Poslanec Svatomír Recman: Pane předsedo,
pane místopředsedo vlády, vážená
sněmovno, po více než 3 měsících
od skončení 1. čtvrtletí nám
vláda v tisku 1014 předložila zprávu
o plnění státního rozpočtu
ČR za 1. čtvrtletí 1994. Vyslechli jsme i
expozé místopředsedy vlády a ministra
financí pana ing. Kočárníka. Já
bych se chtěl s laskavým svolením sněmovny
podělit s vámi o některé názory
na problematiku státního rozpočtu a plnění
1. čtvrtletí, které ve svých závěrech
jsou poněkud jiné, než jak je nám předloženo
vládou.
Přitom bych chtěl upozornit na to, že vycházím
ze stejných prvotních informací, které
měl zpracovatel této zprávy, to znamená
Ministerstvo financí, i předkladatel, to znamená
vláda ČR.
Podle vlády hospodaření státního
rozpočtu v prvních měsících
letošního roku se vyvíjí uspokojivě.
Poznamenává však, že rozpočtový
přebytek ke konci března letošního roku
byl 4,9 miliardy Kč, ke konci dubna 4,2 miliardy a ke konci
května dokonce 9,7 miliardy. Chtěl bych poznamenat,
že v roce 1993 to bylo ke konci března 10,4 miliardy
Kč. Přesto rozpočtový přebytek
z roku 1993 byl větší jenom o něco než
1 miliarda Kč. Myslím si, že tyto výsledky
nelze přeceňovat především s
ohledem na nižší dynamiku rozpočtových
příjmů.
Příjmy za 1. čtvrtletí tvoří
23,4% ročního úkolu, výdaje pouze
22,1%. Je zde rovněž vliv clearingového zúčtování
mezi Českou republikou a Slovenskem, jak zde bylo uvedeno.
Bez aktiva těchto clearingových plateb by byl přebytek
pouze 2,7 miliardy Kč za 1. čtvrtletí.
Uvedený přístup je charakteristický
pro tvorbu i realizaci státního rozpočtu.
Vláda dosahuje vyrovnanosti omezováním výdajů
a příjmy jsou v krajním případě
doplňovány z Fondu národního majetku.
Za 1. čtvrtletí se z roční alikvóty
25% plní u daně z přidané hodnoty
pouze 17%, u spotřební daně pouze 20,7%.
Reálně, to znamená s přihlédnutím
k inflaci, je to asi 90% uvedené skutečnosti ve
srovnání se stejným obdobím minulého
roku.
Jak je to s pokračováním růstových
tendencí české ekonomiky v 1. čtvrtletí,
tak jak o tom vláda ve zprávě hovoří?
Nedávno premiér označil průlomová
čísla o vývoji domácího produktu
v 1. čtvrtletí ve výši 3,5%. Místopředseda
vlády to potvrdil. Ve zprávě se hovoří
o 0,5 až 2% růstu. I když je uvedený růst
hrubého domácího produktu značný,
musíme si uvědomit, že je to růst ke
čtvrtletí s nejnižší úrovní
hrubého domácího produktu ve srovnatelných
cenách za celé období transformace, to znamená
od roku 1989.
V 1. čtvrtletí 1993 byl hrubý domácí
produkt na úrovni 93,2 miliardy Kč, v 1. čtvrtletí
1994 pak 96,5 miliardy Kč. Průměrný
čtvrtletní hrubý domácí produkt
v roce 1993 byl 100,6 miliardy Kč. Je tedy objem 1. čtvrtletí
1994 o 4% nižší než objem průměrného
čtvrtletí v roce 1993. Proto až vývoj
v dalších čtvrtletích, upřesnění
některých i náhodných výkyvů
může ukázat vývojové tendence
české ekonomiky i jejich vliv na plnění
státního rozpočtu.
Vývoj výrobní sféry vykazuje doposud
tendenci dalšího mírného poklesu nebo
přinejmenším stagnaci. Je uvedeno, že
průmyslová výroba celkem poklesla za 1. čtvrtletí
o 0,7%, v dubnu o dalších 1,2%. Přitom průmysl
se podílí na tvorbě hrubého domácího
produktu 42,3%. Za organizace s více než 25 pracovníky
je pokles za 4 měsíce 3%. Zde jsou údaje
statisticky a výkazově sledované, a proto
jsou přesnější. U malých organizaci
je to odhad, statistika ukazuje růst za 4 měsíce
o 11,4%.
Ve stavebnictví po extrémně nízké
úrovni roku 1993 byl v 1. čtvrtletí roku
1994 růst o 6,5%. Podíl stavebnictví na hrubém
domácím produktu byl pouze 4,1%. Značně
poklesla živočišná výroba, z nízké
úrovně mírně poklesla i doprava. Celý
růst je tedy zaznamenán v oblastech tržních
i netržních služeb, které tvoří
32,7% HDP. Jde především o služby v bankovnictví,
pojišťovnictví, o reklamní agentury, prodej
nemovitostí a podobně. Znamená to, že
ekonomický růst, tak jak je za 1. čtvrtletí
prezentován, není výsledkem reálného
růstu ve výrobní sféře, která
nakonec je rozhodující, nýbrž růstem
odvětví, kde dnes převládá
spekulace, snaha o rychlé zbohatnutí. Banky mají
vysoké úroky na úvěry, které
pro podnikatele, jak se obecně přiznává,
nejsou k přežití. Naopak úroky na vklady
drobných střádalů nekryjí zdaleka
ani inflaci. Banky a bankovní instituce podle současných
zákonů mají možnost odvádět
i neúměrně nízké daně.
Jako příklad je možno uvést Českou
státní spořitelnu. V roce 1993 zisk z bankovní
činnosti dosáhl úrovně 16 miliard
Kč, v roce 1992 to bylo 13 miliard Kč. Avšak
daň z příjmů poklesla ze 4,6 miliardy
v roce 1992 na polovinu, to znamená na 2,3 miliardy Kč
v roce 1993. Je to hlavně v důsledku obrovského
růstu opravných položek, které se zahrnují
do nákladů. Ty vzrostly z 1,7 miliardy Kč
v roce 1992 na úroveň 7,6 miliardy Kč v roce
1993. Zda je to oprávněné, na to musí
odpovědět příslušné kontrolní
orgány.
V této souvislosti bych chtěl uvést, že
nejhorší na současné situaci je, že
nejsou dostatečně vytvářeny předpoklady
pro obnovu ekonomického růstu. Údaje za investiční
výstavbu za poslední léta ukazují,
že ve všech výrobních odvětvích,
s výjimkou energetiky, dochází k dekapitalizaci,
to znamená k žití z podstaty základních
výrobních prostředků, a to podle odhadu
expertů ve výši 30 až 40 miliard Kč
ročně. Markantní je to zejména v bytové
výstavbě, kde končí prakticky výstavba
nájemných bytů.
Vláda ani banky rovněž dostatečně
nepodporují oživení podniků, zejména
drobných a malých podnikatelů. Vytváří
se iluze o bouřlivém rozvoji malého podnikání.
Roste však pouze jejich zadluženost a platební
neschopnost. V tomto roce prudce klesá i počet soukromých
podnikatelů. Od počátku roku klesl jejich
počet podle údajů ČSÚ - k 20.
5. 1994 - asi o 281 tisíc, na 763 tisíc.
Dámy a pánové, předložená
zpráva vlády podle mého názoru objektivně
neanalyzuje skutečný stav ekonomiky i hospodaření
státního rozpočtu, zejména z toho
hlediska, jaké se vytvářejí předpoklady
pro reálné oživení ekonomiky. Chtěl
bych proto požádat vládu nebo pana premiéra,
aby po dvou letech od doby, kdy přednesl své programové
prohlášení zde ve sněmovně, zpracovala
podrobnou analýzu stavu a vývoje ekonomiky za dva
roky, popřípadě od roku 1989, i z hlediska
předpokladů pro nejbližší období
a předložila tuto analýzu Poslanecké
sněmovně do konce září t.r.
To znamená na zpracování jsou v podstatě
3 měsíce. Chtěl bych požádat,
aby tato žádost o zpracování této
analýzy a její předložení Poslanecké
sněmovně byla brána jako podnět ve
smyslu § 91, odst. 1 zákona č. 35 z roku 1989
Sb. o jednacím řádu Poslanecké sněmovny
ve znění pozdějších předpisů.
Děkuji.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Recmanovi a nyní žádám
pana poslance Vorlíčka, aby se ujal slova. Konstatuji,
že jeho přihláška je poslední písemná,
kterou jsem do této rozpravy obdržel.
Poslanec Zdeněk Vorlíček: Vážený
pane předsedající, vážení
členové vlády, dámy a pánové,
ve zprávě vlády o plnění státního
rozpočtu ČR za I. čtvrtletí 1994 mne
zaujaly zejména pasáže hodnotící
situaci průmyslu České republiky a jeho výkony
v exportu. Mohu říci, že jsem svou profesí
spjat s českým strojírenským průmyslem
už téměř 30 let a jeho současný
stav mě není lhostejný. Stav české
ekonomiky se stavem průmyslu úzce souvisí
a promítá se to do situace státního
rozpočtu.
Přečtu-li si ve zprávě, že vláda
interpretuje statistická čísla, popisující
ekonomickou situaci jako důkaz uspokojivého vývoje,
mám pocit, že jsem účastníkem
absurdního dramatu. Když téměř
po 5 letech od roku 1989 je tento stát a jeho občané
ještě chudší než byli, protože
jsme v České republice jen na 80% hrubého
domácího produktu a reálné mzdy v
průmyslu jsou vlivem zdražování a inflace
jen asi na 72% úrovně roku 1989, tak nemohu přijmout
tvrzení vlády, že celkový ekonomický
vývoj je uspokojivý.
Vládu neznepokojuje další pokles průmyslové
produkce o 0,7%; mne ano. Jsem totiž přesvědčen,
že k prosperitě se Česká republika může
dostat jen rozvojem, ne vleklým úpadkem výroby,
protože v průmyslu je konec konců základ
tvorby všech materiálních hodnot ve společnosti.
Rozvoj terciální sféry je nutný, ale
rozvoj průmyslu substituovat nemůže, protože
nové materiální hodnoty nelze převážně
vyhandlovat, vyspekulovat nebo vysoudit. Nikdy jsem nepatřil
k těm, kteří věští brzký
totální hospodářský krach české
ekonomiky a na tuto kartu sázejí i v politice. Na
druhé straně odmítám profesionální
optimisty, kteří se snaží vsugerovat
občanům, že rychle spějeme ke světlým
zítřků a stáváme se "hospodářským
tygrem" střední Evropy, aniž pro to mají
odpovídající důkazy. Tato zpráva
svým vyzněním neodpovědný optimismus
posiluje.
I odborníci z londýnské firmy J. P. Morgan,
kteří jinak vidí budoucnost české
ekonomiky dosti optimisticky, upozorňují při
svém hodnocení České republiky na
neustálý pokles průmyslové výroby
u nás, varují před zdráháním
urychlit strukturální přestavbu a modernizaci
průmyslu, kritizují nevalnou, nezlepšující
se produktivitu našeho průmyslu, jehož výpadek
je jen zčásti vyvažován růstem
služeb.
Nechápu, jak může někdo šířit
optimismus za situace, kdy náš dnešní,
proti minulosti pokleslý hrubý domácí
produkt je okolo 3 000 dolarů a je asi 5 x nižší,
než průměr v Evropském společenství,
za situace, kdy jsme dnes jen na 30% úrovně chudého
jižního křídla Evropské unie,
t.j. Španělska, Portugalska a Řecka.
Použiji-li oblíbené nemocniční
analogie pana premiéra o ekonomice jako pacientu, pak naše
předlistopadová ekonomika byla nemocná, ale
česká vláda nasadila léčbu,
po níž pacient - ekonomika, - který byl dříve
sice dušný, ale mobilní, dnes bezvládně
leží na resuscitačním lůžku.
Léčba, která má horší
následky, než nemoc, je léčba špatná.
Česká republika může mít budoucnost
pouze jako stát s moderním průmyslem a výrazně
exportní orientací. Může mít
perspektivu jen jako stát strategicky se orientující
na pokročilé výroby a technologie, které
nejsou materiálově energeticky náročné
a ekologicky zatěžující. Čísla
zprávy nedávají pražádný
důvod k optimismu, že snad touto cestou kráčíme.
O poklesu průmyslové produkce jsem už mluvil.
Produktivita práce vzrostla o 2,7%, ale ještě
jsme se nedostali celkově ani na úroveň produktivity
předlistopadové. Zato mzdy vzrostly o 13,8%. Exportní
výkonnost pokleslá po roce 1989, se nějak
významně nezvyšuje. Naopak nyní export
poklesl podle zprávy o 5,6%, resp. 6,5% za 4 měsíce.
Poklesl obchod se státy SNS a s Čínou, což
jsou jedna z mála nadějných teritorií,
uvědomíme-li si zřetelně diskriminační
přístup ze Západu (viz různá
antidumpingová řízení proti ČR
ze strany EU).
Podílem strojů a spotřebního zboží
ve vývozu jsme se ocitli za Thajskem a růst tohoto
podílu ve zprávě (0,6%) je na hranici statistické
chyby. Za to nám rostou dovozy, a to hned o 18,1%, navíc
s nižším podílem strojů a spotřebního
zboží (41,4% oproti 44%).
Struktura dovozu je mementem. Máme v něm malý
podíl špičkových technologií
pro modernizaci průmyslu. Zato v autech, parfémech
a džínách a dalších zbytných
dovozech nechá tato vláda svým rezignovaným
přihlížením prohýřit naši
budoucnost.
Na co neustále narážíme, je, že
tento stát by měl mít svou strategickou koncepci
rozvoje a ne spoléhat na zázrak, že ryze stochastickými
procesy dospějeme k prosperitě. Česká
republika by měla sázet na vzdělanost a kvalifikaci,
podporovat v dovozech špičkové technologie,
podporovat účinně exportní expanzi
svých podniků atd. Ovšem účinná
opatření v tomto směru jsou neustále
odmítána jako nepřípustný zásah
státu do funkce trhu.
Našim vládním představitelům,
kteří jsou papežštější
než papež bych na téma "strategická
koncepce zasahování státu do tržní
sféry a exportní podpory podniků" chtěl
odcitovat vyjádření ministra obchodu USA
Rona Browna, kterého určitě nelze podezřívat
ze spříznění s Levým blokem.
Ten při nedávné návštěvě
Německa označil podporu exportu amerických
podniků za prioritu strategie americké vlády,
která bude - cituji - "agresivně hájit
zájmy amerických podniků v zahraničí".
Ministr Brown dále řekl "Po letech zbytečné
filozofické debaty ve Spojených státech o
roli vlády jsme si uvědomili, jak je výhodné,
když kabinet zná zájmy společnosti.
Děláme nyní vlastně to, co už
jiní dělali dlouhé roky, a my to budeme nyní
činit v daleko větší míře."
Pokud v české vládě mají místo
lidé, kteří odmítají dělat
to, co ve vyspělých průmyslových státech
jiní dělají dlouhé roky, žádný
blahobyt v České republice nastat nemůže
a rozpočty budou tak hubené, jako ten, který
kontrolujeme.
Prosperující hospodářský systém,
který bude schopen dostatečně podporovat
školství, vědu a kulturu, podporovat rozvíjení
tvořivých schopností občanů,
chránit životní prostředí a surovinové
zdroje a uchovávat národní kulturní
památky, se v České republice nevytvoří
dříve, než v čele státu budou
stát politici, kteří budou chápat
nutnost pečlivě analyzovat komparativní přednosti
ČR, budou schopni definovat naše národní
zájmy a pochopí nutnost tyto národní
zájmy vtělit na vládní úrovni
do ve světě běžného strategického
plánování, jehož cíle budou v
každodenní politice respektovány a podporovány
nepřímými ekonomickými nástroji,
jako jsou daně, cla, státní garance apod.
Do té doby všechny řeči o prosperitě
České republiky a jejím vstupu do Evropské
unie, jsou jen planým sněním o Evropě
a skutečný stav hospodářství
a s tím související stav rozpočtu
bude nadále naprosto přiléhavě vyjadřovat
truchlivě znějící věta dnešní
zprávy o plnění státního rozpočtu
- cituji: - "Zdrženlivost v rozpočtových
výdajích odpovídala vývoji příjmů".
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Vorlíčkovi.
Dámy a pánové, táži se, zda si
ještě někdo přeje vystoupit v rozpravě.
Protože se do rozpravy nikdo nehlásí, rozpravu
uzavírám. Táži se, zda se chce na závěr
vyjádřit pan místopředseda vlády.
Prosím, pane místopředsedo, uděluji
vám slovo.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
dovolte mi, abych stručně reagoval na diskusi ke
zprávě o vývoji rozpočtového
hospodaření za první čtvrtletí.
Ctím svaté právo opozice kritizovat vládní
koalici. Už jsem si tak trochu zvykl, že tady slyším
jako z gramofonové desky stejné výpady na
hospodaření vlády atd.
K vystoupení pana poslance Krause bych chtěl říci
nejprve několik slov. Myslím - a pan poslanec Recman
to také použil - že pláčeme na
nesprávném hrobě. V době kdy sněmovna
schválila, že část výdajů
bude kryta z Fondu národního majetku, tak obviňovat
vládu z toho, že používá do rozpočtových
příjmů prostředky z Fondu národního
majetku, je nejen nepravdivé, ale je to i falešné,
protože to tak není. Vláda žádné
takové příjmy nepoužívá.
Fond národního majetku z rozhodnutí sněmovny,
které je dáno zákonem, kryje část
potřeb, které schválila sněmovna.
Do rozpočtu žádné příjmy
z Fondu národního majetku netečou. Velmi
bych prosil, abychom - již jsem to říkal při
zprávě za rok 1993 - toto nepoužívali.
Není to pravda.
Druhá věc: Pan poslanec Kraus naznačil, že
vláda dělá něco pro komunální
volby tím, že je čerpání dotací
do místních rozpočtů větší
než je alikvótní. Pane poslanče, není
tomu tak. V loňském roce bylo také větší
čerpáni než alikvótní a nebyly
volby. Je to z jednoho prostého důvodu, že
zatím nám spolehlivě nefunguje rozúčtovávání
daní pro místní rozpočty a abychom
nezpůsobovali komplikace obcím, tak raději
dáme dotace v předstihu, aby se obce nedostávaly
do problémů. Ani toto není pravdivé.
Obce dostanou za celý rok dotace ve výši, kterou
schválila sněmovna a nic jiného v tom není.
Trošku jsem nerozuměl výtce, že není
uvedeno čerpání rezerv z rozpočtu.
Pane poslanče Krausi, pokud si nalistujete zprávu,
máte tam uvedeny všechny rezervy, které byly
použity. Je to podle jednotlivých položek, jsou
tam jednotlivá usnesení vlády. Doporučuji
prostudovat.
Hrubý domácí produkt: Budeme si muset zvyknout
na to, že je to základní ukazatel, který
je tvořen - už jsem tady ve sněmovně
o tom také hovořil, když jsem se pokoušel
charakterizovat, že něco v těch údajích
není správné - z poptávkové
strany poptávkou domácností, poptávkou
vlády, poptávkou po tvorbě hrubého
kapitálu, saldem exportu a importu. Pokud vám tato
čísla nehrají, nemohou vám hrát
proto, neboť údaje o exportu byly upraveny. Ve zprávě
jsem na to upozornil. Obchodní bilance je aktivní
a nikoliv pasívní, tak, jak je ve zprávě
uvedeno. Vyplývá to z toho, že statistika -
řekl bych - automatizovaná, computerizovaná
je dnes celní statistika na straně dovozů,
na straně vývozů se dodělává,
poněvadž dovozy jsou významné z hlediska
daní. Vybíráme spotřební daně
a daně z přidané hodnoty dovozu, zatím
co u vývozu jsme tuto automatizaci posunuli ne z důvodu,
že bychom ji nechtěli mít, ale dodatečně
se zpřesňuje. Došlo ke zpřesnění
a saldo je pozitivní. Potom čísla vycházejí.
Mám jednu výhodu proti vám, že znám
výsledky hospodaření k 30. 6., což respektuji,
že zpráva neobsahuje.
Z tohoto pohledu musím zcela odmítnout veškeré
výpady, že jsme nadměrným způsobem
regulovali výdajovou stránku tak, abychom předvedli
rozpočet v lepším světle.
Čísla za pololetí jsou zhruba stejná,
jako byla za loňské pololetí. Pokud jde o
alikvótní čerpání příjmů
a alikvótní náběh příjmů
do rozpočtu a alikvótní čerpání
výdajů, jsou zhruba stejná a právo
regulace nám dává zákon o rozpočtových
pravidlech v případě, kdyby příjmy
nebyly takové, jaké jsou výdaje. V žádném
případě z toho nepramení to, co z
toho pan poslanec Kraus vyvodil, že by měly být
výdaje rozpočtu čerpány na 90%. Naopak,
naše zpřesněná prognóza - nechtěl
jsem to tady říci, ale řeknu to - pro letošní
rok hovoří o tom, že jak příjmy
celkového rozpočtu, tak výdaje se podaří
splnit tak, jak byly schváleny touto sněmovnou.
Pokud by vás zajímal údaj z Maďarska,
tak ke 30. 6. má Maďarsko splněno alikvótní
příjmy na 45,5%, my na 48%, jak jsem uváděl.
Nechci to srovnávat.
Pokud se zdálo někomu, že jsem chtěl
vzbudit optimismus, tak o rozpočtových číslech
ne. Jenom jsem uvedl, že vláda hodnotí velmi
střízlivě vývoj a ve zprávě
dokonce hovoří o tom, že je připravena
přijmout i opatření, pokud by se vývoj
odchyloval od předpokladu rozpočtu. Rovněž
to je falešné nařčení z tohoto
hlediska.
Vysvětlil bych dotaz ke školství. V čerpání
za I. čtvrtletí jsou obsaženy mzdy pouze za
dva měsíce, což je dáno metodicky, ničím
jiným. Tak jsou vedeny mzdy ve školství. Proto
je tam tento skok. Jsou to 2 mld. korun za jeden měsíc.
Souhlasím s panem poslancem Hájkem, že jsou
tři klíčově problémy, o kterých
z hlediska rozpočtu má smysl vést rozpravu.
Jedná se o změnu znaménka clearingového
účtu. Pokud jsem ve sněmovně hovořil
jednou o tom, že je řada nepochopitelných věcí
v případě, kdy veškeré složky
agregátní poptávky hrubého domácího
produktu rostou a přitom je vykazován hrubý
domácí produkt, který neodpovídá
této logice, tak něco podobného se děje
na clearingu se Slovenskem. Údaje za obchodní bilanci
za 1 - 5 se Slovenskem jsou kladné. Náš vývoz
na Slovensko je větší než je náš
dovoz a z tohoto hlediska by i platby ze Slovenska jdoucí
k nám měly být větší než
jsou platby, které jdou na Slovensko. Je tomu přesně
naopak. Jako ekonom těmto číslům nevěřím
z hlediska ekonomické logiky. Nerad bych, aby se to stalo
předmětem mezinárodních sporů,
ale mám silný pocit, že vývoj na clearingovém
účtu je regulován, že se vždycky
počká, až dojdou platby z ČR a potom
se uhradí i platby ze Slovenské republiky, protože
jinak to zcela odporuje ekonomické logice v případě,
kdy vývoz je větší, a to potvrzují
statistická data. Odporuje to zcela ekonomické logice.
Trochu mi to připadá tak, že je jistá
snaha předvést, že se část prostředků,
které Slovensko zaplatilo za překročení
clearingového účtu, musí předvést
tak, jako že se vrátí na Slovensko.
My jsme v tomto směru udělali analýzy vývoje
na clearingu a je tam přesná korelace mezi tím,
kdy zaplatí, kdy přijdou platby z České
republiky - mám denní čísla o tomto
- a kdy přijdou platby ze Slovenské republiky. Ale
to je jenom z pozorování těchto čísel.
Vy jste chtěl vědět číslo.
Slovensko v současné době nás úvěruje
na clearingovém účtu částkou
větší než 3,3 mld. Kč.
Pokud jde o vývoj daní z přidané hodnoty
a daně z příjmů právnických
osob, chtěl bych upozornit - a vy, kdo sledujete vývoj
těchto daní, to určitě velmi dobře
víte - že u těchto daní z hlediska jejich
měsíčního vývoje vznikají
z titulů zákonných platebních podmínek
určité sezónnosti. Bude pravidlem, že
únorové výsledky budou nejhorší,
bude pravidlem, že srpnové výsledky v oblasti
daně z přidané hodnoty budou jedny z nejslabších.
To nám ukazuje i jedenapůlletá zkušenost,
to nám ukazuje i konzultace se zahraničím.
Prostě učíme se tyto sezónnosti. V
žádném případě je nemůžeme
charakterizovat jako výpadky daně, spíše
jako naše špatné odhady, kdy jsme neznali vývoj
sezónnosti v této oblasti, a budeme jej určitě
po dvou třech letech fungování znát
daleko lépe a budeme jej lépe moci prognózovat.
Pokud jde o daň z příjmu právnických
osob, zde se potvrdila jedna z našich hypotéz, že
plátci, kteří mají možnost využít
daňového poradce, čekali do poslední
chvíle, to znamená do konce června, kdy byl
zákonný termín, a také v posledních
dvou červnových dnech přišla spousta
miliard korun jako doplatky na dani z příjmu právnických
osob. Takže alikvótní část z
rozpočtu za první pololetí není z
hlediska do 50% nijak dramatická.
Odpověděl jsem tím myslím i panu poslanci
Recmanovi na přeceňování výsledků
rozpočtu, příjmy Fondu národního
majetku jako příjmy rozpočtu. Ne, to zásadně
odmítám.
Panu poslanci Vorlíčkovi, který dovozuje,
že jedině průmyslová výroba je
tím hlavním ukazatelem naší prosperity
apod., bych chtěl říci jednu věc.
Nevím, zda jsem ve sněmovně už říkal
nějaká mezinárodní srovnání
v tomto smyslu, ale chtěl bych říci, že
podíl průmyslu na hrubém domácím
produktu v České republice v roce 1990 byl 61%.
Evidentně z hlediska mezinárodního srovnání
číslo, které je silně předimenzováno.
Připomínám, že Evropa má průměr
podílu průmyslové výroby na hrubém
domácím produktu 33%, Spojené státy
29%. Česká republika ke konci roku 1993 měla
stále ještě 50%. Čili zde je třeba
- ať se nám to líbí či nelíbí
- vzít na vědomí, že podíl průmyslové
výroby na hrubém domácím produktu
se bude blížit poměrům - neříkám
zrovna v tom krátkém období v Americe - ale
rozhodně poměrům evropským, které
jsou ve světě.
V žádném případě to neznamená,
že Česká republika nějakým způsobem
se řití do propasti nebo něco takového.
V žádném případě bych
nemohl souhlasit, že sektor služeb jsou - jak vy jste
to nazval, pane poslanče - samí spekulanti apod.
To bychom museli totéž říkat i o vývoji
celého tohoto sektoru v zahraničí, a to si
myslím, že si nikdo z nás nemyslí.
Kdybych to shrnul, myslím si, že se musíme
naučit lépe v číslech číst.
Odmítám, že by čísla neměla
vypovídací schopnost. Mají jinou vypovídací
schopnost, než měla čísla v minulosti.
Nebráníme se žádnému rozšíření
dat, nemáme žádný důvod před
sněmovnou tajit rozpočtová čísla.
Také je na požádání vždy
dáváme.
Hypotézy o tom, co by, kdyby se odečetlo toto a
připočetlo toto, že by schodek rozpočtu
byl takový či makový, nemohu než odmítnout.
Čísla, která jsou vykázána
na účtech banky, jsou taková, jaká
jsou, a o nich jsem vás pravdivě informoval. Tvrdím
a znovu opakuji, že veřejné finance v České
republice jsou zdravé a jsou nejzdravější
v celé Evropě, jestli to chcete slyšet.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
místopředsedovi vlády a ministru financí
panu Ivanu Kočárníkovi. Nyní prosím,
aby se závěrečného slova ujal zpravodaj
pan poslanec Tomáš Ježek a aby zároveň
shrnul, o čem budeme vzápětí hlasovat.
Poslanec Tomáš Ježek: Pane předsedající,
v rozpravě vystoupili čtyři poslanci, z nich
pouze jeden a hned ten první - pan poslanec Kraus - předložil
návrh na usnesení, který má dva body.
Zopakuji: Doporučuje se vládě České
republiky, aby ve zprávě za I. pololetí 1994
podrobně rozvedla
a) vývoj hrubého domácího produktu
včetně rozboru použití statistických
metod v jeho sledování,
b) příjmy a výdaje okresních a obecních
rozpočtů,
c) čerpání rezerv státního
rozpočtu dle jednotlivých položek.
Dále žádá Fond národního
majetku, aby předložil Poslanecké sněmovně
Parlamentu zprávu o hospodaření se svěřeným
majetkem a zejména informace o struktuře té
části aktiv Fondu, která opakovaně
slouží k záchraně výsledného
salda rozpočtového hospodaření.
Chtěl bych, aby kolega Kraus upřesnil, zda si přeje
dávat hlasovat o usnesení jako celku, nebo po jednotlivých
bodech. (Poslanec Kraus: Po částech.)
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Dobře,
po částech. Než začneme hlasovat, všechny
vás odhlásím a prosím o novou prezentaci.
Děkuji.
Budeme hlasovat o první části návrhu
pana poslance Krause.
Poslanec Tomáš Ježek: Zopakuji: Poslanecká
sněmovna Parlamentu doporučuje vládě
České republiky, aby ve zprávě za
I. pololetí 1994 podrobně rozvedla
a) vývoj hrubého domácího produktu
včetně rozboru použitých statistických
metod v jeho sledování,
b) příjmy a výdaje okresních a obecních
rozpočtů,
c) čerpání rezerv státního
rozpočtu dle jednotlivých položek.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Budeme tedy
hlasovat o písm. a). Kdo je pro tento návrh pana
poslance Krause, ať to dá najevo v hlasování
č. 109.
Kdo je tedy pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji. Kdo
se zdržel hlasování? Děkuji. Návrh
nebyl přijat poměrem hlasů 45 pro, 81 proti,
19 se zdrželo, nehlasovali 3 poslanci.
Budeme hlasovat o písm. b). Dávám hlasovat,
kdo je pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji. Kdo se
zdržel hlasování? Děkuji. Jde o hlasování
č. 110.
Návrh nebyl přijat poměrem hlasů 43
pro, 86 proti, 18 se zdrželo hlasování.
Budeme hlasovat o písm. c). Ptám se, kdo je pro
tento návrh? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? Děkuji. Jde
o hlasování č. 111 této schůze.
Ani tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
43 pro, 87 proti, 18 poslanců se zdrželo hlasování.
Prosím další návrh.
Poslanec Tomáš Ježek: Další
návrh je celistvý. Poslanecká sněmovna
Parlamentu žádá Fond národního
majetku, aby předložil Poslanecké sněmovně
zprávu o hospodaření svěřeným
majetkem a zejména informace o struktuře té
části aktiv Fondu národního majetku,
která opakovaně slouží k záchraně
výsledného salda rozpočtového hospodaření.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji,
kdo je tedy pro tento návrh. Jde o hlasování č. 112.
Kdo je tedy pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji. Kdo
se zdržel hlasování? Děkuji.
Návrh nebyl přijat poměrem hlasů 48
pro, 88 proti, 16 se zdrželo hlasování, nehlasovali
3 poslanci.
Poslanec Tomáš Ježek: Pane předsedající,
zbývá návrh, jak jsem jej zpočátku
přednesl, návrh rozpočtového výboru
tohoto znění:
Poslanecká sněmovna Parlamentu bere na vědomí
zprávu vlády o plnění státního
rozpočtu České republiky za I. čtvrtletí
1994.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Kdo souhlasí s tímto návrhem usnesení,
ať to dá najevo v hlasování č. 113, které právě začalo.
Kdo je tedy pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji. Kdo
se zdržel hlasování? Děkuji. Hlasování
je skončeno.
Návrh usnesení byl přijat poměrem
hlasů 117 pro, 7 proti, 28 se zdrželo a nehlasovali
3 poslanci. Návrh usnesení byl tedy přijat.
Děkuji panu společnému zpravodaji a děkuji
panu místopředsedovi vlády a ministru financí
Ivanu Kočárníkovi. Tím jsme úspěšně
ukončili další bod programu. Hlásí
se pan místopředseda Vlach.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Chtěl
bych se přimluvit, přestože chápu důvody,
které vedou k tendenci dokončit bod. Byl jsem vyzván
jako předseda příslušné komise,
abych svolal její jednání, politickým
grémiem jsem byl vyzván. Politické grémium
se včera dohodlo na tom, že schůze bude končit
včera i dnes v 18.30. Svolal jsem komisi na 18.30 hodin.
Je právě 45 minut po začátku jednání
komise. Vzhledem k tomu, že další akce navazují
ve večerních hodinách jednotlivým
klubům nebo některým částem
klubů, chtěl bych požádat o to, aby
ve smyslu dohody z politického grémia naše
jednání se 45minutovým zpožděním
skončilo tak, abych mohl okamžitě svolat do
místnosti 106 komisi pro územní správu.
Děkuji.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Dámy
a pánové, s lítostí tedy konstatuji,
že nemůžeme dodělat bod, který
jsme ještě měli.
Dovolte mi ještě poslední sdělení.
Zítra v 8.30 ráno zasedne politické grémium
v místnosti č. 120.
V 9 hodin začíná schůze.