K základním úkolům uplynulého
období patřily též koncepční
práce na transformaci současného sociálního
systému. Byly zpracovány a vládou projednány
zásady tří základních zákonných
úprav, a to důchodového pojištění,
státní sociální podpory a sociální
pomoci. Zásady prvních dvou úprav již
byly posouzeny v orgánech Poslanecké sněmovny
a paragrafované znění návrhu zákona
o důchodovém pojištění bude předloženo
v nejbližších dnech. Je připraven i návrh
zákona o státní sociální podpoře,
který komplexně upravuje poskytování
dávek směřujících především
k podpoře rodin s dětmi, jako jsou dosavadní
přídavky na děti, výchovné,
rodičovský příspěvek, státní
vyrovnávací příspěvek, porodné,
atd.
Zásadní charakteristikou návrhu je ústup
od plošnosti poskytování dávek a důraz
na diferenciaci, odrážející příjmovou
a majetkovou situaci občana a jeho rodiny. Zákon
o sociální pomoci obsahuje soubor služeb a
dávek, poskytovaných především
obcemi i nestátními subjekty občanům,
kteří se octnou ve stavu hmotné či
sociální nouze, kterou sami ani s pomocí
své rodiny nemohou překonat.
V návaznosti na daňovou reformu byl zaveden systém
pojistného na důchodové a nemocenské
zabezpečení. Tím se v rámci státního
rozpočtu zpřehlednily finanční toky.
Vláda po důkladném zvážení
zkušeností se zdravotními pojišťovnami
a se správou pojistného na zdravotním pojištění
těmito veřejnoprávními subjekty ponechala
pro dnešní dobu pojistné na důchodové
a nemocenské pojištění jako příjem
státního rozpočtu. Tento postup považujeme
za důležitý jak z hlediska záruky výplat
těchto dávek občanům, tak z hlediska
stability veřejných financí jako celku.
K prohloubení sociální jistoty občanů
ve stáří jsme připravili zákon
o dobrovolném penzijním připojištění
se státním příspěvkem, podle
něhož už zahájily svou činnost
první penzijní fondy. U dalších probíhá
schvalovací řízení.
Zásadní opatření v politice zaměstnanosti,
ve mzdové politice a v sociální politice
byla předmětem jednání Rady hospodářské
a sociální dohody a o většině
z nich bylo dosaženo zásadního konsensu mezi
představiteli zaměstnavatelů, odborů
a vlády.
Mezi ekonomickou a sociální oblastí se nachází
bytový problém. Jedná se o mimořádně
složitou věc, kde je třeba postupovat velmi
obezřetně. Řada kroků se však
již uskutečnila. Vláda připravila nový
zákon o vlastnictví k bytům, který
již parlament schválil, a dílčí
novelu občanského zákoníku, která
by měla zpřesnit vztahy mezi nájemníky
a majiteli nájemních bytů a tím zmírnit
existující napětí. Připravujeme
i novelu stavebního zákona a navazujících
předpisů s cílem odbyrokratizování
a zlevnění procesu nové výstavby.
Dalším důležitým krokem je postupný
posun horního limitu nájemného. Po dílčích
zvýšeních byla před několika
dny schválena pravidla pohybu nájemného pro
příštích pět let, která
jistě znamenají důležitou informaci
jak pro nájemníky, tak pro majitele domů.
Maximální nájemné se bude v roce pohybovat
v závislosti na třech koeficientech. Jeden bude
vyjadřovat míru inflace, druhý velikost obce
(a o jejich použití budou rozhodovat obce) a třetí
bude každoročně stanovovat vláda. Jako
doplněk bude poskytován příspěvek
na nájemné, který bude kompenzovat příliš
tvrdé důsledky deregulace pro sociálně
slabé občany a na příští
rok připravujeme jeho další zlepšení
jak z hlediska koncepce, tak z hlediska jeho výše.
Od roku 1993 jsou výstavba a pořizování
bytů podporovány stavebním spořením
se státním příspěvkem a do
konce tohoto roku vláda projedná legislativní
a rozpočtová opatření na vytvoření
trhů s dlouhodobým hypotekárním úvěrem
a začátkem příštího roku
je předloží parlamentu. Od těchto opatření
nečekáme krátkodobý průlom
do bytové situace, ale postupné nastartování
nových dlouhodobých tendencí a rozhodně
odmítáme zjednodušená zkratkovitá
řešení, nabízená zástupci
těch či oněch parciálních zájmů.
Zdravotnictví představuje v politice vlády
České republiky jednu z dalších priorit.
Cílem vlády je přispět k výraznému
zlepšení úrovně zdravotnických
služeb a k dosažení jejich evropského
standardu. Vláda vychází z předpokladu,
že je nezbytné zdravotnictví transformovat,
že je třeba ho výrazně privatizovat,
že je třeba zlepšit systém jeho financování,
a že je důležité posílit odpovědnost
občana za své zdraví.
Systém zdravotní péče je založen
na volbě lékaře a zdravotnického zařízení
občanem a rovněž na výběru některé
z více než dvaceti zdravotních pojišťoven.
Doplňujícím opatřením je spoluúčast
pacienta na úhradě některých typů
zdravotní péče, zejména těch,
které mají plně hrazenou alternativu. Systémovým
krokem bylo oddělení Fondu zdravotního pojištění
od státního rozpočtu. Po vybudování
jeho základních institutů se kroky vlády
soustřeďují na zvýšení jeho
efektivity a na zamezení neodůvodněného
růstu nákladů. Proto se zabýváme
zdokonalováním systému financování
zdravotní péče. Na financování
zdravotnických zařízení se v současné
době podílí ze dvou třetin Fond zdravotního
pojištění a z jedné třetiny státní
rozpočet a územní rozpočty. Podíl
přímých plateb občanů je jenom
jedno procento. Tyto poměry hodláme dále
dolaďovat. O dobudování systému nemocenského
pojištění, respektive o spojení zdravotnického
a nemocenského pojištění probíhají
v současné době expertní jednání.
V souladu s globální ekonomickou transformací
společnosti vláda zahájila a realizuje privatizaci
zdravotnických zařízení. Byla schválena
zhruba polovina prodejů zdravotnických zařízení
- asi 2 500, určených k privatizaci. Další
stovky projektů jsou již posouzeny a připraveny
k projednání. Vytváříme podmínky
pro rozvoj soukromých zdravotnických zařízení,
která - stejně jako zařízení
státní - poskytují péči na
základě všeobecného zdravotního
pojištění. Stát i nadále zůstává
ručitelem dostupnosti zdravotní péče
pro občany. O prioritách, které vláda
zdravotnictví přikládá, svědčí
to, že od roku 1991 dodnes došlo k nárůstu
výdajů na zdravotnictví z veřejných
rozpočtů ze 38 na 72 miliard korun a že se
podíl těchto výdajů na hrubém
domácím produktu zvýšil z 5,3% na 7,2%.
Tento nárůst umožnil, aby transformace tohoto
resortu probíhala bez výpadků v dostupnosti
zdravotní péče a aby v mnoha případech
vedla ke zvýšení její kvality.
Vláda si je dobře vědoma významu vzdělání
pro každého jednotlivce i pro celkový rozvoj
naší společnosti a stejně tak si je
vědoma toho, že vzdělávací soustava
představuje specifickou oblast národní kultury
a že do značné míry utváří
naši budoucnost. Proto usiluje o její účinnou
transformaci. Nejde o jednorázový proces, je to
oblast, kde by jakákoliv šoková terapie byla
jedině na škodu. Je třeba postupovat gradualisticky,
tedy uvážlivými a postupnými kroky.
K tomuto cíli už bylo mnohé nejenom od listopadu
1989, ale i za funkční období této
vlády vykonáno a mnohá další
opatření vláda připravuje.
Za nejdůležitější považuji
to, že se v oblasti základního a středního
školství otevřel prostor pro vznik soukromých
i církevních škol, kterým stát
poskytuje srovnatelné podmínky. Přitom se
jak na těchto školách, tak na všech školách
státních podařilo setřít jejich
uniformitu nejen ve volbě učebních plánů
a učebních osnov, ale i ve volbě pedagogických
metod a postupů.
Za důležité považuji to, že se rozšířily
možnosti studia především na středních,
ale i vysokých školách, čímž
jsou ve větší míře uspokojovány
aspirace naší mládeže i jejích
rodičů. Nevím, jestli je každému
známo, že zatímco v roce 1992 bylo do maturitních
forem studia přijato jen 45% žáků, kteří
skončili základní školu, v roce 1994
jich bylo již téměř 60%.
Největší zájem je o střední
odborné školy, zatímco zájem o nematuritní
formy studia v učňovském školství
klesá. Na vysoké školy bylo v roce 1994 přijato
18% odpovídající věkové skupiny,
což je o tři procenta více než před
dvěma lety.
Mimořádná pozornost se věnuje integraci
zdravotně postižených dětí do
běžných škol. V současné
době jde zhruba o 30 tisíc dětí, které
již nejsou - jako v minulosti - při svém vzdělávání
separovány od svých vrstevníků, což
oběma skupinám slouží k přirozenému
vzájemnému poznávání, respektování
a akceptování. Současně se ve speciálních
školách uvolnila místa pro děti s těžkými
postiženími, které by jinak neměly možnost
se vzdělávat.
Za důležité považuji to, že bylo
mnoho provedeno i pro přiblížení školy
dětem v malých a odlehlých obcích
podporou obnovy malotřídních škol, které
mají velký význam nejen pro utváření
úzkých vztahů mezi učiteli a žáky,
ale i pro obnovu tradiční české vesnice,
v níž bývala škola přirozenou součástí
kulturního a občanského života. Do současné
doby bylo zřízeno téměř 1300
malotřídních škol, což je asi jedna
třetina celkového počtu základních
škol.
V souladu se svými možnostmi zvyšoval stát,
který nese rozhodující část
financování vzdělávání,
podíl veřejných výdajů na školství
z hrubého domácího produktu ze 4,02% v roce
1989 na 5,64% v roce 1993.
Důležité je to, že se do značné
míry objektivizoval a zprůhlednil způsob
rozdělování prostředků státního
rozpočtu přijetím takzvané normativní
metody. Vytvořily se tak předpoklady pro kvalitativně
nový vztah mezi státem, vzdělávacími
institucemi a občany, což se projevilo ve větší
hospodárnosti.
Význam, který přikládáme vzdělání,
se odráží i v tom, že vláda chce
i v budoucnu na všech školách, které jsou
součástí české vzdělávací
soustavy, garantovat úroveň vzdělávání
nejméně takovou, jaká je obvyklá ve
vyspělých evropských státech. Bude
ji prosazovat nejen vzdělávacími standardy,
na jejichž pojetí se v současné době
intenzivně pracuje, ale i systémem kontroly jejich
naplňování a hodnocení úrovně
škol bez ohledu na odlišnost jejich právního
postavení.
Vláda podrobně diskutovala návrhy základních
právních norem, pokrývajících
celou oblast školství. Z mnoha z nich mohu pro příklad
uvést návrhy směřující
k většímu podílu obcí a regionů,
ale i rodičů a místních podnikatelů
na správě a rozvoji škol, či otázku
přechodu na devítileté povinné vzdělávání
na základních školách.
Komplikovaným problémem je i otázka spoluúčasti
studentů na úhradě jejich studia na vysokých
školách, která bude vládou znovu podrobně
zvážena, protože jsme si vědomi toho,
že musí být doprovázena racionálními
doplňkovými opatřeními, umožňujícími
studovat všem těm, kteří o to skutečně
usilují a kteří studium zodpovědně
považují za svou celoživotní investici.
Mohu vás ubezpečit, že zvolíme všestranně
přijatelné řešení.
Orientace vládní politiky na překonání
centralismu a dirigování lidských aktivit,
tak typických pro naši nedávnou minulost, se
výrazně projevila i v oblasti kultury. Jsem přesvědčen,
ze právě v této oblasti, tak citlivé
na svobodu umělecké tvorby, na možnosti svobodného
uplatnění spontánních tvůrčích
aktivit a svobody volby pro uspokojení individuálních
kulturních potřeb občanů je tento
přístup jedině možný a správný.
Na druhé straně naše odmítnutí
"zaběhaného" a pro mnohé pohodlného
státního paternalismu znamenalo pro někoho
i nelehké přizpůsobení se novým
podmínkám a z toho plynoucí nedorozumění.
Základním principem politiky vlády v této
sféře je výrazný přechod kompetencí
na samosprávu, a to jak na úrovni obecní,
tak na připravovanou úroveň samosprávy
vyšších územně správních
celků. Tento přechod kompetencí je postupně
promítán do legislativy a rovněž do
způsobu alokace rozpočtových prostředků.
Již dnes je podíl financování kultury
z místních a obecních rozpočtů
vyšší než podíl výdajů
z centrálních zdrojů. Tento trend chceme
do budoucna posilovat.
Vláda věnuje velkou pozornost ochraně našeho
kulturního dědictví, což se projevuje
i ve zvyšování rozpočtových prostředků
v tomto směru. Byl přijat zákon o prodeji
a vývozu předmětů kulturní
hodnoty a vládě je v těchto dnech předkládána
novela památkového zákona.
Výrazně byly změněny statuty některých
takzvaných národních institucí, jako
je Národní divadlo, Česká filharmonie,
Národní galerie, kde vytvářením
správních rad posilujeme autonomii těchto
institucí, ale také částečně
i odpovědnost za některá rozhodnutí,
která jsou na tyto rady přenášena.
Velmi podstatnou změnou byla transformace některých
institucí, podnikajících v oblasti kultury.
Vláda pokládá decentralizaci a soukromou
iniciativu i v této sféře za hlavní
předpoklad zajištění tvůrčí
plurality a svobody. Byla prakticky dokončena privatizace
takzvaného kulturního průmyslu. Nakladatelská
a vydavatelská činnost, kinematografie, umělecké
agentury, tedy ty oblasti kultury, které mají obchodně
podnikatelský charakter, jsou dnes již plně
privátní. Důležitým předpokladem
potřebných změn je postupná transformace
autorského práva ze sféry takzvané
státní kulturní politiky do sféry
soukromoprávní, kam z povahy věci patří.
Výsledky prokázaly, že strategie vlády
v této oblasti byla správná. Jako příklad
může sloužit oblast kinematografie, v níž
nový zákon o audiovizi zrušil státní
monopol. Plně privátní česká
kinematografická tvorba po prvním transformačním
překvapení vyprodukovala v loňském
roce již 16 a v letošním roce se očekává
20 až 22 celovečerních filmů. Stát
přitom prostřednictvím Státního
fondu pro podporu a rozvoj kinematografie poskytl pro novou tvorbu
granty ve výši 45 miliónů Kč.
Významnou součástí kulturní
politiky vlády je podpora různorodých kulturních
aktivit národnostních menšin a vedle těchto
prostředků je značná částka
uvolňována i na vydávání národnostního
tisku.
Značnou pozornost věnuje vláda rovněž
vytváření podmínek pro duchovní
a charitativní aktivity církví a náboženských
společností. Přitom si klade za cíl
postupně transformovat vztah mezi státem a církvemi
a náboženskými společnostmi do podoby,
která odstraní nedostatky předchozího
problematického vývoje.
Demokratická pluralita šíření
informací je dnes již nezpochybnitelným faktem
jak v oblasti tisku, který je dnes již zcela privátní,
tak v oblasti rozhlasového a televizního vysílání,
kde funguje duální systém.
Vláda do konce tohoto roku předloží
zásady nového zákona o hromadných
sdělovacích prostředcích, tak zvaného
tiskového zákona.
V oblasti životního prostředí, kterému
vláda věnuje daleko větší pozornost,
než bývá tvrzeno našimi odpůrci,
zaměřila vláda svou pozornost jak na ekologické
investice, tak i na dobudování a zdokonalení
legislativního a institucionálního rámce
ochrany životního prostředí. Objem prostředků
vydávaných na ochranu životního prostředí
neustále roste. Celkové výdaje na ochranu
životního prostředí činily v
roce 1993 více než 20 mld. Kč, z toho na státní
rozpočet připadlo 8,1 mld. a na Státní
fond životního prostředí 3,4 mld. Kč.
V roce 1994 dochází k dalšímu nárůstu
ekologických investic, zejména v nestátním
sektoru, a to v souvislosti s náběhem účinnosti
některých právních předpisů.
Výrazné je to v oblasti ochrany ovzduší
a nakládání s odpady. Předpokládané
výdaje ze státního rozpočtu v letošním
roce jsou 7,5 mld. Kč a ze Státního fondu
životního prostředí 4,5 mld. Kč.
V legislativní oblasti byl v roce 1993 vydán zákon
o zákazu výroby a užívání
látek, poškozujících ozónovou
vrstvu Země a chtěl bych oznámit, že
nová vládní verze téhož zákona
je připravena. V roce 1994 byla přijata novela zákona
o ovzduší. V zájmu zdokonalení institucionálního
rámce ochrany životního prostředí
byla provedena reorganizace České inspekce životního
prostředí s cílem zvýšit efektivnost
její činnosti. Ve sledovaném období
byly též zavedeny a zdokonaleny některé
mechanismy k ochraně životního prostředí
a k prevenci před škodlivými účinky
znečištění. Jedná se zejména
o činnost smogových, varovných a regulačních
systémů. Výsledkem je nastoupený trend
postupného zlepšování kvality životního
prostředí, který se projevuje téměř
ve všech oblastech životního prostředí
a který lze samozřejmě připsat nejen
ekologické politice vlády, ale i celkovému
charakteru našeho procesu společenské a ekonomické
transformace.
Pokud jde o kvalitu ovzduší, došlo v posledních
dvou letech ke snížení celkových emisí
prachu, oxidu siřičitého a oxidu uhličitého
a ke stagnaci emisí oxidu dusíku. Významně
poklesla spotřeba látek poškozujících
ozónovou vrstvu Země. Ve sledovaném období
se rovněž snížilo znečištění
povrchových vod, zvýšil se počet domácností
napojených na veřejné vodovody a veřejné
kanalizace. Znečišťování podzemních
vod se zastavilo či zpomalilo.
Značný pokles spotřeby dusíkatých
a fosforečných hnojiv se však dosud v kvalitě
vody nestačil výrazněji projevit. Zpomalil
se růst mechanického narušování
horninového prostředí těžbou
a jeho kontaminace. Obsahy toxických kovů v zemědělské
půdě jsou na 97,4% celkové výměry
podlimitní a zemědělský půdní
fond není výrazně ovlivněn kyselostí
prostředí.
Příčinou pozitivního vývoje
kvality životního prostředí je kromě
nápravných opatření a souvisejících
přímých výdajů také
proces restrukturalizace ekonomiky, zejména změna
struktury základních energetických zdrojů,
útlum výrob s nepříznivým dopadem
na životní prostředí a transformace
zemědělství. Významné je také
zavádění technologií šetrných
vůči životnímu prostředí.
Občané si začínají zlepšování
kvality životního prostředí všímat
a narůstá počet těch, kteří
pozitivně hodnotí činnost vlády v
této oblasti.
Hlavní prioritou vlády v oblasti bezpečnosti
a ochrany veřejného pořádku bylo omezení
růstu kriminality, jejíž expanze se stala závažným
negativním momentem doprovázejícím
obnovení demokracie, občanských svobod a
otevření naší země světu.
Prioritou legislativních prací na úseku bezpečnosti
bylo vybavení Policie České republiky, respektive
obecní policie, oprávněními, která
by odpovídajícím způsobem reagovala
na narůstající intenzitu kriminality a narušování
veřejného pořádku. Novelami zákona
o policii a trestního řádu byly posíleny
jak pravomoci policie zasahovat proti protiprávní
činnosti, tak došlo ke zjednodušení procesních
nároků spojených s jejím stíháním.
Tím se uvolňují síly policie pro praktický
výkon služby.
Došlo k novelizaci cizinecké a azylové legislativy
tak, aby bylo možné reagovat na nebezpečí
většinou ekonomicky motivované ilegální
migrace a aby mohly vstoupit v platnost readmisní dohody
uzavřené se sousedními státy.
Vláda se též zaměřila na problematiku
organizovaného zločinu a důležité
kroky v tomto smyslu podniká i v legislativní oblasti.
Vláda v uplynulém období věnovala
velkou pozornost dokončení personální
transformace a stabilizace resortu a posílení důvěryhodnosti
a autority policejního sboru. Odpovídal tomu i fakt,
že v přípravě státního
rozpočtu na letošní rok vláda pro resort
Ministerstva vnitra uplatnila nejvyšší index
nárůstu finančních prostředků.
Koncem loňského roku byl zvýšen limit
početních stavů policie o 10% a nově
bylo zřízeno 50 základních útvarů
policie o celkovém počtu 1013 policejních
míst. Nařízením vlády došlo
i k výraznému zlepšení v oblasti odměňování
zaměstnanců bezpečnostních sborů
a složek. V důsledku těchto opatření
můžeme dnes konstatovat, že skutečně
dochází k utlumení růstu kriminality
a k potřebnému zvyšování účinnosti
práce policie. Jestliže se v letech 1992 a 1993 podařilo
pouze snižovat tempo růstu zjištěných
trestných činů a mírně zvyšovat
jejich objasněnost, potom v letošním roce -
leden až září - byl už poprvé
od roku 1989 zaznamenám pokles absolutního počtu
spáchaných trestných činů o
8,5%. Současně došlo k nárůstu
objasněnosti trestné činnosti o více
než 2 %. Vláda bude oblast bezpečnosti a ochrany
veřejného pořádku i nadále
považovat za jednu z hlavních priorit své činnosti.
Armáda České republiky vznikla k 1. lednu
1993 rozdělením bývalé federální
armády. Okamžitě byly zahájeny první
kroky k její transformaci, se základním cílem
zajistit obranu našeho nového státu. To zahrnuje
rovnoměrné rozmístění vojsk
po celém území státu, přechod
na jednodušší systém velení a řízení
vytvořením brigádní organizační
struktury, výraznou redukci počtu vojáků
na 65 000 ke konci roku 1995 a postupný přechod
na standardy NATO.
K loňskému prvnímu lednu bylo v naší
armádě 113 000 vojáků a z toho 49
500 vojáků z povolání. Ke konci letošního
roku, tedy za dva roky, bude plánovaný počet
Armády České republiky 70 500 vojáků,
z toho jen 35 000 vojáků z povolání.
Současné početní stavy se tedy již
blíží k počtům, o které
usilujeme, ale uspokojivé není jejich vnitřní
složení. Právě to zůstává
největším úkolem do budoucna. Při
transformaci armády jsou respektovány podmínky
stanovené Smlouvou o konvenčních ozbrojených
silách v Evropě. Byla provedena řada specificky
vojenských opatření, které naší
armádu postupně transformují. Dochází
i k redukci nadbytečné vojenské techniky.
Zásadní změnou prochází systém
ekonomického zabezpečování armády.
Je vytvářen systém, který umožňuje
průhlednou kontrolu armádního hospodaření
státní správou i parlamentem. V mezinárodní
spolupráci je hlavní pozornost zaměřena
na zintenzivnění vlastní přípravy
armády České republiky na budoucí
členství Severoatlantické alianci prostřednictvím
aktivní účasti v programu Partnerství
pro mír. V rámci tohoto programu jsou plánovány
kroky k postupnému dosažení kompatibility ozbrojených
sil České republiky se zeměmi NATO. Jednotky
naší armády se v letošním roce
zúčastnily pěti mezinárodních
cvičení, důstojníci naší
armády studují ve školách NATO a v našich
armádních výcvikových zařízeních
byly provedeny kursy pro příslušníky
zahraničních armád. Významnou roli
představuje v našich zahraničních aktivitách
i účast naší armády v mírových
silách OSN.
Nyní mi dovolte pár slov k resortu spravedlnosti.
Dlouhodobý vliv totalitní formy vlády způsobil
devalvaci demokratických právních principů,
deformaci právního řádu, ztrátu
úcty k právu a spravedlnosti a k právům
a svobodám občanů. Poklesla autorita soudní
moci i důvěra veřejnosti v rozhodování
soudů, prokuratura byla svým postavením a
pravomocemi vnímána jako prodloužená
ruka totalitní moci a stav našeho vězeňství
byl alarmující.
Vláda se po nástupu do své funkce musela
vyrovnat s řadou nedořešených problémů
ve všech těchto oblastech. Uvedené okolnosti
vyžadovaly aktivní přístup, zejména
v soudnictví, a k přijetí řady opatření
v oblasti legislativní, personální a materiálně
technické. O tom, že tato opatření byla
správně volena a úspěšně
provedena, svědčí to, že nenastal z
různých stran předvídaný kolaps
soudnictví. V důsledku přijatých opatření
došlo k posílení soudní moci, její
nezávislosti a vážnosti, ke zjednodušení
a zrychlení soudního řízení
i ke zvýšení jeho účinnosti.
Již ve druhé polovině r. 1 992 se podařilo
v podstatě ukončit proces nezbytné očisty
soudcovského sboru, zastavit vlnu odchodu soudců
z jejich funkcí a vytvořit předpoklady pro
zásadní řešení jednoho ze základních
problémů soudnictví - postupného doplňování
a stabilizace soudcovského sboru. V nemalé míře
k tomu přispělo i zlepšení odměňování
soudců.
Od počátku tohoto roku jsou soudy poprvé
po dlouhé době schopny rozhodovat více trestních,
občansko-právních i obchodních věcí,
než kolik jich je nově zahajováno. Průměrná
délka soudního řízení se pohybuje
v hodnotách, které korespondují standardnímu
průběhu soudního řízení
v demokratických zemích se stabilizovanou justicí.
Počátkem letošního roku proběhla
transformace bývalé prokuratury ve státním
zastupitelství, a to bez jakéhokoli narušení
plynulého plnění úkolů. Šlo
o hlubokou systémovou změnu. Úloha státního
zastupitelství již je dnes shodná s úlohou
obdobných orgánů v evropských demokratických
zemích a spočívá především
v právu a povinnosti podávat jménem státu
obžalobu a zastupovat ji v řízení před
soudem. Napříště státnímu
zastupitelství nepřísluší zasahovat
do činnosti orgánů veřejné
správy. Došlo i k včlenění dřívějších
vojenských soudů a vojenských prokuratur
do soustavy obecných soudů a státního
zastupitelství.
Radikální reformou prošlo naše vězeňství.
Ta sledovala zejména vytvoření fungujícího
systému zacházení s obviněnými
a odsouzenými, odpovídajícího evropským
vězeňským standardům, našim podmínkám
a možnostem i požadavku v největší
možné míře napomáhat reintegraci
pachatelů trestných činů do naší
společnosti, nezbytnou personální obměnu
v řídícím i výkonném
aparátu vězeňské služby a zvýšení
profesionální úrovně jejich příslušníků.
Výsledky reformního úsilí byly dovršeny
zákonem o výkonu vazby a novelou zákona o
výkonu trestu odnětí svobody. Odpovědně
a relativně rychle provedly soudy, státní
zastupitelství i ministerstvo spravedlnosti nápravu
důsledků nezákonné trestní
represe totalitního režimu. K dnešnímu
dni lze konstatovat, že drtivá většina
případů rehabilitací včetně
odškodnění je ukončena a k závěru
se chýlí proces restitucí. Soudnictví
má stále více předpokladů k
tomu, aby bylo dobře fungující složkou
státní moci demokratického právního
státu.
Tím se dostávám k obecněji pojaté
legislativní činnosti.
Tu považuje vláda za jednu ze svých stěžejních
funkcí. Právě v této oblasti považujeme
za velký úspěch vypracování
návrhu nové Ústavy České republiky
a zajištění plynulého přechodu
z dualismu zákonů federace a České
republiky na právní řád samostatného
státu.
Kromě tohoto nelehkého a výjimečného
úkolu vláda pokračovala v běžné
legislativní činnosti přípravy návrhů
zákonů a vydávání prováděcích
předpisů k nim. Je třeba si uvědomit,
že tato běžná činnost vlády
svým počtem a rozsahem mnohonásobně
převyšuje velikost podobné agendy ve standardní
demokracii. Každý nový právní
předpis představuje dílčí krok
postupné přestavby našeho právního
řádu a směřuje k vytvoření
všech potřebných právních podmínek
pro svobodný rozvoj jednotlivce i státu. Za hlavní
hledisko uplatňované v legislativním procesu
považuje vláda hledisko nezbytnosti navrhovaných
právních úprav, tedy to, aby právní
předpisy nebyly vnímány jako neúčelné
překážky, ale aby upravovaly jen ty společenské
vztahy, kde je to nezbytné. Zároveň s tím
vláda usiluje o vzájemnou provázanost a soulad
navrhovaných úprav.
Vláda si je vědoma, že v legislativním
procesu v současné době není uvedených
kritérií v některých případech
plně dosahováno. Je to však způsobeno
především kvantitou legislativních úkolů,
z nichž mnohé je nutno s ohledem na potřeby
praxe plnit průběžně, bezodkladně.
Za rozhodující vláda však považuje
pozitivní tendence, které svědčí
o postupném zkvalitňování legislativního
procesu. Intenzivně diskutujeme i způsoby co nejlepší
transformace našeho právního řádu.
Za mimořádně důležitou považuje
vláda reformu veřejné správy. Je si
vědoma toho, že se jedná o dlouhodobý
soustavný proces, který je spojen s řešením
širokého okruhu politických, administrativních,
ekonomických, ale i psychologických a občansky
pocitových otázek.
V uplynulém období se vláda zaměřila
zejména na vytváření právních
předpokladů pro dobudování institucionální
struktury územní správy.
Široká diskuse v celé společnosti vyústila
ve zpracování návrhu ústavního
zákona o vytvoření vyšších
územních samosprávných celků,
který byl Poslanecké sněmovně postoupen
30. června letošního roku. Zároveň
s ním vláda schválila seznam základních
legislativních dokumentů, které jsou s tím
spojené. Půjde o úpravu přechodu majetku
ze státu do vlastnictví VÚSC, o hospodaření
s rozpočtovými prostředky územní
samosprávy, o výkon státní správy
na úrovni VÚSC, o právní úpravu
postavení zaměstnanců územní
samosprávy a o zákon o státní službě,
jehož návrh je již připraven v paragrafovaném
znění. Dále vláda připravila
ústavní zákon o působnosti VÚSC,
který byl Poslanecké sněmovně předložen
31. srpna letošního roku.
Základní východiska dalších nezbytných
reformních kroků formulovala vláda v dokumentu
"Záměry vlády České republiky
v oblasti reformy veřejné správy", kterou
vám předložila 30. září
tohoto roku.
l když se v této oblasti setkáváme s
kritikou některých z vás, jsme přesvědčeni,
že se proces reformy veřejné správy
v naší zemi děje tempem, který odpovídá
výchozímu stavu systému veřejné
správy a dosaženému stupni konsensu o těchto
věcech a že by nebylo produktivní ho za každou
cenu přehnaně akcelerovat.
Na závěr mi dovolte tvrdit, že je vývoj
naší země v současnosti zřetelně
pozitivní a že bilance prvních dvou a půl
roků existence a fungování první vlády
České republiky je úspěšná.
O úspěšnosti této politiky svědčí
i trvale vysoká podpora obyvatelstva, která je ojedinělá
mezi postkomunistickými zeměmi. Vede k mimořádné
politické stabilitě našeho státu. Vláda
si velmi cení podpory, které se jí dostává
od parlamentu, a je připravena v nastoupeném kursu
pokračovat. Děkuji za vaši pozornost. (Potlesk.)