Poslanec Pavel Šafařík: Protože
tato úprava zákona se týká Fondu národního
majetku, měl bych určité doplnění,
které vyplynulo ze všech okolností, týkajících
se kontroly hospodaření fondu, trochu rozšiřující
celý tento zákon.
Usnesením Poslanecké sněmovny č. 400
z 1. června 1994 byl schválen statut Fondu národního
majetku, obsahující ustanovení, jímž
se fondu ukládá povinnost poskytovat Nejvyššímu
kontrolnímu úřadu součinnost při
kontrole hospodaření s majetkem fondu podle čl.
9 odst. 3. V souvislosti s tím je třeba zajistit
i výslovnou právní úpravu působnosti
Nejvyššího kontrolního úřadu
k této kontrole. Protože podle čl. 97 odst.
3 Ústavy České republiky je působnost
tohoto orgánu možno upravovat pouze zákonem,
navrhuji v souvislosti s již navrženými novelizacemi
zákona č. 590/1990 Sb., o působnosti orgánů
České republiky ve věcech převodu
vlastnictví státu k některým věcem
na jiné právnické a fyzické osoby,
přijmout i příslušné doplnění
zákona č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším
kontrolním úřadu, tak, aby role NKÚ
při kontrole hospodaření s majetkem fondu
byla výraznější.
Doporučuji proto vložit nový čl. 2 tohoto
znění: Zákon č. 166/1993 Sb. o Nejvyšším
kontrolním úřadu, ve znění
zákona č. 331/1993 Sb., a zákona č.
117/1994 Sb. se doplňuje takto:
V § 3 se připojuje nový odst. 5, který
včetně odkazu 1 b) zní: 5. Hospodařením
se státním majetkem je pro účely tohoto
zákona i hospodaření s majetkem, který
přešel na Fond národního majetku podle
zvláštních předpisů. Odkaz 1
b) zní: § 11 odst. 2 zákona č. 92/1991
Sb., o podmínkách převodu majetku státu
na jiné osoby ve znění zákona č.
210/1993 Sb. § 5 zákona č. 171/1991 Sb. o působnosti
orgánů České republiky ve věcech
převodu majetku státu na jiné osoby a o Fondu
národního majetku České republiky
ve znění zákona č. 282/1992 Sb. a
zákona č. 210/1992 Sb.
Tento návrh byl konzultován s prezidentem NKÚ
a má jeho plný souhlas. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Šafaříkovi. O slovo se přihlásil
pan poslanec Tomáš Ježek s faktickou poznámkou.
Poslanec Tomáš Ježek: Pane předsedající,
návrh, který předložil pan kolega Šafařík,
je zcela namístě. Je to správné po
všech stránkách pouze s tím, že
nemá žádnou vazbu k tomu, co zde projednáváme,
neboť peníze z malé privatizace nejsou součástí
majetku Fondu národního majetku. Jsou majetkem státu,
ministerstva pro privatizaci, a Fond národního majetku
je pouze spravuje. Čili ano, ale ne v této souvislosti.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu Tomáši Ježkovi, prosím, aby se slova
ujal poslanec Václav Frank a připravil se poslanec
Tomáš Sojka.
Poslanec Václav Frank: Pane místopředsedo,
členové vlády, kolegyně a kolegové,
nemusel jsem čekat na to, až mi pan předseda
Budinský řekne, k čemu zákon slouží
a za jakým účelem je koncipován. Nicméně
souhlasím s tím, že by mohl za určitých
regulí být přínosem nejenom obcím,
ale samozřejmě i městům. Chci tím
říci asi tolik, že všichni dobře
víme, že navrhovaný zákon sleduje uvolnění
finančních prostředků na nápravu
škod vznikajících především
z lokálních nízkoemitujících
zdrojů.
V návrhu zákona jsme dostali k dispozici jednak
základní charakteristiky programu na ozdravění
ovzduší, a dostali jsme i pravidla pro uvolňování
prostředků ze Státního fondu životního
prostředí. K celkovému návrhu zákona
a k jeho záměrům mi dovolte jednu malou poznámku
a současně jeden pozměňovací
návrh.
Domnívám se, že je to jednoznačné
opatření a postup, z jehož realizace nelze
vyjmout ministerstvo životního prostředí
a v podstatě ani Státní fond životního
prostředí, kde se právě v tomto realizačním
záměru dává oběma institucím
plná vážnost. Jistě je dobře,
že i příslušné výbory parlamentu
budou v průběhu roku informovány o poskytování
prostředků, jak z Fondu národního
majetku České republiky, tak i ze strany Státního
fondu životního prostředí. Můžeme
se tomu pousmát, ale říkám to proto,
že ne vždy při řešení problematiky
životního prostředí tomu tak bylo a
je.
Jak jsem již řekl, jsem přesvědčen
svým způsobem, že tento zákon by měl
být obcím a městům ku prospěchu.
Vlastní podstata pozměňovacího návrhu,
který v této chvíli předkládám,
spočívá v této úpravě.
V § 15 odst. 2 se doplňuje nové písm.
j), které zní:
k převodu 6,1 mld. do Státního fondu životního
prostředí, které budou použity na základě
rozhodnutí vlády k financování akcí
na ozdravění ovzduší ve městech
a obcích, specifikovaných zvláštními
předpisy, s odkazem 1 - vyhláškami ministerstva
životního prostředí č. 41/1992
a 279/1993, a to zejména na nákup vhodných
plynových a elektrických spotřebičů
pro otop domácností, na výstavbu městských
a místních sítí plynu a přípojek
včetně výstavby primerních a sekunderních
sítí rozvodu elektrické energie a trafostanic,
na výstavbu vysokotlakých přípojek
ze sítě dálkovodů pro obce, na výstavbu
domovních plynových kotelen, dodatečné
tepelné izolace budov, kde se zavádí plyn
nebo elektrické topení, a přestavbu malých
a středních jednotek průmyslové energetiky
pro použití plynu, čili budování
kogeneračních jednotek apod.
Jako zdůvodnění tohoto návrhu se domnívám,
že navrhovaná změna by měla samozřejmě
mimo výše finanční částky
převáděné do Fondu životního
prostředí tímto zákonem alespoň
částečně obsahovat i zcela jasná
pravidla, na jaké stavby budou moci být tyto prostředky
použity. Ostatní postupy v podstatě stanoví
již zmíněná pravidla.
Dále pak můj návrh vychází
ze skutečnosti, že ne všechny obce lze připojit
k odběru plynu pro velkou vzdálenost odběrních
míst a je proto třeba, chceme-li záměr
do budoucna uskutečnit v co nejširším
rozsahu, umožnit obcím případný
přechod i na elektrické topení. Konečně
v záměru o elektrickém topení a elektrických
spotřebičích uvažujeme, ale také
víme, že ve velké většině
obcí se bez rekonstrukce rozvodů neobejdeme a postoj
energetických společností k této problematice
je všeobecně znám. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Frankovi, prosím, aby se slova ujal pan poslanec
Tomáš Sojka a připravila se paní poslankyně
Eva Nováková. Vás paní poslankyně
a páni poslanci prosím o klid.
Poslanec Tomáš Sojka: Pane předsedající,
pane předsedo, členové vlády, chtěl
bych úvodem říci, že podporujeme uvolnění
prostředků z malé privatizace pro řešení
životního prostředí. Domníváme
se, že likvidace nízkoemitujících zdrojů
může být skutečně výraznou
pomocí životnímu prostředí. Mé
výhrady nejsou směrovány ani tak k návrhu
samotnému, jako spíše k podmínkám
a účelu, ke kterým mají být
uvolněné prostředky využity.
Je třeba si uvědomit, že v tuto chvíli
máme rozhodnout o možnosti - řeknu - rozdání
1,2 - 2,4 mld. Kč prakticky nenávratně jednotlivým
subjektům. Domnívám se, že sněmovna
by měla znát jasná a jednoznačná
kritéria o jejich uvolňování.
Kriteria, která by zajistila rovný přístup
k těmto prostředkům pro všechny obce
a omezila na minimum subjektivní rozhodování
o jejich uvolnění.
Tyto pro mne důležité otázky nevyplývají
ani z navržené novely zákona 500/1990 Sb.,
ani z přiloženého národního programu
na ozdravění ovzduší.
Předložené podklady jsou až příliš
poplatné tomu, že vznikly na popud či přání
Ministerstva životního prostředí a Fondu
národního majetku a poslanců. Bez řádné
opory v jasné a cílevědomé ekologické
a energetické politice vlády a chybí také
podpora odpovídajícími cenovými nástroji.
Současné ceny totiž mírně ovlivňují
chování spotřebitelů, neboť neodrážejí
skutečné náklady, jejich pořízení,
a relace mezi cenami pevných paliv, plynu a elektrické
energie, není prostě v relaci a není znám
výhled, který by umožnil racionální
rozhodování investorů.
Dovolte mi pár otázek, které mě při
předložení podkladů napadají.
Rozpor mezi návrhem předkladatelů a stanoviskem
vlády o výši uvolnitelných prostředků
z malé privatizace mě vedou k otázce, kolik
prostředků doopravdy k dispozici na tomto účtu
je. Jaký postup rozhodování o uvolnění
prostředků a výši stanoveného
úroku bude zvolen a jak zajišťuje eliminaci subjektivního
přístupu k žadatelům? Kolik obcí
v oblastech mimo vyhrazené lokality má dnes přípravu
a rozestavěnost takovou, aby umožnila stejný
přístup k uvolňovaným prostředkům?
Kolik obcí v České republice v oblastech
mimo vybrané lokality bude schopno doložit roční
průměry emisí na svém území,
které jsou podpůrnými kritérii pro
uvolňování prostředků? Jak
se na přípravě národního programu
na ozdravění ovzduší podílelo
Ministerstvo průmyslu a obchodu jako garant energetické
politiky státu? Jak je možné, že navržený
program nepodporuje využití vyšší
kapacity již vybudovaného systému centrálního
zásobování teplem? Nestane se podpora elektrického
vytápění obecně, tedy ne především
akumulačního, zdrojem vyšší investiční
náročnosti na rozvoj dnes nedostatečně
dimenzované distribuční sítě
v obcích? Jak bude dořešena otázka majetkoprávních
vztahů k takto vybudovaným sítím?
Já v předložených materiálech
odpověď na tyto otázky zkrátka nenalézám.
Doporučuji proto sněmovně přijmout
v rámci projednávání tohoto bodu doprovodné
usnesení, které by na tuto situaci reagovalo. Postupovali
jsme tak při tomto jednání už několikrát.
Žádal bych, aby po přijetí usnesení,
byl automaticky zařazen tento bod na program jednání.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Tomáši Sojkovi. Společný
zpravodaj určitě zaznamenal návrh pana poslance
Sojky na rozšíření programu této
schůze. Až přijde čas, dáme o
tom rozhodnout sněmovně.
Nyní prosím paní poslankyni Evu Novákovou,
aby se ujala slova. Připraví se pan poslanec Libor
Novák starší.
Poslankyně Eva Nováková: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
členové vlády, kolegyně, kolegové,
věřím, že uvolněná částka
6,1 mld bude skutečně použita tak, jak je v
důvodové zprávě uvedeno a že
důsledek bude skutečně podstatné zlepšení
kvality ovzduší.
Bylo by jistě zbytečné zdůrazňovat,
jak právě znečištěné ovzduší
negativně ovlivňuje zdravotní stav obyvatel,
zejména dětí, a proto budu tuto novelu podporovat.
Mám však dotaz na předkladatele. Předpokládáte,
že v budoucnosti bude možné postupovat obdobným
způsobem v jiných, a dovedeme si jistě představit,
stejně opodstatněných a naléhavých
potřebách, tedy obdobná novelizace? Mám
konkrétně na mysli obrovský dluh k našemu
kulturnímu dědictví, potřebu finančních
prostředků na chátrající, zdevastované
památky, kdy neřešení a čekání
působí stejně nezvratně jako špatné
ovzduší na dýchací cesty.
Obdobný problém vidím dále v potřebě
finančních prostředků na výstavbu
a rekonstrukci základních škol. Každý,
kdo se jenom trochu tímto problémem zabývá,
ví, že obce, které v současné
době mají řešit tyto problémy
ze svých prostředků, prostě toho nejsou
schopny. Na Ministerstvu financí leží stovky
žádostí o dotaci na tyto prostředky.
Předpokládám, že předkladatelé
a navrhovatelé tohoto zákona uvažovali o tom,
že v budoucnosti bude pravděpodobně moci být
položena legitimní otázka, že tedy i jiné,
stejně naléhavé potřeby, by bylo možno
takto řešit. Ptám se tedy na toto.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Novákové. Pan poslanec Tomáš
Ježek odpoví bezprostředně. Věřím,
že pan poslanec Libor Novák chvíli posečká.
Poslanec Tomáš Ježek: Zároveň
odpovím částečně, pane předsedající,
panu kolegovi Sojkovi, který položil tuto otázku.
Opakuji, že odpověď je obsažena ve sněmovním
tisku, který se zabývá roční
závěrkou Fondu národního majetku ke
konci minulého roku. Je tam 32,1 mld na účtu.
Z toho je 20 mld blokováno ještě asi 4 roky,
aby se úroky použily na podporu privatizace zdravotnictví.
5 mld se počítá, že budou ještě
použity na náhrady, podle zákona 403. Tento
odhad je, zdá se mi, dosti generozní, protože
až dosud se vyčerpalo pouze 0,7, tj. za tři
roky, a kdybychom extrapolovali toto tempo, tak to těch
5 mld sotva dosáhne. Asi 5 mld je třeba ještě
počítat jako rezervu na likvidace podniků,
které zanikly v důsledku malé privatizace.
Takže zkrátka prostředky tam ještě
budou a bude na Parlamentu, jak o nich rozhodne a jak budou připraveny
nějaké základní nebo velké
projekty anebo zdůvodněné návrhy na
jejich použití.
Tedy odpovídám paní kolegyni Novákové,
že ano. Bude však záležet na tom, jak kvalitní
budou cíle a jak Parlament samozřejmě uzná
naléhavost potřeb.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji.
Prosím pana poslance Libora Nováka. Zároveň
vyzývám pana poslance Effenbergera, aby se připravil
na své vystoupení.
Poslanec Libor Novák (1958): Pane předsedající,
dovoluji si tvrdit, že tak poměrně jednoduchá
věc, která je zde teď projednávána,
si nezaslouží až tolik diskusních příspěvků.
Nicméně, já jsem jeden z těch, který
tento přednese.
Navrhuji, aby byl vypuštěn celý text společné
zprávy, tisk 1062. Musím říci, že
věcně souhlasím s kolegou Tomášem
Ježkem a s kolegou Budinským v tom smyslu, co řekli
ve svém vystoupení.
Z legislativně technických důvodů
navrhuji, aby tisk 915 byl doplněn v tomto smyslu. Před
text, který je v něm uveden, tzn., který
začíná (kromě názvu návrhu)
"do § 15 atd.", aby tento text byl uveden slovy
"článek I".
Pokud bude přijato znění v tom smyslu, že
6.1 mld. Kč do Státního fondu životního
prostředí - cituji zde z návrhu zákona
- které budou použity na financování
akcí pro ozdravění ovzduší, navrhuji
doplnit před číslovku 6.1 mld. Kč
slovo "až".
Můj druhý návrh spočívá
v tom, že navrhuji doplnit článek II ve znění
tisku 915, zejména v tom případě,
že bude přijat můj návrh na vypuštění
celého textu společné zprávy tisku
1062, který by zněl takto:
"tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. srpna 1994". Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Liboru Novákovi a prosím, aby se ujal
slova pan poslanec Effenberger.
Poslanec Josef Effenberger: Dámy a pánové,
nechci zneužívat skutečnosti, že jsem
v diskusi patrně jeden z posledních a že jsem
mohl vyslechnout, co bylo řečeno přede mnou
a zaujmout k tomu kritické stanovisko. Dovolím si
tak přesto učinit, protože se domnívám,
že jaksi houstne zde atmosféra některých
základních nedorozumění. Tato nedorozumění
se vesměs týkají práce způsobu
přidělování prostředků
z Fondu životního prostředí.
Za prvé - je nutno konstatovat, že tato akce, navržená
skupinou poslanců v čele s panem poslancem Ježkem,
již probíhá, tzn. náprava ovzduší
popsaným způsobem je již financována
a mnohé akce již byly uskutečněny a
některé na své uskutečnění
čekají v různém stadiu projektové
připravenosti. Tzn., že případné
uvolnění této navržené sumy je
výraznou injekcí již uskutečňované
myšlenky. Není to tedy ničím novým
a podotýkám to proto, že z příspěvků
některých předřečníků
toto nedorozumění zaznívá, jako kdybychom
byli postaveni před řešení zcela nového
problému. Prakticky to znamená, že zmíněný
fond má nástroje k řešení tohoto
problému a má je již prakticky odzkoušené.
Není proto důvod, proč hledat jiný
způsob jak tyto peníze použít než
je prostě posoudit jakožto kvantitativní vylepšení
celé záležitosti.
Navíc bych chtěl připomenout, že práce
Fondu je automaticky podrobena jak kontrole vlády, protože
jeho hlavou je ministr životního prostředí,
tak i Parlamentu a samozřejmě, protože se jedná
o dispozice s finančními prostředky, tak
také i Nejvyššímu kontrolnímu úřadu.
Z toho důvodu si dovolím podotknout, že veškeré
inovace shrnuté v předchozích pozměňovacích
návrzích jsou k horšímu a původně
jednoduchý text návrhu zákona zatemňují
a vedou ne-li k potlačení této idee uvolnění
6 mld. tedy alespoň k jejímu zmatnění.
Chtěl bych demonstrovat na dvou příkladech
a podám jeden pozměňovací návrh.
Slovíčko "až", které zde bylo
navrženo může mít naprosto devastující
účinek na smysl a provedení tohoto zákona.
V praxi to znamená, že místo 6 mld. tady máme
v praxi něco mezi nulou až 6 mld. I když hospodářský
výbor nebo někteří jeho členové
chtěli snad docílit zpružnění
použitím této částky, ve skutečnosti
přijetí tohoto návrhu, by mohlo znamenat
nic menšího než katastrofu. Co se týče
textu zprávy, zde je opět jedna inovace na kterou
bych chtěl upřít pozornost, tzn., z navrženého
textu "6.1 mld. Kč, které budou použity
- nyní je vsunuto "na základě rozhodnutí
vlády"". Zde se jedná o věcný
nesmysl. Jestliže mají být tyto prostředky
přiděleny do fondu, tak nemohou dále podléhat
rozdělování vlády. To je logicky rozporné.
Proto jsem se úvodem zmínil o práci Fondu
alespoň v hrubých rysech. Tato formulace je výrazem
neznalosti nebo nedůvěry činnosti této
instituce a je to nedůvěra zbytečná.
V praxi by totiž toto zákonné ustanovení
znamenalo pravděpodobně nekonečné
drobné spory o tom, co tedy projde, co Fond vyprodukuje
jako své rozhodnutí a co mu potom vláda posvětí.
Protože v jiných situacích Fond pracuje samostatně
a podléhá ovšem i zmíněné
možné kontrole, není důvodu, proč
by tomu mělo být v této situaci jinak. Proto
navrhuji - a to je onen pozměňovací návrh
- aby tato vsuvka "na základě rozhodnutí
vlády" byla opět vyškrtnuta a text zůstal
tak, jak byl původně navržen v poslanecké
předloze.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Effenbergerovi. Jako poslední z písemně
přihlášených bude hovořit pan
poslanec Čestmír Hofhanzl.
Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážený
pane předsedo, vážený pane ministře,
vážené dámy a pánové,
dříve než promluvím k tématu,
musím oznámit konflikt zájmů, či
jistou zainteresovanost. Jsem předsedou kontrolní
rady Státního fondu životního prostředí
a v minulém volebním období jsem pracoval
ve výboru životního prostředí
České národní rady.
Byl jsem u počátku Státního fondu
životního prostředí a chci říci
něco o jeho vzniku a fungování. Věřím,
že není třeba sněmovně líčit
ohromný dluh, který minulý režim zanechal
naší zemi v podobě poškození a
znečištění životního prostředí.
Ideologická zpupnost pána tvorstva a vládce
přírody, který nebyl schopen si uvědomit,
že je jen malou částečkou všehomíra
a v konečných fázích minulého
režimu pak i demoralizované "po nás potopa"
způsobilo, že naše města nemají
čističky odpadních vod a komíny topenišť
chrlí do ovzduší tisíce tun oxidu síry,
dusíku a další škodliviny. Lidé,
kteří přišli s myšlenkou Fondu
si včas uvědomili velikost dluhu, který máme
v nevybudovaných čističkách, nevhodných
topných médiích znečišťujících
ovzduší a v zastaralých technologiích.
Uvědomili si též, že po uvolnění
ideologických brzd při nenasycenosti společnosti,
podnikavosti a spotřebou a současné necitlivosti
k životnímu prostředí hrozí,
že po delší dobu zdroje, které stát
získá, se investují neúměrně
jen do produkce a spotřeby. Dojde k dalšímu
znečištění a poškození vod,
ovzduší a půdy.
Státní fond životního prostředí
byl založen a schválen Českou národní
radou zákonem č. 388/1991 Sb., a vstoupil v platnost
na konci roku 1991.
Zdrojem fondu jsou úplaty, které platí znečišťovatelé
za vypouštění odpadů do vodních
toků, ovzduší, produkty tuhých odpadů
a zábory zemědělské půdy. Objem
prostředků, které fond ročně
z těchto úplat získává, se
pohybuje kolem tří miliard Kč. Filozofie
rozdělování těchto prostředků
je taková, že prostředky získané
z úplat za znečištění ovzduší
jsou investovány zpět do nápravy ovzduší
a podobně prostředky získané za znečištění
vody se vracejí do stavby kanalizací a čističek
odpadních vod. Stejné platí u prostředků
získaných z úplat za produkci a ukládání
tuhých odpadů a zábory půd.
Způsob a forma poskytování prostředků
z fondu se od jeho počátku v roce 1991 vyvíjela.
Zprvu se větší část poskytovala
v podobě nenávratné dotace a část
jako nízkoúročná nebo bezúročná
půjčka. Pomoc se poskytovala těm, kteří
prokázali iniciativu a dokázali část
nákladů uhradit z vlastních prostředků.
Již od roku 1992 se zvyšuje objem půjček
na úkor přímé dotace. V současné
době je maximální výše dotace
40 procent, půjčky 40 procent a nejméně
20 procent musí investor zajistit z vlastních prostředků.
Postupně se propracoval též soubor ukazatelů,
které musí uchazeč o podporu fondu splňovat,
aby jeho záležitost byla přijata a mohla být
poskytnuta podpora. Mezi tyto ukazatele patří prokazatelný
přínos realizace podpory a stavby na snížení
znečištění. Stejně tak i významná
finanční spoluúčast investora a schopnost
ručit svým majetkem a splácet půjčky.
Obzvláště v posledním roce se pečlivě
sleduje finanční efektivita vynaložených
prostředků. Vzhledem k obrovitosti dluhu, který
nám v této oblasti zůstal z minulých
čtyřiceti let, je objem prostředků
fondu malý. Proto máme snahu vynakládat tyto
prostředky na akce malé a střední
velikosti o objemu finančních prostředků
od několika set tisíc po několik desítek
miliónů. Několik větších
akcí, které přesáhly sto miliónů
korun, bylo příliš velkým zásahem
do zdrojů fondu a není možno tak rozsáhlé
akce z fondu podporovat a financovat.
V pravidlech rozdělování prostředků
platí, že nejméně 70 procent prostředků
získaných z úplat se musí vrátit
do regionu, v němž byly vybrány. Jistá
preference je dávána regionům zvláště
postiženým, kde mohou přesáhnout i sto
procent.
V nedávné době ustavil státní
fond své kanceláře v několika regionech
a spolupracuje s okresními úřady, které
dávají svá vyjádření
a preference k akcím ve svém oboru. Myslím,
že mohu po pravdě říci, že státní
fond životního prostředí se stal za
necelé tři roky své existence hlavním
zdrojem prostředků, ze kterých jsou v našich
obcích a menších městech realizovány
stavby čističek odpadních vod, plynofikují
se čtvrti měst a obce, které by neměly
v současné době z vlastních prostředků
na takovéto stavby ještě velmi dlouho naději.
Stejné platí pro výstavbu skládek
tuhého odpadu či asanaci starých nezajištěných
skládek.
Metodika poskytování podpor a prostředků
fondu, jak jsem již řekl, se vyvíjela a propracovávala.
V současné době je státní fond
životního prostředí fungující
institucí, umožňující a zprostředkující
investice do ekologických staveb a činností.
Podporu a navýšení prostředků
fondu životního prostředí považuji
za potřebnou a rozumnou. Předvídavý
a zkušený hospodář nejdříve
postaví stodolu a stáj. Ke stáji vykope jímku
a založí hnojiště. Ctihodné shromáždění
mi promine. Tím si zajistí základy svého
dobrého budoucího hospodaření. Teprve
když stojí pevně na nohou, staví rodinné
sídlo a kupuje kočár. Já se obávám,
že mnozí dnešní podnikatelé, a
řekl bych, že i někteří z nás,
neznajíce ještě hodnoty peněz a práce,
nekladou pomalu a důkladně základy své
a naší budoucí prosperity. Staví stodolu
a i stáj, ale místo jímky a hnojiště
kupují Mercedes a uprostřed toho všeho budují
sídlo s bazénem. Byl bych rád, abychom napodobovali
toho prvého a budovali náš stát třeba
pomaleji ale důkladně a čistě.
Podporuji původní návrh, tak jak byl předložen
panem poslancem Ježkem a ostatními. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Hofhanzlovi. Před chvílí jsem
viděl ruku pana ministra Františka Bendy, takže
mu uděluji slovo, a potom se připraví pan
poslanec Petr Kavan.
Ministr životního prostředí ČR
František Benda: Pane předsedající,
pane předsedo, dámy a pánové, je opravdu
asi těžko představitelné, že by
k takovémuto návrhu zákona neřekl
pár slov ministr životního prostředí,
přestože se nejedná o vládní
návrh. Ušetřím vás zdůvodňování
a argumentace, která podporuje tento návrh co do
jeho významu, protože tady v podstatě bylo
téměř všechno řečeno.
Doplním pouze některá stanoviska a chtěl
bych vás o některých aspektech celého
programu ještě i ujistit.
Za prvé připomínám a potvrzuji to,
co zde řekl pan poslance Effenberger. Program tohoto typu
v podstatě už probíhá. Jen pro představu
o objemu finančních prostředků mohu
říci, že od roku 1992 do roku 1993 se na fond
životního prostředí sešly požadavky
na plošnou plynofikaci, případně elektrifikaci
obcí za přibližně 7,5 mld. Kč,
přičemž mohly být uspokojeny požadavky
ve výši asi 1 mld. Kč. To je k takové
představě o tom, v jakých objemech se pohybuje
fond dosud.
Byly zde ve vystoupení myslím pana poslance Sojky
naneseny některé otázky, z nichž jedna
se týkala toho, do jaké míry máme
představu o imisní situaci, myslím imisní
situaci státu, a tedy i o potřebnosti tohoto programu
z hlediska místního. Malé a drobné
zdroje emisí máme co do jejich účinku
emisního poměrně dobře zmapovány.
Kromě toho existuje zde velmi účinný
imisní monitoring, který nám umožňuje
vlastně ověřovat předpoklady a když
vycházíme z těchto hodnot a stanovili bychom
si orientačně dosažení 50procentního
zlepšení, 50procentního snížení
imisí z těchto dvou kategorií zdrojů,
že bychom předpokládali, že by se jednalo
o 50procentní podporu, respektive přestavbu jednotlivých
zdrojů a že bychom z fondu životního prostředí
nebo z jiných zdrojů poskytovali 50procentní
podporu, čili 3 krát 50, vychází nám
částka 45 mld. korun. To je zase pro určitou
ilustraci toho, jak vypadá asi stav a potřebnost,
co se týče potřeb nápravy v této
oblasti.
K materiálu, který jste obdrželi, bych chtěl
dodat ještě toto: Přiložený národní
program, který máte, je v podstatě předběžným
návrhem. Vychází ze stávající
praxe, z toho, jakým způsobem posuzuje Fond životního
prostředí požadavky a jakým způsobem
tyto programy realizuje. Tím myslím programy v podstatě
menšího rozsahu. Já předpokládám,
že pokud by předložený návrh byl
schválen, že ve spolupráci s hospodářským
výborem, výborem rozpočtovým a výborem
pro životní prostředí, bychom tento
program dopracovali a zapracovali do něj i některé
z připomínek, které už zde dnes zazněly,
v té konečné podobě by mohl být
na nejbližším zasedání sněmovně
předložen. Tolik k programu.
S tím souvisí i otázka - a dneska zde byla
několikrát zmiňována - působnosti
Státního fondu životního prostředí.
Ve zprávě, kterou máte k dispozici, je to
také uvedeno, a já potvrzuji, že předpokládá
- takto jsme uvažovali společně s předkladateli
- že by pro realizaci tohoto programu byla stávající
rada fondu rozšířena, v návrhu je o
dva zástupce z každého z těch jmenovaných
výborů. A že by tento program byl tedy pod
určitou rozšířenou kontrolou parlamentu
realizovanou prostřednictvím této rady.
Jinak ještě k některým otázkám
bych chtěl říci, že předpokládáme
v realizaci spolupráci s Ministerstvem průmyslu
a dalšími možnými subjekty. Děkuji
vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministrovi Františku Bendovi za jeho vystoupení
a prosím, aby se slova ujal pan poslanec Petr Kavan. Dále
se do rozpravy přihlásili poslanci Anton Zima, Šoler
Jiří a Holub Josef.
Poslanec Petr Kavan: Pane předsedající,
dámy a pánové, jen velmi krátce. Životní
prostředí je oblast, která snad utrpěla
nejvíc za posledních 40 let. Žádné
peníze nebudou dost velké na to, abychom ty ztráty,
které v životním prostředí nastaly,
rychle nahradili. Bylo zde k tomu řečeno již
mnoho. Za Moravskou národní stranu, za její
poslance zde přítomné chci říci,
že podporujeme názor pana předkladatele, poslance
Občanské demokratické aliance Ježka,
že je nutno zůstat u původního znění
tisku 915. Stejně tak podporujeme pozměňující
návrh pana poslance Effenbergera, který pokud jsem
to dobře sledoval navrhuje vypuštění
ve společné zprávě v § 15 písm.
j) slov "na základě rozhodnutí vlády".
Chci říci tolik, že tato čtyři
slova jsou více méně nadbytečná,
poněvadž ve Fondu životního prostředí
má rozhodující slovo ministr životního
prostředí, který je členem vlády
a je tedy vázán rozhodnutím vlády
a jejím kolektivním stanoviskem.
K tomu, co zde řekl pan ministr životního prostředí
ing. Benda ve věci pravidel pro uvolňování
prostředků, předpokládám, že
my zlepšujeme životní prostředí
pro lidi, ne pro některé organizace, a tudíž
mám za to, že do příštího
pléna předloží Ministerstvo životního
prostředí upřesněná pravidla
v tom duchu, jak zde bylo řečeno, s tím,
že jedním z rozhodujících kritérií
při této částce 6,1 miliardy Kč
by mělo být rozvrstvení, rozpočtení
na hlavu v jednotlivých okresech. A potom by měly
následovat technické ukazatele. Pokud budeme rozšiřovat
program o následující usnesení v této
věci, jak řekl pan předřečník
Sojka, chtěl bych, aby se tam tato textace dostala. Toť
vše.