Poslanec Miloslav Výborný: Není
třeba rekapitulovat, zvláště když
dodám, že jde o znění, které
si vysloužilo podporu ministra spravedlnosti, a které
i já osobně podporuji, byť nebylo předmětem
jednání žádného z výborů
sněmovny.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Budeme hlasovat o posledním pozměňovacím
návrhu pana poslance Grulicha.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku a stiskne
tlačítko v hlasování č. 119.
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování? Hlasování
bylo skončeno.
Návrh byl přijat poměrem hlasů 126
pro, 11 proti, 36 se zdrželo.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající,
to byl poslední z přednesených pozměňovacích
návrhů, avšak byl jsem ještě upozorněn
panem předsedou Šumanem, že jeho návrh
byl komplexní. Pan poslanec Šuman si není jist,
zda přijetí jeho pozměňovacího
návrhu se událo právě v komplexu,
ve kterém ho přednesl. Snad by bylo vhodnější,
aby pan poslanec Šuman upozornil na to, jak přesně
návrh přednášel, aby tato věc
byla vyjasněna ještě před tím,
než bychom snad museli přistupovat k něčemu
neblahému.
Poslanec Vladimír Šuman: Dámy a pánové,
jde skutečně o technickou záležitost.
Pokud byl tento návrh přijat, je nutné to
chápat v souvislosti s tím, že je nutné
z článku 2 § 50, který se týká
přestupkového zákona, vypustit jako přestupky
ty věci, které se nyní staly trestnými
činy. Mám dojem, že jsme rozhodli, že
už není o čem hlasovat. Na druhé straně
si ale myslím, že je nutné, aby to zde zaznělo
kvůli stenozáznamu. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
za toto doplnění. Domnívám se, že
můžeme přistoupit k závěrečnému
hlasování. Budeme hlasovat o celém vládním
návrhu zákona, kterým se mění
a doplňuje trestní zákon a zákon České
národní rady č. 200/1990 Sb., o přestupcích,
podle sněmovního tisku 534, ve znění
společné zprávy výborů Poslanecké
sněmovny podle sněmovního tisku 632 a schválených
pozměňovacích návrhů.
Kdo je pro jeho schválení, ať zvedne ruku a
stiskne tlačítko při hlasování
č. 120. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Hlasování skončilo.
Konstatuji, že vládní návrh zákona
byl schválen poměrem hlasů 144 pro, 5 proti,
29 se zdrželo.
Tím jsme projednali tento bod pořadu. (Potlesk.)
Poslanec Miloslav Výborný: Dámy a
pánové, děkuji vám za shovívavost
ke zpravodajům.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Chtěl
bych poděkovat panu poslanci Výbornému a
panu ministrovi Novákovi.
Přistoupíme k dalšímu bodu poradu, což
je
Návrh zákona jsme obdrželi jako sněmovní
tisk č. 535 a společnou zprávu výboru
k němu jako sněmovní tisk 633. Z pověření
vlády předložený návrh odůvodní
ministr spravedlnosti pan Jiří Novák.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák:
Vážený pane předsedo, vážení
pánové místopředsedové, váženě
dámy, vážení pánové, nejprve
bych chtěl Poslanecké sněmovně poděkovat
za rozvážnost, se kterou přistoupila k projednávání
novely trestního zákona. Věru nechtěl
bych stát v čele resortu, který popravuje,
který vykonává trest smrti. Děkuji
vám za vaše hlasování v tomto směru.
Předkládaný návrh novely trestního
řádu se především snaží
reagovat na vytýkané nedostatky stávající
právní úpravy trestního řízení,
zejména na jeho přílišný formalismus,
který je v některých případech
samoúčelný. Sleduje zjednodušení
a zrychlení trestního procesu při zachování
záruk zákonnosti. Respektuje stávající
koncepci trestního řízení i jeho základní
zásady vyjádřené v trestním
řádu. Nejde proti nim, ale spíše se
snaží o to, aby těmto zásadám
odpovídal i obsah zákona. To se týká
zejména otázky poměru přípravného
řízení a řízení před
soudem z hlediska rozsahu prováděného dokazování,
jejich cíle a především pak významu
těchto dvou základních stadií.
Návrh novelizace omezuje rozsah skutečností,
které je třeba objasňovat v přípravném
řízení, odstraňuje možnost vést
tzv. trestní stíhání ve věci,
zavádí jedinou formu přípravného
řízení. V řízení před
soudem se snaží o rozšíření
možnosti věci mimo hlavní líčení
a posiluje kontradiktorní prvky tohoto řízení.
Návrh novelizace je poměrně obsáhlý,
neboť zasahuje téměř polovinu stávajících
ustanovení trestního řádu. Domnívám
se, že je nadbytečné zabývat se všemi
navrženými změnami. Chci jen poukázat
na smysl a význam těch základních.
Návrh novelizace především předpokládá
zavedení jednotné formy přípravného
řízení, kterým by bylo vyšetřování.
Vychází ze závěru, že rozdíl
mezi stávajícími formami přípravného
řízení je z valné části
jen formální, jejich existence vyvolává
zbytečné spory orgánů, které
vedou řízení, a samotné vyhledávání
nepřispívá k výraznějšímu
zrychlení trestního řízení.
Zavedení jediného přípravného
řízení však nemá znamenat, že
všechny úkony ve všech věcech budou provádět
výlučně vyšetřovatelé.
Předpokládá se, že by policejní
orgány prováděly šetření
o trestných oznámeních typově méně
závažných deliktů a po zahájení
trestního stíhání by prováděly
úkony, kterými je vyšetřovatel pověří.
Samotné vyšetřování mají
konat výlučně vyšetřovatelé
policie. Nepředpokládá se, že by vyšetřování
prováděly jiné orgány, neboť
specifika trestné činnosti páchané
v určitém prostředí takovou úpravu
nevyžadují. To odpovídá i čl.
110 Ústavy, která právě z tohoto důvodu
ruší vojenské soudy.
Návrh novelizace vylučuje, aby bylo zahajováno
trestní stíhání tzv. ve věci,
neboť se jednalo o samoúčelný formální
úkon nijak nepřispívající k
ochraně práv subjektů, jakkoli dotčených
trestním řízením, a tímto postupem
v řadě případů docházelo
k faktickému vyloučení většiny
práv obviněného a jeho obhájce v přípravném
řízení. Pokud provedení určitého
úkonu trestní řád podmiňoval
tím, že mu předcházelo zahájení
trestního stíhání, nahrazuje se tato
náležitost souhlasem soudce působícího
v přípravném řízení.
To se týká např. vyžadování
údajů, které jinak podléhají
bankovnímu tajemství. Postup, kdy vyšetřovatel
zahájil trestní stíhání, aby
mohl vyžádat bankovní údaje, kterými
si vlastně ověřoval, zda k zahájení
trestního stíhání došlo důvodně,
se nahrazuje postupem, kdy vyšetřovatel - pokud v
rámci šetření podle § 158 má
za to, že takové údaje potřebuje - se
obrátí na soudce a ten přezkoumá dosud
shromážděné skutečnosti zakládající
podezření a důvodnost zásahu do bankovního
tajemství. Shledá-li pro takovýto postup
dostatek důvodů, udělí k němu
souhlas.
Na vyloučení možnosti konat trestní
stíhání bez obviněného navazuje
výrazné omezení možnosti provádět
důkazy s procesním významem pro další
stadia ještě před zahájením trestního
stíhání. Návrh připouští
provádět v tzv. procesní formě pouze
neodkladné nebo neopakovatelné úkony, které
zároveň v § 160, odst. 4 definuje. To neznamená,
že vyšetřovatel a policejní orgány
by od přijetí oznámení o trestném
činu do zahájení trestního stíhání
měli zůstat v nečinnosti. Úkony, které
ve smyslu ustanovení § 158, odst. 3 provedou, pokud
nemají povahu neodkladných a neopakovatelných
důkazů, ale nemají žádný
procesní význam. Vysvětlení, která
v naprosté většině v rámci prověřování
oznámení vyžadují, slouží
pouze státnímu zástupci a obviněnému
ke zvážení, zda osoba, která takové
vysvětlení podala, má být v přípravném
řízení vyslechnuta jako svědek.
Návrh v § 158 odst. 4 vychází z toho,
že o obsahu vysvětlení sepíše vyšetřovatel,
resp. policejní orgán, záznam, nikoliv zápis
o výpovědi, tj. protokol o výslechu. To má
dvojí význam. Předně osoba, která
např. policejnímu orgánu takové vysvětlení
v terénu podá, nemusí být znovu předvolána
a znovu vyslýchána v kanceláři policie.
Sepisování záznamu, který již
nebude podkladem pro budoucí výpověď
svědka a na který by se svědek dokonce odvolával,
se omezí jen na označení zdroje informací
určitě skutečnosti. Rozsah dokazování
prováděného v přípravném
řízení by měl být omezen na
zjištění základních skutečností,
které soud potřebuje pro své rozhodnutí.
Právo prokurátora, resp. do budoucna státního
zástupce, disponovat obžalobou v řízení
před soudem, se rozšiřuje i na hlavní
líčení až do doby, než se soud
prvního stupně odebere k závěrečné
poradě.
Důvodem této změny je fakt, že stávající
ustoupení prokurátora od obvinění
po zahájení hlavního líčení
nemá žádný procesní význam
a naopak jej staví do kuriózní pozice, kdy
má zastupovat a hájit obžalobu, od níž
se předtím distancoval.
Po rozdílných úpravách formy předběžného
projednání obžaloby provedených v nedávné
minulosti se navrhuje jako zásadu ponechat formu neveřejného
zasedání. Připouští se ale, aby
předseda senátu, pokud to považuje za potřebně,
o předběžném projednání
obžaloby nařídil veřejné zasedání.
Praktický význam může mít takový
postup zejména v případech, kdy si předseda
senátu chce ověřit, zda jsou splněny
podmínky pro aplikaci institutu podmíněného
zastavení trestního stíhání.
Návrh novelizace předpokládá zakotvení
institutu podmíněného zastavení trestního
stíhání a trestního příkazu,
jejichž prostřednictvím lze věc vyřídit
mimo hlavní líčení. Aplikace obou
institutů přichází v úvahu
pouze u trestných činů menší
typové závažnosti.
V souladu s doporučením výborů ministrů
Rady Evropy z roku 1987 se umožňuje, aby o podmíněném
zastavení rozhodl v přípravném řízení
státní zástupce. Úprava obou těchto
institutů v návrhu novelizace vychází
ze zásady, že v souladu s požadavkem vyplývajícím
z evropské úmluvy o ochraně lidských
práv a základních svobod je třeba
obviněnému zachovat právo domoci se, v daném
případě prostřednictvím opravného
prostředku, ústního projednání
své záležitosti před soudem. Právě
uvedené instituty by měly přispět
k rychlejšímu vyřizování trestních
věcí a soudu umožnit, aby se v náročném
hlavním líčení zabývaly těmi
věcmi, které si to vyžadují, a v těch
případech, kdy to požadují strany trestního
řízení.
Současně s návrhem novelizace trestního
řádu jsou předkládány rozsahem
nepatrné návrhy novel dalších zákonů.
Tyto návrhy buď bezprostředně promítají
změny předpokládané v trestním
řádu do příslušných zákonů,
které mají přispět ke zrychlení
a zjednodušení trestního řízení.
Návrh byl velmi pečlivě projednán
ve výborech Poslanecké sněmovny a s jejich
připomínkami uvedenými ve společné
zprávě se po věcné stránce
za předkladatele v zásadě ztotožňuji.
Upozorňuji v podstatě na technickou chybu, vztahující
se k bodu 75. Změna § 85 nespočívá
v tom, že by se do tohoto ustanovení vkládaly
nové odstavce, ale stávající odstavce
1 a 2 se navrhuje formulovat jinak.
Navrhuji v zastoupení vlády České
republiky, aby Poslanecká sněmovna tento návrh
zákona schválila. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministru Novákovi a prosím, aby se slova ujal
společný zpravodaj výborů pan poslanec
Jiří Vyvadil.
Poslanec Jiří Vyvadil: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, dámy a pánové, budu
velmi stručný. Myslím, že nelze nic
objevného dodat k tomu, co již uvedl pan ministr.
Já sám se domnívám, že ona novela
má dva pozitivní momenty. První moment spočívá
v tom, že přípravné řízení
bude z hlediska rozhodnutí, z hlediska dokazování
oslabeno a těžiště se posune více
směrem k soudu, což je věc pozitivní.
Druhá věc. Podle mého odhadu institut podmíněného
zastavení trestního stíhání,
možnost zjednodušeného vyhotovování
rozsudku a především pak zavedení institutu
trestního příkazu může odlehčit
práci soudům o 30, možná až o 40
% a v tomto ohledu tyto soudy se budou moci věnovat oněm
závažnějším a složitějším
případům.
Celkově lze naznačit, že vládní
návrh novely zákona ve znění společné
zprávy je vhodně doporučit, zejména
pak, když všechny výbory, které tento
návrh zákona projednaly, přijetí doporučily.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Vyvadilovi a otevírám rozpravu, do
které se jako první přihlásil pan
poslanec Hirš, kterému dávám slovo.
Připraví se pan poslanec Janeček.
Poslanec Pavel Hirš: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
nepochybuji o nutnosti přijmout novelu trestního
řádu, přesto mi ale dovolte pár poznámek,
které bych rád učinil.
Domnívám se, že navrhovaná novelizace
trestního řádu je nedostatečná
a nevychází vstříc požadavkům
soudní praxe. Nejlépe by bylo vrátit trestní
řád k přepracování. Jde totiž
o to, že soudní praxe již delší dobu
volá po tzv. zkráceném řízení.
Mělo by se jednat o případy, kdy pachatel
je při trestném činu nebo těsně
po spáchání trestného činu
zadržen a v daný okamžik jsou dostatečné
důkazy pro uznání viny. V tomto případě
by pak měl být pachatel do 24 hodin předveden
před soudce, který by na základě předložených
důkazů měl rozhodnout. Jedná se o
jednoduché trestné činy, kde vyšetřování
trvající několik měsíců
neúměrně zvyšuje nároky na orgány
činné v trestním řízení
a následně i na justici. Příkladem
mohou být pachatelé krádeží v
obchodních domech, kdy pachatel je na místě
zjištěn a věci u něj nalezeny. Mohlo
by se jednat o trestné činy např. podle paragrafů
142 odst. 1, 154 odst. 1, 2 atd.
Stejně tak bylo zapomenuto v trestním řádu
na tzv. soudní smír, to je na případy,
kdy se pachatel dozná, veškeré důkazy
nasvědčují tomu, že se trestného
činu dopustil. Za daného stavu by mělo být
umožněno soudu, aby ve věci neprováděl
dokazování a rozhodl pouze o trestu. Tento postup
podstatnou měrou zmenšuje zatížení
trestních soudů a zkrátil by jejich řízení.
Nebudu navrhovat vrácení a přepracování
této novely trestního zákona, pouze dávám
podnět panu ministrovi, zda by při další
novele nezvážil tyto okolnosti.
Přesto mně dovolte, abych navrhl tři pozměňovací
návrhy. K bodu 52 § 71 trestního řádu.
U druhého odstavce, kde se navrhuje možnost prodloužit
vazbu, by se mělo jednat pouze o nejzávažnější
trestné činy vyjmenované v § 167 trestního
zákoníku. Jde totiž o to, aby nebyla nepřiměřeně
prodlužována vazba u méně závažných
trestných činů. Jelikož ale toto v podstatě
řeší společná zpráva vložením
nového odstavce 1, nepodávám to jako pozměňovací
návrh.
K bodu 52 § 71 trestního řádu v odst.
3 navrhuji zaměnit slovo "polovinu" za "třetinu".
Jde o to, aby vazba nebyla zbytečně prodlužována
nad únosnou míru.
Za nejzávažnější však považuji
pozměňovací návrh k bodu 68 §
77 trestního řádu. Dovolte, abych to zdůvodnil.
Je takřka pravidlem, že osoby vyhoštěné
z našeho území se opětovně vracejí
třeba i bez dokladů a orgány policie mají
zájem zjistit jejich totožnost. Zákonných
24 hodin se mi zdá naprosto nedostatečně.
Proto navrhuji připojit další odstavec, který
by zněl:
"Cizince bez platných osobních dokladů,
kteří nejsou schopni věrohodně prokázat
svoji totožnost, lze zadržet na dobu nezbytně
nutnou, a to až do zjištění jejich totožnosti."
Jde totiž o to, že často tyto cizince pustíme
z vězení a oni vesele páchají trestnou
činnost dál. Je potřeba skutečně
jejich totožnost řádně zjistit a doporučuji,
aby po celou dobu byl pachatel zadržen.
K bodu 111, tj. § 151 odst. 4 trestního řádu
mám tuto připomínku. S ohledem na to, že
většinou obviněným nelze usnesení
doručit a obhájci pak nedostávají
od státu zaplaceno a ztrácejí tak zájem
o nutné obhajoby, navrhuji doplnit větu: "Stížnost
do usnesení má pouze obhájce nebo státní
zástupce."
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Hiršovi a prosím pana poslance Janečka,
aby se ujal slova. Připraví se kolega Šuman.
Poslanec Josef Janeček: Vážené
kolegyně a kolegové, chci podat pozměňovací
návrh k bodu 125, kde se hovoří o §
163 odst. 2. Navrhuji toto znění odst. 2: "Ustanovení
odst. 1 se však neužije, byla-li úmyslným
trestným činem poškozena výlučně
osoba mladší 15 let, nebo byla-li takovým úmyslným
trestným činem způsobena smrt." Odůvodnění:
navrhuji omezit tuto úpravu pouze na úmyslné
trestné činy, neboť v důsledku nedbalostního
jednání, jako jsou např. dopravní
nehody, dochází často ke zranění
rodinných příslušníků,
a to i dětí mladších 15 let. Nutnost
trestního stíhání jejich rodičů
by pak mohla paradoxně zhoršit, nebo znovu potrestat
tyto děti mladší 15 let.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
poslanci Janečkovi. Prosím kolegu Šumana, aby
se ujal slova. Připraví se pan poslanec Matulka.
Poslanec Vladimír Šuman: Pane předsedající,
dámy a pánové, jak už jsem avizoval,
mě pozměňovací návrhy se týkají
problému bankovního tajemství. Odkazuji na
jistou část argumentace právě z Hospodářských
novin, které jste všichni dostali dnes na lavice.
Můj první pozměňovací návrh
se týká bodu 7, tj. § 8 odst. 2 novely. Jedná
se o údaje, které jsou jinak předmětem
bankovního tajemství, kdo má právo
požadovat a rozhodnout o tom, zda je možné údaje
z bankovního tajemství získat. Návrh
tak, jak je předložen, mluví o tom, že
to může udělat soudce na základě
návrhu státního zástupce.
Já se domnívám, že tady je vážné
nebezpečí spočívající
v tom, že toto právo budou mít všichni
okresní soudci a že je to příliš
mnoho lidí. My na jedné straně musíme
umožnit vstup do bankovního tajemství, ale
na druhé straně se musíme bránit tomu,
aby se tam nějakým způsobem dostal organizovaný
zločin, aby se tam dostali nehodní lidé.
Proto se domnívám, že je účelné
omezit tento okruh lidí, a to takovým způsobem,
jaký vzápětí přečtu.
K tomu jenom dodávám, že jsem návrh
podobného znění a stejného smyslu
předložil na našem výboru a byl těsnou
většinou odmítnut. Dále chci říci
pro korektnost věci, že hlavním důvodem,
proč byl odmítnut, byla argumentace, že se
tím sníží operativnost tohoto rozhodování.
Na základě tohoto argumentu jsem včera večer
projednal tento pozměňovací návrh
s policejním prezidentem, ministrem vnitra a náměstkem
Fendrychem a ti vyslovili s tímto návrhem souhlas.
Můj návrh zní takto: k bodu 7, který
se týká § 8 odst. 2 trestního řádu
- slova "se souhlasem soudce státní zástupce
má právo požadovat" nahradit textem "předsedy
krajského soudu nebo jím určeného
krajského soudce pro udělování tohoto
souhlasu vedoucí státního zastupitelství
nebo jím určený státní zástupce,
působící u krajského zastupitelství".
Aby bylo rozumět celému mému návrhu,
dovolte mi, abych přečetl, jak by vypadal text v
novém znění: "Údaje, které
jsou jinak předmětem bankovního tajemství
a v řízení o trestném činu
zkrácení daně nebo jiném obdobném
činu, i údaje získané v daňovém
řízení, smí v přípravném
řízení požadovat se souhlasem předsedy
krajského soudu nebo jím určeného
krajského soudce pro udělování tohoto
souhlasu vedoucí Státního zastupitelství
nebo jím určený státní zástupce,
působící u krajského zastupitelství."
Tolik tento návrh.
Dále se mé návrhy týkají té
části novely, která se dotýká
bankovního tajemství. Je to čl. 3 novely.
Jedná se o jistou nepřímou novelu zákona
o bankách, tj. zákon č. 21/92, kde se v §
24 dosud praví: "Banky a pobočky zahraničních
bank jsou povinny archivovat doklady o uskutečněných
obchodech; u obchodů, jejichž hodnota převyšuje
100 tisíc Kč, jsou povinny tyto doklady archivovat
nejméně 5 let."
Protože z hlediska boje proti organizovanému zločinu
je velmi důležité zabránit možnosti
nebo výrazně snížit možnost praní
špinavých peněz, jsem přesvědčen,
že je nezbytné dnešní znění
doplnit tímto textem: "Pokud je součástí
takového obchodu platba či část platby
klienta v hotovosti, a to nejméně ve výši
100 tisíc Kč, jsou banky a pobočky zahraničních
bank povinny totožnost klienta a výši platby
v hotovosti zaznamenat v každém jednotlivém
případě na samostatném formuláři
a tento formulář archivovat nejméně
po dobu 10 let." Pokud vás zarazí ta doba,
je to nutné, protože my se budeme s organizovaným
zločinem učit bojovat a musíme mít
možnost jít poměrně dlouho časově
zpět, abychom zjistili všechny souvislosti, které
v každém jednotlivém případě
musí být. Proto také požadavek, aby
to bylo na samostatném formuláři.
Konečně s tím souvisí můj návrh,
týkající se § 37 stejného zákona,
tedy zákona o bankách, kde je text: "Poskytnutí
služeb se zachováním anonymity klienta může
banka odmítnout." Tam navrhuji slovo "může"
vypustit a nahradit slovy "je banka či pobočka
zahraniční banky povinna odmítnout".
Je to v podstatě zrušení možnosti anonymních
vkladů.
Pokud se vám to zdá být v některých
případech příliš velkým
zásahem do stávajících norem, tak
k textu, který máte v článku v Hospodářských
novinách, mi dovolte citovat ještě odstavec,
který se tam již redakci nevešel:
"Experti zpravodajské služby Spolkové
republiky Německo nedávno označili jako strategický
cíl drogových baronů získání
politické a hospodářské moci ve světě.
Pokud se to někomu zdá být přehnané,
budu citovat dále. Již v říjnu 1991
tehdejší generální tajemník OSN
Perez de Cuellar prohlásil, že drogový problém
je nebezpečný pro světový mír
a mezinárodní bezpečnost a ohrožuje
politické, hospodářské a kontrolní
zásady společnosti v rozvinutých průmyslových
zemích stejně jako v zemích rozvojového
světa. Jiná citace v tomto případě
kriminálního odborníka: Politikově
a ekonomové poznají pozdě, že s tvorbou
odpovídajících právních předpisů
začali až příliš dlouho. Je zřejmé,
že podle něj je hospodářství
evropských zemí vážně ohroženo,
neboť možnosti vlivu mezinárodních mafií
se stále zvětšují. Prezident Spolkového
úřadu pro ochranu ústavy na kongresu "Vnitřní
bezpečnost ve sjednocené Evropě" uvedl,
že hospodářské a technické propojení
extrémistických, teroristických a kriminálních
živlů ukazuje na existenci nových forem kriminality,
které mohou v budoucnosti (podle mne nepříliš
vzdálené) představovat velké nebezpečí
pro demokratický právní stát a jeho
bezpečnost. Proto budeme nuceni - ať chceme nebo nechceme
- změnit právní poměr ve vztazích
mezi zájmy ochrany bezpečnosti společnosti
a právy individua na ochranu osobních práv."
Poslední věta byla ještě citací
uvedeného odborníka.
Existuje oprávněná námitka. To vše
tvrdí především kriminalisté
či zpravodajci, jejichž zájmem je mít
co největší práva, protože to ulehčuje
jejich práci. Na druhé straně, kdo má
o situaci v této oblasti a o nebezpečí jejího
vývoje vědět lépe než oni. Je
na nás, na politicích, jak budeme schopni oprávněnost
těchto varování posoudit, jaký k nim
zaujmeme vztah, co bude každý z nás prosazovat.
Tvrdím, že současný stav kriminality
u nás a podmínky pro růst organizovaného
zločinu obecně, vysoká míra morální
devastace atd. atd. jsou natolik alarmující, že
musíme vytvořit takové změny v zákonech,
které výrazně zlepší podmínky
pro boj s organizovaným zločinem.
Musíme však mít samozřejmě na
mysli i pojistky snižující pravděpodobnost
zneužití takových zvýšených
oprávnění vůči řádnému
občanu.
Dámy a pánové, domnívám se,
že to, co jsem navrhl, přispěje k postihu organizovaného
zločinu a že je právě na mezích
té balance, kterou potřebujeme k oprávněným
právům řádného občana.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Šumanovi. Prosím, aby se slova ujal
pan poslanec Matulka. Připraví se pan poslanec Tomáš
Fejfar.
Poslanec Dalibor Matulka: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
je pochopitelné, že novelu trestního řádu
je potřeba přijmout jako organickou součást
balíků zákonů souvisejících
se státním zastupitelstvím, novelou trestního
zákona atd.
Nicméně o kvalitě vládní předlohy
mám své silné pochybnosti a také jsem
vznesl k vládnímu návrhu dost velký
počet výhrad při projednávání
tohoto tisku v ústavně právním výboru.
Nechci opakovat z tohoto místa všechny pozměňovací
návrhy, které jsem neúspěšně
na ÚPV uplatňoval. Jednak si myslím, že
některé návrhy budou předmětem
pozměňovacích návrhů jiných
poslanců, a jednak se domnívám, že společná
zpráva jako výslednice jednání výboru
vládní návrh poměrně zlepšuje.
Mám tím na mysli třeba v oblasti délky
vazby i v jiných oblastech.
Jeden pozměňující návrh chci
přece jenom dát, i když i v tomto případě
jde o věc, která je společnou zprávou
poněkud, a to dost výrazně zlepšena,
nicméně se domnívám, že principiálně
se jedná o záležitost, která by v návrhu
neměla být.
Jedná se mi o bod č. 36 nebo-li o princip ochrany
svědka tak, jak je zde navrhován. Chtěl bych
říci, že tento princip ochrany svědka
mi poněkud připomíná inkviziční
procesy kdysi dávno v Německu, kdy zakamuflovaní
svědkové byli typickým znakem těchto
procesů.
Jsem si vědom toho, proč vláda navrhuje tento
princip do novely trestního řádu. Je vcelku
zbytečné o tom mluvit. Jakási společenská
poptávka, i oprávněná, po řešení
ochrany svědků zde existuje, nicméně
jsem přesvědčen, že ochrana svědka
ve svých důsledcích přinese na misce
vah spíše více nevýhod než výhod,
které měli předkladatelé na mysli.
Domnívám se, že nevýhodou může
být např. velice ztížené podání
případné pozdější žaloby
pro křivé svědectví. Nevýhodou
je i určité omezení i pokud jde o práva
obviněného i jeho zástupce nahlížet
do spisu, protože z toho spisu se doví méně
údajů, než které se dovídá
za současného právního stavu.
Určitý otazník vidím i pokud jde o
konfrontaci. Zkrátka těch nevýhod zde spatřuji
větší počet než výhod, které
zřejmě má tento návrh dosáhnout.
Proto dávám návrh, aby bod č. 36 z
vládního návrhu byl vypuštěn.
Pokud by tento můj návrh neprošel, nebyl přijat,
pak mám návrh jiný pro ten případ,
tzn., aby z textu, který je zde navrhován, byla
vynechána slova "nebo jiné vážné
nebezpečí". Pokud to nemáte před
sebou, tady se hovoří o tom, že v § 55
se za odst. 1 vkládá nový odst. 2, který
zní: "Hrozí-li svědku nebo osobě
jemu blízké v souvislosti s podáním
svědectví újma na zdraví nebo jiné
vážné nebezpečí"; pak ten
text pokračuje dál atd.
Navrhuji vypustit slova "nebo jiné vážné
nebezpečí", neboť nevím, co to
je. To může být naprosto cokoli, o čem
orgán činný v trestním řízení
usoudí, že to je jiným vážným
nebezpečím. Sice je tato záležitost
částečně řešena ve společné
zprávě, ale podle mého názoru nedostatečně.
Přistoupíme-li k takové ochraně svědka,
měl by být taxativně uveden výčet
důvodů. Spokojuji se s jedním důvodem,
který je zde uveden, tj. důvodem, pro který
se tak může stát. Újma na zdraví,
to je podle mého důvod závažný,
dostatečně přesně vyjádřený,
ale "jiné vážné nebezpečí"
je velice vágní pojem. Těžko bych nyní
navrhoval nějaký jiný taxativní výčet,
co všechno příkladmo by mohlo tím vážným
nebezpečím být. Nebudu se o to pokoušet.
Proto tedy navrhuji toto vypustit. To je můj pozměňovací
návrh.
Dále bych si dovolil jeden procedurální návrh.
Stejně jak jsme to udělali u minulého bodu,
tj. u novely trestního zákona, prosil bych, až
budou předneseny všechny pozměňovací
návrhy, abychom je dostali všichni opět písemně
a abychom dostali možnost se o nich v klidu v klubech poradit,
čili aby byla učiněna přestávka
na kluby; nedovedu si odhadnout jak dlouhá, protože
ještě nevím, kolik pozměňovacích
návrhů bude. Děkuji.