Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený pane
místopředsedo, vážení kolegové,
jsem tak trochu smutný z průběhu rozpravy
k oběma bodům, protože každý klub,
pokud vím, má v mandátovém a imunitním
výboru svého zástupce. Plně se potvrdil
závěr posledního jednání mandátového
a imunitního výboru, že vlastně bylo
doporučeno všem poslaneckým klubům,
aby zvážily, zda delegovaly ze svého středu
skutečně ty, kteří budou informovat
přesně své poslanecké kluby, to za
prvé, a ty, kteří o věci vědí.
Ještě horší je to, že pan Skočovský
snad třikrát nebo čtyřikrát
čekal na setkání mandátového
a imunitního výboru, který nebyl schopen
se vůbec sejít, protože někteří
členové klubů tam nebyli snad pětkrát.
Toto říkám se vší vážností,
aby toto projednávané dnes bylo spíš
mementem a aby se pro příště neopakovalo.
Za chybu mandátového a imunitního výboru
považuji to, že pro příště
musejí poslanci dostat přesně zprávu
mandátového a imunitního výboru a
ne se to dozvídat tady od řečnického
pultu. To budiž pro nás ponaučením,
ale myslím, že k tomu žádné usnesení
projednávat nemusíme.
Panu poslanci Vyvadilovi chci říci jedno, ta logika
musí být skutečně jednoznačná.
Hlasujeme totiž o žádosti k vydání
k trestnímu stíhání. Když sněmovna
odepře, což jsme udělali v případě
Kuby, o jakém dalším usnesení chcete
hlasovat? Kdyby se například nepřijalo ani
to druhé, které navrhujete, tak co bychom vlastně
odhlasovali? Pak vznikne patová situace. Je to prostě
nesmysl a navíc ta věc už byla uzavřena.
Pokud se týče pana poslance Skočovského,
byl bych rád, kdyby sněmovna měřila
stejným metrem a zcela odpovědně jako člen
mandátového a imunitního výboru prohlašuji,
že kolega Matulka měl pravdu. Navíc smůla
pana Skočovského spočívá v
tom, že kdyby nebylo té osoby, o níž se
praví ve spise, že je třeba kvůli ní
věnovat spisu mimořádnou pozornost, tak bychom
tu věc asi neprojednávali.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Kdo se
dále hlásí do rozpravy? Kolega Matulka.
Poslanec Dalibor Matulka: Dámy a pánové,
promiňte, že chodím k mikrofonu víckrát
v jedné věci, nemívám to ve zvyku,
ale musím zareagovat na slova kolegy Výborného,
kterého si jinak velmi vážím. On zde
řekl, že je jednoznačné posuzovat věc
z hlediska, kdy k údajnému spáchání
něčeho došlo s tím, že k tomu,
co měl spáchat poslanec Skočovský,
došlo v r.1990.
Já musím říci jiné stanovisko.
Nemyslím si, že by to bylo tak jednoznačné.
Myslím, že jednoznačný je moment, kdy
se orgány činné v trestním řízení
rozhodly to trestní stihání zahájit,
a to už bylo v době, kdy poslanec Skočovský
poslancem byl. Do té doby, dokud nebyl poslancem, tak nápad
zahájit trestní stíhání neexistoval.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Pan kolega
Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane poslanče
Matulko, pane poslanče Skočovský, stále
mi ještě dovoluje jednací řád
vás oslovit. Ano, v té poslední větě
jsem se zmýlil, to nebyl dobrý argument. Omlouvám
se, ale ostatní argumenty, Podle mého mínění,
dobré byly.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Kdo se
dále hlásí do rozpravy? Nikdo, takže
ji končím.
Budeme hlasovat o návrhu usnesení tak, jak jej předložila
paní kolegyně Röschová, s tím,
že jsem vás právě odhlásil. Poprosím
vás, abyste se znovu přihlásili. Než
se všichni přihlásíte, dovolte mi malou
vsuvku. Právě projednávání
dnešního bodu ukázalo, jak je pro nás
nešťastné, když se bez řádného
projednávání ve všech orgánech
k tomu určených v Parlamentu zařazujeme dodatečně
body, které nejsou řádně projednány.
Budeme hlasovat, jedná se o 117. hlasování.
Ptám se:
Kdo podporuje návrh přednesený kolegyní
Röschovou? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh nebyl přijat, pro hlasovalo 34, proti 46,
zdrželo se 49 poslanců a poslankyň.
Děkuji vám, děkuji kolegyni Röschové.
Paní kolegyně se chce ještě vyjádřit..
Poslankyně Anna Röschová: Dovolte mi
ještě dvě věci na závěr.
Já se nedomnívám, že tento bod nebyl
připraven. Mandátový a imunitní výbor
této věci věnoval hodně času
a obě usnesení mandátového a imunitního
výboru byla předložena včera ve čtyři
hodiny odpoledne. Myslím, že kluby měly dostatečný
prostor seznámit se s problematikou.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Kolega
Trojan, předseda klubu, se hlásí o slovo.
Poslanec Zdeněk Trojan: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
měl bych prosbu na řídícího
i na sněmovnu, abyste vyhověli žádosti
našeho klubu o přerušení jednání
na 10 minut před dalším bodem, kterým
mají být interpelace a otázky na vládu
České republiky. Doufám, že to pochopíte.
Je to zvykem v této sněmovně. Jedná
se o 10 minut, možná, že těch 10 minut
bude prospěšných i pro ostatní. (Projevy
nesouhlasu.)
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Samozřejmě
vyhovuji. Podle jednacího řádu vyhlašuji
přestávku. Sejdeme se v 10.32 hodin. Prosím
o dochvilnost. O tu dochvilnost prosím především
proto, že jsou zde členové vlády, kteří
od 9.00 hodin marně čekají, že bude
zahájen bod, ke kterému se dostavili.
(Jednání přerušeno v 10.22 hodin.)
(V 10.36 hodin.)
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Dámy
a pánové, je zde žádost dalších
klubů na jednání s tím, že přestávka
se prodlužuje do 11 hodin.
(V 11.00 hodin.)
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Dámy
a pánové, promiňte mi technickou vsuvku,
další kluby požádaly o prodloužení
o dalších 10 minut. Děkuji.
(Jednání opět zahájeno v 11.24 hodin.)
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci. Prosím, abyste se zaregistrovali magnetickými
kartami, budeme pokračovat v jednání.
Mám zde dva procedurální návrhy, jako
první se přihlásil za klub ČSSD pan
kolega Brožík a prosím ho, aby se ujal slova.
Poslanec František Brožík: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
vládo, kolegyně a kolegové. V souvislosti
se zadržením ředitele Centra kupónové
privatizace a Střediska cenných papírů
dr. Liznera, vzniká důvodná obava, zda nezákonným
postupem nedošlo k faktickému znehodnocení
majetkových podílů jednotlivých diků
v průběhu již proběhlých kol
II. vlny kupónové privatizace. Tato naše obava
se opírá o možnost manipulace s daty v Centru
kupónové privatizace, a proto se jeví nezbytným
učinit kroky ke stabilizaci dat v Centru kupónové
privatizace nejpozději k 31. 10. 1994, k jejich reprodukci
a k nestrannému zkoumání případné
neoprávněné manipulace. Možné
důsledky se mohou týkat většího
počtu občanů, a proto se domníváme,
že Parlament by se měl tímto problémem
zabývat.
Proto navrhuji za klub České strany sociálně
demokratické zařadit do programu dnešní
24. schůze nový bod s názvem "Posouzení
situace v Centru kupónové privatizace", a to
za bod číslo 8, původně označený
jako bod č. 5. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slyšeli
jste procedurální návrh. Upozorňuji,
že o procedurálním návrhu se hlasuje
bez rozpravy. Prosím tedy, abyste se všichni přihlásili,
budeme hlasovat. (Závada na hlasovacím zařízení.)
Pan ministr financí se přihlásil o slovo,
ten má právo se přihlásit do diskuse
kdykoliv.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci. K přednesenému návrhu
bych chtěl říci následující.
Kontrola v Centru kupónové privatizace, pokud jde
o výsledky po jednotlivých kolech, je samozřejmě
zajištěna. O tom jsme se mohli všichni přesvědčit
po l. vlně, kdy nebyly žádné problémy.
Víte dobře, že kontrolu Centra kupónové
privatizace prováděl i Nejvyšší
kontrolní úřad a nesrovnalosti z hlediska
objednávek akcií, výsledků, úřad
žádné neshledal. Shledal nesrovnalosti procedurální,
které se týkaly něčeho úplně
jiného. Myslím, že z tohoto hlediska není
třeba, aby byla ustavena nějaká komise. Vláda
bude informovat Poslaneckou sněmovnu po vyšetření
celého případu o výsledcích.
Celý tento proces je pod dostatečnou kontrolou a
nikdo z Centra kupónové privatizace nemůže
někomu akcie prodávat. To je technicky obslužné
zařízení poptávkové strany
kupónové privatizace.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Pan kolega Brožík žádá o doplnění
svého procedurálního návrhu.
Poslanec František Brožík: Omlouvám
se, že zdržuji, ale chtěl bych upozornit pana
ministra, že jsem nežádal o zřízení
žádné komise. Žádal jsem o zařazení
bodu k projednání této situace, která
dnes v Centru kupónové privatizace je. Jestli z
toho vyplyne zřízení komise, to ukáže
projednávání tohoto bodu.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Ano. Text
známe všichni, chcete ho přečíst
ještě jednou? Není třeba. Mohu už
nyní dát hlasovat. Zahájil jsem 118. hlasování.
Ptám se, kdo podporuje procedurální návrh
přednesený kolegou Brožíkem? Kdo je
proti? Kdo se zdržel hlasování?
Konstatuji, že návrh nebyl přijat - pro hlasovalo
57, proti 65, zdrželo se 30, nehlasovali 3 poslanci.
Druhý procedurální návrh je kolegy
Sojky. Prosím ho, aby se ujal slova.
Poslanec Tomáš Sojka: Pane předsedající,
vážená vládo, dámy a pánové,
navazujíc na předchozí bod a zdůvodnění,
které zde přednesl kolega Brožík, dovoluji
si navrhnout rozšíření programu této
schůze o bod s názvem "Návrh na vytvoření
komise Parlamentu pro kontrolu procesu privatizace". Doporučuji
jej zařadit za bod 15.
Myslím, že zdůvodnění tady není
třeba příliš provádět,
ale jednu věc bych si přeci jen dovolil říci.
Na problémy v privatizaci jsme tady upozorňovali
několikrát a žádali jsme sněmovnu,
aby se touto záležitostí zabývala a
našla způsob kontroly nad celým tímto
procesem. Vůle sněmovny taková nebyla. Myslím
si, že poslední příklad ukázal,
a jsme o tom plně přesvědčen, že
pan Lizner si peníze neodnášel za to, že
někomu prodal své ojeté auto, ale za něco
úplně jiného. Byl bych rád, abychom
o tom hlasovali.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slyšeli
jste procedurální návrh, o němž
budeme hlasovat. Ptám se, jestli ho chce někdo zopakovat,
nebo je jasný? Je to jasné. Zahájil jsem
119. hlasování.
Ptám se, kdo procedurální návrh přednesený
kolegou Sojkou podporuje? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Ani tento návrh nebyl přijat - pro hlasovalo 53,
proti 86, zdrželo se 13, nehlasovali 4 poslanci.
Tím jsme se dostali k dalšímu bodu, kterým
jsou
Jako první se k tomuto bodu přihlásil kolega
Kraus, kterého prosím, aby se ujal slova. Připraví
se kolega Šoler.
Poslanec Michal Kraus: Vážený pane předsedající,
pane premiére, vážení páni ministři,
dámy a pánové, asi nebude v této sněmovně
sporu o tom, že jednou ze základních povinností
státu, státního aparátu, v čele
s vládou, je výběr daní.
Současná vláda ve svém programovém
prohlášení, na základě jehož
získala důvěru tohoto Parlamentu, slíbila,
že vytvoří předpoklady pro omezení
daňových úniků a pro efektivní
výběr daní. Vláda ústy premiéra
Klase ve svém prohlášení doslova řekla:
"Daňové úniky stojí na úrovni
trestných činů a nebudeme se s nimi smiřovat."
Je pravdou, že v průběhu uplynulých
let došlo k zásadní reformě daňového
systému. Každoročně také dochází
k jeho úpravám formou novel příslušných
zákonů. Také v letošním roce
dochází k dalším úpravám
daní, mimo jiné i ke zvýšení
daní spotřebních, což se nemůže
nepromítnout v konečných cenách výrobků,
jež jsou touto daní zatíženy.
Tak jako tolikrát předtím, i nyní,
ponese zátěž zvýšení příjmů
do státního rozpočtu občan - spotřebitel.
V přímém protikladu s tím je však
vláda stále benevolentní k těm, kteří
na rozdíl od řadových občanů,
zejména na výrobcích, zatížených
spotřební daní, bohatnou.
Přestože zákony o výběru daní
jsou stále přísnější,
daňové úniky z dovozu a prodeje cigaret,
přes jejich kolkování, či z dovozu
a prodeje ropných produktů, přes jejich barvení,
stejně jako z celé řady dalších
výrobků, rum nevyjímaje, pokud nerostou,
rozhodně neklesají. Skoro se až zdá,
že tato situace současné vládě
v příkrém rozporu s programovým prohlášením
vyhovuje.
Obracím se proto s interpelací na pana premiéra
Václava Klause, místopředsedu vlády
Jana Kalvodu, ministra financí Ivana Kočárníka,
ministra průmyslu a obchodu Vladimíra Dlouhého,
ministra zemědělství Josefa Luxe, ministra
dopravy Jana Stráského, ministra spravedlnosti Jiřího
Nováka, ministra obrany Viléma Holáně
a ministra vnitra Jana Rumla ve věci daňových
úniků v České republice v letech 1992
- 1994.
V této souvislosti žádám o objasnění
následujících problémů:
Pane ministře Kočárníku, jistě
víte lépe než já, že účinný
výběr daní předpokládá
především jednoznačnost a srozumitelnost
příslušných zákonů a důslednou
kontrolu. Chtěl bych se Vás proto zeptat:
1. Proč docházelo zejména v průběhu
let 1993 a 1994 k machinacím v Celním sazebníku
u položek dotýkajících se ropných
derivátů tak, aby mohlo běžně
docházet při celním řízení
při dovozu k záměnám produktů
zatížených spotřební daní,
např. motorové nafty, s produkty touto daní
nezatížených.
2. Jak dlouho bylo ministerstvu financí známo, že
v důsledku záměny obou typů produktů
dochází k obrovským daňovým
únikům na clu, DPH a zejména spotřební
dani a proč neodstranilo příčiny těchto
úniků, např. návrhem na sjednocení
daňových sazeb.
3. Seznamy i vzájemné kontakty firem zabývajících
se obchodem s ropnými produkty jsou dostatečně
a obecně známé. Kolik bylo u nich provedeno
finančních kontrol a s jakým výsledkem?
4. Jestliže byly kontroly málo účinné,
přestože k daňovým únikům
objektivně docházelo, jaká opatření
ke zvýšení účinnosti kontrol
ministerstvo financí podniklo?
5. Jak je možné, že v průběhu prvního
pololetí 1994 poskytlo ministerstvo financí pro
orgány činné v trestním řízení
postupně čtyři výklady daňové
problematiky, při záměnách LTO a nafty,
jejichž obsah byl vždy odlišný a v jednom
případě dokonce i protichůdný,
přestože je zpracovával vždy jeden pracovník.
Jak je možné, že tyto výklady - s výjimkou
posledního - v podstatě potvrzovaly beztrestnost
dovozců, spekulantů a překupníků
ropných produktů a pokud bylo možné
existující zákonné normy takto skutečně
vysvětlit, proč ministerstvo financí nepředložilo
takové úpravy příslušných
předpisů, aby bylo možné úniky
daní odhalit a vymáhat?
6. Je pravda, že pracovník, který zodpovídal
za zpracování příslušného
výkladu, je bývalým zaměstnancem Chemapolu,
který již v roce 1991 zadal tehdejším
Československým státním dráhám
velkou zakázku na stažení z volného
oběhu a vyčištění velkého
množství vlakových cisteren, v nichž potom
k nám proudily topné oleje měněné
na naftu?
7. Proč nepředložilo dosud ministerstvo financí
návrh zákona o finanční policii?
Pane ministře Dlouhý,
1. Na základě jakých kritérií
udělovalo v letech 1993-1994 ministerstvo průmyslu
licence k obchodování s ropnými produkty?
2. Je pravda, že do roku 1993 měl tuto licenci pouze
Chemapol?
3. Je pravda, že technické normy pro dovozní
lehké či plynové oleje jsou prakticky totožné
s tuzemskými normami pro motorovou naftu?
4. Je pravda, že prodejní cena lehkých topných
olejů vyráběných v tuzemsku je v podstatě
nižší než prodejní cena LTO z dovozu
při srovnatelné kvalitě?
5. Došlo v uplynulých letech k radikálnímu
poklesu tuzemských ropných produktů?
6. Provádělo ministerstvo průmyslu analýzu
reálnosti spotřeby topných olejů,
které byly do České republiky dovezeny a
v České republice nakoupeny? Pokud ano, s jakým
výsledkem?
7. Zabývalo se ministerstvo průmyslu zjišťováním
objemů prodeje motorové nafty, která byla
z České republiky vyvezena?
8. Projevilo se přijetí tzv. zákona o barvení
v objemu dovážených, prodávaných
a nakupovaných topných, plynných a ostatních
olejů této kategorie, resp. vyvážené
motorové nafty?
9. Kolik bylo podle tohoto zákona provedeno kontrol u dovozců
a prodejů ropných produktů a s jakým
výsledkem?
10. Je reálné provádět kontroly barvení
předepsanými kontrolními pomůckami
dle příslušných ustanovení zákona,
např. u zásobníkových nádrží
u benzínových pump, jejichž hloubka se často
pohybuje okolo 30 m?
Pane ministře Luxi:
1. Na kolik je Vám známo, že převážná
část levné motorové nafty, dovážené
původně jako topné, plynné či
jiné oleje, je spotřebovávána v zemědělství?
2. Provádělo ministerstvo zemědělství
analýzu důvodů poptávky zemědělců
po levné naftě přes značná
rizika možnosti dodatečného dodanění?
3. proč ministr trpí, aby jeho resort byl hnacím
motorem daňových úniků v obrovském
rozsahu, které navíc působí jako katalyzátor
další trestné činnosti, včetně
násilné?
4. Proč ministerstvo nepřijalo opatření
k zamezení této činnosti, např. umožněním
zemědělcům nakoupit místo levné
motorové nafty, transformované přes topné
oleje, tzv. zelenou naftu, např. systémem státních
dotací?
5. Jste si vědom, že Vaše politika, která
nutí šetřit zemědělce "ber
kde ber", je jednou z hlavních příčin
miliardových daňových úniků?
Pane ministře Stráský,
1. O kolik se zvýšily příjmy Českých
drah neustálým putováním jedněch
a těchže vlaků s ropnými produkty křížem
krážem přes celou republiku od tzv. nového
podeje k novému podeji?
2. Provedlo Vaše ministerstvo analýzu množství
těchto nových podejů, které vedly
k nelogickému putování vlakových souprav
republikou?
Zabývali jste se úrovní dokumentů,
plných mocí, na základě kterých
se stávaly majiteli vlakových souprav ropných
produktů fyzické osoby, jež měly ve
skutečnosti tak na nákup maximálně
jednoho kbelíku těchto produktů?
3. Kolik získaly České dráhy na penále
za včas neodebrané a nevyprázdněné
vagóny s ropnými produkty postávajícími
na všech možných nádražích
v této republice?
4. Proč ministerstvo resp. vedení Českých
drah nezabezpečilo sledování pohybu vlakových
souprav, z nichž mnohé bez vykládky projely
i několikrát kolečko, kdy zboží
měnilo své majitele i svou kvalitu pouze papírově?
Jak je možné, že takovýmto způsobem
vlaková souprava dovezla např. do České
republiky topný olej, poté mnohokrát změnila
majitele, cílovou stanici, svou kvalitu, aby z České
republiky vyvezla motorovou naftu a posléze opět
dovezla topný olej, čímž se daňové
úniky zmnohonásobovaly?
Pane ministře Nováku, jaké důvody
vás vedly k přehodnocení stanoviska, že
Česká republika již nepotřebuje finanční
prokuraturu? Cožpak přetrvávající
daňové úniky v miliardových výších
nejsou dostatečným důvodem k rozšiřování
a posilování kompetencí v oblasti vyšetřování,
zjišťování a souzení daňových
úniků?
Pane ministře Holáni, je vám známo,
že v řetězci překupnických firem,
které perou lehký topný olej na motorovou
naftu, je pravděpodobně jen několik vojenských
útvarů? Pokud vám to není známo,
jak to, že je to známo novinářské
obci. Pokud vám to je známo, co jste učinil
pro to, aby armáda jako jeden z velkých spotřebitelů
motorové nafty, nebyla, podobně jako zemědělství,
hnacím motorem obchodu, jehož cílem jsou úniky
daní.
Pane ministře Rumle.
1. Co učinil váš resort pro vyhledávání,
vyšetření a potrestání osob,
které se obohacují na základě daňových
úniků?
2. Jaká preventivní opatření pro zamezení
této trestné činnosti jste učinil,
případně předložil vládě?
3. Jak fungují složky policie, případně
BIS, pro odhalení korupce, daňových úniků
a dalších podvodů, když zde po několik
let vesele bují obchod, který produkuje nezdaněné
peníze a je potenciálním zdrojem další
závažné trestné činnosti, organizovaného
zločinu a podkopávání celého
bezpečnostního systému České
republiky?
Pane místopředsedo Kalvodo, funguje vůbec
Legislativní rada vlády? Pokud ano, zabývala
se už komplexním legislativním opatřením,
které by vytvořilo kvalitní rámec
prevence, kontroly a postihů daňových úniků?
Pokud se tím nezabývala, proč?
Závěrem bych se chtěl obrátit na vás,
pane premiére. V průběhu dvou let vaší
vlády se daňové úniky staly běžným
prostředkem pro zbohatnutí stovek, možná
i tisíců lidí na úkor miliónů
řadových občanů, kteří
jsou nuceni chybějící zdroje do státní
kasy zaplatit z vlastní kapsy. Přestože jste
slíbil, že se jimi, jako s trestnými činy,
vláda nebude smiřovat, stal se pravý opak.
Netrestají se daňové úniky, trestá
se jejich oznámení, a to nikoli vězením,
ale zmrzačením, zmizením či smrtí.
Potenciální svědkové proto raději
mlčí.
Chtěl bych se vás zeptat:
1. Co vy, jako předseda vlády České
republiky uděláte pro to, aby se z této země
nestala největší pračka špinavých
peněz ve střední Evropě?
2. Proč vám osobně, jako vyhlášenému
ekonomovi, nevadí, že česká daňová
síť je tak děravá, že umožňuje
daňové úniky, jejichž výše
se za dobu vašeho výkonu funkce odhaduje na desítky
miliard korun. Pokud vám to vadí, co účinného
proti tomu děláte?
3. Je pravda, že jeden z toho mála obviněných
v kauze záměny lehkých topných olejů
za naftu, proti jimž bylo dosud zahájeno trestní
stíhání, pan ing. O. F. z Rožnova pod
Radhoštěm, který se při páchání
trestné činnosti, za kterou je stíhán,
zaštíťoval svými kontakty na vyšších
místech, je vaším blízkým přítelem,
který vám opakovaně v uplynulých letech
poskytl pohostinství své rodinné vily při
vašich lyžařských výletech na Soláň?
Vážený pane premiére, vážení
páni ministři, za vaše odpovědi na mou
interpelaci předem děkuji.