
a věcný vliv tohoto nástroje na možnou
hospodářskou politiku a aktuální situaci
v cenách.
Pokud jde o celkové hodnocení vlády, dovolím
si konstatovat určitý rozvoj optimismu při
průběhu zpracování vlastní
zprávy, která nám byla předložena.
V tištěném materiálu na str. 9 konstatuje
pan ministr Dyba, že výsledky v podstatě odpovídají
předpokladům. Ve finále zprávy na
str. 21 a také ve slovním projevu konstatuje, že
výsledky už byly lepší, než se na
začátku roku předpokládalo.
Přál bych si, aby výsledky byly lepší
i v letošním roce. Bylo by však potřeba
zamyslet se právě nad těmi oblastmi, které
jsou nesporně problematické a které způsobují
vážné hospodářské a sociální
obtíže velké části našeho
obyvatelstva a které jsou komplikací pro rozvoj
národního hospodářství i do
budoucnosti. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Exnerovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec
Křížek. Připraví se poslanec
Ullmann.