Místopředseda PSP Jan Kasal: Pan ministr
Vladimír Dlouhý chce znovu vystoupit, má
slovo.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Vladimír
Dlouhý: Pane poslanče, lžete. Pane poslanče,
řekl jsem minule zcela jasně, že předseda
a místopředseda dozorčí rady mají
nárok na Audi a ostatní členové dozorčí
rady na Favorita.
Za druhé jste dnes konstatoval, že je tedy jedno jestli
náměstek vůz vyžadoval nebo nevyžadoval.
Z toho odvozuji, že nejste schopen toto prokázat.
Ale teď už jde o něco jiného - že
pracujete metodami, které vám asi odpovídají.
Pracujete metodami, které nejsou založeny na faktech,
která jste schopen jednoznačně prokázat.
Bavme se o Volkswagenu a bavme se o Škodovce. Vaše odborné
dotazy jsou fundované a rád na ně odpovím.
Ale nezatahujte nám do toho věci, které do
toho nepatří a které nejste schopen prokázat.
Chci říci před sněmovnou svůj
osobní názor. Jestliže někdo ještě
mimo normální svoji práci má dělat
těžkou a opravdu nevděčnou práci
člena dozorčí rady, tak podle mého
názoru, když ve všech dozorčích
radách koncernu je přidělen ten vůz,
tak by s ním klidně mohl jezdit. Sabela s ním
nejezdil, a jezdit nebude a my ho nekoupíme. Ale to, co
vy děláte, je zatahování sem argumentů
populistických, které zbytečně odvádějí
pozornost od toho, co opravdu je těžké, nesnadné
a co řešit musíme a co jste pokryl svými
dotazy, které považuji za legitimní a na které
rád odpovím. Již nebudu ale na vaše další
invektivy v tomto směru reagovat. Není to od vás
ani čestné, ani to nesvědčí
o tom, že jste velmi vážný a velmi promyšleně
pracující člen této sněmovny.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Vladimíru Dlouhému.
Poslanec Michal Kraus: Pane předsedající,
myslím, že na hrubý pytel hrubá záplata.
Nedomnívám se, pane ministře, že ministr
vlády by takto mohl vystupovat ve Sněmovně.
V této sněmovně jste hostem, sice vítaným
hostem, ale myslím, že je potřeba si uvědomit,
jak se máte k poslancům chovat. To za prvé.
Za druhé se domnívám, že situace kolem
Audi V8 je daleko závažnější než
si hodláte připustit. A pokud si to přejete,
skutečně začnu pracovat na tom, abych důkazy
doložil tak, aby se jednoznačně prokázalo,
jak se věci mají.
Chtěl bych především zdůraznit,
že vy sám jste tyto věci odmítl a na
minulé schůzi jste zcela kategoricky popřel,
že by zkrátka nějaké takové věci
byly. Dneska hovoříte o tom, že automobil existuje,
že jste ho nepřijali atd., atd. Domnívám
se, že už sama výbava toho automobilu tak, jak
je podán, není zcela obvyklá a svědčí
o tom, že byly jednoznačně uplatňovány
požadavky navíc. Ale znovu opakuji - budu na věci
dále pracovat, v dalším jednání
nechci sněmovnu dále zdržovat.
V každém případě se domnívám,
že neslouží k vaší cti, pokud se
snažíte obhajovat své podřízené,
aniž víte, zdali skutečně chybu udělali
či nikoli. Protože, pokud se prokáže,
že chybu udělali, padá část viny
i na vás.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Nemýlím-li
se, není třeba a ani možné v tuto chvíli
přijmout nějaké usnesení. Počítám-li
dobře, je zde ještě jedna interpelace pana
poslance Michala Krause, takže ho prosím, aby ji přednesl.
Připraví se pan poslanec Body.
Poslanec Michal Kraus: Chtěl bych se obrátit
pro změnu na pana ministra Dlouhého. Pane ministře,
vím, že případ privatizace českého
petrochemického průmyslu vzbudil značnou
pozornost české veřejnosti. Smyslem mé
interpelace není zjistit, zda česká cesta
je či není vlastně ruská cesta. Ani
zjistit, jak blízké vztahy jsou mezi vámi
a panem ředitelem Junkem. Smyslem mé interpelace
je získat poznatky o tom, zda ministerstvo průmyslu
si je vědomo možných následků
pro českou petrochemii, vzniklých ze zvoleného
způsobu privatizace.
Ptám se proto:
1. Nakolik obvyklé a hlavně nakolik z hlediska tržního
hospodářství životaschopné je,
že nabyvatel petrochemických podniků Chemapol
byl vlastně těmito podniky zřízen
a je sám v jejich majetku? Jak budou v tomto spletenci
probíhat majetkové vztahy?
2. Proč vláda nevyužila v době přípravy
privatizace zájmu dvou velkých zahraničních
konkurentů, tedy firmy Shell a konsorcia Total, Agip, Conaco
k tomu, aby ve vzájemné konkurenci nabídly
pro českou petrochemii co nejvýhodnější
podmínky, a proč naopak byli tito velcí konkurenti
přesvědčeni o tom, aby podali jeden společný
projekt, pochopitelně v konečném důsledku
mnohem méně výhodnější?
3. Jak je možné, že v odborné komisi,
tzv. G 6, která posuzovala nabídky, pracovali kromě
náměstků ministrů Sabely, Jurečky
a Tery také pánové ředitel Chemapolu
Junek, ředitel CHZ Litvínova Nepejchal a ředitel
Kaučuku Kralupy Helebrant? Jak byla zajištěna
objektivita rozhodování této odborné
poradní komise?
4. Prosazoval pan ministr Dlouhý tzv. zahraniční
cestu ve vládě prokazatelně "jenom jako"
proto, že jak zástupci firmy Total v Paříži,
tak i firmy Shell v Amsterodamu mají zdokumentovány
jeho sliby a přísliby ve věci české
petrochemie, i když měl zcela zřetelně
sám zájem na realizaci té - v dané
situaci nejméně výhodné a vhodné
tzv. české cesty?
5. Jak hodlá ministerstvo průmyslu konkurovat dvěma
velkým sousedům, rafinerii v německé
Leuně a v rakouském Swechatu, který se hodlá
spojit se slovenským Slovnaftem?
6. Která finanční síla poskytne obrovské
finanční prostředky na rekonstrukci zastaralých
provozů české petrochemie?
7. Jaké jsou záruky návratnosti investic
do rekonstrukce?
8. Jak bude zabráněno možnosti zvýšení
tranzitních poplatků dopravy produktů z Ruska
přes Slovensko ze strany Slovenské republiky?
9. Je promyšlena koordinace obou rafinerií v Kralupech
a Litvínově?
10. Jak zamýšlí ministerstvo průmyslu
minimalizovat náklady v rafinerii při neodstranitelném
propojení prvovýroby s následnými
zpracovatelskými výrobami, jejichž optimalizace
je v přímém protikladu s optimalizací
rafinerií?
Mám vážné obavy, že z nejrůznějších,
mně dosud neznámých důvodů,
příčin a motivů došlo při
rozhodování o způsobu privatizace české
petrochemie k tomu nejhoršímu možnému
způsobu, který má z dlouhodobého hlediska
jen velmi malé perspektivy a který pravděpodobně
přispěje dříve či později
k likvidaci další velmi významné součásti
českého průmyslu.
Pokud mne, pane ministře, vyvedete z mých chmurných
předpovědí na základě racionálních,
objektivních a odůvodněných argumentů,
budu velmi rád a předem vám za to velmi děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Michalu Krausovi a prosím, aby se slova ujal
pan poslanec Body Ladislav.
Poslanec Ladislav Body: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
obrátili se na mne občané Brna s žádostí,
abych tady přednesl jeden podnět na ministra vnitra
Rumla, a stejně tak občané z Jablonce nad
Nisou, kde došlo k napadení romských spoluobčanů.
Řeknu to ve zkratce - byl přepaden dům na
samotě, kde bydlelo asi 20 Romů, tyto vesměs
ženy a děti byly přepadeny a zraněny.
Podle vyjádření tamnějšího
policejního ředitelství k ničemu vážnému
nedošlo. Pouze ke zranění Romů. Horší
to bylo v Brně - Kobylnicích, kde se - jak cituji
z Lidových novin z 21. 5. 1994 - sešlo asi tisíc
holých lebek na koncertu, kterého se zúčastnili
skinové ze zahraničí i z domácí
provenience. Namístě bylo kolem 300 policistů.
Nezasáhli, ani nepořídili videozáznam,
ačkoliv skini podle očitých svědků
propagovali nacizmus. Ve středu byl k policejnímu
prezidentovi předvolán šéf krajské
správy jihomoravské policie Petr Sýkora.
Dva vysocí důstojníci policie jihomoravského
kraje navštívili redakci novin, které se svědky
hajlování mluvily. Podle nich v Kobylnicích
nikdo nehajloval. Do Kobylnic přijela ve čtvrtek
inspekce policejního prezidenta a svědci, kteří
hajlování viděli a řekli to novinářům,
byli brzo ráno odvezeni do Brna a tam několik hodin
vyslýcháni jihomoravskou policií. Později
svědkové prohlásili, že žádné
hajlování neviděli. Výsledek šetření
inspekce není znám.
To jsou dva případy, které se udály
v jednom týdnu. A já zde mám před
sebou dopis pana Rumla, ve kterém dává na
vědomí výboru pro lidská práva
a národnosti informace o tom, co hodlá podniknout
v této oblasti. Dovolte mi, abych z tohoto dopisu citoval:
Aktivizace a rostoucí organizovanost skinheadského
hnutí v některých regionech České
republiky, porušování zákonů
při jejich vystoupeních a shromážděních
vyvolaly potřebu radikálnějšího
postupu Policie ČR proti všem projevům, které
naplňují skutkovou podstatu ustanovení §
260 tr. z., tj. podpory a propagace hnutí, směřujících
k potlačení práv a svobod občanů.
Stejnou odpověď jsem dostal - a bude to projednáváno
v příštím bodě - od pana předsedy
vlády, kde jsem podal stejný podnět. Já
s tím vřele souhlasím, že je to nutné,
ale ptám se, pane ministře, kdy to začnete
vlastně provádět. Kdy vůbec hodláte
postupovat v souladu se zákony a kdy vlastně dojde
k naplňování proklamovaného §
260? Protože podle dosavadních výsledků
a průzkumů známe, že z několika
set napadení romských spoluobčanů
nebo jiných skupin občanů v žádném
případě nebyl použit § 260, ani
nebyl přijat zákon, který by zakazoval veřejné
shromažďování těchto skupin. Obracím
se proto na pana ministra vnitra s dvěma podněty.
Žádám, abych měl výsledky šetření
jihomoravské policie k dispozici a mohl se o tom informovat.
Za druhé kdy pan ministr vnitra skutečně
začne pracovat jako ministr vnitra? Kdy se bude chovat
jako policajt? Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Bodymu. To byla poslední interpelace, takže
tento bod končím. Přistoupíme k dalšímu
bodu, kterým jsou
Na pořadu jednání 19. schůze Poslanecké
sněmovny je předloženo celkem 37 odpovědí
na vznesené interpelace. Z toho je 8 odpovědí,
jejichž projednávání bylo na 18. schůzi
přerušeno pro nepřítomnost nebo na žádost
poslanců. Nyní přistoupíme k projednávání
jednotlivých odpovědí. Mám uvedeno
ve zprávě, že bychom měli projednat
prvně odpověď na naléhavou interpelaci
Jaroslava Broulíka, kterou vznesl na ministra životního
prostředí Františka Bendu. Nicméně
pana Broulíka tady nevidím a ptám se, zdali
některý z jeho kolegů nemá mandát.
Nikdo, ale slyším, že pan poslanec Broulík
už je těsně přede dveřmi. Není
tomu tak. Nedá se nic dělat, pouze konstatovat,
že zřejmě ta interpelace není tak naléhavá,
jak jsme se domnívali. Přesuneme ji tedy na dobu,
až se budou projednávat interpelace, které
byly vzneseny na pana ministra Františka Bendu.
Nyní budeme projednávat interpelace, které
byly vzneseny na předsedu vlády. Předseda
vlády Václav Klaus odpověděl na interpelaci
Jiřího Hájka ve věci přístupu
příslušných státních orgánů
k domnělému restitučnímu nároku
paní Elizabet von Petzold - tisk 794. Odpověď
byla předložena jako tisk 794 A. Její projednávání
bylo na 18. schůzi Poslanecké sněmovny přerušeno
na žádost poslance. Ptám se, zda pan poslanec
Hájek považuje odpověď za uspokojivou.
Poslanec Jiří Hájek: Pane předsedající,
pane předsedo vlády, považuji za potřebné
poněkud šířeji se vyslovit k některým
aspektům vaší odpovědi ze dne 18. března
letošního roku, tak jak je uvedena ve sněmovním
tisku 794 A, na mou interpelaci ve věci přístupu
státních orgánů k domnělému
restitučnímu nároku Elizabet von Petzold.
Nesdílím názor některých sdělovacích
prostředků, které zlehčily váš
pokyn rezortním ministrům zajistit podrobné
informování přednostů okresních
úřadů a vedoucích referátů
pozemkových úřadů. Ačkoliv
soudím, že zmíněný pokyn přišel
poněkud opožděně, je za situace, kdy
praxe pociťuje absenci všeobecně platného
a jasného výkladu zákona o půdě,
takový postup velmi potřebný, neboť
může přispět ke sjednocení postupu
a urychlení vyřizování podobných
věcí. Vždyť jen v samotné Hluboké
nad Vltavou blokuje vznesený domnělý nárok
paní von Petzold investice za 200 mil. korun.
Oceňuji také skutečnost, že ekonomičtí
ministři rozhodli o zařazení podniků
dotčených vzneseným nárokem do druhé
vlny kupónové privatizace. Skutečností
však zůstává, že tisíce
katastrálních položek jsou v jeho důsledku
zablokovány, není možné s nimi nakládat
bez souhlasu restituenta, byť domnělého. To
nelze řešit podle rady pana poslance Macha, který
z pozice předsedy Pozemkového fondu navrhl stavět
se k restitučním nárokům Schwarzenbergů,
jako by nebyly podány. Takový výrok svědčí
minimálně o neznalosti práva ze strany pana
poslance, což však je zarážející,
ze strany předsedy Pozemkového fondu.
Nemohu však s vámi, pane předsedo vlády,
souhlasit v tom, že patrně půjde o návrh
na navrácení majetku podle zákona 243/1992
Sb. Majetek, na který vznesla paní von Petzold domnělý
nárok, přešel na stát ze zákona
č. 143/1947 Sb., a to ke dni jeho účinnosti.
V tomto případě se nejednalo o znárodnění
podle Benešových dekretů č. 12 a 108
z r. 1945, ale o přechod majetku ex lege na stát.
To jsou dva zcela rozdílné právní
instituty. Zcela správě proto Pozemkový úřad
v Českých Budějovicích ve svém
rozhodnutí ze dne 14. února letošního
roku uvádí, že paní von Petzold není
vlastníkem nemovitostí zapsaných v katastru
pro obec Hluboká nad Vltavou a poukazuje v odůvodnění
svého rozhodnutí, že v tomto případě
nelze jinak, než postupovat podle zákona o půdě
č. 229/1991 Sbírky zákonů, v jeho
platném znění.
Za použití citovaného zákona pak je
nade vší pochybnost, že Elizabeth von Petzold
za prvé není oprávněnou osobou ve
smyslu § 4, když její otec Jindřich Schwarzenberg
nebyl vlastníkem dotčeného majetku a ona
sama není závětí dědičkou
zemřelého Adolfa Schwarzenberga, který byl
posledním vlastníkem nemovitosti.
Za druhé nemá v České republice trvalý
pobyt ve smyslu faktickém, tedy pobyt v místě,
kde má rodinu, zaměstnání či
byt a v němž se zdržuje v úmyslu zdržovat
se v něm trvale. Veskrze se proto mýlí pan
poslanec Mach, když tvrdí, že trvalý pobyt
je pojem přežitý, ba dokonce prý komunistický.
Citovaná definice trvalého pobytu pochází
z rozsudku Vrchního soudu v Praze ze dne 28. února
1994, spisové značky 3cdO76/93, který zcela
pregnantně definuje tento pojem. Zmíněná
paní je na své pražské adrese přihlášena
toliko evidenčně a ve skutečnosti žije
ve Vídni, kde se stará o nemocnou matku. Naskýtá
se otázka, o kterou? O tu rodnou či údajnou
adoptivní? To jsou nevyvratitelně zjištěná
fakta.
Není tedy dán způsobilý důvod
pro uplatnění restitučního nároku,
když paní von Petzold není oprávněnou
osobou podle odst. 2 § 4 zákona o půdě
a nejde o majetek podle § 6 téhož zákona.
Avšak otevřenou a zcela jistě klíčovou
otázkou zůstává udělení
státního občanství dotyčné
paní. Je zřejmé, že Elizabeth von Petzold
bylo státní občanství uděleno
v rozporu se zákonem č. 40/1992 Sb., a to z důvodů,
které jsem uvedl na dubnové schůzi sněmovny
v rámci otázek vznesených na pány
ministry Rumla a Nováka. Na obě otázky jsem
obdržel odpovědi. Odpovědí pana ministra
Rumla se zabývat nechci, hraje se mnou hru na schovávanou,
ostatně ani se mu nedivím.
Z odpovědi pana ministra Nováka je však zřejmé,
že u žádného soudu v České
republice nebyl podán návrh na osvojení paní
von Petzold. Jestliže tedy byla paní von Petzold skutečně
osvojena českou státní občankou, jak,
pane předsedo vlády, uvádíte ve své
odpovědi, pak se tak muselo stát před cizím
soudem. Avšak v případě jediného
osvojitele, a to je právě tento případ,
je vždy dána pravomoc českému soudu,
je-li osvojitel českým občanem. Přitom
nezáleží na tom, zda osvojitel má bydliště
v tuzemsku nebo v zahraničí. Nezáleží
ani na státní příslušnosti osvojence.
To stanoví zcela jednoznačně § 41 zákona
97/1963 Sb., o mezinárodním právu soukromém
a procesním, když z této zásady nepřipouští
žádnou výjimku.
Ze stejného důvodu se v řízení
použije i hmotného práva státu osvojitele,
v tomto případě zákona o rodině,
v jeho platném znění. Jestliže tedy
pan ministr vnitra použil dobrodiní jemu svěřeného
§ 11 zákona č. 40/1992 Sb., o nabývání
a pozbývání státního občanství
ČR a prominul podmínku podle § 7 odst. a) tohoto
zákona, t.j. že žadatel o udělení
občanství musí mít ke dni podání
pětiletý trvalý pobyt, byl-li osvojen státním
občanem ČR, pak postupoval zcela jednoznačně
v rozporu s platným právem, neboť z důvodů
již uvedených byla paní von Petzold osvojena
podle českého práva a nelze na právní
akt osvojeni, pokud se uskutečnil před cizím
soudem, pohlížet jinak, než jakoby nebyl vůbec
učiněn. A to už vůbec nemluvím
o podmínce trvalého pobytu. Podle platného
zákona č. 135/1982 Sb., žije-li občan
trvale v cizině - a o tom v daném případě
není pochyb, už jsem se o tom zmiňoval - pak
každý jeho pobyt v tuzemsku je pobytem přechodným
bez ohledu na to, zda byl ohlášen či dokonce
zapsán do občanského průkazu jako
pobyt trvalý. Tedy ministr vnitra rozhodl ve věci
udělení státního občanství
Elizabeth von Petzold přesto, že nebyly v době
podání žádosti splněny nejméně
dvě podmínky pro udělení občanství,
resp. podmínky pro udělení výjimky,
ačkoliv zákon jednoznačně stanoví,
že všechny podmínky musí být splněny
současně. K tomu nelze z hlediska práva cokoliv
dodat.
Nemohu však mlčet v tom, že v důsledku
popsaného postupu ministra vnitra bylo vůbec umožněno
dotyčné paní vznést její domnělý
nárok a vytvořit tak situaci v praxi jen obtížně
a zdlouhavě řešitelnou. Nesdílím
názor některých kolegů, že věc
nelze právně řešit. Soudím, že
platný správní řád dává
možnost, jak napravit nesprávné rozhodnutí
ve věci udělování státního
občanství.
Žádám vás proto, pane předsedo
vlády, aby vláda učinila vše potřebné
jednak k tomu, aby byl napraven nesprávný postup
ministra vnitra, jednak k tomu, aby bylo urychleno projednání
odvolání paní von Petzold proti rozhodnutí
Pozemkového úřadu v Českých
Budějovicích, které bylo postoupeno Městskému
soudu v Praze. Rozhodně mi nejde o zásah do meritorního
rozhodování, ale o urychlení projednání,
které se jeví vzhledem k počtu napadnutých
věcí jako velmi zdlouhavé.
Tedy i přes dílčí souhlas s některými
učiněnými kroky nemohu, pane předsedo
vlády, s vaši odpovědí souhlasit, neboť
mám za to, že vláda dosud neučinila
vše, co učinit mohla, aby nežádoucí
stav v jižních Čechách, na jehož
vzniku se rozhodující měrou podílí
Ministerstvo vnitra, byl odstraněn.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Hájkovi. Rozumím tomu, že nesouhlasí
s odpovědí pana předsedy vlády. Otevírám
k tomuto bodu rozpravu. Do rozpravy se nikdo nehlásí,
takže rozpravu končím.
Poté, co vás všechny odhlásím
a poprosím, abyste se znovu přihlásili, přednesu
návrh na následující usnesení.
"Poslanecká sněmovna nesouhlasí s odpovědí
předsedy vlády Václava Klause na interpelaci
poslance Jiřího Hájka ve věci přístupu
příslušných státních orgánů
k domnělému restitučnímu nároku
paní Elizabeth von Petzold, uvedenou v tisku 794 A."
Zahajuji hlasování č. 85.
Kdo je pro toto usnesení? Kdo je proti? Kdo se zdržel
hlasování? Děkuji. Hlasování
skončilo.
Pro bylo 43, proti 62, zdrželo se 6 poslanců. Tento
návrh nebyl přijat.
Budu formulovat druhé usnesení.
"Poslanecká sněmovna souhlasí s odpovědí
předsedy vlády Václava Klause na interpelaci
poslance Jiřího Hájka ve věci přístupu
příslušných státních orgánů
k domnělému restitučnímu nároku
paní Elizabeth von Petzold, uvedenou v tisku 794 A."
Zahajuji hlasování č. 86.
Kdo je pro? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Děkuji. Hlasování skončilo.
Pro bylo 64, proti 45, zdrželo se 8 poslanců. Tento
návrh usnesení byl přijat.
Místopředseda vlády a ministr zemědělství
Josef Lux odpověděl v zastoupení předsedy
vlády Václava Klause na interpelaci poslance Josefa
Křížka ve věci problematiky zásahů
do vlastnictví práv vlastníků lesa
nacházejícího se v katastrálním
území Jaroměřice, tisk 904. Odpověď
byla předložena jako tisk 904 J.
Její projednávání bylo na 18. schůzi
Poslanecké sněmovny přerušeno pro nepřítomnost
poslance. Využívám jeho přítomnosti
a ptám se, zda je s odpovědí spokojen.
Poslanec Josef Křížek: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážené kolegyně a kolegové,
dne 31. 3. 1994 jsem podal interpelaci ve věci diskriminace
vlastníků lesních pozemků Lesy České
republiky Českými energetickými závody
Praha s použitím dosud platných totalitních
zákonů a nedostatků v našem současném
zákonodárství.
Cílem interpelace bylo dosáhnout zákonného
řešení této problematiky a zamezit působení
dalších křivd vlastníkům lesa.
Moje interpelace vycházela z poznatků Agrární
komory Šumperk a vlastníků lesa v katastrálním
území Jaroměřice, ale má platnost
celostátní.
S odpovědí, kterou jsem obdržel 21. dubna,
nesouhlasím. Vyhýbá se řešení
konkrétních problémů, popisuje historicky
známou situaci s obhajobou diskriminace vlastníků
lesa Lesy České republiky a ČEZ Praha bez
návrhu příštího řešení
a postupu. Je naprosto shodná s korespondencí s
vlastníky korespondence mezi Lesy České republiky
a vlastníky, takže se domnívám, že
má stejného autora a nikdo se nenamáhal posoudit
moje námitky, námitky vlastníků, provést
rozbor objektivně a nezaujatě ve vazbě na
námi schválené zákony.
Rozpornost odpovědí s našimi novými
zákony je zřejmá z těchto námitek.
Energovody jsou stavbou se všemi náležitostmi,
které spolu s ochrannými pásy brání
lesní výrobě, nikoliv ji omezují.
Má-li vlastník lesa na svém pozemku udržovat
4 metry široké bezlesí a na zbývající
části, t.j. Energovodu, a na dvou 20 metrů
širokých ochranných pásech - celková
šíře pruhu je 70 metrů - porost nejvíce
do 3 metrů výšky, nemůže obnovit
ani zčásti hospodářskou funkci lesa.
Zákon o lesích č. 61 z roku 1970 Sb. v §
23 z hlediska funkcí lesů člení lesy
na lesy hospodářské, ochrané a lesy
zvláštního určení.
Lesy hospodářské jsou lesy, jejichž
hlavním posláním, jak se uvádí
v odst. 2 tohoto §, je produkce jakosti dřevní
hmoty. Jaké je tedy omezení? Lesy byly vždy
lesy hospodářskými a plantážní
výrobu vánočních stromků jako
lesní výrobu zákon 61 z roku 1977 Sb. nezná.
Tento problém již řešil zákon 229
z roku 1991 Sb. v § 24, odst. 4 hovořící
o náhradách za trvalé porosty. Cituji: Nejsou-li
na pozemku ke dni skončení práva užívání
srovnatelné porosty, které na ně byly ke
dni vzniku práva užívání, vymění
Pozemkový fond na návrh vlastníka jeho pozemek
za pozemek ve vlastnictví státu se srovnatelnými
porosty. Kdo dal tedy pravomoc výkonné moci toto
neakceptovat?
Novela zákona 229/1991 řešena zákonem
183/1993 v § 11, odst 1, písm. c) řeší
situaci, kdy byl pozemek zastavěn jako je tomu v případě
Energovodu, které brání lesnímu využití.
Podle zaslaného výkladu interpelace státní
organizace s těmito pozemky mohla nakládat jako
vlastník. Je na vůli oprávněné
osoby, zda bude požadovat vydání původního
pozemku nebo převod pozemku jiného ve vlastnictví
státu. Toto právo nelze vlastníkům
odpírat, jak je uvedeno v odpovědi o omezeném
využití.
Jednotlivé vlastníky lesa výstavba Energovodu
postihuje na části parcel od desetiny ha, ale také
celou lesní parcelu, t.j. 2,3 ha i více.
Dle vámi zaslaného výkladu jsou povinni toto
břemeno nést doposud bez jakéhokoliv vypořádání,
udržovat bezlesí, porosty do 3 metrů, platit
daň z nemovitostí, odbornou správu lesa apod.
Přesto, že v současnosti existují některá
krátkodobá osvobození, břemeno je
prakticky trvalé. Citovaný zákon 79 z roku
1957 Sb. v § 22 ukládá investorovi v odst.
2 za výkon práv poskytnout přiměřenou
náhradu. To se dosud vlastníkům neposkytlo.
Je celá řada navazujících otázek.
Kdo je povinen vytýčit hranice Energovodu? Jak bude
řešeno překračování těchto
hranic při likvidaci porostů? Kdo odpovídá
za likvidaci, kdy hmota, která je nyní velmi atraktivní
hmotou pro šíření kůrovce, se
v ochranných pásmech nesmí pálit a
musí se vyvážet? Kdo ponese náklady
s tím spojené? Jak budou hrazeny škody vzniklé
z přemnožení kůrovce na této
lokalitě apod.
Nabízí se dvojí řešení.
Ponechat pozemky vlastníkům a těm platit
pevné nájemné a případně
i pevně stanovenou částku za likvidaci porostů
z prostředků ČEZ. Nebo pozemky vykoupit,
poskytnout náhradní, předat Lesům
České republiky nebo akciovým společnostem
pro odbornou správu. Neřešením iniciujeme,
jak jsem už uváděl, tisíce jednání
a soudních sporů při velmi vážném
ohrožení lesa kůrovcem. Zavalené lesní
cesty hmotou znemožňují vývoz dřevní
kalamitní hmoty z lesa a navíc i případné
nutné zásahy protipožární techniky.
Nezákonný je rovněž stav při
oceňování lesních nesrovnatelných
porostů pro stanovení náhrad. Novela zákona
183/1993 Sb. připouští oceňování
části nesrovnatelných pozemků. Lesy
České republiky zásadně jinou verzi
jako ocenění celého pozemku nepřipouští.
Pisatel odpovědi se zásadně této problematice
vyhnul, neodsoudil tento nesprávný postup, kdy -
jak jsem uváděl - náhrada smýceného
lesa pro Energovod je hrazena nebo plně kompenzována
postiženému vlastníkovi přírůstkem
na ostatní části lesa za celé období
bývalé totality. To se týká všech
druhů náhrad. Ministerstvo zemědělství
k této problematice mlčí. Čili já
si to vysvětluji tak, že souhlasí.
Nemohu také souhlasit s citací odpovědi,
že povinnost zalesňovat holiny vznikla skutečně
až po 1. 7. 1993. Je dána lesním zákonem,
a to do dvou let. Stanovuje to také § 8 zákona
96/1977 České národní rady, o hospodaření
v lesích a státní správě lesního
hospodářství. Stejně tak jako dopěstovat
les do zajištěné kultury.
Tím, že naprostá většina lesů
byla fyzicky předána do 1. 7. 1993, se podle mého
názoru povinnosti nelze zbavit. Navíc jsou písemné
podklady o tom, že pozemkové úřady v
lesích České republiky, pozemkové
fondy odsouvaly vypořádání s vlastníky
uzavřením dohod na tomto úseku tak, že
se dostaly do časové tísně působnosti
novely č. 183. Cílem novely nebyla legalizace nepořádku
v lesích, ale rychlá náprava povinných
osob a jejich nástupnických organizací.
Z výše uvedených důvodů vás,
pane premiére, žádám opakovaně
o neprodlený zásah, který by situaci uspokojivě
a zákonně řešil.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Křížkovi a otevírám
rozpravu. Do rozpravy se přihlásil pan poslanec
Čestmír Hofhanzl.
Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážené
dámy a pánové, podporuji interpelaci poslance
Křížka. Situace je způsobena úmyslným
zneužíváním a dezinterpretací
zákona pracovníky lesního hospodářství
České republiky.