Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Litomiskému. Otevírám rozpravu
k tomuto návrhu na zrušení usnesení.
Rozpravu končím vzhledem k tomu, ze se do ní
nikdo nepřihlásil a dám hlasovat o návrhu
usnesení tak, jak jej přednesl pan poslanec Jan
Litomiský. Kdo je pro přijetí tohoto návrhu,
ať zvedne ruku a stiskne tlačítko k hlasování
č. 423. Kdo je proti? Zdržel se hlasování?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
81 pro, nikdo proti, 1 se zdržel.
Prosím o přednesení a odůvodnění
dalšího návrhu usnesení.
Poslanec Jan Litomiský: Dalším případem
je návrh na zrušení Obecního zastupitelstva
v Jevanech. Podle zákona o státní správě
a samosprávě ve školství obec, jejíž
děti plní povinnou školní docházku
v jiné obci, je povinna této obci uhradit prokazatelné
neinvestiční náklady připadající
na jednoho žáka. Obecní zastupitelstvo v Jevanech
svým usnesením odmítlo uhradit náklady
na školní docházku sousedním obcím.
jedná se o obec Kostelec nad Černými Lesy
a Český Brod. Toto usnesení je v rozporu
se zákonem.
Předkládám sněmovně tento návrh
usnesení.
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR po odůvodnění
poslancem Janem Litomiským a po rozpravě ruší
usnesení Obecního zastupitelstva v Jevanech č.
217 a č. 322 ze dne 28. 4. 1994 pro rozpor s § 14,
odst. 1 a 2 zákona č. 564/90 Sb., ve znění
zákona č. 190/93 Sb., jakož i usnesení
č. 607 ze dne 4. 8. 1994, v němž zastupitelstvo
trvá na svém původním rozhodnutí.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Litomiskému a otevírám rozpravu
této části projednávaného bodu.
Rozpravu uzavírám vzhledem k tomu, že se do
ní nikdo nehlásí. Dávám hlasovat
o návrhu tak, jak byl přednesen panem poslancem
Litomiským. Kdo je pro jeho přijetí, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko k hlasování
č. 424. Kdo je proti? Zdržel se hlasování?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
72 pro, nikdo proti, 2 se zdrželi.
Prosím, pane kolego, ujměte se slova.
Poslanec Jan Litomiský: Dalším případem
je návrh na zrušení Obecního zastupitelstva
ve Chvojenci. Je to obdobný případ jako byl
případ předchozí. Obec Chvojenec v
okrese Pardubice nemá vlastní školu. Dětí
z této obce plní povinnou školní docházku
v obci Bíšť. Obec Chvojenec odmítla uzavřít
dohodu s obcí Bíšť o úhradě
nákladů povinné školní docházky
v prokazatelné výši a nabídla obci Chvojenec
náhradu 2000 Kč na jednoho žáka, což
je opět v rozporu se zákonem, neboť zákon
stanoví, že náhrada má být poskytnuta
v prokazatelné výši skutečných
neinvestičních nákladů. Předmětem
dohody nesmí být výše náhrady,
ale pouze způsob uhrazení.
Předkládám tento návrh usnesení:
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR po odůvodnění
poslancem Janem Litomiským a po rozpravě ruší
usnesení Obecního zastupitelstva ve Chvojenci č.
2 ze dne 3. 2. 1994 pro rozpor s § 14, odst. 1 a 2. zákona
č. 564/90 Sb., ve znění zákona č.
190/93 Sb.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Litomiskému a otevírám rozpravu
k této části projednávaného
bodu. Rozpravu uzavírám vzhledem k tomu, ze se do
ní nikdo nehlásí a dávám hlasovat
o návrhu usnesení tak, jak byl přednesen
zpravodajem panem poslancem Janem Litomiským. Kdo je pro
jeho přijetí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko.
Kdo je proti v hlasování č. 425? Zdržel
se hlasování?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
76 pro, nikdo proti, 2 se zdrželi.
Poslanec Jan Litomiský: Poslední případ
je usnesení ke zrušení části
usnesení z mimořádného zasedání
městského zastupitelstva města Havířova.
Jedná se opět o porušení zákona
o státní správě a samosprávě
ve školství.
Zastupitelstvo města Havířova se rozhodlo
zrušit základní školu v Palackého
ulici. K tomuto usnesení nemělo souhlas školského
úřadu. Zákon o státní správě
a samosprávě ve školství požaduje,
aby ke zrušení školy existoval soulad vůlí
mezi příslušným zastupitelstvem obce
a příslušným školským úřadem.
Tato podmínka v daném případě
splněna není a usnesení městského
zastupitelstva v Havířově je v rozporu se
zákonem.
Navrhuji tedy toto usnesení.
Poslanecká sněmovna Parlamentu CR po odůvodnění
poslancem Janem Litomiským a po rozpravě ruší
bod 11, písm. a), b), c), usnesení z mimořádného
zasedání městského zastupitelstva
v Havířově ze dne 10. 5. 1994, a bod 3.5,
usnesení z 19. zasedání téhož
zastupitelstva ze dne 24. 6. 1994.
Na vysvětlenou dodávám, že v druhém
usnesením rada města Havířova na svém
původním nezákonném usnesení
trvá.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Litomiskému. Otevírám rozpravu.
Rozpravu končím vzhledem k tomu, ze se do ní
nikdo nehlásí. Navrhuji, aby sněmovna hlasovala
o usnesení tak, jak je přednesl poslanec Litomiský.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku a stiskne
tlačítko v hlasování č. 426.
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Hlasování skončilo. Konstatuji, že návrh
byl přijat poměrem hlasů 79 pro, nikdo proti,
5 se zdrzelo.
Děkuji panu zpravodaji poslanci Litomiskému.
Poslanec Jan Litomiský: Děkuji sněmovně
za spolupráci a přeji příjemné
svátky. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy
a pánové, přistoupíme k projednávání
dalšího bodu, kterým je
Dovolte mi, abych úvodem připomněl, že
uvedený program, který jste obdrželi jako sněmovní
tisk 1048, jsme začali projednávat na minulé
schůzi Poslanecké sněmovny. Odůvodněním
byli vládou pověřeni ministr spravedlnosti
a ministr práce a sociálních věcí.
Úvodní slovo přednesl ministr Jiří
Novák a společnou zprávu odůvodnil
pan poslanec Vladimír Šuman. V rozpravě pak
hovořili dva poslanci, z nichž poslanec Gross navrhl,
aby při projednávání tohoto bodu byl
přítomen ministr vnitra. Vzhledem k jeho nepřítomnosti
doporučil jednání přerušit do
příští schůze, což Poslanecká
sněmovna akceptovala. Zastoupením pana ministra
Nováka byl pověřen jiný člen
vlády.
Rozprava nebyla ukončena. Dávám nyní
slovo nejprve paní poslankyni Novákové, která
se do rozpravy přihlásila ještě na minulé
schůzi. Poté se připraví pan poslanec
Gross. Role zpravodaje se ujme pan poslanec Šuman. Slovo
má paní poslankyně Nováková.
Poslankyně Eva Nováková: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
pane ministře, dámy a pánové, omlouvám
se, že vystupuji na plénu, neboť ve výboru
jsem neměla možnost k tomuto tématu se vyjádřit,
poněvadž náš výbor se tímto
problémem nezabýval.
Dovolte mi, abych v souvislosti s projednávaným
bodem upozornila na dva problémy a navrhla jedno doplnění
usnesení.
V projednávaném materiálu je jistě
správně poukazováno na potřebu spolupráce
a podpory veřejnosti v prevenci kriminality. Jsme však
svědky situace, kdy veškerá pozornost je upřena
k pachatelům trestné činnosti a velmi málo
pozornosti a pomoci je věnováno obětem násilí,
což jistě nakonec ve veřejnosti nevzbuzuje
příliš mnoho ochoty právě k tolik
žádané spolupráci. Bylo by jistě
možné uvést řadu příkladů.
Ráda bych slyšela od pana ministra stanovisko k tomuto
problému.
V projednávaném materiálu je jistě
právem kladen důraz na opatření směřující
k dětem a mládeži, mimo jiné zejména
na volný čas dětí a mládeže.
V této souvislosti chci připomenout seminář,
který se konal zde v Poslanecké sněmovně
26. října t.r. Téma semináře:
vliv násilí v médiích na děti
a mládež. Konal se pod záštitou výboru
petičního, pro lidská práva a národnosti.
Psychologové, kriminalisté, spisovatelé,
představitelé občanských sdružení,
policie, sdělovacích prostředků i
několik poslanců zcela zaplnili lavice sněmovny
i galerii. Závažnost tématu svojí účastí
i vystoupením podpořil i předseda Parlamentu
pan Milan Uhde i předseda branného a bezpečnostního
výboru pan Vladimír Šuman a předseda
výboru, který převzal nad tímto seminářem
záštitu, pan Pavela.
Sdělení diskutujících vyjádřila
nutnost zabývat se tímto tématem v celé
šíři neodkladně a hlavně hledat
cesty k ochraně dětí. V demokratické
a pluralitní společnosti se jistě předpokládá,
že dospělý odpovědný občan
s vyzrálým přístupem k hodnotám
si sám vybere z nabízených pořadů.
Jiná je však situace u dětí, které
mnohdy nemají před televizí úniku,
bývají k televizi odloženy. Poslední
statistiky Institutu dětí a mládeže
říkají, že 42% dětí tráví
denně 1 - 3 hodiny u televize, o víkendech 16% více
než 4 hodiny. Mnoho výzkumů vzniklo na základě
obavy, že násilí v médiích probouzí
v dětech agresivitu. Dovolím si poukázat
na zprávu UNESCO z r. 1988, ze které uvádím
následující výsledky. Dovolím
si citovat.
Zpráva poukazuje na to, že násilí v
médiích může u některých
mobilizovat agresivní tendence a znecitlivění,
u jiných úzkostné stavy, u většiny
vyvolává otrávenost a u disponovaných
jedinců může nastartovat násilné
jednání. Na semináři byly takové
případy doloženy kazuistikami našich kriminalistů
z poslední doby.
Jistě rádi nasloucháme vyjádření
různých expertů, neměli bychom však
být neteční ani k hlasům občanů,
kteří se obracejí na Parlament s obavami
před vzrůstající kriminalitou mládeže
v souvislosti s prezentací násilí v médiích
a žádají vzhledem k dětem omezení
této prezentace.
Co s problémem, který zřetelně cítíme?
Myslím, že je skutečně potřeba,
abychom se touto situací vážně zabývali,
a proto navrhuji následující usnesení.
Navrhuji, aby v usnesení, které máme k dispozici,
byl doplněn bod III o bod 4 v následujícím
znění: "Poslanecká sněmovna žádá
stálou komisi pro sdělovací prostředky,
aby v součinnosti s Radou pro rozhlasové a televizní
vysílání a Radou České televize
a Českého rozhlasu se zabývala násilím
ve sdělovacích prostředcích. S výsledky
a návrhy seznámí Poslaneckou sněmovnu
do konce března. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
paní poslankyni Novákové. Prosím pana
poslance Grosse, aby se ujal slova, připraví se
pan kolega Pavela.
Poslanec Stanislav Gross: Vážený pane
předsedo, pane předsedající, páni
ministři, dámy a pánové a jak by řekl
exposlanec Ivan Fišera, milé prázdné
lavice, úvodem mi dovolte, abych vyjádřil
poděkování nebo spíše radost
nad vystoupením kolegyně Novákové,
protože myslím, že to, o čem hovořila,
bylo velice podnětné a žádoucí.
Prevence kriminality v moderním pojetí u nás
vlastně nikdy neexistovala a bohužel ani v současné
době neexistuje. V období totality se sice uskutečňuje
několik pokusů o koordinaci prevence, ale ty se
vždy zdiskreditovaly naprostým formalismem. Systém
spoléhající se na prevenci je podle mého
názoru základním východiskem, kterým
v současné době můžeme jít.
Po listopadu 1989 nastal náhlý a prudký vzestup
kriminality. Nebyl čas tehdy vybudovat účinný
preventivní systém a společnost tedy na tento
vzestup nemohla reagovat jinak, než prostředky represe.
Řešení se očekávalo od novely
trestních zákonů, od nových zákonů
policejních, od reforem vězeňství,
od posílení celého justičního
a policejního aparátu. Nová očekávání
však splněna nebyla. Značná část
veřejnosti je přesvědčena o tom, že
problém kriminality by vyřešilo znovuzavedení
trestu smrti a zpřísnění postihu pachatelů
a zacházení s nimi. Spoléhají se na
všemocnost právních předpisů
a strach z trestů. Myslím si, že je zapotřebí
se nad tímto vážně zamyslet a některé
návrhy z otázek zacházení s vězni
zrealizovat, nicméně si myslím, že toto
není hlavní cesta, kterou bychom měli v současné
době jít.
Domnívám se, ze je nutné přiznání
priority pro prevenci před represí. Znamenalo by
to ovšem v trestní politice a zřejmě
i v krocích vlády, které by měla realizovat,
upřednostnit otázky prevence před otázkami
represe v celé bezpečnostní politice. To
se obávám, že se doposud zcela nestalo. Avšak
jsme-li členským státem Rady Evropy a chceme-li
usilovat o plnoprávné začlenění
do Evropské unie, budeme muset tento krok vykonat, protože
v těchto státech se oblast prevence vysoce preferuje
a zaznamenává výrazné úspěchy.
Moderní pojetí prevence kriminality je u nás
nepředstavitelné bez patřičné
institucionální základny. Ta by měla
být také postupně vytvářena
od celorepublikové až po lokální úroveň.
Je žádoucí utvořit funkční
koordinační orgán na vládní
úrovni, ale bylo by zapotřebí ho také
začít budovat i na úrovni okresní
a obecní.
Obávám se, že materiál, který
zde v současné době máme předložený
a který projednáváme, toto pojetí
prevence kriminality zcela nerespektuje, byť musím
uznat, že je to nejlepší materiál pro
oblast prevence, který jsme kdy v Parlamentu projednávali.
Díky za něj, protože je to přece jen
významný krok dopředu. Obávám
se ovšem, že Ministerstvo vnitra, které je garantem
za tuto oblast prevence, v současné době
není schopno díky zatíženosti v represivní
části a přetíženosti celého
represivního aparátu nést gesci tak, jak
ji na něj tento materiál klade.
Dovolím si proto navrhnout dvě usnesení,
z nichž jedno bude změnou v tisku 1043, a druhé
by se týkalo celkového usnesení sněmovny
k tomuto materiálu.
Nejprve mi dovolte, abych přednesl onen pozměňovací
návrh - týká se str. 16 tisku 1043, kde si
dovolím změnit vůbec poslední odrážku,
která by po změně zněla: "Zajistit
finanční prostředky na realizaci návrhů
opatření." Termín zůstává
a zodpovídá: Ministerstvo financí tak, jak
je uvedeno v tomto materiálu, a dále by bylo připojeno
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy,
ministr zdravotnictví, ministr spravedlnosti, ministr práce
a sociálních věcí, ministr vnitra
a ministr obrany.
Druhý návrh, který si dovolím předložit,
by byl návrhem na usnesení Poslanecké sněmovny
a zněl by takto - první část se možná
bude krýt s návrhem, který je předložen
v návrhu usnesení, čili to by poté
mohlo být zkombinováno dohromady. Návrh usnesení:
"Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR bere
na vědomí program sociální prevence
a prevence kriminality a doporučuje vládě
České republiky, aby garanci za oblast sociální
prevence a prevence kriminality byla přenesena z Ministerstva
vnitra České republiky na Ministerstvo spravedlnosti
České republiky.
Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky dále vládě České
republiky doporučuje, aby v tomto duchu přepracovala
statut a jednací řád republikového
výboru pro prevenci kriminality."
Tolik mé návrhy. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Grossovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec
Pavela. Připraví se pan poslanec Šoler.
Poslanec Josef Pavela: Vážený pane předsedající,
pane předsedo, páni ministři, kolegyně
a kolegové, projednáváme-li prevenci kriminality,
nemůžeme pominout vliv prezentace násilí
ve sdělovacích prostředcích na děti
a mládež. Proto jsem rád, že už připomínky
v tomto směru zde zazněly. Také projednávaný
materiál se tohoto problému dotýká,
i když jen okrajově.
O výzkumu Institutu dětí a mládeže
už zde bylo také částečně
hovořeno. Chtěl bych jenom připomenout některé
údaje, že např. v sobotu a neděli se
na televizní programy dívá 2 až 4 hodiny
60 % dětí a 23 % dětí se v tyto
víkendové dny dívá na televizi více
než 4 hodiny. Zahraniční výzkumy potvrdily,
že většina dětí do svých
čtyř let není vůbec schopna rozlišit
televizní program od skutečnosti, a to ani s pomocí
výkladu dospělých. V myšlení
těchto dětí je televize pramenem zcela věrohodných
reálných informací o tom, jak to ve světě
chodí a snaží se často napodobovat ty
tzv. televizní hrdiny.
V informaci o výzkumu Institutu dětí a mládeže
se také zdůrazňuje, že nadměrné
sledování televize může vést
až k vážným duševním poruchám.
Co teprve, když si uvědomíme, jaké pořady
jsou dětem a mládeži v televizi nebo ve filmech
často nabízeny.
Výboru petičnímu, pro lidská práva
a národnosti dochází v tomto roce množství
peticí, požadujících omezení
či regulaci prezentace násilí ve sdělovacích
prostředcích, a to násilí často
zcela samoúčelného, násilí
pro násilí. Za devět měsíců
tohoto roku, od března do listopadu, došlo 76 peticí,
obsahujících 2 705 podpisových archů
s 52 158 podpisy. Jejich počet, odesilatelé i další
okolnosti svědčí o tom, že nejsou organizované,
ale že je to spontánní hlas těch, jimž
není lhostejné, že je snižována
lidská citlivost a otupováno svědomí.
Zvláště ve vztahu k dětem a mládeži.
Dovolím si uvést některé myšlenky
z textu peticí. Cituji: "Se zneklidněním
a obavami požaduje většina z nás nárůst
projevů agresivity, násilných činů,
vražd a klesající míru bezpečnosti.
Stejně oprávněné obavy musí
vzbuzovat jedna z příčin této situace,
nárůst propagace násilí v komerční
kultuře, zejména v televizi a filmech dostupných
nebo dokonce určených mládeži. Sledování
násilného jednání navíc u hrdinů
těchto programů dává návod
k agresivnímu jednání, formuje otrlost, staví
nevhodné vzory. Takové výchovné působení
může vyústit jen ve vztahy více poznamenané
bezcitností, brutalitou a násilným sebeuspokojováním.
Násilí nejen ohrožuje a poškozuje zdraví,
ničí životy, ale také zabíjí
člověka v nás. Uvědomujeme si, jakou
budoucnost si připravujeme svojí lhostejností
k tomu, že naše děti jsou takto formovány
jen proto, že je to pro někoho komerčně
zajímavé." Tolik citace.
Petice se také odvolávají na probíhající
Rok rodiny, rok, v němž máme posílit
ty vztahy, ve kterých se rodíme nejen jako živočišná
bytost, ale především jako člověk,
tj. ten, kdo by měl být přínosem,
ne ohrožením pro druhé.
Cítím povinnost toto zdůraznit právě
teď, kdy projednáváme prevenci kriminality.
Právě v souvislosti s touto prevencí nemůžeme
dopouštět, aby s duší dětí
a mládeže byl vyháněn smysl a cit pro
dobro, krásu a vztahy založené přinejmenším
na vzájemném respektování důstojnosti
druhého člověka.
Výbor petiční, pro lidská práva
a národnosti se tímto aspektem prevence zabýval
jednak v souvislosti s docházejícími peticemi,
jednak v souvislosti se seminářem Bílého
kruhu bezpečí na toto téma, nad nímž
tento výbor převzal záštitu.
Naposledy jsme tento problém projednávali na schůzi
21. listopadu 1994. Výbor jednání přerušil
a pro další jednání si vyžádal
určité informace od vlády, Rady pro rozhlasové
a televizní vysílání, Rady České
televize, legislativního odboru Kanceláře
Poslanecké sněmovny a Parlamentního institutu.
Po obdržení těchto informací se k problému
prezentace násilí výbor opět vrátí.
Vítám také přednesené návrhy
na doplnění usnesení. Děkuji vám
za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Pavelovi. Prosím pana poslance Šolera,
aby se ujal slova, připraví se pan kolega Gjurič.
Poslanec Jiří Šoler: Vážené
předsednictvo, vážený pane ministře,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, dovolte, abych poděkoval svým křesťanským
kolegům, kteří mě se svým iniciativním
zařazením bodu o večeři Václava
Klause s podnikateli inspirovali k vypracování této
úvahy na téma vzájemné prorůstáni
politického systému s organizovaným zločinem.
Bohužel, bod byl stažen. Domnívám se,
že toto téma souvisí s nyní projednávanou
tématikou, takže to použiji nyní.
V mikulášské deklaraci pana premiéra
jsme se dověděli o ohromném rozmachu naší
společnosti. Pan premiér se pouze zapomněl
zmínit, že odvětvím s největším
oživením je nesporně organizovaný zločin.
Odvětví, které nejlépe koresponduje
vládou deklarovanému principu pragmatismu, kde účel
světí prostředky, a principy morálky
jsou maximálně popřeny.
Lze se potom divit, když vůdčí strana
vybírá od podnikatelů výpalné
za vytvoření volného prostoru pro podnikání
libovolného druhu? Jak jinak lze charakterizovat onu nedávnou
večeři s panem premiérem! Vždyť
nejrůznější mafie to dělají
právě tak.
Nemohu nevzpomenout na podobnou ekonomickou reformu v Rusku ve
20. letech, kterou autoři Jelja Ilf s Jevgeničem
Petrovem charakterizovali ve své novele Třináct
křesel větou: "Jo, za NEPu, to se to kradlo."
Jsou snad toto ty ověřené hodnoty evropské
civilizace, na které se pan premiér odkazoval? Proč
je výkaz majetku podle slov pana premiéra předčasný?
Máme snad čekat až na moment, kdy bude všechno
rozkradeno?
Pan premiér tvrdil, že je u nás dotvořen
demokratický systém, je pouze zapotřebí
dolaďovat pravidla jeho fungování. Jaké
všimné musí potom občan zaplatit za
svobodné uplatňování svých
občanských práv? Nespočívá
potom dolaďování systému pouze ve zpřesňování
úplatků a mechanismů jejich vybírání?
V takovém případě nelze nazvat ekonomiku
ODS jako šedou, spíš se hodí ona dikce
básníka "černá jako tér".
Zatímco stačilo zločineckým mafiím
k uplatnění mocných bezplatné zapůjčení
mercedesu, co bude požadováno zítra? Budou
si snad muset opoziční poslanci zaplatit za vystoupení
před parlamentem? Průběh 26. schůze
to bohužel naznačuje.
Naši křesťanští kolegové se
pohoršují, když ODS žádá úplatky
od státních podniků. Ale jaký je rozdíl
mezi akciovou společností s účastí
státu a Podnikem výpočetní techniky,
který je sice formálně nezávislý,
ale fakticky žije ze státních zakázek,
zejména ze svého podílu na oné loupeži
století zvané kupónová privatizace?
Nevidím zde podstatný rozdíl.
V parlamentní zastupitelské demokracii jsou politické
strany nedílnou součástí politického
systému. Proto demokratický přístup
k politickým stranám je jedním z určujících
aspektů politického systému. Jak si potom
vysvětlit, že zatímco vládní
strany jsou podobně jako např. Hitlerova NSDAP financovány
z úplatků velkokapitálu, u nás kupodivu
reprezentovaného i byrokracií státních
podniků, jsou např. integrační procesy
jiných stran blokovány státní byrokracií
právě hrozbou ztráty finančního
příspěvku na jejich činnost? Jak je
tato skutečnost v souladu s principem volného soutěžení
politických sil, která je deklarována v Listině
základních lidských práv a svobod,
ale které jsme též povinni respektovat jako
členové Rady Evropy, ke kterému zavazuje
asociační dohoda se státy Evropské
unie, které jsou podmínkou vstupu mezi státy
OECD. Asi budu nucen se na tyto instituce obrátit přímo.
Ve svém referátu se pan premiér zmínil
o úspěšné reintegraci pachatelů
trestných činů. Jak by ne, když použitá
metoda je tak originální? Pachatel prostě
místo trestu je posazen do vládních funkcí,
za zločin proti lidskosti je možno se dopracovat i
na místo nejvyšší.
Nedávno jme slyšeli z bratrské Bratislavy zprávu
o potrestání osminásobného bestiálního
vraha. Soudě podle kauzy Kott-Kutílek by asi u nás
jeho rodina byla zejména požádána o
organizování grandiózního mejdanu
pro bafuňáře světového PEN-klubu.
Na takovou metodu integrace zatím nepřišly
ani ty nejvyspělejší země. Pravda, naopak
již za komunistů byla metoda "vykopnout nahoru"
dobře známa.
Vážení páni poslanci, obávám
se, že dokud nepotlačíme kriminalitu na nejvyšších
místech, potom ji těžko potlačíme
i dole. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Šolerovi a prosím pana kolegu Gjuriče,
aby se ujal slova.
Poslanec Andrej Gjurič: Vážený
pane místopředsedo řekl bych - pozůstalí
kolegové a kolegyně, jenom pár slov. Materiál,
který projednáváme, není běžnou
zprávou, ale je programem, jak v jeho názvu stojí.
Zároveň jde o materiál, který se zabývá
prevencí, tzn. předcházením, zamezením
a nebo aspoň zmírněním určitých
jevů, a to - a to považuji za nejpodstatnější
- v oblasti, která je stabilně vnímána
občany jako oblast nejproblémovější
ve všech veřejných výzkumech za poslední
čtyři roky.
Dovolil bych si dodat, že vysoce problémová
bude zřejmě i nadále. Sociální
problematičnost i kriminalita je - pokud nebude záměrně
ovlivňována, čili pokud bude ponechána
vývoji - jasně časovanou náloží,
kterou pod sebou máme, a má efekt sněhové
koule. To znamená, že její důsledky
se budou nabalovat a násobit. Přitom bývá
tendencí - jak konec konců ukazuje i současná
účast ve sněmovně, ale uvědomoval
jsem si to i při projednávání tohoto
tisku - že prevence bývá dost výrazně
podceňována.
Jestliže totiž nějaká situace nenastane,
nebo jestliže se někdo do nějaké situace
nedostane, nebo jestliže někdo něco nespáchá,
nebo jestliže někdo neonemocní, tak to prostě
není vidět.
Přitom si dovolím říci, že legislativní
normy upravující a regulující činnost
občanů, ale i veškerá práce státní
správy by měly velmi malý efekt - pokud nebudeme
poznávat příčiny věcí
a předcházet jim, pokud budeme léčit
jenom důsledky.
Prevence navíc - a to bylo už dokázáno
v mnoha západních zemích - je jasně
mnohokrát levnější než všechny
ostatní kroky regulující potom nastalou situaci.
Ušetří i z obecního nebo státního
rozpočtu. Náš výbor považuje proto
prevenci kriminality a prevenci sociální patologie
spolu s prevencí drogové problematiky za zásadní
oblast činnosti na všech úrovních samosprávy
a státní správy. Proto se velice zevrubně
zabýval tímto materiálem a přijal
- jak máte na svých lavicích - poměrně
obsáhlé usnesení.
Domnívám se, že i sněmovna by měla
svým usnesením význam prevence zdůraznit.
Měla by dále sledovat vývoj v této
oblasti, to znamená, co se dále bude na úrovni
státní správy, event. příslušného
orgánu nebo příslušné komise
nebo rady dít. Jenom spolupráce státní
správy, poslanců a dalších profesionálů
by mohla zabránit tomu, co nás jinak dosti výrazně
v sociální oblasti i v oblasti sociální
kriminality očekává. Domnívám
se dokonce, že je nejvyšší čas do
této situace vstoupit a investovat do ní i nějaké
prostředky. Děkuji za pozornost.