Středa 1. června 1994

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Ivan Kočárník: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dámy a pánové, vláda ČR projednala návrh státního závěrečného účtu na své schůzi 20. dubna a usnesením č. 206 jej schválila. Dovolte mi, abych pokud možno stručně - protože státní závěrečný účet byl velmi podrobně projednáván ve výborech - přednesl expozé k závěrečnému účtu.

Budu hovořit zhruba ve třech blocích. První blok se týká hodnocení ekonomického vývoje v roce 1993, druhý blok se bude týkat vývoje rozpočtového hospodaření v r. 1993 a konečně třetí blok se bude týkat návrhu vlády na rozdělení přebytků za rok 1993.

K prvnímu bloku problémů bych chtěl říci, že plnění rozpočtu i celý ekonomický vývoj v roce 1993 probíhal z jistého hlediska v mimořádných podmínkách. Byly to jak trošku mimořádné podmínky vnitřní, tak trochu mimořádné podmínky vnější.

Z vnitřních podmínek bych rád upozornil na to, že r. 1993 byl prvním rokem existence samostatné České republiky, že došlo ke vzniku samostatné České republiky a myslím si, že je možno konstatovat, že procesy rozdělení republiky neměly výrazné negativní dopady na ekonomiku. Prakticky jedním z vážnějších problémů, který zůstává, je majetkové vypořádání se Slovenskou republikou, které se přenáší do budoucích let. Rovněž tak uskutečnění měnové odluky, která proběhla v únoru 1993, je možno hodnotit podle názoru vlády jako úspěšné - nová česká měna je od počátku své existence stabilní a charakteristickým rysem je růst rezerv v naších peněžních ústavech.

Druhou zásadní podmínkou, která měnila vývoj v loňském roce - ekonomický vývoj - bylo uskutečnění daňové reformy. Zavedení nové daňové soustavy hodnotíme v zásadě jako úspěšný krok, kdy přes neobvykle krátké období byl proces startu a záběhu nového daňového systému zvládnut, přičemž některé dílčí nedostatky byly s vaší pomocí řešeny v průběhu roku 1993. Náš daňový systém je nyní velmi blízký soustavám ostatních států Evropské unie a je a bude průběžně dolaďován.

Třetí podmínkou, o které bych se rád zmínil na straně vnitřních podmínek, je skutečnost, že výrazně pokročila transformace vlastnických vztahů. Rozhodujícím krokem bylo především úspěšné ukončení první vlny kupónové privatizace. V důsledku toho se dále zvýšil význam nestátního sektoru.

Z vnějších faktorů, které není možno nezmínit:

Ekonomický vývoj v naší zemi ovlivňovala hospodářská recese ve vyspělých ekonomikách. Dále negativně ovlivňovala trvající problémy ekonomického poklesu v zemích s přechodovou ekonomikou, zejména na východ od nás.

Přihlédneme-li k těmto podmínkám, můžeme hodnotit a vláda tak hodnotí - vývoj ekonomiky v roce 1993 jako vývoj úspěšný. Toto hodnocení se opírá zejména o následující výsledky:

V roce 1993 se v podstatě podařilo zastavit pokles hrubého domácího produktu po letech 1991/92, kdy v zásadě v roce 1993 byl dosažen zhruba stejný hrubý domácí produkt ve srovnatelných cenách jako v roce 1992.

Poprvé po třech letech se zvýšila produktivita práce o 2,4%.

Zvýšil se podíl nestátní sféry na tvorbě hrubého domácího produktu, který průměrně za celý rok představoval více než 45%. Připomínám, že v roce 1992 to bylo pouze 20% a ke konci roku - bráno na datech posledního čtvrtletí roku 1993 - se podíl nestátní sféry podílel na tvorbě hrubého domácího produktu téměř 60%. Míra inflace činila 20,8%. Byla sice vyšší než v roce 1992, kdy činila něco přes 11%, ale přihlédneme-li k tomu, že podstatnou součástí této míry inflace byl - řekl bych - neopakovatelný vliv zavedení daně z přidané hodnoty, je nižší. Výši tohoto vlivu odhadujeme na 8,5 - 9%. Je možno říci, že v zásadě základní míra inflace byla stejná jako v roce 1992. Po většinu měsíců se měsíční index pohyboval pod úrovní 1%. Ceny - prosinec na prosinec 1993/92 - vzrostly o 18,2%.

Zaměstnanost v národním hospodářství se snížila o 2,6% a nezaměstnanost vzrostla z 2,6% v roce 1992 na 3,5%.

Velmi příznivě je možno hodnotit výsledky ekonomiky v oblasti vnějších ekonomických vztahů. Především bych rád zdůraznil, že kurz naší koruny zůstává od prosince roku 1990 stabilní. Zlepšily se výsledky v roce 1993 v zahraničním obchodě a v platebních vztazích se zahraničím. Připomínám, že vývoz ze Slovenska vzrostl o 20%. V roce 1992 to byl pokles o 1,8%. Obchodní bilance vykázala přebytek ve výši 5,9 mld. korun, v roce 1992 to byl schodek 22 mld. korun. Běžný účet platební bilance skončil v roce 1993 přebytkem 580 mil. dolarů, v roce 1992 to bylo pouze 93 mil. dolarů. Kapitálový účet platební bilance skončil přebytkem 2,5 mld. amerických dolarů, v roce 1992 saldo kapitálového účtu bylo zanedbatelné. Devizové rezervy stouply na 6,3 mld. amerických dolarů. Je to jedna z nejvyšších úrovní našich devizových rezerv.

Současně bych rád zdůraznil, že došlo v roce 1993 ke zvýšení reálných příjmů obyvatelstva a stejně tak i reálných mezd. Vezmeme-li v úvahu, že míra inflace byla 20,8%, potom celkové příjmy obyvatelstva rostly 27,6%, rozdíl je růst reálných příjmů, z toho z mezd 20,6%, průměrná mzda o 26,9%.

Stejně tak výrazně vzrostly i výdaje obyvatelstva za zboží. Index je 130,4%.

Myslím, že mohu uzavřít hodnocení ekonomické ve zprávě o závěrečném účtu, že jde a můžeme konstatovat, že vývoj v roce 1993 byl úspěšný.

Nyní bych přešel k hodnocení rozpočtového hospodaření. Především je třeba zdůraznit, že státní rozpočet České republiky na rok 1993 byl sestavován ve zcela nových podmínkách. Především to byl první rozpočet sestavovaný samostatně, navíc vypracovaný ve zcela nových ekonomických podmínkách, daných především přípravou daňové reformy.

Vláda věnovala sestavení státního rozpočtu i průběžné kontrole jeho plnění po celý rok velkou pozornost. Dnes, kdy je vám závěrečný účet předložen ke schválení, myslím, že je možno konstatovat, že hlavní cíle a záměry, které byly ve státním rozpočtu na rok 1993 založeny, byly splněny. Především hlavní úkol působit prostřednictvím rovnováhy veřejných financí ke stabilitě ekonomiky a k omezení inflačních pohybů. Hospodaření veřejných rozpočtů bráno ekonomicky, vyjádřeno jak přebytkem ústředního státního rozpočtu, tak i ekonomickým přebytkem místních rozpočtů, skončilo v mírném přebytku ve výši 2 mld. korun, z toho státní rozpočet 1,1 mld. korun a místní rozpočty 0,9 mld. korun.

Připomínám, že rovnováha rozpočtového hospodaření je ojedinělým jevem v ekonomikách ve světě a je výjimečným jevem v ekonomikách, které procházejí transformací.

V průběhu roku 1993 došlo na základě relativně příznivých výsledků v oblasti rozpočtových příjmů k úpravě schváleného rozpočtu v celkovém rozsahu 9,2 mld. Kč. O to byly zvýšeny výdaje a o tom byla sněmovna informována.

Pokud bereme konkrétní čísla - celkové příjmy rozpočtu za rok 1993 dosáhly výše 358 mld. Kč. V porovnání s původním rozpočtem byly tak splněny na 104,6%, výdaje byly čerpány na 356,9 mld. Kč, což představuje plnění 104,3%.

Je třeba říci, že v podmínkách zavedení daňové reformy se na straně příjmů projevily i některé problémy u nově zavedených daní. Zejména se to týkalo daně z přidané hodnoty a daně z příjmů právnických osob, kdy jejich výnos byl poněkud nižší, než byl rozpočtován. Příčiny podle našich analýz jsou jednak v postupném dolaďování daňových zákonů, protože v průběhu roku 1993 byla přijata řada změn, které ve svém důsledku znamenaly snížení daňových výnosů. Další příčinou je jistá platební neschopnost Některých daňových poplatníků a konečně i nedostatečná daňová kázeň. Vláda i Ministerstvo financí věnuje neustálou pozornost systému výběru daní.

Výpadky zejména v dani z přidané hodnoty a v dani z příjmů právnických osob byly kompenzovány zejména překročením příjmů ze cla a příjmů ze sociálního zabezpečení.

Pokud jde o výdajovou stránku rozpočtu, byla ovlivněna především dopady z clearingového zúčtování plateb mezi Českou republikou a Slovenskem. Dopady z tohoto zúčtování, s nimiž samozřejmě návrh rozpočtu nepočítal, nemohl počítat, ovlivňovaly výsledky státního rozpočtu od druhého čtvrtletí a na konci roku dosáhly výše 4,6 mld. Kč. Jinými slovy - v této částce úvěroval rozpočet České republiky rozpočet Slovenské republiky. Jinými slovy - po vyloučení tohoto vlivu by celkový výsledek hospodaření státního rozpočtu České republiky byl o tuto sumu příznivější.

Další hlavní klíčový záměr rozpočtu na rok 1993 bylo zabezpečení sociálních funkcí státu ve vztahu k obyvatelstvu. Formou transferu pro obyvatelstvo, zahrnující jednak výdaje na státní vyrovnávací příspěvek, státní politiku zaměstnanosti a ostatní dávky sociálního zabezpečení, bylo z veřejných rozpočtů vynaloženo více než 125 mld. Kč, dalších více než 77 mld. Kč představovaly výdaje realizované v odvětvích poskytujících služby obyvatelstvu. Celkem tak bylo na uvedené účely vynaloženo více než 50% výdajů státního rozpočtu a cca 25% výdajů místních rozpočtů. Troufám si říci, že i tento rozpočtový záměr byl v roce 1993 splněn.

Dovolte mi krátce se věnovat hospodaření místních rozpočtů. Rozpočtová politika v oblasti hospodaření místních rozpočtů sledovala v souladu s vládním prohlášením posílení jejich samostatnosti a finanční soběstačnosti a omezení jejich závislosti na dotacích ze státního rozpočtu. Ponechání výnosu přímých daní, to znamená daně z příjmů fyzických osob, ze závislé činnosti, daně z nemovitostí, v Rozpočtech okresních úřadů a obcí znamenalo výrazné posílení jejich vlastní příjmové základny. Podíl vlastních příjmů na celkových výdajích místních rozpočtů tak dosáhl v roce 1993 více než 55%M zatímco v roce 1992 to bylo zhruba 20%.

Chci říci, že rozpočtové hospodaření obcí skončilo celkovým přebytkem ve výši - účetně vykázáno je to něco přes 12 mld. Kč, nicméně ekonomicky je to zhruba 0,9 mld. Kč, nicméně si myslím, že by mělo být vnímáno poslanci, že rozpočty okresních úřadů a obcí spotřebovaly, a také na to měly příjmy - o 22 mld. Kč více, než byl jejich roZpočet. Jejich rozpočet byl na 68 mld. Kč, celkové výdaje uskutečněné rozpočty místními a rozpočty okresních úřadů byly 90 mld. Kč. Myslím si, že toto přispělo k řešení určitých zanedbaných věcí v infrastrukturní oblasti obcí a určitě to přispělo i ke zlepšení celkového rozpočtového i finančního hospodaření obcí.

Dovolte mi uzavřít tuto partii konstatováním, že záměry, které byly sledovány státním rozpočtem na rok 1993 jak v oblasti státního rozpočtu, tak v oblasti rozpočtů místních, byly splněny.

Krátce k vývoji státních Finančních aktiv a pasiv. K 1. lednu 1993 výše závazků a pohledávek státu v důsledku převzetí státních aktiv a pasiv, které byly vedeny v knihách - řekl bych - federálního rozpočtu, výrazně stoupla. Po této transformaci byla finanční majetková pozice České republiky po celý rok 1993 věřitelská, to znamená, že souhrn státních aktiv byl větší než souhrn státních pasiv. Toto věřitelské saldo se v průběhu roku 1993 zvýšilo o zhruba 23,5 mld. Kč. Rozhodující vliv při tom mělo snížení dlužnické pozice státu vůči bankovní soustavě. Tzv. státní dluh, který činil k počátku roku 1993 zhruba 163 mld. Kč. poklesl ke konci roku na 159 mld. Kč. Podrobnou strukturu státních aktiv a pasiv máte jednak v materiálu, jednak ji již od minulého roku pravidelně dáváme sněmovně k dispozici při kvartálních zprávách o hospodaření.

Nyní mi dovolte, abych řekl v závěru několik slov K návrhu vlády na použití přebytku státního rozpočtu za rok 1993. Chci vás ujistit, že vláda způsob použití přebytku za rok 1993 odpovědně zvažovala. Po tomto posouzeni vám předkládá návrh, podle něhož z celkového přebytku ve výši 1,1 miliarda Kč budou téměř dvě třetiny využity k překonání některých sociálních a transformačních problémů. Jde především o řešení nepříznivé situace v okresech s nejvyšší mírou nezaměstnanosti, přičemž použití části přebytku z loňského roku je jedním z řady opatření, která vláda přijala. Další prioritu vláda spatřuje v potřebě řešení některých sociálních problémů. Navrhuje proto posílit tyto výdaje v roce 1994, přičemž Se předpokládá využití těchto prostředků zejména pro oblast rodin s dětmi a důchodců.

Rovněž zabezpečení úkolů na úseku správy a kontroly daní a poplatků vystupuje stále více do popředí a chci ujistit sněmovnu, že Investice do daňové správy se nám bohatě vyplatí, že se nám vrátí v podobě lepší správy daní a v podobě - řekl bych lepšího celkového daňového výběru.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, chtěl bych závěrem poděkovat za pozornost, kterou jste všichni věnovali projednávání státního závěrečného účtu za rok 1993 a navrhuji, aby zpráva o státním závěrečném účtu byla schválena a rovněž tak použití přebytku podle návrhu vlády. Děkuji vám za pozornost.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu místopředsedovi vlády a ministru Financí panu Ivanu Kočárníkovi a nyní prosím pana předsedu rozpočtového výboru Tomáše Ježka, aby se ujal slova a odůvodnil společnou zprávu, kterou jste obdrželi jako sněmovní tisk 1003.

Poslanec Tomáš Ježek: Vážený pane místopředsedo, vážený pane místopředsedo vlády, vážení kolegové, předkládám vám společnou zprávu výborů Poslanecké sněmovny Parlamentu k vládnímu návrhu státního závěrečného účtu České republiky za rok 1993.

Všechny výbory Poslanecké sněmovny projednaly na svých schůzích v květnu 1994 jim příslušející kapitoly vládního návrhu státního závěrečného účtu za rok 1993 s výjimkou branně bezpečnostního výboru. který neprojednal kapitolu státního závěrečného účtu za rok 1993 č. 317 "Ministerstvo obrany".

Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu doporučil Poslanecké sněmovně přijmout toto usnesení:

"Poslanecká sněmovna Parlamentu stanoví, že deponovaná částka 6 901 146 Kč za poplatky za používání přijímačů bude Radou České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání vrácena Českému rozhlasu a České televizi v poměru, v jakém byly poplatky za používání přijímačů odvedeny."

Všechny výbory Poslanecké sněmovny projednaly na svých schůzích v květnu vládni návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 1993. Výbory Poslanecké sněmovny Parlamentu doporučují Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby předložený návrh schválila a přijala toto usnesení:

"Poslanecká sněmovna Parlamentu

I. schvaluje státní závěrečný účet České republiky za rok 1993, který vykazuje příjmy 358 mld. korun, výdaje 356 mld. 919 mil. korun a celkový přebytek 1 mld. 81 mil. korun;

II. bere na vědomí

a) závěrečné účty státních Fondů České Republiky ZA rok 1993

b) stav státních finančních aktiv České republiky k 31. prosinci 1993 ve výši 220 mld. 655 mil. korun a stav státních finančních pasiv České republiky ve výši 158 mld. 846 mil.,

c) výsledky hospodaření rozpočtů okresních úřadů a obcí v České republice za rok 1993, které vykázalo příjmy 101 mld. 326 mil. korun, výdaje 90 mld. 193 mil. korun a celkový přebytek 11 mld. 133 mil. korun.

III. souhlasí s použitím přebytku státního rozpočtu České republiky za rok 1993 ve výši 1 mld. 81 mil. korun takto:

a) částka 200 mil. Bude použita ke zvýšení objemu finančních prostředků státního rozpočtu na programy podpory malého a středního podnikání pro rok 1994 za účelem posílení programu REGION, pro zvýšení příspěvku na úhradu úroku ze 4 na 5% a k řešení neuspokojených požadavků podnikatelů, zejména z okresu Bruntál, Louny, Nový Jičín, a Znojmo z programu roku 1993,

b) částka 87 mil. korun bude převedena akciové společnosti Severočeské doly, Důl Bílina s účelovým určením na splátku úvěru poskytnutého těmto dolům v minulých letech na předstihovou skrývku,

c) částka 340 mil. korun bude použita ke zvýšení objemu finančních prostředků pro budování soustavy státní správy a kontroly daní a poplatků České republiky, pro zajištění telekomunikační a informační technologie a zákonné ochrany individuálních dat daňové správě,

d) částka 454 mil. korun bude použita k posílení rezervy na řešeni sociálních problémů v kapitole Všeobecná pokladní správa státního rozpočtu České republiky v roce 1994."

Tím končím, pane místopředsedo, společnou zprávu a dovoluji si upozornit, že společná zpráva obsahuje návrh jednoho výboru, výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, na zvláštní usnesení.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Ano, děkuji společnému zpravodaji panu předsedovi výboru Tomáši Ježkovi a otevírám rozpravu k tomuto bodu programu. Jako první se do rozpravy přihlásil pan poslanec Jozef Wagner, kterého prosím, aby se ujal slova. Připraví se pan poslanec Josef Hájek.

Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, pane ministře, dámy a pánové, vždy při podobných bodech pořadu, jako je tento, opozice přijde s kritickými připomínkami, koalice je trapně poslouchá nebo trpně poslouchá a tento rituál se vždy znovu a dokola opakujE. Rád bych učinil pokus, abychom se snažili domluvit, abychom se domluvili na něčem, co by tento rituál vedoucí jen ke ztrátě času, skOnčilo.

V době, kdy se rodila reforma, jste prostě dokázali prosadit svou variantu: ta se uskutečnila.

Já, pane kolego Budinský, musím reagovat na vaši byť tentokráte nikoli hlučnou, ale tichou poznámku, právě na podporu svého pokusu navázat dialog s těmi, kteří k dialogu nepociťují žádnou potřebu, neb mají za to, že mají dostatek hlasů. Já se domnívám, že reforma není o hlasy, ale je o život této země, o budoucnost jejího obyvatelstva. My jsme v té době svou variantu nebyli schopni prosadit, nikdo jiný nebyl schopen ji prosadit, ať se to stalo z jakýchkoli důvodů. Ta vaše je skutečností a stala se tedy reformou všech, protože od jejího výsledku závisí osud této země a jenom na hlavu padlí lid= si mohou přát neúspěch reformy, byť chtěli zcela jinou.

Její neúspěch by byl bídou celé země a přivedl by nás někam, kam si nepřejeme jit. To jsem vám chtěl říci, abyste laskavě vzali konečně na vědomí, že naše kritické připomínky nesměřují k tomu, abychom se vraceli k dávnému času, kdy jsme se přeli o to, jak reformu dělat, ale směřují do dnešních dnů a do budoucích dnů, abychom reformu, která se provádí (byť je variantou, kterou jsme nevymysleli a na které jsme nedělali), podporovali, protože jen její úspěch zaručuje, že cesta k prosperitě bude otevřená.

Opakuji, jestli kdokoli přijde s heslem "čím hůře, tím lépe", neboť ho to přivede k moci, je to hlupák, který neví o čem mluví a tlačil by tuto zemi k něčemu, co nemůžeme svým dětem a vnukům přát. Domnívám se, že po těchto slovech přijmete jinak i to, co jinak neposloucháte a co se vám může zdát z logiky pouze hlasovací jako zbytečné poslouchat.

Kdysi z tohoto místa pan poslanec Trnka řekl, že návrhy opozice je rozum zadarmo. Na to někdo odpověděl, myslím pan ministr Lux, že v tom žádný rozum být nemusí. To může být pravda právě tak jako může být pravda to, že kus rozumu schází i v návrzích oficiálních, ať tím oficiálním nebo tím opozičním je v tu chvíli kdokoliv. Jsme lidé omylní.

Nezlobte se za tento úvod. Považoval jsem jej za důležitý proto, abychom se konečně po dvou letech pokusili navázat kontakt v té nejdůležitější otázce, kterou Parlament projednává.

Nyní mi dovolte, abych předložil stanovisko Sociální demokracie k závěrečnému účtu za rok 1993. Jednou z charakteristik předkládaného státního závěrečného účtu je - obdobně jako u státního rozpočtu na rok 1993 - obtížná metodická i údajová srovnatelnost s léty předcházejícími. To značně ztěžuje jeho hodnocení v dynamice vývoje a poskytuje předkladateli příležitost k hodnocení výsledků vyzvedáváním pozitivních tendencí a zamlčovaním negativních trendů.

Hodnocení ekonomického vývoje České republiky za rok 1993 je přesyceno slovní sebechválou - úspěšné zvládnutí rozdělení československé federace, daňová reforma, zvládnutí privatizace, rozvoj kapitálového trhu, stabilizace ekonomiky, měny atd., která překračuje i meze vlastní chvály z vládního návrhu zákona o státním rozpočtu.

Konkrétní hodnocení přínosů ovšem chybí. Hlavní záměry rozpočtové a hospodářské politiky pro rok 1993 podle návrhu zákona o státním rozpočtu byly:

1. Další snižování podílu soustavy veřejných rozpočtů na hrubém domácím produktu. Podíl soustavy veřejných rozpočtů na hrubém domácím produktu se stále pohybuje kolem 49%, čímž je překračována hranice zachování prosté reprodukce výrobní základny minimálně o 2 - 4%. Jeho snížení o 0,5%, jak udává komentář ke státnímu závěrečnému účtu, je v mezích metodických rozdílů při porovnání s rokem 1992 a postrádá vypovídací hodnotu. Pokud by dopad rozdělení společného státu do české ekonomiky byl v oficiálně udaných nízkých hranicích, musel by podíl soustavy veřejných rozpočtů na hrubém domácím produktu klesnout zhruba o 4%, jak jsme již uvedli, a tím by se významné přiblížil k hodnotě, při níž ekonomika začíná reprodukovat výrobní základnu i vytvářet rezervy pro nevyhnutelnou celkovou změnu struktury našeho hospodářství.

2. Vyrovnané rozpočtové hospodaření. Rozpočtové hospodaření roku 1993 v jeho prvním pololetí můžeme označit za střízlivé, v žádném případě však nebylo mimořádně úsporné, jak by bylo možno od konzervativní vlády očekávat v prvním roce náběhu daňové reformy, při pokračující stagnaci až k poklesu tvorby hrubého domácího produktu, poklesu výroby a očekávaných dopadech rozdělení federace do vývoje české ekonomiky. Zdánlivě příznivé výsledky první poloviny rozpočtového roku vedly k úpravám rozpočtu, ke zvýšení rozpočtových příjmů i výdajů o 3,5%. Zvýšení prohloubilo napětí mezi zdroji a potřebami tak, že vláda byla nucena mobilizovat mimorozpočtové zdroje. Část prostředků sociálních fondů, celkem 4,8 miliardy Kč, t.j. celý přebytek, byla použita pro financování jiných potřeb. Na úkor aktiv Fondu národního majetku byly pokryty některé závazky státu vůči bankovní sféře, např. majetkové újmy. Výsledné saldo státního rozpočtu po odečtení těchto položek by bylo negativní téměř o 12 miliard Kč. Navíc místní rozpočty byly nuceny zapojit rezervy a fondy vytvořené v minulých letech a další svou povahou mimorozpočtové zdroje, prodej majetku, příjem úvěrů apod. Očištěním příjmové části o tyto mimořádné prostředky by se negativní saldo zvýšilo na zhruba 22 miliard Kč, činilo by 4,8% výdajů soustavy veřejných rozpočtů respektive 2,4% hrubého domácího produktu.

3. Rozvoj středního a drobného podnikání. Střední a drobné podnikání stagnuje, jeho potenciál jako prostředek pohlcení nezaměstnanosti je téměř vyčerpán. Vznik nových subjektů se prakticky zastavil na hladině 1,2 milionů živností.

K obdobným výsledkům dojdeme, jestliže zhodnotíme cíle hospodářské politiky:

1. Ekonomický růst byl vládou prognózován na 1 až 3% hrubého domácího produktu. Ve skutečnosti se dosáhlo poklesu 0,3%.

2. Inflace. Vláda předpokládala míru inflace 14.17%, její skutečná hladina však činila cca 20%.

3. Nezaměstnanost dosáhla proti předpokladům poloviční hodnoty, přibližně 4%, tohoto výsledku však bylo dosaženo téměř výhradně na úkor kvality a tempa transformačních procesů v národním hospodářství.

4. Přerušení transferu rozpočtových zdrojů do rozpočtu Federace, resp. Slovenské republiky. V roce 1992 činil objem rozpočtových zdrojů přerozdělovaných z Čech na Slovensko cca 20 - 30 miliard Kč. Pouhé ukončení přerozdělování by samo o sobě muselo snížit podíl výdajů rozpočtové sféry České republiky na hrubém domácím produktu o cca 3%. Protože ke snížení tohoto podílu nedošlo, lze vyvodit, že rozdělení společného státu bylo nyní viděno pouze očima ekonoma - podstatně hlubším zásahem do české ekonomiky než vládou připouštěné 12% snížení tvorby hrubého domácího produktu. Ukončení tohoto přerozdělování vedlo ke snížení exportu České republiky do Slovenské republiky, aniž by se o ně podařilo zvýšit poptávku v České Republice. Tyto zdroje byly tedy prohospodařeny bez náhrady.

5. Příprava pro přechod k fondovému hospodaření v sociální oblasti v roce 1994. Ve zdůvodnění vládního návrhu zákona o státním rozpočtu republiky se předpokládá přechod k Fondovému hospodaření v sociální oblasti. Tento krok vláda programově odsouvá odkazem na celkovou nepřipravenost a usiluje o bagatelizaci celé problematiky, ač záměr odstátnit sociální Fondy je obsažen již ve vládním programovém prohlášení.

Vzhledem k použití nezanedbatelné části prostředků tohoto fondu pro krytí jiných výdajů soustavy veřejných rozpočtů, a to i navzdory reálnému snížení důchodů o 5%, považuje poslanecký klub Sociální demokracie za nepřijatelné, a proto požaduje okamžité oddělení Správy sociálních fondů od rozpočtového hospodaření a navrhne v tomto smyslu doplněk k usnesení Poslanecké sněmovny k státnímu závěrečnému účtu.

Nyní dovolte, abych se chvíli zabýval problémem, který by se mohl zdát okrajovým, ale který nám v tuto chvíli umožňuje ukázat, že Poslanecká sněmovna je schopna A ochotna reagovat na okamžité potřeby života, když se takové potřeby ukáží.

Je vám zřejmě známo, do jaké krizové situace se dostala jedna z nejvýznamnějších českých kulturních institucí, Divadlo Spejbla a Hurvínka. Je v podstatě v situaci, že pokud nebudou dány patřičné rozpočtové prostředky, tak instituce, která ve světě proslavila jméno republiky a má významný výchovný vliv na mladou generaci, by mohla zaniknout.

Doporučuji, aby jsme se pokusili řešit tuto situaci. Hlavní město Praha, která je zřizovatelem, je schopno zajistit nové prostory, novou budovu pro divadlo. Potřebuje jisté prostředky, které ze svého rozpočtu nemůže dát k dispozici. Doporučuji proto, aby z přebytku, který je vykázán něco přes miliardu, bylo 54 milionů Kč použito jako rezerva účelově určená k řešení existenční krize významného českého divadla.

Tento návrh předložím písemně. Abych reagoval na ironické úsměvy některých pánů kolegů, dovoluji si připomenout, že v publikaci "Deset let Republiky československé" vydané pod autorským dozorem tehdejší ministerské rady je kapitola, která dokumentuje vývoj prvních deseti let Republiky československé v oblasti kultury. Masarykovská republika tehdy podporovala 28 divadelních podniků, jak se tam výslovně uvádí. Doporučuji tuto publikaci vaší pozornosti i pozornosti všech, kteří rádi hovoří o tom, že Masarykova republika je naším vzorem a tam hledáme své duchovní kořeny. Chceme-li je tam hledat, bylo by dobré, abychom byli schopni dokázat to i v praxi. Tolik k návrhu usnesení.

Ještě dovolte závěrem jednu obecnou poznámku, protože debata o státním závěrečném účtu a o návrhu státního rozpočtu v tržní ekonomice vždy v Parlamentu umožňuje vyjádřit se i k důsledkům ekonomických kroků.

Jistě všichni máme nějakou zkušenost z rozhovorů se zahraničními návštěvníky této sněmovny i sněmoven dřívějších, polistopadových. Tito lidé, poslanci jiných zákonodárných sborů západních zemí, zejména Američané, se vždy pokaždé ptali na několik otázek. Jednu otázku neopomněli položit nikdy. Zda si uvědomujeme, jaké důsledky bude mít transformační proces na proces sociální restrukturalizace společnosti.

Mám obavu, že to, co řeknu, bude i odpověď, a ne příjemná, na jejich otázky. Říkali nám mnohokrát, že to, co vznikne, může být dvojí. Jedno - společnost s malou vrstvou velmi bohatých a velkým zbytkem nemajetných. Druhá cesta vede do Evropy, a ta by měla vytvořit velkou početnou střední vrstvu, hybný motor ekonomických iniciativ svobodné společnosti a malou vrstvu velmi bohatých, rovněž potřebný domácí velkokapitál. Na druhém okraji by zbyla malá skupina chudých. Co vzniklo, vytváří stěžejní problém hluboce diferenciované společnosti, ve které volná hra tržních sil polarizuje bohatství a chudobu a vytváří elitu majitelů kapitálu, kteří si nárokují právo na moc.

Sociální politika je velmi zúženě chápána jako řešení mezních situací člověka a rodiny. Široké vrstvy obyvatelstva jsou v podstatě házeny přes palubu. Je jim ovšem v rámci "sociálního smíru" zajišťován chléb a hry, včetně her politických. Tento stěžejní problém nás v podstatě vyřazuje ze současných evropských trendů, ve kterých se prosazuje vědomí a ekonomicky dobře zkalkulovaná úcta k lidskému potenciálu každého člověka jako základní složce národního bohatství a cíle ekonomického, a v konečném důsledku, společenského rozvoje. Takto pojatý ekonomický rozvoj zakládá prostor pro skutečnou demokracii. Děkuji vám.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP