Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministrovi Josefu Luxovi. Prosím, aby se slova ujal
pan ministr Dlouhý.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Vladimír
Dlouhý: Pane předsedající, paní
poslankyně, páni poslanci, dámy a pánové,
dovolte, abych své vystoupení rozdělil do
dvou částí, jednak do několika poznámek
obecnějšího charakteru a dále potom
se vyjádřím k některým konkrétnějším
problémům, jak o nich hovoří buď
zpráva nebo jak se o nich hovořilo v diskusi.
Nejprve mi dovolte první obecnou poznámku, abych
reagoval na slova poslance Řezáče týkající
se výchozího postavení české
a v té době vlastně celé československé
ekonomiky. Vy jste mi, pane poslanče, připomněl
i "slavná" léta Prognostického
ústavu v této souvislosti. Jistě, že
výchozí postavení české a celkově
československé ekonomiky nebylo ve srovnání
s jinými zeměmi komunistického bloku špatné,
ale chtěl bych rovnou říci jednu věc.
Nemalujme si zbytečné vzdušné zámky,
nemalujme si věci na růžovo a viďme realitu
tak, jaká skutečně je, a tak, jak především
ve druhé polovině osmdesátých let
byla. Jistě jsme země s dlouhou a hlubokou průmyslovou
tradicí, s kvalitními zlatými českými
ručičkami, ale tato tradice a tyto ručičky
jsou do značné míry zrezivělé.
Nechci sklouzávat ani k jednomu ani k druhému extrému.
Nemyslím, abych parafrázoval některé
návrhy, že z areálu plzeňské
Škodovky by měl vzniknout co nejrychleji Disneyland,
ale na druhé straně odmítám i určité
iluze o kvalitní hospodářské a průmyslové
základně velkého množství našich
podniků. Z tohoto hlediska si myslím, že politika
vlády, tak jak byla prováděna v uplynulých
třech letech, ať to byla vláda federální
či vlády republikové a v posledním
roce vláda česká, je politika úspěšná
a je dobré a nutné ji srovnávat s politikou
jiných vlád v jiných zemích, od které
se, od výchozího postavení tehdejšího
Československa a České republiky, zase tolik
nelišily, jak se často myslí.
Odmítám demagogii, že zde není kontakt
s lidmi, a že se neptáme těch lidí,
kteří mají co říci. Není
to prostě pravda a myslím, že řada členů
vlády je toho nejlepším příkladem.
Otázka směnného kursu, proexportní
síly kursu, vazby na hodnotu předanou zpracováním
v jednotlivých oblastech našeho průmyslu. Opět
si myslím, že je zde určitá fikce a
že pokulhává srovnání za ekonomikami
např. západní Evropy. My jsme šli do
začátku ekonomické reformy s úplně
jinou situací ve struktuře hodnoty přidané
zpracováním a i v "kvalitě" této
přidané hodnoty zpracováním. Zase,
abych to parafrázoval, říkali jsme žertem,
že čím více se nějakého
výrobku dotkla ruka socialistického dělníka,
tím méně tento výrobek byl konkurence
schopný na světových trzích. A to
je prostě realita. Já bych si také přál,
aby se změnila rychleji struktura našeho vývozu,
já bych si také přál, aby náš
vývoz obsahoval daleko více hodnoty přidané
zpracováním, ale je prostě realitou, že
tato ekonomika teprve bolestně prochází transformací,
která umožní, že by produkty s vyšší
hodnotou přidanou zpracováním byly rovněž
více konkurenceschopné.
Čili je poměrně invariantní vaše
argumentace vzhledem k nastavení směnného
kursu a devalvačním krokům v roce 1990 a
celé politiky směnného kursu od té
doby.
Naopak, domnívám se, že to byla politika správná,
že především naším cílem
bylo získat možnost proniknout na trhy, po obrovské
ztrátě trhu bývalého RVHP, proniknout
na trhy jak vyspělých tržních ekonomik,
tak rozvojových zemí s tím exportem, který
v daném okamžiku, krátkodobě máme
k dispozici a který má krátkodobé
komparativní výhody.
Nezlobte se, potom by mně vaše připomínky
připomínaly úvahy o tom, že jsme stále
kritizováni, jak vysoký máme krátkodobě
podíl hutního vývozu, když já
říkám dobře, neboť hutnictví
má své krátkodobé výhody a
přispělo svým významným způsobem
k té obchodní bilanci, tak jak byla, nebo, chcete-li,
že nebyla horší nebo nebyla záporná
v roce 1992 a přispěla i určitým způsobem
k situaci na běžném účtu a v
platební bilanci.
Populární mezi novináři a zřejmě
i mezi poslanci je otázka toho, zda jsme se již dotkli
dna nebo nedotkli jsme se dna. Odmítám jako poněkud
demagogickou interpelaci tohoto problému panem poslancem
Wagnerem, protože to je otázka, kterou si nikdy nezodpovíme
během tohoto transformačního období,
kdy se opravdu nacházíme v dolní fázi
našeho hospodářského růstu.
Samozřejmě je zde vazba na vnější
faktory. Hovořil jste ale i o jiné variantě
hospodářské politiky, pak bychom si museli
říci, k čemu by tato varianta vedla. Především
bych chtěl zdůraznit, abychom se již oprostili
od toho, zda budeme sledovat čísla a desetiny procent
hrubého domácího produktu, protože to
není nejvíce důležité. Nejvíce
důležité v daném okamžiku i z hlediska
růstu je uvolnění a přesun zdrojů
zamrznutých a vázaných v neefektivních
velkých podnicích našeho průmyslu, ale
i jinde, k tomu, aby tyto zdroje byly k dispozici v procesu
privatizace, aby tyto zdroje byly k dispozici především
nově vznikajícímu soukromému sektoru,
ale dnes už obecně privatizovaným podnikům
k tomu, aby byly k dispozici pro nastartování hospodářského
růstu.
Samozřejmě, že si musíme uvědomit,
že kouzlo privatizace nespočívá pouze
v jejím technickém ukončení prvního
kola, například, ale kouzlo privatizace spočívá
v tom, jak noví vlastníci dokáží
rychle restrukturalizovat podniky, jak dokáží
vyměnit neefektivní a starý management, jak
dokáží např. i zavřít
část neefektivního podniku, dát do
pořádku účetnictví, dát
do pořádku investiční programy a učinit
je viditelné pro bankovní sektor.
Samozřejmě, že toto bude vyžadovat určitý
čas, čili bude časový interval mezi
dneškem, což je zhruba dejme tomu technický konec
první vlny privatizace, a okamžikem, kdy uvidíme
efektivní výsledky tohoto procesu.
Podle mého názoru tento interval se nebude počítat
na týdny, ale na měsíce a možná
na několik let. Abych tedy obecné poznámky
uzavřel, jsme podle mého názoru za první
etapou ekonomické reformy, další etapa je před
námi, ale politika musí být orientována
při udržení makrostability spíše
na mikroekonomickou úroveň a podnikatelské
klima.
V rámci, a nyní se dostávám již
k těm konkrétnějším poznámkám
svého vystoupení, v rámci tohoto opakuji,
myslím si, že vláda má zformovánu
svoji průmyslovou politiku. Možná, že
na začátku úvah o průmyslové
politice bych měl reagovat na vystoupení pana poslance
Vorlíčka, omlouvám se, včera večer
jsem zde při vašich slovech nebyl, ale byl jsem informován,
že jste kritizoval vy i někteří další
vaši kolegové tu skutečnost, že je zatím
větší míra zisku nebo ziskovost v podnicích,
které se zabývají spíše obchodem
než konkrétní výrobou. Za prvé
možná bychom se mohli pustit do hluboké a teoretické
diskuse, co je na tom až zase tak špatného. Ale
jako ministr průmyslu musím konstatovat, že
i já bych raději viděl, aby postupně
byla větší míra zisku i u výrobních
průmyslových podniků.
Ale respektujme však tu realitu, která souvisí
i s tím, jak je formulována struktura hodnoty přidané
zpracováním, neviďme to jako problém,
ale dívejme se na to jako na průvodní charakteristiku
našeho současného stavu. Znovu opakuji, buďme
rádi i za vyšší míru zisku v těchto
obchodních organizacích při politice, která
samozřejmě povede k nastartování hospodářského
růstu i v oblasti průmyslu.
Dovolte mi, abych se velmi krátce zmínil, protože
zde několikrát padla kritika, že vláda
nemá v těchto oblastech koncepci, že nemá
zformovanou průmyslovou politiku, abych se o některých
oblastech zmínil a abych tím současně
dokumentoval, že vláda v obecném kontextu naší
hospodářské reformy má svoji hospodářskou
politiku.
V oblasti paliv došlo k odstranění jednotného
monopolu, v oblasti uhelného průmyslu k vytvoření
komerčních uhelných společností,
není to ještě privatizace, je to odstátnění
a restrukturalizace, rok 1993 bude usazením a nastartováním
těchto komerčních uhelných společností
s tím, že privatizace nastane v následujících
letech.
V oblasti hutnictví máme rozdělenu celkovou
strategii mezi 5 hlavních hutních podniků,
zbytek českého hutnictví bude i po druhé
vlně privatizace v těch pěti hlavních
hutních podnicích stále ještě
mít vysoký podíl státu podle připravovaných
privatizačních projektů mezi 65 - 70%. Nejsme
s tím spokojeni, myslíme si, že základním
rysem té hutnické politiky musí být
další zrychlená privatizace této vyšší
státní účasti, současně
podporujeme tři základní modernizační
programy jak v Nové huti, ve Vítkovicích,
tak i v Třineckých železárnách,
ať je to bramové či sochorové kontilití,
jednáme s bankovním sektorem tak, aby tyto krátkodobě
realizované investiční programy mohly přispět
k vyšší kvalitativní úrovni českého
hutnictví při samozřejmém postupném
snižování a omezování výroby
tak, jak to po zrychlené privatizaci především
odbytové podmínky a celkové tržní
podmínky umožní.
Vidíme i realitu v kladenské Poldovce, domnívám
se, že během první poloviny roku by mohl být
základní restrukturalizační, ale i
privatizační krok za námi, vidíme
i realitu, o které jsem se již zmínil, krátkodobé
komparativní výhody českého hutnictví
ve srovnání s dlouhodobými komparativními
spíše nevýhodami, Jsme vnitrozemský
stát bez přístupu k surovinám kromě
koksovatelného uhlí, bez přístupu
k větším, masivnějším vodním
tokům, naše cena pracovní síly se bude
zvyšovat, stejně tak jako se budou zvyšovat ceny
železnorudných surovin, které dovážíme
z Ukrajiny a Ruska.
V oblasti energetiky po rozhodnutí o dostavbě jaderné
elektrárny Temelín se myslím dále
tříbila a dále formovala energetická
politika české vlády a České
republiky a domnívám se, že v daném
okamžiku z hlediska věcného v podstatě
zformována pro toto desetiletí je. V současné
době Legislativní rada a vláda projednávají
návrhy zásad regulačních zákonů
a je zabezpečen harmonogram tak, aby paragrafovaná
znění mohla být touto sněmovnou schválena
do konce roku 1993.
Vláda má na stole již můj návrh
na restrukturalizaci a postupnou privatizaci české
petrochemie, nebudu se zde zmiňovat o detailech, ale během
první poloviny tohoto roku bude rozhodnuto, diskuse bude
jistě ještě velmi bouřlivá s
tím, že budou dány jasné mantinely i
pro privatizaci velké české petrochemie vůči
těm zahraničním subjektům, které
o to mají zájem.
Stejně tak bych mohl hovořit o průmyslové
politice vlády vůči vybraným velkým
a středním strojírenským podnikům,
ale k tomu se vrátím krátce v části
o bankrotech. Musím reagovat na poznámky především
pana poslance Grulicha a některých dalších,
týkající se vstupu zahraničního
kapitálu. Stejně jako pan poslanec Grulich v těch
případech, které zde uváděl,
i já rovněž někdy až bolestně
cítím problémy v konkrétním
případu jednání našeho managementu
se zahraničním partnerem. Ale vzpomeňme si
na situaci ve druhé polovině loňského
roku, kdy se spekulovalo s prudkým poklesem přílivu
zahraničního kapitálu víceméně
z mimoekonomických důvodů, a podívejme
se na druhé straně na reálná čísla.
Podívejme se, jaká je realita.
Rok 1992 byl rokem, kdy se do Československa a především
do české ekonomiky investovalo kolem téměř
1 mld. amerických dolarů zahraničního
kapitálu. Celkově se začínáme
postupně blížit úrovni podílu
zahraničního kapitálu v takové zemi
jako je Maďarsko, které bylo považováno
za zemi s největším podílem. Současně
- pan místopředseda Ledvinka mi vzal argument o
tom, že - jsme jako Česká republika zařazováni
do investičně příznivých zemí,
srovnatelných s většinou zemí organizace
OISD. Z tohoto hlediska jakkoli jsem přesvědčen
o tom, že ministerstvo - zakladatelská ministerstva,
ministerstvo pro privatizaci - musí hrát určitou
(nebojím se toho slova) koordinační roli
v některých konkrétních především
větších případech a děláme
to: děláme to někdy velmi bolestně
i ve vztahu k managementu, hlásím se k této
roli, ale nemyslím si, že celkový příliv
zahraničního kapitálu v daném okamžiku
je špatný ve srovnání s celkovou celoevropskou
a celosvětovou recesí, se situací ve východním
bloku a podobně. Založil jsem při ministerstvu
agenturu se jménem Czech Invest, která se velmi
razantně začíná chápat těch
funkcí, o kterých zde byla řeč.
Bankroty. Hodně se o tom v současné době
hovoří. Myslím si, že bankrot jako základní
ozdravný proces, ale současně jako proces,
který z určitého hlediska musí zůstat
pod vládní kontrolou, tato politika se v současné
době formuje, je vázána na novelu zákona
a domnívám se, že je to politika, která
bude jednou z kruciálních nejen pro rok 1993, ale
i pro celou hospodářskou politiku této vlády
v následujících letech. V současné
době se formují základní nástroje,
ať je to v oblasti politiky bank, především
swapové operace, operace cestou podřízených
úvěrů. Formuje se politika konsolidační
banky, využití možností Fondu národního
majetku. Ministerstvo průmyslu a obchodu, jistě
i další zakladatelská ministerstva ve spolupráci
s Fondem národního majetku i s ministerstvem pro
privatizaci připravují určitý okruh,
výběr podniků, se kterými vláda
bude vstupovat do kontaktu v procesu bankrotu. Samozřejmě
je zde obrovský problém komparativního poznání,
komparativních výhod, dlouhodobé efektivnosti,
dlouhodobé perspektivnosti těchto podniků.
Zahraniční obchod. Musím se přihlásit
k poznámce týkající se RVHP. Maličko
populismu. Já to dělám někdy napůl
z legrace. Toto je, dámy a pánové, pero,
které ukončilo činnost RVHP. Na posledním
zasedání, kde se podepisoval protokol o ukončení
podle ruské abecedy, neboť tam šlo všechno
podle ruské abecedy, tehdejší Československo
bylo posledním v abecedě, byl jsem poslední,
který to podepsal. Myslím si, že toto pero
z tohoto hlediska maličko vstoupí do ekonomické
historie, a to pozitivně, zemí bývalého
komunistického bloku. Říkám to proto,
abych zdůraznil, že není pravda, jak jsme byli
obviňováni v minulosti a někdy i v současné
době, že tím, že jsme přispěli
razantním vystupováním k rozpadu RVHP, jsme
podlomili prostor na východoevropských trzích.
Nikoliv. RVHP bylo neživou organizací již na
konci roku 1989. A mohli bychom se přít, do jaké
míry bylo vůbec někdy živou organizací.
Ale bylo neživou organizací a bez ohledu na jeho další
existenci či neexistenci problémy z přístupu
na východoevropské trhy by existovaly stejně.
Tento rozpad byl vnější, byl objektivní.
Musím-li hovořit nyní o zahraničním
obchodě, tak celkově z pohledu uplynulých
18 měsíců jej stále hodnotím
objektivně. Před těmi 18 měsíci
to byl jeden z největších problémů,
který jsem cítil. To znamená jak dokážeme
přesunout - především teritoriálně
- naše vývozy na trhy vyspělých ekonomik
a rozvojových zemí z trhu bývalé RVHP.
Myslím si, že to byl jeden z nejúspěšnějších
momentů našeho minulého hospodářského
vývoje, že tento teritoriální přesun
proběhl lépe, než jsme se domnívali.
Tím nezakrývám, že nevidím určité
zbrzdění tohoto posunu od druhé poloviny
roku 1992 a že nevidím určité problémy,
které v zahraničním obchodu se objevují
v současné době. Naprosto bych se nehlásil
k regulaci dovozu. Vím, že některé země,
např. jihovýchodní Asie, tuto politiku prováděly.
Jestliže pan poslanec Řezáč cituje práce
dejme tomu akademičtějšího charakteru,
já a jistě i kolega Dyba bychom mohli citovat řadu
autorů, kteří uvádějí
jak pozitivní, tak značně negativní
důsledky takové politiky. Spíše bych
se chtěl krátce zmínit o ochraně trhu
a vůbec o liberální obchodní politice.
My jsme - tak jak to konstatoval pan místopředseda
Lux např. pro oblast zemědělství -
připraveni náš trh otevírat. Víte,
že já se k těmto myšlenkám vždy
jednoznačně hlásím. Myslím
si dokonce, že bychom měli být v zemích
střední a východní Evropy mezi zeměmi
a vládami, které jsou daleko razantnější
než vlády západoevropské v tomto směru,
ale nemůžeme naivně v této politice
pokračovat, pokud naši partneři nepůjdou
stejnou cestou. Ale hlásíme se jednoznačně
k liberální obchodní politice, která
bude postupně a pokud možno co nejrychleji otevírat
náš domácí trh zahraniční
konkurenci jako jednomu ze základních motivů
adaptace našich domácích firem. Ale budeme
to dělat způsobem rozumným, způsobem,
který bude vázat na podobnou obchodní politiku
a ochranářství či protekcionalismus
v zemích západní Evropy i všude jinde
ve světě.
To mě přivádí k proexportní
politice. Chtěl bych se jenom krátce zmínit
o základních směrech, kterými vláda
v současné době jde. Samozřejmě
vývozní pojištění, tak jak je
dělá EGAPS, s posílením jeho funkce,
ale především musíme začít
klást daleko větší důraz na dlouhodobé
úvěry. Dlouhodobé úvěry, respektive
jejich neexistence na vývozu podlamuje v současné
době do značné míry konkurenceschopnost
našich vývozců nejenom v Rusku, ale i v řadě
dalších teritorií.
Toto obojí - jak vývozní pojištění,
tak dlouhodobé úvěrování vývozu
- se váže jak k možnostem bankovního sektoru,
tak možnostem EGAPS. Bankovní sektor by zde měl
konat nejenom pružnější politiku, ale
měl by navázat kontakty se zahraničními
rozvojovými bankami, které možná - spíše
než aby hledaly cestováním svých čelných
představitelů po našich zemích jednotlivé
projekty - by se měly soustředit na vytvoření
určitého finančního balíku,
který by poskytl bankovnímu sektoru našich
zemí možnosti k dlouhodobým garancím
a k dlouhodobým úvěrům.
K proexportní politice se hlásím i v oblasti
celní politiky. Přímo na vývozu nebo
k odstraňování celních bariér
pro dovozy zboží, pro výrobní spotřebu
nebo investičních celků do těch našich
výrob, které jsou především orientovány
na vývoz. Budeme diskutovat o selektivní daňové
a úrokové politice v současné době
v souvislosti s proexportní politikou. Nicméně
tam nemám mandát a ani nejsem přesvědčen
o plošné účinnosti takových postupů.
Musím se v této souvislosti zmínit o působnosti
státní správy na specifických teritoriích,
jako je Rusko, země SNS, tedy republiky bývalého
Sovětského svazu, vybraná teritoria rozvojových
zemí, kde bych chtěl ujistit, že bez ohledu
na kompetenční změny, převod a správné
sjednocení zahraniční sítě
pod ministerstvo zahraničních věcí,
jednoznačně prosazujeme politiku zastoupení
českého státu v těch teritoriích
a na těch trzích, kde to naši obchodníci
potřebují.
Musím odmítnout argumentaci poslance Wagnera, se
kterou v podstatě implikoval, i když to přímo
neřekl, že nám v obchodní politice Evropská
společenství v minulých týdnech a
dnech dala lekci, že nám ES ukázalo, že
se něco smí, že se něco musí,
že je něco nutné ve vztahu k protekcionismu.
Chtěl bych jednoznačně říci,
že tuto politiku považuji za špatnou, dokonce v
některých dílčích momentech
za katastrofickou, že ji musíme odmítnout,
a že pro nás tato politika nemůže být
ani vodítkem, ani zrcadlem. Chtěl bych ujistit v
tomto směru dosti razantně, že dokud budu ministr
spoluzodpovědný za obchod, tak takovou politiku
nikdy nepřipustím.
Závěrem, dámy a pánové, chtěl
bych především konstatovat při příležitosti
této diskuse, že podle mého názoru dnes
Česká republika, nebo ekonomika České
republiky, je v podstatě tržní ekonomikou.
Máme dobře definovanou politiku a jsme za první
důležitou, a podle mého názoru úspěšnou
etapou ekonomické reformy. "Zbývá"
rozvoj odpovídajících institucí finančního
a kapitálového trhu a pružnější
politika bankovního sektoru, abychom měli základní
kostru tržní ekonomiky plně srovnatelnou s
jinými zeměmi.
Nyní do budoucna. Nejde ani tak už o další
etapy hospodářské reformy, ale podle mého
názoru jde spíše především
o formování odpovídající hospodářské
politiky, která je samozřejmě orientována
na makroekonomickou stabilitu, ale současně na mikroekonomické
podnikatelské podmínky a odpovídající
obchodní politiku. Je to politika, která uchovává
základní sociální síť,
Je to politika, která je doprovázena obrovskou absorpční
schopností nových subjektů ekonomiky, které
jsou schopny absorbovat do budoucna narůstající
nezaměstnanost.
Vláda má samozřejmě zodpovědnost
za politiku vytváření pracovních příležitostí,
především z regionálního pohledu.
Nemůže se ale dostat do vleku určitých
skupin, ať už orientovaných profesně či
sociálně, do vleku určitých skupin
obyvatelstva, jak se to stalo v některých zemích
západní Evropy. Z tohoto hlediska budeme vykonávat
liberální politiku hospodářskou a
liberální politiku ekonomické reformy. Jsem
přesvědčen, že tak jak nám přinesla
úspěch v minulosti, že nám přinese
úspěchy i do budoucnosti. Děkuji za
pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Vladimíru Dlouhému za jeho vystoupení.
Prosím, aby se slova ujal ministr Karel Dyba.
Ministr hospodářství ČR Karel Dyba:
Pane předsedo, vážená sněmovno,
vím, že čas se blíží k obědu,
a díky tomu, že mí kolegové na řadu
dotazů a připomínek odpověděli,
tak se omezím jenom na některé zbylé,
které podle mého názoru postiženy nebyly
či možná byly zodpovězeny jen z určité
stránky.
Především bych řekl, že odpovím
i na některé detailní připomínky,
ale soustředím se také na několik
širších záležitostí.
Znovu musím opakovat, že bych si přál,
aby byl podrobněji přečten text, který
vám byl dán k dispozici, zejména těmi,
kteří se vyslovovali kriticky třeba ke statistickým
údajům. Velice bych to doporučoval. Velice
bych také doporučoval přečíst
si první úvodní slova týkající
se interpretace textu, jaká může být
role vlády. Z objektivních důvodů,
protože mnohokrát tady zaznělo v připomínkách,
že vláda má být více intervencionistická,
že má více řídit ekonomiku atd.
atd. s implicitním předpokladem, že to povede
k lepším hospodářským výsledkům,
jako kdyby vláda skutečně měla takovou
moc, že zařídí, aby ekonomický
výkon byl takový, jaký by si někdo
přál.
Především k tomu, co říkal pan
poslanec Vorlíček. Myslím, že na to
tady zatím odpověď podána nebyla. Jak
se dívat na dosavadní obchod se Slovenskem? Vracím
se k tomu, co je napsáno v prvních třech
stránkách zprávy, že nesmíme
zatím vyvozovat z krátkodobých údajů,
neúplných údajů, které máme
k dispozici, dramatické závěry. Doporučuji
všem kritikům, kteří k tomu tady hovořili
a kteří nevěří tomu, co jsem
říkal, aby si přečetli článek
nezávislého ekonoma nedávno publikovaný
v Lidových novinách, Aleše Bulíře,
kde se vyslovuje k tomu, jaké problémy jsou ve skutečném
změření obchodních toků se
Slovenskem. Velice bych to doporučoval. Pak třeba
bychom všechna ta čísla o dramatických
poklesech na počátku roku brali s rezervou. Tím
neříkám, že k tomu poklesu nedošlo,
ale o těch padesát, šedesát procent,
takže by se to bralo velice s rezervou.
Otázka zbytných dovozů, o kterých
hovořil poslanec Vorlíček. Vracím
se k tomu, protože je to příklad určitého
intervencionismu vlády s pochybnými výsledky,
které vláda odmítá. Dovoz je plně
liberalizován, o jeho struktuře rozhoduje poptávka
a není to tak, že bychom nedováželi proto
méně strojů a zařízení.
Když se podíváte na čísla, tak
v loňském roce téměř 40% plně
svobodného liberalizovaného dovozu představoval
dovoz strojů a zařízení. Myslím,
že jsou to především stroje a zařízení
ze zemí, kde je opravdu technologie mnohem lepší,
než kterou jsme dováželi před několika
lety z Východu.
Vývoj struktury vývozu je špatný. Zaznělo
to tady. Pan ministr Dlouhý na to odpovídal. Přidám
k tomu jen dvě slova. Je třeba vždy domyslet
souvislosti, po kterých se volá. Jestliže budu
hovořit o tom, že vývoj struktury vývozu
je špatný, že je tam příliš
mnoho surovin atd., pak de facto tím kritizuji také
vývoz uhlí, vývoz oceli, kde v současné
době máme skutečně komparativní
výhody. Jsme rádi, že se všechno toto
vyváží. Pokud by se to nevyváželo,
samozřejmě bude mnohem více problémů
na Ostravsku. Horníci, za které se někteří
z vás tolik stavějí, by tímto způsobem
velice, velice utrpěli. Takže buďme rádi,
že v dané fázi vývoje toto u nás
probíhá. Tak, jak se bude zvyšovat úroveň
ekonomiky, tak se také bude plynule organicky měnit
struktura vývozu. Tak se to také dělo všude
jinde ve světě. Odejdeme postupně od surovinově,
pracovně náročných výrobků
a posuneme se skutečně tam, kde ty výhody
budeme mít.
Exportní politika. O tom zde bylo hovořeno. Myslím
si, že je tady třeba přidat jediné.
Ze všech možných opatření, která
zde byla uváděna některými poslanci,
jsou podle mého názoru nejdůležitější
ta, která se týkají pojišťování
a dlouhodobého financování našeho vývozu.
Pozor na všechna ostatní opatření. Jestliže
někde ve světě existují, vůbec
to neznamená, že bychom je všechna měli
u nás zavádět, všechna ta ostatní,
vyplácení exportních prémií
za něco atd. atd. To všechno jsou věci, jejichž
efektivnost je velice, velice pochybná a jsou také
kritizovány ve světě. Nemusíme to
nutně všechno přebírat.
Panu poslanci Trnkovi chci říci jen jednu větu,
protože všechno ostatní bylo podle mého
názoru zodpovězeno. Pokles zemědělské
produkce je způsoben poklesem spotřeby. Takto zhruba
- jestli se nemýlím - jste se vyjádřil.
V textu, který jsem zde prezentoval na začátku,
je ukázáno, že to souvisí s trvalým
poklesem poptávky. Vláda nemá možnost
ovlivnit spotřebu masa na obyvatele v této zemi.
Kolik si kdo koupí masa, je záležitostí
jeho svobodného rozhodnutí. Spotřebitel se
rozhoduje na základě cen, na základě
důchodů a samozřejmě na základě
svých preferencí, na základě toho,
co se mu líbí nebo nelíbí. Je třeba
vědět, že zemědělské výrobky
dnes velmi soutěží s nabídkou všeho
možného ostatního zboží na trhu,
včetně turistiky. To jsou objektivní fakta,
která se nakonec projeví v tom, co ten který
člověk konzumuje a také se to odrazí
v poptávce či nepoptávce po zemědělských
výrobcích, které bohužel zůstávají
relativně drahé.
Já bych rád řekl ještě jednu
poznámku k tomu, co uvedl pan poslanec Trnka, že vláda
si ze zahraničních zkušeností vybírá
jen to, co se jí hodí. Já myslím,
že to je správné. Takto skutečně
je třeba postupovat, vybírat si z toho, co ve světě
existuje, co je vhodné pro naše podmínky, a
pak to tady aplikovat. Jiná cesta ani být nemůže.
Program, který se zde pak uskutečňuje, musí
opravdu být naší záležitostí,
musí být ušit na míru našim podmínkám.
Na tom není nic divného nebo špatného.
Pan poslanec Exner se dotkl ve svém vystoupení řady
sociálních otázek. Já myslím,
že vládu tyto věci trápí. My
víme dobře, že nezbytný a nutný
proces hlubokých změn v této ekonomice má
své náklady a že se různě dotýká
různých skupin lidí, rodin s dětmi
atd. Vláda se vždy pokouší velmi pečlivě
rozlišovat, komu opravdu je nutné pomoci z objektivních
důvodů a kdo tuto pomoc nepotřebuje. O to
bude i nadále ve své politice usilovat.
Jednu poznámku mám k panu poslanci Votavovi. On
také hovořil o tom, jak mnoho lidí v této
zemi trpí. Já bych musel opakovat to, co jsem řekl
před chviličkou, jaký je přístup
vlády k sociálním otázkám,
ale rád bych ještě dodal, že kdyby se
skutečně řízení - nedej bože
- dostalo do rukou těm, kteří mají
takovéto názory na otázky řízení
ekonomiky, tak bych se vývoje u nás velmi obával.
Pan poslanec Řezáč mj. hovořil o devalvaci.
Hovořil o devalvaci v souvislosti s tím, že
levicové vlády jsou tu obvykle od toho, aby chránily
příjemce mezd, a pravicové jsou tu spíše
kvůli podnikání apod. V ideologičtější
rovině to je možné. Když se pak ale zmíníte
o devalvaci, je třeba si být také vědom
toho, jaké jsou eventuální sociální
důsledky devalvace, kterou jste z jiného pohledu
velmi kritizoval. Devalvace v zásadě znamená
ochranu domácího trhu, protože zvyšuje
ceny dovozu a naopak podporuje vývoz. Devalvace ale také
znamená, že pracovní síla měřená
v cizích penězích je relativně levná.
To také znamená, že držíte zaměstnanost
v té zemi. Podle mého názoru je toto sociálním
opatřením, které bylo provedeno jak vy jste
říkal - vládou pravicovou nebo vládou,
která zastává pravicové názory.
Není to prostě tak čisté, jak se vám
mohlo v teoretickém pojetí zdát.