Přítomni:
Místopředseda PSP J. Vlach, místopředseda
PSP J. Kasal, místopředseda PSP K. Ledvinka, místopředseda
PSP P. Tollner a 180 poslanců.
Za vládu České republiky: místopředseda
vlády J. Kalvoda, ministr pro hospodářskou
soutěž S. Bělehrádek, ministr spravedlnosti
J. Novák.
(Schůze zahájena v 9.10 hodin.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vážení
kolegové, vážené kolegyně, dovolte
mi, abych zahájil druhý jednací den 14. schůze
Poslanecké sněmovny a pozval vás do jednacího
sálu a apeloval na vás, abyste zaujali svá
místa tak, abychom mohli začít s projednáváním
bodů, které nám v programu zbývají.
Na zahájení krátká rekapitulace toho,
co se nám zatím povedlo. Projednali jsme první
až šestý bod a potom bod osmý schváleného
pořadu, projednávání bodu, který
je označen číslem 9, jsme přerušili
bez toho, že by byla uzavřena rozprava.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, prosím, abyste se zaprezentovali, podle
prezenční listiny je přítomno 90 poslanců,
pan poslanec a místopředseda Tollner má náhradní
kartu č. 1.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, prosím, abyste se dostavili do jednacího
sálu také proto, že první dnes projednávaný
bod bude mít poněkud slavnostnější
charakter. Chystáme se k projednání bodu
"Slib poslance".
Budeme tedy pokračovat v projednávání
schváleného pořadu, jako první bod
dnešního dne byl stanoven
Vážené dámy a pánové,
včerejším složením předepsaného
slibu se paní Ivana Janů ujala funkce soudkyně
Ústavního soudu České republiky. V
souladu s ustanovením čl. 22, odst. 2 Ústavy
České republiky ji tím dnem zanikl poslanecký
mandát. Návrh na prohlášení náhradníka
podle § 49, zákona o volbách do České
národní rady projednal včera mandátový
a imunitní výbor.
Na základě návrhu mandátového
a imunitního výboru podle § 49, odst. 5 zákona
o volbách do ČNR v souladu s § 36 a/ písm.
d) zákona o jednacím řádu ČNR
prohlásil předseda Poslanecké sněmovny
nastoupení pana Jana Deckera na uprázdněný
poslanecký mandát, a to od 10. listopadu 1993.
Nyní mi dovolte, abych pana Jana Deckera mezi námi
přivítal a současně vám jej
představil. (Potlesk.)
Podle Ústavy České republiky skládá
každý poslanec slib na první schůzi,
které se zúčastní. Odmítnutí
složit slib nebo složit slib s výhradou má
za následek ztrátu mandátu.
Nyní prosím, aby paní poslankyně Anna
Röschová přečetla ústavním
zákonem předepsaný slib a pana poslance Deckera
prosím, aby přistoupil ke složení slibu
do rukou předsedy Poslanecké sněmovny.
Poslankyně Anna Röschová: (Čte
poslanecký slib:) "Slibuji věrnost České
republice. Slibuji, že budu zachovávat její
ústavu a zákony. Slibuji na svou čest, že
svůj mandát budu vykonávat v zájmu
všeho lidu a podle svého nejlepšího vědomí
a svědomí."
(Poslanec Decker skládá slib do rukou předsedy
Poslanecké sněmovny.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Přeji
našemu novému kolegovi, panu poslanci Deckerovi, aby
se mu práce s námi líbila a dařila.
Přistoupíme k projednávání
bodu 9, jehož projednávání jsme přerušili,
aniž byla ukončena rozprava.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, ptám se, kdo se dále hlásí
do rozpravy, pan poslanec Koháček, prosím,
aby se ujal slova. Písemné přihlášky
nemám.
Poslanec Petr Koháček: Dámy a pánové,
já bych si dovolil vznést, vzhledem k tomu, že
je ještě otevřená rozprava, pozměňovací
návrh, a to tak, že navrhuji body 15 a 19 vládního
návrhu zákona, týkající se
změny dosavadního ustanovení § 29, odst.
1 a § 62 odst. 3, vypustit.
Podle uvedených ustanovení vládního
návrhu by soud, pokud ukládá výjimečný
trest, mohl již v odsuzujícím rozsudku rozhodnout,
že podmíněné propuštění
obžalovaného z výkonu takového trestu
je vyloučeno.
Navrhovaná právní úprava vychází
z problematického předpokladu, že po zrušení
trestu smrti nebyl uzákoněn takový druh trestu,
který by poskytoval účinnou ochranu veřejnosti.
Dovozuje se, že již při vyhlašování
rozsudku má soud k dispozici řadu důkazů,
na jejichž základě může učinit
závěr o nepolepšitelnosti obžalovaného
a vyjádřit tak v rozsudku, že trest v tomto
případě důslednou izolací odsouzeného
plní především funkci ochrany společnosti.
I kdybychom pominuli skutečnost, že uvedená
teze je v rozporu se zákonným vyjádřením
účelu trestu, zakotveným jak do paragrafu
23 trestního zákona, tak do zákona o výkonu
trestu odnětí svobody, těžko můžeme
akceptovat závěr, že soud při vyhlašování
rozsudku může zároveň vyslovit, že
účelu trestu v případě obžalovaného
vlastně nemůže být nikdy dosaženo,
neboť ten i po několika desítkách let
výkonu trestu zůstane bez všech pochybností
nenapravitelný, a proto se mu předem odpírá
možnost podmíněného propuštění.
Takovým výrokem soudu pochopitelně odsouzený
ztrácí jakoukoliv motivaci nejen k řádnému
chování a snaze dosáhnout polepšení,
ale odbourávají se tím také jeho případné
zábrany pokračovat v závažné
úmyslné trestné činnosti, zpravidla
násilné povahy i ve výkonu trestu odnětí
svobody.
Námitka, že dostatečným stimulujícím
faktorem by pro odsouzeného měla být teoretická
možnost dosáhnout udělení milosti prezidenta
republiky, není dostatečným argumentem. Prezident
republiky by v případném řízení
o udělení milosti nepochybně hodnotil i skutečnost,
že soud považoval za nutné vyslovit zákaz
podmíněného propuštění.
Navíc instituty podmíněného propuštění
z výkonu trestu a udělení milosti prezidentem
republiky jsou zcela rozdílné povahy a nelze jeden
zaměňovat druhým.
Domnívám se, že vládní návrh
s uvedenými změnami se snaží vyhovět
názoru části veřejnosti, která
se neoprávněně domnívá, že
každý odsouzený je předčasně
propuštěn z výkonu trestu odnětí
svobody, neboť na podmíněné propuštění
má právní nárok. Tento názor
je samozřejmě nesprávný, neboť
o návrhu na podmíněné propuštění
opět rozhoduje výlučně soud. Proti
soudu, který vynášel rozsudek, má však
jednu obrovskou výhodu. Totiž nemusí složitě
dovozovat hypotézu, jak se odsouzený ve výkonu
trestu odnětí svobody bude chovat, ale může
si tuto skutečnost konkrétními důkazy
všestranně ověřit. Domnívám
se, že není důvodu se rozhodování
soudu o návrzích na podmíněné
propuštění obávat.
Je třeba ještě uvést, že zastánci
tohoto návrhu na vyloučení podmíněného
propuštění nemohou vyhovět části
veřejnosti, která se domáhá radikálního
řešení problému kriminality. Uvedená
úprava by totiž dopadala na trestné činy
spáchané po prvním lednu 1994 a její
praktické důsledky by se projevily nejdříve
v roce 2014.
Dovolte, abych na závěr upozornil, že pokud
přijmeme úpravu uvedenou v bodech 15 a 29 vládního
návrhu, dostane se náš trestní zákon
do rozporu s doporučeními mezinárodních
organizací, zabývajícími se otázkami
alternativy trestu smrti, včetně dokumentů
navazujících na závěrečný
akt KEBS z Madridu.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Koháčkovi a prosím pana poslance
Grulicha, aby se ujal slova. - Pan poslanec Seifer má náhradní
kartu č. 2.
Poslanec Václav Grulich: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, pane ministře, dámy a pánové!
Doporučuji následující pozměňovací
návrh.
"§ 178 Pytláctví
1. Kdo neoprávněně zasáhne do práva
myslivosti nebo do výkonu rybářského
práva, a nebo kdo loví zvěř nebo ryby
v době hájení, bude potrestán odnětím
svobody do dvou let nebo peněžitým trestem
nebo zákazem činnosti.
2. Odnětím svobody na jeden rok až pět
let bude potrestán každý, kdo
a) spáchá čin uvedený v odstavci 1
nejméně se dvěma osobami,
b) spáchá takový čin zvlášť
zavrženíhodným způsobem,
c) spáchá takový čin hromadně
účinným způsobem,
d) dopustí se takového činu opakovaně
v posledních třech letech."
Odůvodnění je u tohoto návrhu velice
jednoduché. Záležitost pytláctví
nebyla zatím v uvedeném zákoně postižena,
ačkoliv byla řešena v předcházejícím
právním řádu a samozřejmě
je řešena i v ostatních demokratických
státech a současný stav v této oblasti
je natolik tristní, že je evidentní a nezbytné,
aby v zákoně tyto záležitosti řešeny
a postihovány byly.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Grulichovi a ptám se, kdo se dál hlásí
do rozpravy k tomuto bodu.
Jestliže se nikdo nehlásí, rozpravu uzavírám
a ptám se pana ministra Nováka a pana poslance Výborného,
zda zbytek rozpravy vyplynul v to, že si vyžádají
čas na zpracování. - (Ministr spravedlnosti
Novák: Pět minut.) - Ano, pět minut.
Vážené kolegyně a kolegové, doporučil
bych setrvat na místech a dát šanci předkladateli
a zpravodaji poradit se předtím, než přednesou
závěrečné slovo.
O poznámku se přihlásil předseda Poslanecké
sněmovny Milan Uhde.
Předseda PSP Milan Uhde: Vážené
kolegyně, vážení kolegové, rád
bych sdělil vám všem, že pokud jste našli
na své lavici nebo dostali knížečku
Rytíři naděje, je to pozornost, kterou se
vám ohlašuje Liga za práva vozíčkářů.
Byli za mnou jako za poslancem a požádali mě,
abych vám je připomněl. Splnil jsem jejich
prosbu. Děkuji vám.
Poslanec Karel Hrdý: Pane předsedající,
vážená sněmovno, prosím jako
předseda klubu o 20 minut přestávky na projednání
jednotlivých pozměňovacích návrhů
před hlasováním. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan kolega Šuman si přeje slovo.
Poslanec Vladimír Šuman: Vážené
kolegyně, vážení kolegové, dovoluji
si vás upozornit na to, že jste dostali na stůl
Hospodářské noviny. Důvod je prostý.
Požádal jsem o to redakci, protože dnes tam vychází
článek, který se týká bankovního
tajemství a já chci přednést jisté
pozměňovací návrhy týkající
se trestního řádu, co se týče
této oblasti. A abych nemusel argumentaci uvádět
celou zde ve sněmovně a abyste měli více
času si věc promyslet, dovolil jsem si vám
zajistit rozdání toho tisku a pokud vás tato
problematika zajímá, je to na straně 11.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Vzhledem k tomu, že považuji za naprosto korektní
vyhovět vždy žádostem podobným,
jakou přednesl pan poslanec Hrdý, využiji práva
předsedajícího a přerušuji schůzi.
Promiňte, pan poslanec Zdeněk Trojan se ještě
hlásí s poznámkou.
Poslanec Zdeněk Trojan: Pane předsedající,
žádost byla míněna tak, že přestávka
bude učiněna před hlasováním,
až odezní závěrečná slova.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
za toto upřesnění. Už jsem avizoval,
že hodlám žádosti vyhovět. Dámy
a pánové, pokud ještě předkladatel
a zpravodaj nejsou připraveni pronést závěrečná
slova, naskýtá se příležitost,
pokud mi bude pan kolega Hirš věnovat pozornost, vyhovět
jeho žádosti a využít ten čas,
který zde teď máme. Pan kolega Hirš avizoval,
že vystoupí s návrhem na rozšíření
pořadu, který by se týkal změny členství
v komisi. Nebudou-li námitky, dovolím si právě
projednávaný bod na krátkou chvíli
přerušit a dát panu kolegovi slovo.
Poslanec Pavel Hirš: Vážený pane
předsedající, pane předsedo, dámy
a pánové, dovolte, abych podal návrh na rezignaci
člena komise pro sdělovací prostředky
a na volbu člena komise pro sdělovací prostředky.
Nejprve se domnívám, že je to procedurální
návrh, tak aby se o něm dalo hlasovat.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Jste
jediný, kdo ho může odůvodnit. Rozprava
k tomu potom nebude.
Poslanec Pavel Hirš: Dobře, děkuji.
Odůvodňuji to tím, že jako předseda
strany jsem natolik zaneprázdněn, že nemohu
zastávat funkci člena komise pro sdělovací
prostředky. Proto jsem chtěl požádat
sněmovnu, aby vyhověla tomuto mému návrhu
a svolila k mé rezignaci jako člena komise pro sdělovací
prostředky. Zároveň bych chtěl navrhnout,
až se bude volit nový člen komise pro sdělovací
prostředky, aby za klub LSNS byla zvolena poslankyně
Eva Matoušková. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Hiršovi a ptám se sněmovny, kdo
je pro zařazení tohoto bodu a jeho projednání
okamžitě, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko.
Jde o hlasování č. 95. Kdo je proti? Kdo
se zdržel hlasování? Hlasování
bylo ukončeno.
Návrh byl přijat poměrem hlasů 94
pro, 7 proti, 17 se zdrželo. Tím jsme zařadili
tento bod.
Já si dovolím zeptat se sněmovny, kdo souhlasí
s tím, abychom vzali na vědomí rezignaci
pana poslance Hirše na členství v příslušné
komisi, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko.
Jde o hlasování č. 96. Kdo je proti? Kdo
se zdržel hlasování?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
105 pro, 3 proti, 10 se zdrželo.
Dále bych si dovolil přednést návrh
na usnesení: "Poslanecká sněmovna volí
paní poslankyni Matouškovou za členku komise
pro sdělovací prostředky."
Kdo je pro přijetí tohoto usnesení, ať
stiskne tlačítko a zvedne ruku. Jde o hlasování
č. 97. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Hlasování bylo skončeno.
Usnesení bylo přijato poměrem hlasů
79 pro, 10 proti, 29 se zdrželo.
Já přeji paní poslankyni Matouškové
hodně zdaru v práci v této komisi. Tím
jsme projednali tento bod pořadu.
Pan poslanec Hrdý má náhradní kartu
č. 4. Pan poslanec Vyvadil má náhradní
kartu č. 3.
Dámy a pánové, budeme pokračovat v
jednání. Pan ministr Novák se hlásí
o slovo.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák:
Vážený pane předsedo, vážené
dámy, vážení pánové, poslední
pozměňovací návrh přednesl
pan poslanec Grulich. Osobně si myslím, že
má pravdu v tom, že je třeba včlenit
do trestního zákona skutkovou podstatu trestného
činu pytláctví, leč návrh pana
poslance nebyl zcela legislativně dotažen. Myslím,
že jsme nyní o přestávce skutkovou podstatu
tohoto trestného činu legislativně upravili
tak, aby byla přijatelná pro hlasování
sněmovny. Proto vystupuji a nechť je, prosím,
otevřena rozprava, aby pan poslanec Grulich měl
možnost svůj původní návrh upravit.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Rozprava se stala otevřenou vaším vystoupením,
pane ministře. Pan poslanec Grulich se hlásí.
Poslanec Václav Grulich: Pane předsedající,
dámy a pánové, dovolím si přečíst
vám pozměněný návrh, který
jsem před chvílí zde tlumočil. Čtu
text tak, jak po dohodě s předkladateli zákona
byl pozměněn: "Kdo neoprávněně
zasáhne do práva myslivosti nebo do výkonu
rybářského práva anebo kdo loví
zvěř nebo ryby v době hájení
a spáchá takový čin v době
hájení:
a) spáchá takový čin nejméně
se dvěma osobami,
b) spáchá takový čin zvlášť
zavrženíhodným způsobem,
c) spáchá takový čin hromadně
účinným způsobem nebo
d) dopustí se takového činu, přestože
byl v posledním roce pro přestupek obdobné
povahy postižen nebo v posledních třech letech
pro takový trestný čin odsouzen, bude potrestán
odnětím svobody do dvou let nebo peněžitým
trestem nebo zákazem činnosti."
Tak by měl znít návrh § 178, aby legislativně
odpovídal normě. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Grulichovi. Kdo se dál hlásí
do rozpravy? Jestliže nikdo, rozpravu uzavírám,
a chci se zeptat pana ministra spravedlnosti, zda se chce vyjádřit
závěrečným slovem.