Místopředseda PSP Jan Kasal: Dámy
a pánové, přeji hezký dobrý
večer a srdečně vás zvu do sněmovní
síně, abychom pokračovali v programu 11.
schůze Poslanecké sněmovny.
Dámy a pánové, než se zaplní
lavice, chtěl bych poprosit pana poslance Jiřího
Karase, aby nás seznámil s průběžnými
výsledky voleb. Všechny, kteří stojí
ještě stále v kuloárech, srdečně
zvu.
Poslanec Jiří Karas: Pane místopředsedo,
dámy a pánové, rád bych vás
seznámil s výsledkem tajného hlasování
při volbě členů kontrolního
orgánu Poslanecké sněmovny pro kontrolu činnosti
Bezpečnostní informační služby
ČR. K volbě bylo ověřovateli převzato
200 hlasovacích lístků, z toho bylo vydáno
159 hlasovacích lístků. Odevzdáno
bylo 144 platných lístků a 15 neplatných
lístků. Počet neodevzdaných hlasovacích
lístků byl 0.
Pro pana Jana Klase bylo odevzdáno 88 platných hlasů,
pro pana Ivana Maška bylo odevzdáno 92 platných
hlasů, pro pana Pavla Severu bylo odevzdáno 91 platných
hlasů, pro pana Tomáše Svobodu bylo odevzdáno
96 platných hlasů, pro pana Vlastimila Doubravu
bylo odevzdáno 80 platných hlasů, pro pana
Václava Klučku bylo odevzdáno 39 platných
hlasů, pro pana Pavla Kuličku bylo odevzdáno
82 platných hlasů, pro pana Jiřího
Macháčka bylo odevzdáno 82 platných
hlasů, pro pana Zbyška Stodůlku bylo odevzdáno
15 platných hlasů, pro pana Jaroslava Vlčka
bylo odevzdáno 45 platných hlasů, pro pana
Jana Vika bylo odevzdáno 16 platných hlasů.
Do funkce členů kontrolního orgánu
Poslanecké sněmovny pro kontrolu činnosti
BIS ČR byli zvoleni pánové Jan Klas, Ivan
Mašek, Pavel Severa, Tomáš Svoboda, Vlastimil
Doubrava, Pavel Kulička a Jiří Macháček.
Blahopřeji.
Dámy a pánové, ještě vás
seznámím s výsledkem tajného hlasování
při volbě členů dozorčí
rady Fondu národního majetku: K volbě bylo
ověřovateli převzato 200 hlasovacích
lístků, z toho bylo vydáno 159 hlasovacích
lístků, odevzdáno bylo 151 platných
lístků, 6 neplatných lístků
a počet neodevzdaných hlasovacích lístků
byl 2.
Pro pana Františka Brožíka bylo odevzdáno
51 platných hlasů, pro pana Jana Klaka bylo odevzdáno
71 platných hlasů, pro pana Věnceslava Lukáše
bylo odevzdáno 70 platných hlasů, pro pana
Václava Petříčka bylo odevzdáno
66 platných hlasů, pro pana Miloše Skočovského
bylo odevzdáno 15 platných hlasů, pro pana
Tomáše Sojku bylo odevzdáno 55 platných
hlasů, pro pana Františka Trnku bylo odevzdáno
44 platných hlasů, pro pana Jiřího
Weigla bylo odevzdáno 58 platných hlasů.
Do funkce člena dozorčí rady Fondu národního
majetku ČR nebyl nikdo zvolen.
Do třetího kola - já zde nevidím pana
předsedu hospodářského výboru
- postupuje podle mého názoru všech 8 kandidátů.
Dám se velmi rád poučit, protože jsem
do volebního řádu nahlédl až
před chvílí.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Máte
podle mého soudu pravdu, do dalšího kola vždycky
postupuje dvojnásobný počet, než kolik
má být zvoleno, takže se domnívám,
že výklad volebního řádu, který
jsme přijali, je správný.
Takže dámy a pánové, vyslechli jsme
zprávu ověřovatele. Domnívám
se, že bychom měli pověřit ověřovatele,
aby bezprostředně připravili nové
volební lístky i pro případná
další dvě grémia, která máme
ještě zvolit, a nyní bych si dovolil zahájit
projednávání bodu, kterým je
Uvedený vládní návrh, který
jsme obdrželi jako sněmovní tisk 381, odůvodní
místopředseda vlády a ministr financí
pan Ivan Kočárník, kterého prosím,
aby se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedající, vážené
poslankyně, vážení poslanci, dovolte
mi, abych stručně odůvodnil dodatek č.
1 k platební smlouvě mezi Českou republikou
a Slovenskou republikou.
4. února 1993 byla podepsána v Praze platební
smlouva mezi Českou republikou a Slovenskou republikou,
která vymezila mezistátní platební
styk mezi fyzickými a právnickými osobami
ČR a SR. Platby mezi oběma republikami jsou s účinností
od 8. února 1993 uskutečňovány formou
clearingového platebního styku, jehož zúčtovací
jednotkou je zúčtovací ECU. Výjimku
z clearingového platebního styku představuje
čl. II platební dohody, který umožňuje,
aby platby za dodávky zboží a služeb,
které byly nakoupeny subjektem jedné ze smluvních
stran ve třetí zemi a odprodány bez následné
úpravy a změny vlastní kvality dodaného
zboží a služeb subjektu druhé smluvní
strany, byly uhrazovány ve volně směnitelné
měně. Jedná se tedy o platby za dovozy prostřednictvím
podnikatelského subjektu některé ze smluvních
stran.
Předkládaný dodatek č. 1 k platební
smlouvě mezi ČR a SR, který byl podepsán
dne 20. května 1993 v Praze a Bratislavě, rozšiřuje
možnosti plateb ve volně směnitelné
měně i na případy plateb za dodávky
zboží a služeb nakoupené subjektem jedné
smluvní strany od subjektu druhé smluvní
strany a odprodané bez následné úpravy
a změny vlastní kvality zboží a služeb
do třetí země. Platby ve volně směnitelné
měně bude tedy možné realizovat nejen
v případě dovozů, ale také
vývozů zprostředkovaných podnikatelskými
subjekty druhé smluvní strany.
Vzhledem k tomu, že platby za vývozy nebyly zahrnuty
v platební smlouvě mezi Českou republikou
a Slovenskou republikou, mohli slovenští výrobci
zboží, kteří exportovali prostřednictvím
české organizace do třetí země,
za toto zboží získat pouze slovenské
koruny přes clearingové centrum. Stejná situace
nastává pro české výrobce v
případě, že exportují prostřednictvím
slovenské organizace.
Tím dochází samozřejmě ke ztrátě
zájmu jak na straně českých, tak i
slovenských výrobců vyvážet zboží
prostřednictvím českých a slovenských
institucí, a tím i ke ztrátě zisku
těchto organizací.
Dodatek č. 1, který je vám předkládán
ke schválení, má tyto problémy odstranit,
a proto doporučuji sněmovně, aby jej schválila.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu místopředsedovi vlády. Nyní prosím
pověřeného zástupce zahraničního
výboru pana poslance Otakara Vychodila, aby se vyjádřil
k předloženému návrhu.
Poslanec Otakar Vychodil: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
jak již bylo velmi dobře zdůvodněno,
tento dodatek k platební smlouvě mezi Českou
republikou a Slovenskou republikou zavádí poněkud
vyšší kvalitu do našich vzájemných
obchodních vztahů, alespoň dle mého
názoru. a po diskusi na zahraničním výboru.
Vzbuzuje tržní zájem obou subjektů,
myslím teď na úrovni státní,
tedy České republiky a Slovenské republiky,
aby obchod, který byl dosud zúčtovatelný
způsobem nevýhodným, byl zúčtovatelný
ve volně směnitelných měnách,
což samozřejmě podle našeho názoru
bude stimulovat oboustrannou výměnu zboží.
Dodatek, že se jedná o zboží
- řeknu to volně - bez podstatných úprav,
je zajímavý z toho důvodu, že bylo nutno
definovat, co to vlastně je malá úprava,
bylo to chápáno jako nalepení etikety apod.,
pokud se nemýlím. Zboží de facto prochází
prostřednictvím právních subjektů,
které se zabývají exportem, případně
importem tohoto zboží na obou stranách do třetích
zemí.
Je na tom také zajímavé to, co zde bylo řečeno,
že podle všeho s tímto návrhem přišla
slovenská strana, ale při hlubším zkoumání
se ukazuje, že tento dodatek je nesmírně výhodný
i pro Českou republiku.
Dotyčný vládní návrh projednaly
na svých schůzích rozpočtový
výbor a zahraniční výbor. Oba tento
dodatek doporučily ke schválení a já
vám za svou osobu doporučuji totéž.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Vychodilovi a otevírám rozpravu. Nemám
žádné písemné přihlášky
do rozpravy. Ptám se, kdo se do rozpravy hlásí.
Pokud se nikdo nehlásí, rozpravu končím.
Pro pořádek se ještě ptám pana
místopředsedy vlády, zda si přeje
slovo. Nepřeje. Ani pan poslanec Vychodil si nepřeje
vystoupit.
Přistoupíme k závěrečnému
hlasování. Přednesu návrh na usnesení:
"Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním
návrhem, kterým se předkládá
Poslanecké sněmovně Parlamentu České
republiky k vyslovení souhlasu dodatek č. 1 k platební
smlouvě mezi Českou republikou a Slovenskou republikou,
podepsaný v Praze a Bratislavě dne 20. května
1993, podle sněmovního tisku 381."
Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne
ruku! 107.
Kdo je proti tomuto návrhu? Nikdo.
Tento návrh byl přijat.
Tím jsme projednali další bod. Děkuji
panu místopředsedovi vlády a panu poslanci
Vychodilovi.
Dalším bodem, který budeme projednávat,
je
(sněmovní tisk 457)
Odůvodněním návrhu zahraničního
výboru byl pověřen pan poslanec Otakar Vychodil,
kterého opět prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Otakar Vychodil: Děkuji. Pane předsedající,
dámy a pánové, to, že jsem zde potřetí,
není výrazem mé nezřízeně
touhy stát se univerzálním zpravodajem čehokoliv,
ale je to nutnost, protože většina členů
zahraničního výboru, speciálně
ti, co jsou za to zodpovědní, konkrétně
kolega Nečas, jsou momentálně mimo území
naší republiky.
Pokusím se vám vysvětlit, oč vlastně
v tomto předloženém návrhu zahraničního
výboru jde.
Vznikem samostatné České republiky se stala
Poslanecká sněmovna Parlamentu členem celé
řady organizací a dopisem předsedy tehdy
České národní rady Milana Uhdeho,
určeným prezidentu Rady Meziparlamentní unie
ze 31. prosince 1992, vyjádřila Poslanecká
sněmovna vůli stát se členem Meziparlamentní
unie.
Meziparlamentní unie, jak víte, je taková
bohulibá organizace, která sdružuje parlamenty
světa, což je trochu nadnesené, nicméně
alespoň tímto způsobem se tato organizace
projevuje.
Usnesením Poslanecké sněmovny byla zvolena
spolu s dalšími stálá delegace Poslanecké
sněmovny Parlamentu do Meziparlamentní unie.
12. 4. 1993 jsme se stali řádným členem
Meziparlamentní unie. Navrhovaný status vychází
jednak z toho, že vlastně existuje něco jako
vzorový status, který respektují všechny
členské parlamenty této unie a potom vychází
z následujících skutečností,
zejména z toho, že jsme již provedli volbu stálé
delegace do Meziparlamentní unie.
Za prvé 85% členů Meziparlamentní
unie - je to více než sto - má tvořeny
své národní skupiny, tj. národní
reprezentant parlamentní, celými parlamenty nebo
sněmovnou. Protože sekretariát Meziparlamentní
unie je v Ženevě, dovolili jsme si tyto údaje
odtud získat.
Za druhé stálá delegace, jak už jsem
řekl, byla zvolena Poslaneckou sněmovnou, čili
má jakýsi mandát zastupovat tuto Poslaneckou
sněmovnu na zasedání, která se konají
v členských zemích Meziparlamentní
unie. Za třetí další věc, kterou
řeknu a proč ji řeknu, vyplyne z dalšího.
Zahraniční cesty související s činností
Meziparlamentní unie, jsou řádně schvalovány
zahraničním výborem, což vyplývá
z jednacího řádu.
Za čtvrté tajemníkem národní
skupiny je pracovnice zahraničního oddělení
Kanceláře Poslanecké sněmovny.
Za páté je to věc, která zde probíhala
na předminulém zasedání sněmovny.
K provedené anketě vyjádřila většina
členů Poslanecké sněmovny přání
být členem národní skupiny Meziparlamentní
unie. Pokud si vzpomínáte, je to oběžník,
který tady nechal kolega Nečas a vy jste tam vyplňovali
své tzv. teritoriální zájmy. (Země,
s níž máte zájem spolupracovat nebo
k níž cítíte nějaký bližší
vztah.)
Pokud bychom nepřijali tento statut, který máte
před sebou jako tisk 471, došlo by k docela paradoxním
situacím, které by za prvé zpochybnily náš
jednací řád, tzn. jestli vůbec zahraniční
výbor může nebo má schvalovat cesty
související s činností Meziparlamentní
unie, protože jiné cesty automaticky schvaluje, zda
může být činnost národní
skupiny financována z rozpočtu Poslanecké
sněmovny, zda pracovníci Kanceláře
Poslanecké sněmovny vůbec mohou vykonávat
práci při organizaci meziparlamentních kontaktů,
zda stálá delegace volená celou sněmovnou
může zastupovat národní skupinu tvořenou
pouze některými poslanci Poslanecké sněmovny.
Kdybychom toto aplikovali důsledně, vedlo by to
k ochromení činnosti národní skupiny
Meziparlamentní unie a v důsledku toho ke zhoršení
mezinárodního postavení naší
sněmovny, což by určitě nebylo v pořádku.
Pokud přijmeme tento statut vycházející
ze statu quo, který se ve sněmovně odsouhlasil
a také z doporučeného statutu Meziparlamentní
unie, zabrání se nefunkční duplicitě
v existenci předsednictva národní skupiny
a stálé delegace do Meziparlamentní unie.
Pokud jste si prostudovali tento návrh statutu, stává
se stálá delegace, která zde byla zvolena,
předsednictvem, což je orgán, který
je definován ve druhém článku navrhovaného
statutu.
Osobně vám doporučuji tento statut přijmout.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Vychodilovi. Otevírám rozpravu k tomuto
bodu. Písemné přihlášky nemám,
nikdo se nehlásí do rozpravy, proto rozpravu uzavírám
a prosím pana poslance, aby přednesl návrh
na usnesení Poslanecké sněmovny.
Poslanec Otakar Vychodil: Děkuji vám za rozsáhlou
diskusi. Usnesení navrhuji v tomto znění.
"Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem
zahraničního výboru Poslanecké sněmovny,
kterým se předkládá k vyslovení
souhlasu Poslanecké sněmovně statut České
národní skupiny Meziparlamentní unie podle
sněmovního tisku 457."
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Kdo souhlasí s předneseným návrhem,
ať zvedne ruku. 96.
Kdo je proti tomuto návrhu usnesení? Nikdo.
Konstatuji, že usnesení bylo přijato. Tím
jsme ukončili tento bod.
Děkuji panu poslanci Vychodilovi.
Dámy a pánové, rád bych se zeptal
Kanceláře, jak
vypadá příprava voleb, protože musím
konstatovat, že bod, který následuje, tj. návrh
poslanců Bendy, Janečka a Maška, bude z rozhodnutí
politického grémia projednáván zítra
ráno a další dva body nemají předkladatelé,
jak jsem zjistil ve sněmovně. Proto se ptám,
jak je to s volbami.
Pokud nebude námitek, mohli bychom pokračovat bodem,
kterým je
Odůvodněním předloženého
vládního návrhu zákona, který
jste obdrželi jako sněmovní tisk 416, pověřila
vláda České republiky ministra práce
a sociálních věcí Jindřicha
Vodičku, kterého prosím, aby se ujal slova.
Ministr práce a sociálních věcí
ČR Jindřich Vodička: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
dámy a pánové, Parlament České
republiky skutečně pracuje operativně a zařadil
bod, který byl veden pod pořadovým číslem
30, na projednání ve sněmovně ještě
tento večer.
Dovolte tedy, abych návrh zákona o výplatě
jednorázového příspěvku na
nezaopatřené děti krátce zdůvodnil.
Předloženým zákonem se navrhuje s ohledem
na růst nákladů na výživu a výchovu
dítěte jednorázově posílit
příjmy rodin s nezaopatřenými dětmi,
a to u rodin, které jsou v sociálně obtížné
situaci. V oblasti sociálních dávek pro rodiny
s nezaopatřenými dětmi jsou poskytovány
nemocenské a důchodové dávky, státní
dávky a dávky sociální péče,
jimiž jsou částečně kryty potřeby
těchto osob. Většina uvedených dávek
je zvyšována v návaznosti na růst životních
nákladů. V letošním roce došlo
vedle zvýšení důchodů a zvýšení
částek životního minima těž
ke zvýšení rodičovského příspěvku,
podpory při narození dítěte a dávek
pěstounské péče.
Připomínám, že už při jednání
Parlamentu ČR o státním rozpočtu na
rok 1993 vláda v souvislosti s návrhem na zúžení
okruhu příjemců státního vyrovnávacího
příspěvku seznámila poslance se záměrem
poskytnout v roce 1993 rodinám s nízkými
příjmy jednorázovou dávku k částečnému
krytí zvýšených nákladů
na výchovu a výživu nezaopatřených
dětí. V rámci obecného řešení
se navrhuje poskytnout na každé nezaopatřené
dítě jednorázový přídavek
rodinám s příjmy do 1,25násobku životního
minima ve výši odpovídající částce
životního minima na výživu a ostatní
základní osobní potřeby podle věku
dítěte. Tyto částky činí
1020 Kč u dítěte do 6 let, 1130 Kč
u dítěte od 6 do 10 let, 1360 Kč u dítěte
od 10 do 15 let a 1470 Kč u dětí nad 15 let
do 26 let.
Výhodnější kritérium příjmů
- dvojnásobek životního minima - je navrhováno
u dítěte žijícího s osamělým
rodičem a u dítěte, na které náleží
výchovné, to je na dítě důchodce,
a to vzhledem k obecně nepříznivější
sociální situaci těchto rodin. U dětí,
na které náleží příspěvek
na úhradu potřeb dítěte v pěstounské
péči, se navrhuje dávku poskytnout bez ohledu
na výši příjmů osob, kterým
jsou svěřeny, neboť tyto osoby k nim nemají
vyživovací povinnost.
Další odchylkou od obecného řešení
je stanovení výše dávky u dětí,
na které náleží výchovné,
kde se navrhuje poskytnout dávku v jednotné výši
1470 Kč bez ohledu na věk dítěte.
Důvodem této odchylky je jednak obecně nepříznivější
hmotná situace rodin důchodců a též
skutečnost, že technicky by vyměřování
výše dávky při stanovení čtyř
výší bylo u příslušného
plátce, kterým je Česká správa
sociálního zabezpečení, časově
velmi náročné a znemožnilo by včasnou
výplatu této dávky do rodin důchodců.
Dávka bude vyplacena plátcem, který je příslušný
k výplatě státního vyrovnávacího
příspěvku, a ten bude vycházet z údajů
o příjmu a věku dětí již
zjištěných pro účely uvedeného
příspěvku. Tím by výplata jednorázového
přídavku neměla přinést velkou
administrativní zátěž.
Náklady na poskytnutí této dávky v
předpokládané výši 949 mil. Kč
jsou zajištěny ve schváleném rozpočtu
kapitoly 313 ministerstva práce a sociálních
věcí. Při tom se vychází z
úspory, k níž došlo omezením výplaty
státního vyrovnávacího příspěvku
od 1. dubna 1993 pouze do rodin, v nichž příjmy
za uplynulé kalendářní čtvrtletí
nepřesahují dvojnásobek životního
minima.
Souhlasím se změnami obsaženými ve společné
zprávě výboru Parlamentu k návrhu
zákona a prosím vás, dámy a pánové,
abyste předložený návrh zákona
v upraveném znění projednali a schválili.
Děkuji vám.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu ministrovi a dávám slovo společnému
zpravodaji výborů panu poslanci Janu Zahradníčkovi,
aby nám odůvodnil předloženou společnou
zprávu výborů, kterou jste obdrželi
jako sněmovní tisk 438. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jan Zahradníček: Vážený
pane předsedo, pane místopředsedo, paní
kolegyně, páni kolegové. Dovolte, abych vám
přednesl návrh společné zprávy
k tisku 416, kterou jste obdrželi jako sněmovní
tisk č. 438. Byl bych rád, kdybychom si uvědomili,
že se jedná o zákon, kterým se navrhuje
další posílení příjmů
rodin s nezaopatřenými dětmi. Chci zdůraznit,
že jde o adresnou formu se zaměřením
na děti žijící v rodinách s nižšími
příjmy. Hlavním účelem dávky
je posilnění příjmů těchto
rodin v souvislosti se zvýšenými náklady
na výchovu a výživu dětí. Na
tuto dávku mají nárok jen občané
s trvalým pobytem na území České
republiky.
Uvedený návrh zákona projednaly dva výbory,
výbor rozpočtový a výbor pro sociální
politiku a zdravotnictví jako výbor garanční.
Proto mi dovolte, abych vás seznámil krátce
s hlavními. připomínkami, které byly
vzneseny při projednávání a jsou uvedeny
ve společné zprávě.
První připomínka obsažená ve
společné zprávě uvádí
v § 3 odst. 2, že částky životního
minima, počet osob společně posuzovaných
a věk dítěte se zjišťují
obdobně jako údaje pro nárok nezaopatřeného
dítěte na státní vyrovnávací
příspěvek na třetí čtvrtletí
1993.
Druhá připomínka se týká toho,
že zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Závěrem mi dovolte, abych jako společný
zpravodaj za výbor pro sociální politiku
a zdravotnictví a výbor rozpočtový,
které projednaly tento vládní návrh
zákona o jednorázovém přídavku
na nezaopatřené děti, doporučil, aby
Poslanecká sněmovna Parlamentu vládní
návrh uvedeného zákona schválila s
úpravami, které jsem uvedl. Pane předsedající,
můžete zahájit rozpravu. Děkuji.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
pane poslanče a zahajuji rozpravu. Písemné
přihlášky nemám, ptám se, kdo
se hlásí do rozpravy. Pan poslanec Exner. Uděluji
mu slovo. Prosím o písemné přihlášky
do rozpravy.