Poslanec Jaroslav Štrait: Vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové,
ve věci systémového zvýhodnění
takzvaných Volyňských Čechů
jsem obdržel odpověď. Uznává se
v ní, že "Postavení Volyňských
Čechů v České republice není
zcela totožné s postavením státních
občanů České republiky". I když
na rozdíl od pana místopředsedy se domnívám,
že nerovnoprávné postavení Volyňských
Čechů s sebou nese celou řadu různých
omezení, s odpovědí souhlasím.
Jeho výzvu k nutné novelizaci zákona o nabývání
a pozbývání státního občanství
beru za svou a návrh na novelu zpracuji.
V této souvislosti žádám své
kolegy ve sněmovně o totéž, oč
jsem požádal vládu, o pomoc našim spoluobčanům
z Volyně, kteří v obtížné
situaci jsou.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Štraitovi. Otevírám rozpravu
k tomuto bodu. Nikdo se nehlásí. Rozpravu končím.
Budeme hlasovat o návrhu usnesení:
"Poslanecká sněmovna souhlasí s odpovědí
místopředsedy vlády a ministra zemědělství
Josefa Luxe na interpelaci poslance Jaroslava Štraita ve
věci systémového zvýhodnění
takzvaných Volyňských Čechů
na vládní úrovni, uvedenou v tisku 904 D."
Prosím vás o novou prezentaci.
Kdo podpoří souhlasné usnesení, ať
to dá najevo v 90. hlasování. Kdo je proti?
Kdo se zdržel hlasování?
Hlasování skončilo. Návrh usnesení
byl přijat poměrem hlasů 62 pro, nikdo proti,
8 se zdrželo, 5 poslanců nehlasovalo.
Předseda vlády Václav Klaus odpověděl
na interpelaci poslance Zdeňka Vorlíčka ve
věci aktivit rakouských oficiálních
představitelů proti dostavbě jaderné
elektrárny Temelín, tisk 854. Odpověď
se předkládá jako tisk 854 A.
Ptám se pana poslance Vorlíčka, zda považuje
odpověď za uspokojivou.
Poslanec Zdeněk Vorlíček: Vážený
pane předsedající, vážení
členové vlády, dámy a pánové,
dovolte mi vyjádřit se několika větami
k této věci.
Smyslem této interpelace na předsedu vlády
bylo upozornit na následující skutečnosti:
1. Postup některých rakouských politiků
vůči České republice je ve věci
jaderné elektrárny Temelín neúnosný
jak použitými prostředky, tak tím, jak
se diskriminačně orientují jen na Českou
republiku a neútočí na existenci jaderných
elektráren jiných sousedů Rakouska, například
Maďarska či Německa.
2. Argumentace rakouských politiků je z odborného
hlediska primitivní, diletantská a z hlediska skutečně
ekologických zájmů jak České
republiky tak ekologických zájmů globálních
je vlastně protiekologická.
3. S diplomatickou nečinností České
vlády roste agresivita rakouského vměšování
do záležitostí české energetické
koncepce.
Rozhodující bylo podle mého názoru
posoudit, zda ze strany rakouských představitelů
hrozí takový vývoj rakousko-českých
vztahů, že je třeba preventivně rázně
diplomaticky reagovat. Já si myslím, že ano.
Pan předseda vlády si myslí, že ne.
V tom nás ale může rozsoudit jen čas.
Splní-li se moje obavy, ozvu se prostě na adresu
české vlády znovu. Proto zatím ukončím
diskusi na toto téma tím, že říkám,
že jsem s odpovědí spokojen.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Otevírám rozpravu k tomuto bodu. Nikdo se do ní
nehlásí. Rozpravu končím. Navrhuji
přijmout následující usnesení:
"Poslanecká sněmovna souhlasí s odpovědí
předsedy vlády Václava Klause na interpelaci
Poslance Zdeňka Vorlíčka ve věci aktivit
rakouských oficiálních představitelů
proti dostavbě jaderné elektrárny Temelín,
uvedenou v tisku 854 A."
Kdo podpoří tento návrh usnesení,
ať to dá v 91. hlasování najevo zvednutím
ruky a stisknutím tlačítka. Kdo je proti?
Kdo se zdržel hlasování?
Hlasování skončilo. Návrh usnesení
byl přijat poměrem hlasů 86 pro, nikdo proti,
2 se zdrželi, 12 nehlasovalo.
Místopředseda vlády a ministr zemědělství
Josef Lux odpověděl v zastoupení předsedy
vlády Václava Klause na interpelaci poslankyně
Gerty Mazalové ve věci našich občanů,
kteří mají své nejbližší
příbuzné a rodiny v sousedním slovenském
zahraničí, tisk 904. Odpověď se předkládá
jako tisk 904 G.
Ptám se paní poslankyně, zda považuje
odpověď za uspokojivou.
Poslankyně Gerta Mazalová: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážená sněmovno, pan místopředseda
vlády a ministr zemědělství Lux odpověděl
na moji interpelaci, která se týkala zavedení
malého pohraničního styku a pásma
s mírnějším režimem pro pohyb obyvatelstva
mezi Českou a Slovenskou republikou velice podrobně
a velice kvalitně. Co se týká nejpalčivějšího
problému, to je vyřešení problémů
majetkových, sociálních a dalších,
obrátil se ještě na ministra práce a
sociálních věcí pana Vodičku.
Jeho odpověď však dosud nemám, a proto
žádám sněmovnu o odložení
mé interpelace na příští zasedání.
Děkuji za laskavost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Paní poslankyně podává procedurální
návrh, aby bylo projednávání interpelace
přerušeno. Dávám o tom hlasovat v hlasování
číslo 92.
Kdo je pro tento návrh na přerušení,
ať to dá najevo v tomto hlasování. Kdo
je pro? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Hlasování je skončeno.
Tento procedurální návrh nebyl přijat
poměrem hlasů 47 pro, 13 proti, 21 se zdrželo
hlasování, 17 nehlasovalo.
Je třeba tedy tuto odpověď projednávat
dále. Otevírám rozpravu k tomuto bodu a ptám
se, kdo se hlásí do rozpravy. Do rozpravy se nikdo
nehlásí. Paní poslankyně; mám
vaše vyjádření považovat za nesouhlasné?
Poslankyně Gerta Mazalová: (hovoří
z místa) Čekám na jeden dopis jako odpověď.
Bez toho nemohu souhlasit, nemám konkrétní
odpověď.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Myslím,
že to vyjádření lze považovat za
odpověď neuspokojivou. Dám hlasovat o návrhu
usnesení:
"Poslanecká sněmovna nesouhlasí s odpovědí
místopředsedy vlády a ministra zemědělství
Josefa Luxe na interpelaci poslankyně Gerty Mazalové
ve věci našich občanů, kteří
mají své nejbližší příbuzné
a rodiny v sousedním slovenském zahraničí,
uvedenou v tisku 904 G."
Kdo podpoří toto nesouhlasné usnesení,
ať to dá najevo v hlasování č. 93.
Kdo je pro? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Hlasování je skončeno.
Návrh usnesení nebyl přijat poměrem
hlasů 49 pro, 39 proti, 11 se zdrželo hlasování,
9 nehlasovalo.
Nezbývá než přijmout usnesení
opačné, které přečtu:
"Poslanecká sněmovna souhlasí s odpovědí
místopředsedy vlády a ministra zemědělství
Josefa Luxe na interpelaci poslankyně Gerty Mazalové
ve věci našich občanů, kteří
mají své nejbližší příbuzné
a rodiny v sousedním slovenském zahraničí,
uvedenou v tisku 904 G."
Kdo je pro tento souhlasný návrh usnesení,
ať to dá najevo v hlasování č.
94. Kdo je pro? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Hlasování je skončeno.
Ani tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
52 pro, 37 proti, 8 se zdrželo a 11 nehlasovalo.
Pan místopředseda vlády a ministr zemědělství
Josef Lux odpověděl v zastoupení předsedy
vlády Václava Klause na interpelaci poslance Zdeňka
Trojana ve věci postoje vlády k řešení
problematiky související s problémy rasismu,
xenofobie a intolerance, tisk 904. Odpověď se předkládá
jako tisk 904 I. Ptám se pana poslance, zda považuje
odpověď za uspokojivou. Prosím, pane poslanče,
máte slovo.
Poslanec Zdeněk Trojan: Vážený
pane předsedající, vážení
členové vlády, vážené
kolegyně, vážení kolegové, především
bych chtěl poděkovat panu předsedovi vlády
a jeho spolupracovníkům za seriózní
přístup k vypracování odpovědi
na moji interpelaci. Dříve než se vyjádřím
k textu odpovědi, dovolil bych si připomenout tři
otázky, které byly předmětem mé
interpelace přednesené na předsedu vlády
ve sněmovně dne 24. 3.
1. Jak vláda hodnotí působení skupin
a hnutí rasistického a fašistického
charakteru v České republice?
2. Jak vláda hodnotí průběh setkání
skinheadských skupin v pražské restauraci U
Zábranských konaného dne 19. 3. 1994 zejména
ve vztahu k činnosti policie v této kauze?
3. Jaká opatření vláda hodlá
přijmout k zabránění v nezákonné
činnosti skupin rasistického a fašistického
charakteru a k zamezení akcí obdobného charakteru,
jako má být setkání skinheadů
k oslavě narozenin Adolfa Hitlera připravované
do Hradce Králové?
Mám-li se k odpovědi na výše citované
otázky vyjádřit obecně, musím
konstatovat, že z ní vyplývá, že
vláda k problematice růstu projevů násilí
a rasismu, intolerance a xenofobie stále přistupuje
výlučně z pohledu dvou resortů - ministerstva
vnitra, resp. policie a ministerstva spravedlnosti. I když
se v materiálech zpracovaných dříve
k této problematice ministerstvem vnitra objevují
doporučení zabývat se prevencí těchto
problémů komplexněji s přesahem přes
jeho kompetence, jsem nucen konstatovat, že vláda
zatím žádný významnější
krok v tomto smyslu neučinila. Není mi známo,
že by ministerstvo školství, mládeže
a tělovýchovy nebo ministerstvo kultury jakkoliv
vyjádřily své představy o tom, jak
v rámci svých kompetencí a především
s dlouhodobou perspektivou hodlají k řešení
tohoto problému dospět. Obdobně by se touto
problematikou měl zabývat i ministr Němec,
v jehož kompetenci je mimo jiné i řízení
rady vlády pro národnostní menšiny.
Ministr zahraničí připravuje reorganizaci
svého úřadu, jejímž důsledkem
bude rozpuštění oddělení, zabývajícího
se občanskoprávní problematickou, do jiných
útvarů. V této souvislosti rovněž
poznamenávám, že dosud není jednoznačně
stanoveno, v čí kompetenci je ve vládě
problematika lidských práv.
Naše republika podepsala na loňském summitu
Rady Evropy Vídeňskou deklaraci. Její přílohou
je prohlášení o akčním plánu
boje proti rasismu, nepřátelství vůči
cizincům, antisemitismu a nesnášenlivosti.
Konstatuji, že mi není známo, jaká opatření
k naplnění nejvyšším představitelem
našeho státu podepsané Vídeňské
deklarace naše vláda učinila. Pokud je opak
pravdou a něco učiněno bylo, bylo by žádoucí,
aby vláda o těchto opatřeních informovala
příslušný parlamentní orgán,
kterým je výbor petiční, pro lidská
práva a národnosti.
Nyní se vrátím k jednotlivým otázkám
z mé interpelace. Na první dotaz, jak vláda
hodnotí působení skupin rasistického
a fašistického charakteru, odpověď pana
předsedy vlády vůbec nereaguje. Na druhý
dotaz, jak vláda hodnotí události v restauraci
U Zábranských, je v odpovědi konstatováno,
že taktické postupy policie přestávají
být účinné, přesto však
se dále uvádí, že metodický pokyn
z roku 1991 o sjednocení postupu policistů ČR
při plnění úkolů k ochraně
bezpečnosti osob a majetku před protiprávním
jednáním extremistických skupin a hnutí
zůstává v platnosti. Tato tvrzení
jsou ve zřetelné kontradikci.
Navíc bych chtěl uvést, že v mé
interpelaci nešlo pouze o bezpečnost osob a majetku,
ale především o nový jev fašizace
a organizovanosti skupin, které se U Zábranských
sešly. O tom není v odpovědi pana premiéra
ani zmínka. To, že policie aspoň ad hoc na
základě vyhodnocení televizních záběrů
televize Nova zahájila trestní stíhání
několika účastníků shromáždění
za propagaci fašismu, lze jen uvítat. Vůbec
však nelze přijmout tvrzení odboru kontroly
a stížností policejního prezidia, které
ve své odpovědi na podnět občanské
iniciativy HOST ve věci nedostatečného postupu
Policie ČR při srazu skinheadů U Zábranských
uvádí, že v době natáčení
televizních záběrů televizí
Nova, při nichž došlo k protiprávnímu
jednání, nebyla přítomna žádná
policejní hlídka.
Odvysílané záběry, pokud nedošlo
k deformaci na základě jejich sestřihu, ukazovaly
něco jiného.
Konečně k odpovědi na třetí
otázku, jaká opatření hodlá
vláda přijmout v souvislosti s oslavou narozenin
Adolfa Hitlera avizovanou na 23. 4. 1994 do Hradce Králové.
Odpověď na mou interpelaci jsem sice obdržel
až po inkriminovaném datu, o jejím obsahu a
dalších podrobnostech přijatých opatřeních
jsem byl však v předstihu informován policejním
prezidentem a jeho spolupracovníky. Celé události
dne 23. 4. v Hradci Králové jsem byl od 9.00 hod.
do 21.00 hod. přítomen, a to jak na půdě
policie, tak i v prostorách, kde akce měla proběhnout.
Chtěl bych konstatovat, že opatření
připravená policií byla na vysoké
profesionální úrovni. Zodpovědní
pracovníci policie prokázali, že jsou připraveni
na podobné akce, jakou byl očekávaný
sraz v Hradci Králové, s použitím zákonných
prostředků reagovat. Rovněž zásahy,
k nimž byla policie nucena přikročit, pokud
mohu z osobní zkušenosti posoudit, byly provedeny
v rámci zákona.
Za to vše zasluhuje policie i další instituce,
které se na opatřeních podílely -
městský úřad, České
dráhy a další - uznání. Konečné
vyjádřeni k úspěšnosti zásahu
nechci v tomto okamžiku vyslovit proto, že mi dosud
není známo, k jakým závěrům
došli vyšetřovatelé v případě
šesti účastníků srazu, jejichž
případ jim byl zasahujícími policisty
postoupen s obviněním na trestný čin
z propagace fašismu.
Z průběhu akce i ze slovně vyjádřených
postojů představitelů policie jsem nabyl
dojmu, že aktivity extremistických hnutí s
rasistickým a fašistickým podtextem policie
už nepovažuje pouze za problém bezpečnosti
a pořádku, ale i za fenomén ideologicko politický,
jehož dalšímu rozvinutí v České
republice je třeba postavit hráz i s podporou policie.
Uvítal abych, kdyby v budoucnu dokázala policie
připravit opatření a zakročit nejen
v případech rozsáhlejších akcí,
ale aby každý policista v každém ojedinělém
případě projevu propagace či sympatií
k fašismu a podobným hnutím věděl,
že má zasáhnout, jak má zasáhnout
a aby skutečně zasáhl.
Na závěr bych chtěl uvítat ujištění
ministra spravedlnosti, které je součástí
textu odpovědi pana premiéra, že uložil
Nejvyššímu státnímu zastupitelství
provést prověrku dozorové činnosti
nad činností nižších státních
zastupitelství i provedení prověrky nad vyřizováním
trestných věcí soudy. Rád se s výsledky
těchto prověrek - bude-li mi to umožněno
- seznámím.
Mám-li vyjádřit svou spokojenost s odpovědí
na mou interpelaci, dovolím si odvolat se na můj
komentář v obecném pohledu i k jednotlivým
otázkám. S ohledem na to, že se jedná
o problematiku, která asi nebude nikdy úplně
uzavřená, doporučuji, aby sněmovna
odpověď přijala. Mohu však slíbit,
že se činností vlády i dalších
odpovědných státních institucí
související s problematiku rasismu, antisemitismu,
fašismu, xenofobie a intolerance budu dále zabývat.
Jsem přesvědčen, že nebudu osamocen.
Děkuji.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji,
pane poslanče. Pan poslanec považuje odpověď
za uspokojivou. Otevírám rozpravu k tomuto bodu.
Nikdo se do ní nehlásí, rozpravu končím.
Navrhuji přijmout následující usnesení:
"Poslanecká sněmovna souhlasí s odpovědí
místopředsedy vlády a ministra zemědělství
Josefa Luxe na interpelaci poslance Zdeňka Trojana ve věci
postoje vlády k řešení problematiky
související s problémy rasismu, xenofobie
a intolerance, uvedenou v tisku 904 I."
Kdo je pro tento návrh usnesení, ať jej podpoří
v hlasování č. 95. Kdo je proti? Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? Děkuji. Hlasování
je skončeno.
Návrh usnesení byl přijat poměrem
hlasů 56 pro, 3 proti, 3 se zdrželi hlasování,
nehlasovalo 38 poslanců.
To mne vede k tomu, abych vás znovu odhlásil a poprosil
o novou prezentaci. Omlouvám se těm, kteří
mne na to upozorňovali již dříve. Děkuji.
Místopředseda vlády a ministr zemědělství
Josef Lux odpověděl v zastoupení předsedy
vlády Václava Klause na interpelaci poslance Josefa
Křížka ve věci problematiky zásahů
do vlastnictví práv vlastníků lesa
nacházejícího se v katastrálním
území Jaroměřice - tisk 904. Pan poslanec
Křížek není bohužel přítomen
ve sněmovně, nelze tuto odpověď projednávat.
Tím jsme ukončili odpovědi pana premiéra
Klause.
Pan ministr spravedlnosti Jiří Novák odpověděl
na interpelaci poslanců Milana Loukoty a Josefa Valenty.
Vzhledem k tomu, že páni poslanci zde nejsou, nelze
projednávat. Jednalo se o interpelaci tisk 853.
Pan ministr spravedlnosti Jiří Novák odpověděl
na interpelaci pana poslance Jiřího Šolera
ve věci důstojného prostředí
pro politické procesy - tisk 894. Odpověď se
předkládá jako tisk 894 A. Ptám se
pana poslance Šolera, zda považuje odpověď
za uspokojivou.
Poslanec Jiří Šoler: Vážený
pane předsedající, vážený
pane místopředsedo vlády, vážená
sněmovno, má interpelace se týkala důstojného
prostředí pro politické procesy, které
bohužel i tento režim neustále organizuje.
Ve své odpovědi mi pan ministr Novák sdělil,
že bohužel u okresních soudů, u kterých
se alespoň prvá stání těchto
politických procesů konají, nemají
dostatečně velké jednací síně,
a proto nemohou umožnit dostatečnou činnost
publika. Musím při této příležitosti
požádat pana ministra, aby se nad tím zamyslel,
protože pokud podobná představení míní
tento režim dělat častěji, měl
by se postarat i o odpovídající soudní
síně.
Dále pan ministr tvrdí: "Nemohu souhlasit s
vaším názorem, že oba procesy byly politické,
přičemž je přirovnáváte
k procesům z období totality. Především
je třeba uvést, že tzv. politické procesy
byly svojí podstatou nezákonné, výlučně
represivní povahy a se snahou odsoudit občany, kteří
se nedopustili žádné trestné činnosti,
a tak zastrašit veřejnost. Končily zpravidla
uložením velmi přísných nepodmíněných
trestů odnětí svobody. Jak sám dobře
víte, Jiří Matoušek byl rozsudkem Okresního
soudu v Třebíči zproštěn obžaloby
a trestní stíhání Josefa Tomáše
dosud není pravomocně skončeno."
Nechci se dotýkat případu pana Josefa Tomáše,
protože nechci předesílat závěr
soudu v procesu, který ještě není ukončen.
Chtěl bych se dotknout procesu pana Matouška. Pan
ministr má naprosto pravdu v tom, že - pokud se týče
procesu, který se konal v únoru t. r. - pan Matoušek
byl zproštěn.
Ovšem jednalo se o druhé stání, prvé
stání se konalo dne 24. března 1993 a bylo
konstatováno, že obžalovaný Jiří
Matoušek je vinen, že 27. ledna 1993 v ranních
hodinách umístil do vývěsní
skřínky politické strany Sdružení
pro republiku - Republikánské strany Československa,
umístěné na Komenského nám.
v Třebíči, ručně psanou stránku,
obsahující výroky, které hanobí
osobu prezidenta republiky Václava Havla, tedy veřejně
hanobil prezidenta republiky pro jeho činnost v životě
politickém. Tím spáchal trestný čin
hanobení republiky a jejího představitele
podle § 103 trestního zákona a odsuzuje se
podle § 103 trestního zákona k trestu odnětí
svobody v trvání jednoho měsíce. Podle
§ 58 a dalších paragrafů se výkon
uloženého trestu podmíněně odkládá
na zkušební dobu jednoho roku.
Nemohu tedy v žádném případě
souhlasit s názorem pana ministra, že smyslem tohoto
procesu nebylo zastrašit občany, kteří
se nedopustili žádné trestné činnosti.
Naopak. Musím konstatovat, že tady se jednalo o jasný
případ zastrašení občana, který
se nemohl v té době dopustit trestné činnosti,
protože 27. ledna m. r. tento stát neměl ani
v té době, ani před tím žádnou
hlavu státu.
Hlavu státu získal až podle § 55 Ústavy
České republiky, kdy prezident složil slib.
To zcela správně konstatuje rozsudek druhého
stání, ale v prvním stání je
naprosto nesmyslně odsouzen občan za čin,
který prostě nebylo možné fyzicky provést.
V tomto případě musím hovořit
o politickém procesu a o naprosto nesmyslné represi.
Pokud se hlouběji začtete do rozsudku, najdete tam
takové záležitosti, např.: Z důkazů,
provedených v hlavním líčení
k osobě obžalovaného soud zjistil, že
tento pochází z dělnické rodiny. Podobných
perliček je tam více, a snadno zjistíte,
že to má přesně ten sloh, který
známe z podobných rozsudků, které
vynášely soudy komunistické.
Skutečně nevidím důvod, proč
bych na rozsudky soudů komunistických měl
koukat jako na zločiny a zastrašování,
zatímco na rozsudky soudů současných
bych měl koukat nějakým jiným způsobem.
Za stejné činy je nutno posuzovat lidi stejným
způsobem.
Jak jsem připomněl panu ministrovi, sám mám
osobní zkušenosti z procesu, shodou okolností
z procesu případ "Novák", který
se stal asi před 10 lety u Okresního soudu v Trutnově.
Musím říci, že zkušenosti z tohoto
procesu, který také neskončil nějakým
vysokým trestem, který skončil pouze finanční
pokutou, mne postihují dodnes, a musím říci,
že je to jedna z příčin, proč
jsem se po listopadu 1989 politicky angažoval a možná
příčina, proč jsem se nakonec stal
poslancem tohoto sněmu.
Musím říci, že tenkrát jsme také
zažili situaci, kdy náš kamarád a kolega
byl obviněn také z § 103, hanobení hlavy
státu, a zažili jsme útok členů
StB a policie, kde se nás snažili přesvědčit,
jaké všelijaké nesmysly máme na tohoto
kamaráda dosvědčit.
Tenkrát se společnost rozdělila na ty vstřícné,
kteří byli ochotni dosvědčit cokoli
bez ohledu na pravdu, kamarádství a podobné
věci, a na ty, kteří byli v této věci
pevní.
Musím říci, že pokud jsem se např.
jako parlamentní zpravodaj dostavil do České
televize a tam jednu z těchto vstřícných
objevil jako sekretářku generálního
ředitele, pak to jistým způsobem ovlivnilo
mé jednání, i když samozřejmě
nedošlo k porušení žádného
zákona: tady nejde o lustrační aféru
nebo o něco podobného.
Musím říci, že bohužel občané
tohoto státu mají bohaté zkušenosti
z posloupnosti zločinů, které se tady stávaly,
ať se jedná o posloupnost zločinů zrádců
a kolaborantů z let třicátých, zločiny
nacistů z let čtyřicátých,
zločiny komunistů zejména z let padesátých
a šedesátých, nebo o zločiny Občanského
fóra a jeho pohrobků z let devadesátých.
Zdá se vám, že jdu příliš
dozadu, ale musím bohužel konstatovat, že některé
rodinné klany se v této věci podílely
téměř na všem.
Pokud se týče zločinů kolaborantů
a nacistů, v této věci udělal prezident
Beneš po osvobození naší republiky zásadní
čáru tím, že vydal Dekret prezidenta
republiky ze dne 19. června 1945 o potrestání
nacistických zločinců, zrádců
a jejich pomahačů a mimořádných
lidových soudech. Dovolím si přečíst
preambuli tohoto Dekretu:
"O přísnou spravedlnost volají neslýchané
zločiny, kterých se dopustili nacisté a jejich
zrádní spoluviníci na Československu.
Porobení vlasti, vraždění, zotročování,
loupení a ponižování, jehož obětí
byl československý lid a všechna ta stupňovaná
německá zvěrstva, kterým, bohužel,
pomáhali nebo asistovali zpronevěřivší
se občané českoslovenští, z nichž
někteří při tom zneužili i vysokých
úřadů, mandátu nebo hodností,
musí dojít zaslouženého trestu bez průtahů,
aby nacistické a fašistické zlo bylo vyvráceno
z kořene."
Domnívám se, že pokud za zločiny z let
padesátých, šedesátých, sedmdesátých
či devadesátých, neuděláme
tlustou čáru, potom se tato morální
krize bude s námi vléci dále.
Chtěl bych se ještě zmínit o jedné
drobnosti, která se týká kamufláže
politických procesů, ke které u nás
dochází. Nedávno jsme měli možnost
vidět případ pana Cibulky, který mi
trochu připomněl ony trapné scény,
které můžeme občas vidět z tramvaje,
kdy do poloprázdné tramvaje vstoupí dva invalidé
a začnou se hádat o to, kdo z nich má vyšší
právo na invalidní místo, přestože
okolo je v podstatě prázdno.
Podobnou záležitost jsme zažili, když dva
prominenti z Charty, pan Cibulka a jeho komplic vedli veřejně
v televizi veliký spor o tom, který z nich je větší
humanista.
V souvislosti s tím, že jinde probíhají
politické procesy nad slušnými lidmi, kteří
s touto, dnes již zdiskreditovanou organizací, nemají
skutečně nic společného, mohu takovéto
vystoupení pokládat pouze za trapnou kamufláž,
která se snaží tyto politické procesy
nějakým způsobem maskovat.
Domnívám se, že naše veřejnost
je dnes již natolik vyspělá, že takové
kamufláže nebudou mít úspěch.
Vzhledem k uvedeným skutečnostem nemohu pokládat
odpověď pana ministra za uspokojivou. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Hlásí
se pan poslanec a pan ministr Jiří Novák
do rozpravy, kterou jsem právě otevřel.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák:
Vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo, dámy a
pánové, musím věru konstatovat, že
pan poslanec trochu extendoval předmět interpelace,
se kterou se na mě obrátil.
Na tomto místě nechci polemizovat s jeho názory
na Občanské fórum a jeho pohrobky, politických
procesech apod. Jen mě zajímá, zda mu byla
dána přiléhavá odpověď
na otázku, zda v popisovaných případech
došlo k porušení ustanovení § 2 odst.
10 trestního řádu, který vyjadřuje
zásadu veřejnosti trestního řízení.
To byl, dá se říci, první bod jeho
interpelace. Zda jsem jej uklidnil svou odpovědí
v tom slova smyslu, že nehrozí, aby dva občané
této země, kteří jsou stíháni
za trestný čin vraždy, byli propuštěni
na svobodu a mohli event. pokračovat v trestné činnosti.
Tyto dvě odpovědi byly panu poslanci dány,
on se k nim bohužel nevyjádřil.
Proto bych uvítal, kdyby pan poslanec řekl, zda
moje odpověď je správná nebo není.
To za prvé.
Za druhé. Pokud se týče velikosti jednacích
síní u našich soudů, jsou prostě
takové, jaké jsou. Možná i poslanci
tohoto Parlamentu, když budou projednávat rozpočtové
prostředky na příští rok, ovlivní
možná i velikost našich jednacích síní.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Do rozpravy
se hlásí pan poslanec Šoler.
Poslanec Jiří Šoler: Odpovím
napřed na druhou část otázky. Omlouvám
se panu ministrovi. Měl jsem původně v plánu
se k tomu vyjádřit. V každém případě
mu děkuji za odpověď.
Ta druhá záležitost byla formulována
jako otázka, ke které tato sněmovna nepřijímá
usnesení, proto se domnívám, že ji nadále
nemusíme projednávat.
Pokud se týče první záležitosti,
chápu, že nelze okamžitě nafouknout jednací
síně soudů. To je záležitost
spíše dlouhodobých koncepcí, které
si musí státní správa spolu s námi,
poslanci, nějakým způsobem rozmyslet.
S odpovědí na svou interpelaci nesouhlasím,
protože se domnívám, že záležitosti,
které tady byly uvedeny, zejména snaha tvrdit, že
tyto procesy nemají politický charakter, je naprosto
nesprávná.