Poslanec Josef Ullmann: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
dovolil bych si jenom několika slovy reagovat na vystoupení
pana poslance Trnky. V jeho vystoupení se totiž objevil
termín, který se velmi často objevuje v této
síni. Domnívám se, že se i nadále
bude velmi často objevovat a nicméně mám
pocit, že není zcela vyjasněn. Jedná
se o politickou nezávislost.
Co to vlastně je politická nezávislost? Samozřejmě
nečlenství v politických stranách
či hnutích je - jak jistě chápete
- něco poněkud jiného. Já osobně
tvrdím, že politicky závislý do jisté
míry je v podstatě každý volič.
Tím, že volil jistou stranu či hnutí,
vlastně jistým způsobem je politicky závislý,
formuje to jeho politický názor a nedovedu si představit,
jakými kritérii je možno charakterizovat pojem
"politická nezávislost".
Něco jiného ovšem je členství,
bývalé či současné, v politických
stranách. Zde mě sice neudivuje, ale poněkud
zaráží, že pan poslanec Trnka se tady
táže pouze na období počínaje
rokem 1989. Domnívám se, že pokud bychom hodnotili
členství či nečlenství v politických
stranách, toto období by muselo být poněkud
delší. Teď je otázka, jak dlouhé
by mělo být, teď je otázka, jak posuzovat
člověka, který 1 rok, 10 let, 20 let, nevím
jak dlouhé období by se mělo zvolit, již
v dané politické straně není, naopak
jistou dobu působil proti ní. Domnívám
se, že i toto je poměrně obtížné.
Proto bych se přimlouval za to, abychom používali
jasných termínů, nepoužívali
termín "politická nezávislost ",
který se mně opravdu jeví jako poněkud
nejasný, ale jasně hovořili o tom, zda je
či byl v politické straně či hnutí
a sdělili si termín, odkdy. Termín, pokud
si sdělíme, od roku 1989 mně nestačí.
Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Ullmannovi. Než dám slovo panu poslanci
Vlčkovi, měli bychom rozhodnout hlasováním
o procedurálním návrhu, který vlastně
avizoval a pak upřesnil pan poslanec Kužílek.
Jedná se o předvolání ministra vnitra
s příslušným agenturním svazkem
s tím, že by nás pan ministr na uzavřeném
zasedání seznámil s podstatnými informacemi
z něho.
Jestliže je jasný předmět hlasování,
dávám hlasovat o tom, kdo je pro přijetí
tohoto procedurálního návrhu, ať zvedne
ruku. 98.
Kdo je proti? 3.
Kdo se zdržel hlasování? 31.
Tento návrh byl přijat.
Prosím pracovníky Kanceláře, aby podnikli
příslušné kroky a informovali pana ministra
Rumla. Ptám se pana poslance Vlčka, zdali si přeje
vystoupit, teď je na řadě se svým druhým
vystoupením. (Ano.) Připraví se pan poslanec
Bílý. Abychom se nezamotali v procedurách
před vystoupením pana poslance Kužílka
a před rozhodnutím o jeho procedurálním
návrhu, pane poslanče, navrhoval jste, aby bylo
v rozpravě rozhodnuto sněmovnou o tom, zda si přeje,
aby pro vaše vystoupení bylo zasedání
prohlášeno za neveřejné.
Poslanec Jaroslav Vlček: Není potřeba.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Není potřeba. Máte slovo.
Poslanec Jaroslav Vlček. Za prvé bych chtěl
poděkovat panu kolegovi Výbornému za vynikající
obhajobnou řeč, kterou zde pronesl. Myslím
si, že to byla příkladná akce, aniž
by se vědělo, co chci říci, jak pan
kolega Výborný byl připraven s čísly
lustračního protokolu, jak je všechno v pořádku.
Já se domnívám, že tímto splnil
svůj úkol, který splnit měl, zrovna
tak pan kolega Kužílek. Jak se říká
- kdo chce kam, pomozme mu tam. Jenom k tomu, co správně
řekl ve své obhajobě na adresu pana Cepla
pan dr. Výborný.
Dne 10. července 1984 jsem odjížděl
se svými blízkými do Krkonoš na chatu
Krakonoš, kam jsme byli v podstatě nasměrováni
na poněkud jiný termín, než jsme chtěli.
Ta chata v té době byla uzavřená,
nebyl tam žádný rekreant. Když jsme tam
přijeli, zhruba 2 hodiny před námi tam přijel
pan dr. Vojtěch Cepl spolu s dr. Zdenkem Masopustem. Strávili
jsme tam dobu zhruba do 14. července. To jednání,
které tam bylo, bylo velmi nepříjemné,
můj otec zcela jednoznačně na tyto 2 pány
udeřil s tím - co tady s námi děláte,
estébáci. Ohrazení bylo v podstatě
takové, že rozhodně se nejedná o to,
aby nám ublížili, ale jedná se o to,
aby se zjistil kontakt, který udržuji se svým
švagrem, který je soudcem ve Spolkové republice
Německo. Oni oba jsou právníci, abychom se
lépe domluvili. Po celou dobu toho zájezdu - 24
hodin - jsme tam byli ubytováni tak, že v jednom pokoji
jsem spal já, ve druhém třeba pan Cepl, ve
třetím má rodina, ve čtvrtém
pan Masopust a podobně. Upozorňuji, že ta chalupa
byla prázdná, nebyla v té době otevřená
pro veřejnost. Ačkoliv pan Cepl včera, aniž
by mě poznal, tvrdil, že tam byl na rekreační
poukaz na 14 dní. Po celou dobu tohoto zájezdu jsme
byli sledováni, i později, když jsme cestovali
do Dobrušky nebo do České Skalice, proto se
domnívám, že záznamy na východočeské
správě StB se musí najít. Upozorňuji,
že to bylo v době, kdy jsem byl rok a půl bez
soukromého a samozřejmě i bez služebního
pasu. Tyto akce se kolem mé osoby stávaly běžně,
pouze obsazení bylo vždycky jiné. Takže
není to snaha v žádném případě
o skandalizování nebo ublížení.
Prostě se domnívám, že pokud je pan
dr. Cepl - jako že určitě je - dobrým
odborníkem, může rozhodně vykonávat
svoji právnickou praxi v jakékoliv jiné podobě
než v podobě ústavního soudce. Tolik
k akci z července 1984. Všechny tyto informace může
dosvědčit soudce dneska Spolkové republiky
Německo z okresu Lineburg, který se nad tímto
velmi podivoval. Celá akce se rozjela tím, že
když tu byla teď v republice moje sestra a dozvěděla
se o jmenování, protože náhodou četla
v novinách ten seznam, když narazila na toto jméno,
tak se velmi podivila, jaké poměry u nás
ještě pořád jsou. Tolik na vysvětlení
panu Výbornému. Věřím, že
vystoupí s druhou částí své
obhajoby, aby mi vyvrátil ta slova, která už
nebudu vyvracet, ale všichni svědkové, kteří
byli v té chalupě, lidi, s kterými jsme tam
přijeli, to mohou potvrdit. Věřím,
že druhá část bude stejně kvalitní,
pane dr. Výborný. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Vlčkovi. Prosím pana poslance Bílého,
aby se ujal slova. Připraví se pan poslanec Fejfar.
Poslanec Jiří Bílý: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vládo, dámy a pánové, jako člen
ústavní komise jsem byl přítomen projednávání
bodu "Jmenování ústavních soudců".
Posuzovali jsme jejich kvality, schopnost vykonávat ústavní
funkci. Byla to pro mě povinnost velmi těžká,
protože s většinou těchto lidí
jsem se jako právník setkal už v minulém
životě. Jsou to buď mí známí
nebo přátelé. Je to těžké
hlasovat o tom, zda jsou to jenom mí známí
nebo přátelé, nebo zda jsou to také
lidé schopní vykonávat ústavní
funkci. Proto si myslím, že bychom neměli tady
zavádět nový způsob, a to je personální
otázky bychom měli řešit veřejně.
Myslím, že to není etické, není
to vhodné. To je jedna věc.
Dále bych se chtěl zmínit o tom, že
jsem se zajímal o to - protože materiály byly
neúplné - jaké jsou národnosti. Zjistil
jsem, že 13 adeptů je národnosti české
a 11 slovenské. V podstatě to svědčí
o tom, jak se uplatňuje občanský princip.
To znamená, že 1,5 milionu Moravanů vlastně
jako by nemělo schopnou inteligenci, aby mohli zvládnout
také ústavní funkci, a to funkci ústavního
soudce. Já vím, že za to uchazeči nemohou,
ale svědčí to také o přístupu
prezidenta republiky k nestátním národům.
Nebylo by to tak hrozné, jestliže budeme upřednostňovat
kvalifikovanost a odbornost, ať už má kdo jakoukoli
národnost. Ale v podstatě, když jsem se ptal
na otázku národních menšin a postavení
nestátních národů, kromě jednoho
adepta, který odpovídal kvalifikovaně a byl
schopen se bavit na úrovni, ani jeden z kandidátů
nebyl schopen k této otázce vystoupit. Viděl
jsem určité úhybné reakce a to svědčí
o tom, co znám již od těchto lidí z
minulého života a z praxe při přípravě
ústavy, že projevují opravdu velkou pružnost
svých názorů. Myslím, že funkce
ústavního soudce potřebuje na jedné
straně člověka erudovaného, na druhé
straně ten, který dospěje k určitým
odborným názorům, musí za nimi pevně
stát. Z tohoto pohledu myslím, že současný
výběr není nejšťastnější.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Bílému. Než dám slovo
panu poslanci Fejfarovi, s faktickou poznámkou se přihlásil
pan kolega Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný: Dámy a
pánové, moje předchozí řeč
nebyla obhajovací, ale oznamovací. Proto není
potřeba, abych v jakékoli obhajobě pokračoval,
neb jsem ji ani nezačal. S faktickou poznámkou se
hlásím z tohoto důvodu: odhlasovali jsme,
že do schůze Poslanecké sněmovny má
být přizván ministr vnitra a že má
podat zevrubnou informaci o skutečnostech, které
tady zatím byly pouze naznačovány. A to o
skutečnostech ve vztahu k panu doc. dr. Vojtěchu
Ceplovi. Mám za to, že by bylo velmi žádoucí,
už proto, co přednesl poslanec Vlček, aby na
začátku svého vystoupení byl ministr
vnitra dotázán, zda hodlá sdělit takové
věci, které by mohly být sděleny pouze
na neveřejném zasedání. Pokud jeho
odpověď bude taková, že nic nebrání
tomu, aby věc probíhala veřejně, abychom
po této odpovědi ministra vnitra učinili
jednání veřejným, to je takovým,
jaké by mělo být obvyklé v Parlamentu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Výbornému. S faktickou poznámkou
pan poslanec Vlček.
Poslanec Jaroslav Vlček: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně, kolegové, rád bych nenapínal
poslance Výborného, co bude číst pan
ministr vnitra až přijede. Mohu vám sdělit,
že jsem s panem ministrem před tímto zasedáním
mluvil.
Pokud by vás to zajímalo, mohu tento proces uspíšit.
Tam skutečně nejde o žádné informace,
které by o tomto svědčily. Na druhé
straně jsem nepodal tu podstatnou informaci k osobě
dr. Zdeňka Masopusta, který byl evidován,
pokud se nemýlím, od r. 1971 na Středočeské
správě. Od 70. let na FMF, až do roku 1990
nebo 1989.
Co se týká osoby pana Cepla, první záznam,
pokud vím, je tam od roku 1971 jako KPS. Myslím,
že v roce 1972 je tam poznámka, že nechce spolupracovat.
V roce 1976 je tam, myslím, poznámka na vyřazení
ze svazku.
Skutečně, komise pana Bašty zprostila kategorie
C pana Cepla. Konstatuji jen to, co se v životě stalo,
což mohou dosvědčit i jiní svědkové.
Proto říkám, že ne všechny lustrační
zápisy a materiály jsou kompletní a že
svědčí o tom, o čem svědčí.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Vlčkovi. Prosím vážené
kolegyně a kolegy, aby zvážili, jak budou do
rozpravy vstupovat s faktickými poznámkami. Toto
bylo samozřejmě na hranici. Nechci atmosféru
naplňovat napětím tím, že budu
někomu odnímat slovo. Prosím, nyní
má slovo poslanec Fejfar.
Poslanec Tomáš Fejfar: Vážený
pane předsedající, vážení
členové vlády, kolegyně a kolegové,
padala tady slova o bublinách, o mlze, o plnění
úkolů, o těch mluvil pan poslanec Vlček.
Dovolte mi, abych nevyjasnil, ale abych vznesl ještě
jeden otazník, který by možná objasnil
motivy, které vedly k tomu, co se tady právě
odehrává.
Jsem si plně vědom toho, mluvil o tom pan poslanec
Kužílek, že z tohoto místa mohu říkat
co chci, a proto řeknu následující.
V zasvěcených kruzích je veřejným
tajemstvím, že u pana poslance Vlčka existují
určité pochyby o tom, zda náhodou nepracoval
nebo dokonce ještě nepracuje pro jistou zahraniční,
bohulibou instituci, kterou nepojmenuji. O té samozřejmě
neexistují registry svazků. Byl bych velmi rád,
kdyby v této republice takové svazky existovaly
a mohli jsme si udělat jasno. Ovšem takové
podezření tady je, a já myslím, že
jsem ho nemohl smlčet, a sněmovně ho oznámit.
Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Fejfarovi. Prosím pana poslance Vyvadila,
aby se ujal slova. Připraví se pan poslanec Čapek.
Poslanec Jiří Vyvadil: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, já jsem hluboce, hluboce proklínal
kolegu Výborného, když svolal ústavně
právní výbor na svátek Mistra Jana
Husa, protože to je jeden jediný počin mé
strany, který se v tomto Parlamentu podařilo kdysi
prosadit (a on naschvál svolal ústavně právní
výbor...)
Musím říci, že ústavně
právní výbor se velice pečlivě
zabýval otázkou jednotlivých kandidátů.
Ze stenografického záznamu by nepochybně
vyplynulo, že já, a to nikdo asi nepopře, jsem
tam byl až mimořádně aktivní.
Prakticky ke každému z uchazečů jsem
se dotazoval.
Chtěl bych říci jedno na adresu kolegy Vlčka,
i kolegy Fejfara. Jste samozřejmě chráněni
z hlediska jednacího řádu, ale oba dva pánové
nejste chráněni z hlediska občanského
zákoníku. (Případné žaloby
si můžete proti sobě potom podávat.
Náhrady škody mohou být půlmiliónové...)
K otázce prof. Cepla bych chtěl říci,
že neprokáží-li se tyto okolnosti, tak
za svou osobu musím říci, že jednoznačně
proň dám hlas, neboť ze všech účastníků
byl nejodvážnější. Byl nejodvážnější
v tom duchu, že na můj dotaz, co bude činit
z hlediska legislativy, a teď dokonce nevím, zda nepřispěji
k tomu, že i ti, kteří by dali hlas, nakonec
nedají, on řekl - já pojímám
Ústavní soud jako lux. My budeme luxovat ty chyby,
které se dělají. Všichni ostatní
ústavní soudci, tváří v tvář
případnému zvolení, nenacházeli
odvahu toto říci, a všichni říkali,
jak děláme ty věci výborně.
Pouze prof. Cepl nacházel odvahu říci, že
bude případně korigovat naše chyby,
což já pokládám za závažné,
proto dostal můj hlas.
Musím říci, že tam padaly i otázky
stranické příslušnosti. Kolega Vraný
se zeptal dr. Holendra, proč vstoupil do komunistické
strany. On poctivě otázku zodpověděl,
já sám s napětím sledoval, jaká
bude reakce. Dr. Holendr zkrátka získal plusy, protože
poctivě a zcela jednoznačně věci vysvětlil.
Můj celkový dojem je, že potvrdíme-li
tyto soudce, potvrdíme v zásadě relativně
kvalitní sbor. Přiznávám, že
jsem tam očekával ještě větší
esa, ale celkově lze říci, že úroveň
není špatná.
Pravda je, že např. kolega Bílý kladl
kapciózní otázky. V každém kole
otázku, jaké je uchazeč národnosti.
Tato otázka je kapciózní v tom ohledu, že
v recepčním zákonu, dříve ústavním
zákonu, a dnes v zákonu o národnostech, který
byl přijat, je přesně popsáno, kdo
je co za národnost.
Jestliže je někdo Čechem, tak musí správně
odpovědět nejsem žádné národnosti,
protože to není národnost, to je prostě
národ.
V tomto ohledu, udělal jsem si určitou statistiku,
11 z uchazečů více či méně
se nějakým způsobem buď podílí,
jsou činní, nebo působí, nebo tam
žili, s Moravou. Řekl bych, že Morava tam bude
mít naprostou majoritu a nechť ji v nějaké
podobě má. Pouze udělali tu jedinou chybu,
že neřekli, že jsou moravské národnosti.
(V tom je asi ten jediný problém.) Jestliže
se věci vyřeší, sám musím
říci, že kromě 2 případů,
a to kromě paní dr. Brožové, která
byla persekuována ve funkci předsedkyně senátu
(a tam jsem se zdržel, to se mi trochu nezdálo) a
ještě 1 soudce, se mi zdál "příliš
přistárlý", než aby se stal ústavním
soudcem, ale v té většině návrh
podpořím. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Vyvadilovi, prosím pana poslance Čapka,
aby se ujal slova. Připraví se paní poslankyně
Buzková.
Poslanec Miroslav Čapek: Pane předsedající,
dámy a pánové, byla tady popsána procedura
projednávání kandidátů, o které
hovořil kolega Výborný. Chtěl bych
to upřesnit, protože věřím tomu,
že i on má rád přesnost.
Ústavně právní výbor skutečně
projednával kandidáty na ústavní soudce
tak, jak je zaslal prezident republiky, prvního, na svém
zasedání, byl to státní svátek.
O této skutečnosti informoval organizační
výbor, který jednal ve čtvrtek. Přičemž
členové organizačního výboru
neměli možnost se skontaktovat se členy svých
poslaneckých klubů, takže ostatní poslanci
- nečlenové organizačního výboru,
nečlenové ústavně právního
výboru - neměli možnost se dozvědět,
že ústavně právní výbor
bude v den státního svátku projednávat
kandidáty na ústavní soudce.
Navíc nota bene na návrh pana poslance Ortmana hlasy
poslanců vládní koalice byl zamítnut
návrh, aby tyto kandidáty projednával nejen
ústavně právní výbor, ale aby
se těmito kandidáty zabýval např.
i výbor petiční a pro lidská práva.
To jen pro upřesněni, aby bylo jasno, jak to bylo
s možností ostatních poslanců, kteří
takto nemohli být informováni, aby se mohli účastnit
jednání ústavně právního
výboru a aby mohli event. kandidátům na ústavní
soudce klást dotazy týkající se jejich
kandidatury. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Prosím paní poslankyni Buzkovou, aby se ujala slova,
připraví se pan kolega Grulich.
Poslankyně Petra Buzková: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
doufám, že se nestane zvykem této slovutné
sněmovny, že při projednávání
jakýchkoliv personálních otázek souvisejících
s ústavními orgány se jednání
zvrhne v takovouto komedii, k jaké dochází
např. dnes, nebo k jaké došlo při diskusi
před volbou prezidenta republiky.
Chtěla bych připomenout, že podle čl.
84 odst. 2 Ústavy České republiky, která
byla přijata tímto
parlamentem v minulém roce, jmenuje soudce Ústavního
soudu prezident republiky se souhlasem senátu. To znamená,
že senát - v tuto chvíli Poslanecká
sněmovna v jeho zastoupení - tyto soudce nevolí,
ale pouze dává souhlas prezidentovi, aby mohl jmenovat
ty osoby, které on sám navrhl a které jmenovat
chce.
Ono to samozřejmě vypadá, že je to úplně
totéž a že je to procedurálně něco
naprosto obdobného, protože to záleží
na tom, jestli konkrétní osoba dostane nebo nedostane
nadpoloviční většinu hlasů poslanců
této sněmovny. V principu to je ale úplně
něco jiného. My zde nevybíráme z určitého
počtu osob několik, na kterých se usneseme,
my je nevolíme. My zde rozhodujeme o tom, jestli osoby,
které navrhl prezident republiky a které podpořil
vahou svého úřadu, může nebo
nemůže jmenovat.
Chtěla bych vás, vážené kolegyně
a vážení kolegové, poprosit, aby při
schvalování navrhovaných soudců jste
si tuto skutečnost uvědomili. Na seznamu navržených
osob na funkci soudce Ústavního soudu jsou lidé,
které považuji za vynikající odborníky
v oblasti ústavního práva a o kterých
si myslím, že mají naprosto nespornou kvalifikaci
zaujmout takovouto funkci. Je jich tam několik. Zrovna
tak jsou tam osoby, které neznám a jejichž
profesionalitu ani odbornou způsobilost prostě tudíž
posoudit nemohu. Ale já tyto kandidáty nebudu volit,
budu pouze schvalovat výběr prezidenta republiky.
Nechci tím říci, že Parlament České
republiky nemá právo do tohoto návrhu zasahovat.
Parlament zde je prostě od toho. Na druhou stranu si ale
myslím, že by si Parlament měl uvědomit
rozdíl mezi souhlasem s navrženými kandidáty
a volbou.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
paní poslankyni Buzkové. Prosím pana kolegu
Grulicha, aby se ujal slova.
Poslanec Václav Grulich: Pane předsedající,
dámy a pánové, naše řady řídnou,
asi by bylo lépe skončit rozpravu a přistoupit
k hlasování. Nemohu si ovšem odpustit jednu
poznámku. Před několika vystoupeními
vystoupil pan poslanec Trnka s návrhem a požadavkem
na rozšíření informace o kandidátech,
o kterou žádal ústavně právní
výbor. Předseda ústavně právního
výboru pan poslanec Výborný zde vystoupil
už podruhé, co ho pamatuji v krátkém
čase, s napomenutím, že kdo chtěl informace
získat, mohl se dostavit na zasedání ústavně
právního výboru. Já jsem se až
nyní dověděl, že ústavně
právní výbor byl svolán na den pracovního
volna i volna sněmovny, protože samozřejmě
jsem žádné oznámení a pozvánku
nedostal. Ale to je vedlejší.
Důležitější je to, že i tak
zkušený poslanec a předseda ústavně
právního výboru si zřejmě trvale
plete úlohu, kterou mají jednotlivé výbory
této sněmovny a kterou tyto výbory jsou povinovány
této sněmovně jako celku, jako rozhodujícímu
orgánu, který s konečnou platností
rozhoduje a přijímá usnesení. Stalo
se už, že nám pan Výborný doporučil
- když šlo, tuším, o komisi rozhlasu a televize
že jsme si mohli jít poslechnout hodnocení
do komise. Nyní jsme si mohli jít poslechnout rozpravu
do ústavně právního výboru.
I kdyby nás tam byla polovina, třetina, čtvrtina
nebo všichni, tento výbor je povinen sněmovně
jako celku podat zevrubnou zprávu. Jestliže pan poslanec
Trnka žádal doplnění informace, je třeba,
aby zástupce tohoto výboru sdělil, jestli
je s to toto doplnění podat ihned, nebo jestli ke
zjištění těchto faktů potřebuje
určitý čas. Pak se usnesme, že tento
určitý čas ústavně právnímu
výboru dáme, aby si informace, které snad
nemá, ještě získal. To za prvé.
Za druhé - k panu poslanci Kužílkovi: Je třeba
poslouchat, nejlépe ušima, nezáleží
na tónu hlasu, nemusí to být ani hřbitovní
ani jiný, jeho hlas je jen o malou tóninu vyšší
než funebrální, takže podobných
invektiv na jeho místě bych se vystříhal,
každý máme hlas takový, jaký
máme. Chtěl bych mu připomenout, že
pan poslanec Trnka žádal doplnění informací
o členství ve stranách i před listopadem
1989. Tedy i to připomínám zástupcům
ústavně právního výboru.
Poznámka poslední. Vůbec se nechci vyjadřovat
k tomu, jestli pan doc. Cepl byl, nebyl, spolupracoval, nespolupracoval,
protože to nevím. Počkám na to, co řekne
ministr, udělám si úsudek z toho, co řekl
kolega Vlček. Poznal jsem doc. Cepla jako vládního
poradce a zástupce vlády při vypracovávání
Ústavy České republiky. Musím říci,
a vy, kteří jste byli ve výboru pro přípravu
Ústavy České republiky, to víte, že
vládní návrhy, které přicházely,
přicházely v mizerné podobě a pozdě.
Druhý návrh, který zplodila vládní
komise po několika měsících, byl opět
velice kusý, nezpracovaný v paragrafech.
Docent Cepl, který se prohlašoval za autora první
a druhé hlavy, v mých očích i v očích
všech odborných poradců a znalců ústavního
práva neproslul jako znalec ústavního práva,
protože vy, kteří jste u těchto návrhů
byli, víte, že tyto návrhy byly velice špatné.
Proto jsme nakonec ústavu přijímali v kvapu,
na poslední chvíli, předložena v paragrafovaném
znění byla velice pozdě. Projevilo se to
bohužel na mnohých hlavách a paragrafech této
ústavy.
Já nebudu souhlasit a hlasovat pro docenta Cepla právě
z těchto důvodů. Nepřesvědčil
mě, že je to on, kdo je znalec ústavního
práva, že je to on, kdo je schopen kromě oboru,
který celý život dělal, prostudovat
a vžít se a ovládnout i obory jiné,
které jako soudce Ústavního soudu ovládat
musí. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Grulichovi. Dovolte mi, abych krátce zareagoval.
Vím, paní kolegyně, že se hlásíte
s faktickou poznámkou. Přesto hodlám dokončit
větu. Zaznělo tady opakovaně, že všichni
poslanci nebyli informováni o tom, že zasedá
ústavně právní výbor. Dámy
a pánové, promiňte mi, ale v jiných
případech velmi důsledně využíváme
v rámci jednotlivých klubů toho informačního
kanálu, kdy dostanou zástupci všech klubů
informaci na organizačním výboru. Není
už pak věcí ani předsedy, kteréhokoliv
výboru, aby informoval o závažném zasedání
jeho výboru, ani věcí Kanceláře,
byť by to byla takto výjimečná záležitost.
Promiňte mi - mám ještě jednu osobní
poznámku. Já jsem asi s osmi kolegy z klubu během
tří volných dnů tak jako tak byl v
kontaktu, myslím si, že všichni máme -
a některé kluby obzvlášť dobře
- propracované informační kanály tak,
abychom si informace důležité předali.
To je jedna poznámka.
K vystoupení pana poslance Kužílka - nezaznamenal
jsem, že by reagoval jakkoliv na vystoupení pana poslance
Trnky. A pan kolega Výborný zde informoval o tom,
že se domnívá, že zástupkyně
ústavně právního výboru, která
zde sehrává roli zpravodaje, je schopná informace
doplnit a předložit. A tak, jak bývá
i u projednávání jakéhokoliv bodu
zvykem, ona samozřejmě dostane slovo po uzavření
rozpravy. Tolik jen několik slov na vysvětlení.
Nyní se ptám paní kolegyně Röschové.
Ano, hlásí se s faktickou poznámkou.
Poslankyně Anna Röschová: Mám
jednu jedinou větu, abych doplnila ve své faktické
poznámce pana místopředsedu. K panu poslanci
Trnkovi a Grulichovi- proto jsem si také vyžádala
od pana poslance Trnky otázky, které zde vznesl,
abych na ně mohla odpovědět. Samozřejmě
odpovím a doplním informaci ohledně bydliště
a národností jednotlivých kandidátů.
Jsem samozřejmě připravena odpovědět
i na ostatní otázky, které zde padnou.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Ano,
děkuji. Dámy a pánové, paní
poslankyně Mazalová se hlásí do rozpravy.
A my jsme předtím rozhodli, že jakmile se dostaví
pan ministr Ruml, budeme vlastně pokračovat v rozpravě.
Proto se trochu bráním rozpravu uzavřít.
Avizuji to, že budu žádat paní poslankyni
Röschovou, aby požadované informace přednesla
ještě v rámci rozpravy. Má k tomu možnost.
Prosím, paní poslankyně Mazalová.
Poslankyně Gerta Mazalová: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážené kolegyně a kolegové,
dovolte mi jenom pár slov k tomu, co zde zaznělo.
Již jsem zde několikrát hovořila o našem
Parlamentu a o tom, jak bych si ho představovala. Chceme-li
mít Parlament, který by měl vysokou politickou
kulturu, musíme se tak také chovat. Chceme-li hovořit
o demokracii, musíme přiznávat práva
všem, kterým náleží, tak, jak jim
patří. Každá ze zde přítomných
stran zastupuje určitou část voličů.
To znamená, že kolegové republikáni
mají právo mít zastoupení v Radě
Evropy, jako každá jiná parlamentní
strana. Mají např. právo mít svého
zástupce ve výboru pro sociální politiku
a zdravotnictví tak, jako všichni ostatní.
Nemají ho dodnes. Kolega Bílý, jako člen
Moravské národní strany, má ne právo,
ale povinnost, hájit zájmy jednoho a půl
miliónu obyvatel České republiky, kteří
se hlásí ke své národnosti a poctivě
tuto povinnost plní. A my máme zase povinnost tato
práva respektovat a dodržovat a ne se jim vysmívat
tak, jak se to často v této sněmovně
děje.
Když říkám práva, myslím
tím práva bílých i barevných,
práva Čechů, práva Moravanů
a práva Slezanů. Děkuji vám.