Čtvrtek 2. prosince 1993

Začátek schůze Poslanecké sněmovny

2. prosince 1993 v 9.12 hodin

Přítomni:

Předseda PSP M. Uhde, místopředseda PSP J. Vlach, místopředseda PSP K. Ledvinka, místopředseda PSP P. Tollner a 179 poslanců.

Za vládu České republiky: předseda vlády V. Klaus, místopředseda vlády J. Kalvoda, místopředseda vlády a ministr zemědělství J. Lux, místopředseda vlády a ministr financí I. Kočárník, ministr životního prostředí F. Benda, ministr pro hospodářskou soutěž S. Bělehrádek, ministr průmyslu a obchodu V. Dlouhý, ministr I. Němec, ministr spravedlnosti J. Novák, ministr zdravotnictví L. Rubáš, ministr práce a sociálních věcí J. Vodička

(Jednání opět zahájeno v 9.12 hodin.)

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dovolte mi, abych zahájil pořad jednání a přivítal pana ministra Kočárníka.

Projednali jsme body 1 - 4 a budeme hlasovat o pozměňovacích návrzích k bodu 5 a 6. Hlásí se paní poslankyně Röschová, prosím, aby se ujala slova.

Poslankyně Anna Röschová: Děkuji pane předsedající. Dámy a pánové, dovolte, abych navrhla jako první bod našeho jednání změnu programu, a to revokaci usnesení k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 338/1992 Sb., o daní z nemovitostí, a mění zákon ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků.

Svůj návrh nebudu dlouho odůvodňovat, jedná se o určité legislativní faux pas, jak řekl pan místopředseda, které nelze změnit jiným způsobem než revokací našeho usnesení. Podrobněji toto odůvodní pan ministr financí Kočárník.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji paní poslankyni Röschové. Chci se zeptat pana místopředsedy vlády, zda by nám doplnil některé potřebné informace.

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Ivan Kočárník: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, došlo k tomu, že společná zpráva správně uvedla a rozdělila v § 4 písm. a) v původním znění zákona, kde od daně z pozemku jsou osvobozeny pozemky ve vlastnictví státu a obcí. To bylo v bodě a). V tomtéž § je odkaz, že toto neplatí v případě, kdy jsou tyto pozemky využívány k podnikatelským účelům. V dalším odkazu je odkaz na bod a). Tím, že se rozdělily zněním společné zprávy pozemky - bod a) na body a) a b) - bod a/ ve vlastnictví státu, bod b) ve vlastnictví obcí a neupravil se odkaz na bod b), vypadlo tím de facto celé ustanovení, že nejsou osvobozeny pozemky, využívané k podnikatelským účelům. To je jak u § 4, tak u § 9, kde se to týká pozemků stavebních.

Pokud bych tedy mohl doporučit, jde o doplnění odkazu v § 4, odst. 3 a 4 o písm. b) a v § 9, odst. 4 a 5 rovněž o písm. b). Prostě tam vypadl odkaz na tyto pozemky.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji. Z toho, co zde právě zaznělo, je možno procedurálně vyvodit to, že zde padl návrh na revokaci závěrečného usnesení sněmovny, kterým odsouhlasila návrh zákona ve znění společné zprávy včetně pozměňovacích návrhů. Tento návrh byl odůvodněn paní poslankyní Röschovou a vysvětlen důvod panem ministrem financí Kočárníkem.

Dal bych o tomto návrhu hlasovat. S faktickou poznámkou se hlásí pan kolega Špaček. Než mu dám slovo, prosím, pan poslanec Seifer - karta č. 4, pan poslanec Hrdý - karta č. 1 a pan poslanec Froml náhradní karta č. 3. Prosím pana poslance Špačka, aby se ujal slova.

Poslanec Radim Špaček: Dámy a pánové, chtěl bych upozornit, že se nejedná o legislativní faux pas. Takto to bylo zkonstruováno schválně v našem výboru, to jest pro veřejnou správu. Je to trochu obmyslná klička, jak obce osvobodit kompletně od placení daně z nemovitostí, zejména proto, že obce jsou konečným příjemcem této daně. Tzn., že i když tuto daň zaplatí, dostanou ji zpět do své pokladny i s určitým zdržením přes finanční úřad.

Placení obcí a zároveň příjem daně z nemovitosti má jeden podivuhodný vedlejší efekt ve městech, které jsou děleny na městské části, kde dochází k tomu, že městská část sice daň z nemovitosti zaplatí, ale nakonec je tato daň přerozdělována městem bez vztahu k tomu, kolik se v příslušném území městské části vybere. Tak, jak zní společná zpráva, to je ono osvobození obcí od daně z nemovitostí, s nímž pan ministr nesouhlasí, jak zde řekl. Nejedná se ale o legislativní faux pas.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji poslanci Špačkovi. Poslanec Grulich se hlásí s faktickou poznámkou. Pánové, já nechci omezovat vaše právo vystoupit, ale zároveň chci říci, že k procedurálnímu návrhu by rozprava běžet neměla.

Poslanec Václav Grulich: Pane předsedající, zdá se, že dnešní ráno je úrodné na faux pas všeho druhu. Paní poslankyně Röschová totiž navrhla hlasovat o zařazení této záležitosti do programu, tedy o změně programu. Tak jsem jejímu návrhu rozuměl. O tom nebylo sněmovnou rozhodnuto a bez hlasování byla otevřena rozprava k něčemu, v čem nebyl změněn program. Domnívám se, že to bylo opomenutí ze strany předsedajícího.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Já vám děkují za pomoc. Nebylo to opomenutí, ale ve chvíli, kdy se zvednou ruce a zkříží se do "téčka" a je tedy avizována faktická poznámka, podle našeho nedokonalého jednacího řádu jsem povinen dát poslanci slovo. Zároveň jsem povinen v polovině věty odhadnout, že nejde o faktickou poznámku, slovo mu odebrat a zároveň se snažit o to, aby přitom nevznikly konflikty. Děkuji vám za pomoc.

V tomto okamžiku budeme hlasovat o procedurálním návrhu paní poslankyně Röschové. Teprve v případě, že bod bude zařazen, rozběhne se regulérně rozprava. Prezentováno je 136 kolegů a kolegyň.

Dávám hlasovat. Kdo je pro přijetí návrhu, který formulovala paní poslankyně Röschová, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Konstatuji, že tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů 46 pro, 63 proti, 33 se zdrželo.

Tím jsme se dostali k projednávání přerušených bodů 5 a 6.

Prosím společného zpravodaje k bodu 5 našeho pořadu, což je

V.

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 357/1992 Sb., o dani dědické, darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovních tisků 605 a 643

aby se dostavil na své místo, abychom mohli pokračovat v práci.

Prosím ministra financí a místopředsedu vlády Kočárníka, aby se ujal slova po skončené rozpravě.

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Ivan Kočárník: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, v rozpravě k této novele zazněla celá řada pozměňovacích návrhů. Vyjádření navrhovatele je uvedeno v tisku, který máte před sebou, nicméně mi dovolte říci k návrhům několik poznámek.

Především bych chtěl říci poznámku k těm pozměňovacím návrhům, které navrhují nejrůznějším způsobem změnit daň z převodu nemovitostí. Když vláda diskutovala a přemýšlela o této dani, vycházela z několika skutečností, především z té, že převod nemovitostí za úplatu, to znamená prodej nemovitostí, je normální akt koupě a prodeje, který nemá s mírou příbuzenských vztahů žádnou souvislost. Neměl by mít žádnou souvislost. Je to normální akt koupě a prodeje. Z tohoto důvodu navrhovala vláda udělat jednotnou sazbu, jakousi sazbu daně z obratu z nemovitostí, pokud bych to takto mohl nazvat, ve výši 5 %, tudíž opustit vazbu na příbuzenské vztahy a opustit progresi u zdanění úplatných převodů nemovitostí. Výše této sazby je úměrná mezinárodnímu srovnání, je relativně nízká. Tato změna nepochybně povede k rozvoji trhu s nemovitostmi. Z tohoto hlediska nedoporučuji žádný návrh, který byl v tomto smyslu dán jako pozměňující.

Druhá velká skupina pozměňovacích návrhů se týkala zejména daně dědické, kde jsou navrhována jednotlivými poslankyněmi a poslanci zejména snížení sazeb této daně. Chtěl jsem říci - a ve svém úvodním slově jsem o tom hovořil - že sazby daně dědické a darovací v první a druhé skupině jsou u nás velmi liberálně nízké. Ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi jsou nejnižší.

I když chápu pohnutky a motivy, které mohou vést k návrhům na snižování sazeb této daně, nemohu s těmito sazbami, jejich dalším snižováním souhlasit. Druhý důvod je ten, že je navrženo i ve společné zprávě poměrně rozsáhlé osvobození od této daně. Jinými slovy nedá se říci, že by tato daň v sobě obsahovala tvrdosti. To v žádném případě. Z tohoto hlediska jsem považoval za nutné vystoupit před hlasováním o jednotlivých pozměňovacích návrzích. Děkuji za pozornost.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu místopředsedovi vlády a prosím pana společného zpravodaje, aby se ujal slova.

Poslanec Michal Kraus: Dámy a pánové, dovolte mi, abych pokračoval v projednávání našeho zákona. Na základě včerejšího procedurálního návrhu jsme vám připravili materiál, ve kterém kromě textu pozměňovacích návrhů jsou i stanoviska předkladatele a zpravodaje. Ve většině případů jsou tato stanoviska shodná. V těch případech, kdy se lišíme, se lišíme právě v názoru na úroveň eventuálního snížení podle mého již tak dost velkého zatížení. Tyto názory vyplývají buď ze společné zpravodajské zprávy, nebo z poslaneckých návrhů. V každém případě vzhledem k tomu, že jste návrhy měli zřejmě možnost konzultovat ve výborech, nedomnívám se, že je nutné jednotlivá stanoviska obhajovat. Myslím si, že bychom měli přistoupit k hlasování. Doporučuji pro zrychlení hlasování, abychom texty jednotlivých pozměňovacích návrhů nečetli, abychom vždycky řekli jenom číslo pozměňovacího návrhu a hned o něm dali hlasovat. Pokud bude s tím souhlas, můžeme začít hlasovat.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Promiňte, pane kolego, já jsem v tomto okamžiku zaznamenával zprávu, kterou mám sdělit na mikrofon, že paní kolegyně Nováková má náhradní kartu č. 5, pan kolega Syka náhradní kartu č. 2. Požádal bych vás, abyste přednesl svůj návrh na způsob hlasování ještě jednou.

Poslanec Michal Kraus: Doporučuji, abychom nečetli celý text pozměňovacích návrhů, vzhledem k tomu, že každý poslanec má jej před sebou, abychom vždy řekli jenom číslo pozměňovacího návrhu a hned o něm nechali hlasovat. Pokud s tím bude souhlas, můžeme přistoupit k hlasování.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Jsou námitky proti tomuto postupu, aby zaznělo jméno a číslo pozměňovacího návrhu? (Nikdo se nehlásí.) Není tomu tak. Budeme tedy postupovat způsobem, který jste navrhl.

Poslanec Michal Kraus: První pozměňovací návrh přednesl pan poslanec Hirš - je pod č. 1.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Předkladatel doporučuje, zpravodaj nedoporučuje. Dávám hlasovat.

Kdo je pro přijetí tohoto návrhu? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování? Konstatuji, že tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů 71 pro, 49 proti, 27 se zdrželo. Bylo to hlasování číslo 159. (Poznámka stenografky: Hlasování číslo 38.) Prosím o další návrh.

Poslanec Michal Kraus: Další pozměňovací návrh přednesl pan poslanec Hirš, a je pod číslem 2.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Můžeme začít hlasovat.

Kdo je pro přijetí tohoto návrhu? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování? Ani tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů 48 pro, 74 proti, 31 se zdrželo hlasování. Hlasování číslo 159. (Poznámka stenografky: Hlasování číslo 39.)

Poslanec Michal Kraus: Další návrh pana poslance Hirše je uveden pod číslem 3.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování? Hlasování č. 159 bylo ukončeno. Promiňte, nejde o hlasování číslo 159, t. j. počet prezentovaných poslanců. Takže se omlouvám za toto faux pas. Nějak se nám hromadí moji zásluhou. Pro bylo 37 poslanců, proti 72, 43 se zdrželo. Tento návrh nebyl přijat. (Hlasování číslo 40.)

Poslanec Michal Kraus: Další pozměňovací návrh přednesl pan poslanec Černý a je pod číslem 4.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování? Ani tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů 30 pro, 86 proti, 41 se zdrželo. (Hlasování číslo 41.)

Poslanec Michal Kraus: Další pozměňovací návrh přednesl pan poslanec Černý pod číslem 5. Potom přednesl v rozpravě návrh, aby se o jeho návrhu hlasovalo až po návrhu pana poslance Mandelíka, tzn. bod 9. Čili mohli bychom přistoupit k hlasování o pozměňovacím návrhu pana poslance Recmana pod bodem 6. Doporučil bych zde menší pozměňovací návrh - vzhledem k tomu, že tento pozměňovací návrh, byť je komplexní, v podstatě obsahuje dvě různá ustanovení, abychom hlasovali zvlášť, nejprve o prvním a druhém odstavci tohoto pozměňovacího návrhu, tzn. návrhu, který se týká bodu 17 a 18, a potě o návrhu, který se týká bodu 20.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Souhlasí předkladatel? (Ano.) Autor tohoto návrhu souhlasí. Rozdělíme tedy hlasování na dvě části.

První část hlasování: Kdo je pro přijetí? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování? Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů 63 pro, 70 proti, 28 se zdrželo hlasování. (Hlasování číslo 42.)

Poslanec Michal Kraus: Další hlasování bude o druhé části návrhu uvedené pod bodem 6, týká se bodu 20.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Kdo je pro přijetí této části pozměňovacího návrhu, ať zvedne ruku. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování? Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů 55 pro, 86 proti, 23 se zdrželo. (Hlasování číslo 43.)

Poslanec Michal Kraus: Další pozměňovací návrh pana poslance Recmana je uveden v bodě 7.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Kdo je pro tento pozměňovací návrh, ať zvedne ruku. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování? Hlasování je ukončeno. Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů 65 pro, 68 proti, 25 se zdrželo. (Hlasování číslo 44.)

Poslanec Michal Kraus: Další pozměňovací návrh přednesl opět pan poslanec Recman, je uveden v bodě 7.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování? Hlasování je ukončeno. Návrh nebyl přijat poměrem hlasů 71 pro, 76 proti, 15 se zdrželo. (Hlasování číslo 45.)

Poslanec Michal Kraus: Další pozměňovací návrh přednesl pan poslanec Mandelík, je uveden v bodě 9.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování? Hlasování je ukončeno. Pozměňovací návrh byl přijat poměrem hlasů 112 pro, 34 proti, 16 se zdrželo. (Hlasování číslo 46.)

Poslanec Michal Kraus: Měli bychom hlasovat o pozměňovacím návrhu pana poslance Černého, uvedeném pod číslem 5. Vzhledem k tomu, že návrh pana poslance Mandelíka byl přijat, je hlasování o tomto návrhu bezpředmětné. Můžeme tedy přistoupit k hlasování o pozměňovacím návrhu pana poslance Vrzala, který je uveden pod bodem 10.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: (47) Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Tento návrh byl přijat poměrem hlasů 144 pro, 3 proti, 10 se zdrželo. Pan poslanec Kalvoda má náhradní kartu čílo 6.

Poslanec Michal Kraus: Dalším pozměňovacím návrhem je návrh pana poslance Vrzala a je uveden v bodě 11.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování? Hlasování číslo 48 bylo ukončeno.

Návrh nebyl přijat poměrem hlasů 56 pro, 38 proti, 65 se zdrželo.

Poslanec Michal Kraus: Dalším návrhem je návrh pana poslance Výborného, který je uveden pod bodem 12.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: (49) Děkuji. Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Návrh nebyl přijat poměrem hlasů 80 pro, 40 proti, 37 se zdrželo.

Poslanec Michal Kraus: Dalším návrhem je návrh pana poslance Špačka, je uveden pod bodem číslo 13. Přestože obsahuje tři části, všechny jsou jeden logický celek, čili je možné hlasovat o celém bodu 13 jako o celku.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Budeme hlasovat o dalším pozměňovacím návrhu. (50) Kdo je pro přijetí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů 15 pro, 83 proti, 58 se zdrželo.

Poslanec Michal Kraus: Další pozměňovací návrh přednesl pan poslanec Špaček, je uveden v bodu 14. Opět je možno hlasovat o celku.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: (51) Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího návrhu, ať zvedne ruku. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Návrh nebyl přijat poměrem hlasů 18 pro, 87 proti, 51 se zdrželo.

Poslanec Michal Kraus: Další pozměňovací návrh přednesl také pan poslanec Špaček a je uveden v bodě číslo 14.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: (52) Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Uvedený návrh nebyl přijat poměrem hlasů 47 pro, 59 proti, 49 se zdrželo.

Poslanec Michal Kraus: Další návrh je návrh pana poslance Špačka a je uveden v bodě číslo 16.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: (53) Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování? Hlasování bylo ukončeno.

Návrh nebyl přijat poměrem hlasů 29 pro, 71 proti. 60 se zdrželo.

Poslanec Michal Kraus: Další je návrh pana poslance Wagnera. Také v tomto případě, obdobně jako u návrhu pana poslance Recmana, jde o návrhy, které se týkají věcně dvou problematik. Doporučuji, aby se nejprve hlasovalo o úpravě bodu 20, to znamená až pod slova "daň činí 5 % základu daně" a ve druhé části hlasování o té poslední větě.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pan poslanec Wagner se hlásí.

Poslanec Jozef Wagner: Prosím o stažení první části tohoto návrhu. Děkuji.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pan poslanec Wagner žádá o stažení první části, vyplývá to zřejmě z toho, co už jsme schválili v předchozím hlasování. Myslím, že bychom mohli také konstatovat, že už o tom nelze hlasovat vzhledem k tomu, co bylo přijato. Není-li námitek, ušetříme si několik vteřin a přistoupíme k hlasování o druhé části návrhu (54).

Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů 63 pro, 69 proti, 25 se zdrželo.

Poslanec Michal Kraus: Poslední pozměňovací návrh přednesl pan poslanec Mach a je uveden v bodě 18.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Jde o hlasování číslo 55. Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování? Hlasování je ukončeno.

Návrh nebyl přijat poměrem hlasů 12 pro, 96 proti, 42 se zdrželo.

Poslanec Michal Kraus: Pane předsedající, vzhledem k tomu, že jsme provedli hlasování o všech předložených pozměňovacích návrzích, je možné provést hlasování o návrhu zákona jako celku ve znění společné zprávy a přijatých pozměňovacích návrhů.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Budeme tedy hlasovat o vládním návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 357/92 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí ve znění pozdějších předpisů podle sněmovního tisku 605, ve znění společné zprávy výborů podle sněmovního tisku 643 včetně schválených pozměňovacích návrhů.

Kdo je proti přijetí tohoto zákona, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko při hlasování číslo 56. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování? Hlasování je ukončeno.

Návrh byl přijat poměrem hlasů 119 pro, 17 pro, 25 se zdrželo.

Děkuji panu zpravodaji a panu ministru Kočárníkovi. Tím jsme dokončili projednání bodu č. 5. Přistoupíme k bodu č. 6, což je

VI.

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 588/92 Sb., o dani z přidané hodnoty ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisky 618644

Situace je stejná jako u předchozího bodu. Ukončilo jsme rozpravu, pozměňovací návrhy jsme obdrželi v písemné podobě. Nyní bych požádal zástupce navrhovatele, aby se ujal slova a přednesl závěrečné slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP