Poslanec Josef Ullmann: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
otázku ne, pouze odpověď, neboť tato sněmovna
k odpovědi byla vyzvána. Kromě toho, že
tady sídlili také komunisté, sídlili
v této budově i jiní, kterých já
si na rozdíl od komunistů vážím.
Předseda PSP Milan Uhde: Další hlasy
do rozpravy nejsou, proto rozpravu uzavírám. Táži
se pana předkladatele, zda chce využít svého
práva a pronést závěrečné
slovo. Nehodlá to učinit. Slova se vzdává
i pan společný zpravodaj. Podle mého názoru
nic nebrání tomu, abychom hlasovali o předloženém
návrhu zákona. Předtím vás
ještě všechny odhlásím a požádám
o novou registraci.
Budeme hlasovat o návrhu pana poslance Bohuslava Kuby a
dalších na vydání zákona o sídle
Parlamentu České republiky podle sněmovního
tisku 976 ve znění společné zprávy
výborů podle sněmovních tisků
- pane poslanče Koháčku, doplňte mě.
Poslanec Petr Koháček: Já jsem navrhoval,
abychom projednávali tento návrh jen ve znění
tisku 976, abychom se vyvarovali procedurálních
problémů.
Předseda PSP Milan Uhde: Ve 24. hlasování
budeme hlasovat o takto formulovaném návrhu.
Kdo souhlasí s předloženým návrhem
zákona, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko.
Kdo podporujete tento návrh, stiskněte tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo
se zdržel hlasování?
Ze 119 přítomných bylo 8 pro, 92 proti, 17
se zdrželo, 2 nehlasovali. Je zcela zřetelné,
že tento návrh nebyl přijat.
Děkuji panu předkladateli i panu společnému
zpravodaji.
Přistoupíme k dalšímu bodu pořadu,
a tím je
Předložený návrh zákona jste
obdrželi jako sněmovní tisk 989. Odůvodní
jej pan poslanec Václav Grulich. Prosím, aby se
ujal slova.
Poslanec Václav Grulich: Vážený
pane předsedo, vážený pane ministře,dámy
a pánové, návrh ústavního zákona
č. 1/1993 Sb., znamená zrušení Senátu
jako druhé komory parlamentu a vytvoření
jednokomorového parlamentu. Důvody teoretické
i praktické, které skupina navrhovatelů k
tomuto podání návrhu soustředila a
shrnula, jsou uvedeny v důvodové zprávě.
Nebudu opakovat důvodovou zprávu, protože při
projednávání ve výborech jste si ji
při přípravě tohoto zasedání
pochopitelně přečetli a prostudovali. Chtěl
bych některé z důvodů komentovat.
Chtěl bych komentovat některé připomínky
a výhrady, které se projevily při projednávání
tohoto návrhu ústavního zákona jak
ve vládě, tak v jednotlivých výborech
tohoto parlamentu.
Mám dvě základní poznámky.
Je třeba říci, že to, co máte
před sebou na lavicích, není žádný
stranický návrh, který by vyjadřoval
nějaké partikulární zájmy.
Chtěl bych zdůraznit, že je to obecně
demokratický návrh, který respektuje základní
principy demokratického právního státu,
jak jsou postiženy i v Ústavě naší
republiky. To je první poznámka.
Poznámka druhá. Návrh, který máte
předložen, nikterak neruší a nenarušuje
základní ústavní instituty a vztahy
mezi nimi, nedotýká se ústavně funkčních
vztahů parlamentu, prezidenta republiky a vlády,
nemění jejich dosavadní postavení.
V tomto ohledu vypuštění Senátu z ústavy
neznamená žádné zhoršení
ústavních funkcí, na nichž je platná
ústava založena.
Tyto námitky, které se různě, s různou
motivací i argumentací ozývaly a ozývají
při posuzování našeho návrhu,
nejsou důvodné. Ti, kdo je vznášejí,
by měli své námitky doložit, nejen je
proklamativně a deklarativně vyhlašovat, aniž
by na návrzích a ústavě samé
dokázali jejich opodstatněnost.
V tomto ohledu nelze považovat za odůvodněnou
ani námitku a stanovisko vlády o nevhodné
legislativní formě návrhu, při níž
se prý otevírají i nové otázky
ústavní úpravy, které s vypuštění
Senátu jako ústavní instituce přímo
nesouvisejí.
Je třeba říci, že žádné
takové další otázky se neotevírají.
Návrh byl veden snahou provést v platné ústavě
jen ty nezbytné změny, které jsou přímým
a bezprostředním důsledkem toho, že
se má dvoukomorový Parlament změnit na jednokomorový.
Takovým nezbytným důsledkem změny
dvoukomorového Parlamentu v jednokomorový je i vytvoření
institutu nového orgánu Parlamentu, a tím
je "Stálý výbor".
Vy všichni dobře víte, že podle prozatímní
úpravy ústavy vlastně naše Poslanecká
sněmovna proti všem demokratickým pravidlům
se stala nerozpustitelnou (viz dodatek k ústavě).
Je samozřejmé, že je třeba počítat
v ústavě se vznikem parlamentní krize s tou
okolností, že Parlament může být
prezidentem republiky rozpuštěn. Tato pojistka, která
byla deklarována plánovaným vytvořením
Senátu de facto v současné době vůbec
neexistuje.
Stálý výbor v plném rozsahu nahrazuje
Senát, jako druhou komoru v této funkci, aniž
by, a to je třeba na okraj říci, jakkoli
zatěžoval státní rozpočet novými
výdaji.
Je třeba přitom odmítnout ty pozměňovací
návrhy, které se ve výborech objevily, i
když v malé míře, že předsedou
Stálého výboru by měl být prezident
republiky.
Úprava, kterou navrhujeme, důsledně, jak
už jsem se zmínil, zachovává vztahy
mezi jednotlivými druhy mocí, které parlamentní
systém a naše ústava určuje. Na jedné
straně je to Parlament, na druhé straně moc
výkonná, tj. prezident a vláda. Třetí
v pořadí je moc soudní. Toto postavení
jednotlivých mocí nelze slučovat tak, že
by člen výkonné moci, byť jím
je prezident republiky, se stal předsedou ústavního
orgánu, tedy moci zákonodárné.
Institut Stálého výboru není žádná
vymyšlená novinka. Je to institut fungující
ve všech systémech, kde je zaveden jednokomorový
parlamentní systém.
Pochopitelně, a týká se to také jedné
z námitek vlády, že s přijetím
tohoto návrhu ústavního zákona je
nutné současně zrušit dodatek k ústavě,
který ponechává Poslaneckou sněmovnu
jako orgán nerozpustitelný.
Mohli bychom se zmínit ještě o dalších
průvodních jevech, které bychom měli
jako Poslanecká sněmovna, tedy nejvyšší
zastupitelský orgán, vzít v úvahu.
Je na místě se zmínit o postojích
veřejnosti k vytvoření institutu Senátu
v našem parlamentním systému.
Naše průzkumy, nebo přesněji řečeno
veřejné, nezávislé průzkumy
přesvědčivě dokazují, že
většina obyvatel není pro vytvoření
Senátu, nebo se domnívá, že tento institut,
tento orgán v naší parlamentní soustavě
není nezbytný.
Dále se ukazuje, že občané mají
sklon, protože do Senátu by se mělo volit v
menších volebních obvodech, a to systémem
většinovým, mají sklon přiznávat
a doufat v určité výraznější
zastoupení takto volených senátorů
vůči jim samotným. Je třeba říci,
že to je omyl, kdy by byly hrubě naděje obyvatel
nenaplněny a kdy by se jejich mínění
zřejmě obrátila proti takovému systému.
(Mám sice dobrý hlas, ale přesto je mi proti
mysli trvale někoho překřikovat.)
Předseda PSP Milan Uhde: Já se k té
poznámce přidávám, pane poslanče.
Už jsem ji tu dnes vyslovil nejméně třikrát.
Prosím vás, kolegyně, kolegové, kteří
jste tu zůstali, abyste vyslechli návrh. Vyslechněte
ho do důsledků, umožněte panu poslanci,
aby svá slova adresoval do klidného prostředí.
Není to kolegiální, není to solidní,
není to slušné rušit ho, když nemáte
věcné námitky; tímto způsobem
mu jen ztěžujete jeho úkol. Děkuji za
pochopení všem.
Poslanec Václav Grulich: Já také děkuji
za pochopení pánům kolegům, na které
se dívám. S dovolením budu pokračovat.
Je samozřejmé, že Senát nemůže
naplnit očekávání občanů
v tomto směru, protože pravomoci, které jsou
mu v zatím platné ústavě svěřeny,
takové nejsou. Senátoři nejenže nebudou
vlastně moci vyřizovat stížnosti a potřeby
svých občanů, senátoři nemají
možnost zvát členy vlády na své
zasedání, nemají možnost je interpelovat
atd.
Je třeba si přiznat, že funkce Senátu
v naší ústavě tak, jak je prozatím
přijata a schválena, rozhodně nedává
Senátu tyto možnosti. Tolik k postojům veřejnosti
velice zkráceně.
Jaké jsou postoje této Poslanecké sněmovny?
Na to nám odpovídá výzkum společnosti
"Faktum", který byl zpracován pro nás,
jako poslance této sněmovny. Podle tohoto průzkumu
byla zaznamenána pozoruhodná polarizace názorů.
47% poslanců soudí, že Senát by měl
být zachován. 58% poslanců této sněmovny
se domnívá, že by měl být zrušen.
Dělící čára probíhá
především mezi poslanci vládní
koalice a poslanci opozice, ale nejenom mezi nimi. Říkám
především, ale vyskytují se rozdílné
názory v menším počtu na obou stranách.
Je vidět, že zde ani koalice, ani opozice není
v názoru na Senát zcela jednotná. Už
z toho lze usoudit, že tak, jak jsem návrh deklaroval,
že to odpovídá skutečnosti.
Více než třetina, tedy 37% poslanců
Parlamentu nevidí žádné výhody
Senátu. 15,3% našich kolegů nevidí žádné
negativní aspekty, tedy okruh silných oponentů
je o něco větší než okruh obhájců
Senátu. Dvě nejčastější
odpovědi, které rovněž byly uváděny
při projednávání ve výborech
jako námitky - že Senát je pojistka proti přílišným
změnám v politickém spektru a přináší
s sebou stabilitu politického systému; domnívá
se 32,1% poslanců.
Další, že existence Senátu povede ke zlepšení
legislativního procesu; domnívá se 30,9%
poslanců. Jsou ovšem proti tomu zase jiné názory
opačného pólu, a sice, že Senát
zpomalí legislativní proces; domnívá
se 45,2% poslanců.
20,4% poslanců se domnívá, že je to
drahá instituce a že instituce jako taková,
je zbytečná, se domnívá 12,1% poslanců.
Předpokládám, že se dnes nebudeme bavit
s takovými důvody, které jsem jako předkladatel
rovněž musel vyslechnout. Že např. ústavu
nemůžeme měnit, protože je vytisknutá
v pěkných knížečkách a
že by nové výtisky upravené ústavy
stály mnoho peněz. I tento argument z úst
jednoho poslance zazněl.
Vidíte, že neoperuji touto skutečností,
jak je drahá instituce jako Senát. Samozřejmě
není laciná, ale demokracie není laciná
záležitost. Když bychom Prokázali, že
Senát je pro toto demokratické zřízení,
pro námi zvolený systém velice potřebný
a nezbytný, pak stojí za to ho zaplatit. Jestliže
ale o tom nejsme přesvědčeni, jestliže
víc důvodů mluví proti, jestliže
lze funkci Senátu, ať už je to pojistka při
vracení zákonů, kde je možno nepatrně
rozšířit pravomoc prezidenta, ať je to
pojistka, kterou nahrazuje stálý výbor apod.
nahradit v systému jednokomorového Parlamentu, potom
bychom měli zvažovat i tu okolnost, abychom žádné
peníze poplatníků nevyhazovali zbytečně,
i když jsem záměrně nepostavil tuto
otázku do první řady problémů,
nad kterými bychom se měli zamýšlet.
O dělbě moci, která samozřejmě
není narušena, jsem hovořil. Častá
námitka byla v tom, že v ústavě navrhujeme
příliš mnoho změn. Když se podíváte
pečlivě na předložený návrh,
zjistíte velice rychle, že změny se dotýkají
jenom těchto částí vět a slov,
kdy je nutno vypustit slovo "Senát", kdy je potřeba
nahradit princip dvou komor principem jedné komory, takže
pouze tam tyto změny jsou promítnuty a ve většině
ústavy jsou tyto změny jen zcela formální,
protože musí řešit i po formální
jazykové stránce ústavu tak, aby tam nebyly
nelogičnosti. Z hlediska obsahu a funkce není dotčena
sebemenším způsobem žádná
funkce a žádný obsah jiných kapitol
než existence druhé komory, tj. Senátu. Děkuji
vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Václavu Grulichovi. Předávám slovo
společnému zpravodajovi výboru panu poslanci
Marku Bendovi. Odůvodní předloženou
společnou zprávu výboru, kterou jste obdrželi
jako sněmovní tisk 998. Prosím, pane společný
zpravodaji.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, budu se držet své
funkce společného zpravodaje. Budu se snažit
nekomentovat tento návrh zákona s tím, co
si o něm myslím já. Ústavně
právní výbor a výbor pro veřejnou
správu, regionální rozvoj a životní
prostředí projednaly návrh poslankyně
Buzkové a dalších na vydání ústavního
zákona, kterým se mění ústavní
zákon č. 1 z roku 1993 Sb., Ústava České
republiky s tímto výsledkem.
Ústavně právní výbor k předloženému
návrhu ústavního zákona nepřijal
žádné usnesení, jak můžete
zjistit ze záznamu, který je na druhé straně
společné zprávy. Ústavně právní
výbor přijal několik pozměňovacích
návrhů, posléze při hlasování,
kterým se mělo navrhnout doporučení
Poslanecké sněmovně, bylo 5 poslanců
pro, 4 proti a 3 se zdrželi hlasování. Při
hlasování, ve kterém se mělo navrhnout
mé nedoporučení, bylo 6 poslanců pro,
3 proti a 3 se zdrželi hlasování.
Výbor pro veřejnou správu, regionální
rozvoj a životní prostředí doporučil
Poslanecké sněmovně schválit předložený
návrh ústavního zákona bez připomínek.
Z toto vyplývá, že společná zpráva
je souhrnem těchto dvou usnesení výborů
a neobsahuje žádné pozměňovací
návrhy k tisku, který projednáváme,
k tisku 989.
Ještě poslední věc. Vláda projednala
na svém zasedání 1. června 1994 návrh
poslankyně Buzkové a dalších, kterým
se mění a doplňuje ústavní
zákon č. 1 z roku 1993, Ústava ČR,
s tím, že potvrdila své stanovisko k zásadám
24. listopadu 1993, které je odmítavé z důvodů
uvedených v tomto stanovisku. Myslím, že můžeme
přikročit k projednání.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu společnému
zpravodaji Marku Bendovi. Otevírám k tomuto bodu
rozpravu. Jako první se do ní písemně
přihlásil pan poslanec Ivan Mašek. Má
slovo. Nemám další písemné přihlášky
do rozpravy. Prosím, zvažte svou přihlášku,
kdo chcete vystoupit.
Poslanec Ivan Mašek: Vážený pane
předsedo, vážení členové
vlády, vážené poslankyně, vážení
poslanci, v úvodu svého vystoupení bych chtěl
zpochybnit podivný průzkum veřejného
mínění, dělaný údajně
ve sněmovně, o kterém zde hovořil
navrhovatel. Jenom v průběhu toho, kdy hovořil,
jsem zjistil, že nejen já, ale i několik dalších
příznivců Senátu nebylo vůbec
tázáno v tomto průzkumu, takže nevím,
odkud pocházejí tato procenta a jakou metodikou
byl průzkum dělán. Nyní k vlastní
věci.
Ve své slavné knize Demokracie v Americe v kapitole,
která se zabývá zákonodárnou
mocí jednotlivých států americké
unie, upozorňuji jednotlivých států,
nikoli celé unie, tvrdí de Tocqueville, že
nutnost rozdělení zákonodárné
moci mezi několik útvarů vešla nakonec
jako axiom do politické vědy. Tato kniha byla napsána
někdy okolo roku 1830. Vzhledem k tomu, že axiomem
rozumíme tvrzení, které je tak evidentní,
že není třeba je dále dokazovat, musím
dnes více než po 160 letech konstatovat, že se
velký politolog a klasik moderní demokracie bohužel
mýlil. Zkušenost totiž ukazuje, že jsou
to právě zastánci bikameralismu, kteří
jsou nuceni neustále dokazovat smysluplnost standartního
uspořádání demokratických parlamentů
proti populisticky demagogickým a nikterak neprokazovaným
tvrzením o neúčelnosti, zbytečnosti,
nebo dokonce škodlivosti druhé komory. Omlouvám
se tedy předem za pro mne nezvyklou délku vystoupení,
ale protože demagogii lze nejlépe asi čelit
neustálým opakováním pravdivých
argumentů, pokusím se, ačkoliv jsem tak opakovaně
činil při přípravě a schvalování
ústavy, znovu přednést důvody, které
hovoří pro dvoukomorové uspořádání
v ústavách demokratických států
obecně a funkce, které má Senát ČR
zvláště. Pokusím se také na příkladech
cizích i našich dějin prokázat, že
spor o druhou komoru je tradičním sporem pravice
s levicí, a to zejména s její extrémní
částí. Na závěr se pak pokusím
vyvrátit tvrzení, že navrhovaná úprava
respektuje koncepci existující Ústavy ČR
a ukázat, že se jedná o úpravu nefunkční
a ve svých důsledcích nebezpečnou.
K první otázce. Téměř půl
století před panem de Tocqueville uvádí
otec americké ústavy a pozdější
čtvrtý prezident Spojených států
amerických James Madison v Listech federalistů 6
cílů Senátu, respektive nebezpečí,
které hrozí demokratické republice a které
má zřízení Senátu pomoci omezit,
případně odstranit. Jsou to tyto:
Za prvé možnost, že poslanci jako představitelé
státní moci zapomenou na své závazky
vůči voličům a zpronevěří
se svým povinnostem. Z tohoto hlediska představuje
Senát užitečnou kontrolu státní
moci, která - cituji - zdvojnásobuje bezpečí
občanů tím, že vyžaduje, aby se
na zrádných nebo uchvatitelských plánech
shodly dva odlišné orgány, zatímco jinak
by postačila ctižádost či úplatnost
jednoho. Konec citátu.
Míra zabezpečení je o to větší,
oč je duch obou orgánů odlišnější.
Za druhé: sklon - cituji "všech jednokomorových
a početných sněmů podléhat
náhlým a prudkým vášním
a nechat se svést stranickými vůdci k neuváženým
a škodlivým řešením".
Madison říká, že lze uvést bezpočet
příkladů na toto téma z dějin
Spojených států a jiných národů,
ale že tvrzení, které nikdo nezpochybňuje,
není třeba dokazovat. Senát, aby tomuto nebezpečí
nepodléhal, by měl být velmi stabilní
a s dostatečně dlouhým funkčním
obdobím.
Za třetí: další vada, kterou by měl
senát odstranit, spočívá v nedostatku
znalostí o cílech a zásadních zákonodárstvích,
které jsou vlastní především
těm zastupitelům, kteří jsou ve svém
úřadě krátkou dobu. Madison zde kritizuje
- cituji "všechny rušící, vysvětlující
a doplňující zákony, které
zavazují naše mnohasvazkové zákoníky".
Jak kdyby to psal dnes a tady.
Za čtvrté: proměnlivost zákonodárných
sborů s krátkým volebním obdobím
volených najednou hrozí přílišnou
proměnlivostí a rozkolísaností zákonných
opatření a politiky vůbec. Madison podrobně
popisuje důsledky takové rozkolísanosti,
které vedou ke ztrátě úcty a důvěry
jiných národů i vlastních občanů,
ke zvýhodňování menšin a k hospodářským
škodám tím, že dusí každé
užitečné podnikání, které
závisí na tom, zda existující uspořádání
bude trvat i nadále.
Za páté: dalším požadavkem, který
dokládá užitečnost senátu, je
potřeba náležitého pocitu národní
důstojnosti - slovo národní zde rozumějte
ve smyslu občanském, nikoliv národnostním,
kterou taková vybraná a stabilní složka
státní moci může zajišťovat
pomocí prozíravé a úctyhodné
politiky a z ní plynoucí úcty ostatních
národů.
Za šesté: důležitost dlouhodobých
opatření, jejichž důsledky se nemusí
a často ani nemohou projevit v průběhu jednoho
volebního období. Právě pro prosazení
takových opatření je důležitý
stálý, pouze postupně obměňovaný
zákonodárný orgán, který také
lépe může odolávat okamžitým
vášním, při nichž se lid svedený
falešnou představou nebo nesprávnou výhodou
může dovolávat takových opatření,
kterých by vzápětí litoval a odsuzoval
je.
Tolik Madisonovy důvody pro zavedení senátu.
Chtěl bych upozornit, že tyto všechny důvody
platí i po dvoustech letech a historie 19. a zejména
20. století poskytuje řadu dokladů, často
i hrůzných dokladů, oprávněnosti
Madisonových obav.
Vzhledem k tomu, že v poslední době i z vládních
míst zaznívala vyjádření o
tom, že senáty mají v dnešní době
pouze smysl tam, kde se jedná o státy spolkové
nebo federální, příp. že plní
určitou roli historickou tam, kde jde o stavovské
zastoupení nebo o korporativní, chtěl bych
říci, že Madison ve svých dvou Listech
federalistům 62 a 63 se také zmiňuje o četném
zastoupení státu ve federálním senátu.
Zmiňuje se o něm jakoby mimochodem, tak, jak k němu
tenkrát došlo. Říká, že
je to kompromis mezi malými a velkými státy,
který se, jak doufá, ukáže funkční.
Důvodem pro zavedení senátu pro tohoto otce
amerického ústavního klasika nebylo rovné
zastoupení nějakých územní,
ale těch šest důvodů, které jsem
uvedl.
Mám zato, že Senát ČR, tak jak je v
ústavě navržen, plní tři základní
funkce. Je to funkce kontrolní. Jistou její částí
je funkce, která je nazývána funkcí
brzdící nebo ochlazovací. Ta je platná
zejména v období před volbami nebo v období,
kdy Poslanecká sněmovna rozhodne pod nějakým
zvláštním tlakem nebo náhlým
návrhem, předneseným na plénu, jak
to známe z poslední doby často.
Pak je to funkce stabilizační, funkce, která
zmírňuje rozkmit pravolevého kyvadla politické
přízně a která znemožňuje
snadno změnit ústavní zákony.
Pak je to funkce překlenovací, k překlenutí
politických krizí.
Naše ústava ke splnění těchto
funkcí obsahuje pro senát a senátory dvanáct
významných pravomocí, kterých není
dobře se zbavit. Je možná dobře diskutovat
o tom, zda by tyto pravomoce neměly být v některých
případech rozšířeny, ale rozhodně
ne naopak.
K druhé záležitosti. Řekl jsem, že
se pokusím prokázat, že spor o druhou komoru
je tradičním sporem pravice se levicí. Kdysi
při přijímání ústavy
jsem zde citoval případ takového sporu. Mohu
v té věci odkázat na podrobnější
informace ze zprávy ústavního výboru,
ústavní listiny Československé republiky
z roku 1920. Byl to spor russoovce Tomáše Payna s
budoucím druhým americkým prezidentem Johnem
Adamsem. Protože jsem o tom již hovořil, nechci
tuto záležitost opakovat. Abych prokázal, že
se jednalo o spor levice, tedy Payna, který zastával
teorii jednokomorových parlamentů, s pravicí,
tedy Johnem Adamsem, budu citovat toto: "Montesquie shledával
přednost anglické ústavy v rozdělení
vládní moci v zákonodárnou, soudní
a výkonnou." Payne prohlašoval toto rozdělení
v důsledcích za kontradikci a systém brzd
a protivah za čirou absurdnost. Byl pro zřízení
co nejjednodušší, odvolávaje se na zásadu
přírody, která žádnou umělostí
nebyla překonána. Čím jednodušší
věc, tím méně podléhá
nebezpečí, že bude uvedena v nepořádek
a stane-li se tak přece, tím snáze se dá
uvésti do pořádku. Payne byl zastánce
přímé demokracie a nikoliv demokracie zastupitelské.
Tři z amerických, tenkrát třinácti
států, které souhlasily s jeho teorií
a rozhodly se pro jednokomorové parlamenty, velmi brzy,
myslím asi v průběhu devíti let zavedly
parlamenty dvoukomorové.
Pokud by ještě někdo pochyboval o tom, že
tento spor byl spor pravice s levicí, chtěl bych
upozornit, že přinejmenším komunisté
to tak vždycky vnímali, a že kniha Howarda Fasta,
tenkrát ještě člena komunistické
strany USA Občan Tom Payne byla jedinou knihou, která
v první polovině 50. let mohla u nás z americké
literatury vyjít.
Abychom nehovořili jen o cizích příkladech,
chtěl bych teď hovořit o našich vlastních
dějinách. Přijde mi trochu farizejské,
že navrhovatelé v odůvodnění
svého návrhu hovoří o tom, že
již během první republiky byla tato dvoukomorová
struktura parlamentu předmětem teoretické
i praktické kritiky a že senát byl kritizován
jako instituce neúčelná a zbytečná.
Stalo se v poslední době módou, že odpůrci
druhé komory argumentují především
některými výroky z Peroutkova Budování
státu, např. o stínu kočího,
jenž stínem kartáče jezdí v kočáru
nebo o vznešeném penzijním ústavu. Tyto
výroky jsou většinou vytrženy z kontextu.
Je zajímavé, jak tomu vlastně bylo s přijímáním
senátu do ústavy v roce 1920. Budu citovat z Ferdinanda
Peroutky:
"Nebylo větší příčiny,
již od samého začátku pracovala k tomu,
aby se senát stal sborem bezvýznamným nad
prudký a nezdolatelný odbor sociální
demokracie. Jako v četných jiných věcech,
také v této byla sociální demokracie
poháněna svou radikální levicí.
Veřejný boj o senát se vedl od léta
1919."
Levice se obávala, že druhá sněmovna
bude konzervativně složena a znemožní
každou pronikavou sociální reformu. Viděla
v senátu zchytralý prostředek, jak zbavit
proletariát ovoce vítězství, brzdu
pro třídní boj proletariátu, a volala
na Tuzara a ostatní ministry své strany: Proklínat
budou dělníci tento zákon a každého,
kdo na něm spolupracoval.
Chtěl bych poznamenat, že je třeba si uvědomit,
kdo to byla radikální levice v sociální
demokracii v roce 1919 a 1920. Byli to přesně ti
lidé, kteří v roce 1921 založili Komunistickou
stranu Československa, organizaci, která je podle
našeho zákona označena za zločinnou.
Jak se tedy stalo, že nakonec se senát do ústavy
dostal? Podle Peroutky to byla vzdělanost vládních
poradců z oboru ústavního práva, byl
to např. pan profesor Hoetzel, kteří poučeni
Hobbesovým učením o potřebě
střediska odporu proti jediné převládající
ústavní moci, Bagehotovou teorií brzd a protivah,
stejně jako ústavními dějinami různých,
zejména anglosaských států, toto rozdělení
zákonodárného sboru prosazovali. To by ovšem
nestačilo, kdyby se věci neujali politici občanských
stran, mezi jinými Švehla, Masaryk, dr. Kramář,
kteří nakonec senát do ústavy prosadili.
Problém spočíval v tom, že sociální
demokracie, i ta její část, která
byla řekněme státotvorná, stále
se snažila senát oslabit, a výsledkem bylo,
že senát, který byl původně navržen
jako nerozpustitelný, s osmiletým volebním
obdobím a obměňovaný po částech,
byl nakonec rozpustitelný a volený najednou, což
vedlo k tomu, že senát byl průběžně
rozpouštěn spolu s poslaneckou sněmovnou a
nemohl tudíž zastávat žádnou překlenovací
funkci, což vedlo také k tomu, že profesor Hoetzel
byl nucen zařadit do ústavy tzv. stálý
výbor.
A teď k otázce třetí. Navrhovatel zde
řekl - a je to i v důvodové zprávě
- že s výjimkou vyškrtnutí nebo zrušení
senátu tento návrh důsledně respektuje
existující koncepci ústavy. Domnívám
se, že to není pravda. Jednou ze základních
charakteristik každé ústavy je to, zda se jedná
o ústavu rigidní nebo ústavu flexibilní.
Běžně jsou ústavy tam, kde ústava
nebo ústavní zákony, jako u nás, mají
vyšší právní sílu než
zákony běžné, chráněny
určitými způsoby, přinejmenším
vyšším kvórem, než zákony
další, na rozdíl od ústav flexibilních,
jako je např. ústava anglická, která
ovšem není sepsána a je chráněna
ústavními zvyklostmi. Tento návrh zřetelně
narušuje rigiditu, která byla zvolena při zpracování
ústavy, pro změny ústavy a ústavních
zákonů jako takových. Narušuje ji tím,
že sice ponechává potřebné třípětinové
kvórum, ale pouze v jednom jediném sboru, což
je významný posun směrem k flexibilitě
ústavy. Domnívám se, že zejména
toto je důvodem, proč je tato novela ústavy
navrhována.
Další záležitost je nahrazení překlenovací
funkce senátu v obdobích parlamentních krizí
a rozpuštění poslanecké sněmovny
takzvaným stálým výborem. Podle naší
ústavy existují čtyři důvody
- jestli se nemýlím - které umožňují
prezidentovi, aby rozpustil poslaneckou sněmovnu. Ve všech
čtyřech případech se jedná
o takovou situaci, kdy politické strany, politické
subjekty zastoupené v parlamentu se nejsou schopny dohodnout
na ničem. Třikrát např. nejsou schopny
se dohodnout na podpoře vládě, nebo nejsou
schopny se dohodnout na tom, že parlament vůbec bude
pracovat. V té chvíli nezbývá, než
aby takto zvolená poslanecká sněmovna byla
rozpuštěna. Ale není žádný
důvod se domnívat, že v období, než
bude zvolena nová sněmovna, by takovýto orgán
(který je pouze zmenšeným obrazem, jednou desetinou
poslanecké sněmovny, podle tohoto návrhu,
při zachování politických poměrů,
politických sil), který má vlastně
přesně stejné složení jako poslanecká
sněmovna, mohl pracovat. Znamená to, že v případě
přijetí tohoto návrhu a v případě
parlamentní krize, na kterou se navrhovatelé odvolávají,
bychom vystavili tento stát nepředvídatelné
situaci po dobu nejméně 2 měsíců.
Domnívám se, že vše, co jsem slíbil
na začátku, jsem sice neuměle, ale přece
jen splnil, a že jsem prokázal, že kdo je proti
druhé komoře, je proti umírněnosti,
proti rozvaze, je proti stabilitě a proti neutralizaci
extrémů. Děkuji vám za pozornost.
(Potlesk v části sálu.)
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Ivanu Maškovi. Udílím slovo panu poslanci Janu
Vikovi, který podal písemnou přihlášku.
Připraví se pan poslanec Jan Kryčer. Je zatím
posledním přihlášeným do rozpravy.
Prosím, pane poslanče.