Poslanec Jan Vik: Děkuji. Pane předsedo,
dámy a pánové, já budu velmi stručný
a nebudu ani rozebírat průzkumy veřejného
mínění, neboť nejlepším
průzkumem bude naše hlasování. Dovolte
mi, abych i přes to, co zde řekl kolega Mašek,
jménem poslanců Sdružení pro republiku
- Republikánské strany Československa, vyjádřil
podporu předloženému návrhu na vypuštění
instituce senátu z Ústavy České republiky.
My republikáni jsme sami podobný návrh po
více než rok prosazovali, ale bohužel nebyl akceptován.
Přeji tomuto návrhu více štěstí
a také větší podporu poslanců,
abychom se již jednou provždy institutu senátu
zbavili. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Slovo má pan poslanec
Kryčer. Chystám se poté uzavřít
rozpravu, pokud se nikdo nepřihlásí.
Poslanec Jan Kryčer: Vážený pane
předsedo, kolegyně a kolegové, já
jsem s velkým zaujetím vyslechl přednášku
pana poslance Maška, a vlastně ona byla tím
důvodem, který mne vyprovokoval k tomu, abych zde
vystoupil. Domnívám se, že á priori
označovat všechny zastánce jednokomorového
parlamentu za levicové je více než pochybné
tvrzení, neboť se nezakládá na pravdě.
Domnívám se, že pan poslanec Mašek sice
čerpal velmi významně z anglosaského
právního a parlamentního systému,
ale kdyby skutečně byl pečlivý a vybíral
i z toho anglosaského systému a došel dejme
tomu do Velké Británie a podíval se na to,
jak funguje House of Lords, na základě čeho,
jakým způsobem, tak by zjistil, že paralela
s druhou komorou, to znamená s naším senátem,
je pochybená. A to i z hlediska funkčního.
Taktéž podíváme-li se na druhé
komory dále ve světě, zjišťujeme,
že druhá komora, tzv. senát, ne všude
a ne zdaleka plní takovou funkci, jak si ji představuje
ústava, tak jak byla schválena. Mám tím
na mysli tak vzdálené země, jako je Thajsko,
kde senát je jmenován panovníkem, a můžeme
skončit u Státní dumy, která je vrcholným
orgánem ruským a nepochybně má zcela
odlišnou funkci, než si představuje pan Mašek,
od funkce senátu v rámci našeho ústavního
a parlamentního systému. Chci tím naznačit,
že pojem senát a druhá komora je pojem velmi
variabilní, lze s ním jakkoli kalkulovat, lze jím
také žonglovat a šikovně argumentovat,
ale rozhodně nelze tvrdit, že ten, kdo je zastáncem
jednokomorového systému, bude automaticky levicový.
To je nesmyslné a proti tomu bych se velmi ohradil.
Domnívám se také, že zkušenosti
z první republiky, tak jak zde byly navrhovatelem naznačeny,
mají své hluboké opodstatnění.
Nebyl to totiž jenom pan Peroutka, který mluvil o
tom, že senát je nefunkční, ale byli
to také zastánci normativní školy, mimo
jiné dr. Bulín a dr. Kubeš, kteří
se zmiňovali také o tom, že senát v
té podobě, jak fungoval za první republiky,
byl skutečně nefunkční, a domáhali
se jeho zrušení. Vystupovali jako poslanci Národního
shromáždění. Ve vystoupeních
dr. Kubeše je možno toto doložit.
Otázka, zda jednokomorový nebo dvoukomorový
senát vychází více méně
z vůle parlamentu a hlavně z toho, v jaké
situaci se nachází stát, ve kterém
se rozhodujeme, zda jednokomorový nebo dvoukomorový
parlament.
Chci říci jednu podstatnou věc. Domnívám
se, že za současné doby a ve stavu myšlení,
v jakém se nacházíme, je již samotná
funkce a existence senátu do jisté míry degradována
tím, jak jsme se my jako sněmovna k této
instituci postavili - to si dovoluji kolegyním a kolegům
připomenout. A současně také tím,
jak následně byla pitvána existence či
neexistence senátu v našich masmédiích.
Jsem zastáncem jednokomorového systému. Ne
proto, že bych se domníval, že by senát
nemohl plnit účely, o kterých mluvil pan
poslanec Mašek, ale domnívám se, že historická
tradice naší země i států okolních,
se kterými jsme byli hluboce svázáni naší
historií, to vše mluví pro to, aby pokud by
nějaká komora měla být, tedy komora
druhá, měla by to být komora zemí.
A stavěl bych se spíše za princip rakouský
nebo německý. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Kryčerovi, slovo má pan poslanec Vladimír
Řezáč. Připraví se pan poslanec
Sochor s procedurálním návrhem.
Poslanec Vladimír Řezáč: Vážený
pane předsedo, vážené kolegyně
a kolegové, nebudu hovořit tak dlouho, jak hovořil
zástupce navrhovatelů, ani jak hovořil kolega
poslanec Ivan Mašek. Pro mne byla obě tato vystoupení
zajímavá, ale chci říci, že je
nesprávně problém postaven tak, že je
to spor mezi pravicí a levicí. Žádný
společenský problém není levý
nebo pravý, ale je věcný, je to problém
reálné povahy. Všechny přednesené
argumenty mají určité racionální
jádro. Jde o to, zda praktická zkušenost z
dějin Československé republiky, dnes České
republiky dává za pravdu jednokomorovému
nebo dvoukomorovému parlamentu.
Lze z dějin a z historie politických právních
učení hravě odargumentovat, že není
pravdou to, co řekl kolega Mašek, že by autoři,
kteří se politicky klonili k pravici nebo k levici,
byli automaticky nalevo pro jednokomorový a napravo pro
dvoukomorový parlament. Tam daleko větší
roli hrály určité tradice dané země
nebo konkrétní historické školy, a ne
konkrétní zaměření a nějaké
sympatie k určité části politického
spektra daného představitele nebo autora nebo dokonce
celé sociální skupiny.
Stačí zvážit jenom to, jakým
způsobem se vyvíjel problém řešení
dělby moci Johna Locka "Dvou pojednání
ve vládě", otištěných v
roce 1690, nebo Charles de Louis Montesquie "Duch zákonů"
1748, John Stuart Mill "Úvahy o vládě
ústavní" a další. Můžeme
jít do 20. století - Roberto Michels. Nebudu vás
s tím zdržovat. Chci říci jenom to,
že pro mne je rozhodující, co se dělo
v Československé republice od jejího vzniku
a jaké byly praktické zkušenosti z fungování
dvoukomorového parlamentu za první republiky, a
co o tom napsali jak odborníci z ústavního
práva, tak politici, kteří to prožívali
na vlastní kůži.
Už tady dr. Kryčer řekl některé
autory, kteří byli členy ústavní
komise, která připravovala Ústavní
listinu z 29. února 1920. Bylo jich více, nebyl
to jen profesor Hetzl, který byl nejen odborníkem
ústavního práva, ale i administrativního
práva. Byli to další významní
univerzitní profesoři, kteří zastávali
odlišné názory. Nakonec vývoj první
republiky ukázal, že dvoukomorový parlament
nefungoval v Československé republice dobře.
Když se podíváte na známou práci
"Demokracie dnes a zítra", kterou napsal druhý
prezident Republiky československé Edvard Beneš
v letech 1939 - 1942, v poslední osmé kapitole,
v sedmé části této kapitoly najdete
velice podrobný rozbor, jak senát za první
republiky velice špatně fungoval a proč se
neosvědčil, proč by si ho Edvard Beneš
nikdy nepřál. Může na to mít
samozřejmě kolega Mašek odpověď,
že Edvard Beneš patřil orientací k levici,
ale tam byly naprosto konkrétní důvody, proč
by neměla naše republika v zájmu své
stability dvoukomorový parlament mít.
A docházíme k tomu, proč vůbec v Ústavě
České republiky, kterou jsme zde schválili
16. prosince před necelými dvěma roky, vlastně
prošel senát. Proto, že to byl velký kompromis,
koalice ustupovala asi pěti body a opozice také
asi v pěti bodech. Byl to podle mne kompromis nešťastný,
který potom nenaplněním senátu velice
hýbal naší zemí. Ptám se tedy,
co ukazuje na nezbytnost senátu, když v této
sněmovně není vůle naplnit ústavu,
takže při opakovaných hlasováních
v této sněmovně jsme byli demokraticky většinou
proti tomu, aby byla ústava naplněna a nechtěli
jsme prozatímní senát, a přitom senát
v ústavě necháváme. Tím vytváříme
naprosto patovou situaci a pro pohled zvenku to vypadá
tak, jako když to nemyslíme s ústavou vážně,
neboť nechceme ani senát naplnit, a na druhé
straně nechceme ho ani vypustit z ústavy.
Domnívám se, že jeden z těchto dvou
kroků je nutno učinit. Když tato sněmovna
už jednou nebo dvakrát rozhodla, že nehodláme
naplňovat senát, pak logicky musíme přikročit
k tomu, že dojde k novele ústavy. Vadí mi na
tom jenom jedno. Je rozhodně nedobré vůči
nám i vůči zahraničí, aby se
novelizovala ústava za necelé dva roky od jejího
přijetí. Jestliže došlo k takové
výrazné neshodě v této sněmovně,
že fakticky zde většina senát nechce,
potom by bylo logickým krokem přistoupit k novele
ústavy a skutečně senát vypustit,
jak navrhovatelé navrhují.
Chci závěrem dodat, že jsem se zúčastnil
zajímavé debaty, která pak byla zpracována
v televizi koncem srpna 1992 ještě před přijetím
ústavy a vystupoval tam dnešní soudce Ústavního
soudu univerzitní profesor mnichovské, pražské
i brněnské university dr. Vladimír Klokočka,
DrSc., pan profesor Jičínsky a významný
odborník Svobodné Evropy na otázky ústavního
práva. Všichni tři zastávali názor,
že je naprosto nesmyslné, aby unitární
stát, kterým Česká republika od 1.
ledna 1993 bude, a také se jím stala, měl
dvoukomorový parlament. Dovozovali na tom, že tato
druhá komora ve skutečnosti bude fungovat jako druhá
komora ve federativním státě a bude vlastně
unitární stát rozbíjet a bude se na
ni nabalovat regionální lobby. Pamatujte si na moje
slova, jestli někdy k naplnění senátu
dojde, že takto se vývoj bude pohybovat. Nedojde vůbec
k tomu, co si od toho slibuje kolega Ivan Mašek, i když
věřím v poctivost jeho přesvědčení
a úmyslů, ale obávám se, že tak
senát fungovat nebude, protože tak nefungoval ani
za první republiky.
Konečně mi dovolte ještě poslední
slovo závěrem. Myslím si, že nemá
cenu hodnotit jednotlivé názory, jestli jsou levicové
nebo pravicové. Argumenty kolegy Maška byly racionální,
se zájmem jsem je vyslechl a nedomnívám se,
že jsou pravicové. Domnívám se, že
jsou to názory člověka, který je pro
dvoukomorový parlament, a stejně tak se domnívám,
že jsem se vám snažil racionálně
říci, proč si myslím, že by mělo
být vyhověno návrhu na novelu ústavy.
Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Vladimíru Řezáčovi. Slovo má
pan poslanec Vítězslav Sochor, který ohlásil
přednesení procedurálního návrhu.
Poslanec Vítězslav Sochor: Vážený
pane předsedo, pane místopředsedo, páni
ministři, kolegyně a kolegové, jelikož
mi to připomíná některé situace
už z minulosti, kdy jsem byl v parlamentu, měl bych
jednoduchý procedurální návrh.
§ 27 odst. 3 jednacího řádu nám
umožňuje tajnou volbu, o které bez rozpravy
může rozhodnout sněmovna. Jelikož tajná
volba se nám v otázce senátu už jednou
osvědčila, myslím, že v tomto případě
nikdo nebude moci hovořit o levici a pravici, všichni
rozhodneme správně. Žádal bych potom
pana předsedu, aby o tom nechal hlasovat.
Předseda PSP Milan Uhde: Trváte, pane poslanče,
na hlasování okamžitě nebo po skončení
rozpravy?
Poslanec Vítězslav Sochor: V jednacím
řádu je uvedeno "o návrhu procedurální
povahy podle § 27 se hlasuje okamžitě".
Předseda PSP Milan Uhde: Trváte tedy na tom,
aby byl jednací řád naplněn. Viděl
jsem faktickou poznámku pana poslance Výborného.
Té dám příležitost, aby byla
pronesena. Potom budeme hlasovat o procedurálním
návrhu pana poslance Vítězslava Sochora.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedo,
dámy a pánové, faktická poznámka
se dvěma možná třemi větami dotkne
toho, co pronesl kolega Řezáč. Chci říci,
že je liché dovolávat se zkušeností
tam, kde žádné zkušenosti neexistují,
neboť neposuzujeme roli a funkci senátu podle ústavy
z roku 1920, ale mluvíme o ústavě z 16. prosince
1992.
Pokud jde o požadavek na tajné hlasování
o zákonu, považuji ho za nesprávný,
nemravný a dokonce neústavní. (Potlesk.)
Předseda PSP Milan Uhde: Přesto byl procedurální
návrh pronesen a dám o něm hlasovat neprodleně,
jak to jednací řád předpisuje. Předtím
vás však všechny odhlašuji. Žádám,
abyste se znovu všichni zaregistrovali.
Dávám ve 25. hlasování na této
schůzi rozhodnout o procedurálním návrhu
pana poslance Vítězslava Sochora, aby se o projednávaném
návrhu ústavního zákona hlasovalo
tajně.
Kdo podporujete tento návrh, stiskněte prosím
tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto
návrhu? Kdo se zdržel hlasování? Hlasování
skončilo.
Ze 163 přítomných podporovalo tento návrh
54 poslankyň a poslanců, proti bylo 83, 26 se zdrželo.
Návrh nebyl přijat.
Do rozpravy se hlásí paní poslankyně
Mazalová, dávám jí slovo.
Poslankyně Gerta Mazalová: Pane předsedající,
vážená vládo, vážená
sněmovno, budu velmi stručná. Chci jen podotknout,
že nepovažuji tajné hlasování za
nemorální nebo nemravné, jak tady bylo řečeno.
Je to taková obrana méně statečných
poslanců.
Já osobně mohu naštěstí hlasovat,
jak chci. Já jsem si tady pozorně vyslechla všechny
citáty klasiků, které tady citoval pan kolega
Mašek a byly skutečně perfektně citovány,
některé z nich znám, ne všechny, ale
mám zato, že pan kolega Mašek na rozdíl
ode mne cítí vnitřní potřebu
Senátu. Já ji osobně necítím,
já ho považuji za zbytečný. Hovořil
zde o funkcích kontrolních, brzdících
a přitom všichni víme, že tyto funkce
vlastně v Senátu nejsou. Je tam jediná funkce,
se kterou souhlasím, a to je funkce stabilizační,
s tím musím souhlasit. Senátor má
skutečně stabilně zajištěný
stálý příjem a postavení. (Pobavení
v sále.) S tím myslím souhlasíme všichni.
Funkce ochlazovací, na rozdíl od pana kolegy Maška,
mě spíš rozpaluje v tomto případě.
Pan kolega zde hovořil o krizi vlády, bez Senátu
samozřejmě. Ale vláda, jak všichni víme,
pracuje dál a pokud si pamatujeme, pan premiér Klaus
- a já mu věřím - hovoří
o její stabilitě jako o vzoru pro všechny ostatní
postkomunistické země. Nemám důvod
panu premiérovi nevěřit.
Dále pan kolega Mašek staví otázku Senátu
pravice - levice. Podle mne je to spíš otázka
rozumu. Potřebuje tato malá republika dva parlamenty,
je to pro ni přínosem anebo pouze ekonomickou ztrátou?
To je dilema, které tady musíme vyřešit.
Mám pocit, že by Senát měl smysl pouze
při zřízení tří zemí
a nemá smysl v případě centrálně
vedeného státu.
Dále se pan poslanec Mašek domnívá,
že malý orgán v přibližně
stejném zastoupení jako tato sněmovna by
nemohl pracovat. Nechápu proč. Podle mého
názoru vždycky pracuje menší pracovní
skupina efektivněji a lépe než skupina, která
je počtem veliká. Můžeme porovnávat
s různými komisemi, máme v tomto směru
všichni zkušenosti. Dnes si zastíráme
fakt, možná záměrně, kdy se odhlasoval
tento nepotřebný institut do Ústavy. Já
jsem tehdy pro Ústavu nehlasovala, nehlasovala jsem tedy
ani pro Senát. Ty strany a hnutí, které neměly
zastoupení ve FS, neměly ani potřebu vytvoření
útočiště pro své federální
poslance. Ty na tom byly lépe. Osobně mám
zato, že je zbytečné vytvářet
tuto léčebnu pro dlouhodobě nemocné
a zasloužilé poslance. To už je podle nás
minulost, na kterou všichni vzpomínáme s troškou
hořkosti, ta už je za námi. Děkuji vám.
(Potlesk.)
Předseda PSP Milan Uhde: Uzavírám
rozpravu, protože se do ní už nikdo nehlásil.
Táži se představitele navrhovatelů,
zda si přeje použít práva a pronést
závěrečné slovo. Je tomu tak, slovo
má pan poslanec Václav Grulich.
Poslanec Václav Grulich: Vážený
pane předsedo, vážená vládo,
dámy a pánové, společný zpravodaj
bude mít zjednodušený úkol, protože
žádný pozměňovací návrh
nepadl. Možná, že nějaký zachytil,
já ne. Nicméně rád bych se stručně
vyjádřil k tomu, co tady zaznělo.
Velmi oceňuji poznámku pana poslance Výborného.
Skutečně, jedná se o tuto dobu, o tento Parlament,
o tento stát v roce 1994. Ne tedy o příklady
ze Spojených států severoamerických,
kde jak víme samozřejmě funguje Senát,
ale za zcela jiné struktury státu, jiných
historických a ostatních podmínek. Proto,
jak víte, jsem ve svém úvodním slově
také nemanipuloval tím - i když to můžeme
doložit - že Senát za první republiky
skutečně funkční nebyl a stalo se
pouze jednou jedinkrát, že vrátil zákon
poslanecké sněmovně. To je ovšem nepodstatné.
Podstatná je jiná věc. Zanedlouho uplynou
dva roky od přijetí naší Ústavy.
Ústava naplněna nebyla, platí dodatek Ústavy,
kde tato Poslanecká sněmovna je nerozpustitelná.
Neprošlo několik návrhů na volby do
Senátu. Táži se tedy, jestli tato Poslanecká
sněmovna sice chce dodržovat zákonný
stav, protože je-li to v Ústavě, je podle zákona,
ale nedemokratický stav, kdy tato sněmovna zaujímá
jinou pozici a jinou funkci, než by měla ve skutečně
demokratickém státě mít a zaujímat.
Není nutné rozebírat jednotlivé argumenty,
které tady padaly. Je nutné si uvědomit,
že tady nejde o boj levice - pravice, koalice - opozice,
jde o naplnění demokratických principů
demokratického státu. Velice vás proto prosím,
abyste právě tuto úlohu Poslanecké
sněmovny a její legitimity v tomto nenaplnění
Ústavy při svém hlasování zvážili.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Václavu Grulichovi. Slovo má společný
zpravodaj poslanec Marek Benda. Vidím, že se chystá
svého práva využít.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedo,
vážení členové vlády,
dámy a pánové, moje postavení je opravdu
poměrně jednoduché, protože v rozpravě
vystoupilo 6 poslanců, z nichž žádný
nepřednesl pozměňovací návrh,
takže myslím, že můžeme hlasovat
o celku návrhu zákona, jak byl předložen.
Dovolím si jen dvě poznámky. V závěrečné
řeči tady řekl pan kolega Grulich, že
nebylo schváleno několik zákonů o
volbách do Senátu. Pro upřesnění
- nebyl schválen jeden zákon o volbách do
Senátu.
Druhá poznámka se tyká vystoupení
kolegyně Mazalové. Domnívám se, že
je celkem lhostejné, jaký stav má Senát
vůči nám, jestli nás ochlazuje nebo
rozpaluje, ale že to je součást Ústavy
a tak bychom se k tomuto návrhu zákona měli
stavět. Děkuji vám.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji společnému
zpravodaji poslanci Marku Bendovi. Všechny vás odhlašuji
a prosím, abyste se znovu zaregistrovali.
Budeme ve 26. hlasování na této schůzi
hlasovat o návrhu poslankyně Petry Buzkové
a dalších na vydání ústavního
zákona, kterým se mění ústavní
zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České
republiky, podle sněmovního tisku 989, ve znění
společné zprávy výborů, podle
sněmovního tisku 998.
Změnu majority jsem signalizoval, takže doufám,
že je správně zakodována. Nemá
nikdo žádnou technickou poznámku nebo nechce
upozornit na nějakou závažnou překážku
v našem hlasování? (Ne.)
Kdo podporujete předložený návrh dejte
to prosím najevo tím, že stisknete tlačítko
a zvednete ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel
hlasování? Hlasování skončilo.
Ze 167 přítomných podporovalo tento návrh
73, proti bylo 83, hlasování se zdrželo 10,
jeden nehlasoval. Návrh nebyl přijat. Nebylo dosaženo
ani nadpolovičního kvóra, nemluvě
o kvóru třípětinovém.
Projednali jsme tento bod. Děkuji představiteli
navrhovatelů i společnému zpravodaji.
V této chvíli jsem se chystal vyhlásit čtvrthodinovou
přestávku, ale protože mě předseda
poslaneckého klubu ODA požádal o přestávku
půlhodinovou, aby mohl jejich klub připravit projednání
určitého přespříštího
bodu pořadu, rozhodl jsem se vyjít mu zároveň
vstříc a vyhlašuji třicetiminutovou
přestávku, po které budeme v jednání
pokračovat. Buďte, prosím, dochvilní,
dnešní schůze by měla skončit
v 18.30 hodin.
(Jednání přerušeno v 15.32 hodin.)
(Schůze znovu zahájena v 16.16 hodin.)
Předseda PSP Milan Uhde: Vážené
paní poslankyně, páni poslanci, dostal jsem
zprávu, že oba kluby, které zasedaly, už
své zasedání skončily. Vracejí
se do sněmovny, a proto prosím i vás, abyste
zaujali svá místa a umožnili plynulý
průběh druhé části dnešního
zasedání.
Především všechny odhlašuji a prosím,
abyste se všichni znovu zaregistrovali magnetickými
kartami. Zatím nejsme schopni usnášení.
Prosím, zaregistrujte se.
Jako další bod budeme projednávat
Tento návrh jste obdrželi jako sněmovní
tisk 1047. Odůvodní jej za skupinu předkladatelů
pan poslanec Kolář. Žádám ho,
aby se ujal slova.
Poslanec Robert Kolář: Vážený
pane předsedo, vážená vládo,
vážené kolegyně, vážení
kolegové, dovolte mi, abych krátce odůvodnil
novelu zákona č. 123/1992 Sb., o pobytu cizinců
na území České a Slovenské
Federativní Republiky. Tato novela se dotýká
v zásadě dvou okruhů problémů.
První okruh problémů souvisí s rozšířením
okruhu působnosti při hrazení nákladů
spojených s vyhoštěním cizinců
z území České republiky. Podle stávajícího
znění zákona v podstatě tyto náklady
- pokud je není schopen uhradit cizinec - hradí
buď dopravce, který jej dovezl, nebo ten, který
jej zaměstnával a ve všech ostatních
případech ministerstvo vnitra, takže v podstatě
stát z peněz daňových poplatníků.
My se domníváme, že tento okruh je třeba
rozšířit o další osoby, to je ty,
které cizince na území naší republiky
pozvaly. Tím by se zvýšila jejich odpovědnost
za tento jejich čin.
Druhá rovina souvisí se sjednáváním
bezvízových dohod. Při sjednávání
těchto dohod především se zeměmi,
které jsou problematické zejména z hlediska
země původu těchto cizinců, se narazilo
na určité problémy. Při současném
znění zákona nelze uplatnit určitá
regulativní opatření, která jsou nezbytná
při vstupu těchto cizinců na území
naší republiky. Jedná se například
o omezení v případě, že tento
cizinec nemá dostatek finančních prostředků
na pobyt v naší republice, dále o možnost
orgánů vyžadovat od cizince potvrzení
o služební cestě, pokud jede na služební
cestu, nebo například potvrzení zdravotnického
zařízení nebo lázní o tom,
že hodlá cizince přijmout do své péče,
pokud k nám tento jede na léčení.
Jelikož tato regulativní opatření nebylo
možno opřít o stávající
znění zákona, navrhujeme v této novele
zákon o tyto záležitosti rozšířit.
Nedostatky, které vyplývají ze současné
právní úpravy, by se měly globálně
řešit při nové předloze zákona
o pobytu cizinců na území České
republiky, která však bude projednávána
v tomto parlamentu zřejmě v první polovině
příštího roku. Proto považujeme
za nezbytné námi navrhované úpravy
přijmout.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji poslanci
Robertu Kolářovi a zvu k řečništi
paní poslankyni Hanu Marvanovou, která vystupuje
jako společná zpravodajka výborů.
Odůvodní předloženou společnou
zprávu výborů, kterou jste obdrželi
jako sněmovní tisk 1166. Máte slovo, paní
společná zpravodajko.
Poslankyně Hana Marvanová: Předložený
návrh zákona projednaly výbory petiční,
pro lidská práva a národnosti, branný
a bezpečnostní výbor, ústavně
právní výbor a zahraniční výbor.
Výbor petiční, pro lidská práva
a národnosti návrh projednal a vzal jej pouze na
vědomí, ostatní tři výbory
návrh doporučily Poslanecké sněmovně
ke schválení.
Tento poslanecký návrh projednala rovněž
vláda. I vláda ve svém stanovisku s tímto
návrhem vyjádřila souhlas, ale zároveň
doporučila, aby věcný záměr
předložené novely, s nímž souhlasí,
byl lépe legislativně vyjádřen. Při
projednávání ve výborech se tak stalo,
takže společná zpráva obsahuje nutné
zpřesnění legislativní. Doporučuje
Poslanecké sněmovně, aby tento předložený
návrh schválila ve znění společné
zprávy.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji paní
společné zpravodajce poslankyni Haně Marvanové
a otevírám k tomuto bodu rozpravu. Nemám
do ní písemné přihlášky.
Táži se, kdo se hlásí z místa
zvednutím ruky. Nevidím žádnou zvednutou
ruku, rozpravu uzavírám. Předpokládám,
že ani společná zpravodajka ani představitel
navrhovatelů nemají, co by dodali v rámci
závěrečného slova.
Budeme tedy ve 27. hlasování rozhodovat o návrhu
poslance Roberta Koláře a dalších na
vydání zákona, kterým se mění
zákon č. 123/1992 Sb., o pobytu cizinců na
území ČSFR, podle sněmovního
tisku 1047, ve znění společné zprávy
výborů, podle sněmovního tisku 1166.
Kdo souhlasí s předloženým návrhem,
ať to dá najevo tím, že stiskne tlačítko
a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel
hlasování? 27. hlasování skončilo.
Ze 127 přítomných bylo 107 pro, nikdo proti,
13 se zdrželo, 7 nehlasovalo. Návrh zákona
byl přijat. Děkuji panu poslanci Robertu Kolářovi
i paní poslankyni Haně Marvanové.
Další bod je
Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní
tisk 1083. Odůvodní jej pan poslanec Karel Mach.
Prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Karel Mach: Vážený pane předsedo,
kolegyně a kolegové, vážení členové
vlády, dovolte mi, abych odůvodnil krátkou
novelu zákona na ochranu zvířat proti týrání,
která má umožnit jednu prostou věc,
to znamená zejména odchyt drobné zvěře.
Usnesením vlády z 11. 8. 1993 č. 441 byl
odsouhlasen přístup České republiky
k tzv. Bernské konvenci, Úmluvě o ochraně
evropské fauny a flóry a přírodních
stanovišť. V příloze 4 této Úmluvy
jsou uvedeny zakázané prostředky a způsoby
zabíjení a odchytu a jiných forem využívání,
rozděleno pro ptáky a savce. U savců pak
není zákaz odchytu do sítí bezvýjimečný.
Zákon č. 246/1991 Sb., vtělil v předstihu
tyto zákazy do právního řádu
tak, že odchyt savců do sítí zakázal
absolutně. Znemožnil tak dosavadní provádění
odchytu zajíců.
Návrhem na doplnění zákona se tedy
sleduje uvést zakázané způsoby lovu
do souladu s Bernskou konvencí a nezpřísňovat
tak nad její požadavky předpisy o myslivosti.
Úplné znění zákona o myslivosti
bylo vyhlášeno pod č. 512/1990 Sb., která
je v České republice na vysoké profesionální
úrovni a jako taková je uznávána i
v zahraničí. Text doplňku zákona používá
formulace výjimky Bernské konvence k chytání
savců do sítí.
Zákonným zákazem lovu do sítí
se jistě nesledovalo znemožnění odchytu
zajíců, které je prováděno
vždy jen k tzv. zazvěřování,
a nikdy k zabíjení. Při zazvěřování
se odchycení zajíci vpouští do jiných
honiteb pro plnění geofondů, zachování
stavů anebo k stabilizaci populace určitého
druhu zvířat. Pokusy ukázaly, že zatím
je umělý odchov zajíce prakticky neproveditelný
a i pro něj by nakonec bylo nutno zvěř odchytávat.
Zajíci se odchytávají do třířadých
sítí s různými velikostmi ok, kde
chycený zajíc visí několik vteřin,
než jej obsluha ze sítě vyjme a přemístí
do bedničky. Odchyt je prováděn pod veterinárním
dohledem. Zajíci se vyšetřují, značkují
a je pro ně vystavováno veterinární
osvědčení.
Při odchytu jsou tedy přítomny orgány,
kterým je svěřen dozor nad dodržováním
zákona na ochranu zvířat pro týrání.
Není znám jiný technologický způsob,
který by byl z hlediska této ochrany výhodnější.
Stavění plotů a nahánění
zajíců do zúženého prostoru přineslo
daleko vyšší možnost poranění
zvěře, a především její
stres. Imobilizace narkotizační střelou nemůže
u tak malého zvířete vyloučit zásah
mimo svalovinu.
Okresní úřady schvalují každoročně
určitý počet zvěře určené
k lovu, a to rozděleně na odstřel a odchyt
pro danou honitbu. V dalších honitbách počet
zvěře, kterou lze vypustit k zazvěřování.
Tam, kde je provedeno zazvěřování
některého druhu zvěře, není
samozřejmě po určitou dobu povolován
jeho lov. Po vykrytí požadavků na zazvěřování
v tuzemsku bylo v minulých letech dováženo
na zazvěřování v cizině, především
do Francie a Itálie ročně cca 7 - 10 tis.
zajíců v ceně 2,5 tis. Kč za kus.
Ústřední komise na ochranu zvířat
pro týrání, zřízená
podle zákona 246/1992 Sb., zaujala při jednání
ze dne 15. 11. 1993 stanovisko, že dosud prováděný
odchyt zajíců nelze považovat za týrání
zvířat.
Ministerstvo životního prostředí z hlediska
ochrany přírody resp. přístupu České
republiky k Bernské konvenci nemá námitek
proti provádění odchytu zajíců
do sítí. Ministerstvo zemědělství
poukázalo na to, že v jeho návrhu zákona
na ochranu zvířat proti týrání,
zákaz odchytu zajíců nebyl obsažen.
Toť úvodní slovo.