Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Koronthálymu a prosím pana kolegu
Výborného, aby se ujal slova. Připraví
se pan poslanec Grulich.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedo,
pane předsedající, pane ministře kultury,
dámy a pánové. Promiňte, že budu
možná trochu nervozní z toho, aby při
dnešním jednání nezvítězila
pýcha Parlamentu a pýcha jednotlivých poslanců.
Mnozí z nás, mne nevyjímaje, si často
myslíme, že můžeme vše, ale něco
ani Parlament nesmí. A já se bojím, aby tentokrát
Parlament neučinil něco, co ve slušné
společnosti Parlament učinit opravdu nesmí.
Pan kolega Kozel, který nepochybně touto předlohou
získal určitou popularitu, upozornil ve své
předkládací zprávě, ve své
úvodní řeči, na některé
aspekty, které z jeho pohledu jsou důležité,
a které podle jeho názoru odůvodňují
akceptovat tento návrh, podaný tříčlennou
skupinou, tedy poslancem Kozlem, paní poslankyní
Pavlíkovou a panem poslancem Přibáněm.
Tvrdil, že tento, opakovaně řečeno,
prý případ žádá definitivní
vyřešení, a že oním definitivním
vyřešením nemůže být jiné
řešení, než přijetí zákona.
V tom jej podpořila řada řečníků,
celý Klub Levého bloku se výslovně
přihlásil k tomuto definitivnímu řešení
a několik poslanců z dalších, vesměs
opozičních klubů.
Pan poslanec Kozel prohlásil, že exekutivní
cesty prý nemohou vésti k cíli a soudní
cesta také nikoliv, neboť je patrno, že se cestou
soudní žádného výsledku dobrat
nemůžeme.
Zpochybnil, že by existovala smlouva o budoucí smlouvě.
Prohlásil přitom, že ještě neexistuje
ani koncept takové smlouvy. Nemám právo jakkoliv
v tomto bodě pořadu klást otázky,
kterémukoliv ministrovi, ale je přítomen
ministr kultury a myslím, že by bylo dobré,
kdyby podal informaci o tom, zda toto sdělení poslance
Kozla je v souladu s objektivním stavem dnes platným.
Domnívám se, že tato smlouva již existuje.
Bylo také řečeno, že parlamentní
cesta, to je přijetí novely zákona, je stabilní.
S plnou odpovědností prohlašuji, že to
je to nejméně stabilní řešení
ze všech cest, které se zde nabízejí.
To nejméně stabilní. Pominu, že každý
zákon vyjma zákonů ústavních
je v tomto státě - a buď bohudíky za
to - přezkoumatelný Ústavním soudem
a že Ústavní soud je povolán neústavní
předpisy rušit. Jen připomenu, že ústavně
právní výbor svým usnesením
nejen odmítl tuto předlohu a doporučil ji
neschválit, ale také konstatoval, že tak činí
mimo jiné z důvodu její neústavnosti.
Naše usnesení nezavazuje Ústavní soud,
ale mé přesvědčení je, že
toto je skutečně neústavní předloha.
To všechno ale mohu pominout. Řeknu ale, že tato
cesta není stabilní z jednoho prostého důvodu.
Onen zákon tak, jak je nám předkládán,
nabízí ve svém posledním článku,
že nabude účinnosti dnem vyhlášení.
Předkladatelům jistě bylo trapné -
mně by to bylo jistě také trapné -
kdyby snad onen zákon měl nabýt účinnosti
o dva roky dříve. To by bylo něco snad nemožného.
To si předkladatelé uvědomili, také
při projednávání návrhu zákona
ve výborech to uváděli. Připomínám
ovšem, že nabude-li tento zákon, tato novela,
o které doufám, že nikdy nebude žádným
parlamentem tohoto státu přijata, že pokud
by taková novela nabyla účinnosti dnem vyhlášení,
dostáváme se právě do té situace,
že tady existovalo určité období, ve
kterém byl subjektem vlastnictví řád,
kterému možná nějakým technickým
nedopatřením se něčeho dostalo. Tento
řád potom své vlastnictví jako každý
jiný vlastník dispozitivním úkonem
převedl na osobu jinou, na soukromou právnickou
osobu, takže v okamžiku, kdy by tento zákon prohlásil
dnem své účinnosti, že vymazává
onu chybu zákona předchozího, tak ať
mi někdo vysvětlí, kdo tedy je vlastníkem.
Podle mého názoru dále firma Themos, která
v době, kdy řád měl ve vlastnictví
podle třeba chybného, ale tehdy platného
zákona vlastnictví, to převedl jiné
firmě. Tady je uzavřena kupní smlouva - nehodlám
hodnotit její právní aspekty, to mi nepřísluší.
Nepřísluší to ani právníkům
ani poslancům hodnotit mravní aspekty smluv. Tady
je uzavřena kupní smlouva, tady je podán
návrh na vklad do katastru nemovitostí, tady dříve
nebo později bude o tom vkladu rozhodnuto, a byť bychom
tento pozoruhodný zákon přijali, katastrální
úřad musí vložit vlastnictví
k datu podání návrhu na vklad. A to není
dnešní datum, ani datum účinnosti zákona.
To je přece hrozně důležité,
protože tvrdí-li navrhovatelé, že tím
vyřeší a stabilizují celou situaci,
tak nevyřeší vůbec nic. Ba dokonce -
a to je trošku úsměvné - kdyby za této
situace bylo přijato usnesení podle verze 1, tak
se skutečně z peněz daňových
poplatníků dostane 20 miliónů někomu,
kdo je vlastně vůbec nepotřebuje, protože
mezitím to prodal. To je čistá ztráta
státního rozpočtu. Čistá ztráta.
Nepřekvapuje mě, že klub poslanců Levého
bloku, který mluví o nové budově Národního
divadla, což samozřejmě není pravda,
protože jde o hospodu v nové budově Národního
divadla, že klub poslanců Levého bloku tento
návrh podporuje. Ale tvrzení, které zde několikrát
zaznělo, ba často i od právníků
s hlubokou praxí, tvrzení o tom, že příslib
smlouvy nikoho nezavazuje a že smlouva o budoucí smlouvě
- cituji poslance Drápelu "je snadno napadnutelná
a nesnadno vynutitelná", tato tvrzení nejsou
správná. Kdyby šlo jen o příslib
smlouvy, o nějaké prohlášení,
až to bude vloženo do katastru, tak uzavřeme
nějakou smlouvu, byl by to skutečně závazek
nevynutitelný. Je-li však uzavřena smlouva
o budoucí smlouvě a je-li uzavřena kvalitně,
je nejen nesnadno napadnutelná, ba mnohem nesnadněji
než zákon, ale navíc je velmi snadno vynutitelná.
Žaloba v takových věcech - promiňte
mi, Vy které obtěžuje tento podrobnější
výklad, zní velmi jednoduše. "Žalovaný
je povinen uzavřít smlouvu tohoto rozsahu a v enunciátu
rozsudku se celá smlouva objevuje". Právní
mocí tohoto rozsudku je projev žalovaného nahražen
a smlouva je uzavřena. Je to velmi jednoduché, ba
dokonce nikde není vynutitelnost rozsudku tak snadná
jako v těchto případech. Nikde, ba dokonce
ani ve sporech majetkových.
Chtěl jsem ještě mluvit o jednotlivých
verzích, které nám byly včera rozdány.
Rád bych poděkoval panu poslanci Kozlovi, že
tyto verze byly písemně vyhotoveny a poslancům
předány, protože to považuji za korektní
postup. Měli jsme možnost do nich nahlédnout,
prostudovat je.
Procedurálně připomínám, že
žádná z těchto verzí nebyla poslancem
Kozlem navržena. V tuto chvíli tak říkajíc
ve hře je verze č. 1, a to z podnětu poslance
Vyvadila a jeho znění, a verze č. 5, kterou
navrhl přijmout poslanec Matulka, také v jeho znění.
Žádná jiná verze není předmětem
rozpravy, a proto se netřeba k nim vyjadřovat. Stručně
říkám, že všechny tyto verze jsou
špatné, některé více, některé
méně. Ale všechny jsou špatné.
Dámy a pánové, domnívám se,
že procedurální návrh poslankyně
Röschové, aby po skončení rozpravy bylo
projednávání této věci přerušeno,
je správný a věcně se domnívám,
že tady jde o spor mezi těmi, kterým je vlastnické
právo, ať už získané zákonem
nebo smlouvou, v tomto případě zákonem,
kterým je vlastnické právo posvátné,
a mezi těmi, kteří je ctít buď
neumějí nebo ctít odmítají.
Hledání jednoduchých a definitivních
řešení zpravidla nevede k dobrým cílům.
Doufám, že ona parlamentní pýcha nás
při projednávání tohoto zákona
nepřemůže. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Výbornému. Prosím pana poslance
Grulicha, aby se ujal slova. Faktická poznámka pan
poslanec Wagner.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, chci se přihlásit
a argumentovat věcně, poněvadž cítím,
že jsem povinován, protože jsem u toho ve Federálním
shromáždění byl. Mám zde protokoly.
Dovolím si vás ve svém vystoupení,
ke kterému se později přihlásím,
s nimi seznámit. S mnoha okolnostmi, které je důležité
znát před rozhodováním. Nicméně
považuji za velmi důležité faktickou poznámkou
reagovat na vystoupení pana kolegy Výborného.
Pane kolego, nezlobte se, ale byli to ve Federálním
shromáždění zástupci vaší
strany, kteří velmi vehementně požadovali
řešení zákonem, a řešení
zákonem nebylo nutné. Pokud by řešení
zákonem nebylo, neměli bychom dnes tento problém.
Mnozí v diskusi tehdy vyjadřovali fakta veřejně
známá, která byla publikována i v
tisku a která musela být známa především
poslancům stran, které fungovaly za minulého
režimu. K těmto faktům patří
to, co někteří řekli v rozpravě
ve Federálním shromáždění
zcela zřetelně. Řekli, že není
potřeba zákona a že vláda může
rozhodovat a tento majetek vracet. Vy dnes z opačného
konce přistupujete k argumentaci a nyní se dovoláváte
- tehdy se vaši zástupci, váš klub dovolával
zákona - obráceného řešení.
Zjišťuji, že některým kolegům
není zřejmé, proč jsem se k této
poznámce přihlásil. Ano, přesně
proto, abych oznámil tuto skutečnost. To, že
nebylo důležité tam, kde se rozhodovalo tehdy,
ve Federálním shromáždění,
jen to, co bylo fakty, ale především byla důležitá
atmosféra. Zdá se mi ovšem, že ve zkratce
nemá smyslu toto vystoupení prodlužovat, a
že bude tedy dobré, abych vás uvedl do oné
atmosféry tehdejšího Federálního
shromáždění i s citací toho,
kdo co řekl, protože na tom se uvidí, kudy
se ten problém tehdy řešil a proč.
Jen drobnou okolnost připomínám závěrem,
že rozhodnutím Generální prokuratury
Československa z roku 1968 z listopadu bylo konstatováno,
že majetek je poprávu řádů, že
nebyl zabaven žádným zákonným
rozhodnutím a že jim může být vydán.
Už v roce 1968 to bylo připomenuto na oné schůzi
Federálního shromáždění,
znovu potvrzeno... (Hluk v sále.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pane
kolego, aniž bych vás chtěl omezovat, zvažte,
kde je hranice mezi faktickou poznámkou a diskusním
příspěvkem.
Poslanec Jozef Wagner: Ano, pane kolego, mám 5 minut
a mluvím k věci.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Budeme-li
všichni využívat faktických poznámek,
nemá smyslu, abyste mi sem nosili přihlášky
do rozpravy. Do rozpravy jsou přihlášeni čtyři.
Já na to jen upozorňuji. Víme, jak nedokonaly
jednací řád máme. Nechal jsem vás
mluvit až do teďka, ovšem reaguji na podněty
ze sálu. Prosím, abyste to zvážil, protože
jste avizoval, že se do rozpravy přihlásíte.
Poslanec Jozef Wagner: Pane kolego, vaše oslovení,
že nemluvím k věci bylo nesprávné.
Porušil jste tím zákon o jednacím řádu.
A není to na této schůzi poprvé.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Snadno
si ověříte, že jsem nic takového
neřekl a je zajímavé, co všechno slyšíte,
když já říkám něco jiného.
Poslanec Jozef Wagner: Ano, je to dobře možné,
pane kolego, zorganizovat si klaku je velmi jednoduché.
Konstatuji pouze, že tehdejší Federální
shromáždění v atmosféře,
která tehdy byla vyvolána i oněmi vyjádřeními
zástupců strany (na jehož vystoupení
jsem se k faktické poznámce přihlásil),
tito zástupci této strany nereagovali tehdy na právní
stav věci a dnes se dovolávají práva.
Domnívám se, že práva bylo možné
dovolávat se celých 20 let, pane Výborný,
i od listopadu 1968 až do roku 1989. Nevím, proč
jste tak nečinili. Děkuji. (Hluk v sále.
Bouchání do stolů v části sálu.
Potlesk v části sálu.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Prosím,
aby pan kolega Grulich ještě vteřinku posečkal,
neboť se s faktickou poznámkou hlásí
pan kolega Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný: Myslím,
že není správné, když se poslanci
oslovují v Parlamentu, nebudu to činit, řeknu
jenom dvě věty. Společnou zprávu a
stenozáznam z jednání Sněmovny lidu
a Sněmovny národů Federálního
shromáždění jsem si samozřejmě
prostudoval velmi pečlivě, takže informace,
které podal kolega Wagner pro mne nejsou nové. Základní
kvalitativní rozdíl je ovšem v tom, že
tehdy stát Parlamentem ze svého - možná
i v uvozovkách ze svého - dával. Teď
však se chystá z cizího brát. (Potlesk
v části sálu.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan kolega Grulich. Faktická poznámka pana poslance
Motyčky, který je přihlášen do
rozpravy hned za panem kolegou Grulichem.
Poslanec Ludvík Motyčka: Mám jenom
faktickou poznámku k vystoupení pana poslance Wagnera.
Chtěl bych připomenout, že práva bylo
možno se dovolávat ne od roku 1968, ale hned od roku
1948. Nerozdělujeme těch 40 let na dvě etapy.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Nyní snad už konečně další
regulérní průběh. Ne, není
tomu tak. Ještě si užijeme zřejmě
dalších faktických poznámek. Omlouvám
se panu kolegovi Grulichovi. Jsem v tom relativně nevinně.
Poslanec Jozef Wagner: Já se omlouvám, pane
místopředsedo, vám, coby řídícímu
i vám, dámy a pánové, ale musím
na tuto poznámku reagovat, protože mnozí z
nás reagovali tak v té době, po celých
40 let, že se o svá práva hlásili, i
když bylo beznadějné je získat, a někdo
jiný jen kolaboroval s mocí a o řádná
práva se nehlásil. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pan
poslanec Grulich, připraví se pan poslanec Motyčka.
Poslanec Václav Grulich: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, pane ministře, dámy a pánové,
doufám, že moje stručná poznámka
bude rovněž ohodnocena jako skoro k věci jako
u kolegy Řezníčka, i když bych chtěl
připodotknout, aniž bych chtěl rozviřovat
další vášně v tomto zasedání,
že toto hodnocení předsedajícímu
schůze podle jednacího řádu vůbec,
ale skutečně vůbec - jak praví klasik
- nepřísluší. A teď k věci
samé.
I přesto, že diskuse nabyla na intenzitě a
vášnivosti, jsem rád, že se dostala do
oblasti určitých věcných argumentů,
i když netvrdím, že třeba v případě
pana poslance Výborného s nimi mohu stoprocentně
souhlasit. Nicméně vycházejme ze situace
tak jak nastala a jak je potřeba ji řešit.
Tady se objevovaly v diskusi, v rozpravě termíny,
jako zdá se mi, mám dojem, věřím
apod. Já zcela chápu, že povinnost věřit
mají v popisu práce zástupci křesťanských
politických stran. Dneska jsem byl přesvědčen,
že se to dostává zřejmě do popisu
práce i poslanců ODS, a to mě trochu udivilo.
Nejde přece o to, aby emotivními projevy tady někdo
získával zleva, zprava nebo ze středu určitý
potlesk. Jde o to, že došlo k pochybení v zákoně.
Byl to zákon výčtový a je úplně
irelevantní, jestli to byl tento parlament nebo parlament
jiný. Byl to parlament příslušný
pro tento stát. Pro tuto republiku. Vymlouvat se na to,
že věříme, že exekutiva nebo jednotlivé
právní subjekty toto pochybení napraví,
je čistý a čirý alibismus.
V tomto parlamentě v této Poslanecké sněmovně
přijímáme desítky a desítky
novel všech možných zákonů. Další
desítky a možná stovky novel budeme ještě
do konce svého funkčního období zřejmě
přijímat. Jestliže si ověříme,
a jestliže jsme si ověřili a zjistili, že
došlo k pochybení, že došlo k nesprávnému
výčtu, pak je povinna tato sněmovna tuto
chybu napravit. Napravme ji tak, aby to odpovídalo legislativnímu
právnímu řádu, který se snažíme
vytvořit. Nenechme planout vášně a nehrejme
znovu tu nešťastnou hru na zloděje a okradené.
V tomto případě by se totiž to heslo
Co bylo ukradeno musí být vráceno mohlo poněkud
pootočit jinam, než by to bylo milé těm,
kteří se zde přimlouvali za jiný postup,
než je navrhován skupinou vedenou panem poslancem
Kozlem. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk v části
sálu.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Grulichovi. Prosím pana kolegu Motyčku,
aby se ujal slova, připraví se pan poslanec Špaček.
Poslanec Ludvík Motyčka: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové, v
prvé řadě bych se vrátil ještě
k vystoupení pana poslance Wagnera. Pane kolego, pokud
jste to myslel přímo na moji osobu, že jsem
kolaboroval s režimem, máte-li čest, pak se
omluvíte. Myslel-li jste to jinak, pak prosím.
Jinak se omlouvám Poslanecké sněmovně,
že moje vystoupení by mohlo odeznít na výboru,
pokud by tento materiál na výboru byl projednáván.
Myslím nyní na oněch pět variant,
které předložil pan poslanec Kozel. Ale diskuse
na toto téma se odehrává až tady, tak
promiňte.
Některým pánům poslancům se
líbí varianty, zejména varianta první.
Má přívržence. Je to ta, která
říká, že voršilkám stát
dá více než 20 mil. korun. Pan kolega Drápela
říká, že jednak podrobuje kritice to,
že stát dal hospodu voršilkám, ale na
druhé straně připouští, že
by bylo možné dát jim 20 mil. Nevím,
proč stejnou kritiku by si nemělo zasloužit
oněch 20 mil.
To, co zde vyslovil pan kolega Řezníček,
že by měli být potrestáni ti, kteří
naplňovali zákon, to už vůbec nedovedu
pochopit.
Měl bych otázku na předkladatele. Předkladatele
bych se velice rád zeptal, zda s tím, kterého
chce obdarovat oněmi miliony, břemeny atd., hovořil.
Bylo by paradoxní, kdyby tato Poslanecká sněmovna
doporučila vládě někomu darovat 20
mil. nebo nějaké břemeno atd., a on to odmítl.
Na tuto otázku bych velice rád znal odpověď.
Odpověď bych rád znal také na to, proč
chce obdarovávat voršilky a proč nechce obdarovávat
Themos. Myslím, že nám vzniká skutečně
z těchto materiálů více méně
jakýsi vlastnický guláš. Toť vše.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Motyčkovi. Prosím pana poslance Špačka,
aby se ujal slova. Připraví se pan poslanec Řezáč.
Poslanec Radim Špaček: Vážené
dámy, vážení pánové, chci
se obrátit na tuto sněmovnu, na každého
jejího člena, s jednou prosbou. Vzpomeňte
prosím, až budete rozhodovat o tomto předloženém
návrhu, velmi známého výroku z dějin
anglického parlamentu, který zní - volně
cituji: "Nikdo si nemůže být jist majetkem,
svobodou, ba ani životem, když zasedá Parlament."
Má prosba spočívá v tom, abychom se
nesnažili prokázat pravdivost tohoto tvrzení
i pro Českou republiku. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Špačkovi. Prosím pana poslance
Řezáče, aby se ujal slova, připraví
se pan kolega Gjurič.
Poslanec Vladimír Řezáč: Vážený
pane předsedo, vážený pane místopředsedo,
vážené kolegyně a kolegové, v
souladu s naším usnesením především
chci říci, že se cítím podjatý,
a to v obou směrech k danému problému, neboť
se souhlasem mého klienta jako advokát jednak prohlašuji,
že již mám pravomocný rozsudek Obvodního
soudu pro Prahu 10, kterým jsem jedné malé
církvi vyhrál nemovitost v Praze a bez jakýchkoliv
restitučních zákonů, na základě
obecně platných občanských zákoníků
počínaje původním obecním zákoníkem
občanským rakouským z roku 1811, dále
středním občanským zákoníkem
č. 141/1950 a dnes platným občanským
zákoníkem č. 40/1964, ve znění
pozdějších předpisů.
Mnozí navrhujete restituční zákony
ve prospěch církevního majetku, aniž
by to bylo nutné, neboť některé církve
se mohou tohoto majetku domoci na základě platných
právních předpisů a na základě
platných zásad občanského práva,
zejména některých významných
ustanovení středního občanského
zákoníku z roku 1950.
Já chci ale říci, že problém
má tři roviny: Jednak má rovinu politickou,
ekonomickou a právní. Mě nejvíce zajímá
ta právní. K politické řeknu jenom
toto: Po listopadu 1989 mnoho významných církevních
představitelů prohlásilo, že nechtějí
žádný velký nemovitý majetek,
že chtějí nemovitosti, které potřebují
pro reálné uplatnění výkonu
náboženské svobody, svobody vyznání.
Pak přišly v první fázi zákon
z roku 1990, ve druhé zákon z roku 1991. Jestli
se dobře pamatuji, když jsme se k nim vyjadřovali
ještě jako poslanci bývalé ČNR,
tak jsem se v obou případech k těmto zákonům
vyjadřoval pozitivně, pokud šlo o objekty,
které měly sloužit k naplnění
náboženské svobody. Samozřejmě
nesouhlasím se záměrem, který dnes
není předmětem jednání, pokud
jde o lesy a polnosti, kdy by mělo být vráceno
cca 300 tis. ha lesů a polí. Ale to nechci rozvádět,
to není předmětem dnešního jednání.
Ekonomickému problému se také nechci věnovat,
protože ten by se týkal až třetí
fáze před restituční tečkou.
Zajímá mne nejvíce problém právní.
Nemohu souhlasit s tím, co zde řekl dr. Výborný.
Když uplatníme obecné zásady občanského
práva, jak platí v citovaných předpisech
a jak dnes konečně platí i po novele občanského
zákoníku účinného od 1. ledna
1992, a vztáhneme je na tento problém provozní
budovy Národního divadla a hodnotíme ji podle
právního režimu - nabytí vlastnictví
zpracování věci - pak je nepochybné,
že jednak příslušný řád
prodal československému státu určitou
nemovitost a že to, co se omylem v roce 1990 a 1991 vrátilo
tomuto řádu, je provozní budova, kterou vybudoval
československý stát, a to bez jakéhokoliv
přispění tohoto řádu, kterému
mohl maximálně náležet pozemek, kdyby
ho neprodal, a který ani co do nákladů se
nepodílel nijak na hodnotě nemovitosti. Ale i kdyby
téměř polovina stavby patřila původně
svojí hodnotou řádu a tím zpracováním
a stavbou československý stát vynaložil
více, tak automaticky vlastníkem nové věci
vzniklé zpracováním, specifikací,
byl československý stát, dnes český
stát, a měl by povinnost nahradit řádu
hodnotu, která tam původně byla. Co se tedy
stalo chybou zákona z roku 1991? Stalo se, že československý
stát omylem daroval tomuto řádu hodnotnou
nemovitost, ačkoliv k tomu nebyl žádný
právní důvod. Nebyl k tomu žádný
právní důvod ani proto, že i dnes podle
§ 120 odst. 2 občanského zákoníku
neplatí zásada, že povrch ustupuje půdě,
takže i kdyby řád byl vlastníkem pozemku,
tak kvůli tomu stavba nepatří vlastníkovi
pozemku a klidně by existoval podle dnes platného
občanského zákoníku stav, že
by vlastníkem pozemku byl řád a vlastníkem
provozní budovy stát. Problémy z toho vyplývající
jsou řešeny ve třech alternativách §
135 c) odst. 1, 2 a 3, pokud by takové problémy
vznikaly a nebyly vyřešeny jinou občanskoprávní
dohodou obou vlastníků těchto nemovitostí
ve smyslu § 516 občanského zákoníku.
Měl tento řád dobrou víru uplatnění
principu nabytých práv, když omylem dostal
od státu darem nemovitost, která mu nenáležela?
Podle mého názoru žádnou dobrou víru
mít nemohl, protože dobře věděl,
že tuto novou stavbu postavil československý
stát a nijak se na ní sám nepodílel.
Nicméně nebudu tento princip ochrany nabytých
práv zpochybňovat, neboť je součástí
významného principu právní jistoty.
Ústavní soud nedávno ve známém
nálezu zákona 87/1991 Sb., o mimosoudních
rehabilitacích dovodil, že z článku
I Ústavy České republiky vyplývá
i absolutní ochrana tohoto principu a pak samozřejmě
nezbývá, než ten problém řešit.
Uplynuly tři, čtyři roky, pořád
jsou tu dohody o budoucí smlouvě, které se
navíc promlčují v obecné promlčecí
lhůtě, navíc ještě speciálně
upravené v § 50 písm. b) Občanského
zákoníku a zatím žádná
konkrétní smlouva, aby byl problém vyřešen,
tady nebyla a my už se tím zabýváme
tuším potřetí.
Tak jestli to tou smlouvou nejde, tak to řešit musíme.
A i když mi to jako civilistovi není příjemné,
nezbývá, než uplatnit verzi, řeknu třeba
číslo pět, a v souladu s čl. 11 odst.
4 Listiny přikázat tento nemovitý majetek
České republice, tak jako jsme to udělali
u řady nemovitostí zde na Malé Straně
s tím, že tomu řádu hodnotu nemovitostí
musíme dát, i když k nim přišel
omylem, neboť jednou je zákonem dostal a nemůžeme
to vyvlastnit bez náhrady. To je všechno, co jsem
chtěl k této věci přičinit.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Řezáčovi. Prosím pana
poslance Gjuriče, aby se ujal slova. (Poslanec Gjurič:
Vzdávám se slova.) Děkuji. Pan poslanec Černý.
Poslanec Jan Černý: Pane předsedající,
páni ministři, dámy a pánové,
já jsem původně též neměl
v úmyslu k této problematice vystupovat, nicméně
to, co se děje tady v rozpravě, mi připomíná
zcela chaotickou snahu o to vyřešit zcela věcný
problém.
Máme před sebou pět variant návrhů,
které mají řešit určitý
zcela specifický problém, kterým je zajistit
funkčnost budov Národního divadla pro současnost
a pro budoucnost. Kolega Výborný se tady ve svém
dlouhém a velmi dobrém vystoupení pokoušel
vysvětlit, proč není možné novelizovat
zákon, který byl přijat Federálním
shromážděním, protože - a já
doufám, že se mnou bude souhlasit - žádný
zákon nemůže působit zpětně,
nemůže působit retroaktivně a pokud
jednou podle zákona vlastnictví přešlo,
žádný jiný zákon nemůže
říci, že vlastně nepřešlo.
Jediné možné řešení, které
tady je, je skutečně vyvlastnění a
já nechápu, proč se toho slova bojíme.
Vyvlastnění je možné, umožňuje
to Ústava a Ústava říká, za
jakých podmínek je vyvlastnění možné.
Varianta číslo pět celkem velmi dobře
popisuje způsob vyvlastnění, ovšem -
a to já musím sněmovně sdělit
- je to úplně jiný návrh úplně
jiného zákona, nového zákona, a já
mám dojem, že v této fázi nemáme
o čem mluvit, protože všechny ostatní
varianty vracející se k zákonu FS jsou prostě
neprůchodné. Když je sněmovna přijme,
jsou zmatečné, jsou k ničemu. Varianta číslo
pět jako samostatný nový zákon předložena
nebyla, musí projít celou procedurou schvalování
v organizačním výboru, upuštění
od zásad, zkracování lhůt a přijít
jako nový zákon.
Čili já mám dojem, že diskuse, která
se tady vede, se vede zčásti o věcném
problému, ale více se tady snaží někdo
dokázat, že se někde stala chyba. I kdyby se
ta chyba stala, tak prostě v zákoně byla,
zákon platil a platí. Žádná změna
dozadu nyní není možná. Jediná
varianta, která je schůdná a o které
je vůbec možné v této sněmovně
hlasovat, je varianta číslo pět, ale musí
projít celou novou procedurou, včetně předložení
do výborů Poslanecké sněmovny. Děkuji.
(Potlesk.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Černému. Pan poslanec Drápela,
pan poslanec Wagner, pan poslanec Řezáč -
v tomto pořadí jsem vás zachytil. Písemnou
přihlášku nemám.
Poslanec Jiří Drápela: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
dovolte mi, abych reagoval na vystoupení kolegy Výborného
a kolegy Motyčky. Kolega Výborný zcela opomněl,
že v původním zákoně 298/1990
Sb. byla omylem uvedena neexistující právnická
osoba. I tato skutečnost hrála roli v tom, že
dosud nebyl proveden vklad. Katastrální úřad
má za to, že Českomoravská provincie
Římské unie řádu sv. Voršily,
která má právní subjektivitu, není
a nemůže být totožná s řádem
sv. Voršily Římské unie, který
je uveden v zákoně. Takovýto právní
subjekt totiž neexistuje. Za této situace nelze vůbec
brát v úvahu uzavřenou kupní smlouvu
s firmou Themos, neboť nebyla uzavřena s právnickou
osobou.
Dále bych chtěl podotknout, že nejde o hospodu,
jak řekl kolega Motyčka, ale o novou budovu Národního
divadla, viz. sporná část této budovy
chybně označená při kolaudaci popisným
číslem 1435, není samostatnou stavbou. Je
s podivem, že kolegové Motyčka a Výborný
naprosto pomíjejí takovéto základní
skutečnosti. Proto, jak jsem řekl již dříve,
jednoznačně podporujeme verzi doprovodného
usnesení č. I navrženou poslancem Kozlem, jež
celou trapnou situaci beze zbytku řeší.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Drápelovi. Prosím pana kolegu Wagnera,
aby se ujal slova. Připraví se pan poslanec Řezáč.