Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Vorlíčkovi. Kdo se dále
hlásí do rozpravy? Jestliže nikdo, rozpravu
uzavírám. Chci se zeptat pana ministra Skalického,
zda se chce vyjádřit závěrečným
slovem k rozpravě, která proběhla. Ano, prosím
pana ministra, aby se ujal slova.
Ministr pro správu národního majetku a
jeho privatizaci ČR Jiří Skalický:
Vážený pane místopředsedo, vážené
poslankyně a poslanci, pokusím se reagovat, i když
samozřejmě jen improvizovaně.
Příspěvky pana poslance Recmana a pana poslance
Vorlíčka mi rozhodně smysluplnou reakci neusnadňují,
protože jejich připomínky se nesly ve značně
obecném a neurčitém duchu. Jestliže
pan poslanec Recman prohlašuje, že statut kromě
stávajících nejasností a možností
dvojího výkladu v platných zákonech
zavádí nové nejasnosti do činností
všech orgánů působících
v privatizaci, pak se rád touto připomínkou
budu zabývat, budu-li vědět, jaké
nové nejasnosti má pan poslanec na mysli. Neslyšel
jsem je, nemohu reagovat jinak, než jsem to právě
učinil.
Otázka, proč řídí Fond národního
majetku Ministerstvo privatizace. Chci připomenout, že
podle zákona 171/1991 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, podle § 1 Ministerstvo privatizace
metodicky řídí Fond národního
majetku. Nejedná se o přímé řízení.
Metodicky ho řídí prostě proto, že
klíčovou a základní úlohou
Fondu národního majetku je realizovat privatizační
projekty tak, jak jsou Fondu předloženy Ministerstvem
privatizace, resp. vládou.
Pokud jde o spolupráci Fondu národního majetku
s různými orgány jako je například
Česká národní banka a další,
tady skutečně statut nemůže formulovat
tyto záležitosti jinak než kodifikací
spolupráce, protože jde například o
takové případy, kdy Fond národního
majetku, jako vlastník peněžních prostředků,
které získává z privatizace, se chová
svým způsobem jako speciální bankovní
instituce.
Kroky, které se podnikají, ovlivňují
svým způsobem i měnovou politiku a stabilitu
bankovního sektoru apod. Proto je žádoucí,
a Fond národního majetku tak činí,
aby mnohé takové kroky konzultovaly orgány
Fondu např. s orgány České národní
banky.
Proč Fond národního majetku přesunul
prostředky do rozpočtů a zda je to v souladu
se zákonem, ptá se pan poslance Recman. Tady mohu
pouze upozornit na to, že tato sněmovna schválila
zákon o státním rozpočtu na rok 1993
resp. 1994, kterýmžto zákonem Fondu národního
majetku uložila, aby určité výdaje financoval.
Samozřejmě, že tyto výdaje, kdyby je
nemohl financovat Fond národního majetku, by alternativně
mohl financovat pouze státní rozpočet. Jelikož
toto rozhodnutí, že tyto výdaje má financovat
Fond, bylo učiněno zákonem této sněmovny,
samozřejmě nemohlo dojít k porušení
jiného zákona.
Co se týče výkonu vlastnických práv
Fondu národního majetku, chci připomenout,
že tento problém má v zásadě
dvojí povahu. V jednom případě se
jedná o velmi přechodné období, po
které Fond národního majetku je majoritním
vlastníkem těch akciových společností,
které v rámci transformace zakládá,
a to po období, než převede akcie těchto
akciových společností do rukou nových
vlastníků, ať už pocházejí
z různých transformačních forem, různých
soutěží, přímých prodejů
a nebo ať už pocházejí z kupónové
privatizace.
Tady se domnívám, že neexistuje žádný
systémový problém a že jde prostě
o velmi přechodné období, po které
Fond národního majetku musí roli, a to spíše
formálního než silného vlastníka,
splnit.
Jiný problém se týká těch majetkových
účastí, které mají trvalejší
povahu a kde privatizační rozhodnutí v sobě
zahrnovalo i rozhodnutí o tom, že jistá část
akcií, jistý podíl majetku v příslušném
podniku má zůstat ve státních rukou
resp. v rukou zákonem pověřené instituce
za tím účelem, aby stát resp. Fond,
mohl chování těchto podniků ovlivňovat
a mohl zde působit určitým státním
dohledem.
Tady vzniká problém toho, jakým způsobem
má být tento státní zájem formulován
a jakým způsobem má být posléze
v orgánech těchto společností prosazován.
Vidím řešení tohoto problému
v těsné spolupráci orgánů státní
správy příslušných odborně
vybavených ministerstev a Fondu národního
majetku na řešení obou těchto otázek,
tj. jak otázky formulace žádoucího vlivu
státu na chování těchto podniků,
tak volby vhodných zástupců, kteří
by tento státní zájem v orgánech těchto
akciových společností prosazovali a vykonávali.
Co se týče otázky spojení funkce ministra
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
a předsedy prezídia, tady mohu panu poslanci Recmanovi
pouze říci, že to je otázka event. iniciace
novely zákona č. 171/1991 Sb. Podle současného
platného zákona jsem jako ministr privatizace a
člen vlády skutečně ze zákona
předsedou prezídia. Vláda je toho názoru,
že toto personální spojení vlády
s nejvyšším orgánem Fondu národního
majetku je žádoucí a přináší
patřičné efekty pro kvalitní spolupráci
obou těchto institucí. Pan poslanec Vorlíček
se především opět pustil do paušálních
tvrzení, se kterými bych se rád vypořádal,
kdybych je vyslechl v konkrétnější podobě.
Které jsou to ony problémy, které neustále
vyplouvají na povrch?
Pan poslanec Vorlíček namátkou jmenoval podniky,
jako jsou Opavské pekárny, Královopolská,
Čokoládovny. Jen tak namátkou, nechci zabíhat
do meritorní diskuse, poznamenám, že první
dva z těchto příkladů vůbec
nesouvisejí s činností Fondu národního
majetku, pokud se v tisku objevily nějaké pochybnosti
o správnosti postupu, tak to byly pochybnosti o postupu
Ministerstva privatizace, nikoliv Fondu národního
majetku. To jenom tak na okraj k paušálnosti a vágnosti,
se kterou jsou podobná obviněni a podobné
důvody na adresu Fondu národního majetku
vyslovovány.
Pakliže dozorčí rada, jak jsem snad dobře
zaslechl, pracuje podle pana poslance Vorlíčka neúčinně,
nemohu na to reagovat jiným způsobem, než tím,
že dozorčí rada je orgánem, který
si volí tato Poslanecká sněmovna. Tato Poslanecká
sněmovna, nechť také s dozorčí
radou komunikuje o tom, zda vykonává svou práci
efektivně či nikoliv. Chci připomenout, že
v dozorčí radě má svého zástupce
i parlamentní opozice. Nezaregistroval jsem nijaký
významný počet podnětů z této
strany, které by mě vedly k tomu, abych se zabýval
ať už některými konkrétními
případy a nebo nějakými systémovými
problémy souvisejícími s tím, na co
pan poslanec poukazuje, totiž na údajnou nejasnost,
dokonce na vymezení působnosti a činnosti
jednotlivých orgánů Fondu národního
majetku. Jestliže pan poslanec Vorlíček je
toho názoru, že společným jmenovatelem
všech problémů je chybně zvolená
koncepce celého Fondu národního majetku,
že ho vládní koalice prosadila do podoby, do
role krátkodobého správce a jestliže
pan poslanec Vorlíček v této souvislosti
poukazuje na verzi transformačního zákona,
kterou předložili poslanci komunistické strany
ve Federálním shromáždění,
tak bych chtěl poukázat na to, že tato verze,
která byla formulována jako ústavní
zákon, počítala s tím, že dojde
ke globálnímu odstátnění státních
podniků a k jejich převodu do Fondu národního
majetku. Podle této verze, tehdy předložené
komunistickými poslanci, by s tímto majetkem měl
zacházet především tak, že by ho
pronajímal zaměstnancům jednotlivých
podniků a ponechával by v podstatě většinu
původního státního majetku ve svých
rukou.
Chci upozornit na to, že právě volba takovéto
koncepce, kdyby se v r. 1991 ve Federálním shromáždění
prosadila, vedla by k tomu, že výkon vlastnických
práv, který je skutečně určitým
problémem v dnešní činnosti Fondu tam,
kde Fond národního majetku má vlastnická
práva u majetkových účastí
vykonávat dlouhodobě, tak by tento problém
nabyl dramatické podoby, zasáhl by celou ekonomiku,
nikoliv jen po krátký čas, velký počet
podniků a několik významnějších
podniků v dlouhodobějším horizontu.
Ta verze, kterou prosazuje dnes Levý blok, se domnívám,
že by vedla pouze k dramatické eskalaci těchto
problémů, u kterých mi nezbývá
než připustit, že skutečně s činností
Fondu národního majetku souvisejí.
Co se týče návrhu usnesení, to je
moje poslední poznámka, na to, aby Poslanecká
sněmovna žádala vládu, aby rekodifikovala
zákony, které stanoví roli a působnost
jednotlivých orgánů Fondu národního
majetku, tak já se především ptám,
v jakém směru by vláda tyto zákony
měla rekodifikovat. To mě ve vystoupení pana
poslance Vorlíčka zcela chybělo. Děkuji
vám.
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu ministru Skalickému. Nyní prosím
pana poslance Holuba, aby se ujal své role zpravodaje,
vyjádřil se k rozpravě, případně
přednesl pozměňovací návrhy
k usnesení a zopakoval nám návrh usnesení
jako takový.
Poslanec Josef Holub: Děkuji za slovo. V rozpravě
vystoupili dva poslanci. První nepřednesl konkrétní
návrh, týkající se statutu, druhý
předložil návrh usnesení. Byl bych rád,
kdyby pan poslanec Vorlíček, který navrhl
toto usneseni, souhlasil s tím, co vlastně v jeho
řeči původně zaznělo - že
by toto bylo jakési doprovodné usnesení.
Myslím si, že by nám to mohlo uspořit
jedno hlasování.
Přečetl bych nyní oba návrhy a doporučoval
bych, abychom o nich potom jednotlivě hlasovali. První
návrh zněl:
"Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky schvaluje statut Fondu národního majetku,
včetně připomínek, které byly
schváleny při projednávání
v hospodářském výboru a jsou obsaženy
v usnesení hospodářského výboru
č. 213 ze dne 18. května 1994."
To by bylo základní usnesení a druhé
doprovodné usnesení by znělo - pokusil jsem
se ho jen maličko upravit:
"Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky žádá vládu České
republiky, aby rekodifikovala znění dosavadních
zákonných předpisů o Fondu národního
majetku a předložila je Poslanecké sněmovně
ke schválení."
Myslím, že pokud je souhlas, můžeme začít
hlasovat postupně.
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Není-li námitek, budeme hlasovat o prvním
návrhu tak, jak zde zazněl.
Dámy a pánové, kdo je pro přijetí
tohoto návrhu usnesení, ať se příslušným
způsobem vyjádří v hlasování
č. 56. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
107 pro, nikdo proti, 21 se zdrželo.
Nyní bychom měli hlasovat o druhém návrhu,
o doprovodném usnesení. Někteří
kolegové mi naznačují, že by stáli
o to, abychom se zaregistrovali znovu. Jako vždy vyhovím
této žádosti.
Budeme hlasovat o návrhu pana poslance Vorlíčka
na doprovodné usnesení k tomuto bodu pořadu.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku a stiskne
tlačítko v hlasování č. 57.
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
50 pro, 53 proti, 38 se zdrželo.
Dámy a pánové, tímto hlasováním
jsme ukončili projednání tohoto bodu. Děkuji
panu ministru Skalickému a panu poslanci Holubovi.
Dalším bodem pořadu je
Z pověření vlády nám předložený
návrh rozpočtu, který jste obdrželi
jako sněmovní tisk 939, opět odůvodní
ministr pro správu národního majetku a jeho
privatizaci a předseda prezídia Fondu pan ministr
Jiří Skalický, kterého prosím,
aby se ujal slova.
Ministr pro správu národního majetku a
jeho privatizaci ČR Jiří Skalický:
Vážený pane předsedo, vážený
pane předsedající, vážené
poslankyně a poslanci. Dovolte, abych vám předložil
návrh rozpočtu Fondu národního majetku
České republiky na rok 1994. Návrh vychází
z potřeby zajistit náležité předpoklady
pro plněni úkolů, které před
Fondem v letošním roce stojí, a počítá
s celkovými výdaji ve výši 187 251 tis.
korun. Náklady na vnitřní správu Fondu
zůstávají ve své absolutní
výši srovnatelné s předchozím
rokem a činí 79 851 tis. korun. K podstatnému
nárůstu dochází v investičních
výdajích, kde celková uvažovaná
částka na letošní rok činí
41,4 mil. Kč. Vyšší potřeba investic
souvisí se skutečností, že Fond si v
roce 1993 opatřil vlastní budovu, v níž
je nezbytné provést stavební úpravy
a rekonstrukce a vyřešit parkování služebních
vozidel výstavbou garáží. Dojde tím
samozřejmě ke zhodnocení budovy a tudíž
nikoli k nehospodárné konzumaci prostředků
Fondu.
K výraznému nárůstu oproti roku 1993
dochází rovněž u výdajů
souvisejících s realizací privatizačních
projektů. Tyto výdaje jsou určeny předpokládaným
počtem transformačních úkonů,
které má Fond v letošním roce provést,
spolu s náklady na soudní, notářské
a správní poplatky, služby advokátů
a komerčních právníků a náklady
na inzerci vyhlašovaných veřejných soutěží
a dražeb.
Novým očekávaným druhem výdajů
budou náklady na právní úkony v souvislosti
se soudními žalobami podanými Fondem vůči
těm nabyvatelům privatizovaného majetku,
kteří včas neplní své závazky
vyplývající z kupních smluv. Považuji
za důležité zároveň poznamenat,
že významná část výdajů
na realizaci projektů bude kompenzována příjmy
z inkasa různých poplatků a postupné
úhrady nákladů na vyhrané soudní
spory. Tyto příjmy by měly činit zhruba
45% vynaložených výdajů a poplynou na
majetkový účet Fondu národního
majetku.
Konečně se zmíním rovněž
o specifické položce mzdových nákladů.
V této oblasti návrh rozpočtu počítá
s nárůstem pracovníků o 31 osob na
průměrný počet 190 v průběhu
roku 1994 a s průměrným růstem mezd
pracovníků Fondu o 10 - 11%.
Vážené poslankyně a poslanci, k návrhu
rozpočtu, schválenému po požadovaných
úpravách prezídiem Fondu, zaujala v souladu
se zákonem stanovisko dozorčí rada Fondu
a vláda České republiky. Dozorčí
rada vyslovila s návrhem rozpočtu souhlas s tím,
že nesouhlasí s rozšířením
vozového parku o jeden osobní automobil. Vláda
České republiky projednala návrh rozpočtu
13. dubna a vzala jej na vědomí s tím, že
v položce rozpočtu "mzdové prostředky"
požaduje, aby vzhledem k rozdílům mezi úrovní
platů v ústředních orgánech
státní správy a Fondu byl rozpočet
upraven tak, aby růst mezd v letošním roce
oproti roku loňskému činil maximálně
5%.
Vážené poslankyně a poslanci, jménem
prezídia Fondu vám doporučuji, abyste návrh
rozpočtu s připomínkami dozorčí
rady a vlády, obsaženými v usnesení
hospodářského výboru z 18. května,
schválili. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu ministru Skalickému a prosím
opět pověřeného zástupce hospodářského
výboru pana poslance Josefa Holuba, aby odůvodnil
usnesení hospodářského výboru
a přednesl návrh na usnesení Poslanecké
sněmovny.
Poslanec Josef Holub: Vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo, vážení
přítomní, rozpočet Fondu národního
majetku se nerodil lehce a jenom prezídiem byl vrácen
třikrát k přepracování. Na
základě nekvalitní práce původního
zpracovatele tohoto rozpočtu tento člověk
odešel z výkonného výboru fondu.
Chtěl bych poznamenat, že obě připomínky,
které zde přednesl pan předseda prezídia,
které se týkaly požadavků dozorčí
rady Fondu a vlády České republiky, jsou
v usnesení hospodářského výboru,
který jediný se rozpočtem zabýval.
Seznámím vás teď s konkrétním
zněním usnesení hospodářského
výboru, který doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu projednat a schválit
tisk 939, který jste dostali k dispozici stejně
jako usnesení hospodářského výboru.
V tom usnesení hospodářského výboru
je uvedeno za prvé v části II. odst. 2 str.
4, položka "ostatní investice" změnit
text uprostřed za závorkou následovně:
"na nákup dvou osobních automobilů k
obnově (600 000 Kč)". A návazně
v části III. položka 5101 "ostatní"
změnit číslo 6600 na 6300. Ostatní
součtové položky změnit odpovídajícím
způsobem. To je k té poznámce dozorčí
rady Fondu národního majetku.
Za druhé v části III. položka 5601 "mzdy"
číslo 33252 změnit na 31740, ostatní
součtové položky změnit odpovídajícím
způsobem. To je ta připomínka vlády
na pouze 5% růst mezd.
Vzhledem k tomu, s čím jsem vás zde seznámil,
navrhuji následující usnesení:
"Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky schvaluje rozpočet Fondu národního
majetku včetně připomínek, které
byly schváleny při projednávání
v hospodářském výboru a jsou obsaženy
v usneseni hospodářského výboru č.
212 ze dne 18. května 1994." Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Holubovi a otevírám
rozpravu k tomuto bodu. Do rozpravy se jako první přihlásil
pan poslanec Vorlíček, kterého prosím,
aby se ujal slova.
Poslanec Zdeněk Vorlíček: Vážený
pane předsedající, vážení
členové vlády, vážení
hosté, dámy a pánové, návrh
rozpočtu Fondu národního majetku nyní
předložený Poslanecké sněmovně
ke schválení podle důvodové zprávy
(cituji): "Vychází z potřeby řádně
zabezpečit všechny činnosti." Dáte-li
si s jeho studiem dostatek práce, zjistíte, že
Fond národního majetku zabezpečuje svou činnost
se vší vervou, dokonce až s takovou vervou, že
i česká vláda opustila koaliční
kolegialitu a navrhla pokrátit požadavky fondu alespoň
z hlediska nárůstu mezd. Ukázal bych vám
některé položky, o které opírám
své tvrzení a ukázal bych vám je v
určité časové řadě,
abyste viděli tu dynamiku.
Začnu budovou. Fond národního majetku ji
koupil v roce 1992 za 305 mil. Kč od Investiční
banky za akcie Fondu národního majetku a ihned v
roce 1993 tam rozjel investiční akce. Tyto investiční
akce koncem roku 1994 dosáhnou celkové výše
okolo 40 mil. Kč, aniž mi předkladatelé
rozpočtu při projednávání ve
výboru dokázali vysvětlit, proč koupili
budovu tak dispozičně nevhodnou či schátralou
a jakou část investic tvoří opravy
skutečně naléhavé - střecha,
kotelna - a kolik činí úpravy tak říkajíc
reprezentační.
Druhá věc. Každý rok se v rozpočtu
FNM objevují milionové částky se stereotypním
zdůvodněním o nutnosti dokompletovat počítačovou
informační síť. V roce 1993 3 miliony,
v roce 1994 1,7 mil., aniž zase při projednávání
ve výboru byl předkladatel schopen doložit
potřebnost projektu, kde šestimístné
částky mizí jako v černé díře.
Vývoj položky služby a práce nevýrobní
povahy, rozuměj úklid, střežení
budovy atd. Sledujte se mnou: 1992 - 3,6 milionů Kč,
plán 1993 - 5 milionů, skutečnost 1993 -
7,663 milionů, plán 1994 - 8,5 milionů Kč.
Věřte, že nenajdete jinou státní
instituci, která by si dovolila takto nechat bujet režijní
položky. Meziroční nárůst 1993
až 1994 činí 70%.
Meziroční nárůst mzdového fondu
1993 - 1994 činí 30,9%, z toho zhruba 20% nárůst
pracovníků, o přibližně 10% nárůst
mezd. Na rok 1994 fond naplánoval průměrnou
mzdu 14 584 Kč. Nechávám to bez komentáře.
Růst nákladů na realizaci privatizačních
projektů ze 17,38 mil. Kč v roce 1993 na 66 milionů
Kč v roce 1994, to je 3,72násobek. Prosil jsem předkladatele
o čísla, kterými by doložili takovýto
nárůst intenzity práce. Žádná
čísla jsem se při projednávání
nedověděl. Čísla, která jsou
uvedena ve zprávě, svědčí spíš
o poklesu - nižší počet zakládaných
akciových společností, nižší
počet dražeb.
O kvalitě práce Fondu národního majetku
vypovídá následující skutečnost.
Když jsem činnost FNM kritizoval ve sněmovně
v březnu 1993, uváděl jsem 70 případů
privatizace, kdy ze strany nabyvatelů nebyly dodrženy
smlouvy a dluhy vůči Fondu národního
majetku dosahovaly 1,6 mld. Kč. Nyní údaje
samotného fondu hovoří o 450 dlužnících
a pohledávkách fondu ve výši 12 mld.
Kč. Fond tedy neprověřuje lépe serióznost
a solventnost účastníků privatizace
a neuzavírá lepší smlouvy, jak už
jsem žádal v roce 1993. Zato na komerčně
právní služby požaduje stále více:
v roce 1993 asi 4,5 milionů Kč, v roce 1994 má
státní rozpočet dát 6,5 milionů
Kč.
V ekonomické situaci České republiky v roku
1994, kdy např. na vědu dáváme jen
zhruba 50% srovnatelné státní finanční
podpory běžné v západoevropských
zemích, kdy ve školství a kultuře obracíme
každou korunu několikrát, než ji dáme
a ještě se nedostává, kdy i rozpočty
některých ministerstev, např. ministerstva
dopravy, jsou tak ubohé, že je vám ministra
líto, tak za této situace Fondu národního
majetku si tento fond naplánuje rozpočet 1994, protože
papír se nečervená, vyšší
o 88,2% oproti roku 1993.
Považuji rozpočet Fondu národního majetku
v předložené podobě za neúsporný
a nepřiměřený. Předkládám
proto procedurální návrh, aby byl návrh
rozpočtu Fondu národního majetku na rok 1994
stažen z projednávání a vrácen
k přepracování a podrobnému zdůvodnění.
Prosím pana předsedu, aby nechal o tomto návrhu
hlasovat. (Předsedající: Promiňte,
pane kolego?) Předložil jsem, pane předsedo,
procedurální návrh a prosím, abyste
o něm nechal hlasovat.
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Dovolím si odhlásit kolegyně a kolegy, než
budeme hlasovat. Prosím, abyste se zaregistrovali. Vy budete
mít možnost se zaregistrovat u řečnického
pultu. (Poslanec Vorlíček: Můžeme i
rychleji, pane předsedo.) Právě jsem nevěděl,
na koho se obracíte, protože něčeho
předseda jsem, ale ne Parlamentu. Budeme nyní hlasovat
o vašem procedurálním návrhu.
Kdo je pro jeho přijetí, ať se příslušným
způsobem vyjádří v hlasování
č. 58. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
64 pro, 58 proti, 17 se zdrželo.
Děkuji panu poslanci Vorlíčkovi. Kdo se dále
hlásí do rozpravy? Jestliže nikdo, rozpravu
uzavírám a chci se zeptat pana ministra, zda se
chce vyjádřit k obsahu rozpravy. Ano, je tomu tak.
Prosím ho tedy, aby zaujal místo u řečnického
pultu.
Ministr pro správu národního majetku a
jeho privatizaci ČR Jiří Skalický:
Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně a poslanci, omezím
své vyjádření na konstatování,
že se ohrazuji proti tvrzení pana poslance Vorlíčka,
že předkladatel nebyl schopen vysvětlit při
projednávání ve výboru všechny
otázky související s investičními
prostředky vloženými do nakoupené budovy,
s potřebou průběžného dobudováváni
informační sítě. Hovořili jsme
i o důvodech, které vedly k tomu, že mzdy ve
Fondu národního majetku jsou v průměru
vyšší než ve státní správě
- nakonec i stanovisko vlády a hospodářského
výboru se přiklonilo na tu stranu, která
žádá, aby se tyto mzdové náklady
postupně srovnávaly.
Stejně tak jsme podrobně hovořili o důvodech,
které vedly k růstu nákladů na realizaci
privatizačních projektů, protože to
samozřejmě není primárně záležitost
intenzity a počtu transformací, ale výše
příslušných správních
poplatků za různé služby, které
si Fond nemůže obstarávat ze svých vlastních
zdrojů.
Opět mnoho nepřesných informací např.
o dlužnících - Fond národního
majetku momentálně eviduje pohledávky po
lhůtě splatnosti ve výši zhruba 7 mld.
korun, a nikoliv 12 mld. korun.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu ministru Skalickému a prosím
pana poslance Holuba, aby se ujal slova. - K faktické poznámce
se ještě hlásí pan poslanec Vorlíček.
Poslanec Zdeněk Vorlíček: Aby byla
sněmovna podrobně informována o průběhu
jednání v hospodářském výboru,
tak vám sděluji, že nejzávažnější
argument pana ředitele odboru, kterého si pozval
pan ministr, bylo: "Já jsem tady teprve od 1. února."
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Jsem velmi tolerantní předsedající.
Prosím, pane kolego Holube, ujměte se slova.
Poslanec Josef Holub: Děkuji za udělení
slova.
Myslím, že by v tuto chvíli nebylo vhodné
replikovat to, jak kdo viděl situaci, když byl projednáván
návrh rozpočtu v hospodářském
výboru.
V rozpravě tu vystoupil pouze jeden poslanec, návrh,
který přednesl, byl již hlasováním
vyřešen, takže se domnívám, že
zbývá hlasovat o návrhu usnesení,
které jsem předložil já. Pokud by byl
zájem, mohu ho zopakovat.
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Trvá prosím někdo na tom, aby byl návrh
usnesení přečten ještě jednou?
(Nikdo se nehlásil.)
Jestliže tomu tak není, dám hlasovat o návrhu
usnesení tak, jak byl přednesen pověřeným
členem hospodářského výboru
panem poslancem Holubem, jde o hlasování č. 59.
Kdo souhlasí s návrhem, nechť zvedne ruku a
stiskne tlačítko! Kdo je proti? Kdo se zdržel
hlasování?
Návrh nebyl přijat poměrem hlasů 74
pro, 47 proti a 22 poslanců se zdrželo hlasování.
Děkuji panu poslanci Holubovi a panu ministru Skalickému.
Tím jsme projednali další bod našeho pořadu.
Dámy a pánové, nyní bychom měli
přejít a přejdeme, pokud nebude námitek,
k vládnímu návrhu státního
závěrečného účtu ČR
za rok 1993, a to vzhledem k tomu, v kolik hodin nám byla
včera rozdána společná zpráva
k vládnímu návrhu zákona o volbách
do Poslanecké sněmovny a do Senátu Parlamentu
ČR.
Dalším bodem je
Vláda nám předložila návrh státního
závěrečného účtu ČR
za rok 1993 a Nejvyšší kontrolní úřad
ČR zpracoval v souladu se zákonem k tomuto návrhu
stanovisko. Součástí návrhu státního
závěrečného účtu je
i návrh vlády na usnesení Poslanecké
sněmovny. Předložený návrh státního
závěrečného účtu jste
obdrželi jako sněmovní tisk 936 a odůvodní
nám ho místopředseda vlády a ministr
financí pan Ivan Kočárník, kterého
prosím, aby se ujal slova.