Poslanec Richard Mandelík: Vážený
pane předsedající, vážený
pane ministře, dámy a pánové, reaguji
na připomínku pana ministra k textům ve společné
zprávě na druhé straně, kde se říká,
že za dosavadní bod 15 vložit nový bod
tohoto znění atd. Toto bylo přijato v rozpočtovém
výboru. Po prostudování všech námitek
shledávám, že jsou vážné
a že tento problém vztahu poplatníka, lhůt
a správce daně nelze vyřešit tímto
ustanovením, ale je třeba se mu věnovat systematicky
a v daleko větší šíři.
Proto bych navrhl vypustit ve společné zprávě
text, který přečtu. Za dosavadní bod
15 vložit nový bod tohoto znění: "V
§ 14 se doplňuje nový odst. 15, který
zní. 15. Lhůta pro vyřízení
podání u správce daně je 3 měsíce.
Tato lhůta může být v jednotlivých
případech prodloužena na základě
rozhodnutí nadřízeného orgánu
o další 3 měsíce. Lhůta pro vyřízení
podání u ministerstva je 6 měsíců.
Pokud správce daně nebo ministerstvo v uvedené
lhůtě neodpoví, má se zato, že
s podáním souhlasí". Ostatní
body přečíslovat. Toto celé navrhuji
vypustit ze společné zprávy. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se
ujme pan poslanec Wagner.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážení členové vlády,
dámy a pánové, spor, který vedeme
o majetková přiznání není nový
a již se na něm ztratilo tolik času v této
sněmovně, že mi nezbývá, než
se postarat o to, aby se ztratilo ještě více.
Musím tak učinit proto, že pan ministr financí
v minulých debatách na toto téma a jeho úředníci
i při projednávání ve výborech
použili argumentů, které neodpovídají
skutečnosti.
Jeden z významných daňových expertů
ministerstva financí v rozpočtovém výboru
prohlásil, že strávil hodně času
v archivu, aby našel důkazy o tom, jak se to první
republice nepovedlo, a jak je proto zbytečné se
o totéž snažit, protože se to nemohlo povést,
když to vycházelo z podstaty věci. Daňový
expert, a jakýkoli expert by si neměl dovolit vynášet
takovéto kategorické soudy, a už vůbec
ne v jakémsi politickém žoldu. Vládní
úředník má být především
vládní úředník, státní
úředník, a ne člověk, který
jen slouží tomu, koho chleba jí, a proto zpívá
píseň, kterou zpívat má.
Nezbylo mi nic jiného, než najít v dokumentech,
že ty věci jsou jinak a z dokumentů vám
citovat. Totiž ta argumentace prvorepublikánská
pro naši veřejnost vypadá jako nejúčinnější.
Samozřejmě i argumentace, kterou kolegové
použili přede mnou, že v zahraničí
tento mechanismus funguje a umí fungovat, je důležitá,
ale naše veřejnost ctí první republiku,
ctí její mechanismy, a proto je potřeba i
tyto mechanismy očistit od falešných nánosů
účelových politických tvrzení.
Budu vám citovat z publikace "Deset let Československé
republiky", ze svazku druhého. Publikace byla vydána
pod redakcí úřadu ministerské rady,
jde o oficiální publikaci, a o dávce z majetku
a z přírůstku majetku se hovoří
toto: Dávka z majetku jest výrazem přesvědčení
v bývalém Rakousku i Německu v letech válečných,
obecně přijatého, že jediným
východiskem k zaplacení válečných
dluhů může být oběť na jmění,
kterého se vcelku přesto, že válka je
ničitelkou hodnot, ve své existenci uchovalo. Oběti
na majetku byl přikázán v podstatě
úkol dvojí. Jednak měl být dávkou
získán v prvé řadě předpoklad
pro nápravu měny, jednak měla dávka
přispěti k spravedlivějšímu rozdělení
majetku a napravení křivd, které v rozvrstvení
majetkovém válka způsobila.
Dovoluji si upozornit, proto ten chvíli zvýšený
hlas, na mravní rozměr problému, který
ve sněmovně první republiky byl brán
jako možná imperativ první.
Pan ministr financí před rokem zde argumentoval,
že se tu dávku nikdy nepovedlo vybrat. V publikaci,
kterou mám k dispozici, je poměrně obsáhle
popsáno, že se ji vybrat povedlo, proč a jak.
Mám zde ovšem publikaci, kde je brilantněji
totéž vysvětleno, a je to autorita rovněž
nesporná; budu citovat z publikace "Budování
státu" Ferdinanda Peroutky, který tu věc
důkladně popisuje. Ještě předtím
uvedu, jak první republika právně tyto věci
řešila. Takže prvně, zákon ze 17.
února 1920 č. 134 Sbírky zákonů
a nařízení, o zajišťování
dávky z majetku, je první. Před ním
je zákon z 25. února 1919, jímž se ministr
financí zmocňuje, aby provedl nařízení
okolkování bankovek a soupis jmění
za účelem uložení majetkové dávky.
Dalším předpisem je zákon o soupisu
nemovitostí za účelem uložení
majetkové dávky. Dalším předpisem
je zákon z 8. dubna 1920, o dávce z majetku a dávce
z přírůstku majetku; to byly dávky
dvě a ta druhá, z přírůstku,
byla příkřejší, důslednější,
více chtěla. Pak je tady nařízení
vlády, jímž se provádí zákon
ze dne 17. února 1920, o zajišťování
dávky z majetku, tam je přílohou obsáhlý
tiskopis, formulář daňového přiznání.
Takže, bez velkých potíží, by ta
technika byla k dispozici.
Snad pak ještě řada nepřesných
informací a možná úmyslných,
zde byla vyřčena v souvislosti s tím, že
se nepovedlo dávku vybrat, protože se nepovedla majetková
přiznání. V této souvislosti považuji
za velmi důležité sdělit, že všechny
prameny, které můžete mít všichni
kdykoli k dispozici, jsou všude v knihovnách, konstatují
obecně známá fakta.
Budu jen chvíli citovat, abyste pochopili rozměr
faktů. Jeden fakt je schopnost dělat majetkové
daňové přiznání. Druhý
fakt je schopnost vybrat. Především by si kritici
měli uvědomit, že autor této myšlenky,
ministr financí dr. Rašín, byl ministrem velmi
krátkou dobu. Do doby, než byl v úřadě,
učinil všechno, aby návrh, který předložil
a parlamentem nechal projít a prosadil, také uskutečnil.
Od chvíle, kdy nebyl ministrem, začaly být
ony komplikace, o kterých se v těchto publikacích
mluví, jako o komplikacích s bednami papíru,
které se musely skládat, třídit, dávat
do jedné složky, aby jeden poplatník byl pohromadě
ve všech aspektech svých vztahů k finanční
správě, a pak to odeslat tomu finančnímu
úřadu, který ho má na starost. To
byla skutečná práce. Ta by byla samozřejmě
i nyní. Rozdíl je jen v jednom, že nyní
je k dispozici technika, o které se jim nezdálo,
nyní jsou k dispozici daňové úřady,
byť ne ještě zcela zaběhlé, ale
již vybudované.
A tehdy se po převratu v 18. roce potýkala země
s problémy zcela jiného rozměru, např.
také s menším počtem lidí schopných
pracovat úřednicky, a také s analfabetismem.
Přesto fungování tohoto institutu bylo zajištěno.
Ale to úmyslné protahování úředníků,
obdobné dnešní vaší argumentaci,
páni kolegové, to protahování nečinnosti
Rašínových nástupců nebo jen
ne jejich dostatečnou důrazností vedlo k
tomu, co mělo ekonomický efekt, a co nemá
žádnou souvislost s majetkovým přiznáním,
ale s dávkou, a my žádnou dávku nestanovujeme.
My chceme jen majetková přiznání.
U té dávky je nutno vzít na vědomí
to, že v roce 1922 deflace vyvolala hospodářskou
krizi se všemi důsledky - cituji - a tato deflace
měla samozřejmě za následek, že
již nebylo lze ony objemy stanovené za jiné
finanční hodnotové situace vybrat. To je
naprosto stejný problém, dámy a pánové,
jako máte dnes, když podnikatelé nejsou schopni
platit buď proto, že jim odpisy vezmete do daně
z příjmů, nebo z jiných důvodů,
které vyvolávají platební neschopnost
nikoliv z viny podnikatelského sektoru, ale z viny neřešení
dlouhodobých problémů ekonomiky, ve které
ta platební neschopnost řadu let není řešena.
Takže z naprosto stejných důvodů nemohla
být dávka vybrána.
Nicméně, aby bylo jasné, o čem je
to řeč, kvantifikujme to. Ta dávka byla původně
stanovena na necelých 10 miliard Kč a vybráno
bylo v roce 1927 šest miliard 288 milionů, čili
bylo vybráno více, než byly odhady, které
se v té době publikovaly, o schopnostech podnikatelského
sektoru platit, s ohledem na změněnou hodnotovou
situaci. Takže bych rád jenom připomněl,
že bychom si měli zvyknout na to, abychom používali
argumenty, které můžeme vždy dokázat,
a nikoliv argumenty, které jsou v tuto chvíli, kdy
na stole není vše, co může jako argument
nebo protiargument fungovat.
Ještě jedno upřesnění. Pan Ferdinand
Peroutka píše v Budování státu,
že podle původních výpočtů
měla dávka z majetku vynést 9 miliard 398
milionů a do konce listopadu bylo na ni splaceno 3 miliardy
412 milionů. Takže i tento zdroj potvrzuje, že
ta věc se dostala do běhu a že úmysl
Rašínův přes neochotu jeho nástupců,
přes odpor byrokracie, přes obdobný úmyslný
nezájem, jaký zažíváme nyní
- a tento záměr se povedl.
Ačkoliv vláda - cituji opět z Peroutky -
měla nyní v rukou hotový zákon, ke
skutečnému předpisování dávky
došlo teprve po dlouhých průtazích.
V tom je třeba hledat jednu z podstatných příčin,
proč zákon nesplnil všechno očekávání.
Touto citací Ferdinanda Peroutky mi dovolte přejít
k současnosti, protože není nic jiného
než zbytečnými průtahy to, že návrh,
který Pithartova vláda vložila do zásady
60 návrhu zákona o správě daní
a poplatků, a který schválila ČNR
jako 42 zákona o správě daní a poplatků,
tato vláda jednoznačně a trvale bojkotuje,
považuje ho za nadbytečný. Nedomnívám
se, že je to proto, že by byla tak nevědomá,
aby tvrdila, že ten zákon nelze realizovat z důvodů
technických či jiných. To není nevědomost,
to je úmysl.
Domnívám se, že se musíme vrátit
k mravnímu rozměru tohoto problému. K rozměru,
který kdysi - před 5 lety - byl dán tím,
že se hovořilo o stejné startovní čáře
pro všechny občany této země, a poté
se vývoj věcí udál tak, že vyjádření
pana Josua Šarapa, které řekl na počátku
našich transformačních změn, ze zlodějíčkové
přijdou a odejdou a také něco odnesou, a
že v takovýchto dobách to takto být
musí, bylo přijato za vládní program,
a to nepovažuji za nic jiného, než za ostudné.
Mám za to, že návrat do bukanýrských
dob a konstatování, které už jsme též
z druhé strany argumentace slyšeli, že majetky
velkých bankéřských evropských
domů též pocházejí z takovýchto
zdrojů, takováto konstatování a vyjádření
jsou ponižující a neměla by zaznít
ve vážných debatách. Mám za to,
že v této rozpravě dnes i při minulých
rozpravách v této sněmovně na toto
téma opozice jednoznačně prokázala,
že majetková přiznání lze udělat.
Jednoznačně prokázala, že argumenty
vlády jsou liché.
Samozřejmě hlasováním může
většina docílit vítězství
svého názoru. Ale vítězství
názoru neznamená vítězství
práva. Dovolil bych si upozornit, že náš
ústavní systém zná též
institut práva menšiny. Domnívám se,
že tato menšinová práva v tuto chvíli
jsou tak důležitá, že byste měli
myslet i na základě našeho ústavního
systému, když budete rozhodovat o osudu § 42
v tomto zákoně.
Dále se domnívám, že by bylo namístě,
abych vám řekl jednu zkušenost, kterou bych
též zveřejnil, že cesty členů
tohoto parlamentu do zahraničí, organizované
parlamentem, tedy za peníze daňových poplatníků,
nemusí být zbytečné. Ve švýcarské
sněmovně a ve Švýcarsku vůbec
jsme se dozvěděli o fungování mechanismu
majetkových přiznání. V jedné
debatě jsem se dověděl toto: Jistý
občan, švýcarský mladík, si pořídil
chalupu. Byl pozván na berní úřad,
aby doložil, kde získal prostředky, protože
z jeho přiznání k dani příjmové
bylo evidentní, že na to nárok nemá,
aby z vlastních zdrojů mohl koupit cokoliv. Ten
mladík musel prokazovat, že mu ty peníze dal
otec, a oni šli do daňového přiznání
otce, aby se prokázalo, že to tak mohlo být.
Ten mechanismus v tom Švýcarsku dokonale funguje.
Má-li tato země peníze na spousty jiných
věcí, kterými vlastně utrácí
peníze daňových poplatníků
(o tom bude řeč při rozpočtu), tak
by měla mít peníze i na to, aby poslala dva,
tři experty do zemí, kde tato věc dokonale
funguje, aby se s ní seznámili natolik, aby byli
schopni na jejím zavádění v České
republice pracovat. Možná, že je i druhá
cesta. Zažili jsme za posledních 5 let přítomnost
mnoha expertů, kteří nám pomohli na
naší transformační cestě v mnoha
věcech. Možná, že by nebylo od věci
požádat některou ze zemí, která
má letité zkušenosti s majetkovými přiznáními,
o podíl jejich expertů na zavedení této
agendy v České republice.
Domnívám se, že věcně jsme jednoznačně
prokázali, mí předřečníci
i já, že institut majetkového přiznání
je schůdný, je možný, není tak
pracný, a že není ani tak drahý. A to
"drahý" bych si dovolil zdůraznit na tom,
co zde řekl někdo z mých kolegů předřečníků,
omlouvám se, nepamatuji si který, že pan ing.
Outrata, šéf statistického úřadu
odhadl, že 15% hrubého domácího produktu
tvoří šedá ekonomika.
Uvažujeme-li v nominále, tedy v cenách, v nichž
se skutečně platí, pak ta částka
- má-li pan Outrata pravdu a jako autorita, která
zde nikdy zpochybněna nebyla, by ji měl míti
a má k tomu velký úřad, aby tu pravdu
míti mohl - tak rozměr se pohybuje v dnešních
cenách okolo 150 mld. Pokud mají pravdu ti, kteří
tvrdí, že to je jinak, pak je to 250 mld., tedy 1/4
národního produktu, pokud mají pravdu ti,
kteří vidí v šedé ekonomice více.
A ta šedá ekonomika nedává jedinou korunu,
jediný haléř na daních.
Kdybyste si spočetli daňové zatížení,
tak bych se musel, pane ministře, zasmát, kdybych
vzal jen to, co uvádí pan předseda Statistického
úřadu, oněch 15%, a přepočteno
na těch 150 mld, pak vaše náklady se budou
pohybovat v řádu přes polovinu této
částky? Nenechte se vysmát, pane ministře.
Aby smích nemusel být projevem neslušnosti,
abychom debatu vedli i eticky správně, nerad bych
zneužil svého postavení zpravodaje, a proto
bych Vás poprosil, abyste byl tak laskav a odpověděl
mi v rozpravě, abych mohl jako poslanec v rozpravě
vystoupit a mohli si zde dnes vyříkat tyto argumenty
jako argumenty rozhodující. Pokud ne, nezbyde mi,
než využít svého práva a vystoupit
se závěrečným slovem až po navrhovateli.
A nezbyde mi, než reagovat rovněž závěrečným
slovem. Ale nepovažuji to ani za slušné z pozice
zpravodaje ani za rozumné pro jednání ve
věci samé.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se
ujme kolega Koronthály.
Poslanec Vladimír Koronthály: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
členové vlády, dámy a pánové,
pokusím se být stručný. Nemívám
zvyk vystupovat v daňových věcech, nicméně
v tomto případě hodlám svůj
zvyk porušit, protože se jedná o záležitost
podle mého názoru dost závažnou a je
nemilé, že dosud tato zdánlivá maličkost
naší pozornosti unikla.
Jde o problematiku rozhodnutí o prominutí daně,
zejména pak z důvodu tvrdosti, což je záležitost
§ 55. Tam je taková zvláštnost, že
opravná rozhodnutí nejsou možná. Budiž,
ale ministerstvo, které může daň prominout,
nemusí toto rozhodnutí vůbec zdůvodnit.
Čili, nejen, že zde chybí jakákoli možnost
kontroly nebo forma třeba soudní, což bych
dokázal pochopit, ale chybí zde i jakákoli
možnost politické kontroly. Dovedeno do absurdního
důsledku jsme tady svým způsobem zbyteční,
neboť veškerou příjmovou stránku
rozpočtu lze několika nezdůvodněnými
rozhodnutími úředníka ministerstva
zbortit. Samozřejmě nepředpokládám,
že by k tomu došlo a jsem také dalek z toho podezírat
kohokoli, ale přesto se domnívám, že
alespoň určitou poslaneckou kontrolu by si Poslanecká
sněmovna měla zachovat.
Z toho důvodu navrhuji jednoduchý pozměňovací
návrh. Zřejmě by se jednalo o nový
bod v tisku 1213; snad bod 73 je záležitost legislativní.
Tento bod by zněl: v § 55 a) odst. 4 se slovo "nemusí"
nahradí slovem "musí".
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Pane kolego,
mohu vás poprosit o doplnění? Navrhoval byste
to za bod 74?
Poslanec Vladimír Koronthály: Na některé
místo, které je legislativně logické.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Ano, děkuji.
Prosím, aby se ujala slova paní kolegyně
Hubová.
Poslankyně Marta Hubová: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
kolegyně a kolegové, můj pozměňující
návrh se vztahuje k doplňujícímu návrhu
paní poslankyně Fischerové, který
doporučuje vložit u § 24 odst. 1 za písm.
b) nový bod c). Tento návrh velice vítám
a podporuji. Myslím, že není třeba uvádět
argumenty, které byly uvedeny dříve.
Dovoluji si ale navrhnout vypustit poslední slova: "na
nezaopatřené dítě" tak, aby celý
text zněl: "soudům údaje o výši
příjmů a výdajů jednotlivých
osob, majících příjmy z podnikání
a jiné samostatné výdělečné
činnosti, z kapitálového majetku, pronájmu
a ostatních příjmů pro účely
rozhodnutí o výživném".
Chtěla bych zdůvodnit tento svůj návrh
tím, že soudy tyto informace potřebují
mimo jiné ke stanovení nejen výše výživného
na nezaopatřené děti, ale také na
stanovení výše pro manželku či
rozvedenou ženu. Ze své praxe manželského
poradce vím, že je mnoho případů,
kdy manžel dlouhodobě nepřispívá
na domácnost, třeba nežije ve společné
domácnosti a žena je pak nucena podat návrh
na úpravu výživného na své děti
a na výživu pro manželku. V tomto případě
si myslím, kdyby to tam nebylo omezeno pouze na nezaopatřené
děti, ale vztahovalo se to i na výživné
pro manželku a rozvedenou ženu.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se
ujme kolega Kubiš.
Poslanec Josef Kubiš: Pane předsedo, pane předsedající,
mám jeden pozměňovací návrh
k § 34 odst. 5, třetí řádek,
kde za slova "úhrady fyzickým osobám
za jejich" doplnit "podnikatelskou činnost nebo
atd." Vypuštěním těchto slov ze
stávajícího znění zákona,
jak vyplývá z vládního návrhu
zákona, by správci daní přišli
o jednu z informací o příjmech podnikatelů,
které se u nekorektních podnikatelů poměrně
často využívá při dodaňování.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Dále
je do rozpravy přihlášen pan ministr Kočárník.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, já jsem samozřejmě
očekával, že bude snaha zpolitizovat otázku
majetkových přiznání a chtěl
bych v této souvislosti říci pár slov.
V každém případě bych, pane poslanče,
zcela zásadně si dovolil odmítnout, že
moji daňoví pracovníci jsou lidé v
politickém žoldu. Myslím, že je natolik
znáte, znáte i jejich minulost, a tak myslím,
že toto tvrzení je naprosto nekorektní.
Z těch věcných otázek - abych z toho
sebral trochu ten politický náboj, myslím
si, že politický náboj zde není dominantní
a že dominantní z hlediska vládního
návrhu je náboj, řekl bych, ryze praktický.
Něco jiného je, jestli existuje zdanění
majetku ve státě. A všechny příklady,
které zde byly uváděny, ať už šlo
o první republiku, tak i o příklady ze světa
se týkají toho, kde je uplatňována
daň nebo dávka z majetku. Tam samozřejmě
přiznání majetkové je smysluplné,
protože slouží jako základ pro stanovení
této dávky či daně. Je relevantní,
je důležité. My v našich daňových
zákonech, v naší daňové soustavě
zdanění majetku v zásadě nemáme,
ani zdanění přírůstku majetku.
Z tohoto důvodu původní návrh, který
byl dáván, aby se majetkové přiznání
provádělo, byl dáván zejména
ze dvou důvodů, o kterých jsem hovořil
ve svém úvodním slově. To znamená
praní špinavých peněz, které
- jak jsem se snažil vysvětlit - chceme řešit
zvláštním zákonem, který se bude
týkat všech příjmů z tzv. nelegální
činnosti, čili tady na to zákonná
úprava bude. Druhý důvod byl usuzování
z majetkových poměrů na otázky příjmů,
základu zejména daně z příjmů.
Tady jsem vyjádřil velmi silnou pochybnost o možnosti
využití těchto majetkových přiznání.
Samozřejmě není problém formuláře.
Pokud se to zjednodušuje na problém formuláře,
opsat z první republiky nebo neopsat z první republiky,
protože jsme odpovědní lidé a víme,
že pokud by tento návrh sněmovnou neprošel,
musíme být připraveni na to, majetková
přiznání zavést. A ten formulář
máme, to není otázka, že bychom ho neuměli
vyrobit, všechno je pro to připraveno. Nicméně
pořád vzniká základní otázka
o smysluplnosti toho v podmínkách, kdy - jak už
jsem řekl - budeme mít zákon proti tzv. praní
špinavých peněz, a nemáme daň
z majetku, která by ospravedlňovala existenci tohoto
majetkového přiznání.
Pokud jde o zasmání, které jste tady nabídl,
nikomu nebráním v tom, aby se zasmál tomu,
čemu se zasmát chce. Úvahy o šedé
ekonomice jsou úvahami o šedé ekonomice. Bylo
by poctivé říci, že všude je šedá
ekonomika, nejenom v České republice. O tom, jestli
je to 10% či 15%, nechť se vedou spory, nechť
se prokazují úvahy. Je známá i úvaha
České národní banky v tomto případě,
ale odmítám to, že není šedá
ekonomika nikde jinde. A proto vztahovat rozměr šedé
ekonomiky u nás, absolutně, že to je něco,
co jinde není a že tomu zabráníme majetkovým
přiznáním - nevěřte tomu. Ani
v zemích, které mají zdanění
majetku nebo majetkové dávky, mají majetková
přiznání, prostě i v těchto
zemích existuje šedá ekonomika. A uvádějí
to všechny učebnice ekonomie. Takže tady tento
argument nepokládám v této souvislosti za
korektní, poněvadž navádí jakoby
k tomu, že přes srovnání nákladů
na majetková přiznání a jakéhosi
objemu šedé ekonomiky, jakoby se tím šedé
ekonomice případně zabránilo, nebo
nezabránilo. Myslím, že s tímto je třeba
počítat, že šedá ekonomika je součástí
života. Konec konců nechci nikomu sahat do svědomí,
ale dá-li si někdo opravit televizor od kohosi,
kdo to umí a nemá třeba autorizovanou firmu,
nemá živnostenský list, není tedy plátcem
daně - myslím, že kdybychom sahali do svědomí
nás všech, že bychom tam našli vlastně
i příspěvky k této tzv. šedé
ekonomice.
Chtěl jsem u toho podotknout, velmi seriózně
bych chtěl celý tento problém držet
zejména v rovině věcné, nikoliv jej
politizovat. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Dále
je přihlášen kolega Wagner.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážení členové vlády,
dámy a pánové, pan ministr odpověděl
s tím, že nechce problém politizovat. Není
co politizovat. Ten problém je prostě politický,
je tady a je ho potřeba jenom řešit. Ten problém
je politický od prvního dne, kdy se zde objevil,
a je politický z prostého důvodu.
Dejte si prosím do souvislostí. Tato sněmovna
není s to přijmout zákon o střetu
zájmů. Tato sněmovna nedostane předložený
až doteď, s výjimkou návrhu opozičních
poslanců, žádný text, který by
řešil střet zájmů, až naposled
jakýsi návrh Občanské demokratické
aliance. Ale vládní návrh je jen slibován.
V další kauze je tady otázka nejen špinavých
peněz, ale všeho, co s tím souvisí.
O tom jsme zde debatovali mnohokrát. Návrh je slibován,
že přijde do sněmovny. Tato vláda ho
měla předložit dávno. Od roku 1990 -
pan kolega Gross tady citoval dva dokumenty - je zde úmluva,
podle které se mohlo postupovat. Samozřejmě
mohu dostat okamžitě odpověď, že
v některých zemích se to dělalo v
roce 1992-93 apod. Ale v málo zemích jsou tak obrovské
přesuny majetku, že si vyžadují zákon
o střetu zájmů, zákon o zabránění
praní špinavých peněz a zákon
o přiznávání majetku a schopnost kontrolovat
majetek na příjmy zdaněné. Nevyžaduje
to žádná jiná situace, tak, jako naše
situace.
Všechny tyto tři věci tato vláda nedala.
Vyřešte si otázku, jestli je to politikum nebo
to není politikum, že to nedala a že do dnešního
dne nic z tohoto není vyřešeno. Jestli je to
jen výmluva, nebo jestli jejich argumenty jsou jiné,
než politické. Skutečně jsem žádný
věcný argument ani ve střetu zájmů,
ani v zabránění praní špinavých
peněz, ani v majetkových přiznáních
neslyšel.
A teď k věcným argumentům, které
zde přednesl pan ministr. Mluví-li o šedé
ekonomice z logiky meloucháře, to je prosím
věc, která funguje na celém světě.
Ale pak ji zlehčuje do roviny, do které zlehčil
otázku praní špinavých peněz
jeho předchůdce v židli ministra financí,
avšak federálního, dnešní premiér
české vlády, který řekl, když
byl osloven prvně ve sněmovně ve věci
špinavých peněz před čtyřmi
lety "jaké špinavé peníze, vždyť
jsme všichni dělali do svačiny".
Pánové, mám tady zbytečně ztrácet
čas a opakovat, že špinavé peníze
nejsou o melouchářích? Ty jsou o milionech
tun pohonných hmot, jsou od statisících láhví
lihovin, o milionech balení cigaret apod. Tam jsou špinavé
peníze. Jsou samozřejmě také v drogách,
jsou ve spojení se zločinem. Neřešení
této situace zákonnou úpravou ponechává
volný průběh těm, kteří
zneužívají situace a kteří jsou
příčinou toho, že pan předseda
Statistického úřadu má zřejmě
blíže k pravdě než ti (včetně
pana ministra financí), kteří jeho konstatování,
že šedá ekonomika dosahuje v této zemi
15% hrubého národního produktu, zlehčují.
Pokud zde pan ministr financí argumentoval tím,
že ve světě je rovněž značný
rozměr šedé ekonomiky, ano, může
to být pravda nebo je to pravda, ale v různých
zemích je to rozdílné. Rozdílnost
je dána tím, jak v těch zemích funguje
daňová soustava. Já bych přijal argumentaci
pana ministra financí, kdyby přednesl jiný
návrh řešení této komplikované
a složité situace, v níž poctivý
český občan, daňový poplatník,
který plní své povinnosti vůči
státu, doplácí na ty, kteří
nehodlají ctít požadavky státu a stát
si je neumí sankcemi vynutit.
Pane ministře, o tom je tady řeč, abychom
měli sankce, jimiž si dokážeme vynutit
plnění zákonů, které již
platí. A proto je potřeba přijmout zákonnou
úpravu v těch třech věcech, které
jsem uvedl v úvodu svého vystoupení.
Za důležitý, a možná nejdůležitější,
považuji právě mravní rozměr
tohoto problému. Možná se vám to nyní
zdá nadbytečné, možná považujete
za velmi vhodné co nejvíce rušit a hlučet,
aby nebylo možno mluvit, ale právě tak jako
zloději budou dříve nebo později potrestáni,
vezme společenské vědomí této
země na vědomí, která politická
síla v této sněmovně hájila
zájem prostého občana, občana, který
ve chvíli, kdy se zvonilo klíči, vkládal
jisté naděje do budoucnosti, ne proto, aby ti, kteří
si sednou do jeho sněmovny, jenom hledali důvody
k tomu, aby nemuseli (podle svého uvážení)
zbytečně pracovat.
Tady totiž nejde o nic jiného než o to, vzít
mechanismy, které ve světě fungují,
propracovat je, předložit je ke schválení,
ale musíte to, pánové, chtít. Vy to
prostě nechcete!
Byl předložen jasný a jednoznačný
důkaz, že to prostě nechcete. Pan ministr nepřinesl
ani jediný argument, kterým by dokázal, že
to nejde.
Nakonec by snad bylo dobře se zmínit o něčem,
co se dá kvantifikovat. Jestliže šedá
ekonomika představuje řádově jenom
100 miliard Kč, pane ministře, tak daň z
ní by přesáhla 50. Jestliže vy říkáte,
že půl miliardy by stálo majetkové přiznání,
vzal to čert, ať stojí. Zbude ještě
dost na to, aby se z daňových příjmů,
které se takto získají, mohlo uhradit to,
nač se nedostává v každém státním
rozpočtu. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Slovo má kolega Černý.
Poslanec Jan Černý: Pane předsedající,
pane předsedo, pane ministře, dámy a pánové,
pokud s tím bude paní kolegyně Hubová
souhlasit, dal bych návrh na doplnění jejího
návrhu, protože její návrh počítá
pouze s manželkami a rozvedenými ženami, ale
v rámci toho, aby všichni občané měli
stejná práva, bylo by třeba doplnit "manželé
a rozvedení muži", protože podnikatelem
nemusí být pouze manžel či muž,
ale podnikatelkou může být i žena.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Slovo má paní kolegyně Kolářová,
poté paní kolegyně Fischerová.
Poslankyně Milena Kolářová: Dámy
a pánové, já jsem pouze chtěla zareagovat
na slova kolegy Černého a na pozměňovací
návrh paní kolegyně Hubové. Já
v podstatě nemám nic proti tomu, co přednesla
paní Fischerová, ale upozorňuji a varuji
vás (možná to není zcela pravdivé),
že já mám obavy z toho, že bychom tam
zavedli pouze výživné. Nejsme asi v této
chvíli schopni domyslet, k jak velkým sporům
by mohlo dojít.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Do rozpravy se přihlásil pan ministr Dyba.