Středa 10. listopadu 1993

Začátek schůze Poslanecké sněmovny

10. listopadu 1993 v 9.10 hodin

Přítomni:

Místopředseda PSP J. Vlach, místopředseda PSP J. Kasal, místopředseda PSP K. Ledvinka, místopředseda PSP P. Tollner a 180 poslanců.

Za vládu České republiky: místopředseda vlády J. Kalvoda, ministr pro hospodářskou soutěž S. Bělehrádek, ministr spravedlnosti J. Novák.

(Schůze zahájena v 9.10 hodin.)

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vážení kolegové, vážené kolegyně, dovolte mi, abych zahájil druhý jednací den 14. schůze Poslanecké sněmovny a pozval vás do jednacího sálu a apeloval na vás, abyste zaujali svá místa tak, abychom mohli začít s projednáváním bodů, které nám v programu zbývají.

Na zahájení krátká rekapitulace toho, co se nám zatím povedlo. Projednali jsme první až šestý bod a potom bod osmý schváleného pořadu, projednávání bodu, který je označen číslem 9, jsme přerušili bez toho, že by byla uzavřena rozprava.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, prosím, abyste se zaprezentovali, podle prezenční listiny je přítomno 90 poslanců, pan poslanec a místopředseda Tollner má náhradní kartu č. 1.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, prosím, abyste se dostavili do jednacího sálu také proto, že první dnes projednávaný bod bude mít poněkud slavnostnější charakter. Chystáme se k projednání bodu "Slib poslance".

Budeme tedy pokračovat v projednávání schváleného pořadu, jako první bod dnešního dne byl stanoven

IX.

Slib poslance Poslanecké sněmovny

Vážené dámy a pánové, včerejším složením předepsaného slibu se paní Ivana Janů ujala funkce soudkyně Ústavního soudu České republiky. V souladu s ustanovením čl. 22, odst. 2 Ústavy České republiky ji tím dnem zanikl poslanecký mandát. Návrh na prohlášení náhradníka podle § 49, zákona o volbách do České národní rady projednal včera mandátový a imunitní výbor.

Na základě návrhu mandátového a imunitního výboru podle § 49, odst. 5 zákona o volbách do ČNR v souladu s § 36 a/ písm. d) zákona o jednacím řádu ČNR prohlásil předseda Poslanecké sněmovny nastoupení pana Jana Deckera na uprázdněný poslanecký mandát, a to od 10. listopadu 1993.

Nyní mi dovolte, abych pana Jana Deckera mezi námi přivítal a současně vám jej představil. (Potlesk.)

Podle Ústavy České republiky skládá každý poslanec slib na první schůzi, které se zúčastní. Odmítnutí složit slib nebo složit slib s výhradou má za následek ztrátu mandátu.

Nyní prosím, aby paní poslankyně Anna Röschová přečetla ústavním zákonem předepsaný slib a pana poslance Deckera prosím, aby přistoupil ke složení slibu do rukou předsedy Poslanecké sněmovny.

Poslankyně Anna Röschová: (Čte poslanecký slib:) "Slibuji věrnost České republice. Slibuji, že budu zachovávat její ústavu a zákony. Slibuji na svou čest, že svůj mandát budu vykonávat v zájmu všeho lidu a podle svého nejlepšího vědomí a svědomí."

(Poslanec Decker skládá slib do rukou předsedy Poslanecké sněmovny.)

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Přeji našemu novému kolegovi, panu poslanci Deckerovi, aby se mu práce s námi líbila a dařila.

Přistoupíme k projednávání bodu 9, jehož projednávání jsme přerušili, aniž byla ukončena rozprava.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, ptám se, kdo se dále hlásí do rozpravy, pan poslanec Koháček, prosím, aby se ujal slova. Písemné přihlášky nemám.

VIII.

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje trestní zákon a zákon České národní rady č. 200/1990 Sb., o přestupcích

Poslanec Petr Koháček: Dámy a pánové, já bych si dovolil vznést, vzhledem k tomu, že je ještě otevřená rozprava, pozměňovací návrh, a to tak, že navrhuji body 15 a 19 vládního návrhu zákona, týkající se změny dosavadního ustanovení § 29, odst. 1 a § 62 odst. 3, vypustit.

Podle uvedených ustanovení vládního návrhu by soud, pokud ukládá výjimečný trest, mohl již v odsuzujícím rozsudku rozhodnout, že podmíněné propuštění obžalovaného z výkonu takového trestu je vyloučeno.

Navrhovaná právní úprava vychází z problematického předpokladu, že po zrušení trestu smrti nebyl uzákoněn takový druh trestu, který by poskytoval účinnou ochranu veřejnosti. Dovozuje se, že již při vyhlašování rozsudku má soud k dispozici řadu důkazů, na jejichž základě může učinit závěr o nepolepšitelnosti obžalovaného a vyjádřit tak v rozsudku, že trest v tomto případě důslednou izolací odsouzeného plní především funkci ochrany společnosti.

I kdybychom pominuli skutečnost, že uvedená teze je v rozporu se zákonným vyjádřením účelu trestu, zakotveným jak do paragrafu 23 trestního zákona, tak do zákona o výkonu trestu odnětí svobody, těžko můžeme akceptovat závěr, že soud při vyhlašování rozsudku může zároveň vyslovit, že účelu trestu v případě obžalovaného vlastně nemůže být nikdy dosaženo, neboť ten i po několika desítkách let výkonu trestu zůstane bez všech pochybností nenapravitelný, a proto se mu předem odpírá možnost podmíněného propuštění. Takovým výrokem soudu pochopitelně odsouzený ztrácí jakoukoliv motivaci nejen k řádnému chování a snaze dosáhnout polepšení, ale odbourávají se tím také jeho případné zábrany pokračovat v závažné úmyslné trestné činnosti, zpravidla násilné povahy i ve výkonu trestu odnětí svobody.

Námitka, že dostatečným stimulujícím faktorem by pro odsouzeného měla být teoretická možnost dosáhnout udělení milosti prezidenta republiky, není dostatečným argumentem. Prezident republiky by v případném řízení o udělení milosti nepochybně hodnotil i skutečnost, že soud považoval za nutné vyslovit zákaz podmíněného propuštění.

Navíc instituty podmíněného propuštění z výkonu trestu a udělení milosti prezidentem republiky jsou zcela rozdílné povahy a nelze jeden zaměňovat druhým.

Domnívám se, že vládní návrh s uvedenými změnami se snaží vyhovět názoru části veřejnosti, která se neoprávněně domnívá, že každý odsouzený je předčasně propuštěn z výkonu trestu odnětí svobody, neboť na podmíněné propuštění má právní nárok. Tento názor je samozřejmě nesprávný, neboť o návrhu na podmíněné propuštění opět rozhoduje výlučně soud. Proti soudu, který vynášel rozsudek, má však jednu obrovskou výhodu. Totiž nemusí složitě dovozovat hypotézu, jak se odsouzený ve výkonu trestu odnětí svobody bude chovat, ale může si tuto skutečnost konkrétními důkazy všestranně ověřit. Domnívám se, že není důvodu se rozhodování soudu o návrzích na podmíněné propuštění obávat.

Je třeba ještě uvést, že zastánci tohoto návrhu na vyloučení podmíněného propuštění nemohou vyhovět části veřejnosti, která se domáhá radikálního řešení problému kriminality. Uvedená úprava by totiž dopadala na trestné činy spáchané po prvním lednu 1994 a její praktické důsledky by se projevily nejdříve v roce 2014.

Dovolte, abych na závěr upozornil, že pokud přijmeme úpravu uvedenou v bodech 15 a 29 vládního návrhu, dostane se náš trestní zákon do rozporu s doporučeními mezinárodních organizací, zabývajícími se otázkami alternativy trestu smrti, včetně dokumentů navazujících na závěrečný akt KEBS z Madridu.

Děkuji za pozornost.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Koháčkovi a prosím pana poslance Grulicha, aby se ujal slova. - Pan poslanec Seifer má náhradní kartu č. 2.

Poslanec Václav Grulich: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo, pane ministře, dámy a pánové! Doporučuji následující pozměňovací návrh.

"§ 178 Pytláctví

1. Kdo neoprávněně zasáhne do práva myslivosti nebo do výkonu rybářského práva, a nebo kdo loví zvěř nebo ryby v době hájení, bude potrestán odnětím svobody do dvou let nebo peněžitým trestem nebo zákazem činnosti.

2. Odnětím svobody na jeden rok až pět let bude potrestán každý, kdo

a) spáchá čin uvedený v odstavci 1 nejméně se dvěma osobami,

b) spáchá takový čin zvlášť zavrženíhodným způsobem,

c) spáchá takový čin hromadně účinným způsobem,

d) dopustí se takového činu opakovaně v posledních třech letech."

Odůvodnění je u tohoto návrhu velice jednoduché. Záležitost pytláctví nebyla zatím v uvedeném zákoně postižena, ačkoliv byla řešena v předcházejícím právním řádu a samozřejmě je řešena i v ostatních demokratických státech a současný stav v této oblasti je natolik tristní, že je evidentní a nezbytné, aby v zákoně tyto záležitosti řešeny a postihovány byly.

Děkuji vám za pozornost.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Grulichovi a ptám se, kdo se dál hlásí do rozpravy k tomuto bodu.

Jestliže se nikdo nehlásí, rozpravu uzavírám a ptám se pana ministra Nováka a pana poslance Výborného, zda zbytek rozpravy vyplynul v to, že si vyžádají čas na zpracování. - (Ministr spravedlnosti Novák: Pět minut.) - Ano, pět minut.

Vážené kolegyně a kolegové, doporučil bych setrvat na místech a dát šanci předkladateli a zpravodaji poradit se předtím, než přednesou závěrečné slovo.

O poznámku se přihlásil předseda Poslanecké sněmovny Milan Uhde.

Předseda PSP Milan Uhde: Vážené kolegyně, vážení kolegové, rád bych sdělil vám všem, že pokud jste našli na své lavici nebo dostali knížečku Rytíři naděje, je to pozornost, kterou se vám ohlašuje Liga za práva vozíčkářů. Byli za mnou jako za poslancem a požádali mě, abych vám je připomněl. Splnil jsem jejich prosbu. Děkuji vám.

Poslanec Karel Hrdý: Pane předsedající, vážená sněmovno, prosím jako předseda klubu o 20 minut přestávky na projednání jednotlivých pozměňovacích návrhů před hlasováním. Děkuji.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji. Pan kolega Šuman si přeje slovo.

Poslanec Vladimír Šuman: Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovoluji si vás upozornit na to, že jste dostali na stůl Hospodářské noviny. Důvod je prostý. Požádal jsem o to redakci, protože dnes tam vychází článek, který se týká bankovního tajemství a já chci přednést jisté pozměňovací návrhy týkající se trestního řádu, co se týče této oblasti. A abych nemusel argumentaci uvádět celou zde ve sněmovně a abyste měli více času si věc promyslet, dovolil jsem si vám zajistit rozdání toho tisku a pokud vás tato problematika zajímá, je to na straně 11. Děkuji za pozornost.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji. Vzhledem k tomu, že považuji za naprosto korektní vyhovět vždy žádostem podobným, jakou přednesl pan poslanec Hrdý, využiji práva předsedajícího a přerušuji schůzi. Promiňte, pan poslanec Zdeněk Trojan se ještě hlásí s poznámkou.

Poslanec Zdeněk Trojan: Pane předsedající, žádost byla míněna tak, že přestávka bude učiněna před hlasováním, až odezní závěrečná slova.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji za toto upřesnění. Už jsem avizoval, že hodlám žádosti vyhovět. Dámy a pánové, pokud ještě předkladatel a zpravodaj nejsou připraveni pronést závěrečná slova, naskýtá se příležitost, pokud mi bude pan kolega Hirš věnovat pozornost, vyhovět jeho žádosti a využít ten čas, který zde teď máme. Pan kolega Hirš avizoval, že vystoupí s návrhem na rozšíření pořadu, který by se týkal změny členství v komisi. Nebudou-li námitky, dovolím si právě projednávaný bod na krátkou chvíli přerušit a dát panu kolegovi slovo.

Poslanec Pavel Hirš: Vážený pane předsedající, pane předsedo, dámy a pánové, dovolte, abych podal návrh na rezignaci člena komise pro sdělovací prostředky a na volbu člena komise pro sdělovací prostředky. Nejprve se domnívám, že je to procedurální návrh, tak aby se o něm dalo hlasovat.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Jste jediný, kdo ho může odůvodnit. Rozprava k tomu potom nebude.

Poslanec Pavel Hirš: Dobře, děkuji. Odůvodňuji to tím, že jako předseda strany jsem natolik zaneprázdněn, že nemohu zastávat funkci člena komise pro sdělovací prostředky. Proto jsem chtěl požádat sněmovnu, aby vyhověla tomuto mému návrhu a svolila k mé rezignaci jako člena komise pro sdělovací prostředky. Zároveň bych chtěl navrhnout, až se bude volit nový člen komise pro sdělovací prostředky, aby za klub LSNS byla zvolena poslankyně Eva Matoušková. Děkuji.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Hiršovi a ptám se sněmovny, kdo je pro zařazení tohoto bodu a jeho projednání okamžitě, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Jde o hlasování č. 95. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování? Hlasování bylo ukončeno.

Návrh byl přijat poměrem hlasů 94 pro, 7 proti, 17 se zdrželo. Tím jsme zařadili tento bod.

X.

Návrh na změny ve složení stálé komise Poslanecké sněmovny pro sdělovací prostředky

Já si dovolím zeptat se sněmovny, kdo souhlasí s tím, abychom vzali na vědomí rezignaci pana poslance Hirše na členství v příslušné komisi, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Jde o hlasování č. 96. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Tento návrh byl přijat poměrem hlasů 105 pro, 3 proti, 10 se zdrželo.

Dále bych si dovolil přednést návrh na usnesení: "Poslanecká sněmovna volí paní poslankyni Matouškovou za členku komise pro sdělovací prostředky."

Kdo je pro přijetí tohoto usnesení, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Jde o hlasování č. 97. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování? Hlasování bylo skončeno.

Usnesení bylo přijato poměrem hlasů 79 pro, 10 proti, 29 se zdrželo.

Já přeji paní poslankyni Matouškové hodně zdaru v práci v této komisi. Tím jsme projednali tento bod pořadu.

Pan poslanec Hrdý má náhradní kartu č. 4. Pan poslanec Vyvadil má náhradní kartu č. 3.

VIII.

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje trestní zákon České národní rady č. 200/1990 Sb., o přestupcích

Dámy a pánové, budeme pokračovat v jednání. Pan ministr Novák se hlásí o slovo.

Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák: Vážený pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové, poslední pozměňovací návrh přednesl pan poslanec Grulich. Osobně si myslím, že má pravdu v tom, že je třeba včlenit do trestního zákona skutkovou podstatu trestného činu pytláctví, leč návrh pana poslance nebyl zcela legislativně dotažen. Myslím, že jsme nyní o přestávce skutkovou podstatu tohoto trestného činu legislativně upravili tak, aby byla přijatelná pro hlasování sněmovny. Proto vystupuji a nechť je, prosím, otevřena rozprava, aby pan poslanec Grulich měl možnost svůj původní návrh upravit.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji. Rozprava se stala otevřenou vaším vystoupením, pane ministře. Pan poslanec Grulich se hlásí.

Poslanec Václav Grulich: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolím si přečíst vám pozměněný návrh, který jsem před chvílí zde tlumočil. Čtu text tak, jak po dohodě s předkladateli zákona byl pozměněn: "Kdo neoprávněně zasáhne do práva myslivosti nebo do výkonu rybářského práva anebo kdo loví zvěř nebo ryby v době hájení a spáchá takový čin v době hájení:

a) spáchá takový čin nejméně se dvěma osobami,

b) spáchá takový čin zvlášť zavrženíhodným způsobem,

c) spáchá takový čin hromadně účinným způsobem nebo

d) dopustí se takového činu, přestože byl v posledním roce pro přestupek obdobné povahy postižen nebo v posledních třech letech pro takový trestný čin odsouzen, bude potrestán odnětím svobody do dvou let nebo peněžitým trestem nebo zákazem činnosti."

Tak by měl znít návrh § 178, aby legislativně odpovídal normě. Děkuji za pozornost.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Grulichovi. Kdo se dál hlásí do rozpravy? Jestliže nikdo, rozpravu uzavírám, a chci se zeptat pana ministra spravedlnosti, zda se chce vyjádřit závěrečným slovem.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP