Poslanec Václav Krása: Druhým pozměňovacím
návrhem paní poslankyně Váchalové
byl tento návrh. Do čl. 1 zařadit novy bod
1 tohoto znění:
1. § 70 odst. 1 zní: Je-li důchodce trvale
tak bezmocný, že potřebuje ošetření
a obsluhu jinou osobou, zvyšuje se mu důchod, případně
úhrn důchodů
a) při částečné bezmocnosti
o 300 Kč měsíčně
b) při převážné bezmocnosti o
600 Kč měsíčně
c) při úplné bezmocnosti o 900 Kč
měsíčně.
2. Důchod, popř. úhrn důchodů
spolu se zvýšením pro bezmocnost nesmí
přesáhnout měsíčně částku
4800 Kč.
Pane předsedající, domnívám
se, že toto je společný návrh, že
je o něm potřeba dát hlasovat společně.
Předseda PSP Milan Uhde: paní poslankyně
Váchalová nemá námitek proti takovému
způsobu hlasování.
Ve 20. hlasování budeme hlasovat o druhém
pozměňovacím návrhu paní poslankyně
Váchalové. Kdo tento návrh podporuje, ať
stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto
návrhu? Kdo se zdržel hlasování?
20. hlasování skončilo. Ze 161 přítomných
bylo 65 pro, 28 proti, 65 se zdrželo, 3 nehlasovali. Ani
tento pozměňovací návrh nebyl přijat.
Pane společný zpravodaji, máte slovo.
Poslanec Václav Krása: Posledním pozměňovacím
návrhem paní poslankyně Váchalové
byl tento návrh: V čl. 5, § 2 odst. 1 a 2 se
částka 500 Kč nahrazuje částkou
750 Kč.
Jedná se konkrétně o zvýšení
sociální potřebnosti u osob s těžkým
zdravotním postižením. Tento návrh byl
přednesen na výboru pro sociální politiku
a zdravotnictví a výbor jej nepřijal.
Předseda PSP Milan Uhde: Budeme hlasovat o dalším
pozměňovacím návrhu paní poslankyně
Váchalové.
Jde o 21. hlasování. Kdo předložený
návrh podporuje, ať stiskne tlačítko
a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel
hlasování?
21. hlasování skončilo. Ze 163 přítomných
bylo 67 pro, 20 proti, 73 se zdrželo, 3 nehlasovali. Tento
pozměňovací návrh nebyl přijat.
Poslanec Václav Krása: Pane předsedo,
tím byly vyčerpány všechny pozměňovací
návrhy a můžete dát hlasovat o celém
návrhu zákona.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan poslanec Trojan se
hlásí. Tentokrát jsem ho viděl okamžitě
a dávám mu slovo.
Poslanec Zdeněk Trojan: Pane předsedo, dámy
a pánové, dovolte mi, abych i před konečným
hlasováním o tomto zákoně vyjádřil
stanovisko poslaneckého klubu České strany
sociálně demokratické.
K zákonu, kterým se zvyšuje státní
vyrovnávací příspěvek nezaopatřeným
dětem a některé další sociální
dávky, zaujímáme stejné stanovisko
jako k zákonu o zvýšení důchodů,
tzn., že pro něj budeme hlasovat, i když v něm
navržená zlepšení považujeme za nedostatečná.
K závěrečnému slovu pana ministra
Vodičky a jím použité argumentaci v
jednom případě k tomuto zákonu bych
si dovolil jménem poslaneckého klubu České
strany sociálně demokratické dodat, že
rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny
je složen ve stejném poměru jako sněmovna.
Vládní koalice v něm má početní
převahu a v žádném případě
nelze na tento výbor přenášet odpovědnost
vlády za kvalitu předkládaných zákonů.
Předseda PSP Milan Uhde: Kdo se dále hlásí?
Hlásí se ještě někdo? Nehlásí.
Budeme tedy hlasovat o celku předloženého zákona,
tj. o vládním návrhu zákona, kterým
se zvyšuje státní vyrovnávací
příspěvek nezaopatřeným dětem
a některé další sociální
dávky podle sněmovního tisku 1040, ve znění
společné zprávy výborů Poslanecké
1143. 22.
hlasování na této schůzi ukáže,
jaký kdo má vztah k tomuto předloženému
návrhu.
Kdo jej podporujete, stiskněte tlačítko a
zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo se
zdržel hlasování? 22. hlasování
skončilo.
Ze 164 přítomných bylo 160 pro, nikdo proti,
3 se zdrželi hlasování a 1 nehlasoval.
Návrh zákona byl přijat vysokou většinou
a já jako v předchozím případě
děkuji panu ministrovi i panu společnému
zpravodaji poslanci Václavu Krásovi za odvedený
výkon.
Budeme pokračovat dále v práci 22. schůze.
Další bod se nazývá
Návrh usnesení a jeho odůvodnění
přednese místopředseda Poslanecké
sněmovny a předseda dočasné komise
Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky pro otázky územněsprávního
uspořádání České republiky
pan Jiří Vlach. Prosím, aby se ujal slova.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vážený
pane předsedo, vážení členové
vlády, dámy a pánové, dovolte mi,
abych vás poinformoval o jednom závěru z
jednání dočasné komise Poslanecké
sněmovny pro otázky územněsprávního
uspořádání České republiky,
které se konalo 31. srpna 1994.
Jak si jistě vzpomenete, na své poslední
schůzi akceptovala velká většina sněmovny
návrh dočasné komise pro územněsprávní
uspořádání na přijetí
usnesení, kterým žádáme vládu,
aby do 30. 9. předložila Poslanecké sněmovně
koncepční materiál, který se týká
reformy veřejné správy a připravovaných
legislativních kroků, do konce roku 1995. Komise
se na svém jednání 31. srpna zabývala
doporučením poslaneckým klubům a jednotlivým
výborům ke způsobu projednávání
příslušných tisků, a to tisku
1077, tedy návrhu ústavního zákona
o vytvoření vyšších územně
samosprávných celků a návrhu ústavního
zákona o působnostech vyšších územně
samosprávných celků.
Dospěli jsme po dlouhé debatě k jednomyslnému
závěru, který vyústil v usnesení,
které bylo přijato hlasy všech přítomných,
kdy dočasná komise pro otázky územněsprávního
uspořádání doporučuje výborům
Poslanecké sněmovny a poslaneckým klubům,
aby neuzavřely projednávání tisku
1077 a vládního návrhu ústavního
zákona o působnosti vyšších územních
samosprávných celků, dokud nebude předložena
koncepce reformy veřejné správy 30. 9. 1994.
Dále doporučuje tato komise poslanecké sněmovně,
aby přijala usnesení téhož znění
a ukládá mi za druhé, abych s tímto
usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu.
Dovolte mi, abych předložil jménem komise návrh
tohoto usnesení:
Poslanecká sněmovna doporučuje výborům
Poslanecké sněmovny a poslaneckým klubům,
aby neuzavřely projednávání tisku
1077 a vládního návrhu ústavního
zákona o působnosti vyšších územních
samosprávných celků, dokud nebude předložena
koncepce reformy veřejné správy 30. 9. 1994.
Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi
Jiřímu Vlachovi. Otevírám k přednesenému
návrhu rozpravu. Prosím pana místopředsedu,
aby laskavě zaskočil ve funkci zpravodaje v případě,
že by byly pozměňovací návrhy,
a spolu se mnou je zaznamenal, abychom potom o nich mohli hlasovat.
Do rozpravy se jako první hlásí pan poslanec
Václav Exner. Má slovo.
Poslanec Václav Exner: Pane předsedo, páni
ministři, dámy a pánové, podporuji
předložené usnesení. Chtěl bych
však uplatnit dotaz na některého z přítomných
členů vlády, který se týká
toho, jestli se vláda chystá vyhovět požadavku
a předložit koncept veřejné správy
do 30. září letošního roku.
Zajímalo by mě také, jestli je možné
dát informaci, v jakém stavu, zhruba tři
neděle před tímto termínem, je zpracování
tohoto konceptu.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Exnerovi. Kdo se dále hlásí do rozpravy?
Pan poslanec Jozef Wagner má slovo.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
mám jenom malý dotaz. Prosím, aby někdo
z přítomných členů vlády
vysvětlil, jestli vláda má připraveno
pro případ, že bude přijat příslušný
ústavní zákon a budou existovat vyšší
samosprávné celky, rozpočtové řešení
této celé záležitosti. Pokud možno,
aby nám osvětlil, jakým způsobem a
na jakých principech toto rozpočtové řešení,
o kterém vláda uvažuje, je založeno. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Wagnerovi. Nemám právo vyvolávat členy
vlády, ale prosím, jestli je mezi nimi někdo,
kdo dovede odpovědět na vznesené otázky,
ať to udělá. Další hlasy do rozpravy
nejsou. Pan poslanec Wagner.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
a úmyslně neříkám vážení
páni ministři, protože si nemohu vážit
mužů, kterým poslanec nestojí za to,
aby mu dali odpověď. Proto podle příslušného
ustanovení zákona o jednacím řádu
žádám, aby mnou přednesené dotazy
byly považovány za otázku podle zákona
o jednacím řádu. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan poslanec Koháček
se hlásí.
Poslanec Petr Koháček: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, jsem
na rozpacích, zda-li projednáváme přednesený
bod nebo interpelaci a odpovědi atd. ministrů vlády
České republiky.
Ministr má samozřejmě právo odpovědět,
nikoli povinnost. Děkuji vám.
Předseda PSP Milan Uhde: Protože se už
nikdo do rozpravy nehlásí, rozpravu uzavírám.
Žádám pana místopředsedu Jiřího
Vlacha, aby předložil k hlasování návrh
usnesení, resp. předtím zhodnotil rozpravu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: V
rozpravě nezazněl žádný pozměňovací
návrh k přednesenému návrhu usnesení.
Zopakuji tedy to, co už jsem přednesl jednou.
Návrh usnesení:
"Poslanecká sněmovna doporučuje výborům
Poslanecké sněmovny a poslaneckým klubům,
aby neuzavřely projednávání tisku
1077 a vládního návrhu ústavního
zákona o působnosti vyšších územních
samosprávných celků, dokud nebude předložena
koncepce reformy veřejné správy (30.9.1994)".
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji. Odhlašuji
vás a žádám, abyste se znovu přihlásili
jako přítomní.
Budeme hlasovat o předloženém návrhu
usnesení, které nám pan místopředseda
znovu přečetl.
Jde o 23. hlasování na této schůzi.
Kdo podporujete předložený návrh usnesení,
stiskněte prosím tlačítko a zvedněte
ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel hlasování?
23. hlasování skončilo.
Ze 141 přítomných bylo 128 pro, 1 proti,
11 se zdrželo, 1 nehlasoval. Návrh usnesení
byl přijat. Děkuji panu místopředsedovi
Jiřímu Vlachovi. Konstatuji, že jsme se vyrovnali
s povinností projednat tento bod.
Přistupujeme k bodu dalšímu. Je to
Do působnosti Poslanecké sněmovny patří
podle § 4 písm. u) našeho jednacího řádu
rozhodovat o jejích vnitřních poměrech
a o pravidlech jejího jednání.
Na základě tohoto ustanovení jsme na své
první schůzi schválili zasedací pořádek,
který jsme pak v důsledku změn v poslaneckých
klubech postupně upravovali. Naposledy jsme se touto otázkou
zabývali v 16. schůzi v únoru letošního
roku. Tehdy jsme usnesením č. 344 schválili
zasedací pořádek v takové podobě,
jaká platí dnes.
Mezitím však došlo k dalším změnám
ve složení poslaneckých klubů. Proto
byl vypracován návrh nového zasedacího
pořádku v jednacím sále, který
vám byl jako pracovní podklad rozdán pro
naše dnešní jednání.
Vypracování návrhu zasedacího pořádku
koordinoval místopředseda Poslanecké sněmovny
pan Pavel Tollner. Proto ho prosím, aby se ujal slova a
návrh odůvodnil.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Vážený
pane předsedo, vážené kolegyně
a vážení kolegové, dovolte mi objasnit
návrh nového zasedacího pořádku.
Návrh, jak jej máte před sebou, je výsledkem
všeobecné shody schůzky zástupců
klubů a posléze dnešního politického
grémia. Podotýkám, že na schůzku
zástupců klubů ani na politické grémium
se bohužel nedostavil žádný zástupce
klubu SPR - RSČ.
Tato předložená úprava pouze vymezuje
prostor pro jednotlivé kluby. Vnitřní uspořádání
zasedacího pořádku jednotlivých klubů
je na uvážení klubů ve spolupráci
s Kanceláří, tak je to ve sněmovně
zvykem. Podotýkám jen, že nedotčeny
zůstaly zasedací pořádky klubů
Českomoravské strany středu, ODS, KDS a České
strany sociálně demokratické.
Domnívám se, že toto krátké objasnění
k celé otázce stačí.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi
Tollnerovi. Kluby by měly být s úpravou seznámeny
prostřednictvím zástupců, kteří
se zúčastnili jednání dnešního
politického grémia. Samozřejmě jako
u každého návrhu usnesení, i tentokrát
otevírám rozpravu. Kdo se do ní hlásí?
Nehlásí se nikdo, proto rozpravu uzavírám.
Budeme hlasovat o předloženém návrhu
usnesení. Přečtu jej:
Poslanecká sněmovna mění své
usnesení č. 344 z 16. schůze 18. února
1994 tak, že schvaluje zasedací pořádek
poslanců v jednacím sále Poslanecké
sněmovny podle předloženého návrhu.
Zasedací pořádek je přílohou
tohoto usnesení.
Má někdo připomínku k tomuto znění
návrhu? Připomínky nejsou. Budeme tedy o
návrhu hlasovat.
24. hlasování. Kdo podporuje tento návrh,
dejte to prosím najevo tím, že stisknete tlačítko
a zvednete ruku. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
24. hlasování skončilo.
Ze 143 přítomných bylo pro 130, proti 3,
zdrželi se 2, nehlasovalo 8. Návrh usnesení
byl přijat. Děkuji vám.
Přiblížili jsme se k posledním u bodu
dnešní schůze. Připomínám,
že okamžitě po skončení schůze
na krátkou chvíli zasedne organizační
výbor. Prosím všechny jeho členy o účast.
Pan poslanec Josef Hájek se hlásí.
Poslanec Josef Hájek: Omlouvám se sněmovně,
nebudu dlouho zdržovat, ale nejschůdnější
bude touto formou dosáhnout nápravy a správného
stavu. U obou sociálních zákonů, jak
byly předloženy, jsem hlasoval pro přijetí
těchto zákonů. Jak mi vysvětlila obsluha,
zřejmě jsem zmáčkl dvakrát
tlačítko, čili dříve zhaslo,
a jsem uveden ve sjetině jako že jsem nehlasoval.
Myslím, že na celkovém hlasování
se nic nezmění, ale chtěl bych dosáhnout
nápravy u svého hlasování formou zápisu.
Děkuji za pochopení.
Předseda PSP Milan Uhde: Jsem přesvědčen,
že tímto projevem pana poslance Josefa Hájka
bylo nápravy docíleno.
Posledním bodem, kterým se má sněmovna
zabývat na své 22. schůzi, je
K tomuto bodu vám bylo prostřednictvím výborů
rozdáno usnesení rozpočtového výboru
č. 289 z 1. září tohoto roku. Obsahuje
návrh usnesení rozpočtového výboru.
Návrh odůvodní předseda rozpočtového
výboru pan poslanec Tomáš Ježek. Prosím
ho, aby se ujal slova. Dostávám zprávu, že
místo předsedy rozpočtového výboru
uvázla tato povinnost na panu poslanci Mandelíkovi.
Prosím ho tedy, aby se ujal slova on.
Poslanec Richard Mandelík: Váženy pane
předsedo, vážení členové
vlády, dámy a pánové, jsem zmocněn
za předsedu rozpočtového výboru vám
navrhnout toto usnesení. Rozpočtový výbor
doporučuje Poslanecké sněmovně, aby
přijala následující usnesení:
Poslanecká sněmovna žádá vládu,
aby
1. návrh zákona o státním rozpočtu
na rok 1995 neobsahoval změny, doplnění nebo
zrušení jiných zákonů.
2. podle § 67 odst. 2 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu ČNR,
ve znění pozdějších předpisů
předložila současně s návrhem
zákona o státním rozpočtu všechny
rozpočty rozpočtových a příspěvkových
organizací s přehledem o jejich činnosti
a návrhy na změny formy, sloučení
nebo zrušení s důrazem na úspory výdajů,
a dále návrhy systémových změn,
zejména legislativních úprav, které
povedou ke snížení výdajů v budoucích
letech.
3. předložila případné návrhy
zákonů, které mají rozpočtový
dopad v roce 1995 tak, aby mohly být projednány
podle zákona současně s návrhem zákona
o státním rozpočtu. Jedná se zejména
o zákony daňové, o rozpočtových
pravidlech, o neziskových organizacích, o finanční
prokuratuře a o majetku České republiky.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Mandelíkovi za zprávu a návrh usnesení,
který předložil. Tentokrát otevírám
k tomuto návrhu rozpravu. Kdo se do ní hlásí?
Hlásí se pan poslanec Šuman, má slovo.
Poslanec Vladimír Šuman: Děkuji, pane
předsedo, Dovolte mi, abych vystoupil ač je to podivné
k tomuto bodu, jako předseda branného a bezpečnostního
výboru. Náš výbor totiž při
projednávání zásad zákona o
rozpočtových pravidlech někdy koncem minulého
roku - zákon tehdy ještě nepřišel,
byly tady jen zásady zákona - měl jako jednu
z připomínek to, že by bylo velice užitečné
a požadoval to, aby struktura výdajů rozpočtu
kromě obvyklého dělení na kapitoly,
byla ještě dělena podle účelu
užití. Jen ta nám umožní udělat
si konkrétní představu o výdajích
například na zdravotnictví, vzdělávání,
protože tyto výdaje jsou obsaženy například
i v kapitole armády, například i v kapitole
ministerstva vnitra. Došli jsme k závěru, že
je užitečné pro sněmovnu, aby znala
celkové náklady, které se týkají
zdravotnictví, ekologie, školství a vzdělávání.
Proto přednáším návrh v intencích
tohoto schváleného návrhu našeho výboru,
který zní takto:
Poslanecká sněmovna - úvod by byl stejný
jako je v návrhu žádá vládu,
aby výdaje v návrhu státního rozpočtu
byly kromě kapitol strukturovány také podle
charakteru jejich užití (zdravotnictví, školství,
vzdělávání, ekologie atd.), a to alespoň
jako součást důvodové zprávy.
Myslím, že jsem dostatečně zdůvodnil
tento návrh a prosím abyste svými hlasy k
němu přispěli. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Šumanovi a panu poslanci Mandelíkovi.
Poslanec Richard Mandelík: Vážený
pane předsedo, vážení členové
vlády, dámy a pánové, dovolím
si dát k návrhu usnesení rozpočtového
výboru tři pozměňovací návrhy.
Důvod, který mě k tomu vede, je ten, že
rozpočtový výbor se snažil, aby toto
usnesení, které je významné pro projednávání
státního rozpočtu pro příští
rok, nám velel usnesení přijmout rychle a
předložit je organizačnímu výboru
a žádat, aby bylo zařazeno na pořad
této schůze. Proto některé formulace,
která jsou obráceny spíše do budoucnosti
a není technicky možné je všechny zpracovat
a využít při projednávání
státního rozpočtu pro rok 1995, by bylo dobré
v tomto usnesení upravit tak, abychom si nekladli cíle,
které nejsme schopni splnit.
První věc se týká bodu l. 2. a sice
druhé části věty, která zní
"návrhy na změny formy, sloučení
nebo zrušení s důrazem na úspory výdajů
atd." Když jsme přijímali toto usnesení,
byli jsme vedeni úmyslem, aby se této věci
věnovala pozornost spíše v budoucnosti, protože
je nám jasné, že pro rok 1995 již v krátké
době, než nám bude předložen zákon
o státním rozpočtu, není možné
zodpovědně posoudit, jaké systémové
změny by se měly stát. Kromě toho
rozpočtových a příspěvkových
organizací zřízených ústředními
orgány je téměř 3 100. V době,
kdy jsme usnesení přijímali, nám nebylo
přesně známo, kolik jich je a zda je důležité
a významné zabývat se všemi. Proto také
jeden z pozměňovacích návrhů
vede k tomu, že specifikuje, kterými rozpočtový
výbor doporučuje, abychom se nezabývali vůbec,
aby nebylo nutné nám předkládat jejich
rozpočty.
Pokud se týče bodu 3., domnívám se,
že vzhledem ke konzultacím a zvyklostem, které
jsou ohledně státního rozpočtu, je
celkem nadbytečné vyjmenovávat příkladmo
zejména, které zákony by měla vláda
doprovodně předložit k zákonu o státním
rozpočtu, protože je to podle mého názoru
naprostá samozřejmost. Proto návrh bude směřovat
k tomu, aby zjednodušil třetí bod. Nyní
přednesu návrhy.
V bodě l. 2. se vypouští slovo "všechny"
a za slova "příspěvkových organizací"
se vkládají slova "kromě těch,
které jsou uvedeny v příloze". A dále
se slova "s přehledem" nahrazují slovy
"se stručným přehledem ". Nebyli
bychom schopni absorbovat podrobné přehledy o několika
stech příspěvkových a rozpočtových
organizací, ale zajímá nás hlavně
podstatný účel, proč jsou zřízeny
a čemu slouží.
Druhý návrh - v bodě l. 2. se vypouští
část věty za slovy "o jejich činnosti".
Třetí návrh - v bodě l. 3. se vypouští
část věty za slovy "o státním
rozpočtu".
V případě, že bude přijat můj
návrh č. 1 navrhuji, aby příloha,
kterou jsem již zmínil, zněla takto - znovu
opakuji, že se to týká rozpočtových
organizací a příspěvkových
organizací, u nichž toto usnesení nebude žádat,
aby byl předkládán detailní rozpočet:
Ministerstvo hospodářství: učiliště
a střediska praktického vyučování.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy:
školy a školská zařízení.
Ministerstvo spravedlnosti: soudy, věznice a státní
zastupitelství.
Ministerstvo zdravotnictví: organizace vykonávající
zdravotní péči včetně stanic
záchranné služby.
Ministerstvo práce a sociálních věcí:
ústavy sociální péče.
Pro kolegy, kteří se domnívají, že
dochází ke změkčení usnesení
směrem k vládě, bych chtěl dodat,
že pokud se týká bodu l. 2., požadavek,
aby vláda specifikovala návrhy na změny formy,
sloučení, zrušení, aby se zabývala
systémově budoucností úspor výdajů
ve sféře rozpočtových a příspěvkových
organizací, event. příslušnými
legislativními návrhy, že se tím rozpočtový
výbor zabývat bude a příslušnou
formulaci adekvátní, praktickou, která je
obrácena do budoucnosti a bude dlouhodobá, navrhne
při projednávání zákona o státním
rozpočtu. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Mandelíkovi za pozměňovací návrhy.
Hlásil se pan poslanec Vladimír Budinský,
poté pan poslanec Josef Ullmann, poté pan poslanec
Jan Koucký. V tomto pořadí se prosím
připravte. Slovo má pan poslanec Budinský.