Čtvrtek 8. prosince 1994

Poslanec PSP Luboš Němec: Vážený předsedo, vážení kolegové, navrhuji vypustit ze společné zprávy vypuštění bodů 88, 102 a 108 vládního návrhu. Navrhuji částku 500 000 korun nahradit částkou a) 800 000 korun a b) 1 000 000 korun. Žádám, aby bylo o tom odděleně hlasováno.

Odůvodňuji tento návrh takto: Nepovažuji za únosné uplatnit jako daňový výdaj na dosažení a udržení příjmů náklady na pořízení osobních automobilů bez jakéhokoliv omezení. Částku 800 000 korun nebo 1 000 000 korun považuji za dostatečnou. Co je nad tuto částku, představuje reprezentaci majitele vozu, a to na úkor daňových poplatníků.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Prosím kolegu Maška. Kolega Vrzal.

Poslanec PSP Ivan Mašek: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, kolega Vrzal mě požádal o odpověď na některé otázky. Není mým zvykem - a jsem rád, že není ani obecným zvykem v této sněmovně - tímto způsobem polemizovat, ale protože jde o věc, učiním tedy výjimku.

Chtěl bych ujistit pana kolegu, že naše návrhy jsou přesně v souladu se zákonem o jednacím řádu. Jsou také v souladu s jinými psanými i nepsanými pravidly v této sněmovně. Jsou svým způsobem i reakcí na to, jak proběhla jednání ve výborech. Domnívám se, že jsou legitimní.

K vysvětlení druhého návrhu, který se týká bodu 65 vládního návrhu: Zde vláda navrhuje snížení daňového zatížení o 1% bod proti stávajícímu stavu. My navrhujeme další 2% body. Týká se to roviny nejvyššího základu pro výpočet daně.

Na dotaz, kolik to bude dělat, se přiznám, že dotazu rozumím jenom málo, zejména je-li to dotaz položený odborníkem z hospodářského výboru. Kolik to bude dělat, je samozřejmě věc odhadu. Jsou jisté ekonomické základny, jisté křivky, které pan kolega dobře zná. Pokud se sníží nějaká daňová sazba, není výsledek jenom ten - obvykle v ekonomice - že nějaké příjmy ubudou. To má do ekonomického života i jiné dopady a je věcí odhadu, jak se toto vyrovná.

Abych odpověděl jednoduše: Pokud by v rozporu s touto realitou a ekonomickými zákony skutečně došlo jenom ke snížení příjmu z této daně tímto návrhem, jde řádově o desítky milionů. Děkuji vám za pozornost.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Prosím kolegu Vrzala, ale s faktickou poznámkou se hlásí kolega Wagner.

Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, možná, že jsem udělal chybu, že nešel přede mnou pan kolega Vrzal, možná oba chceme říci něco podobného. Přihlásil jsem se v podstatě proto, abych řekl jednu větu, kterou považuji za důležitou. Toto je debata hluchých a slepých.

Poslanecký klub Občanské demokratické aliance - měl jsem pocit - velmi pozorně sleduje celou rozpravu a dokonce i to, co jsem říkal o odpisech. Takže ví, že v řádu mezi 50 až 80 miliardami - protože má předsedu rozpočtového výboru ve svém středu - jsou peníze, které by prostě ve státní kase nebyly, kdyby byly odpisy, jak mají být.

On přijde s populistickým návrhem o jedno procento, dát úlevu tam, kde problém je řádově mnohorozměrný, jiný, vyhýbá se problému a s čistým, prostým populismem od tohoto mikrofonu vystoupí klub, který má ve svém středu předsedu rozpočtového výboru, který přece musí vědět, v čem ten problém je. Děkuji za pozornost.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Prosím kolegu Vrzala.

Poslanec Ivan Vrzal: Pane předsedající, pane ministře, já jsem jednak nechtěl reagovat na slova kolegy Maška, protože já jsem svůj názor řekl. Nemá cenu, abychom se tady točili v kruhu. Já na něm trvám. Domnívám se, že je v pořádku.

Spíše jsem se chtěl vyjádřit k návrhu pana poslance Němce. Připadá mi poněkud absurdní, že sněmovna tady chce zavádět opět něco, jako "milionářská daň", i když ta výše už není milion, ale podle pana poslance Němce 800 tisíc. Myslím, že podnikatel by měl sám zvážit, nakolik vydělá jeho firma, jaké auto si může dovolit. Chtěl bych říci, že tady dochází k určitému filozofickému posunu v některých věcech, mnohdy je prezentováno to, že stát doplácí podnikateli na to auto, ale chtěl bych připomenout některým kolegům, že prvotním nositelem a prvotním tvůrcem zisku je podnikatel. Teprve to, co po odečtení nákladů prostřednictvím daní odvádí do státního rozpočtu, teprve to je prostřednictvím přerozdělování tady ve sněmovně dáváno na jiné účely. Myslím, že toto je třeba si uvědomit.

Mnohdy, nevím, jestli je to otázka závisti, že někdo někomu závidí, že jezdí v autě dražším, než je 800 tisíc Kč. Chtěl bych kolegy upozornit, že automobily, třeba Audi 100, Citröen XM atp. jsou považovány za automobily střední třídy. Všichni se holedbáme tím, že chceme tady střední stav prostě podporovat a tyto automobily stojí zhruba tak od 1 200 tisíc Kč až do 1 500 tisíc Kč. To jen, pokud bychom chtěli nějakou hranici udávat. Myslím si, že udávání jakékoli hranice je absurdní a že sněmovna svým rozvážným hlasováním potvrdí, že to je prostě výkřik několika jednotlivců a ne názor parlamentu této republiky. Děkuji vám.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se ujme kolega Brožík.

Poslanec František Brožík: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo, pane ministře, dámy a pánové, nechci diskutovat k této otázce, protože pan místopředseda se už chytal za hlavu, když jsem se přihlásil, ale chtěl bych navázat na vystoupení mého kolegy Jiřího Vyvadila, který si tady tak hezky od pultu popovídal s panem ministrem, co bychom do budoucna mohli udělat z hlediska daňových zákonů. Jsem přesvědčen, že má z 99% pravdu, i když návrhy jsou skutečně dost odvážné a smělé.

Dovolil bych si proto připojit také návrh k penzijnímu připojištění. Vyhláška zákona č. 42/1994 Sb., o penzijním připojištění se státním příspěvkem, vnesla do některých zákonů určité změny. Vzhledem k tomu, že vznik penzijních fondů přináší nový prvek do sféry sociálních jistot našich občanů, lze z jejich strany očekávat příznivý ohlas na tuto formu výrazného finančního zabezpečení ve stáří.

V současné době lze zaznamenat pozitivní snahy zaměstnavatelů přispívat svým zaměstnancům na penzijní připojištění, obzvláště tam, kde vznikají oborové penzijní fondy. Tyto příspěvky jsou, resp. budou hrazeny v souladu se zákonem o penzijním připojištění ze zisku, po jeho zdanění přímo penzijnímu fondu.

Stávající znění zákona č. 586/1992 Sb., ve znění všech dalších novel, neřeší možnost poskytování takovýchto příspěvků ve prospěch zaměstnanců poplatníka daně z příjmu ze závislé činnosti. Nejvyšší dikce zákona předpokládá, že každý takový příspěvek by měl být zdaněn spolu s příjmem ze závislé činnosti. S přihlédnutím k progresívní sazbě daně by však docházelo u zaměstnanců ke zdanění tohoto příspěvku v rozmezí daně z příjmu fyzických osob od 15 do 44% a výsledný efekt snahy většiny zaměstnavatelů by se značně snížil a u jednotlivých zaměstnanců by se projevil rozdílným způsobem v závislosti na velikosti jejich příjmů.

Tato skutečnost by měla určité negativní důsledky i na straně penzijních fondů, především co do propagace dobré myšlenky v penzijním připojištění.

Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem proto navrhuji doplnit § 6, odst. 9 zákona č. 586/1992 Sb., o nový odst. t) takto: Penzijní příspěvky poukazované zaměstnavatelem na účet zaměstnance u penzijního fondu hrazené ze zisku po jeho zdanění až do výše 600 tis. Kč za kalendářní rok. Jako plnění zaměstnavatele zaměstnanci se posuzuje i plnění poskytnuté pro rodinné příslušníky zaměstnance. Výše uvedený dodatek považujeme za vhodné doplnit především proto, že tato změna zákona by hovořila jednoznačně ve prospěch poplatníka a také svým charakterem odpovídá základní myšlence osvobození od daně, především v § 6, odst. 9, písm. d). Děkuji vám za pozornost.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji. Žádný jiný příspěvek do rozpravy již není, takže rozpravu končím. Ve smyslu procedurálního návrhu pana kolegy Maryta, se souhlasem předkladatele a společného zpravodaje, se ptám, zda sněmovna souhlasí s přerušením projednávání tohoto bodu do doby, než budou mít poslanci k dispozici písemně zpracované pozměňovací návrhy. Předpokládám, že poté proběhne závěrečná řeč pana ministra a společného zpravodaje.

Kdo tedy v 89. hlasování, které jsem zahájil, s tímto návrhem souhlasí? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Návrh byl přijat. Pro 98, proti nikdo, zdržel se jeden poslanec.

Dámy a pánové, tím jsme přerušili projednávání tohoto bodu. Dovolte mi, abych zahájil projednávání dalšího bodu. Podle schváleného pořadu je to

X.

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmu, ve znění pozdějších předpisů

Předložený vládní návrh zákona, který jsme obdrželi jako sněmovní tisk 1217 nám odůvodní místopředseda vlády a ministr financí pan Ivan Kočárník, kterého prosím, aby se ujal slova.

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Ivan Kočárník: Vážený pane předsedo, pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, další z maratonové série zákonů daňových je návrh novely zákona o rezervách pro zjištění základu daně z příjmu. Dovolte mi, abych ho stručně zdůvodnil.

Zákonná úprava uznává rezervy za výdaj nebo náklad na dosažení, zajištění a udržení příjmů co do způsobu tvorby a výše těchto rezerv. Z daňového hlediska tato úprava přispívá zejména k rovnoměrnosti daňových příjmů státního rozpočtu. Podnikatelským subjektům umožňuje v určité míře eliminovat některá rizika a ztráty související s podnikatelskou činností. Předložená novela zákona o rezervách je dalším zpřesněním legislativy, zejména pokud jde o způsob tvorby a výše některých rezerv, a to v souladu s dlouhodobější koncepcí daňové politiky vlády.

Návrh znamená i dosažení větší právní jistoty nejen na straně poplatníků daně z příjmu. Novela se věcně dotýká především dvou otázek. Tou první jsou rezervy v pojišťovnictví, tou druhou jsou rezervy na opravy hmotného majetku.

V prvém případě návrh souvisí s přechodem na systém technických rezerv, které tvoří pojišťovny podle zákona o pojišťovnictví a prováděcí vyhlášky k němu, a to v souladu s příslušnými směrnicemi Evropské unie.

Ve druhém případě, pokud jde o rezervy na opravy hmotného majetku, úprava spočívá v tom, že tato rezerva bude napříště tvořena pravidelně po celou dobu od okamžiku rozhodnutí o tvorbě rezervy až po dobu zahájení opravy, nikoliv tedy jednorázově. Umožňuje se tvořit rezervu časově, v podstatě rovnoměrně i z hlediska výkonů uskutečněných na jednotlivých movitých věcech v příslušných zdaňovacích obdobích.

To jsou dvě hlavní věcné změny, které tato novela obsahuje. Kromě uvedeného obsahuje návrh novely i drobné legislativně technické úpravy a věcná zpřesnění. Děkuji za projednání ve výborech, kde došlo i ke zpřesnění v dalších čtyřech případech, nebudu je teď ani citovat, s těmito zpřesněními souhlasím. Dovolte mi, abych doporučil sněmovně novelu zákona o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů ve znění pozdějších předpisů k odsouhlasení. Děkuji.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji panu ministrovi a dávám slovo společnému zpravodaji výborů panu poslanci Robertu Kolářovi, aby nám odůvodnil předloženou společnou zprávu výborů, kterou jsme obdrželi jako sněmovní tisk 1333.

Poslanec Robert Kolář: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, domnívám se, že vše podstatné, co se týká novely tohoto zákona, bylo řečeno v úvodním slově pana ministra. Jedná se o jednoduchou a krátkou novelu. Tuto novelu projednal rozpočtový výbor a hospodářský výbor. Myslím si, že mi nezbývá nic jiného, než vám doporučit, abyste novelu tohoto zákona ve znění společné zprávy schválili. Děkuji.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji. Otevírám rozpravu, do které se dosud přihlásili páni poslanci Palas a Mandík. Prosím prvého z nich, aby se ujal slova.

Poslanec Jaroslav Palas: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych přednesl pozměňující návrh k uvedené novele. Navrhuji vypustit bod 6 uvedené novely. Domnívám se, že rezervu na pěstební činnost, která je výdajem, tedy nákladem na dosažení, zajištění a udržení příjmů, mohou vytvořit poplatníci daně z příjmů, kteří jsou povinni podle zvláštního zákona provádět obnovu, ochranu a výchovu lesních porostů, ale i údržbu trvalých zemědělských kultur a melioračních zásahů. Zdůvodnění, tak jak je obsaženo v důvodové zprávě, je relevantní, neboť již vlastně dva roky tato ustanovení nikomu nevadila a tyto prostředky vlastně zemědělci velice nutně potřebují. Děkuji vám.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji. Prosím kolegu Mandíka. Jiný do rozpravy přihlášen není.

Poslanec Josef Mandík: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážený pane ministře, dámy a pánové, zemědělský výbor projednal tisk 1217, vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů. Vzhledem k tomu, že již byla zpracována společná zpráva, jako zpravodaje mě zmocňuje zemědělský výbor, abych vás seznámil s jeho usnesením a současně jeho jménem podal pozměňovací návrh: Usnesení č. 164 ze 41. schůze zemědělského výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR ze dne 23. listopadu 1994 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, tisk 1217. Zemědělsky výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR po úvodním slově ing. Havla, ředitele odboru účetnictví Ministerstva financí ČR a zpravodajské zprávě poslance Josefa Mandíka, po rozpravě doporučuje: 1. vládní návrh zákona, tisk 1217 schválit s touto změnou: § 9 odst. 2 společné zprávy zní: rezervu na pěstební činnost může poplatník daně z příjmů tvořit dle výše vytěženého objemu dřevní hmoty v metrech krychlových. Výši této rezervy si poplatník stanoví sám v rozpočtu nákladů na pěstební činnost, 2. zmocňuje zpravodaje výboru, aby s usnesením výboru seznámil schůzi PSP ČR.

Vážené dámy a pánové, pozměňovací návrh zemědělského výboru se týká terminologického a věcného zpřesnění. Děkuji.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Já také. Pokud se do rozpravy nikdo nehlásí, tak ji končím a ptám se zástupce navrhovatele pana ministra Kočárníka, zdali si přeje přednést závěrečné slovo. Přeje.

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Ivan Kočárník: Pane předsedající, snad teď si ani nepřeji, ale jestli by sněmovna souhlasila s 10 minutami - ale nechtěl bych přerušovat schůzi - za 10 minut budeme připraveni k hlasování. Něco ve společné zprávě z toho, co navrhl pan poslanec Mandík, je, a musíme si vyjasnit, o co jde.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Pane ministře, protože vás v dalším bodu potřebujeme, nezbývá mi nic jiného, než využít svého práva a vyhlásit desetiminutovou přestávku. Sejdeme se v 11.10 hodin a prosím, pokud je to možné, o dochvilnost. Děkuji.

(Jednání přerušeno v 10.58 hodin.)

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Dovolte, abych zahájil pokračování dnešní schůze s tím, že zrekapituluji, že jsme ukončili rozpravu a prosím pana ministra, aby přednesl závěrečné slovo.

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Ivan Kočárník: Pane předsedo, pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, byly předneseny dva pozměňovací návrhy - jeden pozměňovací návrh pana poslance Palase a druhý pana poslance Mandíka. Oba se shodou okolností týkaly rezerv na pěstební činnost. Po diskusi, kterou jsme absolvovali nyní o přestávce, a za kterou děkuji, doporučuji, aby sněmovna přijala pozměňovací návrh pana poslance Mandíka, který zpřesňuje celé ustanovení o rezervách na pěstební činnost a nepřijala první pozměňovací návrh. Ono se to návrhem pana poslance Mandíka vyřeší.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji. Nyní dávám slovo společnému zpravodaji, aby se vyjádřil a případně přednesl závěrečné slovo.

Poslanec Robert Kolář: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, v podstatě se ztotožňuji s tím, co řekl pan ministr. Pouze na vysvětlení, tento zákon projednávaly pouze hospodářský a rozpočtový výbor a teprve na základě vytvořené společné zprávy, čili § 9 odst. 2, začal projednávat tento materiál i zemědělský výbor. Proto dochází k úpravě společné zprávy a já se domnívám, že můžeme zahájit hlasování.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji. Zahajuji hlasování - jedná se o první pozměňovací návrh kolegy Palase.

Poslanec Robert Kolář: První vystoupil kolega Palas, který navrhl vypustit bod 6. Předkladatel nedoporučuje, společný zpravodaj nedoporučuje.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Zahajuji tedy hlasování - jedná se o 90. hlasování na této schůzi. Kdo podporuje návrh kolegy Palase? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 39, proti 63, zdrželo se 18 poslanců.

Poslanec Robert Kolář: Jako druhý vystoupil v rozpravě pan kolega Mandík a podle jeho návrhu § 9 odst. 2 společné zprávy zní: rezervu na pěstební činnost může poplatník daně z příjmu tvořit dle výše vytěženého objemu dřevní hmoty v metrech krychlových. Výši této rezervy si poplatník stanoví sám v rozpočtu nákladů na pěstební činnost. Předkladatel doporučuje, společný zpravodaj doporučuje.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Kdo podporuje v 91. hlasování tento návrh? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Návrh byl přijat - pro hlasovalo 131 poslanců, proti jeden poslanec, zdrželi se 3 poslanci.

Poslanec Robert Kolář: Pane předsedající, vyčerpali jsme všechny pozměňovací návrhy, které v rozpravě zazněly a můžeme hlasovat o návrhu zákona jako o celku.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Budeme hlasovat o vládním návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmu, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 1217, ve znění společné zprávy výboru, podle sněmovního tisku 1333 a podle schváleného pozměňovacího návrhu.

Kdo v 92. hlasování souhlasí? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Zákon byl přijat, pro hlasovalo 119 poslanců, proti nikdo, 18 poslanců se zdrželo hlasování. Děkuji panu ministrovi a společnému zpravodaji. Tím jsme ukončili projednávání bodu 10.

Přistoupíme k dalšímu bodu, kterým je

XI.

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů

Předložený vládní návrh zákona, který jsme obdrželi jako sněmovní tisk 1213, nám odůvodní místopředseda vlády a ministr financí pan Ivan Kočárník, kterého prosím, aby se ujal slova.

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Ivan Kočárník: Vážený pane předsedo, pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dámy a pánové, předloženým návrhem novely zákona o správě daní a poplatků se upravuje procesní norma, která vstoupila v účinnost v rámci nového daňového systému.

Chtěl bych charakterizovat stručně změny, které jsou obsaženy v této novele. První změna se týká toho, že se odstraňuje pozůstatek federální úpravy dělené pravomoci mezi Federální shromáždění a tehdejší Českou národní radu. Vypouští se ze 7. části ta ustanovení, která upravují postup specifický pro jednotlivé daně. Pamatujete si, že jsem to uváděl u daně z příjmu rovněž, že byla dělena působnost mezi federální parlament a Českou národní radu pokud jde o daňové zákony; napravujeme tuto dělenou působnost.

Druhá zásadní změna, která je předložena v této novele, spočívá ve sjednocení a snížení sankcí ukládaných v daňovém procesu, tzn., že dosavadní zvláštní úprava u nepřímých daní by zanikla a od příštího roku by se postupovalo při ukládání sankcí podle jednotných pravidel stanovených zákonem o správě daní a poplatků. Je správné, aby v této procesní normě byly upraveny sankce, nikoliv v jednotlivých zákonech.

Třetí změna, ke které dochází, je v oblasti mlčenlivosti upravené v § 24 a zrcadlově v § 34, pokud se týká informací, které je možno získat od některých třetích osob. Povinnost mlčenlivosti při správě daní byla znovu posouzena, zvážena a je navrženo poskytování údajů mezi správci daní a správci sociálního zabezpečení zdravotních pojišťoven a Úřadů práce. Navržená novela přesně vymezuje okruh údajů, které je možno pro srovnání plnění povinností stejných subjektů mezi těmito orgány bez jejich souhlasu předávat. Shodná úprava mlčenlivosti je navržena i ve vládních návrzích v novele zákona o sociálním zabezpečení a v novele zákona o pojistném na zdravotní pojištění.

Chci říci, že vstup do mlčenlivosti tak, jak je tady upraven, je na samé hranici úpravy a z tohoto hlediska nedoporučuji extendovat prolomení mlčenlivosti pro jiné případy.

Čtvrtým návrhem, který novela obsahuje, je vypuštění ustanovení § 42, kterým je upraveno majetkové přiznání. Vláda se velmi zevrubně zabývala touto otázkou, než navrhla do novely vypuštění § 42. Z nejzávažnějších důvodů, které svědčí pro vypuštění tohoto paragrafu, bych uvedl především skutečnost, že vlastně byly dva hlavní důvody, pro které v té době se institut majetkového přiznání do daňových zákonů dostal. Především to byla snaha zabránit tzv. praní špinavých peněz, za druhé to byla vize, že prostřednictvím údajů z majetkových přiznání bude možno usuzovat více, lépe na plnění daňových povinností.

První problém nemohou vyřešit majetková přiznání, a proto také vláda včera schválila zásady nového zákona po vydiskutování dvou, tří složitých otázek, které k tomuto návrhu zákona jsou o "boji proti praní špinavých peněz" - zákon má dlouhý název. Čili tento první důvod odpadá, poněvadž tento zákon sněmovna v dohledné době obdrží.

Druhý důvod, jak ukazují zkušenosti i ze zemí, které toto zavedly a pak rychle opustily, vlastně také není relevantní. Finanční orgány, berní úřady nejsou zpravidla toto schopny využít. Nejsou schopny miliony těchto majetkových přiznání ověřit, zkontrolovat apod.

Dalšími důvody jsou samozřejmě technická a administrativní náročnost tohoto opatření. Samozřejmě, že i ekonomická náročnost, úvahy, analýzy, které ministerstvo financí dělalo, říkají, že přiznání k majetku - pokud by to bylo - by mělo podat zhruba 6 milionů osob. Pouze v roce 1995 by odhadované náklady činily půl miliardy korun a v každém dalším roce 250 mil. korun. Vedlo by to dále i k nežádoucímu odčerpání kapacity finančních orgánů, zaměřených na vlastní daně, kde i takto máme problémy se zvládáním kontrol daní a ověřováním správnosti výběru daní.

Důvodů je celá řada, mohl bych jmenovat, že je velmi problematické ověření správnosti přiznání hmotného majetku. Finanční úřady nemají pro tento důvod právo provádět kontrolu v obydlí. Mohlo by docházet pouze k ověření zjevného majetku, vlastně zvenčí. Čili existuje celá řada dobrých důvodů pro to, aby toto ustanovení bylo ze zákona vypuštěno.

Pátým bodem, který bych chtěl uvést, je skutečnost, že předkládaná novela obsahuje též řadu legislativně pojmových upřesnění a dále preciznější propracování některých institutů podle praktických poznatků, které se projevily při aplikaci této normy. Dává větší jistotu jak plátcům, tak i správcům daně.

Pokud jde o společnou zprávu, chtěl bych říci, že bych rád poděkoval v této souvislosti za pozornost, která byla věnována rozpravě ve výborech k tomuto zákonu. Jsou dvě ustanovení ve společné zprávě, se kterými nedoporučuji souhlasit. Podrobnější argumentaci mohu přednést, nechci zdržovat, řeknu pouze hlavní výhrady.

Tím prvním, s čím nesouhlasím, je skutečnost, že se ve společné zprávě doporučuje mimo jiné rozšířit návrh o změnu v ustanovení § 24 odst. 5, kdy se znovu vrací do tohoto ustanovení text, že povinnosti zachovávat mlčenlivost se nelze dovolávat vůči Nejvyššímu kontrolnímu úřadu, pokud provádí kontrolu podle schváleného plánu kontrolní činnosti. Doplnění tohoto ustanovení se z hlediska prolomení mlčenlivosti v daňovém předpisu jeví vzhledem k témuž paragrafu odst. 3 jako duplicitní, a proto z hlediska systematiky právního řádu jej považuji za velmi sporné. Chtěl bych říci, že je vyloučeno nějakým nepřesným výkladem z procesní daňové normy upravovat kompetence Nejvyššího kontrolního úřadu. V daném případě bych doporučoval řešit rozšíření této kompetence přímo v zákoně o Nejvyšším kontrolním úřadu.

Závažnějším - a nebojím se použít to slovo - šíleně nebezpečným návrhem je ve společné zprávě k navrženému ustanovení § 14 odst. 15, kde je navrženo stanovit určité závazné lhůty pro práci finančních úřadů a současně se tam navrhuje, nebude-li toto vyřízeno, že se považuje vlastně jako by tomu bylo vyhověno. Nejde jenom o to, že je tento návrh absolutně mimo systematiku našeho právního řádu, že by přivedl ohromné aplikační problémy. Je to ale ustanovení, které by mohlo vést k obrovským daňovým únikům. Jako příklad bych uvedl, že pokud by toto takto bylo schváleno, může vzniknout u daně z přidané hodnoty z tohoto ustanovení, pokud kdosi požádá o vrácení nadměrného odpočtu v podmínkách, kdy vůbec nadměrný odpočet podle zákona o dani z přidané hodnoty vlastně není, a neodpoví-li finanční úřad, vznikl by nárok podle tohoto ustanovení na tento nadměrný odpočet. Je to šílené.

Zadruhé bych uvedl příklad, že může dojít k prominutí daně nebo dokonce na základě tohoto ustanovení k daňovému osvobození, aniž by byly pro to splněny jak věcné, tak zákonné podmínky z daňového zákona vyplývající. Chtěl bych vás proto požádat, abyste ještě jednou velmi bedlivě toto ustanovení ve společné zprávě zvážili. Můj odpor k tomu není veden snahou chránit berní úřady. Naopak, přijímáme celou řadu opatření k tomu, aby se věci daňové, berní, věci správy daně urychlovaly, vytváříme proto materiální i lidské podmínky z hlediska posílení těchto lidí, z hlediska jejich dalšího vzdělávání a kultivování, nicméně pokud by tam mělo zůstat toto ustanovení, bylo by to velmi neodpovědné.

Chtěl bych vám doporučit, abyste návrh novely zákona o správě daní a poplatků schválili.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP