Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený pane
předsedo, vážený pane předsedající,
vážení kolegové, projednáváme
jednu z klíčových norem, jež má
určit právní úpravu voleb do Poslanecké
sněmovny a definovat volební mechanismus naplnění
druhé komory Parlamentu, tj. Senátu.
Za zásadně chybné považujeme to, že
u tak klíčové normy, jako je tato, bylo upuštěno
od projednávání zásad zákona.
Místo toho, aby se projednáváním zásad
zjistila politická vůle ve sněmovně,
přikročilo se přímo k projednání
zákona, a to ještě při zkrácení
lhůty o deset dnů. Připomínám
jen, že přijetím Ústavy České
republiky uběhl už rok a půl a celá
tato doba byla promarněna ze strany vlády a zásady
zákona nebyly vůbec předloženy.
Místo toho se počet a podoba volebních obvodů
do Senátu staly předmětem politických
kalkulací a střetů. Máme obavu, že
zvoleným způsobem projednávání
může sněmovna přijmout takový
zákon s výsledkem obdobným tomu, jako tomu
bylo v případě zákona o tabákové
reklamě. Avšak s tím rozdílem, že
tento výsledek může být už nenapravitelný.
K jakékoliv opravě přijatého volebního
zákona totiž bude zapotřebí i souhlasu
Senátu, tedy těch senátorů, které
by námi přijatý volební zákon
vynesl do jejich funkcí.
Jednou z klíčových otázek je i podoba
volebních obvodů, podle jakého kritéria
byly tyto obvody sestaveny. Jaké pravidlo pro rozdělení
obvodů dle § 94 na volební období dvou,
čtyř a šesti let zvolila vláda.
Za nelogické považujeme, aby byly určeny volební
obvody do Senátu, zahrnující různé
části současných okresů, aniž
je známo, jakou podobu budou mít vyšší
územně samosprávné celky a jak bude
vypadat správní členění státu.
Místo toho, aby rozhodnutí o této otázce
předcházelo rozhodování o případných
volebních obvodech do Senátu, volí se způsob
opačný.
Vážený pane předsedající,
navrhuji proto, aby sněmovna hlasovala o mém procedurálním
návrhu. Zní takto:
"Sněmovna přerušuje projednávání
tohoto bodu do té doby, než bude schválen ústavní
zákon o zřízení vyšších
územních samosprávných celků."
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Všechno?
Poslanec Jaroslav Ortman: Čekám, pane místopředsedo,
až dáte hlasovat. O procedurálním návrhu
se hlasuje bez rozpravy. Pak bych pokračoval dál.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Poprosil
bych vás tedy, abyste se znovu zaregistrovali. Budeme hlasovat
o procedurálním návrhu kolegy Ortmana. Poprosím
o klid. Prosím kolegu Ortamana, aby přečetl
znovu návrh.
Poslanec Jaroslav Ortman: Návrh tedy zní:
"Sněmovna přerušuje projednávání
tohoto bodu do té doby, než bude schválen ústavní
zákon o zřízení vyšších
územních samosprávných celků."
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Zahájili
jsme 123. hlasování. Ptám se, kdo tento návrh
podporuje. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Děkuji. Hlasování skončilo.
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 64, proti 71,
zdrželo se 26, nehlasovalo 5 poslanců.
Prosím, pane kolego.
Poslanec Jaroslav Ortman: Děkuji. V takovém
případě pokračuji a předkládám
sněmovně jeden komplexní pozměňovací
návrh a zpravodaje bych chtěl požádat,
aby o něm nechal hlasovat jako o celku.
Upravuje se název zákona na "Zákon o
volbách do Poslanecké sněmovny Parlamentu
České republiky". Zbývající
část názvu se vypouští.
V části první - jejím názvu
- vypustit slova "a do Senátu ". V § 1 odst.
1 vypustit slova "a do Senátu".
V § 1 odst. 2 vypustit větu za středníkem
"pro volby do Senátu se trvalý pobyt na území
České republiky nevyžaduje".
V § 7 odst. 1 vypustit slova "i volby do Senátu".
V § 7 odst. 3 vypustit celý, odst. 4 přečíslovat
na odst. 3.
V § 8 odst. 1 vypustit slova "nebo do Senátu".
V § 8 odst. 2 v první větě udělat
tečku za slovy "do Poslanecké sněmovny".
Zbývající část věty
vypustit.
V § 12 odst. 6 písm. d) vypustit slova "a do
Senátu".
V § 13 odst. 2 vypustit část první věty
začínající slovy "a každá
politická strana a koalice, jejíž kandidát
byl zaregistrován ve volebním obvodu pro volby do
Senátu, jehož součástí je volební
okrsek".
V § 13 odst. 3 písm. b) vypustit konec věty
začínající slovy "a obvodní
volební komisi, pokud jde o volby do Senátu".
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Promiňte,
pane kolego. Dámy a pánové, poprosím
o klid.
Poslanec Jaroslav Ortman: V § 14 odst. 1 vypustit
slova v první větě "a volby do Senátu".
V § 16 odst. 3 vypustit konec věty začínající
slovy "případně kandidátů
při volbách do Senátu".
Vypustit oddíl třetí - volby do Senátu
- konkrétně § 56 až 79. Další
oddíly a následující paragrafy přečíslovat.
Ve stávajícím § 83 vypustit slova "a
do Senátu".
Vypustit stávající § 88 a následující
paragrafy přečíslovat.
Ve stávajícím § 89 odst. 1 vypustit
ve druhém řádku slova "nebo o zvolení
senátorem" a ve čtvrtém řádku
vypustit slova "nebo senátor".
Ve stávajícím § 89 odst. 2 vypustit
slova "nebo Senátu".
V části druhé, týkající
se změn a doplnění zákona č.
99/1963 Sb., občanský soudní řád,
ve znění pozdějších předpisů:
V § 200j vypustit ve třetím řádku
slovo "Senátu".
V § 200k odst. 1 vypustit písm. c). Příslušně
upravit i odkaz 34b) uvedený v záhlaví tohoto
odstavce.
V § 200l vypustit slova "nebo senátorem".
Příslušně upravit i odkaz 34c), a to
dle názvu zákona.
V části třetí vypustit stávající
§ 94, 95 a 97.
Ve stávajícím § 96 vypustit odstavec
2.
V příloze č. 1 upravit název zákona
tak, že budou vypuštěna slova "a do Senátu".
Obdobně upravit tento název i u přílohy
č. 2.
A konečně vypustit přílohu č.
3.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Prosím kolegu Vyvadila. Připraví se kolega
Vačkář.
Poslanec Jiří Vyvadil: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, vážený pane ministře,
budu poměrně stručný. Dívám
se na usmívajícího se mého drahého
přítele Hirše. Děkuji mu za ono úvodní
hodnotné vystoupení. Přiznávám,
že dodnes jsem netušil, jak zásadní je
změna ve složení v horní a dolní
komoře v Rusku a jsem rád, že mně to
osvětlil. (Potlesk.)
Zároveň musím říci, že
jsem konečně dnes pochopil hloubku zásadovosti
Levého bloku, který včera nepodpořil
náš návrh na zkrácení novely
ústavního zákona, aby právě
teď vypustil volbu do Senátu.
Měl bych tři krátké pozměňovací
návrhy. Vlastně dva.
V § 12 odstavec 2 a 3 zaměnit slovo "jmenuje"
ve všech případech, kde je v těchto
ustanoveních použito, slovem "potvrdí".
Je tady formulace "jmenuje za členy ústřední
volební komise". Myslím, že slovo "potvrdí"
vyjadřuje to, že on pouze stvrdí náležitost
podmínek. Navrhuji proto uvést všude slůvko
"potvrdí".
V § 35 je to otázka kaucí. Myslím, že
už to zde padlo. Otázka kaucí - to je relikvie
19. století.
V § 79 odstavec 4. V této Poslanecké sněmovně
se stalo jakousi módou říci "a toto
je protiústavní". § 79 odstavec 4 v této
podobě, v jaké je, je protiústavní,
neboť článek 16 odstavec 2 ústavy hovoří
o tom, že volební období Senátu je šestileté
a tedy dle našeho soudu není možné volit
na kratší období než 6 let.
Z těchto důvodů navrhujeme ustanovení
§ 79 odstavec 4 vypustit. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Prosím pana kolegu Vačkáře, připraví
se pan kolega Kačenka.
Poslanec Jiří Vačkář:
Vážený pane předsedající,
kolegyně a kolegové, budu ještě stručnější
a chci znovu zvednout jeden z návrhů, který
byl schválen rozpočtovým výborem,
a to k § 57 doplnit nový odstavec 2, který
zní:
"S funkcí senátora je neslučitelný
výkon funkce předsedy vlády, místopředsedy
vlády a ministra." To je z mé strany vše.
Písemný text je uveden v nezařazených
připomínkách na straně 17. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Poprosím pana kolegu Kačenku, připraví
se pan kolega Opatřil.
Poslanec František Kačenka: Vážené
kolegyně, vážení kolegové, dovoluji
si přednést 4 pozměňovací návrhy.
První se týká § 16, do kterého
navrhuji vložit nové odstavce 3, 4 a 5 a ostatní
přečíslovat.
Odstavec 3 zní:
"V době volební kampaně při volbách
do Poslanecké sněmovny má každá
politická strana nebo koalice zajištěn rovný
přístup k veřejnoprávním informačním
prostředkům a jiným službám státu
a územní samosprávy. V rámci vysílacích
okruhů Českého rozhlasu a České
televize je pro volební kampaň vyhrazeno celkem
14 hodin vysílacího času, který se
rozdělí rovným dílem mezi kandidující
strany nebo koalice tak, aby určením doby vysílání
nebyla žádná z politických stran nebo
koalic podstatně znevýhodněna; termíny
vysílacích časů se rozdělí
losem. Odpovědnost za obsah těchto pořadů
mají politické strany. Volební agitace v
rozhlasovém a televizním vysílání
držitelům licencí není dovolena."
Odstavec 4:
"V době volební kampaně je zakázáno
vysílat volební projevy a volební programy
kromě vysílacích časů vyhrazených
kandidujícím politickým stranám a
koalicím podle odstavce 3. Je rovněž zakázáno
vysílat volební agitace v časech, které
jsou v televizním a rozhlasovém vysílání
vyhrazeny reklamě nebo využívat rozhlasové
a televizní reklamy k volební agitaci."
Odstavec 5 zní:
"Spory a stížnosti týkající
se průběhu volební kampaně ve veřejnoprávních
sdělovacích prostředcích České
republiky řeší ústřední
volební komise; její rozhodnutí jsou závazná."
Zdůvodnění: Článek 22 Listiny
základních práv a svobod říká,
že zákonná úprava všech politických
práv a svobod a jejich výklad a používání
musí umožňovat a ochraňovat svobodnou
soutěž politických stran v demokratické
společnosti. Tato zásada již byla prolomena
v zákoně o politických stranách, kdy
stát financuje některé politické strany
a jiné nikoliv.
Neupravit volební kampaň ve sdělovacích
prostředcích, ať již pozitivně
nebo negativně, to je stanovením rovného
a bezplatného přístupu politických
stran nebo zákazem volební kampaně vůbec
a nezakázat vysílání volebních
projevů a programů na soukromých rozhlasových
a televizních stanicích by znamenalo nastolit faktickou
nerovnost mezi kandidující strany. Strana, která
bude mít více finančních prostředků,
si může zakoupit delší vysílací
čas než druhá. Také by mohlo docházet
ke zvýhodnění stran vládní
koalice, kdy jejich představitelé a současně
vysocí státní úředníci
nebo funkcionáři v Parlamentu pod záminkou
zveřejňování informací o plnění
svých úkolů by mohli propagovat své
strany nebo sami sebe jako kandidáty za poslance.
Doplněním § 16 o nový text bude zachován
stejný stav, který zde byl v předchozích
dvou volbách a zajistí se v rámci volební
kampaně bezplatný a rovný přístup
do veřejnoprávních sdělovacích
prostředků všem politickým stranám
a koalici, které kandidují do Poslanecké
sněmovny.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Pane kolego,
mohl bych poprosit, jestli byste si nemohl dát mikrofony
trochu blíže. Děkuji.
Poslanec František Kačenka: Nebude-li tento
pozměňovací návrh přijat, dávám
alternativní návrh, který spočívá
v tom, že do § 16 by se vložil nový odstavec
3, který zní:
"V době volební kampaně není
dovoleno vysílat volební projevy a volební
programy kandidujících volebních stran nebo
koalic ve veřejnoprávních sdělovacích
prostředcích, a to ani v časech, které
jsou vyhrazeny k reklamě. Obdobný zákaz platí
pro držitele licencí."
Druhý pozměňovací návrh se
týká § 35. Navrhuji vypustit § 35 bez
náhrady a ostatní paragrafy přečíslovat.
Třetí pozměňovací návrh
se týká § 65, který rovněž
navrhuji vypustit bez náhrady. Ostatní paragrafy
se přečíslují.
Zdůvodnění:
Vypuštěním § 35 a 65 se odstraňuje
povinnost politických stran a jednotlivců složit
kauci jako splnění nutné podmínky
pro umožnění kandidatury ve volbách
do Poslanecké sněmovny i Senátu. Zavedením
volební překážky spočívající
v povinnosti složení kauce politickou stranou při
volbách do Poslanecké sněmovny a jednotlivce
při volbách do Senátu, aniž by zákon
současně stanovil povinnost peněžním
ústavům poskytnout půjčku politickým
stranám, jejím koalicím nebo kandidujícím
jednotlivcům, znamená porušení zásady
rovného přístupu občanů do
volených funkcí, jak stanoví článek
21 odstavec 4 v Listině základních práv
a svobod.
Ten říká:
"Občané mají za rovných podmínek
přístup k voleným a jiným veřejným
funkcím." Nerovnost spočívá v
tom, že při volbách do Poslanecké sněmovny
jednotlivec kauci neskládá, kdežto při
kandidatuře do Senátu kauci skládá.
Je to nedemokratický krok, kterým se společnost
dělí na strany a jednotlivce, kteří
kandidovat mohou, protože na to mají, a na druhé,
kteří kandidovat nemohou pro nedostatek finančních
prostředků.
Přijetí takovéto úpravy naší
společnost vrací do minulého století.
Není ani žádného podstatného
rozdílu mezi tím, co zde existovalo v minulém
režimu, který omezoval a podmiňoval kandidaturu
souhlasem Národní fronty. Při neexistenci
zákona o referendu se nejzákladnější
politická práva nemajetných občanů
redukují jen na možnost volit, a to je pro demokratickou
společnost málo.
Další, čtvrtý, pozměňovací
návrh se týká § 49. Navrhuji v odstavci
2 písm. b) nahradit slovo "osm" slovem "sedm",
v písmenu c) nahradit slovo "jedenáct"
slovem "devět", v písmenu d) slovo "čtrnáct"
slovem "jedenáct". Dále navrhuji v odstavci
5 písmeno b) slovo "osm" nahradit slovem "sedm"
a slovo "sedmi" nahradit slovem "šesti".
V písmenu c) slovo "jedenáct" nahradit
slovem "devět" a slovo "deseti" nahradit
slovem "sedmi". V písmenu d) slovo "čtrnácti"
nahradit slovem "jedenácti" a slovo "třinácti"
nahradit slovem "deseti".
Navržená úprava vůbec neřeší
problém, který měl předkladatel v
úmyslu řešit, jak vyplývá z důvodové
zprávy. Důvodem mělo být nedovolit
kandidovat politickým stranám, které se skládají
z několika politických stran. Problém vyřešila
podle mne novela zákona o politických stranách.
Zvýšení hranice potřebné pro
vstup do Poslanecké sněmovny povede jen k omezení
počtu parlamentních stran, znemožní
se tím přístup zejména těm
stranám, které zastávají jiný
než materialistický filozofický názor.
Na druhé straně dojde k vytváření
nestabilních stran, jejichž jediným společným
zájmem bude překonat potřebnou hranici pro
vstup do Poslanecké sněmovny a tam se stejně
po čase rozpadnou. To nepovede ke stabilitě Poslanecké
sněmovny. A nestabilita není v zájmu tohoto
státu.
Je žádoucí vytvořit prostor a podmínky
pro pozvolné vykrystalizování politického
systému v České republice a nikoliv zvedáním
limitu různorodost politického systému likvidovat.
Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Prosím
kolegu Opatřila, připraví se kolega Špaček.
Poslanec Rudolf Opatřil: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
dámy a pánové, mám procedurální
návrh. Navrhuji přijmout usnesení, ve kterém
sněmovna doporučuje vládě přepracovat
předloženou předlohu návrhu zákona
o volbách do Poslanecké sněmovny a do Senátu
Parlamentu České republiky tak, aby byly sněmovně
předloženy dva návrhy zákonů.
Jeden o volbách do Parlamentu České republiky,
druhý o volbách do Senátu Parlamentu České
republiky. Tento návrh je v souladu s projednáváním
předlohy vládního zákona ve výboru
pro veřejnou správu, regionální rozvoj
a životní prostředí.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná
se o procedurální návrh. Chcete hlasovat
ihned? (Ano.)
Poslanec Marek Benda: (Hovořil z místa.)
Pane místopředsedo, návrh na usnesení
není procedurální návrh.
Poslanec Rudolf Opatřil: V tom případě
navrhuji před to ještě bod první, který
je procedurálním návrhem. Navrhuji stažení
projednávané předlohy vládního
návrhu zákona o volbách do Poslanecké
sněmovny a do Senátu Parlamentu České
republiky.
Pro ty, kteří si myslí, že to bylo odhlasováno,
mám sdělení, že se nehlasovalo o stažení,
ale o přerušení.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Ano, jedná
se o procedurální návrh, o kterém
nechávám hlasovat. Jedná se o 124. hlasování.
Ptám se, kdo tento návrh podporuje. Kdo je proti?
Kdo se zdržel hlasování? Hlasování
jsme skončili.
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 64, proti 79,
zdrželo se 12.
Poslanec Rudolf Opatřil: Předpokládám,
že se hlasovalo o bodu jedna a o bodu dvě, ač
to není procedurální návrh, je možné
hlasovat až po skončení rozpravy.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Předpokládám,
že se jedná o doprovodné usnesení, jak
bývá nyní jakýmsi "katastrofálním
územ", ale prosím, po ukončení
rozpravy.
Poprosím kolegu Špačka, připraví
se pan kolega Výborný.
Poslanec Radim Špaček: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
hodlám přednést drobný pozměňovací
návrh, který zdaleka nemá takovou míru
dosažnosti, jako předcházející
pozměňovací návrhy, které zazněly
od mých předřečníků.
Pozměňovací návrh, který chci
přednést, je motivován osobní zkušeností
z roku 1990, kdy mi byla náhodou zjištěna sérová
infekční žloutenka. Byl jsem umístěn
na infekčním oddělení nemocnice těsně
před volbami v roce 1990. Nejen já, ale i všichni
ostatní pacienti byli frustrováni tím, že
se vlastně nemohli zúčastnit voleb, které
navíc tehdy byly první svobodné po dlouhé
době. Pouze díky pochopení nemocnice jsme
byli propuštěni předčasně a volit
jsme mohli.
Nicméně jako bývalý mikrobiolog vím,
že lze uspořádat věci tak, aby i lidé
na těchto odděleních mohli volit. Hlasovací
lístky lze sterilizovat, desinfikovat, případně
jinak dekontaminovat, stejně tak jako volební urny.
Domnívám se, že není problém
těmto několika tisícům lidí
volby umožnit.
Navrhuji proto, aby v § 2 návrhu zákona byl
dosavadní text označen jako odstavec jedna a připojen
nový odstavec dva v následujícím znění:
"Odstavec dva - Vláda stanoví nařízením
podmínky, za kterých mohou voliči, u nichž
nastala překážka ve výkonu volebního
práva podle odstavce jedna písmeno a), vykonat volební
právo." To je vše, děkuji vám za
pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Poprosím kolegu Výborného a připraví
se kolega Benda.