Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák:
Vážený pane předsedo, váženě
dámy, vážení pánové, první
vystoupil v rozpravě pan poslanec Výborný,
s jehož návrhem mohu vyslovit souhlas.
Dále vystoupil v rozpravě pan poslanec Valach, který
předložil řadu pozměňujících
návrhů a před sněmovnou uvedl, ze
on sám nehodlá tyto návrhy šířeji
zdůvodňovat ani komentovat, což osobně
považuji za chybné, protože pokud někdo
navrhne tak zásadní změnu, aby byl zaveden
trest smrti, aby byly tak výrazným způsobem
zvýšeny trestní sazby u jednotlivých
trestů odnětí svobody, myslím si,
že takový návrh by zasloužil bližšího
komentáře.
Pokud pan poslanec v návrhu č. 1 snižuje hranici
trestní odpovědnosti u mladistvých z 15 na
10 let, chtěl bych říci, že je to návrh
přece jen trochu neobvyklý, protože ve všech
demokratických zemích Evropy se vesměs hranice
trestní odpovědnosti pohybuje mezi 14-16 lety. Já
osobně se domnívám, že v 10 letech není
nikdo schopen řádně posoudit stupeň
společenské nebezpečnosti svého jednání
a mnohdy ani ovládat své jednání.
Navíc návrh pana poslance by znamenal, že tento
mladistvý, který by spáchal trestný
čin, pro který by bylo možno uložit výjimečný
trest, by byl postižen pouze ochrannou výchovou, kdežto
mladistvý, který by spáchal méně
závažný trestný čin, by byl nutně
odsouzen k výkonu trestu odnětí svobody do
běžného zařízení vězeňské
služby, což by jistě bylo úpravou přinejmenším
paradoxní.
Dále pan poslanec navrhuje, aby § 29 v odstavci 1
zněl "Výjimečným trestem je trest
smrti "; a na to navazují jeho další návrhy
k tomuto jeho stanovisku. Abych mohl hovořit o otázce
trestu smrti, myslím, že bych mohl hovořit
na toto těma snad půl dne před touto sněmovnou,
a myslím, že toto téma by mohlo zaměstnat
celou Poslaneckou sněmovnu v rozpravě na několik
dní. To, že zde poslanci k tomuto tématu blíže
nevystoupili, mě přesvědčuje o tom,
že sami cítí, že není na místě,
aby takový trest byl v našem trestním právu
zaveden. Ono to má několik důvodů,
proč nelze v trestním zákoně jako
výjimečný trest stanovit trest smrti.
Nejprve bych chtěl říci, že tomu brání
naše Ústava a Listina základních práv
a svobod, a poslanec, který by hlasoval pro trest smrti,
aby byl zaveden v tomto zákoně, by se nutně
choval protiústavně. Věřím,
že nikdo z poslanců se tak v této sněmovně
chovat nebude. Nehledě na to, že podle článku
10 Ústavy ratifikované a vyhlášené
mezinárodní smlouvy o lidských právech
a základních svobodách, jimiž je Česká
republika vázána, jsou bezprostředně
závazné, mají přednost před
zákonem. Myslím, že nikomu zde není
tajemstvím, že naše republika přistoupila
k Evropské úmluvě o ochraně lidských
práv a základních svobod, která v
protokolu č. 6, článku 1 výslovně
uvádí, že trest smrti se zrušuje, a nikdo
nemůže být k takovému trestu odsouzen,
ani popraven. A my jsme k této úmluvě přistoupili
bez jakýchkoli výhrad. Pokud bychom hlasovali pro
trest smrti, museli bychom nejdříve novelizovat
čl. 10 Ústavy.
Jsou zde samozřejmě i věcné námitky
proti tomuto návrhu. Myslím, že je dostatečně
v podvědomí nás všech, že trest
smrti nemá ten odstrašující účinek,
jak je mnohdy prezentováno, a i z historie víme,
že nejvíce kapesních zlodějů
řádilo v historii ve středověku v
řadách čumilů, kteří
přihlíželi popravám či usekávání
rukou svým méně šťastnějším
kolegům. Mohu říci ze své patnáctileté
praxe, kdy jsem se dennodenně setkával s lidmi,
kteří sklouzli na šikmou plochu zločinu,
že ne výše trestu, ale neodvratitelnost trestu
má svůj význam. Každý zločinec,
nebo snad téměř každý zločinec,
když páchá svůj trestný čin,
je hluboce přesvědčen o tom, že to bude
právě on, kdo nebude odhalen, kdo nebude potrestán,
neboť je přesvědčen o tom, že právě
on páchá naprosto dokonalý trestný
čin. Statistiky ze zemí, kde byl zaveden trest smrti,
nebo naopak, kde byl trest smrti zrušen, nás přesvědčují
o tom, že zcela paradoxně v zemích, kde byl
zaveden trest smrti, dochází ke zvýšení
počtu těch trestných činů,
pro které by bylo možno uložit trest smrti.
Je zde ještě jeden argument. Justiční
omyly byly, a myslím, že i jsou a nepochybně
budou, ne proto, že by soudci chtěli někoho
odsoudit nevinně, ale proto, že každý
soudce je odkázán pouze na ty důkazy, které
jsou mu předloženy. Nikdy nelze vyloučit, že
budou soudci podvrženy důkazy, které jsou nepravdivé
a zkreslené, nikdo nemůže nikdy vyloučit,
že svědci, kteří někoho usvědčují
z trestného činu, pro který lze uložit
trest výjimečný, nevypovídají
pravdu. A v takovém případě samozřejmě
soudci nezbývá nic jiného než aplikovat
zákon a v případě, že je zaveden
trest smrti, uložit trest smrti. Každé bezpráví,
každou nezákonnost, lze svým způsobem
napravit - finanční náhradou, možná
omluvou, nevím čím. Ale život, ten už
nejde nikdy nikomu vrátit.
Navíc návrh pana poslance Valacha je i legislativně
nedomyšlený, protože pokud bychom hlasovali o
jeho návrhu, vyloučili bychom možnost uložení
trestu doživotí. Navíc - trochu paradoxně
- ve svých dalších návrzích
pan poslanec hovoří o trestu doživotí,
ač jej ve svém předchozím návrhu
fakticky vylučuje. Proto pevně věřím,
že se v této sněmovně nenajde hlas,
který by podpořil návrh, aby v trestním
zákoně byl jako výjimečný trest
založen trest smrti.
Pokud jde o pozměňovací návrh č.
3 k § 35 - sčítání trestů
- chtěl bych říci, že pokud pro takový
návrh bude pozitivně hlasováno, tak by se
současně musela změnit další
ustanovení trestního zákona. Pokud zde nebyl
vznesen návrh na změnu dalších ustanovení
- např. § 34 písm. ch) a dalších
- dostali bychom se do stavu, řekl bych, legislativního
chaosu. Kdyby takový návrh prošel, snad by
ani nebyl pro soudy použitelný, přinejmenším
by vzbuzoval řadu výkladových potíží.
Stejně tak tento návrh navazuje i na pokračování
v trestném činu, které se objevuje v řadě
dalších ustanovení trestního zákona.
Tento sčítací systém ve většině
zemí světa není obvyklý. Pokud vím,
používá se zejména ve Spojených
státech amerických, ale je neznámý
víceméně evropskému systému.
Kladu si otázku, jestliže je někomu ve 25 letech
uložen trest na 125 let odnětí svobody - záměrně
přeháním, ale i takové tresty, jak
jsem zaslechl, jsou ve Spojených státech ukládány
- co si od takového trestu slibujeme. Zda nápravu
pachatele, nebo jeho pouhou izolaci a prachobyčejnou odvetu.
Proto bych plédoval, aby i pro tento návrh nikdo
v této sněmovně nedal hlas.
Nesouhlasím ani s návrhem č. 4, ani s návrhem
č. 5, které mají určitou návaznost,
ani s návrhem č. 6, kde se jedná opět
o úpravu trestních sazeb u mladistvých. Šlo
by podle mého přesvědčení o
zcela nelogické zpřísnění postihu
mladistvých, neboť potrestání mladistvého
by v mnoha případech bylo naprosto stejné
jako u osoby dospělé. Pokud bychom mohli zvýšit
sazbu na 10 až 15 let, nebylo by zřejmě žádného
rozdílu mezi trestem, který by bylo možno uložit
mladistvému, a trestem, který by bylo možno
uložit dospělému.
V dalších návrzích pan poslanec navrhuje
výrazné zvýšení trestních
sazeb, které - přiznám se - mi nepřipadá
příliš logické. Tímto návrhem
je zcela zásadně narušen systém trestních
sazeb v trestním zákoně a zejména
jednotlivé proporce mezi obecně pojímanou
nebezpečností jednotlivých druhů trestných
činů pro společnost. Myslím si, že
takové zjednodušené vypichování
jednotlivých skutkových podstat a paušální
zvyšování trestních sazeb není
správné a je třeba uvažovat o event.
úpravě trestních sazeb v celém kontextu
všech trestních činů, které jsou
obsaženy v trestním zákoně.
Co je důležité - a to chci říci
ještě jednou a opakovaně - není
tak důležitá výše trestu jako jeho
neodvratnost, to znamená obecné podvědomí
o tom, že žádný trestný čin
nezůstane nepotrestán a že každý
trestný čin bude okamžitě potrestán
a každý bude spravedlivě odsouzen. A k tomu
právě je alespoň částečným
krokem návrh novely zákona, kterou budete projednávat
po tomto bodě - jde o novelu trestního řádu,
která by podle našeho přesvědčení
mohla nejen výrazněji zvýšit objasněnost
trestných činů, ale i zkrátit dobu
mezi dopadením pachatele trestného činu a
jeho postavením před soud. Navrhuji tedy, aby žádný
z návrhů pana poslance Valacha nebyl Poslaneckou
sněmovnou akceptován.
Pan poslanec Hirš u § 57 trestního zákona
navrhuje, aby byl tento trestný čin obligatorně
uložen u úmyslných trestných činů
spáchaných cizinci. Nemohu podpořit ani tento
návrh. Musím říci, že u trestných
činů cizinců je vesměs soudy ukládán
též trest vyhoštění. Ale není
na místě, aby tomu bylo v každém případě.
Dovedu si představit případ Řeka,
občana Řecké republiky, kterých u
nás žije více, který zde žije 20
let, má zde rodinu, dvě děti, a spáchá
úmyslný trestný čin ublížení
na zdraví podle § 221, odst. 1 trestního zákona
tím, že někomu ublíží na
zdraví a způsobí mu několikadenní
pracovní neschopnost. My bychom museli u takového
člověka nutně uložit trest vyhoštění
a vyhostit ho do země, kde on fakticky žít
nechce, kde nemá žádné rodinné
zázemí atd. Myslím si, že v jednotlivých
případech - samozřejmě případech,
které jsou hodně zřetele - by měla
být dána možnost soudu, aby tento trestný
čin neuložil. Ještě jednou zdůrazňuji,
že trest vyhoštění je naprosto běžně
a pravidelně ukládán, ale nechme soudu možnost,
aby ve výjimečných případech
takovýto trest uložil. Doporučoval bych Poslanecké
sněmovně, aby ani v tomto případě
nepodpořila návrh pana poslance Hirše.
Pokud jde o návrh pana poslance Hirše k § 118
A, rád bych řekl, že podle obdobného
zákona českého Parlamentu je loterie posuzována
jako jedna z forem sázkové hry, a proto i trestní
zákon navazuje na takovýto výklad a používá
terminologii, kterou používá. Myslím,
že je to terminologie správná. Ani v tomto
případě nedoporučuji tento návrh
podpořit.
Pokud má pan poslanec obavy, že může dojít
k odsouzení občana pro trestný čin
napadení veřejného činitele podle
§ 155 trestního zákona tím, že
do policisty strčí, že mu např. shodí
čepici apod., a proto navrhuje, aby bylo před slovo
"násilí" vloženo slovo "hrubého",
ani zde si nemyslím, že tento návrh je důvodný.
Vycházím ze zcela zřetelně rozhodovací
praxe soudů, které zcela běžně
- a mohu říci, že ve všech případech,
se kterými jsem se setkal - neposuzují takovéto
skutky, jako je shození čepice, strčení
do policisty apod., jako násilí ve smyslu zákona,
ale považují je za urážku skutkem. Zcela
běžně jsou takováto jednání
postižena podle § 156 trestního zákona.
Myslím, že ani v tomto případě
není vhodná další úprava trestního
zákona.
K návrhu pana poslance Hirše k § 171 A trestního
zákona bych rád řekl, že jde o speciální
formu nadržování, která je jinak obecně
upravena ustanovením § 166 trestního zákona,
kde je stejná trestní sazba jako v dosavadním
znění § 171 A trestního zákona.
Pokud bychom přijali návrh pana poslance Hirše,
došlo by ke zřejmé disproporci v trestních
sazbách mezi těmito dvěma ustanoveními
trestního zákona a ani toto bych s ohledem na nutnou
diferenciaci trestů nepovažoval za nutné.
Paní poslankyně Matoušková nenavrhla
ve svém příspěvku žádný
konkrétní pozměňovací návrh.
Pan poslanec Koronthály navrhuje v § 13, který
se týká nutné obrany, vypustit slovo "přímo".
Obávám se, že ani tento pozměňovací
návrh nelze Poslaneckou sněmovnou akceptovat. Kdybychom
totiž vypustili slovo "přímo", udělali
bychom z nutné obrany uzákoněnou odvetu,
protože nutná obrana musí vždy reagovat
na přímo hrozící útok. Kdybychom
připustili návrh pana poslance Koronthályho
- nyní trochu přeženu - připustili bychom,
aby někdo, kdo byl fyzicky napaden, za týden nato
reagoval v rámci "nutné" obrany na tento
útok a šlo by nikoliv o nutnou obranu, ale o odvetu.
Slovo "přímo" tam má proto ten
význam, že nutná obrana musí reagovat
bezprostředně přímo na útok,
který je veden proti poškozené osobě.
Takže ani tady nedoporučuji tento návrh akceptovat.
Pan poslanec Čundrle argumentuje tím, že navrhované
zvýšení hranice mezi přestupkem a trestním
činem znamená umělé snižování
kriminality. Ani zde si nemyslím, že jeho námitka
je důvodná. Zde zvedáme onu hranici z 1000
korun na 2000 korun. Samozřejmě, že tato úprava
reaguje na určité zvýšení životních
nákladů a tato novela bude reagovat i na předpokládané
zvýšení nákladů, protože
očekáváme, že tato novela bude platit
určitou dobu. Ale co pan poslanec nepostřehl, je
to, že oním zvýšením současně
zpřísňujeme trestní postih u trestných
činů majetkových, pokud se hovoří
např. o značné škodě apod., protože
tam ona kritéria pro rozlišení v rámci
posouzení stupně společenské nebezpečnosti
mezi jednotlivými odstavci trestných činů
jsou nyní o to přísnější,
o co se zvedla základní hranice z 1000 korun na
2000 korun. Argument může být dvojí.
Ano, řekněme, že se u bagatelní trestné
činnosti svým způsobem mírně
snižuje kriminalita, ale současně s tímto
opatřením se zpřísňuje postih
za majetkové trestné činy.
K jeho návrhu na úpravu § 175 odst. 1 trestního
zákona pan poslanec uvádí, že řada
svědků vědomě lže u soudu i u
vyšetřovatele. Musím vycházet ze statistiky,
která naopak hovoří o tom, že postih
takovéto trestné činnosti je u nás
minimální, ačkoliv i já se domnívám,
že četnost těchto trestných činů
je možná vyšší než uvádí
statistika a že se mnohdy nevyužívá těch
ustanovení zákona, která umožňují
trestně stíhat někoho, kdo vědomě
lže před soudem či před vyšetřovatelem.
Podle mého přesvědčení zde
nic nevyřeší zvýšení trestní
sazby, ale využívání těch ustanovení
trestního zákona, která umožňují
postih pachatelů těchto trestných činů.
Ani zde bych nepovažoval za systémově, abychom
jenom proto, že se domníváme, že jde o
trestnou činnost poměrně četnou, zvyšovali
trestní sazbu stanovenou v zákoně.
Pokud jde o návrh pana poslance k nedokonalosti současného
platného ustanovení § 127 a 250 trestního
zákona u těch případů, kdy
někdo vědomě neplatí faktury apod.,
zcela upřímně jsme se tím velmi podrobně
zabývali a zjistili jsme, že posoudit vědomé
neplacení faktur nemůže být důvodem
trestního postihu, protože ve většině
případů je takto reagováno právě
na onu druhotnou platební neschopnost a je velmi problematické,
kde hledat onoho hlavního viníka, který vědomým
neplněním svých závazků způsobil
zahájení onoho řetězce druhotné
platební neschopnosti, a myslíme si též,
že by takovéto ustanovení mohlo být
svým způsobem brzdou podnikatelských aktivit.
Z toho důvodu máme za to, že dosavadní
úprava, která je obsažena v trestním
zákoně, je dostatečná. Pokud jsme
kritizováni, že není v zákoně
řešena proklamovaná otázka praní
špinavých peněz, dovolil bych si oponovat,
protože již v předchozí novele trestního
zákona bylo přijato ustanovení § 251
A trestního zákona, které se týká
onoho praní nebo boje proti praní špinavých
peněz a současná novela trestního
zákona upravuje i změnu § 251 odst. 1 trestního
zákona právě opět v souvislosti s
tzv. praním špinavých peněz. Podle mého
přesvědčení současná
úprava trestního zákona, pokud bude přijata
i navrhovaná novela, bude v souladu s tzv. "Strasbourgskou
úmluvou" o praní špinavých peněz
v oblasti trestního zákonodárství.
Pan poslanec Řezáč vznesl návrh k
§ 15 a 29, a stejný návrh vznesl i pan poslanec
Koháček. Zde je má role trochu obtížnější.
Jako předkladatel musím říci, že
vládní návrh zákona upravuje možnost
uložit soudu vyslovit, že je nepřípustné
podmíněné propuštění z
výkonu trestu u pachatele, kterému byl uložen
trest doživotí. Mohu současně říci
- pokud bych se mohl nyní přetransformovat z ministra
na poslance - že já tento návrh příliš
nesdílím. Přikláněl bych se
k návrhu pana poslance Koháčka, protože
si myslím, že přece jenom pasáž
vládního návrhu je určitým
krokem vpřed, nicméně bych lhal, kdybych
neřekl, že vláda nehlasovala o tomto návrhu
a byl jsem většinou demokraticky přehlasován,
takže proto je vládní návrh zákona
takový, jaký je.
Jako zástupce předkladatele mohu jen říci,
že doporučuji ke schválení znění
vládního návrhu zákona, pokud jde
o tyto články, nicméně - pokud
mohu vyslovit svůj osobní názor - doporučoval
bych akceptovat návrh pana poslance Koháčka.
Poslanec Řezáč vznáší
návrh týkající se § 89 odst.
3 trestního zákona, kde navrhuje vypustit definici
pojmu "pokračování v trestném
činu". Já myslím, že jestliže
zákon používá termín "pokračování"
např. v § 34 písm. ch) trestního zákona
a dalších, měl by být tento termín
v zákoně též striktně vyložen,
aby nevzbuzovalo pochybnosti to, co je zákonem míněno
pod pojmem "pokračování v trestném
činu". Samozřejmě, tento termín
má výrazný dopad do vymezení pojmu
trestného činu jako takového.
Pan poslanec Řezáč dále navrhuje v
§ 102 vypustit slova "její parlament, vládu".
Já si myslím, že s ohledem na rovnocennost
všech tří složek státní
moci, tedy moci soudní, zákonodárné
a výkonné, by všechny tyto tři složky
měly být obsaženy v tomto ustanovení
trestního zákona v § 102. O těchto návrzích
už bylo hlasováno ve výboru ústavně
právním a branném a bezpečnostním.
Pokud si dobře vzpomínám, tyto námitky
v těchto dvou garančních výborech
akceptovány nebyly. Jestli mě paměť
neklame, tak z hlediska právních tradic a právních
kořenů i německá úprava je
obdobná. I tato právní úprava pamatuje
na ochranu vlády a na ochranu parlamentu v obdobném
ustanovení jejich trestního zákona.
Pan poslanec Krámek navrhl nové znění
§ 203, které bych nikoliv snad z věcných
důvodů, ale spíše z důvodů
legislativních nedoporučoval přijmout. Je
zde několik termínů - trvalé poškození
zdraví, snížení životní
schopnosti, v čl. 2, pokud pachatel týrání
zvířat znovu opakuje, což je termín
legislativně přinejmenším nešťastný.
Pro tyto termíny nemáme v trestním zákoně
žádné výkladové pravidlo. Nelze
na ně použít ustanovení § 89 odst.
7 trestního zákona, protože toto ustanovení
se nevztahuje na zvířata, ale na lidi. Můžeme
si též z hlediska navrhované výše
trestní sazby srovnávat tyto sazby s obdobnými
útoky na lidi. Jde např. o § 221 odst. 1, trestný
čin ublížení na zdraví, kde je
sazba pouze do jednoho roku. I z tohoto pohledu si myslím,
že návrh pana poslance Krámka není z
hlediska navrhovaných výší trestu zcela
vyvážený, a proto bych jej ani v tomto případě
nedoporučoval přijmout.
Pan poslanec Šuman navrhl v § 249 odst. 1 a 2 vypustit
onu podmínku zpětnosti (jestli dobře rozumím,
pane poslanče), která zvyšuje stupeň
společenské nebezpečnosti tohoto jednání
tak, že jde již o trestný čin. Já
se obávám, že ani tento návrh nelze
akceptovat. Myslím si, že samotné jednání
někoho, kdo neoprávněně obsadí
byt, nebytový prostor atd. samo o sobě nevykazuje
takový stupeň společenské nebezpečnosti,
aby mohlo jít o trestný čin. Proto je zde
ona podmínka zpětnosti, že to, že byl
pro obdobný čin v posledním roce postižen,
právě naopak zvyšuje stupeň společenské
nebezpečnosti natolik, že se podle našeho názoru
teprve tehdy může jednat o trestný čin.
Důležité je, že v letošním
roce novelou přestupkového zákona, zákonem
č. 67/93, sněmovna zařadila v § 50 skutkovou
podstatu přestupku, která je fakticky totožná
se zněním, které je předkládáno
v trestním zákoně. Učinili jsme tak
právě proto, abychom mohli mít v zákoně
o přestupcích přestupek, pro který
by mohla být postižena osoba, která se dopustí
takového jednání. Apriorně ze zákona
o přestupcích tedy nemůže jít
o trestný čin, ale pouze o přestupek a teprve
tehdy, pokud takový přestupek je opakován,
je stupeň společenské nebezpečnosti
tak vysoký, že takové jednání
může být posouzeno jako trestný čin.
Ani zde - ač mě to velmi mrzí - bych nedoporučoval
akceptovat stanovisko pana poslance Šumana.
Jinak zde padl návrh pana poslance Koháčka,
ke kterému jsem se již vyjádřil, a pana
poslance Grulicha. Myslím, že bude vhodné,
aby jeho návrh poslanecká sněmovna akceptovala.
Tolik k jednotlivým pozměňovacím návrhům.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministru Novákovi. Prosím společného
zpravodaje, předsedu ústavně právního
výboru pana poslance Výborného, aby se ujal
slova.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
myslím, že nejrozumnější bude,
budu-li znovu číst jednotlivé pozměňovací
návrhy tak, jak byly poslanci v průběhu rozpravy
včera a dnes podány a když vám bude
dána informace (jak jsem na to upozornil již při
úvodním slově) o stanovisku předkladatele
a stanovisku garančního výboru k těmto
pozměňovacím návrhům. Vesměs
byly tyto návrhy co do svého charakteru v garančním
výboru projednávány.
První návrh, který podpořil pan ministr,
není podle mého názoru ani tak návrhem.
Je spíše chybou vytištěné společné
zprávy. Já jsem ve svém úvodním
slovu na tuto chybu upozorňoval. Nejsem si jist, zda je
možné tuto chybu napravit pouhým upozorněním
zpravodaje, nebo zda je nutné o této chybě
hlasovat jako o předneseném pozměňovacím
návrhu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pane
kolego, já teď přemýšlím
o jiném procedurálním problému. Chci
se zeptat, zda jako zpravodaj chcete pronést něco
obecného nebo se speciálně vyjádřit
k některým pozměňovacím návrhům.
Procedurálnímu návrhu pana poslance Hrdého
jsem totiž rozuměl tak, že přestávka,
která je požadována pro schůzku klubů
k projednání stanovisek k těmto návrhům,
by měla být po závěrečných
slovech, tedy před tím, než se ujmete své
práce, která bude směřovat k hlasování
o jednotlivých pozměňovacích návrzích.
Tak jsem tomu alespoň rozuměl.
Abych to ještě více zkomplikoval, tak uvedu,
že pan poslanec Kužílek má nejen náhradní
kartu č. 5, ale též jako předseda klubu
mě žádal, abychom zajistili před přestávkou
pro jednání klubů písemně rozmnožený
podklad, zejména pokud jde o poslední pozměňovací
návrh poslance Grulicha, aby se tím kluby mohly
fundovaně zabývat.
Toto je technicky možné zvládnout během
dalších 30 až 40 minut, jak jsem informován.
Teď jsem předložil všechny informace, které
bude třeba zvážit.
Chtěl bych vás poprosit nyní o obecné
konstatování; pak máme dvě možnosti.
Buď vyhlásit delší přestávku,
která by respektovala nebo otevírala prostor pro
vyřešení všeho, co zástupci jednotlivých
klubů požadují, anebo přerušit
projednávání tohoto bodu, což se mi
zdá trochu nevhodné v tomto okamžiku, otevírat
další bod, a potom se vracet k hlasování.
Prosím, pane kolego, o vaše vyjádření.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající,
já bych si k té záležitosti po výtce
technické, tj. zdržení třicet minut
pro rozmnožení pozměňovacího
návrhu pana poslance Grulicha, dovolil nabídnout
toto. Pomalu bych tento návrh přečetl. Poslanec,
který bude mít zájem návrh si zaznamenat,
tak si tak učiní, a není třeba záležitost
odročovat o 30 minut.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pak bych se tedy po vašem obecném vyjádření
přikláněl k vyhlášení
přestávky, jak už jsem avizoval. Prosím
tedy zástupce klubů nebo jednotlivé poslance,
aby si pečlivě zaznamenali pozměňovací
návrh.
Pak bude vyhlášena přestávka.
Poslanec Miloslav Výborný: Pan poslanec Grulich
přednesl návrh, který směřuje
ke vložení nového paragrafu 178 s názvem
"pytláctví". Text tohoto ustanovení
přednesl takto:
"Kdo neoprávněně zasáhne do práva
myslivosti nebo do výkonu rybářského
práva anebo kdo loví zvěř nebo ryby
v době hájení a
a) spáchá takový čin nejméně
se dvěma osobami,
b) spáchá takový čin zvlášť
zavrženíhodným způsobem,
c) spáchá takový čin hromadně
účinným způsobem nebo
d) dopustí se takového činu, přestože
byl v posledním roce pro přestupek obdobné
povahy postižen nebo v posledních třech letech
pro takový trestný čin odsouzen, bude potrestán
odnětím svobody až na dobu dvou roků
nebo peněžitým trestem nebo trestem zákazu
činnosti."
To je kompletní návrh pana poslance Grulicha tak,
jak byl přednesen.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
V tomto okamžiku bych si dovolil vyhlásit přestávku
do 10.45 hodin.
(Schůze přerušena v 10.26 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 11.12 hodin.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vážené
kolegyně a vážení kolegové, dovolil
jsem si po té přestávce vymazat prezenci,
chtěl bych vás požádat o nové
prezentování, pan poslanec Vik se hlásí
o slovo.
Poslanec Jan Vik: Mám náhradní kartu
č. 7.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Ano,
pan poslanec Vik má náhradní kartu č.
7.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, prosím, abyste zaujali svá místa,
chystám se dát slovo panu zpravodaji.
Prosím pana poslance Výborného, společného
zpravodaje k tomuto návrhu zákona, aby se ujal slova.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající,
dámy a pánové, první pozměňovací
návrh jsem přednesl já, šlo spíše
o upozornění na jistou chybu ve společné
zprávě, pro úplnou jistotu však mám
za to, že by bylo vhodné o tomto návrhu hlasovat
jako o návrhu pozměňovacím.
Jde o to, aby na straně 2 společné zprávy
podle tisku 632, třetí z poznámek k bodu
18, správné znění bylo toto: V §
39 a), odst. 2, písm. c) se konec věty upravuje
takto: "věznice z dozorem nebo se zvýšenou
ostrahou pachatele, který byl odsouzen pro trestný
čin spáchaný z nedbalosti a nebyl zařazen
do výkonu trestu odnětí svobody s dohledem
nebo s dozorem." Jde o zařazení připomínek
ústavně právního a branně bezpečnostního
výboru, ministr spravedlnosti s tímto návrhem
vyslovil souhlas.