Poslanec Vladimír Budinský: Hospodářský
výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu již
21. ledna 1993 ve svém usnesení navrhuje zvolit
dozorčí radu v novém složení
tak, aby 3 členové byli z řad odborníků
a po jednom poslanci z hospodářského výboru
a rozpočtového výboru. Vláda předložila
na žádost hospodářského výboru
6 návrhů na členy dozorčí rady.
Jsou jimi pan ing. Václav Petříček,
náměstek ministra průmyslu a obchodu, doc.
ing. Stanislav Vejmola z Vysoké školy ekonomické,
pan ing. Jan Klak, náměstek ministra financí,
prof. ing. Jan Seger, prorektor Vysoké školy ekonomické,
ing. Petr Čermák, pracovník ministerstva
pro správu národního majetku a jeho privatizaci,
dr. ing. Jiří Weigl, poradce premiéra.
Dále hospodářský výbor požádal
zástupce všech politických stran, aby navrhli
své zástupce, zejména z řad hospodářského
výboru a rozpočtového výboru.
Jednotlivé poslanecké kluby podaly své návrhy,
máte charakteristiky včetně vládních
návrhů na svých stolech.
Hospodářský výbor mne pověřil,
abych prověřil, zda všichni navrhovaní
splňují podmínky pro výkon této
funkce. Mohu konstatovat, že všichni jmenovaní
splňují tyto podmínky.
Chtěl bych vás jen upozornit, že máme
nyní prázdnou dozorčí radu Fondu národního
majetku. Volíme tedy 5 členů Fondu národního
majetku ze zhruba 14 kandidátů. Kandidáty,
které volíme, volíme kroužkováním.
Máme čísla před jejich jménem.
U ostatních kandidátů, které nevolíme,
je třeba číslo přeškrtnout. Stejně
tak je třeba přeškrtnout písmeno z u
zdržení se hlasování. To je mé
odůvodnění k volbě členů
dozorčí rady Fondu národního majetku.
Chtěl bych vás požádat, abyste zvolili
co největší počet členů
této dozorčí rady, aby Fond národního
majetku mohl pracovat a aby dozorčí rada nezůstala
prázdná (ne však větší než
pět).
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Budinskému za jeho úvodní slovo.
Otevírám rozpravu. Do rozpravy se nikdo nehlásí.
Rozpravu tedy končím. Ve smyslu našeho rozhodnutí
bychom se v tuto chvíli měli věnovat bodu,
který se nazývá
21. června obdržel pan předseda od pana premiéra
Václava Klause dopis, ve kterém sdělil, že
vláda po svém jednání 16. června
1993 navrhuje, aby za členy prezídia Fondu národního
majetku byli zvoleni: ing. Radomír Sabela, náměstek
ministra průmyslu a obchodu, ing. Miroslav Téra,
náměstek ministra financí a ing. Čestmír
Čejka. Na své schůzi 30. června 1993
vláda navrhla, aby dalším členem prezídia
Fondu národního majetku byl zvolen poslanec Vladimír
Budinský. Nyní prosím pana ministra Skalického,
aby odůvodnil návrh vlády.
Ministr pro správu národního majetku a
jeho privatizaci ČR Jiří Skalický:
Pane předsedo, pane předsedající,
vážené poslankyně a poslanci, dovolte,
abych vám z pověření vlády
ČR předložil návrh na volbu nových
členů prezídia Fondu národního
majetku.
Fond byl zřízen podle zákona 171/1991 Sb.
a v souladu s § 7 byl v prosinci 1991 zvolen ČNR na
návrh vlády České republiky na dobu
5 let nejvyšší orgán Fondu národního
majetku, prezídium. Složení prezidia odpovídalo
úloze, kterou tento orgán musel plnit v prvním
období činnosti fondu.
Paragraf 16 zákona 171/1991 Sb. stanoví, že
členové prezídia fondu nesmějí
vykonávat činnost, která by byla v rozporu
se zájmy fondu, zejména nesmějí být
členy orgánů akciových společností.
Na základě této skutečnosti podali
do rukou předsedy Poslanecké sněmovny Parlamentu
České republiky v poslední době svou
rezignaci na funkci člena resp. místopředsedy
prezídia tři jeho členové. Dr. Salcman,
ing. Kohoutek a ing. Kerouš. V červnu tohoto roku
dále odstoupil ze své funkce ing. Stanislav Klimeš,
bývalý místopředseda národohospodářského
výboru ČNR z minulého volebního období.
Tato situace vyvolává potřebu doplnění
devítičlenného prezídia o 4 nové
členy. Vláda vám proto v souladu se zákonem
předkládá příslušný
návrh.
Na základě dosavadní činnosti prezídia
se jeví potřebným zvýraznit jeho dohlížecí
úlohu nad činností výkonného
výboru, a z tohoto důvodu je navrhován Čestmír
Čejka, který byl v letech 1991 -1992 náměstkem
federální ministryně kontroly a členem
dozorčí rady federálního Fondu národního
majetku.
Vzhledem k tomu, že Fond národního majetku
bude v nejbližší době realizovat významné
privatizační projekty a závažné
garanční investiční operace v odvětví
průmyslu, je dále navrhován jako člen
prezídia ing. Radomír Sabela, náměstek
ministra průmyslu a obchodu ČR.
Třetím navrženým kandidátem je
konečně ing. Miroslav Téra, náměstek
ministra financí.
Těmito návrhy vláda sleduje vyvážené
složení prezídia fondu z odborníků
státní správy, tj. ministerstev financí,
hospodářství, průmyslu a privatizace
a odborníků finančních, České
národní banky a odborníků mimo státní
správu. Záměrem je posílit řídící
úlohu prezídia fondu a koordinaci jeho činnosti
s orgány vlády a Poslanecké sněmovny.
Na základě doporučení hospodářského
výboru Poslanecké sněmovny, aby místo
odstoupivšího ing. Klimeše byl navržen nový
zástupce hospodářského výboru
a prezídia Fondu národního majetku, vláda
navrhuje Poslanecké sněmovně jako kandidáta
předsedu hospodářského výboru
pana poslance Budinského.
Z pověření vlády vám, vážené
poslankyně a poslanci, doporučuji tyto čtyři
navržené kandidáty ke zvolení za členy
prezídia Fondu národního majetku. Děkuji
vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Skalickému. Ptám se, zda předseda
hospodářského výboru Vladimír
Budinský chce vystoupit se stanoviskem výboru.
Poslanec Vladimír Budinský: Vzhledem k tomu,
že by bylo z tohoto místa poněkud zavádějící,
abych já, když jsem jeden z kandidátů,
vystupoval se stanoviskem výboru, tohoto se zříkám.
Připomínám, že je třeba odsouhlasit
volební řád pro volby prezídia, který
je ve svém obsahu totožný s volebním
řádem na volbu dozorčí rady.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji.
Otevírám k tomu, co zde zaznělo, rozpravu.
Vzhledem k tomu, že se do rozpravy nikdo nehlásí,
rozpravu končím. Předpokládám,
že pan ministr ani pan Budinský nehodlají vystoupit,
vzhledem k tomu, že v rozpravě nezaznělo pranic.
Můžeme přistoupit ke schválení
předloženého návrhu volebního
řádu pro tajné hlasování.
Kdo souhlasí s předloženým návrhem,
ať zvedne ruku. 100.
Kdo je proti? Nikdo.
Tento návrh byl přijat.
Dámy a pánové, ve smyslu našeho rozhodnutí
vyzývám tedy ověřovatele Poslanecké
sněmovny, aby připravili volby členů
prezídia Fondu národního majetku a volby
členů dozorčí rady Fondu národního
majetku. Až bude volba připravena, očekávám
od nich zprávu.
Právě dostávám zprávu, že
volba je připravena. Je 16.20 hod. V 16.45 hod. budeme
pokračovat. Do té doby jsou volby.
(Schůze přerušena v 16.20 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 16,55 hodin.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Dámy
a pánové, prosím, abyste zaujali místa
v lavicích. Nyní by bylo zcela nepochybně
užitečné, kdybychom se pokusili projednat bod
číslo
Písemný podklad byl rozdán. Tento návrh
připravil branný a bezpečnostní výbor.
Proto prosím předsedu tohoto výboru pana
poslance Šumana, aby návrh uvedl.
Poslanec Vladimír Šuman: Pane předsedající,
dámy a pánové, předkládám
návrh volebního řádu pro tajnou volbu
kontrolního orgánu Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR pro činnost Bezpečnostní
a informační služby. Je to návrh našeho
výboru, který byl dnes v poledne schválen
v té formě, v jaké ho máte na lavicích.
Chci úvodem zdůraznit pouze dva principy, kterými
se tento řád odlišuje od jiných voleb.
Jinak technika volby je velmi podobná. Prvním principem
je skutečnost, že v kontrolním orgánu
nemohou být dva poslanci z jednoho poslaneckého
klubu. Je to vyřešeno tím, že na kandidátní
listině, jejíž návrh máte na
poslední straně předloženého
materiálu, jsou uvedeni všichni kandidáti,
kteří byli předloženi poslaneckými
kluby.
Dalším principem je poměr poslanců z
poslaneckých klubů koalice a ostatních poslaneckých
klubů, a to tak, že v kontrolním orgánu
podle tohoto návrhu budou čtyři poslanci
z koaličních poslaneckých klubů a
tři poslanci z ostatních poslaneckých klubů.
Volební řád je koncipován tak, aby
tento poměr byl dodržen.
To je vše, co jsem chtěl k návrhu volebního
řádu přednést. Děkuji vám
za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Šumanovi za uvedení návrhu a
otevírám rozpravu. Do rozpravy se nikdo nehlásí,
takže rozpravu končím. Je třeba dát
hlasovat o celém návrhu.
Kdo souhlasí s návrhem volebního řádu
k volbě členů kontrolního orgánu
Poslanecké sněmovny pro kontrolu činnosti
Bezpečnostní informační služby
ČR, ať zvedne ruku. 102.
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že návrh byl přijat a že ověřovatelé
vzhledem k tomu, že byl schválen volební řád
a návrh na kandidáty byl projednán v politickém
grémiu, všichni jsme je obdrželi - je třeba,
abych se ovšem zeptal, zda jsou k navrženým kandidátům
nějaké připomínky či dotazy.
Zdá se, že tomu tak není. Prosím ověřovatele,
aby začali připravovat volební lístky.
Až dojdeme k časovému bodu, kdy budou moci
proběhnout volby, bylo by dobře, kdyby volební
lístky byly připraveny.
Dále prosím, abyste souhlasili s tím, že
bychom projednali bod, který se jmenuje
Výbor pro vědu, vzděláni, kulturu,
mládež a tělovýchovu nám k tomuto
bodu pořadu předložil své usnesení
č. 75 z letošního roku s navrženými
kandidáty a návrh volebního řádu
pro tajnou volbu. Prosím nyní proto předsedu
tohoto výboru, pana poslance Františka Kozla, aby
předložený návrh na volbu odůvodnil.
Poslanec František Kozel: Vážený
pane místopředsedo, vážená vládo,
dámy a pánové, ze zákona vyplývá,
že Poslanecká sněmovna má zvolit členy
Rady státního Fondu České republiky
pro podporu a rozvoj české kinematografie. Návrhy
na volbu za členy této rady předkládá
Poslanecké sněmovně ministr kultury.
Na svém zasedání náš výbor
přijal dne 23. 6. t. r. usnesení č. 75, kterým
doporučil k volbě za členy Rady Státního
fondu České republiky pro podporu a rozvoj české
kinematografie tyto dámy a pány: Petra Čepka,
Lubora Dohnala, Richarda Drechslera, lvu Fialovou, Janu Klusákovou,
Jiřího Krejčíka, Stanislava Milotu,
Miroslavu Spáčilovou, Andreje Stankoviče
a Pavla Taussiga. Všichni tito navržení kandidáti
na volbu za členy Rady Státního fondu splnili
zákonem stanovené podmínky a výbor
tedy svým usnesením č. 75 doporučuje
sněmovně tyto členy k volbě.
Zároveň máte předložen volební
řád pro tajnou volbu členů Rady Státního
fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie.
Tento volební řád máte rozdaný,
takže je možné se k němu vyjádřit.
Chtěl bych jenom upozornit, že pokud schválíme
tento volební řád, schválíme
zároveň tajnou volbu.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
předsedovi výboru, panu poslanci Kozlovi, a otevírám
rozpravu k návrhu na kandidáty i k návrhu
volebního řádu.
Nikdo se nehlásí, takže rozpravu končím.
Přistoupíme tedy ke schválení volebního
řádu.
Ptám se, kdo souhlasí s tím, aby členové
Rady fondu České republiky pro podporu a rozvoj
české kinematografie byli voleni podle navrženého
volebního řádu, ať zvedne ruku! 104.
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že jsme volební řád schválili
a prosím ověřovatele, aby ve spolupráci
s Kanceláří připravili volební
lístky, aby mohla být provedena tajná volba.
Dámy a pánové, mám informaci, že
byl rozdán materiál, který byl požadován
a který se týkal kandidáta, pana ing. Milana
Křivohlavého, takže můžeme pokračovat
v projednávání bodu, který jsme přerušili,
tedy bodu
Ptám se, zda je požadavek na nějaký
komentář k tomuto návrhu. Pan poslanec Černý,
prosím.
Poslanec Jan Černý: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
dostali jste životopis pana inženýra Milana Křivohlavého.
Já bych životopis doplnil jenom o údaj, že
inženýr Milan Křivohlavý je členem
ODA a doplnil bych i úvodní slovo o číslo
usnesení vlády, kterým byl tento kandidát
navržen Poslanecké sněmovně na člena
prezídia Pozemkového fondu. Je to číslo
317.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Černému za upřesnění.
Poslanec Jan Černý: Ještě mám
jeden doplněk. Navrhoval jsem veřejnou volbu. Pokud
by se sněmovna rozhodla pro tajnou volbu, máme připravený
volební řád, ale chvilku by trvalo, než
by byl rozdán na lavice.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Černému. Kdo dále chce vystoupit?
Zdá se, že nikdo. Rozpravu tedy končím
a můžeme tedy přistoupit k hlasování.
Kdo souhlasí s tím, aby ing. Milan Křivohlavý
se stal členem prezídia Pozemkového fondu
České republiky? Kdo souhlasí, ať zvedne
ruku! 81. 81 poslanec souhlasí.
Kdo je proti? 7.
Pokud nejsou námitky, konstatuji, že pan ing. Křivohlavý
byl zvolen.
Tím jsme ukončili projednávání
tohoto bodu.
Nyní navrhuji, abychom se zabývali - vzhledem k
tomu, že ověřovatelé evidentně
neskončili svou práci, nemýlím se
- bodem, který se nazývá
K tomuto bodu pořadu jsme dostali na lavice usnesení
výboru pro veřejnou správu, regionální
rozvoj a životní prostředí. Usnesení
nám z pověření tohoto výboru
odůvodní pan poslanec Litomiský. Prosím
ho, aby se ujal slova.
Poslanec Jan Litomiský: Vážený
pane předsedající, vážení
kolegové a kolegyně, pan ministr vnitra Jan Ruml
se obrátil na naši sněmovnu s dopisem, ve kterém
navrhuje vyhlášení nových voleb do zastupitelstev
v obcích, kde počet členů zastupitelstva
klesl pod 7 členů.
Výbor pro veřejnou správu, regionální
rozvoj a životní prostředí tento návrh
projednal a doporučil sněmovně ke schválení.
Předkládám tedy sněmovně tento
návrh usnesení:
"Poslanecká sněmovna v souladu s § 8,
odst. 2 a odst. 4 zákona ČNR č. 298/92 Sb.,
o volbách do zastupitelstev v obcích a o místním
referendu
1. vyhlašuje nové volby do zastupitelstev v obcích
uvedených v příloze tohoto usnesení,
přičemž zákonné lhůty
pro přípravu nových voleb budou zkráceny
o 1/3,
2. stanoví den konání nových voleb
ve všech uvedených obcích na sobotu 4. září
1993.
Součástí tohoto usnesení bude příloha.
Tuto přílohu máte na usnesení výboru
na druhé straně, takže se s ní můžete
všichni seznámit.
Pro pořádek přečtu jména obcí,
kterých se to týká. Je to Přelíc,
okres Kladno, Přídolí, okres Český
Krumlov, Částkov, okres Tachov, Kalek, okres Chomutov,
Stará Voda, okres Hradec Králové, Labuty,
okres Hodonín a Šarovy, okres Zlín.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Litomiskému za odůvodnění
návrhu a otevírám k tomuto bodu rozpravu.
Nikdo v rozpravě nehodlá vystoupit, takže rozpravu
končím a přistoupíme k hlasování.
Kdo souhlasí s navrženým usnesením,
ať zvedne ruku! 122.
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že návrh usnesení byl přijat.
Dámy a pánové, v tuto chvíli vám
je rozdáván materiál, který souvisí
s návrhem zákona, který se týká
zákazu výroby, užívání
a provozu ozón ničících látek.
Vzhledem k tomu, že nemám informace o tom, že
by skupina ověřovatelů končila svou
činnost, doporučuji, abychom pokračovali
v projednávání právě zmíněného
bodu.
Skončili jsme v situaci, kdy bychom měli hlasovat
o jednotlivých návrzích. Nicméně
vidím, že se hlásí dokonce písemně
pan ministra František Benda, takže ho prosím,
aby se ujal slova. Připomínám pouze, že
tímto vystoupením zcela nepochybně otevře
rozpravu.
Ministr životního prostředí ČR
František Benda: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové!
Problematika, kterou předkládaný návrh
zákona se pokouší řešit, představuje
velmi naléhavý a závažný problém,
což si vláda uvědomovala a uvědomuje
a ministerstvo životního prostředí již
na začátku roku přijalo určité
provizorní opatření, které mělo
vést k postupnému používání
látek ohrožujících ozónovou vrstvu,
a poté předložilo vládě a vláda
projednala návrh novely zákona o ovzduší,
který měl tento problém řešit.
Tím jsem chtěl uvést svoji argumentaci, kterou
potom bych chtěl zdůvodnit, proč se domnívám,
že by projednávání návrhu tohoto
zákona mělo ještě zvážit
případné další pozměňovací
návrhy.
Vládní návrh narozdíl od poslaneckého
prodělává podstatně složitější
proceduru své přípravy, a tak se stalo, že
jste neměli možnost dostat současně
do ruky vládní návrh a poslanecký
návrh a nepodařilo se ani docílit toho, aby
tyto návrhy byly v pozdějším termínu
projednávány společně.
Poslanecký návrh ve své původní
podobě, ve které ho projednávala vláda,
vláda nedoporučila a skutečně i nyní
trvám a zdůrazňuji to, že v té
podobě, ve které byl předložen, tento
návrh celou tuto problematiku beze zbytku neřeší
a do budoucna zakládal i některé problémy
nové.
Modifikovaný návrh pana poslance Seifera a dalších
jsem měl k dispozici až včera večer
a od té doby jsme se tedy společně začali
tímto návrhem ještě v takovém
určitém dodatečném kole zabývat.
Vzhledem k tomu, že jsem informován a že jsem
měl příležitost se seznámit s
připravenými pozměňovacími
návrhy, které by tento návrh zákona
poměrně přiblížili podobě
návrhu zákona vládního, i když
tam zůstává stále otevřen určitý
rozdílný mechanismus, který se především
týká ekonomických nástrojů
této regulace, využívám svého
práva k tomu, abych svým vystoupením znovu
otevřel rozpravu k tomuto zákonu s tím, že
očekávám, že budou předloženy
pozměňovací návrhy, které pracovní
skupina, která pracovala od rána až do teď,
připravila a o kterých se domnívám,
že ten původní návrh významně
vylepšují.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Bendovi, o slovo se přihlásil ministr
Vladimír Dlouhý, takže mu uděluji slovo.
Prosím, aby ve sněmovně setrvávali
pouze ti, kteří mají oprávnění
zde být. Prosím, pane ministře, vás
se tato výtka samozřejmě netýkala.
(Veselost.)
Ministr průmyslu a obchodu ČR Vladimír
Dlouhý: Koneckonců, dámy a pánové,
vy jste ti, kteří o tom rozhodují. (Veselost.)
Já jsem si to tak ale, pane předsedající,
nevysvětlil, takže bych si dovolil vystoupit ve znovu
otevřené rozpravě k projednávání
tohoto bodu.
Paní poslankyně a páni poslanci, především
chci zdůraznit, že se nechci v žádném
případě stylizovat jako odpůrce zákonného
vymezení výroby a spotřeby látek,
jichž se tento zákon týká. Naopak jsem
přesvědčen o tom, že je potřebné,
aby byl legislativně vymezen rámec, jak pro přechodné
období, tak i pro období konečné z
hlediska výroby a spotřeby těchto látek.
Na druhé straně jako ministr pověřený
řízením ministerstva průmyslu a obchodu
musím upozornit i na některé skutečnosti,
které vyplývají i z toho, že na základě
vašeho včerejšího hlasování
bylo odmítnuto projednávání vládního
návrhu tohoto zákona a přistoupilo se k projednávání
poslaneckého návrhu.
Především bych chtěl zdůraznit
skutečnosti, které možná víte,
a sice jaké jsou ekonomické aspekty problematiky,
kterou projednáváme.
Při posuzování finančních nákladů
na straně podnikatelských subjektů musím
připomenout, že takovéto vícenáklady
budou nezávisle na navrhované právní
úpravě vyvolávány působením
donucovacích mechanismů jak montrealského
protokolu, tak i některých dalších skutečností.
V jednotlivých podnicích, jako je akciová
společnost Spolek Ústí nad Labem, některé
další, jako Colorlak Uherské Hradiště,
Galena Komárov, Frigera Kolín, Kaučuk Kralupy
a další to budou částky na úrovni
83 mil., 35 mil., 14 mil., 90 mil., apod. Celkem zhruba asi 227
milionu korun. Očekávaný výpad výroby
v akciové společnosti Spolek Ústí
nad Labem představuje zhruba 350 mil. Kč obratu
a 50 mil. Kč zisku ročně.
V oblasti technického servisu a údržby chladírenských
zařízení se odhaduje, že v důsledku
regulace látek poškozujících ozónovou
vrstvu Země bude po roce 1996 neopravitelných asi
250 tisíc kusů domácích chladniček
v hodnotě asi 2,5 mil. Kč a v oblasti středního
chlazení asi 30 - 40 tisících kusů
zařízení v hodnotě asi 3 mld. korun.
Dámy a pánové, nechci, aby tato čísla,
která uvádím, byla chápána
jako argument pro to, aby se řádná zákonná
norma nepřijala.
Nechci, aby dejme tomu ti, kteří se označují
za přívržence politických stran, které
mají ve svém názvu slova životní
prostředí, mě obvinili z toho, že chci
podporovat výrobu a spotřebu látek ničících
ozónovou vrstvu Země. V žádném
případě ne. Ale vzhledem k tomu, že
se přistoupilo k projednávání poslaneckého
návrhu, musím upozornit nebo chtěl bych na
vás apelovat, abyste při projednávání
pozměňovacích návrhů, které
jistě budou předloženy, jak jsem informován,
i při konečném hlasování brali
na vědomí tu skutečnost, že je nutné
určité přechodné období, které
jednak existuje z mezinárodních dohod, ale současně,
že by měly být přijaty takové
mechanismy, které by co nejúčelněji
a co možná s nejnižšími ekonomickými
náklady zajistily, aby v tomto přechodném
období jsme skutečně jak splnili požadavky,
které vyplývají z ekologických nároků
i z toho, k čemu jsme se zavázali v mezinárodních
dohodách, ale současně abychom způsobili
co možná nejnižší náklady
pro naše hospodářství.
Z tohoto důvodu musím s politováním
konstatovat, že vládní návrh, který
operoval s pojmy regulace výroby, dovozu a vývozu
formou licencí, které podle mých informací
nejsou zahrnuty ani v pozměňovacích návrzích
k návrhu poslaneckému a obávám se,
že během jednoho dne ani nic takového možné
nebylo, prosím tedy, abyste posoudili, do jaké míry
je vhodné například zakázat jednorázově
užívání freonů k 1. 1. 1996 a
současně neumožnit licencování
státní správě a tedy teoreticky umožnit
výrobu freonů do 31. 12. 1995. Jistě ministerstvo
pro životní prostředí bude mít
některé další nástroje k regulaci,
ale jestliže se zbavíme okamžitě možnosti
licencování jak na straně výroby,
tak na straně vývozu a dovozu, tak se podle mého
názoru zbavujeme i účinného nástroje
k regulaci v tom přechodném období mezi dnešním
datem a náběhem zákazu jak výroby,
tak spotřeby. Chtěl bych, abyste proto z tohoto
hlediska posoudili ještě předložené
pozměňovací návrhy i abyste toto měli
na paměti, bude-li se celkový zákon schvalovat.
Nemohu se však zbavit dojmu, že by bylo skutečně
lepší vycházet z návrhu vlády.
Znovu upozorňuji, že není mým cílem
protestovat nebo zahájit kampaň a tažení
proti jakémukoliv zákonu, je však mým
cílem upozornit vás na to, aby byl přijat
zákon, který splní požadavky, které
jsou na vás kladeny, a současně bude minimalizovat
ekonomické náklady. Dovedu si vskutku představit
výrobní podnik, který, když mu to zákon
dovolí a ne explicitně zakáže, bude
vyrábět až do prosince 1995 a přijde
potom na stát s nataženou rukou se slovy: Za měsíc
mi začíná základ a já chci,
aby mi stát pomohl, protože stát si schválil
tyto zákony a já musím tyto zákony
začít respektovat, ale současně má
ztrátu několik desítek či stovek milionů
korun.
Není mým cílem, abych komentoval jednotlivé
pozměňovací návrhy. Je to především
úloha některých mých jiných
kolegů ve vládě a je to cílem vaším.
Ale znovu závěrem apeluji na to, abyste skutečně
vzali na vědomí i ostatní skutečnosti,
které s návrhem tohoto zákona souvisejí.
Děkuji vám za pozornost.