Přítomni:
Místopředseda PSP J. Kasal, místopředseda
PSP K. Ledvinka, místopředseda PSP P. Tollner a
179 poslanců.
Za vládu České republiky: místopředseda
vlády J. Kalvoda, místopředseda vlády
a ministr financí I. Kočárník, ministr
životního prostředí F. Benda, ministr
pro hospodářskou soutěž S. Bělehrádek,
ministr zdravotnictví P. Lom, ministr státní
kontroly I. Němec, ministr školství, mládeže
a tělovýchovy P. Piťha, ministr práce
a sociálních věcí J. Vodička,
guvernér České národní banky
J. Tošovský.
(Schůze opět zahájena v 9.13 hodin.)
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Vážené
poslankyně a poslanci, dovolte, abych vás pozval
do jednací síně. Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, vážení hosté, dovolte mi,
abych vám ještě jednou popřál
pěkný den.
Zjišťuji, že podle prezenční listiny
je přítomno 96 poslanců, to znamená,
že jsme schopni se usnášet. Proto z pověření
předsedy zahajuji přerušené jednání
8. schůze Poslanecké sněmovny a všechny
vás ještě jednou srdečně vítám.
Z pořadu schůze jsme dosud projednali body 1 - 8.
Bod 9, 11, 12, 13, 14 a 15, jak jsou uvedeny ve schváleném
pořadu, který vám byl rozdán na lavice.
U dvou bodů jsme přerušili jednání.
Byl to bod 10, byl přerušen do pátku, aby ústavně
právní výbor mohl zaujmout stanovisko a dále
byl přerušen bod 16 ze včerejšího
jednání. Dále budeme projednávat body
ve schváleném pořadí. Znamená
to, že jako druhý bude následovat bod č.
7. Tolik úvodem.
Nyní přistoupíme k jednání
o
Včera jsme vyslechli odůvodnění návrhu
panem poslancem Františkem Kozlem, předsedou výboru,
a pan místopředseda sněmovny Vlach podal
návrh na usnesení, které ještě
jednou pro pořádek přečtu:
"Poslanecká sněmovna zřizuje stálou
komisi Poslanecké sněmovny pro sdělovací
prostředky."
Znovu tedy otevírám rozpravu k tomuto bodu.
Hlásí se pan poslanec Soural. Uděluji mu
slovo.
Poslanec Jaroslav Soural: Vážený pane
místopředsedo, dámy a pánové,
obrátil bych se s prosbou na pana poslance Kozla, zda by
nás ještě jednou mohl seznámit s usnesením
garančního výboru. V té včerejší
atmosféře to bylo poněkud nejasné.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Prosím pana poslance Kozla, pokud se chce vyjádřit.
Poslanec František Kozel: Vážený
pane místopředsedo, vážené dámy
a pánové, mám pocit, že je třeba,
abych se omluvil za moje přílišné se
spoléhání na pracovní paměť
v pozdních večerních hodinách, kdy
jsem si dovolil stručné usnesení našeho
výboru odcitovat zpaměti a bohužel jsem je
neodcitoval zcela přesně, takže bych si dovolil
upřesnit usnesení, které přijal náš
výbor, usnesení č. 39 ze dne 14. 4., kterým
se navrhuje Poslanecké sněmovně zřízení
stálé komise pro sdělovací prostředky
v tom smyslu, že výbor doporučuje, aby Poslanecká
sněmovna zřídila stálou komisi pro
sdělovací prostředky na principu poměrného
zastoupení. Potom bylo pověření předsedy,
abych navrhl organizačnímu výboru zřízení
stálé komise na pořadu 2. schůze,
což se také stalo. Tolik k upřesnění
usnesení tak, jak jsem je ne zcela přesně
odcitoval zpaměti ve 21.50 hodin. Dodávám
ho proto takto nyní.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
Žádné písemné přihlášky
nemám a nikoho nevidím. Proto rozpravu ukončuji.
Budeme hlasovat o usnesení, ještě jednou ho
přečtu:
"Poslanecká sněmovna zřizuje stálou
komisi Poslanecké sněmovny pro sdělovací
prostředky."
Kdo souhlasí s tímto návrhem usnesení,
ať zvedne ruku. (Pardon, technická, pan poslanec Soural.)
Poslanec Jaroslav Soural: Promiňte, pane místopředsedo,
bylo tam upřesnění na principu poměrného
zastoupení.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Ano. Doplníme
na principu poměrného zastoupení. Znovu se
ptám, kdo souhlasí s tímto návrhem,
ať zvedne ruku. 119.
Kdo je proti? 3.
Kdo se zdržel hlasování? 8.
Konstatuji, že jsme toto usnesení přijali a
končím tento bod.
Dalším bodem, který budeme projednávat
je
Než přistoupíme k projednání
tohoto zákona, přihlásil se pan poslanec
Gjurič s návrhem na rozšíření
programu dnešního jednání. Uděluji
mu slovo.
Poslanec Andrej Gjurič: Vážený
pane předsedající, kolegyně a kolegové,
když jsme zahajovali celou tuto schůzi, celé
toto plénum, vzpomněli jsme jedno výročí,
tj. vyhlazení židovského gheta ve Varšavě.
Na tento měsíc připadá ještě
jedno výročí, výročí
skutečně doslova - tzn., je to přesně
rok, co začaly boje v Bosně a Hercegovině.
Snažil jsem se už asi dva nebo tři měsíce
dostat na pořad tohoto pléna rozpravu event. stanovisko
této sněmovny k tomuto bodu (z řady důvodů,
kterými vás nebudu zdržovat, se to nepodařilo).
Tyto souvislosti však bylo potřeba projednat a tak
se to poněkud zdrželo.
Omlouvám se, že navrhuji změnu programu až
teď, a ne na začátku pléna, protože
předevčírem večer a včera v
poledne se se mnou kvůli tomu laskavě a mimořádně
sešel zahraniční výbor. Po dohodě
s nimi jsem si teprve dovolil tento návrh předložit.
Ještě jedna věc, která mě k tomu
vedla a která pravděpodobně ovlivní
i zařazení, je ta, že dnes na 17. hodinu je
na Malostranském náměstí svolána
veliká manifestace na podporu situace v Bosně a
Hercegovině. Představitelé této manifestace,
jak jsem se dočetl, mají nám přinést
sem, do parlamentu, petici.
Domnívám se tedy, že alespoň určitá
reakce sněmovny, určitá rozprava - i když
si vůbec nedovoluji tvrdit, že by z ní potom
mohlo vyplynout delší usnesení - by se měla
odehrát do té doby.
Dovolím si nenavrhnout přesné umístění
tohoto bodu, protože vím, jak už nyní
složitě uvažujeme o zařazení, ale
mohlo by to být kdykoli během dnešního
dne, ale alespoň do 17. hodiny odpolední. Prosím
vás o podporu.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Gjuričovi. Pan poslanec Gjurič navrhl,
abychom jako další bod dnešního pořadu
navrhli bod, který - jestli jsem dobře pochopil
- by se jmenoval "Rok zahájení bojů
v Bosně a Hercegovině" - navrhuji, aby se tento
bod zařadil před bod 19 - "Výroční
zpráva Rady české televize". Možná,
že tento bod zařadíme jinam, nechal bych to
na situaci.
S faktickou poznámkou se hlásí paní
poslankyně Stiborová.
Poslankyně Marie Stiborová: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
potvrzuji, že bylo o této problematice jednáno
dvakrát v zahraničním výboru, ale
pokud je mi známo, bylo rozhodnutí zahraničního
výboru s tím, že problematika bývalých
zemí Jugoslávie je složitá a že
se jí bude zabývat výbor. Myslím si
proto, že v tomto směru by bylo třeba, aby
byla sněmovna přesně informována o
jednání zahraničního výboru.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
paní kolegyni Stiborové. Nicméně nechám
hlasovat o tomto procedurálním návrhu, jak
jsem jej přednesl.
Kdo tedy souhlasí, aby byl zařazen do dnešního
pořadu tento bod, ať zvedne ruku. 68.
Kdo je proti tomuto návrhu? 1.
Kdo se zdržel hlasování? 65.
Tento návrh byl přijat.
Vrátíme se k našemu původnímu
programu, kterým je návrh poslance Jaroslava Sourala.
Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní
tisk 62 a společnou zprávu výborů
k němu jako sněmovní tisk číslo
219.
Za skupinu navrhovatelů předložený návrh
odůvodní paní poslankyně Anna Váchalová.
Prosím paní poslankyni, aby se ujala slova.
Poslankyně Anna Váchalová: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážené kolegyně a kolegové,
poslanci, z podnětu skupiny poslanců předkládám
sněmovně návrh novely, kterou se mění
a doplňuje zákon ČNR číslo
482/1991 Sb., o sociální potřebnosti. Problém,
který je v tomto návrhu, nebyl ošetřen
v nedávno přijaté, a já si dovolím
říci, nedokonalé novele číslo
84/93 tohoto zákona - nedokonalé tím, že
nebyl dobře ošetřen problém péče
o blízkou osobu.
K předložení dnešní novely vedla
poslance skutečnost, že od doby, kdy byl zákon
přijat, to jest od 6. listopadu 1991, se zvýšily
například náklady na nájemné
od července 1992 o 100% a u dalších služeb
o dalších 250%. Po uplatnění daně
z přidané hodnoty se zvýšila také
cena potravin, a to i těch, které jsou pro život
nezbytné, jako je chléb, mléko, maso, a také
i cena všech dietních potravin.
Pokud se týká nájemného, uvedu jako
příklad náklady na bezbariérové
byty: v roce 1990 např. štítový byt
3+1 činil za nájem a služby 687 Kčs,
v roce 1993 1719 Kč, v roce 1990 činil nájem
za bezbariérovou garsoniéru, tedy za jednu místnost,
371 Kčs, v roce 1993 733 Kč. Jedná se o velmi
konkrétní bezbariérové byty v Praze
v Pečírkově ulici.
Jsme si vědomi, že některé finanční
otázky ošetřuje vyhláška 182/1991
formou dávek. Přesto je nutné si připomenout
fakt, že vzhledem k prudkému růstu životních
nákladů byla od 1. března 1993 přijata
novela k částkám životního minima,
na kterou přímo navazuje zákon o sociální
potřebnosti. V této souvislosti a návaznosti
se navrhuje zvýšit cirka o 30% částky
v § 2 odst. 1 připomínám, že se
jedná o problémy dietního stravování
a odst. 2 - zde připomínám, že se jedná
o držitele průkazů ZTP/P, to znamená
lidi, používající ke své existenci
vozíky, nevidomé, neslyšící a
podobné těžké případy
- zde se navrhuje, aby částka 500 Kčs se
zvýšila na 650 Kčs, to jest zvýšení
o 150 korun.
Dále se v návrhu novely nově zařazuje
v § 2 nový odstavec 3, který přihlíží
i ke zvýšeným nákladům na domácnost
u občanů, jimž byli přiznány
průkazky ZTP, a to na základě jejich zdravotního
stavu. Pro představu o jaké zdravotní indikace
se jedná, uvádím jako příklad
z přílohy číslo 2 k vyhlášce
ministerstva práce a sociálních věcí
číslo 182/Sb - v odst. 2 - amputační
ztráty končetin, stavy po úrazech nebo nemocech
páteře s následnými těžkými
poruchami hybnosti, pokročilá stádia Bechtěrevovy
nemoci, úplná nebo praktická hluchota, atd.
V návrhu se jedná o 300,- Kč.
Chci jen připomenout, že mluvíme o lidech,
kteří se dostávají na hranici životního
minima, čili, že nelze tento návrh podezírat
z nějakého plošného rozhodování.
Znovu připomínám, jde o lidi, kteří
se pohybují na hranici životního minima se
základní životní částkou
u jednotlivce 1.960,- Kč.
Pokud se týká dopadu na státní rozpočet
na rok 1993, odvolávám se na rezervu, se kterou
se počítá na očekávanou situaci
v sociální oblasti po současném zavedení
nové daňové soustavy.
Promiňte mi hlasový handicap, mám onemocnělé
průdušky, proto ten můj trochu nedobrý
projev. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
paní poslankyni Váchalové, žádám
společného zpravodaje výboru pana poslance
Andreje Gjuriče, aby sněmovně odůvodnil
společnou zprávu výborů. Prosím,
pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Andrej Gjurič: Děkuji za slovo,
pane místopředsedo, a vám všem děkuji,
že jste laskavě ze včerejška přeložili
tento bod na dnešek, protože skutečně
přes veškerou snahu jsem nebyl schopen tady do konce
jednání ze zdravotních důvodů
vydržet.
Onen původní zákon, který se vlastně
tímto návrhem už po několikáté
novelizuje, čili zákon č. 482/1991 Sb., stanoví
podmínky, sociální potřebnosti, které
jsou pak důvodem pro poskytování těch
nebo oněch dávek, event. služeb sociální
péče.
My jsme novelu tohoto zákona - to už paní předkladatelka
řekla - dosti podrobnou novelu zákona přijali
v minulých měsících, 1. března
vyšla už ve sbírce, takže tato dosti podstatná
novela od 1. března platí - je to částka
24.
Předkládaný tisk je drobnější
novelou, která vlastně obsahuje jeden do tří
bodů rozdělený pozměňovací
návrh jediného paragrafu, což byl tehdy při
té poslední novele, jeden z pozměňovacích
návrhů, který byl už tehdy navržen,
ale nebyl přijat. A předkladatelé se vlastně
tímto způsobem snaží opět dostat
tento návrh do zákona o sociální potřebnosti.
Já to naprosto chápu a nijak se jim nedivím.
Jsem ovšem povinen prezentovat stanovisko výborů
a stanovisko vlády. Rovnou říkám -
jak jsem to říkal i na výboru, když
jsem dělal k tomuto tisku zpravodaje - že se mi to
velmi těžce říká. Není
to zrovna příjemná úloha, když
člověk k něčemu, co vypadá
velmi pozitivně a sociálně, a koneckonců
také pozitivní a sociální je, má
zaujímat stanovisko přinejmenším kritické.
Lepší je, jednodušší je, příjemnější
je samozřejmě být sociální,
ruku mít otevřenou a dávky poskytnout.
Oč se jedná, o tom už se zmínila paní
předkladatelka. Jde o navýšení o 150,-
Kč u občanů, kteří mají
průkaz ZTP/P, o navýšení o 150,- Kč
u těch, kteří potřebují dietní
stravování, a nově o navýšení
o 150,- Kč u lidí s postižením II. stupně,
čili ZTP.
Jenže - a o tom už se vlastně ve sněmovně
hovořilo několikrát, mnohokrát - máme
jenom jeden měšec, máme jenom jeden státní
rozpočet, Kdykoli navrhne kdokoli cokoli z tohoto měšce
vzít, pak musí počítat s tím,
že jinde by se toho mohlo nedostávat, a to i v případě,
bude-li to z rezerv.
Částka, kterou by představovalo toto navýšení,
je zhruba kolem 100 miliónů Kč, takřka
přesně 110 mil. Kč. Čili samozřejmě
menší, než v případě včerejší
novely, nicméně tu je. - To je první problém
a první námitka.
Druhá námitka - paní předkladatelka
už se o ní také zmínila a my jsme to
pochopitelně diskutovali složitě a dlouze ve
výboru - je opětná plošnost prováděného
opatření: nedá se nic dělat, ale je
tomu tak. U osob s potřebou dietního stravování
si jistě dovedete představit, že náklady
resp. škála postižení, škála
dietního stravování je nesmírně
široká, tzn. reprezentuje náklady, které
mohou být mnohem vyšší než představuje
navýšení o těch 150,- Kč, nebo
které by si vyžadovaly ještě většího
navýšení pro základ, až po náklady,
které nemusí být nijak výrazné,
nebo i nižší.
Stejně tomu tak je u bodu, který je doplněn,
tj. u odstavce třetího - středně zdravotně
postižených. I tam škála postižení
je tak nesmírně široká, že lze
zase posuzovat jedině individuálně, jestli,
zda-li, kde a kolik je tomuto člověku potřeba
přidat. Od postižení, která skutečně
žádné vyšší náklady
nepředpokládají, až po postižení,
která jsou takřka rovna tomu vyššímu
stupni, tj. ZTP/P.
Zásadou, kterou je třeba stále a znova ctít,
je podle mého názoru důraz na individuální
posuzování jednotlivých případů
a stanovení výše dávky tak, aby vycházela
ze skutečných nákladů. - Čili
druhou námitkou je tedy přes to, co říkala
paní předkladatelka, evidentní plošnost
a určitá nesystémovost.
Otázkou by tedy zůstával snad jen ten prostřední
bod, tj. navýšení pro osoby ZTP/P. I tam je
ale ministerstvo práce a sociálních věcí
přesvědčeno - po několika konzultacích
a má tady konkrétní materiály, kterými
vás teď nechci zdržovat - že v současné
době současná dávka, navýšení
o 500,- Kč stačí a tvrdí, že
je připraveno v případě jakékoli
potřeby dále toto kompenzovat.
Samozřejmě mohli bychom diskutovat se zástupci
zdravotně a tělesně postižených.
A také to takřka při každém výboru,
který se nějak jejich problému týká,
a to velmi často, činíme. Samozřejmě
bychom mohli dojít k závěru, že je velmi
dobré, když přidáme těmto spoluobčanům,
kterým se rozhodně žije mnohem hůř
než nám.
Je tady ovšem - řekl jsem to už na začátku
- řada dalších adeptů na poskytování
onoho dobra, péče, pomoci - když to vezmu jen
namátkou, je to třeba problémová mládež,
problémové rodiny, lidé, kteří
se dostali do krizí nebo lidé, kteří
se dostali do bezvýchodných životních
situací, lidé drogově závislí
atd. atd. - kteří všichni nemívají
svoje sdružení, svoje zástupce, by tuto pomoc
nějakým způsobem žádali a prosazovali.
A ještě jednu poznámku - nedomnívám
se, že pouze v dávkách je cesta, jak pomoci,
a to dokonce i našim kolegům zdravotně postiženým.
Jestliže budou o 150,- Kč bohatší - já
to zjednodušuji, protože tam nejde o to, že těch
150,- Kč dostanou, ale že se do toho systému
zavede tato suma - budou-li tedy o 150,- Kč bohatší,
ale osamělí, nepřijímaní a
nebo obklopeni bariérami, nevím, jestli to bude
lepší.
I na to je potřeba lidí, i na to je potřeba
peněz, i na to je potřeba pracovních sil.
Takže se na mě nezlobte a zejména ať se
na mne nezlobí kolegyně Váchalová,
se kterou sedíme ve výboru v jedné lavici
a bojujeme často o stejné věci. Ať se
na mě nezlobí, že teď musím říci
stanovisko dvou výborů, které tento tisk
projednávaly, a to je náš garanční
výbor a rozpočtový výbor, kde závěr
zní: Oba výbory doporučují Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby s předloženým
návrhem nevyslovila souhlas. Stejně tak to doporučuje
vláda v obsáhlém třístránkovém
materiálu, který v podstatě jen jinými
slovy popisuje stanovisko našeho výboru, které
jsem vám teď přednesl. Nicméně
samozřejmě jako vždy - rozhodnutí záleží
na sněmovně. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu společnému zpravodaji. Otevírám
rozpravu, do které se dosud písemně přihlásil
pouze pan poslanec Soural. Uděluji mu slovo. Prosím
o písemné přihlášky do rozpravy.
Poslanec Jaroslav Soural: Vážený pane
místopředsedo, dámy a pánové,
chtěl bych za prvé ocenit slova společného
zpravodaje a jeho přístup k jeho povinnostem. Vzhledem
k obsahu jeho vystoupení chci učinit jeden návrh.
Návrh zní: Doporučuji, abychom hlasovali
o zákonu po jednotlivých bodech, protože sám
společný zpravodaj připouští,
že některé požadavky je nutné zohlednit
a jiné jsou možná trochu diskutabilnější.
Snad by tento způsob hlasování umožnil
lépe diferencovat přístup k tomuto zákonu.
Pokud jde o poznámku, vztahuje se k finanční
náročnosti návrhu této novely. Tato
finanční náročnost v kontextu s předchozím
zákonem je skutečně řádově
menší, Jedná se zhruba o 100 až 110 miliónů
Kč, což si myslím, že při stávajících
poměrech rozpočtových, byť jsou svým
způsobem svízelné, lze zohlednit. Domnívám
se, že i sněmovna tuto částku nebude
považovat za nepřiměřenou.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
poslanci Souralovi. Dále se hlásí pan poslanec
Krása. Uděluji mu slovo. Páni poslanci, já
bych prosil o klid ve sněmovně!
Poslanec Václav Krása: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
domnívám se, že dnes musím vystoupit,
protože tato novela se dotýká osob, které
jsou jako já těžce zdravotně postižené.
Bohužel, musím konstatovat, že tato novela není
systémová. Tady skutečně nejde o 150
Kč. Tady jde o zcela něco jiného. My musíme
společně pracovat na tom, abychom vybudovali určitý
systém takové pomoci, aby tito lidé byli
schopni samostatně žít, a ne abychom jim přidávali
150 Kč. To nevidím jako řešení.
V zákoně o sociální potřebnosti
je zcela zásadní systémová chyba v
tom, že se tam neřeší to, aby občané,
kteří pečují o blízkou osobu,
mohli být doma, aby postižení lidé nemuseli
odcházet z domu. Je tam tato zásadní chyba,
tato novela to neřeší.
I když vím, že úmysly paní předkladatelky
byly dobré, domnívám se, že toto zvýšení
není aktuální pro řešení
celé problematiky.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Krásovi. Nemám žádné
další písemné přihlášky
do rozpravy. Ptám se, kdo se dále hlásí
do rozpravy. Nikdo. Rozpravu k tomuto bodu končím.
Táži se, zda se na závěr chce vyjádřit
zástupkyně navrhovatele paní poslankyně
Váchalová.
Poslankyně Anna Váchalová: Já
myslím, že jsem ve svém úvodním
slově řekla prakticky všechno. Je samozřejmě
nutné věci řešit systémově.
V dané chvíli, než se dají do pořádku
sociální zákony v celém komplexu,
se však domnívám, že jsou dílčí
návrhy nutné.
Když má člověk 20 tisíc měsíčně,
tak se asi nedovede vžít do situace toho, kdo má
1.960 Kč a k tomu má držet tvrdou dietu. 150
Kč je málo, ale je to přece jen určitá
částka, která trochu pomůže.
Nemám k tomu jiný komentář. Je mnoho
pravdy na tom, co říkal pan poslanec Gjurič,
pravdu má i pan poslanec Krása, ale já se
domnívám, že pravdu máme i my.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
paní poslankyni Váchalové. Nyní prosím,
aby se ujal slova společný zpravodaj poslanec Andrej
Gjurič, pokud tak chce učinit.
Poslanec Andrej Gjurič: Já musím říci,
že mě mrzí, že nemůžeme dojít
ke společné absolutní pravdě. Rád
bych byl, kdyby to šlo, ale nejde to. Nejde o nic jiného
(to vyplynulo i z řeči pana poslance Krásy)
než o dva pohledy na tutéž věc a její
řešení. To je v podstatě vše, co
bych k tomu dodal.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Gjuričovi.
Vzhledem k tomu, že jsem nezaznamenal žádné
pozměňovací návrhy, budeme hlasovat
o celém návrhu zákona jako celku. Ptám
se, kdo souhlasí s návrhem ještě je
tu technická poznámka.
Poslanec Jaroslav Soural: Já jsem navrhoval jiný
způsob hlasování, společný
zpravodaj to zřejmě nezaregistroval.
Poslanec Andrej Gjurič: Pan poslanec Soural navrhoval
hlasovat po jednotlivých bodech, které tvoří
novelu. Sám jsem o tom uvažoval, když jsme o
této novele hovořili ve výboru, nejsem si
ale jist, jak se to dá procedurálně provést
ve sněmovně. Rád bych panu poslanci Souralovi
vyhověl, protože lidsky si myslím, že
by to možné bylo, ale nevím, jak by to bylo
možně procedurálně. Je to novela o třech
bodech a pan poslanec Soural navrhuje, aby se o těchto
bodech hlasovalo odděleně.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Je to procedurální
návrh a já myslím, že o tomto návrhu
musí rozhodnout sněmovna. Je tu ještě
faktická poznámka.
Poslanec Tomáš Páv: Pane předsedající,
vážená sněmovno, já se domnívám,
že tento způsob není možné použít
při projednávání zákona. Toto
není usnesení, toto je zákon. Na to existuje
zcela jednoznačná interpretace.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Přikláním se k tomuto názoru na výklad
jednacího řádu. Budeme hlasovat tak, jak
jsem navrhl před tím, to je o zákonu jako
celku. Ptám se, kdo souhlasí s návrhem -
ještě je tu faktická poznámka.
Poslanec Zbyšek Stodůlka: Pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové, mám
za to, že byl podán procedurální návrh,
o kterém podle jednacího řádu musí
rozhodnout sněmovna. Podle jednacího řádu
o procedurálním návrhu rozhoduje sněmovna.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Já
se domnívám, že tomu tak není, že
o tom nelze takto hlasovat. Trvám na tom, aby bylo hlasováno
o zákonu jako celku.
Ptám se ještě jednou, kdo souhlasí s
návrhem poslance Jaroslava Sourala a dalších
na vydání zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon České národní
rady č. 482/91 Sb., o sociální potřebnosti,
podle sněmovních tisků 62219 ve znění
společné zprávy výborů.
Kdo je pro, ať zvedne ruku! 68.
Kdo je proti tomuto zákonu? 9.
Kdo se zdržel hlasování? 71.
Konstatuji, že návrh zákona nebyl přijat.
Tím jsme projednali bod 7 našeho pořadu. Faktická
poznámka - pan poslanec Gjurič.
Poslanec Andrej Gjurič: Je to spíš opět
návrh na něco. Já i pan poslanec Krása
- pokud to říkám v tomto pořadí,
tak je to proto, že jsme takto mluvili po sobě jsme
vlastně konstatovali, že je tady ještě
jedna cesta, kterou se podobné věci řeší.
Ta ještě jedna cesta jsou služby, pomoc, organizování
nejrůznějších druhů azylů,
domovů, pomocí individuálních, home
care, které všechny závisí na jedné
věci - a to je vydání zákona o sociální
pomoci, na který stále čekáme. Domnívám
se po tomto hlasování - rád bych alespoň
toto udělal - navrhl bych, abychom přijali usnesení,
že sněmovna vyzývá ministerstvo práce
a sociálních věcí, aby v nejbližší
možné době poskytla zásady zákona
o sociální pomoci.