Ministr zdravotnictví ČR Luděk Rubáš:
Vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo, vládo,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, dovolte mi, abych několika slovy reagoval na
vystoupení paní poslankyně Fischerové.
Problematika Nemocnice Na Homolce se stala jakýmsi zástupným
symbolem privatizace zdravotnických zařízení
v České republice vůbec. Chtěl bych
k tomu říci, že privatizace probíhá
pomalým, rozvážným, nicméně
tempem, které tato vláda v duchu svého programového
prohlášení považuje za optimální
s maximálním akcentem na bezpečnost celého
procesu.
Mohu říci podle dosavadních zkušeností,
že desítky a stovky zdravotnických zařízení
jsou privatizovány bez toho, aby došlo k jakémukoliv
výpadku zdravotní péče, k jakémukoliv
zhoršení kvality, a naopak ze všech reflexí
pocházejících z průzkumů veřejného
mínění mezi občany - ať na obecní
úrovni, tak v celostátních výzkumech
veřejného mínění - je oblast
zdravotnictví hodnocena velmi dobře. Ani od zdravotních
radů z jednotlivých okresů nedostáváme
signály o tom, že by docházelo k jakýmkoliv
problémům. Z tohoto důvodu považuji
za naprosto nefér, když se zde mluví o otázce
zabezpečení zdravotní péče
pro občany v souvislosti s privatizací s jakýmikoliv
vážnějšími obavami. Tolik obecně.
Co se týká samotné privatizace Nemocnice
Na Homolce, v jejím průběhu řada lidí
vznesla nejrůznější výhrady k
otázce zahraničního partnera a jeho výběru,
k otázce zvolené tržní ceny, zvoleného
způsobu privatizace, k otázce, zda privatizovat
tuto bývalou exkluzivní komunistickou nemocnici,
nebo neprivatizovat, k otázce řešení
pozemků, k různým právním aspektům
této záležitosti. Všechny tyto námitky
byly bohatě diskutovány pověřenou
skupinou výboru pro sociální politiku a zdravotnictví.
Výsledek tohoto jednání našel svůj
výraz v usnesení, které tato sněmovna
velkým počtem hlasů přijala v dubnu
t. r.
Toto usnesení vyzývá vládu, aby se
celým problémem znovu zabývala. Bylo by maximální
mírou voluntarismu a ignorace hlasů sněmovny,
kdyby to vláda po takovémto usneseni neudělala.
Proto Ministerstvo zdravotnictví připravilo znovu
rekapitulaci celého problému. Problém byl
potom velmi bohatě diskutován ve vládě.
Vláda dospěla k rozhodnutí, že má
být zdravotnické zařízení Nemocnice
Na Homolce privatizováno způsobem, který
Ministerstvo zdravotnictví navrhlo. V tomto smyslu nevidím
ani procedurální, ani právní, ani
jiné opomenutí a chybu a nevím, s čím
je paní poslankyně Fischerová v tomto smyslu
nespokojena.
Pokud probíhá v Nemocnici Na Homolce na základě
podnětu sněmovny šetření Nejvyššího
kontrolního úřadu, mohu k tomu říci,
že podobné šetření probíhá
v desítkách dalších nemocnic v České
republice, shodou okolností většinou v těch,
které jsou určeny do privatizace. Domnívám
se, že takové šetření nemůže
a nesmí v žádném případě
rozběhnutý proces zastavit. Pokud jeho výsledky
upozorní na nedostatky v hospodaření managementu
jednotlivých zdravotnických zařízení
- o čemž jsem přesvědčen - ukazuje
to jenom to, že ten či onen management se s rychlým
průběhem transformace, s pozdním nastolováním
jednoznačných pravidel, což není podle
mého názoru ani tak chyba vlády, jako chyba
celého společenského procesu, který
byl uveden do chodu a který samozřejmě v
mnoha případech nuceně dolaďuje pravidla
uprostřed hry, nemyslím, že by měly
být na závadu jak v poskytování zdravotní
péče, tak v průběhu privatizace. K
podobným nedostatkům může a nemusí
dospět Nejvyšší kontrolní úřad
i v případě managementu Nemocnice Na Homolce.
Co si nedovedu představit, je, jak se Nejvyšší
kontrolní úřad vyjádří
k požadované otázce, kterou je zhodnocení
hospodárnosti zvoleného procesu privatizace. Domnívám
se ale, že jakékoliv memorandum týkající
se hospodárnosti procesu privatizace opět nemůže
být podle mého názoru limitující
pro vládu, ale ani pro Parlament, aby akceptovala nebo
neakceptovala přijatelný privatizační
proces, neboť vychází z obecně platných
zákonných norem, a nevím, zda by mohl být
na základě předpokládané nehospodárnosti
zvoleného procesu zpochybněn.
Na závěr vás chci ujistit, že jsem přesvědčen,
že zvolený proces privatizace je správný,
že nemám v současné době jediný
důvod domnívat se, že privatizovaná
Nemocnice Na Homolce nebude nadále sloužit širokému
okruhu občanů a poskytovat jim velmi kvalitní
zdravotní péči. Domnívám se
dokonce, že dojde k rozšíření okruhu
pacientů, kteří budou tuto nemocnici navštěvovat,
a že díky investicím a modernizaci se úroveň
této péče ještě zvýší.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministrovi Rubášovi. Kdo se dále hlásí
do rozpravy? Paní poslankyně Fischerová,
prosím.
Poslankyně Eva Fischerová: Vážení
přítomní, cílem mé reakce na
odpověď pana premiéra nebylo zpochybňovat
jasné. Já jsem si plně vědoma, jak
už jsem řekla, že vláda rozhodla tak,
jak rozhodla a že vláda takto může rozhodnout.
Já toto rozhodnutí samozřejmě plně
akceptuji, i když jako jedné z poslanců, kteří
se zabývali tímto problémem, mi musí
být naprosto jasné, že udělení
další výjimky bylo jenom přikrytím
právních nečistot v první fázi,
kdy byla udělena výjimka první. Ale není
cílem - znovu opakuji - komentovat vyřešené.
Nesmírně těžko nesu - jak už jsem
řekla - že pan premiér neuznal za vhodné
objasnit otázku, že ve své odpovědi
podepsal skutečnost, která neodpovídá
pravdě. Doposud jsem byla mnohem zdvořilejší
a taktnější, protože ctím jak úřad
premiéra, tak zatím osobu premiéra. Ale tato
skutečnost se mě nesmírně dotýká.
Může se, prosím, stát, že premiérovi
jeho podřízení dají k podpisu to,
co není pravda. Ale je věcí osobní
cti toto objasnit, a lidi, kteří to udělají,
přivést k odpovědnosti.
Dalším sporným bodem ve věci privatizace
Nemocnice Na Homolce - nikoliv sporným, lépe řečeno
nevyřešeným - je stále otázka
Lexellova gama nože. V usnesení vlády, které
mám před sebou a vy ostatní také,
č. 318 se praví, že panu ministrovi zdravotnictví
se ukládá realizovat prodej podle bodu 1 a 2 tohoto
usnesení za předpokladu smluvního zajištění
dalšího užívání zřízení
radioterapeutického a diagnostického pracoviště
Laxellova gama nože. V tomto bodě postrádám
slovo "neziskový provoz". Vím stejně
dobře jako možná někteří
z vás, že dosud není k dispozici smlouva mezi
Nadací "Míša" a mezi Nemocnicí
Na Homolce. Velmi těžko nesu, že na tento unikátní
přístroj se sbíral celý národ
a že my se chystáme smlouvu podepsat. Už je nám
předem jasné, že smlouva bude podepsána,
a přitom tato otázka není vyřešena.
Pokud jde o šetření Nejvyššího
kontrolního úřadu: Ti z vás, kteří
sledují tisk, si jistě všimli, že převod
majetku značně ztíží proces kontroly.
Domnívám se, že tato situace není tak
zcela identická jako plošná kontrola ostatních
zdravotnických zařízení v republice,
protože tam se nestává předem schváleným
nabyvatelem ředitel nemocnice, která je kontrolována.
Tedy znovu opakuji, osoba právně odpovědná
za chod ústavu a za kontrolované údobí.
Dámy a pánové, skutečně nechci
tímto způsobem jakkoliv zpochybňovat proces
privatizace zdravotnictví, pokládám jej za
správný, ale dovolte mi na závěr užít
úsloví, které je hluboce pravdivé,
i když není tak zcela košer: všeliké
kvaltování toliko pro hovada dobré jest.
Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
paní poslankyni Fischerové. O slovo se opět
přihlásil pan ministr Rubáš. Prosím,
aby se ujal slova.
Ministr zdravotnictví ČR Luděk Rubáš:
Jsem rád, že se problém začíná
poněkud ohraničovat. Vznikly tady tři nezodpovězené
otázky.
Otázka první - pan premiér ve své
odpovědi využil podkladů, které poskytlo
naše ministerstvo, kde se mluví o tom, že základní
vyvolávací kupní cena nemocnice vycházela
mimo jiné z účetní hodnoty, ale také
ze zahraniční studie, která se zabývala
stanovením skutečné reálné
hodnoty celého zařízení. Studie samozřejmě
existuje, vytvořila ji renomovaná zahraniční
auditorská firma. Bohužel studie nekončí
jednoznačným závěrem. Říká
se v ní pouze, že stanovit tržní hodnotu
takového zařízení v našich podmínkách
je velice problematické a stanovuje široké
rozpětí ceny, která buď vychází
z objemu obestavěné plochy na jedné straně,
a jednak z počtu lůžek a zdravotnických
zařízení a využívané plochy
pro zdravotnictví na straně druhé. Široké
rozpětí dává možnost jakéhokoliv
výkladu, proto se nakonec vláda vydala při
stanovení kupní ceny jiným směrem.
Co se týká zabezpečení převodu
nemocnice i se specializovaným zařízením,
které zapůjčila nadace Míša,
Lexellovým gamanožem, vláda potvrdila, že
před podpisem smlouvy musí být zabezpečeny
smluvní vztahy, které by zajišťovaly bezpečné
a přijatelné využívání
Lexellova gamanože v Nemocnici Na Homolce. Vláda garantuje,
že zde nedojde k žádným problémům
a že na zvoleném monoprofitním principu bude
tento nůž dále sloužit širokému
okruhu lidí, kterým může zlepšit
životní standard nebo zlepšit úroveň
zdravotní péče, lidem, kteří
navštěvují neurochirurgické a neurologické
oddělení této nemocnice.
Co se týká průběhu šetření
Nejvyšším kontrolním úřadem,
myslím si, že už jsem se k té záležitosti
vyjádřil. Není žádnou výjimkou
situace, kdy se nabyvatelem zdravotnického zařízení
stává jeho současný management. Naopak
je to velmi časté, minimálně ve 40%
případů vzniká situace, která
vychází z toho, že při privatizaci zdravotnických
zařízení vláda dává
přednost těm předkladatelům privatizačních
projektů, kteří projeví jak ekonomickou,
tak i odbornou způsobilost a záruku, že budou
při poskytování zdravotní péče
zachovávat kvalitu a dostupnost zdravotní péče.
Není divu, že se často těmito nabyvateli
právě stávají současní
ředitelé a primáři příslušných
zdravotnických zařízení. Doposud proti
tomuto trendu nezazněla žádná význačnější
výtka a myslím si, že by tomu tak nemělo
být ani v případě Nemocnice Na Homolce.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministru Rubášovi. Paní poslankyně
Fischerová se hlásí opět o slovo.
Poslankyně Eva Fischerová: Vážený
pane předsedající, do třetice a doufám,
že naposledy. S povděkem kvituji, že najednou
studie existuje, i když musím panu ministrovi připomenout
naše společné zasedání 12. dubna
t. r. na ministerstvu zdravotnictví se skupinou poslanců,
kde bylo sice velice bohatě prostřeno a příjemné
prostředí, nedospěli jsme však k dohodě.
Tehdy se poslanec Janeček tázal, zda studie existuje.
Pan ministr na to nedokázal odpovědět. Paní
tisková mluvčí se tehdy na ministerstvu vyjádřila,
že něco snad Šubrt má, ale on to z ruky
nedá. Nicméně, když jsme dostali zápis
z tohoto zasedání, o této polemice - byť
trvala dost dlouho - tam nebylo ani slovo.
Dále bych si dovolila zmínit datum 19. dubna t.
r., kdy na tiskové konferenci pan ředitel Šubrt
prohlásil, a to nejen na této tiskové konferenci,
i v řadě jiných periodik, že audit neexistuje.
Tyto diskrepance mě vedly k tomu, že jsem si dovolila
natolik atakovat pana premiéra, byť - jak už
jsem řekla - ctím úřad i osobu premiéra.
Dál bych chtěla říci, že z nejmenovaného
zdroje nesmírně blízkého řediteli
Nemocnice Na Homolce prosákla informace, že 20. února
roku 1992 firma Conjoint nabídla své služby
k řešení ať už cenových problémů
nemocnice Na Homolce, nebo racionálního provozu
a podobných problémů souvisejících
s transformací zdravotnictví. Tato firma prý
údajně - nemohu to prosím doložit, ale
bohužel, když polemika je taková, je třeba
mluvit - tato firma údajně požadovala za svoji
práci 2 mil. Kč a údajně zálohově
dostala zaplaceno 750 tis. Kč. Mám stále
dojem, že studie je popírána proto, nebo byla
dosud popírána proto, že není zcela
jasné, kdo tuto studii zadal, jak tato firma byla vybrána
a z čeho - pokud záloha byla zaplacena - z jakých
fondů byla zaplacena.
Dále prosákla informace, a to přímo
od pana ředitele Šubrta, kde se zmínil ve Zdravotnických
novinách č. 17, že spolupracoval s auditorskou
firmou JB Stanmor Consolting Group, a sice už v roce 1991
a počátkem roku 1992. Firma údajně
měla odhadnout, že toto zdravotnické zařízení
by mělo stát asi 50% t.zv. účetní
hodnoty, o které se zmiňoval pan premiér
ve své odpovědi.
Vážení přítomní byla bych
strašně ráda, kdyby všechny tyto sporné
věci už právě proto, že transformace
zdravotnictví musí být a musí být
ale zcela čistá, aby všechny tyto sporné
věci s konečnou platností objasnil Nejvyšší
kontrolní úřad a abychom si to zde naposledy
a s konečnou platností po zveřejnění
těchto závěrů vyříkali.
Proto vás znovu prosím v zájmu vzájemné
důvěry, abychom interpelaci postponovali a k tomuto
problému se vrátili. Samozřejmě usnesení
vlády a rozhodnutí vlády je nedotčené.
To opakuji dnes již potřetí. Předem
vám děkuji za pozornost a za podporu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
paní poslankyni Fischerové. Kdo se dál hlásí
do rozpravy? Pan poslanec Hofhanzl.
Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážený
pane předsedo, vážený pane ministře,
vážené dámy a pánové,
zdá se mi, že je ztrátou pudu sebezáchovy,
když mi ministr zdravotnictví řekne, že
nevidí žádné problémy v privatizaci
zdravotnictví. Já jsem 20 let ve zdravotnictví
pracoval. Moje žena je lékařka a řídí
v našem městě polikliniku.
Pokládám za velice nerozumné, jestliže
se snažím transformovat stát politicky, jestliže
se snažím transformovat celé hospodářství,
a přitom si zpochybňuji sféru zdravotnictví.
Nepokládám za možné, když mám
chudý stát, mám ve své většině
chudé občany, že mohou být bohatí
zdravotníci a že tak nákladově náročné
odvětví jako je zdravotnictví, že se
mohou nemocnice, lůžková oddělení
uživit jako soukromé podniky.
Nezlobte se na mne, já stojím nohama na zemi, a
prostě na to v této době nevěřím.
Když mi pan ministr zdravotnictví říká,
že žádné problémy při transformaci
zdravotnictví nejsou, protože vím, jaké
problémy má moje žena, říkám,
že nemluví pravdu. Bohužel.
Jsem názoru, že činíme-li zásadní
změny, činíme-li to v podstatě jako
historický pokus, nikdy to nemůžeme dělat
napoprvé dobře a dokonale. Takovýto proces
musíme mít snahu opravovat. Jestliže říkám,
že všechno jde v pořádku a dobře,
a přitom každý zdravotník, který
si nelže do kapsy, ví, že to tak není,
tak se mi zdá, že postrádáme pud sebezáchovy.
(Potlesk.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Hofhanzlovi. Pan ministr Rubáš se hlásí
o slovo.
Ministr zdravotnictví ČR Luděk Rubáš:
Vážené dámy, vážení
pánové, domnívám se, že by bylo
skutečně velmi, velmi nekritické, kdybych
prohlásil, že vše ve zdravotnictví probíhá
bez problémů.
Moje reakce se, pane poslanče, týkala otázky
dostupnosti a kvality zdravotní péče, která
tady byla paní poslankyní Fischerovou v souvislosti
s privatizací Nemocnice Na Homolce zpochybněna.
Nepochybně jde o velice rychlý, závažný
a bezprecedentní proces. Problematika transformace zdravotnictví
v této chvíli velmi, velmi zatěžuje
vlády všech evropských zemí. Všude
dochází k pocitům, že proces probíhá
nedokonale. Dochází k pocitům nespokojenosti,
zejména ze strany zdravotníků, ale také
často ze strany občanů, kteří
neradi opouštějí standardy, na které
byli v minulosti zvyklí.
Já prohlašuji, že proces transformace zdravotnictví
v České republice neohrozil dostupnost a kvalitu
zdravotní péče. Bylo by kontraproduktivní
tvrdit, že se nedotkl obrovského množství
lidí, že nevyvolal polemiky, problémy, že
nevyvolal pochybnosti, a to zejména ve skupině samotných
zdravotníků, jak o tom mluvíte vy.
Chtěl bych říci, že se přesto
domnívám, že tento proces má vláda
pod kontrolou, že je schopna se poučit z problémů,
ke kterým během procesu dochází, že
je na ně schopna velice dobře reagovat. Je samozřejmé,
že problémy, polemiky, diskuse, zpochybňování
budou zaznívat ještě mnoho, mnoho roků,
a já se domnívám, že se jich rezort
zdravotnictví, tak je tomu v jiných evropských
zemích, nezbaví prakticky nikdy.
Chci jenom říci, že se domnívám,
že proces se všemi problémy, které ho
provázejí, probíhá bezpečně
a že na jeho konci bude efektivněji, kvalitněji
a dostupně poskytovaná zdravotní péče.
Ještě malou poznámku k tomu. Říkáte,
že nemocnice nemohou dobře hospodařit tak,
aby mohly fungovat jako privátní. Domnívám
se, že nemocnice musí dobře hospodařit,
ať jsou privátní, státní nebo
obecní, že charakter vlastnictví v tomto smyslu
nehraje, vzhledem k daňovým poplatníkům,
významnou roli. Domnívám se jenom, že
ty nemocnice, kde má privátní faktor významnou
roli z hlediska majetkového, mají větší
tendenci k tomu poskytovat nejen zdravotní péči
ve struktuře, jak je přijímána a vítána
občany jako zlepšení úrovně,
ale že mají také snahu se svými hospodářskými,
ekonomickými problémy daleko plastičtěji
a odpovědněji se vyrovnávat. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministru Rubášovi. Kdo se dále hlásí
do rozpravy? Pan poslanec Wagner. Prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedající,
vážený pane premiére, vážená
vládo, vážené kolegyně a kolegové,
přihlásil jsem se s krátkou replikou na dvě
tvrzení pana ministra Rubáše. Domnívám
se, že nemohou zůstat nedotčena, že je
potřeba se vyslovit.
Pan ministr z tohoto místa krátce přede mnou
pravil něco o tom, že je v podstatě jedno z
hlediska fungování a z hlediska ekonomiky v koho
vlastnictví co bude. Nechci tady rozvíjet žádné
teorie, dovoluji si pouze velice nesouhlasit. To je na okraj,
ale ne tak málo na okraj problému, o němž
je zde řeč.
K problému samotnému. Pan ministr ve svém
předchozím vystoupení zde řekl, že
je řada privatizačních případů,
ve kterých se postupuje tak, že se privatizuje, aniž
se čeká na výsledek šetření,
které souběžně vede Nejvyšší
kontrolní úřad. Ano, je to v pořádku.
Ale byla jenom jedna jediná věc, kterou rozhodoval
orgán sněmovny se souhlasem této sněmovny.
Byla to privatizace nemocnice Na Homolce. Domníval jsem
se, že tato záležitost z hlediska privatizace
samé není tak úhelným kamenem privatizace,
aby nemohl být dokončen proces, který se
koná z vůle orgánu sněmovny a s vědomím
sněmovny. Považoval jsem z hlediska jakési
politické rovnováhy, jakéhosi smyslu pro
dobré vztahy mezi vládou a Parlamentem za rozumné,
aby tato záležitost počkala do té chvíle,
dokud nebude rozhodnuto ve věci, kterou otevřela
sněmovna. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Wagnerovi. Kdo se dále hlásí
do rozpravy? Jestliže nikdo, rozpravu uzavírám.
Budeme nejprve hlasovat o návrhu, který je nutno
posoudit jako návrh procedurální, a to je
návrh paní poslankyně Fischerové,
která navrhovala, prosím, sledujte mě, zda
jsem si správně zaznamenal, usnesení, že
Poslanecká sněmovna přerušuje až
do zveřejnění závěrů
NKÚ k privatizaci nemocnice Na Homolce projednávání
odpovědi Václava Klause na příslušnou
interpelaci. To byl zhruba smysl. Ano, děkuji.
Dámy a pánové, dovolím si vás
odhlásit vzhledem k pohybu ve sněmovně. Požádám
vás o registraci.
Chystám se dát hlasovat o procedurálním
návrhu paní poslankyně Fischerové,
tedy o přerušení projednávání
odpovědi na tuto interpelaci.
Kdo je pro přijetí tohoto procedurálního
návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
v hlasování č. 57. Kdo je proti? Kdo se zdržel
hlasování? Hlasování je ukončeno.
Návrh byl přijat.
Pro hlasovalo 60, 23 proti, 28 se zdrželo.
Předseda vlády Václav Klaus odpověděl
na interpelaci poslance Václava Grulicha ve věci
privatizace národního podniku Plzeňský
prazdroj - tisk 970. Odpověď se předkládá
jako tisk 970 I. Chci se zeptat pana poslance Grulicha, zda považuje
odpověď za uspokojivou. Pan poslanec se ujme slova.
Poslanec Václav Grulich: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, dámy a pánové, pan premiér
odpověděl 30. května 1994 na mou interpelaci
ohledně postupu při privatizaci podniku Plzeňský
prazdroj. Jeho odpověď bohužel, nemohu považovat
za dostačující. Je škoda, že se
aspoň v ní, když už ne na privatizačních
akcích neprojevila ona zvýšená pozornost,
kterou dle jeho slov vláda vzájemně spjaté
privatizaci Plzeňského prazdroje a Plzeňských
pivovarů věnovala.
Obávám se, že pan premiér nečetl
osobně ani mou interpelaci, ani odpověď, kterou
podepsal. Jinak si totiž nemohu vysvětlit jeho tvrzení,
že "při privatizaci s.p. Plzeňské
pivovary a n.p. Plzeňský prazdroj k žádnému
porušení platných předpisů nikdy
nedošlo". Hned v úvodu své interpelace
jsem upozornil na skutečnost, že tehdejší
ministr pro správu národního majetku a jeho
privatizaci ing. Tomáš Ježek, CSc., podepsal
pod stejnou značkou a se stejným datem dvě
odlišná rozhodnutí o schválení
privatizačního projektu s.p. Plzeňské
pivovary. Předpis, který by takové počínání
zakazoval patrně nebyl nikdy vydán. Panu premiérovi
by však mělo být známo, jak na podobné
počínání pohlíží
právo všech civilizovaných zemí. Skutečnost,
že odlišné rozdělení akcií
Plzeňských pivovarů v uvedených verzích
téhož rozhodnutí hrálo úlohu
při získání budovy pro Fond národního
majetku, neudržitelnost premiérova tvrzení
jen podtrhuje.
Ve své interpelaci jsem doložil i další
případy porušování právních
norem při vzájemně spjaté privatizaci
podniku Plzeňské pivovary a Plzeňský
prazdroj. Jde především o rozhodování
o jejich majetku, aniž by byl řádně
vymezen. Právě vzhledem k majetkoprávní
nevyjasněnosti odmítl okresní soud v Plzni
vymazat loni z rejstříku s.p. Plzeňské
pivovary, který tedy nadále de jure existuje, ačkoli
s jeho majetkem hospodaří mezitím založená
akciová společnost téhož jména.
Státní podnik přitom nemá od 1. 8.
1993 ředitele, jakoby bez ohledu na rozhodnutí soudu
skutečně zanikl.
Panu premiérovi zřejmě není známo,
že koncem května 1994, tedy těsně před
jeho odpovědí na mou interpelaci, byla obchodnímu
rejstříku okresního soudu v Plzni zaslána
další žádost o výmaz tzv. zbytkového
státního podniku Plzeňské pivovary.
V době sepsání premiérovy odpovědi
stále ještě nebyl a nemohl být proveden
výmaz s.p. Plzeňské pivovary z obchodního
rejstříku právě pro nedostatečnost
předložených dokumentů pro vymezení
majetku. To mimo jiné znamená, že vláda
svým usnesením č. 204 ze dne 13. 4. 1994
rozhodla vložit majetek Plzeňského prazdroje
do společnosti, jejíž majetek bude teprve nutno
vymezit právě odlišením od tohoto vloženého
majetku. Rád bych věřil tomu, že jde
o pouhé opomenutí, nemohu však přistoupit
na názor, že nedošlo k porušení platných
právních předpisů vložením
jednoho nevymezeného majetku do jiného, stejně
nevymezeného, a to navíc v době, kdy se jejich
vymezením zabývá soud.
O jaké sumy se tu jedná je patrné ze skutečnosti,
že a.s. Plzeňské pivovary převzala bez
ohledu na trvající právní existenci
stejnojmenného státního podniku dohody mezi
ním a n.p. Plzeňský prazdroj o pronájmu
veškerého majetku Prazdroje za 50 tisíc Kč
měsíčně, podepsanou k 1. 5. 1992,
a to způsobem, porušujícím zejména
zákon o státním podniku, zákon o účetnictví
a vyhlášku federálního ministerstva
financí č. 27/1992 Sb., která se nazývá
"Postup pro účetnictví při převodech
majetku na jiné osoby". Přitom dle žádosti
I. náměstka ministra zemědělství
ing. Karla Burdy o opravu chybného údaje o majetku
s.p. Plzeňské pivovary v obchodním rejstříku
je zůstatková hodnota státního podniku,
uvedená k 6. 8. 1993 ve výši 414 485 000 Kč,
což má být právě hodnota n.p.
Plzeňský prazdroj, kterou nicméně
usnesení vlády o privatizaci Prazdroje uvádí
ke 13. 4. 1994 ve výši 364 735 000 Kč. I kdybychom
připustili snížení hodnoty podniku během
osmi měsíců uplynulých mezi oběma
dokumenty, zůstává tu skutečnost,
že v privatizačním podniku s.p. Plzeňské
pivovary, dle něhož v rozporu se zákonem č.
92/1991 Sb., vláda rozhodla o privatizaci n.p. Plzeňský
prazdroj - je pouze hodnota parcel Prazdroje oceněna částkou
44 766 421 Kč a v předběžném
znaleckém posudku se hodnota nemovitostí prazdroje
oceňuje k 31. 12. 1992 na 1 080 224 000 Kč. Podobné
je to s hodnotou s.p. Plzeňské pivovary, kde privatizační
projekt udává částku 1 051 241 000
Kč, v citované žádosti náměstka
Burdy však se hovoří o 1 834 980 000 Kč.
Omlouvám se za možnou nepřehlednost tohoto
líčení. Nebylo možné se jí
vyhnout, neboť nepřehledný je sám vývoj,
ve kterém nikdy nedošlo k jasnému rozlišení
majetku s.p. Plzeňské pivovary od majetku n.p. Plzeňský
prazdroj, k řádnému ukončení
existence Plzeňských pivovarů jako státního
podniku a tím ani k zahájení jejich existence
jako privatizované akciové společnosti.
Stamilionové rozdíly ve vymezení majetku,
na které jsem upozornil, jsou zákonitým důsledkem
tohoto stavu, který se vláda svým usnesením
o vložení majetku n.p. Plzeňský prazdroj
bez splnění zákonných podmínek
pro takový vklad snaží legalizovat. Skutečnost,
že odlišné rozdělení akcií
a.s. Plzeňské pivovary ve dvojakém rozhodnutí
T. Ježka o schválení privatizačního
projektu, dle něhož vznikly, hrálo úlohu
při získání budovy pro Fond národního
majetku nutně vyvolává otázky pro
motivaci pro udržení celé této zmatečnosti.
K uvedeným rozporům odpovědi pana premiéra
se skutečností přistupují ještě
další okolnosti. Ohledně nepoměru mezi
počty držitelů práv várečných
a počty členů Spolku plzeňských
pivovarečníků mne odkázal na tento
spolek, ačkoli jde o problém, který může
vést v budoucnosti k ohrožování ekonomické
stability privatizovaných podniků soudními
žalobami a měl by tudíž být přímo
řešen v privatizačním projektu, pokud
by byl ovšem takový projekt dle požadavků
zákona č. 92/1991 Sb., vůbec vypracován.
Z odpovědi pana premiéra dále plyne, že
tzv. zlatá akcie je jakožto nástroj udržení
rodinného stříbra v českých
rukách zcela neúčinná, což vrhá
zajímavé světlo na jejich použití
nejen v případě Plzeňského
prazdroje, ale i jiných podniků. Ze všech těchto
důvodů, zejména však vzhledem k tomu,
že pan premiér svým podpisem kryje naivní
pokus anonymního úředníka odmítnout
nedoloženým tvrzením porušování
právních norem, k němuž při vzájemně
spjaté privatizaci n.p. Plzeňský prazdroj
a státního podniku Plzeňské pivovary
došlo a dochází, žádám sněmovnu,
aby odpověď premiéra pana Klause na mou interpelaci
nepřijala.
Kromě toho upozorňuji, že prezident NKÚ
Lubomír Voleník má dle vlastního prohlášení
v tisku shromážděnu řadu materiálů
k tomuto případu, které však prý
nemohl použít, neboť nedostal od poslanců
podnět k šetření. Žádám
proto sněmovnu, aby mé interpelace ve věci
privatizace státního podniku Plzeňské
pivovary a n.p. Plzeňský prazdroj i tohoto vyjádření
k odpovědi pana premiéra svým usnesením
takovýto podnět k šetření Nejvyššího
kontrolního úřadu dala. Proto tedy, kromě
návrhu usnesení, aby s odpovědí pana
premiéra na mou interpelaci sněmovna nesouhlasila,
navrhuji následující usnesení: Poslanecká
sněmovna Parlamentu ČR žádá prezidenta
Nejvyššího kontrolního úřadu
o provedení kontroly privatizace n.p. Plzeňský
prazdroj a státního podniku Plzeňské
pivovary, včetně provedených majetkových
převodů a žádá o předložení
výsledků této kontroly Poslanecké
sněmovně. Děkuji za pozornost.