Ministr pro správu národního majetku a
jeho privatizaci ČR Jiří Skalický:
Vážený pane předsedo, vážené
poslankyně a poslanci, dovolte mi, abych jen stručně
reagoval na to, co zatím bylo proneseno v rozpravě.
Především bych chtěl konstatovat, že
akceptuji znění společné zprávy
ve všech bodech. Nejdůležitější
věcná změna, která v podstatě
stanoví, aby valorizace náhrady nebyla stanovena
na 10% za každý rok, ale jedno procento za každý
započatý měsíc, je samozřejmě
pro orgány státní správy poněkud
administrativně náročnější,
ale souhlasím s tím, že jde o vhodnější
řešení.
Co se týče příspěvku pana poslance
- omlouvám se, jestli jsem zaregistroval špatně
jeho jméno - Franka, ten za prvé konstatoval neschopnost
státního aparátu vypořádat
se v zákonem stanovených lhůtách se
všemi žádostmi, které byly předloženy.
Ve svém úvodním slově i při
rozpravách ve výborech jsem popisoval situaci, která
vznikla především díky tomu, že
Federální shromáždění,
které oba tyto zákony přijímalo, zakomponovalo
do původně předloženého návrhu
velmi složitý systém výpočtu
zhodnocení a znehodnocení vydávaného
majetku a systém peněžních, respektive
finančních náhrad, které mají
být vypláceny. Že schválené znění
zákona znamenalo v podstatě povinnost pro státní
orgány a nikoliv pro žadatele obstarat všechny
patřičné doklady. Že Federální
shromáždění stanovilo lhůty,
povinné zákonem dané lhůty pro vypořádání
těchto žádostí bez ohledu na znalost
situace, která po schválení zákona
vznikne, bez ohledu na počet žádostí,
které orgány státní správy
obdrží.
Co se týče dopadu na státní rozpočet,
nevím, co měl pan poslanec na mysli, když prohlásil,
že moje tvrzení považuje za přinejmenším
nepravdivé. Spíš si nedokážu představit,
co mohl mít na mysli v případě, že
by neminimalizoval tento svůj výrok. Ale odpovím
mu velmi rád. Novela skutečně nepřinese
žádné nároky na státní
rozpočet, neboť v oblasti finančních
náhrad nedochází k valorizaci a v oblasti
peněžních náhrad, jak by pan poslanec
zajímající se o tuto záležitost
měl vědět, se poskytují tyto náhrady
z prostředků Fondu národního majetku,
získaných malou privatizací, a nikoliv z
prostředků státního rozpočtu.
Odhady - a samozřejmě, že nemůžeme
mít více než odhady - k dispozici máme.
Chtěl bych zrekapitulovat, že z tohoto zvláštního
účtu prostředků získaných
malou privatizací bylo vyčleněno 6 mld. Kč
pro poskytnutí těchto peněžních
náhrad. Dle současné úpravy náš
odhad potřeby těchto prostředků činí
zhruba 2,9 mld. Kč. Navrhovaná valorizace, kterou
považujeme za skutečně nezbytnou a potřebnou,
zvýší potřebu těchto prostředků
zhruba v řádu 1 - 1,3 mld. Kč, to je na celkovou
výši zhruba 4 - 4,2 mld. Kč. Prostředky
- jak už jsem uvedl - pro uhrazení této valorizace
na tomto vyčleněném zvláštním
účtu k dispozici jsou. Na druhé straně
prolongace statu quo, který znamená rozporu mezi
stavem faktickým a stavem právním, sebou
přináší velmi pravděpodobný
nárůst výdajů státní
správy. To jednak v souvislosti s tím, že se
podstatně zmnoží agenda a administrativa spojená
s celým procesem, a na druhé straně zde hrozí
reálné náklady na soudní spory, které
stát v této věci bude muset - a zpravidla
neúspěšně - vést. Náš
hrubý odhad nákladů na tyto soudní
spory činí řádově 400 - 500
mil. Kč.
Co se týče pozměňovacího návrhu,
který přednesl pan poslanec Čerbák.
Pan poslanec Čerbák navrhuje rozšířit
tuto novelu o řešení problému, který
s poskytováním peněžních náhrad
a s prodlužováním lhůt k poskytnutí
těchto náhrad nesouvisí. Souvisí s
řešením problémů, které
sebou přinesla privatizace především
ambulantních zdravotnických zařízení,
která působí v nemovitostech, které
byly vydány v rámci restitučních zákonů.
Já bych chtěl tento návrh podpořit,
neboť nám v případech, které
jsou zřetelehodné, umožní i po privatizaci
zachovat patřičná zdravotnická zařízení,
jedná se zpravidla o lékárny i o některá
ambulantní zařízení, tam, kde dnes
působí a kde je žádoucí, aby
působila i nadále. Pan poslanec Jaroš vyslovil
nesouhlas s tímto návrhem, argumentoval tím,
že jde o hrubý zásah do vlastnických
práv a že by v rámci privatizace měla
být respektována vůle vlastníka nemovitosti,
aby uzavřel smlouvu o eventuálním pronájmu
s tím, s kým on uzná za vhodné. Chtěl
bych konstatovat, že my vůli vlastníka těchto
nemovitostí v rámci posuzování privatizačních
projektů respektujeme, a že dáváme zásadně
přednost těm uchazečům o privatizaci
movitého majetku (protože v těchto případech
jde vždy o privatizaci pouze movitého majetku), kteří
mají uzavřenu smlouvu s vlastníkem nemovitosti.
Jde nám ale jen o to, aby bylo zajištěno -
a to zdůrazňuji - v případech zřetelehodných
(jedná se řádově o desítky,
maximálně stovky případů) -
a zvláště v menších městech
to má velký význam - aby byla lékárna
nebo taková či onaká ambulance právě
tam, kde je teď. Nesouhlasím s tím, že
by se jednalo o hrubý zásah do vlastnických
práv, protože tohoto zásahu do vlastnických
práv se dopustil (mohu-li použit tohoto slova) restituční
zákon, kdy zákonodárce uložil toto břemeno
na nabyvatele nemovitosti, a to pouze na dobu 10 let od účinnosti
příslušných zákonů. My
žádným způsobem nerozšiřujeme
břemeno, které bylo tímto na vlastníky
nemovitostí uvaleno. My pouze chceme dosáhnout toho,
aby toto břemeno přešlo nebo zůstalo
i vůči nestátnímu subjektu, který
díky privatizaci vznikne.
Já chci říci - a troufám si tlumočit
názor i pana ministra zdravotnictví - že návrh
předložený panem poslancem Čerbákem
podporujeme. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministrovi.
Hlásí se pan poslanec Jaroš k replice. Máte
slovo.
Poslanec Emil Jaroš: Já chci poprosit o chvíli
trpělivosti a říci pouze dvě věty
k tomu, co řekl pan ministr Skalický. Pochopitelně
z tohoto případu je to srozumitelné, jak
to bylo zdůvodněno. Ovšem praxe je trochu jiná.
V praxi znám případy, kdy tito lidé,
kteří měli konkurenční privatizační
projekt, měli smlouvu o smlouvě o budoucím
pronájmu, v obálkové metodě neuspěli.
Nebylo to naprosto zohledněno. Obálková metoda
de facto určila pouze výše peněz, které
byly poskytnuty za movitý majetek v daném objektu.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Jarošovi. Jsou další přihlášky?
Nejsou. Proto dám hlasovat o procedurálním
návrhu, který podal pan poslanec Miloslav Výborný.
Rozprava nebyla ukončena a sněmovna přerušuje
projednávání tohoto bodu a žádá,
aby se pozměňujícím návrhem
pana poslance Miroslava Čerbáka zabývaly
příslušné výbory. Budu tyto výbory
jmenovat a poslanec Výborný zkontroluje, zda jsem
některý nevynechal. Šlo o výbor ústavně
právní, zahraniční, hospodářský.
Opravuji, pouze ústavně právní a hospodářský,
nikoli zahraniční. Dva výbory. Budeme hlasovat
o tomto procedurálním návrhu, ale před
tím vás ještě všechny odhlašuji
a prosím, abyste se znovu svými magnetickými
kartami přihlásili k přítomnosti.
Hlasujeme o procedurálním návrhu pana poslance
Výborného. Zopakoval jsem jej. Je vše jasné?
17. hlasování na této schůzi. Kdo
podporuje procedurální návrh poslance Výborného,
ať to dá najevo tím, že stiskne tlačítko
a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel
hlasování? Hlasování skončilo.
Pro odevzdáno 125 hlasů, nikdo proti, 12 se zdrželo
hlasování. Procedurální návrh
byl přijat.
Bod přerušujeme a přistupujeme k dalšímu
bodu schváleného pořadu 18. schůze,
jde o
podle sněmovních tisků 799914, což
je společná zpráva výborů.
Z pověření vlády předložený
návrh zákona odůvodní ministr dopravy
pan Jan Stráský. Prosím, aby se ujal slova.
Ministr dopravy ČR Jan Stráský: Vážený
pane předsedo, paní poslankyně, páni
poslanci, současná právní úprava
silniční dopravy ve znění zákona
č. 118/1990 Sb. po rozpadu monopolu ČSAD, který
předjímala a předpokládala, a po vzniku
dalších dopravců nedává potřebný
prostor pro regulaci dopravy ze strany státu a tím
zajištění nejzákladnější
obsluhy na území České republiky.
Předkládaný návrh zákona proto
obsahuje určité regulační prvky ze
strany státu, prostřednictvím nichž
by se měla zajistit dopravní obslužnost území.
Regulace se ovšem týká výlučně
veřejné linkové osobní dopravy a nepředpokládá
se regulovat taxislužbu ani nákladní dopravu.
Předkládaný návrh zákona obsahuje
konkrétně tato regulační ustanovení:
Ve veřejné linkové dopravě se zavádí
licenční řízení, které
je odděleno od koncesního řízení
podle živnostenského zákona. V rámci
institutu licence jsou zvlášť upraveny vázané
licence, to je případy, kdy lze vydání
licence vázat na souhlas žadatele s provozováním
vedle ekonomicky atraktivní linky i linky ekonomicky méně
atraktivní. Dále v rámci licenčního
řízení jsou upraveny taxativním způsobem
důvody, kdy licenci nelze udělit. Zákon rovněž
obsahuje udělení licence na linky, které
jsou vyhlášeny ve veřejném zájmu
a dopláceny tím, kdo tento veřejný
zájem představuje. Tento způsob regulace
je schopen zajistit dopravní obslužnost území
s nejmenšími dopady do rozpočtů, neboť
se na ztrátě z provozu nerentabilních linek
podílí vedle státu, okresu a obce i dopravce
částí výnosů z lukrativnějších
linek a spojů.
Licenční systém kromě toho, že
plní roli regulace silniční linkové
osobní dopravy uvádí do souladu úpravu
silniční dopravy s právní úpravou
živnostenského zákona. Odstraňuje nelogickou
praxi, která dnes existuje a která spočívá
v tom, že v průběhu řízení
o vydání koncese na živnostenském úřadu
probíhá zcela samostatné povolovací
řízení pro meziokresní linky podle
současného zákona o silniční
dopravě na Ministerstvu dopravy.
Návrh zákona zjednodušuje v mnoha částech
a decentralizuje státní správu v oblasti
silniční dopravy, zejména přesouvá
z Ministerstva dopravy působnosti na okresní úřady.
Ministerstvo dopravy bude nadále působit jako odvolací
úřad ve správním řízení
a vedle toho vykonávat některá oprávnění
výhradně v mezinárodní silniční
dopravě. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministru
Stráskému. Uděluji slovo společnému
zpravodaji výborů poslanci Ladislavu Blažkovi.
Podá zprávu o tom, jak byl návrh projednán
ve výborech. Prosím, pane společný
zpravodaji.
Poslanec Ladislav Blažek: Vážený
pane předsedo, vážené kolegyně
a kolegové, návrh zákona o silniční
dopravě byl projednán ve výboru pro životní
prostředí a v hospodářském
výboru. Připomínky, které oba výbory
vznesly, byly zapracovány a zákon doporučujeme
k projednání a ke schválení ve sněmovně.
Po vyčerpávající předkladatelské
zprávě pana ministra mi zbývá pouze
dodat, že tento zákon je velice důležitý
pro řízení plošné obslužnosti
z úrovně okresních úřadů,
tedy referátů dopravy; v tomto zákoně
se to vyjadřuje názvem dopravní úřad.
Dovolím si po otevření rozpravy několik
legislativně technických pozměňovacích
návrhů, ke kterým jsme došli po projednání
ve výborech.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu společnému
zpravodajovi. Otevírám rozpravu. Dostal jsem do
ní písemné přihlášky v
tomto pořadí: jako první pan poslanec Václav
Frank, který se chystá podat pozměňovací
návrh. Jako druhý se připraví poslanec
Kozák také s pozměňovacím návrhem.
Poslanec Václav Frank: Pane předsedo, členové
vlády, kolegyně, kolegové, projednáváme
návrh zákona, který ve své podstatě
má řešit problematiku silniční
dopravy, ať už osobní, tak i nákladní.
Domnívám se, že návrh vychází
z koncepce minimálních zásahů státu
do podnikatelských aktivit, právě v oblasti
silniční dopravy. Jde tedy o určitou snahu
přiblížit se a přeorientovat způsob
zavedení dopravy dle směrnic a předpisů
EHS, které dle mého názoru ani tento návrh
zákona v plné míře ještě
dostatečně nerespektuje.
Nicméně primární zásahy státu
si lze vysvětlovat tak, že se stát zříká
zodpovědnosti za zajištění a způsoby
financování, zejména dopravy osobní,
ale i takových otázek, jako je zabezpečení
osobní dopravy v odlehlých obcích a tedy
i za provozování ekonomiky méně atraktivních,
zejména autobusových linek. Tzv. základní
obslužnost území by i nadále měla
mít v tomto směru prioritu.
V této souvislosti mi dovolte předložit některé
pozměňovací a doplňující
návrhy k předloženému návrhu
zákona.
K § 10 odst. 2 doporučuji dát nový odstavec
tohoto znění: "Dotčený úřad
je oprávněn vyjadřovat se a vznášet
požadavky k meziokresním linkám, které
vedou okresem, nemají v okrese zastávku a nevedou
po dálnicích."
Jako zdůvodnění uvádím, že
dříve, jak už pan ministr naznačil,
byla tato problematika zajišťována monopolem
ČSAD.
Navrhovaná právní úprava tuto problematiku
neřeší ani ve vztahu k dopravním úřadům.
Jde tedy opět o zajištění obslužnosti
území.
Druhý pozměňující návrh
mám k § 11. Jde o drobnou úpravu. Doporučuji
v odst. 2 změnit slova ve třetím řádku
na množné číslo. Kde se hovoří
o "nové lince" doporučuji dát "jiných
linek" (nebo vedením linek odlišně od
žádosti dopravce); čili jde v podstatě
jen o množné číslo.
Toto zdůvodňuji tím, že vázání
udělení jednou jedinou linkou, jak jsem to tedy
pochopil, domnívám se, že je zbytečné
omezení. Nehledě na to, že takovýchto
linek bude zřejmě mnohde potřeba zabezpečit
i více, a třeba i linek krátkých.
Dovolte ještě jeden pozměňující
návrh. Jedná se o § 9, kde bych doporučoval
nový odst. 4 tohoto znění: "Dopravní
úřad zabezpečuje základní dopravní
obslužnost území v okruhu jeho působnosti,
kterou stanovuje Ministerstvo právním předpisem."
V návaznosti na tento doplňující text
odst. 4, zapracovat i do § 40.
Jako zdůvodnění se domnívám,
že předpokládaný zákon nezabezpečuje
občanům základní dopravní obslužnost
a její zabezpečení, jak všichni dobře
víte, není v silách zvlášť
odlehlých malých obcí. Je proto třeba
tento úkol zanechat a nebo uložit státní
správě.
Pane předsedo, pokud dovolíte, uvítal bych,
aby pan ministr, snad ještě v rozpravě vysvětlil
jeho stanovisko k zajištění základní
dopravní obsluhy v oblasti osobní dopravy pro plošné
překrytí celého státu, které
je nezbytné pro dopravu do škol, pro dopravu za účelem
lékařských vyšetření,
ale také pro dopravu do zaměstnání
a samozřejmě pro styk se státními
orgány. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Václavu Frankovi. Předpokládám, že
pan ministr slyšel žádost pana poslance. Uděluji
slovo panu poslanci Kozákovi, který je dalším
přihlášeným do rozpravy.
Poslanec Stanislav Kozák: Vážený
pane předsedo, pane ministře, kolegyně a
kolegové, dovolte mi přednést několik
víceméně technických drobných
pozměňovacích návrhů.
První se týká § 6, neboť §
5 - podmínky spolehlivosti - byl velice vágní
a neurčitý.
Ve společné zprávě s návrhem
nového § 6 je toto částečně
řešeno. Přesto si však dovolím
navrhnout, aby § 6 odst. 2 za čárkou pokračoval
slovy "doplněnou o osvědčení
o úspěšně vykonané zkoušce".
Domnívám se totiž, že není možné
vydávat licenci na dopravu lidem, kteří tyto
zkoušky nebudou mít hotové. To se netýká
těch případů, které již
dnes fungují.
Druhá moje připomínka se týká
§ 6 odst. 2 písm. a), kde je formulace - o stavu technické
základny podnikatele - zase obecná. Obávám
se skutečnosti, že v praxi výklad tohoto ustanovení
by vyvolal obrovské diskuze. Z těchto důvodů
navrhuji doplnit tento odst. 2 písm. a) za čárkou
o text "podrobnější specifikaci stanoví
prováděcí předpis".
Konečně poslední připomínka,
která je víceméně určena panu
ministrovi dopravy, se týká § 18. Domnívám
se, že zde v rámci závazků veřejné
služby doporučuji taxativně stanovit povinnost
přepravy osob zdravotně postižených
už v tomto zákoně, a to i přesto, že
tato povinnost může, ale podotýkám,
také nemusí být dílčím
způsobem úřady stanovena. Na to tam pamatuje
§ 11 a další. Souběžně s tím
je třeba zvýraznit i finanční vyrovnávání
dopravcům v oblasti tarifů u těch občanů,
kteří jsou vlastníky průkazů
ZTP a ZTTP. Jim je poskytována dosud sleva v pravidelné
autobusové dopravě ve výši 62%, přičemž
průvodci držitelů průkazů jsou
přepravováni zdarma. Domnívám se,
že význam tohoto je dostatečný a že
by pan ministr měl u tohoto bodu v rozpravě taktéž
vystoupit. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Kozákovi. Uvědomil jsem si, že určité
pozměňovací návrhy chce přednést
i pan poslanec Blažek. Pokud tak chce učinit, má
nyní příležitost.
Poslanec Ladislav Blažek: Vážený
pane předsedo, vážené kolegyně
a kolegové, jsou to spíše úpravy. V
§ 3 odst. 1 doplnit mezi slova "dopravě"
a "doba" slovo "osob". Je to v souvislosti
s tím, aby byl zachován současný stav
technických kontrol.
V § 4 odst. 2 doplnit mezi slova "spolehlivosti"
a "nemusí" slova "a odborné způsobilosti".
Je to v souvislosti s tím, že je to v odstavci 1 a
do odstavce 2 se to nedostalo.
V § 21 odst. 2 je nové znění. Je to
na žádost hospodářského výboru,
aby znění bylo jednoznačnější.
Nové znění odst. 2 je: "Silniční
dopravou je dovoleno přepravovat pouze nebezpečné
věci vymezené mezinárodní smlouvou,
kterou je Česká republika vázána a
která byla zveřejněna ve Sbírce zákonů."
Vypustit ze společné zprávy § 11 odst.
3 písm. d), a to z toho důvodu, že je to nadbytečné,
protože to už řeší § 9 odst.
2 písm. a).
Poslední můj návrh je, že v § 18
odst. 4 se doplní za stávající znění
"tato ztráta se hradí z rozpočtu příslušných
okresních úřadů, obcí, nebo
ministerstva dopravy". Je to na požadavek přednostů,
aby tímto zákonem bylo jednoznačně
určeno, že pokud tyto orgány uzavřou
smlouvu o veřejné službě, mohou čerpat
z vlastních rozpočtů, což v dnešní
době nezávislý kontrolní úřad
zpochybňuje.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Ladislavu Blažkovi. O slovo požádal pan poslanec
Ivan Vrzal. Prosím, aby se dostavil k řečništi.
Poslanec Ivan Vrzal: Vážený pane předsedo,
vážený pane ministře, kolegyně
a kolegové, chtěl bych se zmínit o jedné
věci, která původně v návrhu
vládního návrhu zákona nebyla a dostala
se až do společné zprávy. Jedná
se o zkoumání odborné způsobilosti
k provozování silniční dopravy. Já
navrhuji vypustit ze společné zprávy body
2, 3, 16 a 17, které se všechny týkají
zkoumání způsobilosti k silniční
dopravě. Domnívám se, že takováto
způsobilost by neměla být obsažena v
tomto zákoně a pokud sněmovna uzná
za vhodné, měla by být obsažena v živnostenském
zákoně, jehož novela se připravuje.
Minulý týden se sešla komise pro drobné
a střední podnikání, která
se zabývala novou předlohou živnostenského
zákona. Budou se probírat všechny přílohy
tohoto zákona a zkoumat všechny kvalifikační
zkoušky apod. Domnívám se, že by bylo
vhodné v této souvislosti posoudit, zda je nutné
v takovém rozsahu, jak je to v tomto zákoně
uvedeno, zkoumat způsobilost k provozování
silniční dopravy.
Dále si myslím, že provozování
silniční dopravy ještě neznamená,
že je to řidič, že může ohrožovat
bezpečnost nebo plynulost silničního provozu.
Nevím, proč by měl provozovatel dokládat,
jestli umí nebo neumí účetnictví.
Myslím, že je to otázka jeho podnikatelské
aktivity a podnikatelských schopností. Pokud se
mu to nebude dařit, rozhodne sám trh o tom, zda
se tento člověk na trhu uplatní nebo neuplatní.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Vrzalovi. Táži se po dalších příspěvcích
do rozpravy. Písemnou přihlášku nemám.
Hlásí se pan poslanec Broulík. Má
slovo.
Poslanec Jaroslav Broulík: Pane předsedo,
dámy a pánové, já bych měl
jen malou připomínku k § 2 odst. 7, kde se
pravděpodobně nedopatřením opomnělo,
že by se mohly používat též trolejbusy.
Proto navrhuji do tohoto paragrafu za autobusovou dopravu vsunout
"a trolejbusová".
Předseda PSP Milan Uhde: Kdo se dále hlásí
do rozpravy? Nikdo. Rozpravu uzavírám. Táži
se pana ministra dopravy Jana Stráského, zda chce
využít svého práva a pronést
závěrečné slovo. Pane ministře,
prosím.
Ministr dopravy ČR Jan Stráský: Vážené
paní poslankyně, páni poslanci, já
bych se pokusil stručně reagovat na připomínky,
které zde zazněly, nebo na otázky, které
mi byly přímo položeny. Smyslem tohoto zákona
je zajistit dopravní obslužnost území,
ale nikoliv od zeleného stolu v Praze. Proto nemohu být
pro takové doporučení, které by zase
nepřímo do zákona dalo, že se má
v Praze určit, co je to dopravní obslužnost
území. Odpovídám naprosto konkrétně,
že stát se hlásí ke své povinnosti,
a to i kdyby to měl zaplatit z ústředního
rozpočtu, pokud jde o dopravu dětí do škol
a k přípravě povolání. Všechno
ostatní je otázka velmi různé představy
o standardu v jednotlivých okresech a v jednotlivých
obcích.
Nevím, je-li to dostatečné vysvětlení,
protože nemohu přijmout námět, že
by se mělo z Prahy stanovit, a dokonce právním
předpisem, co je to dopravní obslužnost území,
je-li to třikrát denně, je-li to pětkrát
denně atd. Smyslem zákona je, aby na základě
zvyklostí, na základě skutečné
situace, která je v jednotlivých obcích,
na základě poměrů v jednotlivých
oblastech naší země se vytvořily právní
i finanční podmínky, aby se dnešní
stav obsluhy území nemusel výrazně
a bezdůvodně snižovat. Potvrzuji, že jeho
přesnou obecnou formulaci do zákonné formy
po mnoha a mnoha diskusích prostě nevíme.
Pokud jde o meziokresní linky, zvážíme
tuto nabídku a budeme muset požádat sněmovnu
o posouzení jednotlivých návrhů. Pokud
jsem pochopil tuto připomínku, problémem
autobusové dopravy dnes nejsou dálkové linky.
Problémem autobusové dopravy jsou linky krátké
a asi nebude účelem zastavovat meziokresní
nebo dálkové linky a vést je k tomu, aby
v daném okrese stavěly či ne. Posoudíme
to.
Pokud jde o povinnost k ZTP v dopravě, považuji to
za námět, o kterém jsme velmi obsáhle
diskutovali. Je třeba zvážit finanční
náhradu takovéto služby, pokud se sněmovna
rozhodne tuto připomínku skutečně
zařadit.
Pokud jde o poslední připomínku, týkající
se trolejbusů, rád bych upozornil (omlouvám
se, ani pro mne to nebylo tak úplně jednoznačné),
že trolejbus patří do systému drah.
Tato sněmovna bude posuzovat velmi brzy zákon o
drahách, který se týká všech
dopravních vozidel a všech způsobů dopravy,
které jsou nějak vázány na dráhu,
ať už na dráhu vespod, tedy na koleje, nebo na
dráhu nahoře, tzn. tramvaje, trolejbusy, lanovky
a vlaky. To vše budeme posuzovat v zákoně o
drahách.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministrovi
Janu Stráskému a žádám pana společného
zpravodaje poslance Ladislava Blažka, aby se ujal slova a
především aby nám sdělil, zda
potřebuje určitý čas ke zpracování
předložených pozměňovacích
návrhů, aby mohly být posouzeny sněmovnou.
Poslanec Ladislav Blažek: Pane předsedo, potřebovali
bychom asi 20 minut.
Předseda PSP Milan Uhde: Já se domnívám,
že bychom mohli poskytnout 20 minut panu společnému
zpravodajovi a panu ministrovi, zkrátka všem, kteří
se budou podílet na zpracování pozměňovacích
návrhů, a přerušit projednávání
tohoto bodu.
Budeme pokračovat bodem dalším, a tím
je
Předložený návrh odůvodní
pan poslanec Karel Mach. Prosím, pane poslanče,
ujměte se slova.
Poslanec Karel Mach: Vážený pane předsedo,
vážené kolegyně, vážení
kolegové, dovolím si odůvodnit, jako jeden
z předkladatelů, návrh zákona, kterým
se mění zákon č. 229/91, ve znění
pozdějších předpisů, tisk Poslanecké
sněmovny 797. Bylo tedy řečeno, a i podle
toho, jak probíhalo projednávání této
předlohy v jednotlivých výborech Poslanecké
sněmovny, že se jedná o poměrně
kontroverzní návrh, který nemá jednoznačnou
podporu. Já ze své zkušenosti, protože
je této sněmovně známo, že se
poměrně dlouho od počátku pohybuji
v této problematice, se domnívám, že
novela je patřičná, a to z toho důvodu,
že původní návrh, kterým jsme
v červnu minulého roku novelizovali zákon
229, který je znám jako stoosmdesáttrojka,
nebo dnes po tom úplném znění zákon
195/93 Sb., směřoval k tomu samému opatření.
Našel jsem si stenozáznam a zdůvodnění,
které bylo nahráno v zemědělském
výboru, jak to bylo myšleno.
Praxe však ukazuje, že je to vykládáno
tak, že je hodnocen porost, zejména porost lesní,
jako celý a většinou pro vlastníky vychází
buď žádná nebo velmi malá náhrada,
která samozřejmě vyvolává pocit,
že to v pořádku není.
Ke stanovisku vlády, které k tomu zaujala, si dovolím
možná pro celou sněmovnu vlastní zdůvodnění,
nicméně ho nehodlám příliš
rozvádět, protože si myslím, že
o tom sněmovna zcela jasně rozhodne hlasováním,
a to je každému patrné. Dosavadní znění
obou paragrafů, jak 15, tak 24, vede k možnosti výkladu,
že pro účely náhrad setrvalý
porost na pozemku, který se vydává restituentovi
nebo vrací do užívání vlastníka
po skončení nájmu, ocení jako celek
a obdobně se ocení trvalý porost, který
na pozemku se nacházel v době odnětí
nebo vzniku práva užívání pro
stát a rozdíl v ceně se pak nahrazuje. V
takto zjištěné ceně porostu jsou zahrnuty
i přírůstky dřevní hmoty, za
níž se však náhrada státu platit
nemá, a to už je jasně deklarováno v
§ 15, odst. 9 a § 24, odst. 9 tohoto zákona.
Při postupu navrženém v novele se části
porostu s odlišnou cenou ocení odděleně,
jejich cena se nesčítá v cenu porostu na
celém pozemku, ale porovnává se s cenou porostu
na těchže částech porostu při
jejich odnětí - viz § 15, anebo při
vzniku práva užívání - viz §
24. V těch případech, kdy je cena takto oceněných
částí lesního porostu při vydání
lesního pozemku nebo při ukončení
jeho užívání nižší,
než byla jeho cena při odnětí vzniku
práva užívání, poskytne se náhrada,
která se rovná rozdílu cen. Důsledně
tak bylo naplněno ustanovení odst. 9 obou dotčených
paragrafů, které v tuto chvíli v zákoně
je.
Chtěl bych ještě sněmovnu upozornit,
že se v žádném případě
nejedná o nějakou změnu cenového předpisu,
kterým se tyto náhrady oceňují. Jedná
se o cenovou vyhlášku 316, která platila v
době účinnosti zákona o půdě
a podle ní jsou oceňovány všechny restituční
nároky, jak zákona 403, tak zákona 229, tak
zákona 87.
Toť, pane předsedo, dámy a pánové,
mé zdůvodnění k tomuto tisku.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
panu Machovi a udílím slovo společnému
zpravodaji panu poslanci Čestmíru Hofhanzlovi, aby
podal zprávu o projednání návrhu ve
výborech. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážený
pane předsedo, vážené dámy a
pánové, zemědělský výbor,
rozpočtový a hospodářský výbor
projednali na svých schůzích v březnu
a dubnu návrh novely tohoto zákona a ústavně
právní výbor uvedený návrh
neprojednal. Hospodářský výbor nepřijal
usnesení. Ostatní výbory doporučují
Poslanecké sněmovně, aby předložený
návrh zákona schválila.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu společnému
zpravodajovi. Otvírám k tomuto návrhu rozpravu.
Do rozpravy se přihlásili tito poslanci: pan Jiří
Drápela, pan Jan Černý, pan Vladimír
Budinský, pan Robert Dostál, pan Jaroslav Palas.
Pana poslance Jiřího Drápelu pozvu k řečništi
pod podmínkou, že má pozměňovací
návrh. Nemá. Jsem povinen podle jednacího
řádu dát přednost těm přihlášeným,
kteří oznamují podání pozměňovacího
návrhu. Je to tedy jako první pan poslanec Jan Černý,
připraví se pan poslanec Vladimír Budinský.