Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Prosím kolegyni Röschovou, připraví
se kolega Řezáč.
Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi kratičké
vystoupení. Úplně zpočátku
mi dovolte říci tolik, že - cituji - prosté
lidské pocity pana poslance Wagnera mě skutečně
dojaly. Ostatně tyto prosté lidské pocity
pana poslance Wagnera mě dojímají vždy,
při každém jeho vystoupení ke kterémukoliv
bodu, který je zde projednáván v této
sněmovně.
Důvody, které mě vedou k této lítosti,
vám bohužel sdělit nemohu, protože se
obávám, že bych mohla být projednávána
mandátovým a imunitním výborem. To
je na úvod.
K vystoupení pana poslance Čapka a pana poslance
Wagnera mi dovolte říci tolik, že jsem mile
překvapena, jak poslanci těchto opozičních
stran dbají o dodržování šetření
a o ekonomiku Generální prokuratury. Už méně
je zajímá ten fakt, k čemu vlastně
Generální prokuratura slouží, tj. jako
zástupce státu v žalobách trestních.
Tomuto se příliš ani jeden z pánů
poslanců nevěnoval ve své zprávě
a nebo četli zprávu jinou než já.
Toto bych chtěla jenom podotknout k vystoupení svých
ctihodných pánů kolegů.
Poslední bod mého vystoupení. Ráda
bych se věnovala tomu, co zde naznačil pan poslanec
Vyvadil. To je k problému urychleně transformace,
nebo - dejme tomu zřízení, abych byla přesná,
Státního zastupitelství. Model prokuratury
tak, jak my ji známe a potýkáme se s ní
již tři roky, podle mého názoru - to
jsem řekla na ústavně právním
výboru - je neobroditelný, nenovelizovatelný,
protože tento model byl stvořen v Sovětském
svazu v 30. letech samým Stalinem, jako zcela nezávislý
orgán, aby dokonce ani stranické orgány Komunistické
strany Sovětského svazu tento orgán nemohly
ovlivňovat.
Po roce 1948 jsme tento model přijali a tento model funguje
nadále. Domnívám se, že kdyby byl v
čele této prokuratury, tohoto typu prokuratury kdokoliv,
pravděpodobně by nebyl příliš
úspěšný. Myslím si tedy, že
je v našich rukou jako zákonodárného
sboru prokuraturu tohoto typu zrušit a dostát ústavě
a přijmout zákon o státním zastupitelství
tak, jak to ostatně doporučil vládě
ústavně právní výbor.
Ještě bych se ráda vyjádřila
k tomu, co řekl pan poslanec Čapek, že se prokuratura
nepodílela na legislativních pracech. Prokuratura
od 1. 1. 1993 nemá zákonodárnou iniciativu.
Odpovědnost za legislativní práce v oblasti
státního zastupitelství nese vláda,
která také prostřednictvím ministra
spravedlnosti a místopředsedy vlády pro legislativu
přislíbila, že tyto návrhy budou Poslanecké
sněmovně v paragrafovaném znění
předloženy do 31. 10. Tudíž si myslím,
že je zcela irelevantní vinit prokuraturu jako takovou,
že byla legislativně nečinná. Pořád
spatřuji úkol prokuratury v něčem
jiném, než psát zákony.
Nebudu se věnovat věcným nepřesnostem
a snad neúmyslným nepravdám vystoupení
pana poslance Wagnera. Dotknu se jenom jedné věci,
kdy pan poslanec Wagner kritizoval prokuraturu v tom smyslu, že
neplní své ústavní povinnosti. Já
jsem se na tvorbě ústavy podílela, mám
ji několikrát přečtenou, ale nenašla
jsem v Ústavě České republiky zmínku
o ústavních povinnostech prokuratury. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
a prosím pana poslance Řezáče. Připraví
se pan poslanec Exner.
Poslanec Vladimír Řezáč: Vážený
pane předsedo, vážený pane místopředsedo,
vážené kolegyně a kolegové, nejdu
plivat žádný další jed na pana
generálního prokurátora dr. Jiřího
Šetinu, ale budu se snažit o věcné zhodnocení
jeho činnosti a krátkého působení
v této významné funkci.
Úvodem bych chtěl říci, že se
mohu cítit podjatý ve prospěch i v neprospěch
pana generálního prokurátora Šetiny
- ve prospěch snad proto, že pracuji řadu let
v Jablonci, kde začínal, než přešel
do Teplic, kde působí dr. Čapek a v neprospěch
proto, že jsem advokát a jako advokát znám
málo prokurátorů, kterých jsem si
vážil.
Je třeba úvodem říci, že pokud
jsou zde historické exkurze, pak jsou nepřesné,
a to dvakrát. Jednak když kolegyně dr. Röschová
řekla, že to byl stalinský model prokuratury
- není to přesné, on to byl vlastně
leninský model, který měl zaručovat,
aby nebyla zákonnost kalužská a kazaňská,
ale jedna celostátní. Toto se ovšem vyžaduje
ve všech právních státech světa
a je samozřejmě jasné, že v demokratickém
a právním státě nemůže
ovšem obstát bývalý sovětský
princip monokratické prokuratury a také proto nikdo
v ústavní komisi nebyl a nebyli pro to ani zástupci
Levého bloku.
Generální prokurátor má vždycky
smůlu. To je funkce ostře sledovaná ve všech
státech a byla tedy sledovaná před listopadem
1989 i po listopadu. Není ani pravdou, kdo byl prvním
generálním prokurátorem federace po listopadu
- to byl můj kolega advokát z Košic, na kterého
se už zapomnělo.
Chci ale říci, že je zajímavé
hodnotit odvolání dvou prokurátorů
v posledních necelých dvou letech. Je to jednak
doc. Gašparovič, který byl odvolán na
podzim 1991 z funkce generálního prokurátora
federace, a to dva dny před projednáním takovéto
zprávy o činnosti Generální prokuratury
ve Federálním shromáždění,
aniž tato zpráva byla projednána, a to na nátlak
poslanců Federálního shromáždění
z řad ODS a ODA u prezidenta, tehdy ještě prezidenta
československé federace. Tehdy byl nahražen
svým nástupcem panem dr. Lauko. A obdobně
v minulém volebním období, ještě
v České národní radě, jsme
prožili od ledna 1992 asi do dubna 1992 několik pokusů
ve výborech a dvakrát ve sněmovně
v únoru a v dubnu 1992 o odvolání bývalého
generálního prokurátora dr. Brunnera. Říkám
to proto, že to má úzkou souvislost s tím,
co vytýkám generálnímu prokurátorovi
dr. Šetinovi. Tehdy ovšem dr. Röschová,
tak jako nedávno v televizi, neříkala, že
projednání zprávy o činnosti prokuratury
nemá žádnou souvislost s možným
odvoláním generálního prokurátora,
ale naopak opakovaně s bývalým kolegou dr.
Palkoskou sama navrhla odvolání generálního
prokurátora dr. Brunnera, a to jak v únoru tak v
dubnu 1992.
21. února 1992 zde ve sněmovně prohlásil
bývalý dr. Brunner, že pokud bude odvolán,
bude to jasný signál pro jeho nástupce, že
musí sloužit vládnoucí koalici a nemůže
být nadále nezávislým orgánem
právní ochrany. Podle mého názoru
dr. Jiří Šetina toto sdělení
dr. Brunnera velmi dobře pochopil a choval se podle toho.
Jestliže zde pan místopředseda Poslanecké
sněmovny ing. Tollner vystoupil ve prospěch generálního
prokurátora dr. Šetiny s tím, že prokurátoři
byli vždy spjati s bývalým režimem,
bezpečností a komunistickou stranou, pak je s podivem,
že ho nezaujalo, že dr. Šetina nastoupil dobrovolně
k prokuratuře v polovině padesátých
let, v období nejhoršího porušování
zákonů, v době, kdy každý řadový
prokurátor okresní prokuratury minimálně
musel zastupovat obžaloby pro trestné činy
podle § 135 a 136 trestního zákona z roku 1950
v rámci násilné kolektivizace, kdežto
dr. Brunner nastoupil k prokuratuře v období liberalizace
o deset let později, v polovině šedesátých
let a na počátku sedmdesátých let,
v období normalizace, dr. Brunner dobrovolně z prokuratury
odešel, kdežto dr. Šetina v téže době
byl odejit. Tolik k těmto otázkám.
Pokud jde o dr. Šetinu, mám k němu a k jeho
práci jeden pozitivní poznatek. Na schůzi
branného a bezpečnostního výboru jsem
řekl, že se ho každopádně zastanu,
pokud mu někdo vyčítá nákup
zbraní nebo jiných ochranných prostředků
k ochraně pracovníků prokuratury. Domnívám
se, že v současné situaci, a při nástupu
kriminality a co se děje zejména ve Východočeském
kraji, byl dán důvod pro ještě větší
vynaložení finančních prostředků
ve prospěch pracovníků prokuratury, bez ohledu
na to, zda případně i orgány ministerstva
vnitra by neměly daleko více vynaložit prostředků
na ochranu pracovníků prokuratury a justice, sloužící
na trestním úseku.
To je ovšem, bohužel, jediný pozitivní
rys, kterým mohu hodnotit činnost generálního
prokurátora dr. Šetiny. Bylo zde již řečeno
to, že protiprávně byla udělena dr.
Šetinovi odměna 20 tis. korun. Správně
bylo řečeno, že nejde o výši této
částky. Já jsem se to dozvěděl
nahodile na zasedání branného a bezpečnostního
výboru, když tam přišlo písemné
stanovisko legislativního odboru Poslanecké sněmovny,
které zpracoval nejlepší odborník na
pracovní právo v Kanceláři této
sněmovny dr. Šusta a za které se postavil legislativní
odbor Poslanecké sněmovny. Každý se
s tím může seznámit a domnívám
se, že pak diskuse o oprávněnosti nebo neoprávněnosti
odměny je naprosto jasná. Jestliže je ovšem
jasné, že někdo překročil pravomoc
při udělení této odměny, tak
náš trestní zákon proto zná přesné
označené v § 158 písm. b) trestního
zákona, tj. v rámci s dr. Čapkem uvedeného
trestného činu zneužívání
pravomoci veřejného činitele. Mně
nenáleží, abych zde hodnotil zda šlo nebo
nešlo o trestný čin, to náleží
orgánům činným v trestním řízení,
a v tomto směru respektuji zásadu presumpce neviny
vyjádřenou v § 2 odst. 2 trestního řádu.
V každém případě je mi však
jasné, že odměna byla vyplacena protiprávně
a nesprávně, ať už tyto orgány
činné v trestním řízení
shledají, že tím došlo nebo nedošlo
k trestnému činu. Domnívám se, že
je nemožné, aby k takovémuto protiprávnímu
jednání došlo právě ve prospěch
generálního prokurátora, a to na základě
rozhodnutí jeho prvního náměstka.
Druhá věc, která mi vadila na názorech
a právních názorech dr. Šetiny, byl
vztah k jirkovské vyhlášce a k celé
záležitosti kolem toho. Bylo jasné, že
tyto vyhlášky v pánevní oblasti Severočeského
kraje - mého volebního kraje, byly v rozporu s Listinou
základních práv a svobod a bylo velice populistické
na žádost tamějších orgánů
je podporovat v rozporu s platným právním
řádem a Listinou, která zaručuje ústavním
způsobem jak svobodou pohybu, tak svobodu pobytu. Vyčerpávajícím
způsobem se k této otázce vyjádřil
tehdy můj kolega advokát dr. Tomáš Sokol,
bývalý ministr vnitra, a nehodlám tuto záležitost
podrobně rozvádět.
Ve vlastní zprávě o činnosti Generální
prokuratury mě zaujaly údaje týkající
se stíhání bývalých funkcionářů
předlistopadového režimu. Nemám žádný
důvod pro to, abych bránil stíhání
bývalých funkcionářů předlistopadového
režimu, ale zaujalo mě to, že proti normální
běžné praxi, kterou znám téměř
20 let v advokacii při trestních obhajobách,
počet obviněných a obžalovaných,
kteří byli zproštěni obžaloby nebo
u kterých bylo zastaveno trestní stíhání,
a to z jiného důvodu než je amnestie, dosáhl
dvacetinásobek procenta proti obvyklé praxi. Tzn.,
že dvacetinásobně byly podávány
nedůvodné obžaloby v případě,
kdy existovaly vážné pochybnosti o vině
obviněného, a tuto závadu musel napravit
soud. Na můj dotaz v branném a bezpečnostním
výboru mi dr. Šetina vysvětlil, že podstatně
změnil praxi, kdy byli prokurátoři negativně
hodnoceni za zproštění obžaloby, aby se
nebáli podávat obžaloby. Mám však
spíše obavu, že byl předán pokyn
směřujícími k tomu, aby se žalovalo,
co se tedy vůbec žalovat dá, s tím,
že černý Petr se převede na soud. To
je však v hrubém rozporu se základními
zásadami českého trestního řízení,
jak jsou vyjádřeny v § 2 trestního řádu,
zejména v jeho odst. 2, vyjadřující
zásadu presumpce neviny, jak je konstantně vyložena
v rozhodnutí Nejvyššího soudu č.
37/1971 nebo v rozhodnutí č. 22/1968 Sbírky
rozhodnutí trestních. Stejně tak je to v
rozporu s vedoucí zásadou českého
trestního řízení - zásadou
objektivní pravdy, vyjádřenou v § 2
odst. 5 trestního řádu, podrobně rozvedenou
v rozhodnutí Nejvyššího soudu č.
43/1964 Sbírky rozhodnutí trestních. A konečně
je to i v rozporu v některých konkrétních
případech se zásadou volného hodnocení
důkazů, tedy s § 2 odst. 6 trestního
řádu, zejména s konkretizací této
zásady v rozhodnutí č. 6 z roku 1970 Sbírky
rozhodnutí trestních. Nedůvodné postavení
obviněného před soud v době, kdy existují
na konci vyšetřování při seznámení
s výsledky vyšetřování závažné
pochybnosti o vině obviněného, je porušení
povinnosti prokurátora, který má v takovém
případě sám zastavit trestní
stíhání a nikde v trestním řádu
není, že to má posílat soudu, aby rozhodl
nezávislý soud. Takovou zákonnou povinnost
podle těchto základních zásad trestního
řízení má každý orgán
činný v trestním řízení,
vč. vyšetřovatele a prokurátora.
Nikdy jsem se také dříve nesetkal - zejména
po listopadu 1989 - s takovým nedostatkem přirozené
autority generálního prokurátora u prokurátorů,
jako v případě generálního
prokurátora dr. Šetiny. V době jeho nástupu
do funkce v závěru loňského roku řada
prokurátorů okamžitě začala psát
žádosti na Českou advokátní komoru,
aby se nechala zapsat do seznamu advokátů České
advokátní komory s tím, že event. odejdou.
Přitom v době funkce dr. Brunnera přes tehdejší
mizerné platy prokurátorů takový davový
odchod prokurátorů nenastal. Sám jsem poznal
řadu lidí i z jiných okresů a krajů,
vč. mých kolegů advokátů, kterým
se prokurátoři svěřovali, že
hodlají opustit prokuraturu po nástupu dr. Šetiny,
brzy po jeho úvodních projevech na poradách
okresních prokurátorů. Ještě
jsem se nikdy nesetkal s tím, aby 102 prokurátoři
ze 115 z městské prokuratury (jak jsem se dočetl
v tisku) podali petici proti generálnímu prokurátorovi
dr. Šetinovi. To jsou podle mne věci mimořádné
a neobvyklé.
Další moje námitka: Ještě jsem
se nikdy nesetkal s tím, že by v některém
demokratickém a právním státě
v Evropě nebo ve světě generální
prokurátor řekl, že vztah k opozici je pro
něj vztahem boje. S tím, že s opozicí
je připraven bojovat a před ní nikdy neustoupí,
ale ustoupí jedině na základě dalších
stížností pana Marečka z Kyjova nebo
Hodonína. Je zajímavé, že dr. Brunner
byl odvolán především pro stížnosti
pana Marečka, který stále není uspokojen,
ale dr. Šetina z tohoto důvodu navrhován k
odvolání ze strany koalice není, ačkoliv
pan Mareček nadále uspokojen není. Já
se však především domnívám,
že generální prokurátor má mít
vztah ke koalici a opozici stejný, neboť má
bojovat s kriminalitou a nikoliv s legálně a demokraticky
zvolenou opozicí parlamentu.
Poslední věc, která mi nejvíce vadí
u dr. Šetiny, je to, že si sám říká
o vztah politické závislosti a nabízí
příklad švýcarské konfederace,
kde kandidují prokurátoři i soudci za politické
strany. Sám litoval toho, že není politicky
zaštítěn politickou stranou koalice jako ministr
spravedlnosti. To všechno znamená prožít
si to, aby prokuratura a budoucí Státní zastupitelství
nebylo nezávislým orgánem právní
ochrany, ale aby se právo opět stalo služkou
politiky. K čemu to vede, o tom se můžeme dočíst
v nedávno vydané krásné knize bývalého
federálního soudce USA Henryho Borka, který
soudil v District of Columbia, která se jmenuje "Amerika
v pokušení" s podtitulem Právo vystavené
svodům politiky. Přesně to, co je uvedeno
v kapitole o Warrenově období, vč. toho,
jak pan soudce Warren v příslušné komisi
účelově vyšetřoval atentát
na Johna Fitzgeralda Kennedyho, přesně to prožijeme,
pokud bude prokuratura působit v těchto intencích,
kdy právo bude služkou politiky.
Domnívám se, že jsme zde schválili programové
prohlášení vlády, jehož prvním
bodem bylo, že chceme být demokratickým a právním
státem a že tedy budeme dodržovat platnou ústavu
a všechny mezinárodní dokumenty o lidských
právech, vč. rovnosti všech občanů.
Odmítám proto, aby se prokuratura a právo
staly služkou politiky. Jinak dojdeme k tomu, že dojde
k bídě práva i k bídě právní
filozofie. Ze stejných důvodů se připojuji
k návrhu dr. Čapka a rovněž navrhuji,
aby Poslanecká sněmovna přijala usnesení,
že 1. neschvaluje zprávu o činnosti Generální
prokuratury, 2. ve smyslu § 36 písm. h) zákona
o jednacím řádu navrhuje předsedovi
Poslanecké sněmovny odvolání generálního
prokurátora dr. Jiřího Šetiny z funkce
generálního prokurátora. Děkuji vám
za pozornost. (Potlesk v části sálu.)
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
S faktickou poznámkou vystoupí kolega Benda.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane místopředsedo,
dámy a pánové, já bych poprosil, pokud
se tady používají nějaké argumenty,
aby byly používány korektním způsobem.
Jedná se o odvolávku na pana dr. Šustu a stanovisko
legislativního odboru k vyplacení odměn.
Mě ten problém zajímal a tak jsem se s panem
dr. Šustou minulý týden sešel a konzultoval
jsem to s ním. Odpověď legislativního
odboru byla na otázku branného a bezpečnostního
výboru, která byla zaslána 12. 5., kdy prosí
o zjištění, jaká může být
vyplacena odměna generálnímu prokurátorovi.
Pan dr. Šusta odpověděl na základě
dnes platných zákonů, tedy zákona
10/1993 o státním rozpočtu, kde byly určeny
platy ústavních činitelů, a odpovídal
samozřejmě pro dnešní současný
stav. Já jsem pak s dr. Šustou mluvil a on se se mnou
shodoval v názoru, že pokud jde o odměnu za
loňský rok, nebyla vyplacena nekorektním
způsobem. Jedná se o odměnu za loňský
rok. Prosil bych, aby se používala stanoviska právníků
tak, jak byla skutečně napsána, aby se nezneužívala.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Můžeme
to považovat za faktickou poznámku. Prosím,
aby se ujal slova pan kolega Exner, připraví se
kolega Šuman.
Poslanec Václav Exner: Vážený
pane předsedo, vážený pane místopředsedo,
pane prokurátore, dámy a pánové, dovolte
mi, abych na chvíli obrátil vaši pozornost
k věcnému obsahu zprávy, která byla
o činnosti Generální prokuratury předložena.
Tato zpráva je taková, že situace v oblasti
morální v naší společnosti může
být oprávněně označena za katastrofální.
Pokud jde o růst evidovaných trestných činů,
konstatuje zpráva, že za poslední tři
roky došlo k jejich růstu o 234%. Na druhé
straně zpráva dokumentuje bezmocnost a zarmucující
efektivnost činnosti mnohých orgánů,
které s tímto stavem přicházejí
do styku. Jako příklad mohu uvést situaci,
kdy od roku 1989 se počet případů
padělání a rozmnožování
peněz zvýšil ze 3 na 102 v roce 1992 a zpráva
konstatuje zarmucující skutečnost, že
ani v jednom případě nedošlo ke stíhání
padělatele nejméně do doby, než zpráva
byla zpracována, a to je duben letošního roku.
V oblasti hospodářských trestných
činů zpráva konstatuje "absenci jakékoli
vnitřní kontroly". Domnívám se,
že v tomto bodě jako poslanec opozice nemohu tak zcela
souhlasit, protože znám ještě několik
málo fungujících kontrolních pracovníků
hospodářských organizací, nicméně
situace, kdy v naší společnosti pracujeme s
velmi nízkou úrovní kontroly, je rovněž
špatná.
Pokles stíhaných osob v silniční dopravě
od roku 1990 je zhruba na 60% a přitom tento počet
stíhaných osob jen o něco málo přesahuje
polovinu počtu usmrcených a těžce zraněných
osob v roce 1992.
Nebudu se podrobněji zmiňovat o růstu kriminality
mládeže a dětí. Nebudu se také
dotýkat nových forem a obrovského růstu
trestné činnosti proti majetku, který se
týká majetku v oblasti kultury, majetku, který
souvisí s bezpečností dopravy atd.
Souhrnně zpráva konstatuje, že za jediný
rok bylo 236 760 neobjasněných trestných
činů do doby zpracování zprávy.
Jestliže to srovnáme s obdobím 1985-89 nebo
s údaji, které jsou uvedeny v části
C zprávy, jde o takové množství osob,
které nám vyráží dech. Je třeba
konstatovat, že v období 1985-89 bylo objasněno
více než 77% všech evidovaných trestných
činů, zatímco tento poměr se nyní
obrátil tak, že v roce 1992 je více než
77% neobjasněných trestných činů.
Přitom (zřejmě k datu zpracování
zprávy) bylo neobjasněno 33 vražd, to je přibližně
15%. Bylo neobjasněno více než 60% loupeží.
Konkrétně šlo o 2810 loupeží. Bylo
neobjasněno více než 35% znásilnění.
Bylo neobjasněno více než 83% trestných
činů proti majetku a více než 87% krádeží.
Za všemi těmito neobjasněnými trestnými
činy jsou poškozené osoby.
Jsem toho názoru, že naše společnost velmi
těžko dokáže zajistit právo na
soudní a jinou právní ochranu těchto
osob podle hlavy páté Listiny základních
lidských práv a svobod.
Na celé této věci je z hlediska Generální
prokuratury závažné to, že ve zprávě
nejsou navržena účinná opatření
ani opatření k nalezení cesty z této
situace. Opatření, která navržena jsou,
směřují na věci, které nemíří
přímo k podstatě tohoto velmi závažného
problému.
Nejsem si také jist, zda zveřejněné
údaje v příloze II o trestné činnosti
exponentů bývalého režimu odpovídají
pro osoby, které nebyly pravomocně odsouzeny, příslušným
zákonům a ochraně osobních dat a presumpci
neviny.
Vzhledem k těmto všem skutečnostem, i když
si jsem plně vědom toho, že za situaci v žádném
případě neodpovídá výlučně
Generální prokuratura, nesdílím klid
kolegů z klubů, které navrhují vzít
zprávu bez dalšího na vědomí.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Slovo má kolega Šuman, připraví se kolega
Vlček.
Poslanec Vladimír Šuman: Vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové,
dovolte mi úvodem osobní poznámku. O politicích
se říká, že rádi mluví
dlouho. To dokážu pochopit. Méně už
to, že mluví žlučovitě.
Nyní předložím stanovisko klubu ODA.
Vůči předložené zprávě
o činnosti Generální prokuratury nemá
klub ODA zásadní výhrady. Nepovažujeme
za potřebné jakýmkoli způsobem spojovat
projednávání zprávy o činnosti
Generální prokuratury s personálními
otázkami instituce, která je v dohledné době
určena k zániku. Navíc je nutné konstatovat,
že personální obsazení Státního
zastupitelství bude řešeno následně
po přijetí zákona o této nové
ústavní instituci.
Doporučujeme, aby vláda byla sněmovnou vyzvána
k urychlení prací na návrhu zásad
zákona o Státním zastupitelství tak,
aby byl předložen v září do legislativního
procesu.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Kolega Vlček bohužel není v sále. Slovo
má kolega Body. Připraví se kolegyně
Röschová.
Poslanec Ladislav Body: Vážený pane
předsedající, pane předsedo, kolegyně
a kolegové, nebudu hovořit dlouho, není to
mým zvykem. Chci jen sněmovně připomenout,
jaké zděšení nastalo v Radě Evropy
po prostudování návrhu zákona o řešení
migrace občanů České republiky a Slovenské
republiky, který byl předložen panem Šetinou,
jež má pořád tu čest být
generálním prokurátorem České
republiky.
Nebudu tento hloupý návrh zákona komentovat.
Domnívám se, že dostatečně jasně
se k tomu vyjádřila právnická veřejnost
České republiky i orgány Rady Evropy a OSN.
Chci jen říci, že tento parlament učinil
včera další důležitý krok
k posílení demokracie v České republice
po přijetí Ústavy České republiky,
volbě prezidenta a schválení Ústavního
soudu České republiky.
Kolegové a kolegyně, je nutné zde podtrhnout
jeden jediný fakt, že již několik měsíců
v čele Generální prokuratury stojí
člověk nekompetentní, který je brzdou
demokratických přeměn Generální
prokuratury, čehož důsledky asi všichni
pociťujeme.
Proto se připojuji k výzvě a usnesení
kolegů dr. Čapka a dr. Řezáče
a podporuji, aby dr. Šetina byl odvolán z funkce generálního
prokurátora.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Slovo má kolegyně Röschová, pak je připraven
kolega Vlček.
Poslankyně Anna Röschová: Pane místopředsedo,
dámy a pánové, dovolte mi, abych kromě
návrhů na usnesení, které jsem vznesla
v úvodu debaty a čímž jsem byla pověřena
ústavně právním výborem, vznesla
návrh na usnesení, které je jaksi nad rámec
tohoto projednávaného bodu, nicméně
si myslím, že s ním souvisí a bylo by
dobré, aby toto usnesení Poslanecká sněmovna
přijala.
Tento návrh usnesení by zněl: "Poslanecká
sněmovna Parlamentu doporučuje vládě
České republiky, aby do 31. října
1993 předložila Poslanecké sněmovně
Parlamentu návrh zákona o státním
zastupitelství a další nezbytné návrhy
změn zákonů s tímto zákonem
souvisejících."
Uvědomuji si, že je to přece jenom nad rámec
projednávaného bodu, ale myslím si, že
přestože takovéto usnesení přijal
ústavně právní výbor, aby takové
usnesení přijala celá Poslanecká sněmovna.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Prosím kolegu Vlčka. Upozorňuji, že
nikdo jiný dále není přihlášen
do rozpravy. Připraví se pan kolega Hofhanzl. Pokud
chce někdo ještě vystoupit, prosím o
přihlášky do rozpravy.
Poslanec Jaroslav Vlček. Vážený
pane předsedající, kolegyně a kolegové,
chci vyjádřit dva své postoje k projednávané
otázce generálního prokurátora dr.
Šetiny.
Říkám svůj osobní názor,
který je v rozporu s tím, a nesouhlasím s
tím, aby jakýkoli boj byl veden metodou, kterou
lze nazvat "hon na čarodějnice". Domnívám
se, že tento způsob boje, ať se vztahuje na tu
či onu stranu, není fér. To za prvé.
Za druhé. Chci vyjádřit svůj názor
k věci, která se týká odměny
pana prokurátora ve výši 20 000 Kč.
Nechci to hodnotit z pozice legislativy, ale domnívám
se, že každý takovýto státní
funkcionář, který pobírá takto
vysokou částku v odměnách, je podle
mého názoru ne příliš vysoká
a v porovnání se všemi ostatními funkcionáři
se domnívám, že není ani vhodná
zmínky. Tolik můj osobní názor jako
poslance Vlčka.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Prosím, kolega Hofhanzl.
Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážený
pane předsedající, vážené
dámy a pánové, některá vystoupení
zde pronesená potvrzují staré moudrosloví
- drzé čelo je lepší než poplužní
dvůr.
Seděl jsem v této sněmovně dva roky,
po které byl generálním prokurátorem
pan dr. Brunner. Pan Brunner dokázal po dobu své
funkce zablokovat změny na prokuratuře. Pan dr.
Rychecký splnil svůj úkol, zachoval kontinuitu
komunistického práva. Oba pánové splnili
svůj úkol.
Sám za sebe si myslím, že je dobré,
že tato rozprava zde byla vedena tak, jak byla vedena. Je
již pozdě, ale mělo by to být vážným
varováním pro ty, kteří si nevzali
poučení z minulosti, a stále nechtějí
slyšet.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Kolega Řezáč.
Poslanec Vladimír Řezáč: Vážený
pane místopředsedo, kolegyně a kolegové,
chci se vyjádřit zejména k technické
poznámce poslance Marka Bendy.
Viděl jsem jediné stanovisko legislativního
odboru Kanceláře Poslanecké sněmovny
zpracované dr. Šustou. Já jsem si ho neobjednal,
viděl jsem ho na stole, jak tam kolovalo nebo bylo rozdáno.
Bylo tam jasně uvedeno, že odměna 20 000 byla
poskytnuta nesprávně a v rozporu s citovaným
vládním nařízením, a to ve
vztahu k datům, která tam byla uvedena.
Pokud odkazuje Marek Benda na dobu, za kterou tato odměna
byla uvedena, pak poukazuji na čl. 80 ústavy, kde
je upraveno Státní zastupitelství,
kde je ve druhém odstavci uvedeno, že postavení
a působnost Státního zastupitelství
stanoví zákon. Takový zákon dosud
přijat nebyl. Kolegyně Röschová právě
navrhla jeho přijetí s vládním návrhem
do uvedeného termínu.
Čl. 109 ústavy říká, že
do doby zřízení Státního zastupitelství
vykonává jeho funkce prokuratura České
republiky.
Pokud jde tedy o to, to všechno zrušila Ústava
ČR, tak zrušila také Ústavu československé
federace, která zanikla 31. 12. Tím padl také
článek 97 a dále 98 původní
Ústavy československé federace, podle kterého
byla Generální prokuratura samostatným ústředním
orgánem, a to orgánem ústavním.
Nyní, od 1. 1. 1993 je Generální prokuratura
plnící úkoly státního zastupitelství
zařazena do výkonné moci, a je úplně
jedno, že odměna měla být dána
za rok 1992. O ní mohl pan náměstek generálního
prokurátora rozhodnout na Silvestra 92, ale od 1. ledna
1993 o této odměně pro generálního
prokurátora mohla rozhodnout jedině vláda
České republiky.
Jinak souhlasím s tím, že o výši
odměny ani tak nejde a vůči generálnímu
prokurátorovi taková výše odměny
připadá nepřiměřeně
nízká. Ale, byla udělena protiprávně.
K tomu, co uvedl kolega Hofhanzl, chci uvést jednu jedinou
věc. Nebudu reagovat na drzá čela a poplužní
dvory. Chci říci, že šest špičkových
maďarských univerzitních profesorů řeklo,
že ve všech postkomunistických státech
střední a východní Evropy byl komunistický
režim nelegitimní, ale byl legální a
byla zachována právní kontinuita. V žádném
nedošlo k tomu, že by došlo k přetržení
právní kontinuity, a nikdo to nedokázal řešit.
V československo-německé smlouvě je
zachování právní kontinuity významným
důvodem pro to, aby německá strana uznala
kontinuitu existence československého státu
od 28. října 1918. Prosím vás, mluvme
o tom, co má konkrétní právní
následky, a zda by bylo vůbec rozumné a řešit
to jiným způsobem, který by fakticky řešitelný
nebyl. To je všechno.