Poslanec Stanislav Pěnička: Mám dva
pozměňující návrhy.
Jednak k bodu 27 v § 14 odst. 2, písm. b) - nahradit
text podle odst. 5 až 8. Text bude znít: "Podle
odstavců 5 až 9." - Čili jedná
se pouze o změnu číslovky z osmičky
na devítku.
Druhý návrh můj je, aby se o bodu 48 na druhé
straně společné zprávy v § 37
u číselného kódu nomenklatury sazebníku
révová vína podle § 35 odst. 1, písm.
a) a odst. 2 vyrobená plátcem daně z vlastní
produkce hroznů 4,62, aby se o tomto bodu hlasovalo odděleně.
Svůj návrh odůvodňuji tím,
že spotřební daň neovlivňuje
cenu vína. Dalším snížením
spotřební daně poškozujeme tak právě
domácí producenty. Když si uvědomíme,
že třeba litr španělského vína
franco - hranice stojí 1,80 Kč, pak bychom naopak
velmi ublížili domácím producentům.
To je tedy z mé strany všechno. Jinak k připomínkám,
které nebyly zařazeny do společné
zprávy, nevím, co vedlo ústavně právní
výbor nahradit 500 litrů číslovkou
tisíc, chtěli snížit spotřební
daň na 5 korun za litr, a výbor pro sociální
politiku a zdravotnictví snížil spotřební
daň u vína na 6,20 Kč. Myslím si,
že to jsou připomínky, které byly právem
nezařazeny do společné zprávy. Toť
vše.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Pěničkovi, slovo má pan poslanec Jan Jegla
se svým pozměňovacím návrhem,
připraví se pan poslanec František Kačenka.
Poslanec Jan Jegla: Vážený pane předsedo,
kolegyně, kolegové, samozřejmě jako
Moravák budu mluvit k vínu.
Stalo se to takovým dobrým zvykem, že se někdy
říká, jaký kdo má k tomu vztah.
Já už k tomu nemám vztah žádný,
poněvadž jsem vinohrad v zimě vyklučil,
takže už mám k vínu vztah asi takový
jako vy - piju ho, jinak se ale od vás možná
liším tím, že jsem znalý problematiky
vinařství.
Vyklučení samozřejmě nebylo způsobeno
tím, že bych na to neměl čas, ale je
to naprosto nerentabilní záležitost, dneska
už, v drobném. Samozřejmě v rodině
už nikdo v tom dnešním tempu motykou kolem hlav
mávat nechce jedině manželka, která
by tou motykou mávala leda kolem této hlavy.
Takže dostal jsem se do situace vinaře bez, takže
mám skutečně zájem o ostatní.
Pan místopředseda vlády tady naznačil,
jakým způsobem by se daly některé
daňové záležitosti u vína řešit.
Možná, že by to bylo účinné
- říkám možná, protože už
je v každém případě pozdě.
Dneska je skutečně situace taková - to už
tady i společný zpravodaj naznačil - že
k nám jde víno v hodnotě 1,80 Kč.
Běžně, jestliže požádáte,
tak vám ho dopraví i k bytu v cisterně za
10 Kč, jsou to vína španělská,
většinou, portugalská.
Myslím si, že nikdo z vás nepochybuje o tom,
že jsou to ceny dumpingové - já neznám
vinaře, který by i v zahraničí vyrobil
víno za 1,80 nebo v Rakousku za 2 šilinky, tam vám
za tohle víno určitě nikdo neprodá.
Proto bych vás chtěl požádat, abyste
před hlasováním se dívali na láhev
vína trochu jinak. Ne na láhev jako alkohol, takového
druhu, jako je borovička, vodka atd., kde stačí
pouze trochu bramborového škrobu - ale abyste za tou
lahví viděli práci lidí, kteří
tam jsou. Abyste viděli tu krajinu - ne jenom jižní
Moravu, ale i v Čechách - protože by se mohlo
stát, že by pomalu ty vinice vymizely. Ten vinohrad
jsem nevyklučil jenom já, ale i několik mých
známých - na Bzenecku došlo k likvidaci podnožových
vinic, já vím minimálně o 20 ha. Abych
vysvětlil, co to jsou podnožové vinice - jsou
to vinice, kde se - lapidárně řečeno
- vyrábějí sazenice. Takže ty byly vyklučeny,
protože nikdo vinohrad nesadí, nikdo nepodsaďuje
zlikvidované hlavy a čeká, co se bude dít.
Já se osobně domnívám, že je
obrovský rozdíl mezi vinaři, kteří
vyrábějí víno např. tím
způsobem, že dovezou víno ze zahraničí,
něco přikoupí, namixují to a vyrobí
z toho např. ostravský Kahan, známý
bolehlav.
Ale jsou vinaři takoví, kteří vyrobí
to víno tak, že jsou spojeni s půdou, kdy 4
roky nic jiného nedělají, než vlastníma
rukama na tom vinohradě pracují, protože během
4 let je to jenom práce a tvrdá práce, práce
na slunku, která nenese nic.
Doporučil bych tomu referentovi, který skutečně
zpracovával návrh této daně, aby v
rámci takzvané agroturistiky, která má
dneska zachránit zemědělství, do toho
vinohradu přišel. Já bych mu to rád
zprostředkoval, pokud by si donesl jenom ochranný
krém s nějakým vysokým číslem
- studenou vodu na pití a polévání
horké hlavy zajistíme zadarmo.
Přimlouvám se, aby sněmovna schválila
návrh tak, jak byl formulován ve společné
zprávě. Domnívám se, že je rozumný.
Ale pro případ, jestliže ho neschválí,
navrhuji, aby v § 37 byla odpovídající
položka rozdělena: a) ve znění společné
zprávy, tzn. 162 a b) stávající znění,
uvedené v zákoně 587/1992 Sb. Vysvětlím,
co tím myslím.
Částkou 7,80 Kč by byli skutečně
zdaněni výrobci vína, kteří
k té výrobě přicházejí
výrazně po haluzi. To znamená, že koupí
něco za babku a draze prodají.
Myslím, že i moji dva kolegové, kteří
mě potkali na hotelu a ptali se, jestli nemám nějaké
víno, že nebudou kupovat od zlodějů
sedmičku za 107 Kč, která se běžně
na Moravě koupí za 25, 30 Kč, že i tuto
záležitost tady podpoří.
Dále bych se přimlouval za to, pokud by sněmovna
neuznala za vhodné podpořit návrh ve společné
zprávě v § 34, aby tento paragraf zůstal
v původním znění, kde se říká
500 litrů na každou fyzickou osobu.
Mé pozměňovací návrhy jsou
tedy podmíněny tím, jestli budou či
nebudou schváleny návrhy ve společné
zprávě.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Janu Jeglovi, slovo má pan poslanec František Kačenka,
připraví se pan poslanec František Brožík
se svým pozměňovacím návrhem.
Poslanec František Kačenka: Pane předsedo,
dámy a pánové, původně jsem
nechtěl vystupovat, ale pan Kočárník
mě přesvědčil o tom, že krátké
vystoupení k podání pozměňovacího
návrhu bude nutné.
Rovněž jako pan ministr se domnívám,
že snížení spotřební daně
u vína tuto problematiku nevyřeší, že
skutečně bude nutné přijmout ochranářská
opatření, ale i vinařský zákon.
To ale není problém krátké doby, je
to problém dlouhodobější, a proto se
domnívám, že snížení spotřební
daně by bylo alespoň tím politickým
signálem, že vláda i poslanci nechtějí
naplňovat státní pokladnu za každou
cenu, že jsou pro ně i jiné cíle, a
tímto cílem je zachování svérázné
krajiny jižní Moravy, protože tam převážně
se soustřeďuje produkce vína a vinohradnictví.
Proto bych si dovolil podat pozměňující
návrh v tom znění, jak je uveden ve společné
zprávě, který již byl přijat
ústavně právním výborem, který
právě vylučuje problém dvojího
zdanění, že by byla jinak zdaňována
domácí produkce a jinak produkce, která se
dováží.
Navrhuji následující znění
bodu 55. V § 37 se u číselného kódu
nomenklatury celního sazebníku 2204, révová
vína podle § 35 odst. 1 písm. a) a odst. 2
mění na - sazba 7,80 Kč/litr na 5,- Kč/litr,
u číselného kódu nomenklatury celního
sazebníku 2204 se vypouští text tokajská
vína podle § 35 odst. 1 písm. b), vypouští
se též sazba daně 0 Kč/litr.
Dodávám, že snížení sazby
u vína o 1 Kč představuje dopad do státního
rozpočtu zhruba 180 miliónů Kč.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Kačenkovi. Slovo má pan poslanec František
Brožík s pozměňovacím návrhem.
Připraví se pan poslanec Josef Ullman.
Poslanec František Brožík: Vážený
pane předsedo, pane ministře, dámy a pánové,
předem bych chtěl upozornit tuto sněmovnu,
že jsem kuřák a nemám tedy na svém
pozměňovacím návrhu žádný
osobní zájem, ale přesto, pokud by byl přijat,
ho budu samozřejmě podporovat.
Jedná se opět o již zmiňovaný
bod 61 parlamentního tisku 403, kterým se mění
a doplňuje zákon České národní
rady o spotřebních daních v následujícím
znění. Nejprve přečtu svůj
pozměňovací návrh a pak podám
krátké zdůvodnění. Pozměňovací
návrh zní: v § 40 u číselného
kódu nomenklatury celního sazebníku 2402
se sazba daně pro cigarety filtrové, délky
nad 70 mm, tj. 0,46 Kč/kus, nahrazuje sazbou 0,52 Kč/kus
a pro cigarety provazcové a cigarety filtrové délky
do 70 mm včetně 0,27 Kč/kus se nahrazuje
sazbou 0,30 Kč/kus.
Pozměňovací návrh ke změně
spotřební daně z tabákových
výrobků navrhuji jako lineární zvýšení
spotřební daně z tabákových
výrobků v § 40 číselného
kódu nomenklatury celního sazebníku 2402
cigarety filtrové v délce nad 70 mm o 0,06 Kč/kus
a u cigarety provazcové a cigarety filtrové délky
do 70 mm včetně o 0,03 Kč/kus. Představuje
to lineární zvýšení spotřební
daně o 13% u všech druhů cigaret.
Jednotné zvýšení daně na cigarety
tak jak tady bylo několikrát předkládáno
- přesto, že z hlediska daní a finančnictví
je samozřejmě prospěšnější,
i z hlediska zdravotního - má negativní důsledky
na spotřebitele i na trh. Mám zde přehled
o údajích na trhu České republiky,
ve kterých se vychází ze skutečnosti
prodeje cigaret od ledna do dubna 1993. Z toho se pak prováděl
celkový propočet spotřeby cigaret u nás.
Vyplývá z toho, že cigarety 70 mm se prodají
asi ve výši 8 miliard cigaret, což představuje
46,6% z celkového prodeje a cigarety King size, tj. nad
70 mm, 9,2 miliardy cigaret, což představuje 53,4
% celkového prodeje.
Jsem přesvědčen, že malý člověk,
průměrně vydělávající
občan, který má méně peněz,
platí zvýšené daně sám,
což je z hlediska sociálního nespravedlivé.
Provazcové a filtrové cigarety do 70 mm budou neprodejné,
protože se dostanou na stejnou cenovou úroveň
jako dnes prodávané cigarety King size, např.
Petra nebo Sparta. Celkové zvýšení způsobí,
že drahé cigarety budou zhruba o 5 korun zvýhodněny
proti těmto krátkým malým cigaretám.
Je samozřejmé, že tím zamezujeme i dovozu
cenově přiměřených 70 mm dlouhých
lehkých cigaret, což půjde také na náklady
kuřáků s nízkými příjmy.
Výroky, že se 70 mm cigarety jsou více nezdravé,
nejsou podle mého názoru pravdivé, neboť
mají stejné hodnoty nikotinu a kondenzátu
jako cigarety King size. Pro porovnání vám
mohu sdělit, že cigarety Petra a Sparta mají
v průměru 1,3 mg nikotinu a 1,2 mg nikotinu, cigarety
Start a Mars mají 1,0 mg nikotinu a 0,9 mg nikotinu. Cigarety
Petra a Sparta mají 21 mg kondenzátu, cigarety Start
a Mars mají 17 a 15 mg kondenzátu. Odpovědi
na otázky spotřebitelů rovněž
v jiných evropských zemích ukázaly,
že kuřáci obyčejně kouří
denně určitý stálý počet
cigaret, což znamená, že kouření
kratších 70 mm cigaret bude znamenat i menší
spotřebu tabáku.
Tento pozměňovací návrh znamená
lineární zvýšení o 12 - 13 procent
stávajících daňových tarifů
a přinese 0,79 miliardy Kč navíc do státního
rozpočtu.
Pokud by neprošly ani přede mnou dané pozměňovací
návrhy, případně tento, chtěl
bych, aby sněmovna přijala v tomto směru
usnesení, které by zavazovalo vládu České
republiky připravit harmonizaci spotřební
daně tabákových výrobků s daňovým
systémem pro tabákové výrobky, platným
v zemích ES, tak aby nová úprava vstoupila
v platnost od 1. 1. 1995.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Brožíkovi. Slovo má pan poslanec Josef Ullman.
Připraví se pan poslanec Uřičář.
Poslanec Josef Ullmann: Vážený pane
předsedo, vážená vládo, dámy
a pánové, nepřednesu žádný
pozměňovací návrh, nicméně
se domnívám, že musím k projednávané
problematice přidat několik slov.
My jsme to tady nikdy nahlas nevyslovili, ale ve skutečnosti
hovoříme o narkomanii. Kouření je
zatím považováno za nejlehčí
stupeň narkomanie, nicméně je to návyková
látka a jedná se o narkomanii. Myslím, že
je třeba to říci nahlas. Jestliže to
ale nahlas vyslovíme, musíme začít
uvažovat také v kritériích, v jakých
uvažujeme o narkotických látkách a jejich
spotřebě. Světové zkušenosti
zatím hovoří o tom, že restrikce, případně
prohibitní snahy, nevedou k cíli, k omezování
konzumace těchto látek.
Domnívám se, že poměrně daleko
se dostaly USA, kde již kouření není
módou a patří k dobrému tónu
a vychování nekouřit. Nedocílily toho
ovšem tím, že by různým způsobem
postupně zdražovaly cenu cigaret. Toto je slepá
ulice.
V čem je navíc ještě závadná
a špatná? Já jsem se velkou část
svého života pohyboval v prostředí Vítkovic,
což je dnes dosti devastovaná čtvrť. Viděl
jsem tam mnohé typy lidí, kteří nejen
silně kouřili, ale i pili. I v minulosti dosti často
docházelo ke zvyšování těchto
cen, neboť to bylo populární zvýšení,
stát přišel k penězům a nikdo
si netroufl protestovat, protože by se zcela morálně
deklasoval. Pokaždé, když k takovému zvýšení
cen došlo, říkal jsem si - rodiny těchto
pijáků a kuřáků budou teď
mít trochu méně peněz. To je reálný
důsledek této věci. Nedělejme si iluze,
že velmi významným faktorem pro snížení
konzumace cigaret může být zvyšování
ceny. Ano, okrajový význam mít může.
Aby však tento vliv mohl fungovat, předpokládá
se, že dotyčný jedinec ještě není
drogově závislý natolik, aby svou vůlí
nedokázal tuto závislost ovlivnit. Takoví
jedinci mohou ještě reagovat pozitivně.
Jestliže však hovoříme o lidech, kteří
jsou skutečně drogově závislí
buď na alkoholu nebo na cigaretách, zvýšení
ceny nemá na konzumaci vliv. Jde o drogově závislé
lidi, a toto by si měli uvědomit i lékaři.
Tito lidé reagují jinak. Nereagují racionálním
způsobem, protože právě díky
své drogové závislosti nejsou schopni tímto
způsobem reagovat.
Domnívám se, že bychom vůbec jako sněmovna
měli začít hovořit o problematice
drogové závislosti obecně. Zjevně
je naším úkolem, abychom hledali cesty, jak
narůstající drogovou závislost našimi
slabými silami, ale přece jen, se pokusili ovlivňovat
pozitivně, ale to chce systémové řízení,
to chce úplně něco jiného než
je tady navrhováno. Osobně to považuji pouze
za současný parlamentní folklór.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Ullmannovi. Omlouvám se panu poslanci Uřičářovi.
Chci ho požádat, aby se smířil s tím,
že ve smyslu jednacího řádu dám
nyní přednost příspěvku pana
poslance Dalibora Matulky, protože jeho přihláška
oznamuje podání pozměňovacího
návrhu, zatímco pan poslanec Uřičář
pozměňovací návrh nepodává.
Poslanec Dalibor Matulka: Pane předsedo, dámy
a pánové, mám pozměňovací
návrh pro případ, že by došlo ke
změně § 35 odst. 1 písm. a) odst. 2
- vyrobená plátcem daně z vlastní
produkce hroznů 4,62 korun na jeden litr. Pokud by díky
nějakému pozměňovacímu návrhu
došlo ke zvýšení této částky,
v tom případě podávám pozměňovací
návrh ten, aby - a je to nezařazená připomínka
ve společné zprávě k bodu 48 - sněmovna
přistoupila na to, co navrhl ústavně právní
výbor, to znamená v § 34 odst. 1 číslovku
500 nahradit číslovkou 1000.
Ještě jednou zopakuji: Pokud by se měla sazba
daně vína zvýšit oproti tomu, co je
navrhováno ve společné zprávě,
navrhuji přijmout verzi, kterou nabídl ústavně
právní výbor, a sice z 500 l učinit
1000 l, bez ohledu na to, jak dopadne hlasování
k případnému pozměňovacímu
návrhu pana kolegy Jegly, to znamená, zda se bude
toto ustanovení vztahovat na fyzickou osobu nebo na členy
rodiny atd.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Matulkovi. Slovo má pan poslanec Uřičář
a je posledním přihlášeným do
rozpravy.
Poslanec Jiří Uřičář:
Vážený pane předsedo, kolegyně
a kolegové, ve svém příspěvku
chci podpořit společnou zprávu, tisk Poslanecké
sněmovny 436, k novele zákona 587 o spotřebních
daních.
Svým vystoupením samozřejmě nechci
vsugerovat sněmovně, že se projednává
vinařský zákon. Vzhledem k tomu, že
pocházím z jižní Moravy a celou dosavadní
praxi jsem prováděl tamtéž, nemohu se
vyhnout části novely, která se přímo
dotýká zdanění vína. Přestože
jsem pracoval v zemědělství ve vinařské
oblasti, musím uvést, že nejsem žádným
podnikatelem zabývajícím se zpracováním
révového vína ani jeho obchodováním.
Můj pozměňovací návrh, jak
je uveden ve společné zprávě k bodu
48, opírám o dostatečné informace
a zkušenosti z praxe. Dovolím si velmi zjednodušeně
problematiku vysvětlit.
Záležitost výroby vína je v České
republice prakticky záležitostí tří
okresů na jihu Moravy a něco málo kolem Mělníka.
Z těchto důvodů se může zdát
tato záležitost pro zbytek sněmovny nezajímavá.
Chci objasnit, proč je důležité, aby
producent vinných hroznů byl zároveň
i jeho zpracovatelem.
Ve vinařsky vyspělých zemích umí
pěstitelé využít krajových nebo
- chcete-li - regionálních odlišností
jednotlivých kultivarů révy vinné.
Tyto kultivary samozřejmě odděleně
zpracovávají nejen podle oblastí, ale dokonce
podle jednotlivých viničních tratí
nebo viničních hor. Tím je navenek vytvořen
předpoklad výroby vysoce kvalitního značkového
nebo odrůdového vína, které je nejen
konkurenceschopné, ale především je
vyroben skutečně potravinářský
výrobek možný nazvat pochutina. Naproti tomu
giganticky postavené zpracovatelské kapacity u nás
nejsou schopny odděleně zpracovat surovinu nejen
podle odrůd, ale už vůbec ne podle jednotlivých
viničních tratí. Tím samozřejmě
dochází k ekonomicky pozitivnímu využití
zpracovatelských kapacit, ale výsledkem je pouze
stolní nebo konzumní víno, kvalitativně
nesrovnatelné s tzv. víny odrůdovými
a kvalitními.
Absencí kvalitních odrůdových vín
z domácí suroviny si mohou tito velkozpracovatelé,
nyní akciové společnosti, dovolit dovážet
dále tzv. cisternová vína ze západní
Evropy, třetího kvalitativního stupně,
jejichž scelením s našimi produkty lze vyrobit
zase stolní konzumní víno průměrné
nebo pochybné kvality.
Toto samozřejmě ohrožuje budoucnost našeho
vinařství, ale lze jen předpokládat,
že po zelenině, ovoci, nyní tabáku,
ztratí naše zemědělství další
významnou technickou plodinu. Podporou zpracování
hroznů u prvovýrobce se významně ovlivní
produkce kvalitních odrůdových vín
a podstatným způsobem se eliminuje dovoz na zpracování
nekvalitních, k pálení určených
vín.
Samozřejmě nejsem proti dovozu lahvových
vín. V současné době je využíváno
zpracování hroznů u prvovýroby cca
10% z celkové produkce vína. Z tohoto důvodu
můžeme být klidní ve vztahu ke GATTu,
neboť se nezvýhodňuje tuzemský výrobce,
ale pouze výrobce, který používá
svoji vlastní surovinu.
Dalším krokem by mělo být v co nejkratší
době přijetí vinařského zákona,
který je prakticky nedílnou součástí
komplexu zákonů v zemědělsky a vinařsky
vyspělých zemích. Na námitku, že
se vytváří výhodnější
tržní prostředí pro určitou podnikatelskou
skupinu, musím odpovědět, že tímto
návrhem se odstraní výhoda bývalých
vinařských závodů, nyní akciových
společností, které svým dominantním
postavením neseriózně tlačí
nákupní ceny hroznů pod hranici rentability
s vědomím, že tyto produkty nelze zamrazit
nebo jinak uchovat a i s tím, že to nejsou jednoleté
plodiny, které se dají po sklizni bez problémů
zrušit.
Žádám vás, páni kolegové
a kolegyně, o podporu mého návrhu, i když
by se mnohým mohlo zdát o nějakém
"lobování", ale ujišťuji vás,
že mně skutečně jde o české
nebo chcete-li českomoravské vinařství.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Jiřímu Uřičářovi. Mezitím
se situace přihlášených poněkud
změnila. Přihlásil se především
pan poslanec Mach. Oznamuje podání pozměňovacího
návrhu, proto dostává přednost ve
smyslu jednacího řádu. Dále jsou připraveni
diskutovat pan místopředseda Ledvinka a poslanec
Kozák.
Poslanec Karel Mach: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, přiznám se,
že jsem nechtěl původně podávat
pozměňovací návrh, protože daně
nejsou mojí doménou, ale po přečtení
tisku 403 tak učiním.
Navrhuji, aby v § 18 byl vypuštěn odst. 2 a případně
z § 20 bylo vypuštěno písm. b).
Důvod, který mě k tomu vede je tento: Ve
zdůvodnění tisku 403 se k bodu 33 a 34 píše,
že úprava § 18 odst. 1a § 20 písm.
a) uvádí ustanovení o zdaňování
vybraných výrobků, které jsou předmětem
státních hmotných rezerv, do souladu se zákonem
97/1993 Sb. o působnosti státních hmotných
rezerv. S tím souhlasím, ale pod tím se píše,
že v souvislosti s tím je upraveno i ustanovení
§ 23 odst. 2 a na straně 29 se píše, že
úprava § 18 odst. 2 a § 20 písm. b) poskytuje
legislativní předpoklady pro zamezení daňových
úniků atd.
Naopak se domnívám, že tímto zdaněním
podle odst. 2, § 18 dojde k tomu, že budou zdaňovány
výrobky, které jsou nezbytně potřeba
pro zabezpečení chodu sušáren, výroby
úsušků a různé tzv. tárubky
a další věci, které jsou v provozu,
některé chladírenské věci atd.,
které za ceny nákupu s tímto zdaněním
už při nákupu těchto produktů,
kdy začnou být plátcem daně ty fyzické
nebo právnické osoby, které získají
směsi právě z destilátů, primární
destilace atd. Je to pro zemědělství neúnosné.
Kdyby se stalo, že tento rok bude při sklizni deštivější,
než bylo tři roky zpět, mám obavy z
toho, že neusušíme, a to nejen státní
statky, ale zejména začínající
soukromníci, u kterých to bude ještě
horší a kteří nemají napojeny
vlastní čerpací stanice, vlastní stáčírny,
vlastní cisterny apod. Čili tento návrh doporučuji.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Machovi. Slovo má poslanec Černý, který
se právě přihlásil s pozměňovacím
návrhem, a připraví se pan místopředseda
Ledvinka.
Poslanec Jan Černý: Pane předsedo,
dámy a pánové, můj pozměňovací
návrh se opět bude týkat sazby daně
na révová vína. Chtěl bych podmínit
podání tohoto pozměňovacího
návrhu, že by o něm bylo hlasováno pouze
v případě, že nebudou přijaty
jiné pozměňovací návrhy.
Můj pozměňovací návrh zní,
aby v § 37 se u číselného kódu
nomenklatury celního sazebníku 2204 vložila
položka daně u písm. a) 6 Kč. Považuji
to za vstřícný krok směrem k vinařům,
jako signál parlamentu a vlády k tomu, že máme
zájem o produkci vína na území České
republiky.
Zdůvodním ještě proč 6 Kč.
Vzhledem ke sjednocení daně ve vládní
novele u vín perlivých a šumivých a
k zavedení daně u vín tokajských je
možné počítat se zvýšeným
příjmem do státního rozpočtu
a snížení daně u révových
vín na 6 Kč by zhruba odpovídalo vyrovnané
bilanci u této komodity.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Černému, slovo má místopředseda
pan Karel Ledvinka, připraví se poslanec Stanislav
Kozák.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, v úvodu
bych chtěl říci, že podle usnesení
288 nemám na věci zájem. Podotýkám,
že jsem před rokem a půl přestal kouřit
cigarety, jsem téměř abstinent. Chtěl
bych promluvit nejen jako poslanec, ale i jako místopředseda
s gescí za ekonomii.
1. ledna 1993 byla zavedena v České republice nová
daňová soustava a příprava, která
jí předcházela, byla velice složitá.
Předeslal bych: Pamatujete se, jak jsme schvalovali daňové
zákony? Pamatujete se, co jsme tam nadělali hloupostí?
A nyní stojíme přesně před
stejným problémem, udělat totéž.
Poprosil bych o jednu laskavost. Za rozpočet, který
my schválíme, odpovídá exekutiva.
Ať se o něj stará, ať má eventuální
korekce, které vycházejí z různých
změn předpisů evropských - jako třeba
u cigaret - a jim se tato novela navržená vládou
blíží. Nebo jiné podmínky. Ty
vycházejí z toho, že vláda vládne
a my jsme - podle mého názoru - jenom od toho, abychom
kontrolovali, aby se nedopustila toho, aby z ekonomického
rámce vyšla.
Mluvíme zde o lobbysmu a o zdravotních podmínkách
při kouření cigaret. Pánové
a dámy, my především musíme přece
změnit systém zdanění. Musíme
nepřímé daně pojištění
zdravotní atd. - přenést do fáze pojištění,
snížit práh povinného pojištění
a za své zdraví činit odpovědným
občana. Nemůžeme přece takto podvádět
daňového poplatníka jakýmsi schováváním
za to, že ten či onen bude mít menší
daně. Moc vás prosím, abychom dali důvěru
vládě, protože to je její úkol.
Nedoporučuji, moc vás prosím, abychom dělali
velké korekce sazeb, protože k 1. lednu musíme
připravit systém, který chceme. Dokonce jsme
uložili vládě, aby tyto korekce udělala
před přípravou rozpočtu. Budou v září.
Moc prosím, abyste nedělali jakékoliv korekce
a přijali stanovisko vlády. Děkuji vám.