Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Vážené
poslankyně, vážení poslanci, prosím
o vyhlášení výsledků. Poprosím
kolegu Effenbergera, aby se ujal slova.
Poslanec Josef Effenberger: Dámy a pánové,
výsledky právě uplynulého hlasování
jsou tyto: pro návrh zákona se vyslovilo 129 poslanců,
proti hlasovalo 34 poslanců, 3 poslanci se zdrželi
hlasováni a 4 nehlasovali.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
panu kolegovi Effenbergerovi. Konstatuji, že jsme tímto
poměrem hlasů - pro 129, proti 34, zdrželi
se 3, nehlasovali 4 schválili zákon o protiprávnosti
komunistického režimu a o odporu proti němu
podle sněmovního tisku 376, ve znění
společné zprávy výborů podle
sněmovního tisku 432 a schválených
pozměňovacích návrhů. Ještě
jednou vám děkuji. (Potlesk.)
Dalším bodem, který máme projednávat,
je podle dohody
Odůvodněním předloženého
vládního návrhu zákona, který
jste obdrželi jako sněmovní tisk 303, pověřila
vláda ministra dopravy pana Jana Stráského,
kterého prosím, aby se ujal slova.
Ministr dopravy ČR Jan Stráský: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážená sněmovno, vláda České
republiky v minulém roce přijala záměr
vybudovat během osmi až deseti nejbližších
let 264 km dalších dálnic. Tento záměr
převzalo i nově vzniklé Ministerstvo dopravy
České republiky.
Velmi naléhavá situace je především
na dálnicích a silnicích, které nás
spojují se západními sousedy. V dané
ekonomické a finanční situaci se vyskytuje
nutnost zainteresovat tuzemský i zahraniční
soukromý kapitál do stavby těchto dálnic.
Uvažujeme tak - a zákon předpokládá
takový způsob, který by za dlouhodobý
nájem s možností vybírání
finanční úhrady od uživatelů
dálnic umožnil účast soukromého
sektoru, aniž by se změnilo vlastnictví všech
dálnic, které by zůstaly státní.
Umožnit tento způsob financování výstavby
a provozování dálnic má právě
předložený doplněk zákona, novela
tzv. silničního zákona.
Tato novela také zároveň taxativně
vymezuje vozidla, jichž by se zpoplatnění při
účasti na silničním provozu na těchto
úsecích netýkalo.
Vláda České republiky zatím předpokládá
využití navrhované právní možnosti
pouze pro dálnici D 5, a to pro úsek spojující
Plzeň se západní hranicí s Rozvadovem.
Vychází z toho, že tuto silnici dnešní
a tedy patrně i budoucí dálnici využívá
z více než 50% klientela mimo naše občany.
Po tomto krátkém úvodním slovu vás
žádám, abyste posoudili tuto možnost,
která by zrychlila výstavbu dálnic v České
republice. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
panu ministrovi a prosím společného zpravodaje
pana poslance Ladislava Blažka, aby nám odůvodnil
předloženou společnou zprávu, kterou
jste obdrželi jako sněmovní tisk 434.
Poslanec Ladislav Blažek: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, vážené kolegyně
a kolegové, pozměňující návrh
již velice starého zákona o pozemních
komunikacích zdůvodnil pan ministr a oba výbory
- jak výbor hospodářský, tak výbor
pro veřejnou správu, regionální rozvoj
a životní prostředí - doporučily
Poslanecké sněmovně, aby zákon schválila
bez připomínek. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
a otevírám rozpravu, do které se zatím
písemně nikdo nepřihlásil. Hlásí
se pan kolega Matějka.
Poslanec Jaroslav Matějka: Pane předsedající,
kolegyně a kolegové, omlouvám se, že
zdržuji dvěma pozměňujícími
návrhy, ale považuji za potřebné je
upřesnit. První se týká odst. 2 §
6 - čili toho prvního textu, který máme
před sebou.
Navrhuji za slovo "dálnic" doplnit slova "s
výjimkou úseků uvedených do provozu
před 1. 1. 1993". Je to konzistentní s tím,
co zde říkal pan ministr, jenom se to obráží
ve znění zákona. Jde totiž o to, aby
úseky, které už byly uvedeny do provozu a jsou
užívány, nebyly zpoplatňovány,
a šlo skutečně o úseky, které
jsou a vedou k našim hranicím.
Druhý je návrh profesní. Doporučuji
doplnit do odst. 3 písm. g) následující
text: "Vozidla zabezpečující zpravidla
nouzové zásobování vodou používané
vlastníky, kteří zabezpečují
hromadné zásobování obyvatelstva pitnou
vodou." Jde totiž o to, že jsou to takové
organizace, které v kritických momentech dodávají
vodu obyvatelstvu. Jde o plošné zásobování,
nikoliv o nějaké provozy jednotlivých úseků.
Myslím si, že i tuto záležitost bychom
měli v návrhu zákona zohlednit. Děkuji
vám za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Kdo se dále hlásí do rozpravy? Poněvadž
se nikdo nehlásí, rozpravu končím.
Táži se pana ministra Stráského, zda
si přeje se ještě vyjádřit.
Ministr dopravy ČR Jan Stráský: Oba
dva návrhy jsou v intencích předkladatele.
Důvodová zpráva obsahuje tvrzení,
že se to bude týkat samozřejmě silnic,
které se teď budou stavět, i úseků,
a doplnění dalšího typu vozidel považuji
za účelné.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
panu ministrovi.
Nyní prosím společného zpravodaje,
aby se vyjádřil k rozpravě a přednesl
závěrečné slovo.
Poslanec Ladislav Blažek: Jak již řekl
pan ministr, oba dva pozměňovací návrhy
konfliktní nejsou, mohu je také doporučit,
a vzhledem k tomu, že zdůvodnění už
bylo řečeno, myslím, že závěrečné
slovo není třeba.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Dovolte mi, abych požádal ve smyslu jednacího
řádu Kancelář, aby provedla součet
poslanců ve sněmovně. (Děje se.) 81.
Děkuji.
Můžeme tedy hlasovat o jednotlivých pozměňovacích
návrzích. Prosím pana zpravodaje.
Poslanec Ladislav Blažek: První pozměňovací
návrh pana kolegy Matějky je k § 6 nový
odst. 2 za slovo "dálnic" doplnit "... s
výjimkou úseků uvedených do provozu
do 1. 1. 1993".
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Kdo souhlasí
s tímto návrhem, ať zvedne ruku! 92.
Kdo je proti? Nikdo.
Tento návrh byl přijat.
Poslanec Ladislav Blažek: V § 6 v novém
odst. 3 doplnit nový bod g) tohoto znění:
"Vozidla zabezpečující zpravidla nouzové
zásobování vodou, používané
vlastníky, kteří zabezpečují
hromadné zásobování obyvatelstva pitnou
vodou."
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Kdo souhlasí
s tímto návrhem, ať zvedne ruku! 92.
Kdo je proti? Nikdo.
I tento návrh byl přijat.
Nyní mi tedy dovolte, abychom hlasovali o celém
zákonu.
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona,
kterým se doplňuje zákon č. 135/1961
Sb., o pozemních komunikacích, ve znění
zákona č. 27/1984 Sb., podle sněmovního
tisku 303, ve znění společné zprávy
výborů podle sněmovního tisku 434
a schválených pozměňovacích
návrhů, ať zvedne ruku! 96.
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že jsme schválili tento vládní
návrh.
Tím jsme splnili další bod podle našeho
programu.
Podle dohody, kterou jsme učinili na politickém
grémiu, se budeme věnovat dalšímu zákonu,
a to je bod č. 31. Je tomu tak proto - jenom to zdůvodním
- že vládní návrh zákona, kterým
se doplňuje zákon ČNR o spotřebních
daních, se bude projednávat díky dohodě
s panem kolegou Wagnerem a panem ministrem Kočárníkem
zítra dopoledne.
Dalším bodem je
Odůvodněním předloženého
vládního návrhu zákona, který
jste obdrželi jako sněmovní tisk 419, pověřila
vláda ministra dopravy Jana Stráského, kterého
prosím, aby se opět ujal slova.
Ministr dopravy ČR Jan Stráský: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
vážená sněmovno, v České
republice máme v současné době podnik,
který je daleko, daleko největší ze
všech podle všech možných kritérií.
V tomto okamžiku zaměstnává 120 000
lidí. Jeho činnost je rozptýlena po celém
území ČR, a přitom byl v souvislosti
s časovými potížemi vlastně založen
jedním z nejkratších zákonů,
které ČNR nedávno přijala. To je jeden
z důvodů, pro které předkládá
vláda tento nový návrh, resp. novelu, která
podstatně rozšiřuje původní zákon
č. 9/1993 Sb.
Tento zákon především zakotvuje orgány
Českých drah a rozděluje pravomoci mezi nimi.
Těmito orgány jsou generální ředitel,
generální inspektor a správní rada.
Uvádím to proto, že právě institut
správní rady považuji za nutné několika
slovy zdůvodnit.
Jedná se o státní podnik, jedná se
o podnik, který je v určité obecně
známé ekonomické situaci, jedná se
o podnik, který tato sněmovna každý
rok dotuje mnohamiliardovými částkami.
Právě tato stručně nastíněná
situace vede předkladatele k tomu, aby na restrukturalizaci
tohoto podniku se podílel orgán složený
z vysokých státních úředníků
a zajišťující, aby celkové řešení
situace Českých drah bylo nadresortní, aby
se ho účastnili i úředníci,
vládní úředníci z ostatních
resortů. Odtud tedy - pokud bude diskuse nutná,
samozřejmě rozvedu - navrhuji pro České
dráhy institut správní rady.
Zákon rovněž vymezuje vztahy těchto
vnitřních řídících složek
Českých drah k ministerstvu dopravy a k české
vládě.
Zákon kodifikuje první transformační
kroky v Českých drahách a spojuje roli správní
rady, o které jsem se zmínil, zejména s transformační
aktivitou pro nejbližší období.
Poněvadž lze předpokládat, že z
této aktivity vzejde zcela jiný podnik, než
jsou dnes České dráhy, chtěl bych
na závěr konstatovat, že tento zákon
má patrně zhruba roční platnost. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
panu ministrovi Stráskému a opět prosím
pana společného zpravodaje Blažka, aby nám
odůvodnil předloženou společnou zprávu
výborů, kterou jste obdrželi jako sněmovní
tisk 448.
Poslanec Ladislav Blažek: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
kolegyně a kolegové, zákon, který
právě projednáváme, projednal hospodářský
výbor s tím, že doplnil určité
paragrafy, které jste dostali ve společné
zprávě, a doporučil v tomto znění
s pozměňovacími návrhy tento zákon
schválit.
Ještě bych k tomu připomněl, že
je velice nutné schválit tento zákon nyní,
a to z důvodů časových. Jistě
víte, že od 1. 7. se změnila struktura řízení
Českých drah a bez schválení tohoto
zákona by se správní rada, o které
mluvil pan ministr, stala funkční až schválením
zákona.
Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
společnému zpravodaji a otevírám rozpravu,
do které se jako první přihlásil pan
kolega Kozák. Prosím ho, aby se ujal slova.
Poslanec Stanislav Kozák: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
páni ministři, vážení kolegové,
kolegyně! Dovolte mi, abych přednesl několik
poznámek a zároveň i pozměňovacích
návrhů k předloženému návrhu
zákona o Českých drahách.
První pozměňovací návrh se
týká železniční telekomunikační
sítě, neboť železnici patří
vlastní telekomunikační síť,
ale v tomto návrhu se bohužel o ní nehovoří.
Proto doporučuji, aby § 3 byl doplněn dalším
odstavcem v tomto znění: "České
dráhy jsou oprávněny zřizovat a využívat
bez povolení železniční telekomunikační
síť a železniční telekomunikační
zařízení."
Druhý pozměňovací návrh se
týká správní rady, a to § 4 b),
kde doporučuji zařadit nový odstavec k §
4 b), a to číslo 2, další přečíslovat,
který by zněl: "Za členy správní
rady Českých drah vláda jmenuje odborníky
z oblasti dopravy, financí, hospodářství,
práva a privatizace."
Domnívám se, že skutečně tato
správní rada by měla být složena
z odborníků, zejména z oblastí, o
kterých jsem zde hovořil.
Dále v souvislosti s § 4, zejména 4 i) bych
se chtěl zeptat pana ministra dopravy a případně
ho požádat, aby blíže specifikoval v tomto
zákoně, co všechno patří do oblastí
eventuálně okruhů železniční
dopravní cesty a co patří do okruhu tzv.
ostatních výkonů.
Možná, že někomu z vás se to bude
zdát být malicherné, ale myslím, že
zde je potřeba předejít určitým
nepřesnostem ve výkladu z hlediska účetnictví
i financování Českých drah. Domnívám
se, že ze zákona by to mělo být naprosto
jasné.
Nemohu mít námitky proti znění §
4 i), který se svým způsobem týká
způsobů privatizace, ale přesto mi dovolte
uvést jednu poznámku.
Domnívám se, že by mohlo dojít, opakuji
mohlo dojít, k určitým rizikům, pokud
by nebyly dodržovány předpisy Českých
drah v případě privatizace, jestliže
vpustíme na české dráhy jiný
subjekt, než jsou pouze České dráhy
a ten by se nepodřídil předpisům Českých
drah. V důsledku toho by mohlo dojít k velice vážným
kolisím. Připomínám, že toto
dávám panu ministru ke zvážení,
nepodávám v tomto smyslu jakýkoliv pozměňovací
návrh. Byl bych však velice rád, kdyby se k
tomu mohl vyjádřit.
Rovněž tak se domnívám, že v celém
návrhu zákona, přitom jde o poměrně
velkou část rozpočtu České
republiky, chybí jakýsi status nebo kontrolní
systém nad Českými drahami právě
z hlediska ministerstva dopravy.
Neupírám toto právo ministerstvu dopravy,
naopak bych si přál, aby toto právo bylo
velice zvýrazněno. Ministerstvo dopravy musí
mít, podle mého názoru, tuto kontrolní
funkci, neboť zde jsou přidělovány poměrně
značné příspěvky ze státního
rozpočtu.
Rovněž tak v celém zákoně není
uvedeno, jakým způsobem budou vyrovnávány
tzv. ztráty z veřejné dopravy, tj. vykrývání
plným jízdným a slevami poskytovanými
např. důchodcům nad 70 let, což jsme
ze zákona určili.
V § 4 l), část pátá - přechodná
závěrečná upozornění
podle mého názoru chybí termín, lhůta,
dokdy bude jmenována správní rada. Navrhuji
termín do dvou měsíců od účinnosti
tohoto zákona.
Poslední moje poznámka, připomínám
nikoliv pozměňovací návrh, se týká
určité možnosti privatizace Českých
drah. Doporučuji, aby majetek Fondu národního
majetku České republiky, získaný privatizací
majetku Českých drah, pokud k tomu dojde, bylo umožněno
používat na financování rozvoje železničních
dopravních cest. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Dále se do rozpravy hlásí pan poslanec Exner,
připraví se kolega Gross.
Poslanec Václav Exner: Pane předsedající,
pane předsedo, pane ministře, dámy a pánové,
v § 4 d) bod e) je právo správní rady
udělovat předchozí souhlas k uzavření
nájemních smluv o pronájmu pozemků,
ke kterým České dráhy vykonávají
právo hospodaření a toto právo není
žádným způsobem možno převést
na jiný orgán.
Domnívám se, že podobně, jako je tomu
ve druhé části tohoto písmene e),
pokud jde o uzavření úvěrových
smluv, kde správní rada může předem
stanovit částku, při jejímž překročení
se teprve zabývá příslušným
předchozím souhlasem, je třeba také
pro první část stanovit určitou možnost,
aby se jiný orgán zabýval udělením
předchozího souhlasu k uzavření nájemních
smluv, pokud jde o nepotřebné pozemky v rozsahu,
který může v některých případech
představovat jenom několik metrů čtverečních.
Navrhuji proto doplnit text tak, aby za slova "právo
hospodaření" byl vložen text "pokud
nepřenese toto právo v omezeném rozsahu na
jiný orgán". Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Prosím, aby se slova ujal kolega Gross.
Poslanec Stanislav Gross: Vážený pane
předsedající, pane předsedo, dámy
a pánové, nejprve se omlouvám za to, že
jsem nedal přihlášku do rozpravy písemně,
ale musel jsem se na chvíli ze sněmovny vzdálit.
Dovolte mi, abych přednesl několik pozměňovacích
návrhů, poté je předám pokud
možno v písemné formě.
Nejdříve bych se však chtěl zabývat
jinými problémy, které souvisí se
železniční dopravou, a to především
v souvislosti s tím, co se týká nás,
parlamentu, to znamená v legislativní souvislosti.
Chtěl bych upozornit na to, že mnoho problémů
pramení i z toho, že legislativa zatím dráhu
poněkud brzdí a v mnoha ohledech do značné
míry nevybočuje. Mám na mysli dosud platný
zákon číslo 51/64 Sb., o drahách,
o kterém se domnívám, že by si také
zasloužil pozornosti této sněmovny a příslušného
ministerstva v tom, aby byl upraven pro dnešní podmínky.
Ale nyní již k projednávanému tisku
419 vládního návrhu zákona o Českých
drahách.
Mám první pozměňovací návrh,
který se týká § 3, odst. 2, který
by zněl takto: "Provozem celostátních
drah se ve znění tohoto zákona rozumí
souhrn všech činností, které zabezpečují
přepravu osob a věcí na železniční
dopravní cestě celostátních drah."
Odůvodnění mé je takové, že
se domnívám, že ten původní text,
který hovoří o provozu vozidel za železniční
dopravní cestě je dosti úzký a domnívám
se, že ten souhrn provozu celostátních drah,
tak jak jej navrhuji pro přepravu osob a věcí,
je do značné míry širší,
neboť ten původní text si myslím, že
nezahrnuje všechny činnosti na dráze, tak jak
ve skutečnosti je.
Další pozměňovací návrh
se týká § 4, kde navrhuji nový text,
je to na str. 2 tohoto odstavce a zněl by takto: "Železniční
dopravní cestou se pro účely tohoto zákona
rozumí část železniční
dráhy, určená k provozu železničních
kolových vozidel a železniční zařízení,
nutná k zabezpečení pohybu železničních
kolových vozidel a zajištění bezpečnosti
železničního provozu." Odůvodnění
je zde podle mého soudu takové, že ten původní
text, který hovoří o tom, že železniční
dopravní cestou se pro účely tohoto zákona
rozumí cesta určená k dopravě atd.,
domnívám se, že ta cesta, jak je v původním
návrhu, nepostihuje celou problematiku, kterou by tento
paragraf měl řešit, neboť část
cesty, jak ji navrhuji já v tomto návrhu, tzn. ten
text "přepravu osob a věcí" výstižněji
hovoří dle mého názoru o tom, co železniční
dopravní cestou ve skutečnosti jsou.
Další pozměňovací návrh,
který navrhuji, je k § 4b odst. 1, kde bych navrhoval
toto znění: "Správní radu tvoří
13 členů navrhovaných, jmenovaných
a odvolávaných vládou." Pozměňovací
návrh dávám v tom smyslu, neboť původní
text předpokládá, že by to navrhovala
vláda na návrh ministra dopravy. Domnívám
se, že v této správní radě by
měli být zástupci i jiných resortů
než ministerstva dopravy, mám na mysli především
ministerstvo hospodářství a ministerstvo
obrany. Vím, že původní návrh
toto nevylučuje, ale domnívám se, že
pokud toto bude v kompetenci pouze ministra dopravy, je pochopitelné,
že on se bude snažit hájit zájmy svého
resortu a domnívám se, že pokud by byl přijat
můj pozměňovací návrh, že
by toto do určité míry vyloučilo.
Další návrh mám k § 4d písm.
e), kde navrhuji nový text, který by zněl
takto: jedná se o správní radu a o to, co
správní rada by měla schvalovat. Já
navrhuji, aby mohla "udělovat předchozí
souhlas k uzavření úvěrových
smluv, převyšuje-li poskytnutý úvěr
částku stanovenou správní radou".
Vypouštím zde tedy tu část, která
hovoří o tom, že by měla tato správní
rada rozhodovat i o pronájmech pozemků. Domnívám
se, že pokud by správní rada měla rozhodovat
o pronájmech všech pozemků, kterých
je nyní v pronájmu přes tisíce, že
by asi ta její činnost byla do značné
míry technicky nemožná, nehledě na to,
že tento problém řeší železniční
přepravní řád a příslušné
služební předpisy a další služební
opatření státní organizace České
dráhy.
Další pozměňovací návrh
mám k § 4f, odst. 2, který by zněl takto:
"Generální ředitel rozhoduje o všech
záležitostech Českých drah, pokud nejsou
tímto zákonem vyhrazeny do působnosti správní
rady nebo ministerstva dopravy." V tom původním
návrhu není zahrnuto ministerstvo dopravy a já
se domnívám, že dosud platný zákon
o drahách obsahuje celou řadu záležitostí,
o kterých rozhoduje ministerstvo dopravy. Domnívám
se, že to v této předloze chybí.
Pak bych měl jeden dotaz a poté bych možná
stáhl pozměňovací návrh k §
4i odst. 1. Jedná se o to, že zde jsou určeny
dva samostatně hospodařící celky na
Českých drahách, já bych zde měl
otázku na pana ministra, která se týká
výnosu státního zmocněnce pro České
dráhy, který byl vydán tuším
někdy v polovině června s účinností
od 1. 7. 1993, zřizoval tři divize v rámci
působnosti Českých drah, jestli to není
trochu v rozporu s tím, co ministerstvo dopravy předkládá.
Konkrétní pozměňovací návrh
k tomu nyní nepředkládám.
Potom mám předposlední pozměňovací
návrh k § 4j odst. 1, který by měl znít
takto: "České dráhy umožní
na základě smlouvy užívání
železniční dopravní cesty pro přepravu
osob a věcí jiným osobám oprávněným
podnikat ve veřejné železniční
dopravě při splnění podmínek
stanovených právními předpisy pro
provozování celostátních drah."
Domnívám se, tak jak je to v tom původním
návrhu, užívání železniční
dopravní cesty je do značné míry nepřesné
a podle § 4 tohoto zákona by prakticky umožnilo
používání i ostatních částí,
kterými se rozumí podle § 4 tuším
železniční cesta. Mám na mysli třeba
i zabezpečovací a sdělovací zařízení,
popřípadě pozemky, na kterých mohou
tato zařízení stát. Takže domnívám
se, že tento můj pozměňovací
návrh by daleko výstižněji a přesněji
určoval, o které smlouvy o užívání
železniční dopravní cesty by se mohlo
jednat.
To je můj poslední pozměňovací
návrh, ano návrhy odevzdám písemně.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka. Děkuji,
dále se už nikdo do rozpravy nehlásí,
takže rozpravu končím a ptám se pana
ministra a pana společného zpravodaje, zda si přejí
okamžitě reagovat nebo chtějí dobu na
zpracování.