Předseda PSP Milan Uhde: Zvu k řečništi
pana poslance Jana Jeglu, připraví se pan poslanec
Vladimír Koronthály. Nevidím ho tady, prosím
upozorněte ho, že za chvíli je na řadě.
Poslanec Jan Jegla: Vážený pane předsedo,
vážený pane ministře, kolegyně
a kolegové, můj pozměňovací
návrh bude na rozdíl od mých kolegů
velmi krátký a týká se čistírny
v Kyjově, kde od r. 1993 probíhá velmi úspěšně
výstavba kanalizace a čistírny. Tato stavba
je zařazena do seznamu jmenovitých staveb a de facto
řeší důsledky požáru skladu
chemikálií v Boršově v Kyjově,
což byla kdysi velká chemická havárie,
na kterou si jistě většina z vás vzpomíná.
Je financována převážnou částí
ze státního rozpočtu a pro rok 1995 je ve
státním rozpočtu navrhována individuální
investiční dotace ve výši 30 mil. Kč.
Tato stavba má být bohužel dokončena
v roce 1995 a tato částka je tedy nedostatečná.
Bylo by ideální, kdyby se tato částka
ze státního rozpočtu dala zvýšit,
a proto navrhuji její zvýšení o 29,8
mil. Kč, tedy na 59,8 mil. Kč pro rok 1995.
Předseda PSP Milan Uhde: Zvu k řečništi
pana poslance Vladimíra Koronthályho, připraví
se pan poslanec Ivan Mašek.
Poslanec Vladimír Koronthály: Vážený
pane předsedo, vážený pane ministře,
dámy a pánové, pokusím se být
co možná stručný a věcný.
Náš výbor projednával rozpočet
a pozastavil se nad rozpočtem ministerstva kultury, který
se mu v některých položkách nezdál
být dostatečně naplněn a po všech
dalších konzultacích a zváženích
záležitosti bych si dovolil předložit
tento pozměňovací návrh.
Navrhuji sumu 52 mil. Kč přesunout z vládní
rozpočtové rezervy - kapitola Všeobecná
pokladní správa do kapitoly 334 - Ministerstvo kultury,
a v ní rozdělit takto: 14,5 mil. Kč příspěvkové
organizaci Divadelní ústav, z toho 10 mil. Kč
pro Pražské kvadrienále a 4,5 mil Kč
na slučované soubory Pražský komorní
balet, Komorní opera Praha a České umělecké
studio. 10 mil. Kč příspěvkové
organizaci Národní muzeum, 17 mil. Kč příspěvkové
organizaci Národní galerie na nové expozice
a zprovoznění rekonstruovaného objektu Veletržní
palác. 3,5 mil. Kč příspěvkové
organizaci Česká filharmonie na uvedení galerie
Rudolfinum do plného provozu a krytí příspěvku
na oslavy 100. výročí vzniku České
filharmonie. 4 mil. Kč rozpočtové organizaci
ministerstvo kultury, z toho 3,5 mil. Kč na transformované
Divadlo Za branou II a 0,5 mil. Kč na náklady související
s transformací příspěvkových
organizací České umělecké studio,
Pražský komorní balet, Komorní opera
Praha a ARDO a občanské sdružení Divadlo
Za branou II. 3 mil. Kč pro Státní operu
Praha.
Protože některé věci nemusejí
být dostatečně známy, jen velmi stručně
zdůvodním některé z těchto
položek. U těch 10 mil. Kč týkajících
se příspěvkové organizace Národní
muzeum se jedná zejména o pokrytí výloh,
které vznikají v souvislosti s nutným řešením
situace Muzea české hudby, které se musí
nějakým způsobem stěhovat. Pokud jste
někdy stěhovali muzeum s obrovskými fondy
nejen hudebních nástrojů, ale hlavně
not, víte, co to obnáší.
Co se týká onoho záhadného názvu
ARDO, který nemusí být všem znám,
je to organizace komorních souborů, které
původně byly ve svazku České filharmonie
a které se musí nějak o sebe postarat. Je
to České noneto - nemusím představovat,
Pražští madrigalisté, Kocianovo kvarteto
a Talichovo kvarteto. Vesměs soubory takové úrovně,
že je potřeba umožnit jim, aby se v jejich transformaci
nezhroutily, ale aby jim byl umožněn start nějakou
transformovanou formou. To je vše. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Na řadě je
pan poslanec Ivan Mašek. Zvu ho k řečništi.
Připraví se pan poslanec Vladimír Šuman.
Poslanec Ivan Mašek: Vážený pane
předsedo, vážené dámy, vážení
pánové, poslanecký klub ODA se domnívá,
že daleko více než předpokládá
návrh rozpočtu, musí být rozhýbán
trh s byty. Za první krok k tomuto záměru
potřebujeme vytvořit lepší podmínky
k výstavbě bytů a k rekonstrukci bytů
a bytových domů, a proto navrhujeme velmi výrazně
posílit kapitálové a provozní výdaje,
především na rozběh hypotekárního
bankovnictví a výstavbu nových bytů
a nových domů, a to v částce jedné
miliardy korun. Zároveň máme za to, že
je třeba více podpořit rozvoj malého
a středního podnikání, což je
v souladu s usnesením hospodářského
výboru č. 303 ze 17. listopadu t. r. Jsme si vědomi,
že návrh změny rozpočtu by byl v této
době schvalování rozpočtu obtížně
prosaditelný.
Proto chceme požádat sněmovnu o souhlas se
zařazením návrhu do doprovodného usnesení
Poslanecké sněmovny Parlamentu k projednávanému
bodu, kterým by parlament předepsal vládě
přednostní použití přebytku rozpočtu
za rok 1994 ve státním závěrečném
účtu za tento rok. Vlastní návrh je
doplňujícím návrhem k usnesení
navrženému panem poslancem Vraným a zní
takto:
Za slova "státního závěrečného
účtu" doplnit slovo "přednostně"
a dále za slovo "na" doplnit text "bytovou
výstavbu 500 mil. korun, bytovou politiku 500 mil. korun,
podporu malého a středního podnikání
prostřednictvím Českomoravské záruční
a rozvojové banky nejméně 500 mil. korun".
Pak by následoval text přednesený panem poslancem
Vraným "vytvořit rezervy atd." Děkuji
vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: K řečništi
se dostaví pan poslanec Vladimír Šuman, připraví
se pan poslanec Vítězslav Sochor.
Poslanec Vladimír Šuman: Pane předsedo,
páni ministři, dámy a pánové,
je mojí povinností vystoupit v této rozpravě
proto, že jsem k tomu zavázán usnesením
našeho výboru, ale musím říci,
že zároveň vystupuji také jménem
svým.
Po projednání návrhu změn v rozpočtovém
výboru se sešel znovu náš výbor
a přijal následující usnesení:
Branný a bezpečnostní výbor nesouhlasí
s navrhovaným snížením v rozpočtové
kapitole 307 ministerstvo obrany o 200 mil. a trvá na původním
vládním návrhu. O tuto částku
doporučuje snížit vládní rezervu
ve Všeobecné pokladní správě.
Budu v tomto usnesení pokračovat, ale teď k
této části našeho usnesení. Především
chci říci, co nás vedlo k tomu, že jsme
nesouhlasili s touto změnou.
V první řadě chci říci, že
považuji za krajně nešťastné - a
mrzí mě, že tady není pan poslanec Hájek
- skutečnost, že při projednávání
v rozpočtovém výboru došlo k návrhu
na snížení rozpočtu ministerstva obrany
poslancem Levého bloku o 1,6 mld. bez toho, že by
došlo ke konzultaci s členem našeho výboru
za Levý blok tak, aby on mohl uplatnit argumenty, které
nás vedly k obhájení a ke schválení
rozpočtu v plné výši.
Za druhé chci říci, že při projednávání
této věci v rozpočtovém výboru
nebyly dostatečně zváženy věcné
argumenty, které spočívají v tomto:
Nejvyšší položku na civilní ochranu
tvoří finanční náklady na zabezpečení
činnosti vojenských záchranných pluků,
které uskutečnily v roce 1993 47 zásahů
a v roce 1994 zatím 26 zásahů, a to - zdůrazňuji
- na vyžádání přednostů
okresních úřadů pro likvidaci havárií,
které se odehrály v civilním sektoru.
Dále chci říci, že případné
snižování počtu osob u těchto
útvarů znamená podstatné omezení
jejich akceschopnosti, funkčnosti, zvláště
vzhledem k tomu, že počty mobilizovaných útvarů
byly v letech 1993 a 1994 sníženy o 59%. Absurdnost
požadavku snížení o 200 mil. dokládám
zároveň tím, že přitom, kdyby
byla zrušena celá civilní ochrana v armádě,
povinné výdaje v souvislosti s tímto zrušením,
by nedosáhly ani těchto nákladů 20
milionů.
Na základě projednání, jak jsem byl
výborem pověřen, s předsedou rozpočtového
výboru a s panem ministrem financí a na základě
toho, že jsem s jednotlivými členy našeho
výboru projednal možnost změny našeho
usnesení, navrhuji, aby částka 140 mil. byla
oproti usnesení rozpočtového výboru
č. 363 navrácena do kapitoly ministerstva obrany.
Druhá část našeho usnesení se
týká ministerstva vnitra. Přečtu usnesení.
Náš výbor trvá na té části
svého původního návrhu, týkající
se zvýšení finančních prostředků
o 137 mil. korun na investiční výstavbu bezpečnostního
úseku v roce 1995. Chci zdůraznit skutečnost,
že tyto náklady tak, jak o to žádal při
projednávání rozpočtového výboru
pan ministr Kočárník, jsou specifikovány
na konkrétní služebny a na konkrétní
účel. 107 mil. z této částky
se týká na investice charakteru výstavby
služebních útvarů policie, 30 mil. se
týká ekologických staveb.
Můj pozměňovací návrh ve smyslu
našeho usnesení je 137 milionů povýšit
kapitolu ministerstva vnitra s tím, že stejně
jako v předchozím bodě navrhuji snížit
o tuto částku vládní rezervu ve Všeobecné
pokladní správě nebo z jiné položky
ve Všeobecné pokladní správě.
K tomu mi dovolte, abych přičlenil svůj osobní
pozměňovací návrh, spočívající
v tom, že v případě, že by nebyl
tento návrh schválen, žádám,
aby bylo zvýšeno 30 mil. pro ministerstvo vnitra,
a to na ekologické stavby, které jsou specifikovány
podle jednotlivých krajů s tím, že zároveň
je určeno našemu výboru, abychom sledovali
to, že tyto výdaje budou účelově
vázány na tento účel.
Nemohu si odpustit závěrečnou poznámku,
že mě poněkud překvapuje skutečnost,
že zdaleka ne všichni členové vlády
mají zájem o projednávání rozpočtu.
Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: K řečništi
zvu pana poslance Vítězslava Sochora, který
přednese svůj návrh doprovodného usnesení
ke státnímu rozpočtu. Připraví
se pan poslanec Josef Hurta.
Poslanec Vítězslav Sochor: Vážený
pane předsedo, páni ministři, vážené
kolegyně, kolegové, poslanci. Z informací
poskytovaných vládou České republiky,
resp. ministerstvem financí poslancům a občanům
naší republiky vyplývá, že z období
centrálního plánování, bilance
zahraničních dluhů a pohledávek je
vysoce aktivní na straně pohledávek. Tyto
pohledávky jsou z části návratné,
z části lze některé považovat
za těžko vymahatelné nebo i nedobytné.
To je důsledek způsobu hospodaření
totalitní vlády. Část našich
pohledávek byla uznána a je nebo bude postupně
uhrazena. Svůj dluh vůči naší
republice uznalo Polsko, svůj dluh uznalo Rusko. Nepátral
jsem, a není ani podle mého názoru rozhodující,
jak pokračují obchodně diplomatická
jednání s dalšími dlužníky.
Zřejmě však, že většina bude
uhrazena barterovým obchodem, zbožím a surovinami,
které dlužníci mají k dispozici.
S Polskem se podařilo dovést jednání
tak daleko, že díky pochopení pana premiéra
a hospodářských ministrů místo
původně připravovaného splacení
dovozem uhlí se dohodlo v rámci dluhu 57 miliónů
dolarů, že polská vláda uhradí
náklady na výstavbu 24 ekologických staveb
na našem území. Dluhem z minulosti bude uhrazen
ekologický dluh zděděný z minulosti.
Předpokládám, že Rusko, které
uznalo dluh 3,5 miliardy dolarů, bude mít snahu
a možnost tento dluh splácet surovinami, které
pro naši průmyslovou základnu potřebujeme.
Jak ruská vláda uhradí svým dodavatelům,
je problémem ruského rozpočtu. Naše
vláda si však tyto suroviny nechá proplatit
od spotřebitelů, hutních podniků,
plynařů, petrochemie, ČEZu apod. Takto získané
prostředky se nemohou a neměly by se stát
součástí státního rozpočtu.
Měly by být vedeny mimo rozpočet. Tyto prostředky
jako dluh z minulosti mohou sloužit k odstranění
dluhu, o jejichž použití by měl rozhodovat
parlament podle doporučení vlády.
Doporučuji proto naší sněmovně,
aby mohly být použity výhradně v oblasti
ekologie, dopravní infrastruktury celostátního
významu a snad telekomunikací. Doporučuji,
aby sněmovna přijala k zákonu o rozpočtu
doprovodné usnesení tohoto znění:
Poslanecká sněmovna žádá vládu,
aby zajistila, že veškeré úhrady pohledávek
České republiky, které vznikly před
rokem 1991 z vládních úvěrů
a salda obchodní výměny, budou vedeny na
zvláštním účtu a jejich čerpání
na návrh vlády bylo schvalováno Poslaneckou
sněmovnou. Jejich užití bude sloužit k
dotacím do oblastí:
Alternativa 1) - ekologie
Alternativa 2) - ekologie a dopravní infrastruktura
Alternativa 3) - ekologie, dopravní infrastruktury a telekomunikace.
Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: K řečništi
se dostaví pan poslanec Josef Hurta, připraví
se pan poslanec Josef Effenberger.
Poslanec Josef Hurta: Vážený pane předsedo,
vážení členové vlády.
Protože se naše republika intenzivně chystá
na vstup do Evropské unie a měli bychom mít
srovnatelné podmínky, navrhuji proto v kapitole
329 ministerstva zemědělství zvýšit
neinvestiční dotace celkem z 5 miliard 600 miliónů
na 16 miliard, což by odpovídalo míře
dotací, které jsou tam uskutečňovány.
Pokud tento návrh nebude přijat, navrhuji v kapitole
329 ministerstva zemědělství zvýšit
neinvestiční dotace z 5 miliard 600 miliónů
na 10 miliard a v kapitole rozpočty státních
fondů v řádku fond tržní regulace
a ve sloupci z toho dotace zvýšit dotaci ze státního
rozpočtu z dosavadních 500 miliónů
na 5 miliard, jak byla výchozí základna.
Zdůvodnění bylo již podáno. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Slovo má pan poslanec
Josef Effenberger, připraví se pan poslanec Mach.
Je posledním písemně přihlášeným
do rozpravy. Oznamuji, že se chystám rozpravu uzavřít.
Zvažte své přihlášky.
Poslanec Josef Effenberger: Dámy a pánové,
chtěl bych jen krátce reagovat na dva hlasy, které
zazněly ve prospěch Svazu bojovníků
za svobodu. Jelikož toto téma není nové,
objevilo se už v předchozím volebním
období a i tehdy sněmovna před čtyřmi
lety odhlasovala a pak revokovala toto usnesení, snížení
rozpočtové částky pro tuto organizaci,
protože tato organizace bohužel není tak záslužná
jak zde tyto dva hlasy líčily. Ona totiž není
sdružením jen bojovníků za svobodu a
jenom válečných veteránů, ale
byla jakousi politickou odnoží tehdejší
politické strany a jsouc takto zpolitizována, se
náležitě zprofanovala. Mimo jiné tím,
že ze svých řad vyloučila a vlastně
se podílela na pronásledování skutečných
bojovníků za svobodu v pravém slova smyslu,
kteří ovšem byli nepatřičné
politické víry. A na této historické
skutečnosti nemůže dost dobře nic měnit
ani dnes tím, že vylepšuje svůj image
náborem nových členů a svým
přejmenováním, protože odložila
i onen starší zprofanovaný název Svaz
protifašistických bojovníků.
S tím kontrastuje jiná organizace, Konfederace politických
vězňů, která v původním
rozpočtovém návrhu byla poctěna částkou
jednoho miliónu a je skutečně na pováženou,
zda takto vysílané politické signály
- protože o nic jiného zde nejde, z rozpočtového
hlediska jsou to částky bezvýznamné
- má skutečně v úmyslu stát
vysílat a dezinformovat naši veřejnost. Já
se domnívám, že nikoliv, je to spíš
jakési nedorozumění, a proto byla také
navržena ona úprava o rozpočtovém vyrovnání.
Pokud by někdo trval na tom, že se onen Svaz bojovníků
bez 6 miliónů neobejde, pak bych trval přinejmenším
na vyrovnání rozpočtové částky
v případě organizace druhé, protože
se domnívám, že případnou její
osvětovou činnost naše společnost potřebuje
nejméně tak, jako osvětovou činnost
oné organizace první. Děkuji vám za
pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Poslední řečník
v rozpravě je pan poslanec Karel Mach.
Poslanec Karel Mach: Vážený pane předsedo,
vážený pane ministře, kolegyně
a kolegové, já si dovolím přednést
avizovaný návrh také proto, že zemědělský
výbor se touto otázkou na základě
usnesení výboru pro vzdělávání,
vědu, mládež a tělovýchovu zabýval
a myslím, že jednomyslně dokonce návrh
podpořil. Jedná se o návrh, který
se týká onoho usnesení, které navrhuje
pan kolega Kozel. Jedná se o přesun učňovského
zemědělského školství pod resort
ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
Já navrhuji tuto změnu, změnu zákona
o státním rozpočtu na rok 1995, v příloze
B, tabulka změn, v kapitolách v některých
ukazatelích, přijatých rozpočtovým
výborem, vypustit řádek 30, snížit
kapitolu MZe učni, tzn. ponechat v příloze
číslo 4 v řádce ministerstvo zemědělství
v sloupci příspěvky na činnost příspěvkových
organizací částku 1,724 707 tisíc
korun podle vládního návrhu zákona
tisk 1190. Zdůvodním to takto. Návrh rozpočtového
výboru vychází z usnesení výboru
pro vědu, vzdělávání atd.,
ale ponechává MZe řízení středních
odborných učilišť zemědělských.
Návrh na zrušení Institutu výchovy a
vzdělávání včetně snížení
kapitoly MZe totiž navazovalo na doporučení
převodu středních odborných učilišť
do působnosti ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy, protože ze zmíněného
usnesení školského výboru je převzata
jenom část týkající se snížení
rozpočtu na správu učilišť, znamenalo
by reálné přijetí této změny,
že a) bude muset být zbytkem rozpočtu Institutu
pro vzdělávání a výchovu přednostně
zachována správa učilišť, na kterou
se vynakládá poměrně méně
než ve srovnatelných institucích.
Pro srovnání - celkové náklady na
jednoho pracovníka administrativy v resortu ministerstva
hospodářství na tzv. Správě
přípravy učňů činí
477 tis. Kč ročně, Institut výchovy
a vzdělávání Ministerstva zemědělství
vykazuje částku 328 tis. Kč ročně.
Ostatní věcné výdaje na jednoho pracovníka
činí na ministerstvu hospodářství
na Správě přípravy učňů
266 tis. Kč, v Institutu výchovy a vzdělávání
Ministerstva zemědělství 208 tis. Kč.
Podobným ukazatelem je průměrná mzda
pracovníka, ale tím už nechci zdržovat.
Návrh jsem přednesl a předám jej zpravodaji.
Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Slovo má pan poslanec
Jiří Šoler, který požádal
o příležitost pronést příspěvek,
má ji mít. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jiří Šoler: Vážený
pane předsedo, vážený pane místopředsedo
vlády, pane ministře, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci!
Nechci vystupovat ve věci rozpočtu, pouze bych chtěl
sdělit své dojmy z vystoupení pana poslance
Effenbergera. Na rozdíl od něj nechci vzpomínat
na ony dnes již starší pány, kteří
jsou součástí dnešního Svazu
bojovníků za svobodu a jejichž počet
pochopitelně neustále ubývá, protože
od těch dob uplynulo velmi mnoho času.
Mě spíše zaujala ta situace, že otázka
protifašistických bojovníků je v této
situaci velmi zlehčována. Osobně jsem měl
několikrát možnost setkat se s jevy, které
ukazují, že tato věc se stává
spíše aktuální a obávám
se, že ve společnosti, kde poslanec, když z příslušné
doby uvede věcná fakta, je požadováno,
aby se za ně omluvil, je něco prohnilého.
Pak taková situace začíná silně
páchnout a boj proti fašismu začíná
být opět aktuální. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Protože už se
nikdo do rozpravy nehlásí, rozpravu uzavírám
a zároveň oznamuji, že v neděli dne
11. prosince v 16.00 hodin se sejde rozpočtový výbor.
Není to prosím žádné nedopatření
- v neděli 11. prosince v 16.00 hodin se sejde rozpočtový
výbor.
25. schůze Poslanecké sněmovny pokračuje
v úterý v 10.00 hodin.
Děkuji vám všem, zejména těm,
kteří vydrželi trpělivě a ukázněně
až do této chvíle.
Loučím se s vámi do úterý do
10.00 hodin.