Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Drápelovi.
Dámy a pánové, táži se, kdo souhlasí
se zařazením tohoto bodu do programu naší
schůze, ať zvedne ruku! - Děkuji, myslím,
že ušetříme čas, když budu
konstatovat, že jsme tento bod zařadili do programu
naší schůze.
A nyní ve smyslu návrhu pana poslance Drápely
se táži a vyzývám ty, kdo souhlasí
s odvoláním pana poslance Frommera z řad
ověřovatelů Poslanecké sněmovny,
ať zvednou ruku! 124.
Kdo je proti? 2.
Přesto pan poslanec Frommer byl odvolán.
A nyní vyzývám ty, kdo souhlasí s
tím, aby členem skupiny ověřovatelů
za Liberálně sociální unii se stal
pan poslanec Sýkora. Kdo tedy souhlasí, ať
zvedne ruku. 129.
Kdo je proti? Nikdo.
Takže jsme vyslovili souhlas s tím, aby poslanec Sýkora
se stal ověřovatelem Poslanecké sněmovny.
Dámy a pánové, nyní tedy vyzývám
ověřovatele, aby se ujali svých povinností.
Rád bych ovšem zkontroloval, zda čas uvedený
v prezidiální zprávě, to znamená
20 minut, je nezbytný. Zřejmě ano, takže
přikročíme k projednávání
dalšího bodu, kterým je
Prosím předsedu, místopředsedu či
kteréhokoli pověřeného člena
zemědělského výboru, aby byl přednesen
a odůvodněn návrh. - Slova se tedy ujme předseda
zemědělského výboru poslanec Jan Černý.
Poslanec Jan Černý: Pane předsedající,
pane předsedo, dámy a pánové, důvodem
pro odvolání dvou členů prezídia
Pozemkového fondu České republiky je konflikt
zájmů podle § 13 zákona České
národní rady č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém
fondu České republiky. Dle usnesení zemědělského
výboru tedy doporučuji sněmovně odvolat
ing. Pavla Hnilicu, který má konflikt zájmů
v tom, že má podáno několik privatizačních
projektů, a ing. Ondřeje Kavelu, který je
členem představenstva akciové společnosti.
Obě tyto činnosti odporují § 13 zákona
o Pozemkovém fondu České republiky.
Jedním z dalších bodů potom bude volba
nového člena tak, aby prezídium Pozemkového
fondu bylo usnášeníschopné.
Vzhledem ke konfliktu se zákonem doporučuji Poslanecké
sněmovně, aby tyto dva pány z prezídia
Pozemkového fondu odvolala.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Černému a otevírám k
tomuto bodu rozpravu.
Protože se do rozpravy nikdo nehlásí, rozpravu
končím a prosím pana poslance Černého,
aby přednesl návrh na usnesení.
Poslanec Jan Černý: "Poslanecká
sněmovna Parlamentu České republiky odvolává
členy prezídia Pozemkového fondu České
republiky ing. Pavla Hnilicu a ing. Ondřeje Kavelu pro
konflikt zájmu podle § 13 zákona 569/1991 Sb.,
o Pozemkovém fondu České republiky."
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji.
Vyzývám ty, kdo souhlasí s tímto návrhem
usnesení, ať zvednou ruku! - Omlouvám se, ale
jestliže se přihlásí pan poslanec Mach,
který shodou okolností má k této věci
bližší vztah, s faktickou poznámkou, pak
v zájmu toho, abychom nemuseli případně
revokovat usnesení, jsem si dovolil tento prohřešek
proti jednacímu řádu a přerušil
jsem hlasování. Prosím tedy, aby se záležitost
vysvětlila. (Poslanec Mach konzultuje problém s
poslancem Černým.) Vše se zřejmě
vysvětlilo, dávám slovo poslanci Černému.
Poslanec Jan Černý: Zapomněl jsem
uvést datum usnesení, čili toto odvolání
by bylo ke dni 9. 7. 1993.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji.
Táži se tedy, kdo souhlasí s takto doplněným
návrhem na usnesení, ať zvedne ruku! 112.
Kdo je proti? Nikdo.
Toto usnesení tedy bylo přijato
Vzhledem k tomu, že jsme odvolali členy prezídia
Pozemkového fondu České republiky, se domnívám,
že můžeme přistoupit k volbě nového
člena prezídia Pozemkového fondu České
republiky. Z pověření zemědělského
výboru nám návrh přednese opět
jeho předseda poslanec Jan Černý.
Poslanec Jan Černý: Podle stejného
zákona volí Poslanecká sněmovna členy
prezídia Pozemkového fondu na návrh vlády.
Z vlády přišel jediný kandidát,
pan ing. Křivohlavý, a proto doporučuji Poslanecké
sněmovně aklamací zvolit tohoto kandidáta
za člena prezídia Pozemkového fondu.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Černému za odůvodnění
návrhu. Je třeba k tomu otevřít rozpravu,
takže tak činím. Ptám se, kdo se do
rozpravy hlásí. Hlásí se pan poslanec
Vačkář.
Poslanec Jiří Vačkář: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
vládo, kolegyně a kolegové, myslím
si, že tak jako u ostatních voleb, měli bychom
dostat asi daleko delší odůvodnění
než vyřčení jednoho jména. Mně
osobně jméno nic neříká. Netvrdím,
že budu moudřejší, ale přesto myslím,
že z hlediska formálního by tato záležitost
měla být daleko podrobněji odůvodněna.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Vačkářovi a ptám se
pana poslance Černého, zdali může vyhovět
tomuto přání.
Poslanec Jan Černý: Já mohu doplnit
představení pana ing. Křivohlavého.
Je to zemědělský inženýr, pracoval
na regionálním odboru ministerstva zemědělství
v Ústí nad Labem. V současnosti pracuje jako
šéf personálního odboru ministerstva
zemědělství. Nevím, co víc
říci.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Černému. Hlásí se pan
poslanec Tomáš Sojka.
Poslanec Tomáš Sojka: Pane předsedající,
dámy a pánové, nevím, ale myslím,
že by toto nebyla nejvhodnější praxe pro
volby, abychom na základě takto rychle připravených
a nezdokumentovaných podkladů zvedali ruku pro toho
či onoho. Doporučoval bych, aby charakteristika
kandidáta byla předložena všem poslancům
písemně na stůl.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji.
Nelze než chápat to, co právě zaznělo,
jako procedurální návrh. Myslím, že
je třeba o něm dát hlasovat. Z toho samozřejmě
vyplynou další věci, to znamená přerušení
tohoto bodu do doby, než materiál bude k dispozici
všem poslancům, takže si buďme vědomi,
o čem hlasujeme.
Kdo tedy souhlasí s návrhem poslance Sojky, ať
zvedne ruku. 107.
Kdo je proti? 1 byl proti.
Konstatuji, že jsme přerušili projednávání
tohoto bodu a obracím se na navrhovatele, aby připravili
požadovanou charakteristiku kandidáta tak, aby ji
poslanci měli k dispozici v co nejkratší době.
Dámy a pánové, mám zprávu,
že můžeme přistoupit k veřejnému
hlasování o návrhu na odvolání
členů dozorčí rady Fondu národního
majetku. Je 15.23 hodin. Domnívám se, že bychom
mohli pokračovat v 15.45, to bychom měli stihnout.
Je s tím souhlas? Je. Takže v 15.45 pokračujeme.
(Jednání přerušeno v 15.24 hodin.)
(Schůze po přestávce zahájena v 15.47
hodin.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Paní
poslankyně, páni poslanci, budeme pokračovat
v naší schůzi. Vidím, že se hlásí
o slovo pan kolega Karel Ledvinka.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
obracím se na vás s prosbou jménem ministra
Dlouhého, abychom zařadili nyní bod 21 a
projednali ho, protože pan ministr musí zítra
odjet mimo území republiky. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
místopředsedovi Ledvinkovi. Věřím,
že přestože je materiál velmi obsáhlý,
budeme schopni ho projednat bez problémů. Ptám
se, zda-li jsou nějaké námitky proti tomu,
abychom nyní projednali bod, který se jmenuje
Námitky nejsou. Prosím pana ministra Vladimíra
Dlouhého, aby se ujal slova a odůvodnil návrh
dohody.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Vladimír
Dlouhý: Pane předsedající, dámy
a pánové, paní poslankyně, páni
poslanci, dovolte mi, abych krátce uvedl projednávání
Středoevropské dohody o volném obchodu mezi
Českou republikou, Maďarskou republikou, Polskou republikou
a Slovenskou republikou. Tato dohoda byla podepsána dne
21. prosince 1992 v Krakově a na základě
usnesení vlády České republiky č.
700 z 9. prosince 1992 jsem ji podepsal.
Chtěl bych především konstatovat, že
tato dohoda je výrazem snahy České republiky
o postupné zapojování do integračních
procesů v Evropě a má za cíl odstranit
překážky vzájemného obchodu mezi
zúčastněnými státy této
dohody v souladu s ustanoveními Všeobecné dohody
o clech a obchodu GATT. Nejpozději k 1. lednu 2001 budou
až na jednu výjimkou v případě
dovozu automobilů do Polské republiky odstraněny
všechny tarifní a netarifní překážky
u obchodu průmyslovými výrobky. Vzhledem
k specifické povaze zemědělského sektoru
se úplná liberalizace obchodu zemědělskými
výrobky a produkty nepředpokládá,
dohoda však zakládá postupné uvolňování
i v této oblasti.
Text dohody byl sjednán čtyřstranně
a listiny celních koncesí v průmyslu a zemědělství
dvoustranně, přitom Česká republika
a Slovenské republika s ohledem na celní unii vstoupily
do závazků společně.
Celní koncese průmyslových výrobků
ve vztahu k Maďarské republice a k Polské republice
jsou rozděleny podle charakteru na nejméně
citlivé výrobky, u nichž se celní ochrana
zrušila od 1. 3. 1993, dále jsou to středně
citlivé výrobky, u kterých celní ochrana
končí v polovině přechodného
období k 1. lednu 1997.
U nejvíce citlivých položek se celní
ochrana odstraní až ke konci přechodného
období.
Vlastní skadence celních poplatků u vybraných
produktů včetně produktů zemědělských
probíhá diferencovaně tak, že ochrana
v budoucnu bude představovat buď 80 nebo 50% původní
výše celního zatížení.
Vzájemné celní koncese byly sjednány
tak, že jejich výhodnost je pro smluvní partnery
shodná. Vzhledem ke specifické povaze zemědělství
byly v této oblasti sjednány koncese menšího
rozsahu. Vůči Maďarské republice a Polské
republice byly poskytnuty celní úlevy především
u položek maso, uzeniny a další masné
výrobky a některé další, přičemž
u některých jsou zavedeny množstevní
kvóty. Ze strany partnerů byly naopak získány
úlevy u položek ryby, pivo, víno, maso a některé
další, i některá zelenina a ovoce. Některé
z nich jsou však rovněž kvótovány.
Při posuzování ekonomické výhodnosti
dohody je nutno konstatovat, že Maďarská a Polská
republika představují pro Českou republikou
tradičně významné partnery a o takovém
partneru, jakým je Slovensko, nemusím ani hovořit.
Liberalizace obchodu s těmito zeměmi by měla
zabránit poklesu objemu obchodu. Postupné odstranění
cel sice znamená určité krátkodobé
snížení příjmů státního
rozpočtu, avšak na druhé straně bude
stimulovat české vývozce a dovozce, kterým
umožní snadněji proniknout na trhy partnerů,
resp. dosahovat výhodnější ceny.
Chtěl bych však konstatovat, že podepsaná
Středoevropská dohoda není pouze dohodou
obchodní. V Krakově byl současně podepsán
protokol, který uvedl, že všechny smluvní
strany - a tento protokol byl podepsán na základě
iniciativy české vlády a české
strany - se zavazují k jednání o zkrácení
přechodného období na dobu pěti let.
Podepsání Středoevropské dohody i
přijetí tohoto protokolu je však i krokem do
značné míry významným politicky.
Je krokem, který umožní na jedné straně
akceptovat názory našich partnerů v západní
Evropě, kteří podmiňují přístup
na jejich trhy a urychlení integračních procesů
do Evropských společenství tím, abychom
liberalizovali vzájemný obchod mezi zeměmi
bývalého komunistického bloku ve střední
Evropě. To právě tato dohoda činí.
Na druhé straně bych chtěl jasně říci,
a dala to naše vláda najevo i v případě
podpisu této dohody v prosinci loňského roku,
že nepředpokládáme, že by spolupráce
uvnitř tzv. Visegradského bloku měla jít
výrazněji za rámec této obchodní
dohody. Nepředpokládáme institucionalizaci
politickou, protože se domníváme, že naším
základním směrem je integrace do Evropských
společenství, integrace celoevropského charakteru.
Vytvoření politické integrace by vedlo k
vytvoření Klubu Evropanů druhého řádu,
což je politika, kterou jednoznačně odmítáme.
Opakuji však, že se plně hlásíme
a podporujeme akceleraci procesů liberalizace obchodů
a v tomto směru dohoda tak, jak byla podepsána,
představuje dobrý základ a doporučuji
Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR,
aby tuto dohodu přijala.
Chtěl bych ještě sdělit pro informaci,
jaký je stav ratifikačního procesu v ostatních
zemích tak, aby byly k dispozici veškeré informace.
Parlament Slovenské republiky dohodu projednal a schválil
v dubnu t. r. V Maďarské republice je v současné
době dohoda projednávána v parlamentních
výborech s předpokládaným schválením
během července 1993, tzn. tak, jako u nás.
U nás dnes projednáváte tuto dohodu. Jedinou
výjimkou je Polsko, kde nebyl dosud schvalovací
proces zahájen, nicméně souvisí to
nikoliv s neochotou polské strany ratifikovat tuto dohodu,
ale souvisí to s obecnou vnitropolitickou situací
a s rozpuštěním polského Sejmu.
Pane předsedající, dámy a pánové,
děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Dlouhému. Vidím, že se hlásí
s faktickou poznámkou pan poslanec Exner. Ne-li s faktickou
poznámkou, tak mám v prezidiální zprávě
napsáno, že by pověřený zástupce
zahraničního výboru poslanec Vychodil měl
vyjádřit stanovisko zahraničního výboru
a pak registruji vaši přihlášku do rozpravy.
Poslanec Otakar Vychodil: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
nemám v podstatě nic, co bych dodal k tomuto obsáhlému
zdůvodnění, které tady řekl
pan ministr Dlouhý. Jenom pro vaši informaci, tento
vládní návrh, kterým se předkládá
Parlamentu České republiky Středoevropská
dohoda, projednaly na svých schůzích hospodářský
výbor, rozpočtový výbor, zemědělský
výbor a zahraniční výbor. Jenom pro
upřesněni bych dodal, že skutečně
tady dochází k jakémusi faktickému
naplňování tzv. Visegradské trojky,
a skutečně nelze než podtrhnout to, co tady
bylo už řečeno, že toto je rámec,
za který by asi naše republika neměla jít,
tzn. nevytváří žádné zbytečné
byrokratické instituce, které se stejně ve
světě moc neosvědčily.
Co se týká samotné dohody, já osobně
nepředpokládám příliš
velké zásahy ze strany poslanců, neboť
tato dohoda jako celek podléhá ratifikačnímu
procesu ve čtyřech zmíněných
zemích. Nicméně si dovolím podotknout
to, že z naší strany je k této dohodě
prakticky přístup nejliberálnější,
což u ostatních zúčastněných
zemích až tak docela říci nelze, ale
souhlasím s tím, že je to pro nás velmi
výhodné jako jakýsi model hospodářské
integrace.
Zahraniční výbor projednal tuto dohodu až
na své schůzi minulý týden, neboť
si vyžádal jako dodatek celý seznam všech
položek, který je značně rozsáhlý.
Nemám v podstatě nic, co bych k tomu dále
řekl. Za svoji osobu i za všechny ostatní výbory,
které s touto dohodou vyjádřily souhlas,
vám doporučuji její přijetí.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Vychodilovi a otevírám rozpravu, do
které se jako první přihlásil pan
poslanec Exner.
Poslanec Václav Exner: Pane předsedající,
pane ministře, dámy a pánové, Středoevropská
dohoda nepochybně umožňuje našim podnikům
rozšířit perspektivně postupně
jejich operativní prostor za výhodných ekonomických
a obchodních podmínek. Myslím si, že
z průběhu ratifikačního procesu, jak
zde byl vylíčen, je cítit určitá
vlažnost při přístupu a tempu ratifikačního
procesu prakticky od všech zemí, neboť ji Slovenská
republika, kde ratifikační proces proběhl
jako první, zakončila v dubnu, ačkoliv v
důvodové zprávě je uvedeno, že
smlouva bude prováděna od 1. března 1993,
což je také v souladu s odstavcem prvním, čl.
40, kde tento termín je doprovázen podmínkou,
že všechny strany uložily své ratifikační
listiny u depozitera, kterým je polská strana.
Chtěl bych se zeptat na to, proč se vlastně
předkladatel domnívá, že jde tento proces
do určité míry ztuha, když prakticky
ve všech zemích nebylo dosaženo termínu,
který byl předmětem podpisu smlouvy.
Dále nebylo v původním vystoupení
reagováno na skutečnost, že odst. 4, čl.
40 dává možnost kterékoliv straně
již v době podpisu prohlásit, že bude
během počátečního období
uplatňovat dohodu prozatimně, jestliže nemůže
vstoupit v platnost ve vztahu k této straně k 1.
březnu 1993. Myslím si, že by bylo jen dobře
doplnit informaci, zda některá ze smluvních
stran využila této možnosti, speciálně
jestli jsme této možnosti případně
využili my nebo jestli jsme o tom v nějakém
momentě uvažovali, případně jakou
formou prohlášení se tato věc stala.
Jinak jsem mezi těmi, kteří doporučují
Středoevropskou dohodu ke schválení.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Exnerovi. Vzhledem k tomu, že se do rozpravy
již nikdo nehlásí, rozpravu končím.
Ptám se pana ministra, zda-li si přeje vystoupit.
Je tomu tak, takže mu uděluji slovo.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Vladimír
Dlouhý: Mohu informovat, že všemi čtyřmi
signatáři byla Středoevropská dohoda
o volném obchodu prozatímně uplatňována
od 1. března 1993. Právě prozatímní
uplatnění vyplývá z příslušného
§ 40 příslušného odstavce, který
byl citován panem poslancem.
Co se týká dotazu, proč schvalovací
a ratifikační proces proběhl pomaleji než
předpokládali signatáři, je pro mne
poněkud těžké vysvětlit. Vlastně
my všichni bychom si měli na tuto otázku odpovědět,
proč to schvalujeme až v současné době.
Jak jsem již konstatoval, na Slovensku je již dohoda
schválena, v Maďarsku a u nás to probíhá
tento měsíc. Jsem přesvědčen,
že kdyby nebylo vnitropolitické krize v Polsku, i
tam byl již ratifikační proces před
závěrem.
Skutečnost je však taková, že dohoda je
všemi čtyřmi stranami prozatímně
uplatňována od 1. března 1993, to znamená
od 1. března 1993 byla také snížena
cla podle dohody pro všechny komodity, které odpovídají
té první skupině nejméně citlivých
výrobků. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Dlouhému a ptám se, zdali si přeje
vystoupit pan poslanec Vychodil? Není tomu tak, takže
nezbývá nic jiného než se pokusit přednést
návrh na usnesení, které by mělo znít:
"Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním
návrhem, kterým se předkládá
Parlamentu ČR Středoevropská dohoda o volném
obchodu mezi Českou republikou, Maďarskou republikou,
Polskou republikou a Slovenskou republikou podle sněmovního
tisku 277."
Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne
ruku. 107.
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že návrh usnesení byl přijat.
Děkuji panu ministrovi. Děkuji panu poslanci Vychodilovi.
Nyní prosím zástupce ověřovatelů
pana poslance Svobodu, aby přednesl zprávu skupiny
ověřovatelů o tajném hlasování.
Poslanec Tomáš Svoboda: Vážená
sněmovno, k volbě bylo ověřovateli
převzato 200 hlasovacích lístků, z
toho bylo vydáno 146 hlasovacích lístků,
odevzdáno bylo 130 platných lístků
a 16 neplatných lístků. Pro odvolání
pana Josefa Bezděka bylo odevzdáno 108 platných
hlasů, pro odvolání pana Jiřího
Duška bylo odevzdáno 108 platných hlasů.
Pro odvolání pana Petra Kozánka bylo odevzdáno
109 platných hlasů, pro odvolání pana
Karla Ledvinky bylo odevzdáno 107 platných hlasů.
To znamená, že z funkcí členů
dozorčí rady Fondu národního majetku
ČR byli odvoláni pánové Josef Bezděk,
Jiří Dušek, Petr Kozánek a Karel Ledvinka.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
za tuto zprávu. Vzhledem k právě přednesené
skutečnosti můžeme přistoupit k projednávání
bodu
Prosím pana poslance Budinského, aby odůvodnil
návrh.
Poslanec Vladimír Budinský: Pane místopředsedo,
dovolil bych si předstoupit s jedním návrhem,
abychom spojili volby členů dozorčí
rady s volbami členů prezídia, protože
na této schůzi nás čekají ještě
další dvě volby, čili celkem před
námi jsou čtvery tajné volby a spojení
dvou a dvou těchto tajných voleb do jednoho celku
by nám ušetřilo určitý čas.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
za tento návrh. Je to návrh procedurální,
takže se ptám: Kdo souhlasí s tím, aby
proběhly současně volby členů
dozorčí rady Fondu národního majetku
a volba členů prezídia Fondu národního
majetku v jednom bloku a v druhém bloku volba členů
Rady Fondu ČR pro podporu a rozvoj české
kinematografie a volba členů kontrolního
orgánu Poslanecké sněmovny pro kontrolu činnosti
Bezpečnostní informační služby
ČR. Sloučili bychom to do dvou bloků a ušetřili
bychom možná hodinu, možná dvě.
Ptám se, kdo s touto formou je ztotožněn, nechť
tuto podporu dá najevo zvednutím ruky. (Hlasuje
se.) Děkuji. Je to absolutní většina.
Shodli jsme se na tom, že budeme postupovat právě
tímto způsobem. Nyní prosím o odůvodnění
návrhu členů dozorčí rady Fondu
národního majetku.