Místopředseda PSP Pavel Tollner: Pan poslanec
Šoler s odpovědí nesouhlasí. Nepovažuje
ji za uspokojivou. Ptám se ještě, kdo si přeje
vystoupit v rozpravě. Nikdo. Rozpravu končím.
Navrhuji přijmout následující usnesení:
"Poslanecká sněmovna nesouhlasí s odpovědí
ministra spravedlnosti Jiřího Nováka na interpelaci
poslance Jiřího Šolera ve věci důstojného
prostředí pro politické procesy uvedenou
v tisku 894 A."
Kdo chce podpořit toto nesouhlasné usnesení,
ať to dá najevo v hlasování č. 96.
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Děkuji. Hlasování je skončeno.
Návrh usnesení nebyl přijat poměrem
hlasů 18 pro, 38 proti, 20 se zdrželo a 19 poslanců
nehlasovalo.
Nezbývá, než hlasovat o usnesení opačném,
které přečtu:
"Poslanecká sněmovna souhlasí s odpovědí
ministra spravedlnosti Jiřího Nováka na interpelaci
poslance Jiřího Šolera."
Kdo souhlasí s tímto usnesením, ať pro
něj hlasuje v hlasování č. 97. Kdo
je proti? Kdo se zdržel hlasování? Děkuji.
Hlasování je skončeno.
Ani tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
48 pro, 13 proti, 19 se zdrželo a 19 poslanců nehlasovalo.
Poslanec Jan Černý: Navrhuji opakovat hlasování
po odhlášení.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Vyhovuji
této námitce, odhlašuji vás všechny,
prosím o novou prezentaci. Domnívám se, že
je spravedlivé opakovat obě hlasování.
Budeme tedy hlasovat nejprve o nesouhlasném návrhu
usnesení, které přečtu:
"Poslanecké sněmovna nesouhlasí s odpovědí
ministra spravedlnosti Jiřího Nováka na interpelaci
poslance Šolera ve věci důstojného prostředí
pro politické procesy, uvedenou v tisku 894 A."
Kdo je prosím pro tento nesouhlasný návrh
usnesení, ať to dá najevo v hlasování
č. 98, které je opakované hlasování
96. Kdo je tedy pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? Hlasování
je skončeno.
Usnesení nebylo přijato poměrem hlasů
20 pro, 48 proti, 20 se zdrželo, 4 nehlasovali.
Je třeba hlasovat o návrhu opačném:
"Poslanecká sněmovna souhlasí s odpovědí
ministra spravedlnosti Jiřího Nováka na interpelaci
poslance Šolera ve věci důstojného prostředí
pro politické procesy, uvedenou v tisku 894 A."
Kdo je pro tento návrh usnesení, ať to dá
najevo v hlasování 99, které je opakovaným
hlasováním 97. Kdo je tedy pro? Děkuji. Kdo
je proti? Děkuji. Kdo se zdržel hlasování?
Děkuji. Hlasování bylo skončeno.
Návrh usnesení byl přijat poměrem
hlasů 57 pro, 14 proti, 20 se zdrželo, nehlasovalo
7 poslanců.
Tím jsme projednali odpovědi pana ministra Nováka.
Pan ministr dopravy Jan Stráský odpověděl
na interpelaci poslanců Jana Jegly, Jaroslava Broulíka,
Jiřího Drápely, Františka Kačenky,
Jiřího Macháčka, Rudolfa Opatřila
a Miloše Skočovského ve věci rozvoje
vodní dopravy a vodních cest, tisk 897. Odpověď
se předkládá jako tisk 897 A. Já se
ptám zástupce pana poslance Rudolfa Opatřila,
zda považuje odpověď za uspokojivou. Prosím,
pane poslanče.
Poslanec Rudolf Opatřil: Vážený
pane předsedající, vážený
pane ministře, dovolte mi několik slov. Chtěl
bych poděkovat panu ministru Stráskému za
vyčerpávající odpověď
na naše otázky a v této podobě s odpovědí
pana ministra souhlasíme. Ale využívám
možnosti doplnění této interpelace ještě
o některé konkrétní otázky.
Tedy za prvé - jaké konkrétní termíny
se předpokládají při řešení
vážného handicapu České republiky,
tj. neexistence přímého přístupu
k Dunaji a ose Rýn - Mohan - Dunaj. V interpelaci jsme
naznačovali možnost řešení, jednalo
by se o ten známý přípoj na Dunaj.
Jak se bude řešit handicap českých drah,
které nemohou pro severojižní tranzity nabídnout
takový možný dunajský přístav
na našem území, a proto jsou znevýhodněny
vůči konkurenci, zvlášť když
si uvědomíme, že na konferenci na Krétě
se nepodařilo dosáhnout dohody o tomto koridoru
po moravském.
Za druhé - kdy konkrétně se přistoupí
k úpravám na regulovaném Labi a prodloužení
labské cesty. Totéž platí pro event.
cestu Odra, alespoň od hraničního přechodu
po přístav na Bohumín.
Za třetí - pokud se tyto úpravy neuskuteční,
jaké jiné řešení pro ekonomický
a ekologicky efektivní přístup České
republiky k Hamburku se připravuje.
Za další - kdy konkrétně se ustaví
zodpovědná investorská organizace pro přípravu
a realizaci vodních cest, jaká bude její
struktura a činnost. To vyplývá z celého
kontextu naší interpelace, že se domnívám,
že tato instituce by byla velmi vhodná. Pokud se ale
ovšem neustaví, jak bude konkrétně činnost,
o které jsme se bavili, zabezpečena. Jak hodlá
ministerstvo dopravy hájit zájmy plavby ve vztahu
k privatizovaným přístavům, a to jak
ve smyslu rovných podmínek na trhu uvnitř
oboru, i vůči ostatním dopravním oborům,
tak ve smyslu udržení dopravní funkce příslušných
pozemků. To je ten známý problém,
spor, tzn. jakou strategii ministerstvo dopravy ČR zvolí,
pokud spor o existenci či neexistenci blokační
funkce zlaté akcie ve stanovách a. s. České
přístavy rozhodne ve prospěch žalobce,
tj. majitele pozemků. Byla by potom velmi nepříjemná
situace, kdyby došlo k zablokování přístavu.
Děkuji pane ministře a samozřejmě
je na vás, jakou odpověď, jestli teď,
nebo písemně příště. Děkuji.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Pane poslanče,
mám pocit, že jste vznesl novou interpelaci. Nicméně
mám z toho usoudit, že považujete odpověď
za neuspokojivou?
Poslanec Rudolf Opatřil: Odpověď považuji
za uspokojivou. To bylo doplnění.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Otevírám
rozpravu k tomuto bodu. Hlásí se pan ministr Stráský.
Ministr dopravy ČR Jan Stráský: Pane
předsedající, pane předsedo, vážené
kolegyně, vážení kolegové, já
jsem skutečně rád, že tato skupina poslanců
se tolik zajímá o dopravu. Využiji své
možnosti písemně zpracovat odpovědi.
Jsem rád, že dokonce nejsou otázky zaměřeny
pouze na vodní dopravu, ale i na železnici.
Myslím, že ovšem se může okamžitě
říci, že základ těch otázek
vodní cesty a napojení České republiky
lépe na vodní cesty nezávisí jenom
na nás a na některé otázky je velmi
jasná odpověď, protože nejsou konfrontovatelné
a dohodnutelné s Rakouskem, ani Slovenskem. Nechci teď
zneužívat času, odpovím písemně
a myslím, že někdy by se to mohlo stát
i dobrou informací pro tuto sněmovnu tato složitá
otázka. Děkuji.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Kdo se ještě
hlásí do rozpravy? Pokud se nikdo nehlásí,
rozpravu končím a navrhuji přijmout následující
usnesení:
"Poslanecká sněmovna souhlasí s odpovědí
ministra dopravy Jana Stráského na interpelaci poslanců
Jana Jegly, Jaroslava Broulíka, Jiřího Drápely,
Františka Kačenky, Jiřího Macháčka,
Rudolfa Opatřila a Miloše Skočovského
ve věci rozvoje vodní dopravy a vodních cest,
tisk 897 A".
Kdo podpoří tento návrh usnesení,
ať to dá najevo hlasováním č.
100. Kdo je tedy pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování?
Návrh usnesení byl přijat poměrem
hlasů 80 pro, 3 proti, 1 se zdržel hlasování,
13 poslanců nehlasovalo.
Pan ministr dopravy Jan Stráský odpověděl
na interpelaci pana poslance Michala Krause ve věci privatizace
Státního podniku ČSAD Praha-západ
- tisk 904. Odpověď se předkládá
jako tisk 904 E.
Ptám se pana poslance, zda považuje odpověď
za uspokojivou.
Poslanec Michal Kraus: Vážený pane předsedající,
pane ministře, dámy a pánové, je mi
velmi líto, že přes značnou obsáhlost
odpovědi musím konstatovat, že odpověď
obsahuje značné množství nepřesných,
neúplných a napůl pravdivých údajů
a v důsledku toho v podstatě potvrzuje nedostatečnou
práci úředníků na Ministerstvu
dopravy.
Chtěl bych se vyjádřit konkrétně
k některým formulacím, které jsou
v odpovědi formulovány, aby bylo naprosto jednoznačné,
že s odpovědí nemohu souhlasit.
Pan ministr uvádí, že autobusové nádraží
Smíchov, které bylo dříve funkční,
bylo již v minulosti zrušeno a stalo se součástí
vnitřního areálu subjektu, který je
veřejnosti nepřístupný.
Řekl bych, že tento údaj je velmi nepřesný,
protože pražské zastupitelstvo v obvodu Praha
5 pořád vede toto nádraží jako
autobusové nádraží, tzn., že toto
nádraží nebylo zrušeno, ale přestalo
být využíváno. Jako odstavnou plochu
si zastupitelé obvodu Prahy 5 nepřejí, aby
takovým způsobem bylo nádraží
využíváno, zejména proto, že využívání
autobusového nádraží Na Knížecí
nevyhovuje enormně zatížené křižovatce.
Dá se říci, že využívání
tohoto nádraží bylo zrušeno z iniciativy
podniku.
Ve své další odpovědi uvádíte,
že cílem Ministerstva dopravy nebyla ekonomická
likvidace organizace, ale že stávající
potíže organizace jsou důsledkem nestability
jeho vedení, ztrátě trhů ve sklápěčkové
dopravě, atd.
Myslím, že i toto tvrzení zcela neodpovídá
skutečnosti, faktem je, že jestliže byla nestabilita
vedení, tak za tuto nestabilitu odpovídá
především zakladatel, kterým je Ministerstvo
dopravy. Za to, že došlo ke ztrátě trhu
ve sklápěčkové dopravě, je
možné také děkovat vedení tohoto
podniku, neboť sám v podstatě pronajal dopravu
jiným vlastníkům a tím se připravil
o svůj trh.
V další části odpovědi uvádíte,
že na svém zasedání 28. července
privatizační komise nedoporučila k realizaci
předložený privatizační projekt
a naopak doporučila zpracování zakladatelského
privatizačního projektu s využitím klasických
privatizačních metod.
Nutno podotknout, že tím základním privatizačním
projektem byl návrh do kuponové privatizace a vzhledem
k tomu, že v podniku nastal takový propad hospodaření,
že podnik nemohl být zařazen do kuponové
privatizace. V žádném případě
se však tento fakt netýkal způsobu privatizace,
tzn. jestli má být privatizován jako celek
nebo v částech.
Další část odpovědi si myslím,
že je - jak se říká - jádro pudla
mé původní interpelace, kde jsem v podstatě
zpochybnil způsob řízení a vyhlášení
či nevyhlášení veřejné,
neveřejné soutěže, jakým způsobem
bude podnik privatizován. Hovoříte o tom,
že před Ministerstvem dopravy vyvstala nutnost vypracovat
zakladatelský privatizační projekt na bázi
jiného principu než toho, který byl obsažen
v původním privatizačním projektu.
Hovořil jsem již o tom, že princip byl buď
kuponová privatizace nebo jiná, nikoliv tedy privatizace
organizace jako celku, nebo dílčí. Z důvodů
nezbytnosti vypracovat to v optimální pohodě
byl ze strany pracovníků ministerstva prověřen
zájem případných uchazečů
o privatizovaný majetek organizace. Právě
proto si myslím, že takovýto způsob
privatizace je velmi nečitelný, protože je
třeba se ptát na základě jakých
pravidel a jakých kritérií, na základě
jaké informovanosti veřejnosti byl proveden tento
výběr a jaká byla záruka informovanosti
všech potenciálních zájemců a
jak byla garantována rovnost příležitosti,
aby každý, kdo by měl potenciální
zájem o privatizaci tohoto subjektu, se mohl do soutěže
přihlásit. Takto v podstatě byla ponechána
na libovůli pracovníků ministerstva, komu
oznámí, že se soutěž vyhlašuje
a komu ne.
Myslím, že i poznámka, kterou uvádíte
k této skutečnosti, že v rámci námi
organizovaného průzkumu byli v první řadě
osloveni podnikatelé působící dlouhodobě
v prostorách a následně další
zájemci z řad dopravců - to si myslím,
že je naprosto nedostatečná, protože skutečně
je třeba se ptát na základě jakého
klíče byli vybíráni případní
zájemci o privatizaci. Tím se v podstatě
potvrzuje mé obvinění z toho, že tato
soutěž nesplnila všechna kritéria v případě
veřejné soutěže a nedávala možnost
všem podnikatelským subjektům k tomu, aby se
mohly do soutěže zapojit, případně
o privatizaci tohoto podniku se ucházet.
V další části uvádíte
rozdíly v ohodnocení propadu hospodářských
výsledků za rok 1993. Hovořil jsem o výši
20 milionů Kč, vy hovoříte o 12 mil.
Musím konstatovat, že přes účetní
uzávěrku neprošly některé věci,
jak např. propady v kontokorentních úvěrech,
které byly přečerpány atd. a tím
výsledky by byly zcela jiné.
V další části odpovědi uvádíte,
že příčiny vzniklého stavu spočívají
zejména v nedostatcích řídící
práce ze strany vedení organizace. Znovu je třeba
zdůraznit, že zakladatel této organizace je
Ministerstvo dopravy a jestliže takové nedostatky
byly, myslím, že zakladatel se měl ujmout své
zakladatelské funkce a tyto příčiny
ze strany vedení měl postupně odstraňovat.
Uvádíte, že jediná cesta ozdravění
podniku představuje vznik konkrétních soukromých
podniků, jejichž zcela samozřejmým zájmem
bude urychleně dosáhnout obratu v ekonomických
výsledcích. Myslím, že s tím
nelze než souhlasit za předpokladu, že rozdělení
podniku neproběhne tak, jak je v podstatě připraveno,
tzn. že někdo dostane pozemky, autobusy, odstavné
plochy, přičemž v podstatě bude znemožněno,
aby podnik mohl fungovat jako jeden organizační
celek. Dá se říci, že dochází
v případě toho, že z podniku bude vyzobáno
několik ekonomických rozinek a problémy budou
převedeny na stát a potažmo do kapsy každého
daňového poplatníka.
Hovoříte také o lokalitě Knížecí,
o vnitřním areálu provozovny Smíchov,
atd. Znovu opakuji, že v podstatě neexistuje žádné
územní rozhodnutí, že by autobusové
nádraží na Smíchově bylo zrušeno.
Přestalo být pouze využíváno
samotným podnikem.
U problematiky dotací a hospodaření s nimi
uvádíte, že se jedná o obecný
problém. Myslím si také, že je také
tento problém obecný, ale v každém případě
takové hospodaření, kdy dotace podniku jsou
zahrnuty do příjmu a tím jsou v podstatě
zdaněny, nesvědčí o tom, že v
čele tohoto podniku jsou podnikatelé, kteří
mají nejen schopnosti podnikat, ale i zdravý rozum.
Je pravda, že neexistuje metodika, jak s těmito dotacemi
nakládat, ovšem je otázka, zda-li takováto
odpověď je dobrým výsledkem práce
ministerstva.
V další části obhajujete privatizaci
ČSAD Klíčov s tím, že zde hovoříte
o tom, že případný přímý
prodej ve prospěch jiné fyzické osoby, která
navíc představuje zkušeného pracovníka
v dané oblasti de facto byla jediným možným
způsobem. Myslím si, že pokud by tomu tak skutečně
bylo, nelze nic namítat. Faktem je, že tato jediná
fyzická osoba, která představuje zkušeného
pracovníka v dané oblasti, platí jenom něco,
jenom někomu a někdy a že existuje spousta
dlužníků a ve své podstatě se
připravuje návrh na vyhlášení
konkurzu této firmy.
Myslím si, že před tím, než takovýto
podnik je privatizován, by bylo potřeba prověřovat
i to, komu skutečně - zvláště
jedná-li se o přímý prodej - je podnik
prodáván.
Na závěr mám jen jednu poznámku. Ve
své poslední větě hovoříte
o tom, že osobně považujete za nešťastné
poskytovat sdělovacím prostředkům
ničím nepodložené a neprověřené
informace. Já se s tím mohu jenom ztotožnit.
Mohu vás ujistit, že pokud je toto mentorování
směrováno na mne, je bohužel neštěstí,
že jste si sám neprověřil, zdali se
toto obvinění vůbec zakládá
na pravdě. Mohu vás ujistit, že v této
kauze jsem nesděloval žádným sdělovacím
prostředkům vůbec nic.
V důsledku toho mi dovolte, abych navrhl usnesení,
ve kterém sněmovna nesouhlasí s odpovědí
ministra dopravy pana Stráského na interpelaci,
kterou jsem podal podle tisku 904 E. Současně žádám
ministra dopravy, aby do příští schůze
Poslanecké sněmovny předložil ... resp.
doplnil odpověď na interpelaci o způsobu provedení
průzkumu zájmu případných uchazečů
o privatizovaný majetek ČSAD Praha-západ.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Otevírám rozpravu k tomuto bodu. Do rozpravy se
nikdo nehlásí. Rozpravu tedy končím
a navrhuji přijmout usnesení tak, jak jsme jej slyšeli
z úst poslance Michala Krause.
Kdo podpoří toto usnesení, ať to dá
najevo hlasováním č. 101. Kdo je pro? Děkuji.
Kdo je proti? Děkuji. Kdo se zdržel hlasování?
Děkuji. Hlasování je ukončeno.
Návrh nebyl přijat poměrem hlasů 32
pro, 35 proti, 9 se zdrželo hlasování a 24
poslanců nehlasovalo.
Poslanec Michal Kraus: (z místa) Je potřeba
hlasovat znovu s ohledem na počet přítomných
poslanců.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Vyhovuji
této námitce. Nejprve vás všechny odhlásím,
než budeme hlasování opakovat. Prosím
o novou prezentaci. Děkuji.
Ptám se, kdo v opakovaném hlasování
podpoří návrh usnesení, jak jej přednesl
pan poslanec Kraus. Kdo souhlasí, ať to dá
najevo hlasováním č. 102. Jde o opakované
hlasování 101.
Kdo je pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji. Kdo se
zdržel hlasování? Děkuji. Hlasování
je skončeno.
Návrh nebyl přijat poměrem hlasů 32
pro, 39 proti, 8 se zdrželo hlasování, jeden
nehlasoval.
Je tedy třeba hlasovat o usnesení, které
přečtu:
"Poslanecká sněmovna souhlasí s odpovědí
ministra dopravy Jana Stráského na interpelaci poslance
Michala Krause ve věci privatizace státního
podniku ČSAD Praha-západ uvedenou v tisku 904 E."
Kdo souhlasí s tímto návrhem usnesení,
ať to dá najevo hlasováním č.
103 18. schůze. Kdo je tedy pro? Děkuji. Kdo je
proti? Děkuji. Kdo se zdržel hlasování?
Děkuji. Hlasování je skončeno.
Ani tento návrh usnesení nebyl přijat poměrem
hlasů 41 pro, 25 proti, 15 poslanců se zdrželo
a 2 nehlasovali.
Tím jsme uzavřeli okruh odpovědí pana
ministra Stráského.
Pan místopředseda vlády a ministr financí
Ivan Kočárník odpověděl na
interpelaci poslance Ladislava Nedorosta ve věci zneužívání
sázek sázkových kanceláří
k ovlivňování výsledků sportovních
utkání - tisk 848. Odpověď byla předložena
jako tisk 848 A. Její projednávání
bylo na 17. schůzi Poslanecké sněmovny přerušeno
na žádost pana poslance. Nyní se pana poslance
ptám, zda považuje odpověď za uspokojivou.
Prosím, pane poslanče.
Poslanec Ladislav Nedorost: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
s odpovědí pana ministra financí nemohu souhlasit,
a to z těchto důvodů:
V odpovědi pan ministr uvádí, že Ministerstvo
financí doporučilo Sdružení oddílů
a klubů extraligy ledního hokeje, aby přímo
jednalo se zástupci sázkových kanceláří.
Jelikož herní řády schvaluje Ministerstvo
financí, nemá Sdružení oddílů
a klubů extraligy ledního hokeje žádnou
šanci do těchto herních řádů
sázkových kanceláří zasáhnout,
pokud to sázkové kanceláře nebudou
chtít.
V odpovědi se dále uvádí, že
výsledkem jednání je dohoda, která
v sobě zahrnuje i náměty, které jsem
podal v interpelaci, ale neuvádí, že je to
dohoda pouze se sázkovou kanceláří
Fortuna. Přitom v České republice existuje
několik sázkových kanceláří,
které se však k dohodě nepřipojily.
Pan ministr se rovněž zmiňuje i o tom, že
přijetí administrativních opatření
k omezení sázení na sportovní výsledky
nevede ke zprůhlednění této oblasti,
ale naopak černých bookmakerů a rozvoj nelegálních
sázek. Připadá mi pozoruhodné, tvrdí-li
zodpovědný ministr, že nemůže v
nárůstu černých bookmakerů
a nelegálních sázek udělat nic pro
zprůhlednění zmiňované oblasti.
A naopak těchto bookmakerů a nelegálních
sázek se obává.
Má interpelace obsahovala jednoduché řešení,
jak právě tomuto bránit. Pokud panu ministrovi
připadá mnou navrhované řešení
nevhodné, mohu samozřejmě akceptovat odlišný
návrh ministerstva, nikoli však fakt, že ministerstvo
není ochotno udělat nic. Domnívám
se, že zásadní záležitostí
je s řešením přicházet a nikoli
je odsouvat.
Uvedu dva příklady o tom, jak je tato situace řešena
v jiných zemích. Např. ve Spojených
státech amerických se na 4 hlavní sporty
nesmí sázet, jsou jimi americký fotbal, basketbal,
hokej a basebal. Rovněž v Nizozemí se na první
ligu nesmí sázet. Proto si myslím, že
by Ministerstvo financí mělo v dané situaci
zaujmout jiný postoj a mělo by provést v
herních řádech sázkových kanceláří
takové úpravy, aby se situace v ledním hokeji
a ostatním sportu stabilizovala. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Nedorostovi a otevírám rozpravu k
tomuto bodu. Nikdo se do ní nehlásí, rozpravu
tedy končím. Navrhuji přijmout následující
usnesení. Protože pan poslanec Nedorost nepovažuje
odpověď za uspokojivou, bude jasné, že
usnesení bude nesouhlasné:
"Poslanecká sněmovna nesouhlasí s odpovědí
místopředsedy vlády a ministra financí
Ivana Kočárníka na interpelaci poslance Ladislava
Nedorosta ve věci zneužívání
sázek sázkových kanceláří
k ovlivňování výsledků sportovních
utkání uvedenou v tisku 848 A."
Kdo podpoří toto usnesení, ať to tak
učiní v hlasování č. 104 právě
zahájeném.
Kdo je pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji. Kdo se
zdržel hlasování? Děkuji. Hlasování
je skončeno.
Usnesení nebylo přijato poměrem hlasů
35 pro, 31 proti, 13 se zdrželo a 13 nehlasovalo.
Budeme tedy hlasovat o usnesení opačném,
které přečtu:
"Poslanecká sněmovna souhlasí s odpovědí
místopředsedy vlády a ministra financí
Ivana Kočárníka na interpelaci poslance Ladislava
Nedorosta." Jde o 105. hlasování.
Kdo je pro tento návrh usnesení, ať pro něj
hlasuje. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji. Kdo se zdržel
hlasování? Děkuji. Hlasování
je skončeno.
Ani tento návrh usnesení nezískal přízeň
sněmovny poměrem hlasů 37 pro, 26 proti,
15 se zdrželo, 14 nehlasovalo.
Pan ministr školství, mládeže a tělovýchovy
Petr Piťha odpověděl na interpelaci poslance
Jiřího Bílého ve věci ochrany
individuálních práv zde žijících
národů a národních menšin - tisk
857. Odpověď se předkládá jako
tisk 857 U. Já se ptám pana poslance, zda považuje
odpověď za uspokojivou. Prosím, pane poslanče,
máte slovo.
Poslanec Jiří Bílý: Pokud přehlédnu
formální nedostatky - nebylo mi odpovězeno
ve lhůtě 30 dnů - pak s odpovědí
souhlasím. Jsem velmi spokojen s řešením
této problematiky Ministerstvem školství, resp.
panem ministrem.
V odpovědi na moji interpelaci mi sděluje, že
plně respektuje Listinu základních práv
a svobod a v podstatě v tomto směru vydal i pokyn,
který se týká národnosti a státní
příslušnosti a - nyní bych citoval přímo
z odpovědi - "respektuje svobodné rozhodnutí
rodičů, žáka či studenta."
A v podstatě mi dává i možnost a všem
jiným občanům, aby v případě
nedodržování tohoto pokynu bylo to oznámeno
a mohly také z toho příslušné
orgány správy školství vyvodit odpovídající
opatření.
Tedy ještě jednou resumuji: Jsem s odpovědí
spokojen.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Otevírám rozpravu k tomuto bodu. Kdo se do ní
hlásí? Nikdo se do rozpravy nehlásí,
rozpravu končím. Navrhuji přijmout následující
usnesení:
"Poslanecká sněmovna souhlasí s odpovědí
ministra školství, mládeže a tělovýchovy
Petra Piťhy na interpelaci poslance Jiřího
Bílého ve věci individuálních
práv zde žijících národů
a národních menšin, uvedenou v tisku 857 U."
Kdo podpoří tento návrh usnesení,
ať to učiní v hlasování číslo 106.
Kdo je pro? Děkuji.
Kdo je proti? Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? Děkuji.
Usnesení bylo přijato poměrem hlasů
79 pro, nikdo proti, 4 se zdrželi hlasování
a 14 poslanců nehlasovalo.
Pan ministr školství, mládeže a tělovýchovy
Petr Piťha odpověděl na interpelaci Josefa
Wagnera ve věcí způsobu jednání
náměstka ministra školství, mládeže
a tělovýchovy pana Pilipa - tisk 857. Odpověď
se předkládá jako tisk 857 V.
Já se ptám pana poslance, zda považuje odpověď
za uspokojivou. Prosím, pane poslanče, máte
slovo.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
vážený pane místopředsedo, dámy
a pánové. Jsem na rozpacích, jak odpovědět
ve chvíli, kdy pan ministr Piťha rezignoval a interpelace
není ani natolik významná z hlediska toho,
co se tehdy stalo, spíše z hlediska jistých
politických faktů a toho, jak je sněmovna
vezme na vědomí. Je bohužel nesporným
faktem, že politická vyjádření
tehdejšího náměstka pana ministra Piťhy
byla minimálně nekompetentní a v každém
případě se nesluší, aby ústavní
činitel překračoval rámec zákona.
Pan ministr Piťha to v odpovědi nepřiznal,
je mi líto, ale nemohu s odpovědí souhlasit.