Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Kdo se dále hlásí do rozpravy? Pan kolega
Skočovský.
Prosím vás, přihlašte se do rozpravy.
Všichni se navzájem zdržujeme. Přihlašte
se do rozpravy, program dopředu znáte. Bude to urychlení
celé záležitosti. Děkuji.
Poslanec Miloš Skočovský: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
pokládám za vhodné, abych, když už
se tento případ dostal na veřejné
projednávání, vás informoval, o co
vlastně vůbec šlo a co v této věci
je schováno.
V roce 1990 jsem byl ředitelem příspěvkové
organizace Kulturně vzdělávacího střediska
Brno a dohodl jsem se s bytovým družstvem Domcentrum
o založení společného podniku podle
příslušného ustanovení tehdy
platného hospodářského zákoníku.
Společný projekt mně tehdy připadal
velmi výhodný pro obec. Šlo o možnost
získat 50 miliónovou investici pro Brno. Uznávám,
že jsem tehdy neznal přesně usnesení
tehdejšího nadřízeného orgánu,
Národního výboru Brno 4, podle nějž
majetkové převody vyžadovaly schválení,
i když jsem byl samostatnou právnickou osobou.
Vyhláška 119/1988 o hospodaření s národním
majetkem tuto povinnost uvádí jen jako možnou,
tehdy platné zákonné opatření
Federálního shromáždění
o nakládání s majetkem se týkalo pouze
státních podniků. Domníval jsem se
tehdy, že vytvoření společného
podniku je natolik společensky prospěšné,
že oproti němu nemohou být vzneseny žádné
podstatné námitky. O tom, že jsem neučinil
nic protizákonného, jsem byl nakonec utvrzen tím,
že společný podnik byl řádné
zapsán do podnikového rejstříku.
Do věci nakonec vstoupil prokurátor, ale ani z usnesení
krajského soudu z listopadu 1992 jsem nevyčetl,
že bych se dopustil protiprávního jednání.
Smlouva byla zaregistrována a platí.
Nechci se vymlouvat na neznalost zákona. Ta jistě
neomlouvá, ale po právní stránce zajišťoval
celou věc komerční právník,
který mě nikdy neinformoval o nutnosti předběžného
souhlasu nadřízeného orgánu. Měl
jsem za to, že praktickému uvedení záměru
do praxe bude pochopitelně předcházet řada
jednání se všemi zainteresovanými orgány
státní správy a samosprávy a že
v případě opodstatněných námitek
je vždy možnost prostě společný
podnik zrušit s tím, že vložené nemovitosti
budou nadále v dispozici příslušného
správce, to je magistrátu nebo patřičného
obvodního orgánu nebo zastupitelstva.
Jelikož společný podnik v důsledku pasivního
postoje brněnských orgánů nemohl zahájit
činnost a byl jsem zvolen poslancem ČNR, rezignoval
jsem v červnu 1992 na členství a všechny
funkce v družstvu, ve společném podniku.
Neznám obsah vyšetřovacího spisu podrobně.
Vím, že jsem podezřelý ze spáchání
trestných činů podle § 127 a 255 trestního
zákona. § 127 postihuje porušování
závazných pravidel hospodářského
styku v principu asi, kdo v úmyslu opatřit sobě
nebo jinému atd. nějaké neoprávněné
výhody, poruší závazným způsobem
pravidla hospodářského styku stanovená
obecně závazným předpisem atd. Jsem
přesvědčen, že jsem skutkovou podstatu
nenaplnil, neboť nešlo o žádné neoprávněné
výhody, neporušil jsem žádný hospodářský
styk a není ani jasné, zda jsem porušil obecně
závazný právní předpis. Ostatně
toto ustanovení se týká zejména nekalé
soutěže, čili něčeho, co nemá
souvislost s tímto případem.
§ 255 pak předpokládá způsobení
škody nikoliv malé. vzniklé porušením
povinnosti. Jelikož žádná škoda nevznikla,
nepřichází použití tohoto ustanovení
rovněž v úvahu.
Jiná situace by mohla teoreticky nastat, kdyby např.
došlo k vypořádání majetkových
podílů podle smlouvy o společném podniku
tak, že zakladatelem by bylo provedeno finanční
vyrovnání, tzn. OKVS Brno 4 by byla vrácena
částka 1 600 000 korun a nemovitosti posléze
prodány za současnou několikanásobně
vyšší cenu. K této hypotetické
situaci nedošlo a podle smlouvy ani dojít nemohlo.
Smlouva to nedovoluje. Ani k žádné jiné
nekalé machinaci s majetkem vloženým do společného
podniku rovněž nedošlo.
Z přiložené korespondence společného
podniku Lipka vyplývá, že jeho představitel
několikrát navrhl obvodnímu úřadu
a dalším příslušným orgánům
státní správy a samosprávy jednání,
kde jednou z variant je i odstoupení od smlouvy. Důsledkem
odstoupení od smlouvy by bylo mj. prosté převedení
vložených nemovitostí zpět do rukou
jejich zákonného správce.
Podle nynějších právních předpisů
již společné podniky neexistují. Původní
smlouva se stávajícímu právnímu
řádu nijak nepřizpůsobila. Vzhledem
k tomu i vzhledem k faktu, o němž jsem se dověděl
dodatečně (absence souhlasu nadřízeného
orgánu), je smlouva sama o sobě patrně neplatná
a vše bude uvedeno do původního předsmluvního
stavu - viz ustanovení § 766 obchodního zákona.
Předpokládám, že Magistrát města
Brna již z opatrnosti podal u soudu žalobu o zrušení
této smlouvy, pokud soud nenařídil likvidaci
i bez návrhu. Jak je však patrno ze zmíněné
a přiložené korespondence, bylo možné
tyto kroky učinit dohodou stran bez zbytečného
a nákladného soudního jednání.
Uznávám, že určitým slabým
místem v celé věci je nevyžádání
si včasného souhlasu nadřízeného
orgánu. V roce 1990 však byla právní
situace nezřetelná, já jako neprávník
jsem se spolehl na právní čistotu celé
akce, o které jsem byl informován, jelikož
byla jištěna zkušeným právníkem.
Kategoricky popírám, že jsem se dopustil vědomého
zneužití své funkce a že by skutečným
skrytým důvodem vytvoření společného
podniku byl nezákonný zisk, dosažený
protiprávními machinacemi se státním
majetkem.
Znovu zdůrazňuji, že celá věc
se dala vyřešit řadou způsobů,
které odpovědní činitelé společného
podniku navrhovali dopisy, adresovanými Magistrátu
či obvodnímu úřadu. Proč bylo
reagováno nevstřícně, podněty
k trestnímu stíhání apod., nevím.
Nevím, proč Magistrát jednoduše nesdělil,
že společný podnik je pro jeho záměry,
ať již z jakýchkoliv důvodů, nevhodný.
Poté by bylo vše samozřejmě promptně
uvedeno do původního stavu.
V současné době panuje zlozvyk vše politizovat
a na politizování se vymlouvat. V daných
souvislostech však nemohu neuvažovat tak, že v
podstatě se jedná o diskreditaci mé osoby
a politické strany, jejímž jsem členem.
Po několika zbytečně promarněných
letech, v nichž zůstala nikoliv mojí vinou
nevyužita řada nabídek k řešení,
si vyšetřovací orgány vyžádaly
souhlas Poslanecké sněmovny k mému trestnímu
stíhání, a to v době těsně
před komunálními volbami.
Na úplný závěr tedy shrnuji? Státu
nevznikla žádná škoda, nedošlo k
žádnému protiprávnímu jednání,
k žádným majetkovým machinacím,
nikdo se nijak neobohatil - naopak ke škodě státu
byla promarněna možnost 50miliónové
investice ve prospěch Brna. Administrativní pochybení
- absence předběžného souhlasu - mohlo
být dávno buď napraveno, nebo se všechny
zainteresované strany mohly vrátit k původnímu
stavu.
Pokud je v podkladech, které jsem podstoupil imunitnímu
výboru a které jsou v Parlamentu k dispozici, cokoliv,
co odporuje tomuto mému vysvětlení, velmi
rád to uvedu na pravou míru.
Rozhodnutí o mém vydání k trestnímu
stíhání nechávám plně
na posouzení Poslanecké sněmovny. Imunitu
považuji za instituci, která poslanci usnadňuje
plnění jeho poslání, nikoliv za úkryt
před jeho protizákonnou činností.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Prosím, aby se slova ujal kolega Kužílek.
Poslanec Oldřich Kužílek: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
myslím si, že jsem jeden z těch, kteří
v předchozím hlasování k případu
předchozího poslance reagovali spíš
na to, jak se domnívali, že věc je objasněna,
než na to, že by chtěli vyjádřit
svůj názor na věc samu. Domnívám
se, že byla v proceduře, ve které toto projednáváme,
učiněna určitá chyba tím, že
předsedkyně mandátového a imunitního
výboru odpovídala některé otázky
až po ukončení rozpravy, a tudíž
nebylo možné vznést návrh usnesení,
který by třeba přerušoval tento bod
a požádal mandátový a imunitní
výbor o objasnění některých
dalších věcí, což bych já
třeba osobně přivítal. Po určitém
objasnění bych možná hlasoval podpůrně
pro předložené usnesení.
Navrhuji, aby v souvislosti s tímto bodem Poslanecká
sněmovna se usnesla na požadavku k mandátovému
a imunitnímu výboru v následujícím
znění: Sněmovna žádá mandátový
a imunitní výbor, aby napříště
při projednávání vydání
k trestnímu stíhání nejprve předložil
návrh procedury, která umožní zevrubné
objasnění všech vznesených otázek.
Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Předpokládal bych, že by se to muselo zařadit
jako nový bod, neumím si to jinak představit.
Bylo by možné se obrátit tímto způsobem
na mandátový a imunitní výbor. Do
rozpravy se dále hlásí kolega Vyvadil.
Poslanec Jiří Vyvadil: Mám pouze upozornění
buď na pana předsedajícího, nebo na
paní dr. Röschovou. Minulý bod z hlediska trestního
řádu nebyl ukončen. Právní
význam má jenom tehdy, jestliže poslanecká
sněmovna odepře vydání. Minulé
usnesení bylo, že nebylo přijato. Domnívám
se, že jediné řešení je hlasovat
o opačném usnesení, aby to mělo smysl.
Jinak samozřejmě v zásadě zde neexistuje
žádná překážka.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slovo má
paní kolegyně Röschová.
Poslankyně Anna Röschová: My jsme se,
pane poslanče Vyvadile, o teto proceduře samozřejmě
radili a bavili na mandátovém a imunitním
výboru. Byla bych velmi ráda, kdyby mne pan poslanec
Vyvadil poslouchal. Domníváme se - a tak jsme se
rozhodli - ze předneseme usnesení samozřejmě
v kladném slova smyslu, to znamená, že Poslanecká
sněmovna uděluje souhlas, ale máte před
sebou usnesení mandátového a imunitního
výboru, kde Poslanecké sněmovně nedoporučujeme
udělení souhlasu. Návrh usnesení pro
Poslaneckou sněmovnu podle našeho názoru musí
být položen kladně, protože v záporném
slova smyslu by nebylo o čem jednat. To je samozřejmé.
Pane místopředsedo, když už jsem se ujala
slova, dovolte mi, abych odpověděla na otázku,
která zde byla vznesena panem poslancem Vyvadilem - zda
se v tomto případě mandátový
a imunitní výbor zabýval i politickým
aspektem tohoto problému. Mandátový a imunitní
výbor je orgánem Poslanecké sněmovny,
tzn. je orgánem politickým. Je složen z poslanců
všech politických stran, které v Parlamentě
jsou, to znamená, že vždy při svém
rozhodování v těchto případech
zkoumá politický aspekt. V obou případech
- jak u pana poslance Kuby, tak u pana poslance Skočovského
- dospěl k názoru, že se v žádném
případě nejednalo o politickou šikanu
ze strany orgánů výkonné moci či
moci soudní.
To, že dospěl k tomu, aby u pana poslance Skočovského
vlastně Poslanecké sněmovně nedoporučil
udělit souhlas, bylo z těch důvodů,
že se mandátový a imunitní výbor
na rozdíl od předchozího případu
domnívá, že v daném případě
u pana poslance Skočovského se nejedná ani
o podezření ze spáchání trestných
činů.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slovo má
kolega Gross.
Poslanec Stanislav Gross: Pane místopředsedo,
dámy a pánové. mám pocit, že
došlo k určitému nedorozumění.
Pan kolega Vyvadil chtěl upozornit pouze na to, že
tím, že Poslanecká sněmovna nepřijala
návrh mandátového a imunitního výboru
ohledně poslance Kuby, tato kauza nemůže být
uzavřena a musí být hlasováno o opačném
usnesení. Pokud Poslanecká sněmovna nedá
souhlas s dalším trestním stíháním,
nejsou zřejmě tvořeny překážky
v tom, aby toto trestní stíhání pokračovalo.
To byl názor kolegy Vyvadila.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Dále
je přihlášen kolega Ullmann. Dámy a
pánové, poprosil bych vás, abyste prostřednictvím
svých poslaneckých klubů do mandátového
a imunitního výboru delegovali takové poslance,
kteří se budou věnovat této práci
a budou předkládat kvalitní usnesení
Poslanecké sněmovně, což byl požadavek
mj. vedení mandátového a imunitního
výboru.
Poslanec Josef Ullmann: Vážený pane
předsedající, i vážená
vládo, kolegyně a kolegové, domnívám
se, že je velice dobré, že jsme byli seznámeni
s celým průběhem, s celou kauzou, jak je
viděna panem poslancem Skočovským, ale nicméně
se přiznám, že nejsem právník,
a i když jsem ochoten mu uvěřit, nejsem schopen
o té věci rozhodnout, ani smysluplně posoudit.
Ani v prvním případě, ani v druhém
případě jsme si ale nevšimli jedné
věci.
Institut poslanecké imunity má totiž dvě
strany jako každá mince. Na jedné straně
chrání poslance, aby mohl vykonávat svůj
mandát bez překážek, ale na druhé
straně pokud se jedná o podezřeni z trestného
činu a sněmovna neumožní, aby proběhl
soudní proces, ho v podstatě zbavuje práva,
aby se hájil a aby byl oficiálně prohlášen
za nevinného. Tento stín podezření
na něm může zůstat, i když samozřejmě
nebude mát právní účinek, ale
ve společnosti může být tento člověk
považován za někoho, kdo se za něco
schoval a podobně.
Já se domnívám, že je v zájmu
té osoby, o kterou se jedná, pokud je přesvědčena,
že je nevinná, aby sama požádala o to,
aby byla zbavena imunity, protože potom má šanci
u soudu prokázat - a tedy zcela oficiálně
výrokem práva - že nevinná je. Jinak
tady asi zůstane stín podezření.
Nevydání je někdy do jisté míry
medvědí službou těm, kterým se
tím slouží.
Já bych se proto chtěl zeptat pana poslance Skočovského,
jaký je jeho názor, jestli by chtěl být
vydán nebo ne. To by mě samotného zajímalo
a bude to asi dosti směrodatné pro to, jak se budu
rozhodovat.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Slovo má kolega Koronthály.
Poslanec Vladimír Koronthály: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, dámy a pánové, domnívám
se - i z toho, co řekla před chvílí
paní kolegyně Röschová - že jsme
narazili na velmi zajímavý problém. V tomto
státe existuje cosi jako ústavní dělba
moci. Pokud vím, tak Parlament je mocí zákonodárnou,
nikoliv soudní. Já se domnívám, že
ani mandátový výbor ani my nemáme
v tomto státě vůbec mandát na to rozhodovat
o tom, zda někdo je důvodně nebo bezdůvodně
podezírán z trestného činu. Jediné,
o čem má uvažovat a rozhodovat jak mandátový
výbor tak posléze na jeho návrh my, je to,
zda dotyčný poslanec je obviňován
z nějakého důvodu, protože celá
záležitost má politické pozadí,
zda tedy se jedná v podstatě o úsilí
omezit poslance v jeho politické činnosti, ale v
žádném případě se nemáme
zabývat tím, zda je podezírán důvodně
nebo bezdůvodně ze samotného trestného
činu. To je pouze a jedině záležitostí
soudu.
Jediné, co my máme zvážit, je to, zda
v tomto případě pan kolega Skočovský
(mohl to být zrovna tak kdokoliv jiný z nás)
je podezírán, protože jsou tu nějaké
indicie, které by normálně mohly vést
k obvinění nebo k trestnímu stíhání
nebo něčemu takovému, nebo zda je podezírán,
protože je členem nějaké politické
strany, která momentálně někde někomu
vadí. To je snad jediné, co bychom mohli zvažovat.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji,
slovo má pan kolega Skočovský.
Poslanec Miloš Skočovský: Na přímý
dotaz jsem povinen dát jasnou odpověď. Já
jsem ji dal. Když jsem objasňoval, oč šlo,
tak jsem v závěru jasně konstatoval, že
nechávám na vůli Poslanecké sněmovny,
co s tím udělá a nechť posoudí
i celý postup. Jestliže k této záležitosti
došlo před čtyřmi lety a vyšetřování
se táhne už čtvrtý rok, je nepochybné,
že pokud to vůbec dojde k soudu, tak nejdříve
za dva až tři roky, protože se to bude několikrát
vracet zpět. Nemám nárok, abych se mohl u
soudu očistit v dohledné době, kdy je tato
záležitost ještě živá a kdy
ještě já žiji jako politik. Z toho důvodu
si nemyslím, že naše soudy jsou schopné
mě očistit, když vyšetřování
trvá čtyři roky, bylo mezi tím dvakrát
odloženo jako bezpředmětné a opět
se obnovilo. Nemyslím si, že tady přichází
v úvahu včasné ukončení ze
zákona. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Dále je do rozpravy přihlášen kolega
Matulka. Má slovo.
Poslanec Dalibor Matulka: Dámy a pánové,
řekl bych dvě věci. V prvé řadě
k procedurální námitce pana kolegy Vyvadila.
Já se domnívám, že nemá pravdu.
V daném případě to, co navrhla paní
kolegyně Röschová, bylo přesné.
Šlo o přesnou formulaci návrhu usnesení.
Je to v pořádku. Překážkou vydání
poslance k trestnímu stíhání přece
není to, že sněmovna odepře, ale prostě
nedá souhlas. Řešení, které mandátový
a imunitní výbor zvolil, je logické.
Přihlásil jsem se o slovo zejména k druhé
věci. Byl jsem zpravodajem mandátového a
imunitního výboru k případu kolegy
Skočovského a považuji za poctivé říci,
že jsme kolem toho vedli velice obsáhlou rozpravu.
Shodli jsme se na tom, co zde podotkl i kolega Koronthály,
že ani mandátový výbor ani sněmovna
nejsou orgánem, který by měl meritorně
posoudit právní stránku věci, zda
došlo nebo nedošlo ke spáchání
trestného činu. Nicméně samozřejmě
každý z nás to nějakým způsobem
posuzoval a myslím, že je poctivé říci,
že ti členové mandátového výboru,
kteří mají právnické vzdělání,
se zřejmě shodli na tom, že skutečně
trestní stránka věci u kolegy Skočovského
je při nejmenším velmi pochybná. Není
to samozřejmě směrodatné rozhodnutí
nebo směrodatné stanovisko a toto stanovisko nemůže
být vůbec relevantní. Považuji však
za poctivé to říci, protože tento právní
názor kolegů může být pro někoho
vodítkem třeba i pro hlasování.
Říkám to, poněvadž si skutečně
také myslím, že jak mandátový
výbor tak sněmovna jsou orgánem politickým
a hlavní otázkou je, zda je tam politický
prvek.
Na rozdíl od případu pana poslance Kuby,
kde na politickou stránku věci můžeme
pohlížet každý jinak, každý
můžeme mít jiný názor na to,
zda je v tom politika nebo ne, tak u kolegy Skočovského
to nepochybné je. politický prvek je tam obsažen
přímo ve spise, a to jedním dopisem, kde
se vyjadřuje zájem orgánů činných
v trestním řízení na politickém
pozadí, týkajícím se však jiné
osoby než poslance Skočovského.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slovo má
pan kolega Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný: Dámy a
pánové, pokusím se být stručný,
protože mnohé z toho, co jsem chtěl říci,
už vyjádřil pan poslanec Koronthály.
Myslím, že každý, kdo je obdařen
nějakou mocí, má přirozenou lidskou
tendenci proměňovat tuto moc v moc soudní.
To činíme například i jako rodiče
svých dětí. Takto se chovat je náš
přirozený lidský úděl.
Dále si myslím, že každé společenství,
ať už vztahy mezi jeho členy jsou jakékoli,
si vytváří v kratším nebo delším
čase jistou obrannou pozici proti jiným společenstvím
a vnitřní vazby v tomto společenství
jsou takové, že si členové společenství
někdy vědomě a někdy nevědomě
chtějí vzájemně pomáhat. To
je také lidské.
Při rozhodování o této věci,
ať jde o kteréhokoli poslance, je však nutno
vzít v úvahu jen a jen zákon a zejména
základní zákon tohoto státu, to je
Ústavu. Ani mandátovému a imunitnímu
výboru ani této sněmovně vůbec
nepřísluší zkoumat, zda spis naznačuje,
dopustil-li se poslanec něčeho, nebo nedopustil.
Já ten spis neznám, nebažím po tom,
abych ho znal, nebažím ani po tom, aby ti, kteří
měli možnost se s tímto spisem seznámit,
mi říkali své právní názory
na to, zda tu je pochybnost o vině nebo není. Já
to k rozhodnutí nepotřebuji, protože o tom,
zda je někdo vinen nebo není vinen, v tomto státě
opravdu nemůže rozhodovat nikdo jiný než
orgán k tomu povolaný.
Dokonce obráceně řečeno - pakliže
se sněmovna rozhodne nevyslovit souhlas s trestním
stíháním, je to podle mého názoru
velmi nepříjemné pro onoho poslance, protože
on se už nikdy nemůže očistit, protože
nemůže dosáhnout zprošťujícího
rozsudku nebo nemůže dosáhnout zastavení
trestního stíhání z toho důvodu,
že se ničeho nedopustil. l to je třeba vzít
v úvahu.
A protože této sněmovně nepřísluší
hodnotit, zda ve spise jsou pochybnosti o správném
postupu a zda dosavadní podklady nasvědčují
tomu, že by trestný čin měl nebo neměl
být spáchán, jsem pevného přesvědčení,
že při hodnocení je třeba vzít
v úvahu zejména a jedině to, zda trestné
stíhání má nebo nemá nějakou
souvislost s poslaneckou činností pana poslance
Skočovského a zda má nebo nemá politický
podtext. To by měl sněmovně sdělit
mandátový a imunitní výbor.
Bylo-li zde řečeno, že se jedná o záležitost,
která časově hluboce předchází
počátkům výkonu mandátu dotčeného
poslance, je tím, podle mého názoru, odpověď
jednoznačně na tuto jedinou možnou otázku
dána. Hlasujte podle Ústavy a svého svědomí.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Kolega Vyvadil se hlásí do rozpravy.
Poslanec Jiří Vyvadil: Jen přečtu
čl. 27 odst. 4 Ústavy. My jsme rozhodli o tom, že
v současné době pan poslanec Kuba nemůže
být stíhán. Občan Kuba poté,
co přestane být poslancem, stíhán
pro tento trestný čin může být.
První věta zní: "Poslance ani senátora
nelze trestně stíhat bez souhlasu komory, jejímž
je členem." Tohoto souhlasu nebylo dáno.
Druhá věta říká: "Odepře-li
komora souhlas, je trestní stihání navždy
vyloučeno." Čili, jinak řečeno
já stále trvám na tom, jestli jsme tak chtěli
rozhodnout - budiž, ale rozhodli jsme tak, že v této
fázi nemůže být pan poslanec Kuba stíhán,
ale poté, co přestane být členem této
Poslanecké sněmovny, protože jsme tak neodepřeli,
stíhán může být. Jestliže
toto jsme si přáli, budiž, tak se to stalo,
ale není pravda, že by neměl.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Prosím,
aby se ujala slova paní kolegyně Röschová,
a aby také předložila návrh na usnesení,
o kterém event. by se ještě mohla vést
rozprava.
Poslankyně Anna Röschová: Já
přiznávám panu poslanci Vyvadilovi, že
Ústava říká to, co zde přečetl,
nicméně i pan poslanec Vyvadil jistě pochopí,
že přestože jsem předsedkyní tohoto
výboru, nemohu překročit usnesení
výboru, kterým jsem vázána. Já
žádné jiné usnesení než
to, které jsem předložila, předložit
nemohu, protože nejsem výborem pověřena.
Nyní mi dovolte, abych se velmi stručně vyjádřila.
Z této rozpravy ohledně pana poslance Skočovského
směrem k mandátovému a imunitnímu
výboru žádná otázka kromě
té jediné, zda výbor zkoumal politický
aspekt, nevyplynula. Jen bych trochu navázala na to poslední
vystoupení, tím myslím pana poslance Výborného.
Dovolte, abych vám ocitovala § 40 odst. 1 písm.
d) našeho jednacího řádu: "Mandátový
a imunitní výbor zejména zjišťuje,
zda jsou v imunitních věcech dány podmínky
pro trestní nebo kárné stíhání
poslance, popř. pro jeho vzetí do vazby. Provede
urychlená nutná šetření a umožní
poslanci, aby se vyjádřil. Zprávu o výsledcích
svých zjištění předkládá
Poslanecké sněmovně. Jednání
mandátového a imunitního výboru jsou
neveřejná." Mandátový a imunitní
výbor tím vlastně sněmovně
podává pouze zprávu o výsledcích
zjištění. Já se dokonce domnívám,
zda takto podrobnou rozpravou nejdeme nad rámec jednacího
řádu.
To je vše, co jsem k tomu chtěla říci
a nyní mi dovolte, abych ještě jednou upozornila
na usnesení mandátového a imunitního
výboru, které máte před sebou a které
se týká udělení souhlasu s trestním
stíháním pana poslance Skočovského,
kde mandátový a imunitní výbor nedoporučuje,
aby poslanecká sněmovna udělila souhlas.
Já předkládám usnesení: "Poslanecká
sněmovna Parlamentu České republiky ve smyslu
čl. 27 odst. 4 ústavy ČR uděluje souhlas
s trestním stíháním pana poslance
Miloše Skočovského pro podezření
z trestného činu porušování závazných
pravidel hospodářského styku a porušování
povinnosti při správě cizího majetku
podle § 127 a § 255 odst. 1 trestního řádu."
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Paní
kolegyně, prosím o zpřesnění.
Poslankyně Anna Röschová: Vážení
kolegové, prosila bych vás, abyste opravdu byli
soustředěnější, protože
se zbytečně okrádáme o čas.
Už jsme zde o tom mluvili s panem poslancem Vyvadilem a já
jsem upozornila na to, že v případě
pana poslance Skočovského dáme návrh
na kladné vyjádření, přestože
mandátový a imunitní výbor nedoporučuje,
aby toto kladné usnesení bylo přijato. Je
to poměrně logické a srozumitelné.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Kolega
Ortman se hlásí do rozpravy.