Poslanec Josef Ullmann: Vážení přítomní,
protože jsem byl vyzván k odpovědi, vystoupím
stručně. Komunistického kádrováka
jsem viděl, viděl jsem jich celou řadu, odeesáckého
kádrováka zatím neznám.
Předseda PSP Milan Uhde: Slovo má pan poslanec
Eduard Zeman, hlásí se s procedurálním
návrhem. Připraví se pan poslanec Kuchař.
Poslanec Eduard Zeman: Vážený pane předsedo,
vážená vládo, vážené
kolegyně a kolegové, vzhledem k tomu, že jsme
v podstatě zamítli znění společné
zprávy, obávám se, že bychom mohli ztratit
to, co na ní bylo velmi důležité, a
to je žádost na vládu. Proto bych chtěl
podat procedurální návrh, aby sněmovna
přijala doprovodné usnesení k projednávanému
zákonu ve znění:
"Poslanecká sněmovna žádá
vládu České republiky, aby urychleně
připravila návrh nového zákona o vysokých
školách."
Předseda PSP Milan Uhde: Pane poslanče, součástí
vašeho návrhu by měla být představa,
kdy bychom měli hlasovat. Okamžitě, nebo po
skončení rozpravy? (Zeman: Po skončení
rozpravy.) Děkuji, zaznamenávám si váš
procedurální návrh a neopomenu o něm
dát hlasovat.
Nyní má slovo pan poslanec Vlastislav Kuchař.
Poslanec Vlastislav Kuchař: Vážený
pane předsedo, vážení ministři,
dámy a pánové! Na základě odůvodnění,
která zde byla uvedena již ve vystoupeních
několika předřečníků,
předkládám pozměňovací
návrh, a to vypustit čl. II z navrhovaného
textu.
Dovolil bych si uvést ještě jednu skutečnost
a věřím, že bude vstřícně
pochopena.
Chtěl bych oslovit všechny, kteří se
v posledních chvílích, nevím pod vlivem
čeho, začínají vyžívat
ve slovních půtkách, jichž jsem byl
i jako televizní divák v dřívější
době svědkem na půdě zaniklého
federálního sboru.
Chci říci, že to nemá smysl, protože
se pravděpodobně navzájem nepřesvědčíme.
Televizní kamery zde nejsou a volební kampaň
se zde nedělá. Děkuji všem za pochopení.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Kuchařovi. Dále se hlásí pan poslanec
Radim Špaček. Má slovo. Dále se připraví
pan poslanec Vorlíček.
Poslanec Radim Špaček: Pane předsedo,
páni ministři, dámy a pánové,
velmi nerad bych získal pověst notorického
odkladače, nicméně v tuto chvíli se
domnívám, že by bylo zcela na místě,
kdyby ještě před uzavřením rozpravy
byly shromážděny všechny pozměňující
návrhy, které by byly rozdány členům
sněmovny, a poté aby následovala přibližně
dvacetiminutová přestávka pro jednání
klubů před uzavřením rozpravy a před
závěrečným hlasováním.
Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Doporučuji, abychom
o tomto návrhu hlasovali, protože je to procedurální
návrh. Ještě dříve se však
táži pana poslance Vorlíčka, který
se hlásil dříve, než byl předložen
tento návrh, zda si přeje promluvit teď, nebo
až po hlasování. (Po hlasování.)
Budeme proto hlasovat o návrhu pana poslance Radima Špačka,
aby byla rozprava přerušena ještě předtím,
než bude uzavřena.
Kdo je pro přijetí tohoto procedurálního
návrhu, ať zvedne ruku! 70.
Kdo je proti? 16.
Kdo se zdržel hlasování? 52.
Konstatuji, že tento návrh pana poslance Radima Špačka
těsnou většinou dvou hlasů byl přijat.
Rozprava je tedy přerušena.
Konstatuji, že jakmile bude znovu zahájena, je prvním
přihlášeným do ní pan poslanec
Vorlíček. Doufám, že nestojí
nic v cestě tomu, abychom se věnovali projednávání
dalšího bodu. Jde o
Dříve se však s faktickou poznámkou
hlásí pan poslanec Benda.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedo,
omlouvám se, ale domnívám se, že návrh
pana poslance Špačka byl návrhem na ukončení
jednání před ukončením rozpravy,
takže se domnívám, že není problém,
aby zazněly příspěvky těch,
kteří jsou ještě přihlášeni.
Je totiž třeba, aby zazněly pozměňovací
návrhy, abychom poté měli na klubech o čem
jednat. (Námitky.)
Bylo rozhodnuto "před ukončením rozpravy",
nikoliv v tuto chvíli. Kdo je tudíž přihlášen,
nechť ještě vystoupí.
Předseda PSP Milan Uhde: Prosím pana poslance
Špačka, který je v této souvislosti
největší autoritou, aby vyložil, zda svůj
návrh mínil tak, že přerušíme
rozpravu okamžitě, nebo po doznění posledního
přihlášeného a jeho příspěvku.
Poslanec Radim Špaček: Navrhoval jsem to tak,
jak říkal kolega Benda, tj. až nebudou přihlášky
do rozpravy, aby byly shromážděny všechny
do té doby podané pozměňující
návrhy a poté byla přerušena rozprava.
Takto jsem chápal svůj návrh.
Předseda PSP Milan Uhde: Domnívám
se, že tento výklad je docela dobře možný.
Byli bychom se mohli domluvit gentlemansky, že rozpravu např.
znovu otevřeme v případě, že
budou relevantní přihlášky, ale jestli
sněmovna hlasovala takto, doporučuji přijmout
tento výklad. Je logický, protože co by si
zpravodaj počal s neukončenou rozpravou?
Dávám proto slovo poslanci Vorlíčkovi
a dále vyzývám
Poslanec Zdeněk Vorlíček: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, v souvislosti
s novelou tady bylo uvedeno několik názorů,
na které bych rád reagoval: Za prvé, nikdo
v diskusi nesdělil, jakým kouzlem dokáže
vytvořit za daných podmínek zájem
o práci na vysoké škole, protože konkursy
mají smysl tehdy, když je alespoň čtyři
nebo pět přihlášených uchazečů.
Nebyl jsem proti konkursům, ale proti formálním
konkursům.
Za druhé, v souvislosti s novelou padají argumenty,
že ji musíme přijmout, protože se třeba
na vysokých školách neučí to,
co má. Toto mají na starosti vedoucí kateder,
proděkanové pro pedagogiku, což jsou většinou
lidé po listopadu noví. To přece nemůžeme
řešit zákonem.
Za třetí, zaznívá zde, že se
stavem na vysokých školách je potřeba
něco dělat. To nepopírám, ale to lze
vyřešit, opakuji, jen zcela jiným společenským
a hmotným postavením vysokoškolského
učitele.
Jestliže budeme přijímat tuto novelu a budeme
mít pocit, že jsme vyřešili situaci na
vysokých školách, upozorňuji vás,
že tato novela je hrou na řešení, ne řešením.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Vorlíčkovi. Další přihlášky
do rozpravy k tomuto zákonu nejsou. Přeje si promluvit
pan společný zpravodaj Pavel Hirš? Prosím
ho, aby se ujal slova.
Poslanec Pavel Hirš: Nikoliv, pane předsedo,
pouze bych si dovolil podat pozměňovací návrh.
Předseda PSP Milan Uhde: Máte příležitost
promlouvat, jak vám srdce i rozum káží.
Poslanec Pavel Hirš: Vážený pane
předsedo, dámy a pánové, myslím,
že v čl. II 2 bychom měli upřesnit některé
formulace, a proto navrhuji zařadit další text
následujícího znění: "což
neplatí u konkursů a pracovních poměrů,
které byly provedeny a sjednány na dobu určitou
do tohoto data". Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Hiršovi. Kdo má další příspěvek
do rozpravy k tomuto návrhu zákona? Nikdo.
Rozpravu však neuzavírám. Domnívám
se, že nyní ve smyslu návrhu pana poslance
Špačka dostává příležitost
společný zpravodaj, aby připravil pozměňovací
návrhy k hlasování. Prosím pana poslance
Hirše, aby si v tomto smyslu počínal, a my
se budeme nyní věnovat projednávání
dalšího bodu, přičemž rozprava
k tomuto návrhu bude popřípadě pokračovat,
až se pozměňovací návrhy shrnou
a připraví k hlasování.
Nyní je tudíž na pořadu jednání
o Vládním návrhu zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon ČNR
č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních.
Vláda pověřila místopředsedu
vlády a ministra vlády pana Ivana Kočárníka,
aby předložený návrh zákona odůvodnil.
Obdrželi jste jej jako sněmovní tisk 403.
Pane místopředsedo a ministře financí,
prosím, ujměte se slova.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci. Vláda ČR předkládá
návrh novely zákona č. 587/1992 Sb., o spotřebních
daních s cílem jednak zahrnout do zákona
změny některých souvisejících
právních norem, jednak zjednodušit praktické
uplatňování těchto daní. Novela
reaguje především na změny celních
předpisů a na nový zákon o působnosti
Státní správy hmotných rezerv. V tomto
případě jde o legislativní zpřesnění,
která nemají podstatný finanční
ani věcný dopad.
Věcné změny, které zjednodušují
uplatňování spotřebních daní,
především usnadňuji pozici podnikatelů,
plátců daně. Navrhujeme prodloužení
lhůty splatnosti daně o 10 dní, z 15. dne
na 25. den po skončení zdaňovacího
období. Dále navrhujeme nový způsob
výpočtu záloh na daně tak, aby bylo
možno výši povinných zálohových
odvodů korigovat o částky daně, které
se vracejí při uskutečňování
vývozů. A konečně chceme plátcům,
kteří exportují, umožnit požádat
o zálohu na navrácení daně.
Tyto změny výrazně zkrátí dobu
vázanosti finančních prostředků
plátců daně, kteří dosud odváděli
daň již v běžném zdaňovacím
období, ale v případě exportu mohli
nárok na jejich vrácení uplatnit až
v daňovém přiznání předloženém
ve zdaňovacím období následujícím.
Na druhé straně zákon o spotřebních
daních doplňujeme o ustanovení, která
mají omezit riziko daňových úniků.
Především se rozšiřuje okruh plátců
daně i na všechny fyzické a právnické
osoby, které by mohly zneužít možnosti
nákupu některých uhlovodíkových
paliv a maziv za ceny bez daně, protože zdanění
těchto paliv a maziv je vázáno až na
jejich použití jako pohonných hmot. Rovněž
rozšiřujeme okruh plátců daně
z vína o ty osoby, které dále prodávají
nezdaněné víno nakoupené od neplátce
daně.
Daňovým únikům z důvodu zneužití
denaturovaného lihu pak chceme zabránit zrušením
nulové sazby u tohoto lihu s tím, že pokud
bude s denaturovaným lihem nakládáno v souladu
s předpisy upravujícími hospodaření
s lihem, uplatní se zde osvobození od daně.
Uvedené věcné změny nebudou mít
negativní dopad na státní rozpočet.
Stejně jako u daně z přidané hodnoty
dojde pouze ke změně termínu plateb daně,
která sice bude znamenat po přijetí novely
jednorázový časový posun platby, ale
na druhé straně dlouhodobě přinese
zrovnoměrnění plateb a příznivě
ovlivní platební schopnost plátce daně.
Kromě uvedených změn vláda navrhuje
také zvýšení sazeb spotřebních
daní z některých tabákových
výrobků. Navrhuje se zvýšení
sazby z cigaret bez filtru o 9 haléřů za
kus. Tím se činí první krok k postupnému
sjednocení sazby spotřební daně z
cigaret, jak je to obvyklé v ostatních zemích.
Zároveň vláda navrhuje zavést sazbu
46 haléřů za kus u doutníků,
kde byla dosud sazba nulová. Roční výnos
spotřebních daní by se tak měl zvýšit
tímto zvýšením daně o 300 miliónů
Kč. Při projednávání návrhu
novely ve výborech Parlamentu byly předloženy
návrhy na snížení sazby daně
u révových vín ze 7,80 za 1 litr na 5 korun
na 1 litr, resp. na sazbu 4,62 Kč pouze u těch výrobců,
kteří vyrábějí vína
z vlastní produkce hroznů. Za vládu ČR
nedoporučuji tento návrh ke schválení,
protože problémy s odbytem ve vinařství
na Moravě nelze řešit v oblasti spotřebních
daní. Kdybychom zaváděli jinou spotřební
daň pro domácí výrobce a pro zahraničí,
dostali bychom se do obrovských rozporů s GATT a
mezinárodní komunita by nás určitě
exkomunikovala ze svého středu. Nicméně
vláda je připravena problémy vinařství
částečně řešit. Já
jsem o tom hovořil s panem ministrem Luxem. Cesta vede
přes možné zvýšení ochrany
domácích výrobců prostřednictvím
vyrovnávacích dávek. Je třeba, aby
příslušné návrhy v tomto směru
byly připraveny a věřím, že budou
částečně tento problém řešit.
To je všechno, děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi
vlády a ministru financí panu Ivanu Kočárníkovi
za jeho výklad. Slovo nyní má společný
zpravodaj výborů pan poslanec Stanislav Pěnička.
Odůvodní předloženou společnou
zprávu, kterou jste obdrželi jako sněmovní
tisk 436. Prosím, pane společný zpravodaji.
Poslanec Stanislav Pěnička: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, po úvodním
vystoupení pana ministra pouze shrnuji následující.
Novela zjednodušuje praktické upravování
spotřební daně a reaguje tak na změny
celních předpisů a zákona o dani z
přidané hodnoty. Dále usnadňuje pozici
podnikatelů. Jedná se totiž o prodloužení
lhůty splatnosti, navrhuje nový způsob výpočtu
a kdo exportuje, může si požádat o zálohu
na vrácení daně. Novela také omezuje
riziko daňových úniků, a to v oblasti
paliv a maziv a v oblasti nezdaněného vína
nakoupeného od neplátce daně. Ošetřen
je také denaturovaný líh, a to zrušením
nulové sazby, ale pokud bude s tímto lihem nakládáno
v souladu s předpisy, pak se uplatní osvobození
od daně.
Rozpočtový výbor doporučil také,
aby byl podpořen vládní návrh ohledně
zvýšení sazby cigaret bez filtru o 9 haléřů,
zavedení sazby u doutníků o 46 haléřů
a toto zvýšení by znamenalo výnos do
státní pokladny o 500 miliónů Kč.
U krabičky by se cena cigaret zvýšila o 2,20
Kč. Myslím, že to neuspokojí kolegu
Jaroše, který navrhne zvýšení.
Máme za to společně s navrhovatelem, že
razantní zvýšení by příliš
zatížilo a nebylo by to vhodné. Další
krok zvýšení u těchto cigaret - jedná
se o cigarety bez filtru, ty krátké, pro upřesnění,
ty, které kouří pan ministr Stráský,
jen pro vaši orientaci - by mohl následovat až
od 1. ledna příštího roku.
Obrátil bych vaši pozornost ke společné
zprávě k bodu 48. Na první straně
je "Plátcem daně z vína vyrobeného
v tuzemsku není fyzická osoba, která nevyrobí
více než 500 l vína." Tam je zvýšení,
původní sazba byla 300 l. Ale na straně 2
k bodu 48 zemědělský výbor navrhl,
aby v § 37 u číselného kódu nomenklatury
celního sazebníku 2204 se vložila tato položka:
Révová vína podle § 35 odst. 1a) a odst.
2, vyrobená plátcem daně z vlastní
produkce hroznů, aby se tato sazba snížila
ze 7,80 na 4,62. Bylo to míněno jako podpora přímých
producentů vína, ale rozpočtový výbor
a předkladatel toto snížení nedoporučuje
v tomto případě, protože spotřební
daň má určitý systém a zavádělo
by to další nečistoty do tohoto zákona.
Nehledě k tomu, že bychom mohli jít do určitých
sporů s GATTem. A nakonec není dost dobře
možné rozlišit, když někdo bude současně
nakupovat a produkovat. Tady by bylo potřeba dalších
kontrolních orgánů a já nevím
co ještě dále. Čili, doporučil
bych potom, v pozměňovacích návrzích,
aby se o tomto bodu hlasovalo zvlášť.
Jinak je ošetřena i nekalá konkurence šumivých
vín o vína perlivá. Sazba se sjednocuje.
U vín dezertních se sazba snižuje ze 16,30
na 7,80.
Dámy a pánové, myslím si, že
vládni novela je velice pozitivní, změny
budou mít pozitivní dopad na podnikatelskou sféru
a nebudou mít negativní dopad na státní
rozpočet, což je, myslím, to nejdůležitější.
Pane předsedo, já jsem skončil. Prosím,
abyste otevřel rozpravu, do které se hlásím.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji vám,
pane společný zpravodaji. Mám tady už
písemné přihlášky podané
před vaší přihláškou. Zaznamenávám
vás tedy na místo čtvrté. S pozměňovacími
návrhy jsou zatím přihlášeni
páni poslanci Emil Jaroš, Jaroslav Štrait, Josef
Hurta a jako čtvrtý tedy pan poslanec Stanislav
Pěnička. V tomto pořadí, prosím,
přistupujte k řečništi. Jako první
pan poslanec Emil Jaroš. Prosím.
Poslanec Emil Jaroš: Vážený pane
předsedo, vážený pane místopředsedo
vlády, vážená vládo, dámy
a pánové, předem se omlouvám panu
ministru Stráskému a všem kuřákům.
Vládní novela navrhuje zvýšení
spotřební daně u cigaret bez filtru a s filtrem
do délky 70 mm - to je nutno podotknout - o 9 haléřů,
a to na 36 haléřů, u doutníků
a cigáros na 46 haléřů. Toto zvýšení
se jeví jako velmi opatrné a při dnešním
nárůstu tabakismu v naší populaci až
příliš ohleduplné. Je zbytečné
zdůrazňovat škody na zdraví a tím
i vynaložené prostředky na nápravu zdraví
nebo v oblasti sociální při trvalém
poškození zdraví a invalidizaci.
Při poslední návštěvě
představitel Světové zdravotnické
organizace pro boj proti tabakismu zcela přesvědčivě
dokázal na velkých souborech, kdy progresivní
zvýšení cen tabákových výrobků
vede, a to významně, k poklesu počtu kuřáků.
Tvrdit, že nějaká značka cigaret je
zdravější, je neseriózní. Mohou
být cigarety kvalitní a méně kvalitní,
ale ne ve vztahu k ochraně zdraví.
Domnívám se, že výraznější
povýšení spotřební daně
u tabáku povede k významnějšímu
plněni státní pokladny, což z tohoto
pohledu není prioritní, ale u mnohých k významnému
omezení a i abstinenci dalšího kouření.
Zdražení tabákových výrobků
se jistě nesetká se spontánním nesouhlasem
veřejnosti.
Proto se připojuji k usnesení kolegů z hospodářského
výboru a podávám pozměňovací
návrh, a to v článku I1, odst. 61, z §
4 vypustit "do 70 mm". Druhý návrh v tom
samém oddílu je ten, aby se změnila číslovka
036 a byla nahražena číslovkou 046. Tím
dojde i ke sjednocení spotřební daně
u tabákových výrobků, po kterém
je též voláno.
Domnívám se, že zvýšení
cen v průměru o Kč 2,20 na krabičku
cigaret povede jistě k lepšímu naplnění
státní pokladny, ale v žádném
případě nepovede k omezení kouření.
Jestliže by prošel tento pozměňovací
návrh, bylo by zvýšení přibližně
asi o pět Kč. To už by jistě, dalo by
se říci, kuřáky přece jenom
přesvědčilo o omezení nebo dokonce
abstinenci, o které jsem mluvil. Nehledě k tomu,
že toto není jistě poslední slovo a
vláda bude mít potom i další možnosti
dalších novel na přelomu roku pokračovat
ve spotřební dani u tabákových výrobků.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Jarošovi. Slovo má pan poslanec Jaroslav Štrait.
Připraví se pan poslanec Josef Hurta.
Poslanec Jaroslav Štrait: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
podávám také pozměňovací
návrh k vládnímu návrhu zákona,
kterým se doplňuje zákon ČNR č.
587/1992 Sb., o spotřebních daních, také
k § 40 - sazby daně z tabákových výrobků.
Bod č. 61 navrhuji v novém znění.
Stávající znění § 40 navrhuji
označit jako odstavec 1a doplnit odstavec 2: "Uvedené
sazby daně se snižují u cigaret provazcových
a cigaret s filtrem do 70 mm i nad 70 mm délky, s obsahem
do 12 miligramů včetně dehtových zplodin
o 50% základní sazby. Pokud obsah dehtových
zplodin přesáhne v cigaretě 25 miligramů,
zvyšuje se základní sazba o 50%."
Zdůvodnění: Lze podle názoru nejen
mého sladit zájmy fiskální i zdravotní,
přitom jistě lékaři namítnou
nebo už namítli, že kouření škodí
i v případě cigaret, které se prodávají
pod značkou Light, tedy lehké, s obsahem škodlivých
zplodin podstatně nižším, než je
ve východní Evropě zvykem. Dlouhodobě
je prokázáno, že s přechodem od cigaret
hrubých s obsahem 30 miligramů dehtu v cigaretě
k 10 miligramům se sníží riziko rakoviny
o 30%. Je prokázáno, že každý
prodaný balíček cigaret stojí společnost
desetkrát víc - výlohy na zdravotnické
služby, ztráty ve výrobě způsobené
nemocemi, pracovní neschopností, předčasným
úmrtím, než kolik státu vynese na daních.
Výše uvedený návrh o spojení
fiskálních a zdravotních zájmů
je dlouhodobě úspěšně praktikován
ve Velké Británii podle filozofie "čím
více cigareta škodí, tím je dražší".
Nemusím zdůrazňovat, že obchod cigaretami
je velká politika. V procesu privatizace byl prodán
státní kartel České republiky na výrobu
cigaret z 56% firmě Philip Moric. Maďarsko postupovalo
opatrněji, své čtyři tabákové
továrny rozdělilo mezi čtyři zahraniční
firmy - Philip Moric, Raynolds, BAT a německou firmu Retsma.
Situace v naší republice je velice zlá. Zvýšilo
se za poslední dva roky procento kuřáků
u mládeže mezi 15 - 24 lety z 36 na 42%. Velký
vliv má invaze tabákových monopolů
v reklamě. Daňové opatření
by donutilo výrobce cigaret alespoň sledovat kvalitu
výroby. Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan poslanec Štrait
ukončil svůj příspěvek. Slovo
má pan poslanec Josef Hurta. Připraví se
pan poslanec Stanislav Pěnička.
Poslanec Josef Hurta: Vážený pane předsedo,
vážený pane místopředsedo vlády,
vážení kolegové, navrhuji doplnit v
§ 22 pod číselný kód nomenklatury
celního sazebníku 2710 novou položku "směs
maximálně 70% motorové nafty a minimálně
30% řepkového oleje esterifikovaného neboli
metylesteru" a k ní přiřadit sazbu daně
nula korun na tunu.
Zdůvodnění: Vysoké ceny pohonných
hmot na trhu na jedné straně a přebytek zemědělských
výrobků na straně druhé vedou k alternativnímu
využití půdy, k výrobě etylalkoholu
v některých zemích, který se potom
přidává do benzinu jako směsi nebo
tzv. bionafty, řepkového oleje esterifikovaného
nebo metylesteru, jak se různě nazývají.
Čistá bionafta vyžaduje úpravy naftových
motorů a její výrobní náklady
jsou vysoké ve srovnání s motorovou naftou,
včetně spotřební daně.
Odborníci se proto pokusili o vytváření
směsi motorové nafty s bionaftou tak, aby nebylo
nutné upravovat naftové motory a přesto se
umožnilo využití řepkového oleje
jako pohonné hmoty. Dospěli až k poměru
65 dílů motorové nafty a 35 dílů
řepkového oleje. I tato směs patří
mezi ekologická paliva, jak dokazují atesty této
směsi. Problém je však ekonomický. Je-li
motorová nafta zatížena spotřební
daní 8 250 Kč na tunu, tj. asi 6,85 Kč na
litr a pohybují-li se výrobní náklady
řepkového oleje okolo 28,- Kč na litr, nelze
cenou konkurovat motorové naftě a bionafta i její
směsi mají použití jenom velmi omezené.
Nabízí se řešení ve dvou variantách
- buď osvobodit tuto směs od spotřební
daně, nebo zavést pro metylester určitou
zápornou spotřební daň, kterou jsme
v minulosti téměř všude odstranili.
Vedle ekologických vlivů obtížně
ekonomicky vyčíslitelných stojí jistě
za pozornost možnost podstatného rozšíření
osevních ploch řepky. V našich poměrech
se dá odhadnout asi až na 20% z orné půdy.
Zvýšení důchodů výrobcům
řepky, zlepšení využití výrobních
kapacit tukového průmyslu - některé
se přímo na bionaftu v současné době
zaměřují. Získá se kvalitní
bílkovinné krmivo, jako náhrada za dovozy
soji. Posílí se vlastní zdroje pohonných
hmot. Celkově toho nejsme schopni vyrobit příliš
mnoho - asi 640 tisíc tun, kdybychom všechnu řepku
použili k těmto účelům. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Hurtovi, se svým pozměňovacím návrhem
vystoupí pan poslanec Pěnička, připraví
se pan poslanec Jan Jegla.