Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu společnému
zpravodaji výborů poslanci Petru Nečasovi
a otevírám k tomuto bodu rozpravu. Na mém
stole neleží žádná písemná
přihláška. Ptám se, zda se někdo
do rozpravy hlásí z místa. Není tomu
tak. Rozpravu uzavírám. Táži se pana
ministra financí, zda si přeje ještě
nějak doplnit svůj výklad. Není tomu
tak. Pan společný zpravodaj rovněž nereflektuje
na své právo závěrečného
slova.
Budeme hlasovat o tomto návrhu usnesení:
Poslanecká sněmovna souhlasí se Smlouvou
mezi vládou České republiky a vládou
Republiky Indonésie o zamezení dvojího zdanění
a zabránění daňovému úniku
v oboru daní z příjmů, podepsanou
v Jakartě dne 4. října 1994, podle sněmovního
tisku 1323.
Jde o 28. hlasování na této schůzi.
Kdo podporujete předložený návrh, stiskněte
prosím tlačítko a zvedněte ruku. Kdo
je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel hlasování?
28. hlasování skončilo. Ze 124 přítomných
bylo 107 pro, nikdo proti, 1 se zdržel, 16 nehlasovalo.
Děkuji panu místopředsedovi vlády
a ministru financí Ivanu Kočárníkovi
i panu poslanci Petru Nečasovi.
Stále tu nevidím pana ministra Zieleniece, a proto
vás ještě jednou prosím, abyste buď
vyjádřili námitku proti mému postupu,
nebo abyste s ním mlčky souhlasili, že totiž
vsunu další bod v pořadí, a to
Návrh obsažený ve sněmovním tisku
1312 z pověření vlády odůvodní
ministr průmyslu a obchodu pan Vladimír Dlouhý.
Pane ministře, prosím ujměte se slova.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Vladimír
Dlouhý: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, z pověření
vlády před vás předstupuji s odůvodněním
návrhu Dohody o volném obchodu mezi Českou
republikou a Rumunskem, která byla podepsána dne
24. října 1994 v Praze předsedy vlád
obou zemí. Současně bylo podepsáno
společné prohlášení delegací
vlád obou zemí, které uložilo přistoupit
neprodleně k jednání o urychlení a
prohloubení liberalizace vzájemného obchodu,
a další opatření na liberalizaci obchodu
schválit na zasedání společného
výboru do konce března 1995.
Dohoda byla připravena na základě jednání
premiérů obou zemí, které vyústilo
v podpis memoranda o liberalizaci vzájemných obchodních
vztahů mezi Českou republikou a Rumunskem dne 8.
listopadu 1993.
Jedním ze základních cílů přitom
bylo oživení vzájemného obchodu cestou
vytvoření možnosti preferenčního
přístupu na rumunský trh pro české
exportéry a na druhé straně zvýšení
konkurenceschopnosti rumunského zboží na trhu
českém.
Vývoj vzájemného obchodu mezi Českou
republikou a Rumunskem vykazuje od r. 1990 trvale sestupný
trend, který se podařilo stabilizovat teprve v uplynulém
roce. Rumunsko nepatří v současné
době mezi nejvýznamnější obchodní
partnery České republiky, za období leden
až listopad 1994 vyvezla Česká republika do
Rumunska zboží v hodnotě zhruba 41 mil. dolarů
a dovezla zboží v hodnotě zhruba 10,5 mil.
dolarů. Podle předběžných ekonomických
analýz by konkrétní dopad uzavření
Dohody o volném obchodu mezi Českou republikou a
Rumunskem mohl v prvním roce jejího provádění
představovat nárůst nejméně
20% objemu vzájemného obchodu s tím, že
by tento vzestupný trend pokračoval i v dalších
letech.
Dohoda o volném obchodu předpokládá
postupné vytvoření oblasti volného
obchodu mezi oběma zeměmi v průběhu
přechodného období, které skončí
dne 1. ledna 1998. K tomuto datu bude zcela liberalizován
obchod s průmyslovými výrobky s výjimkou
osobních automobilů, kde byla sjednána ochrana
trhu obou zemí do 1. ledna 2002 v souladu se závazky
přijatými Českou republikou v ostatních
dohodách tohoto typu a s výjimkou sladkovodních
ryb, kde byla sjednána ochrana trhu České
republiky do 1. ledna 2003.
Liberalizaci vzájemného obchodu zemědělskými
výrobky lze hodnotit jako první etapu spolupráce
v této oblasti, a to vzhledem k zvláštní
citlivosti trhu se zemědělskými výrobky
a specifice zemědělských politik obou zemí.
Dohoda řeší podrobně otázky spolupráce
v oblasti celnictví včetně pravidel pro stanovení
původu zboží, a to v souladu s dosud přijatými
závazky České republiky v obdobných
dohodách s Evropskou unií, členskými
státy Evropského sdružení volného
obchodu a zeměmi dohody CEFTA.
Závazky České republiky, vyplývající
z textu dohody, respektují dříve přijaté
mnohostranné i dvoustranné závazky a odrážejí
reálný vývoj transformace ekonomiky České
republiky.
Obě smluvní strany projevily zájem na provádění
dohody již od 1. ledna 1995. Protože rumunské
zákonodárství a smluvní praxe neznají
prozatímní provádění mezinárodních
smluv, bylo provádění dohody od 1. ledna
t. r. sjednáno formou výměny dopisů
premiérů. V Rumunsku byl ukončen vnitřní
schvalovací proces nezbytný pro vstup dohody v platnost
před koncem roku 1994, a proto je dohoda od 1. ledna 1995
prováděna v předběžném
režimu.
Vážený pane předsedo, pani poslankyně,
páni poslanci, doporučuji vám vyslovit souhlas
s předloženou Dohodou o volném obchodu mezi
Českou republikou a Rumunskem. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministru
průmyslu a obchodu Vladimíru Dlouhému.
Než svěřím slovo společnému
zpravodaji výborů, chci vás, kolegyně
a kolegové, upozornit ve vší kolegialitě,
že hlasitý hovor, kterým rušíte
řečníky, překračuje meze i
té nejelementárnější slušnosti.
Prosím, abyste od toho upustili. Nebyli bychom schopni
za této atmosféry dále zodpovědně
pracovat.
Slovo má pan poslanec Petr Nečas, zpravodaj zahraničního
výboru. Podá zprávu o jednání
výboru. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Petr Nečas: Děkuji, pane předsedo.
Dámy a pánové, je mi potěšením
uvést zde návrh smlouvy o vytvoření
zóny volného obchodu mezi Českou republikou
a Rumunskem. Jak víte, Česká republika velmi
prosazuje tento způsob vzájemného obchodu
a má v tomto podporu parlamentu. Je tradicí, že
každá tato smlouva je zde schválena naprostou
většinou.
Obchod s Rumunskem je samozřejmě věcí,
která žádným způsobem nevytrhne
náš zahraniční obchod. Vzájemná
bilance, jak už zde bylo řečeno, tvoří
řádově pouze několik procent. Je snad
jen zajímavý paradox, že snahy o prohloubení
vzájemných hospodářských vztahů
se datují už z doby první republiky, tzv. hospodářské
malé dohody, kdy to naopak bylo tehdejší Československo,
které blokovalo prohlubování vzájemného
obchodu především z agrárního
protekcionismu. Je proto potěšitelné, že
nyní se situace částečně obrátila.
A je to právě Česká republika, která
tlačí všechny dohody dopředu a je hnacím
motorem, který se snaží zkrátit jednotlivé
liberalizační termíny a snaží
se uzavřít co největší počet
těchto smluv.
Právním rámcem, který musel byt při
vyjednávání smlouvy respektován, kromě
obou národních právních režimů,
byly i smlouvy, kterými máme vytvořenou celní
unii se Slovenskem a také zónu volného obchodu
se středoevropskými zeměmi CEFTA a samozřejmě
naši asociační dohodu, Evropskou dohodu s Evropskou
unií.
Nezbývá než věřit v to, že
tato smlouva pomůže vyvrátit dosavadní
vývoj vzájemného obchodu v průběhu
90. let, který má mírně sestupnou
tendenci. Doufejme tedy, že tato smlouva bude jedním
z impulsů, kterým tento obchod ožije. Mimo
jiné i tím, že od 1. ledna 1998 bude s výjimkou
osobních automobilů zcela liberalizován vzájemný
obchod průmyslovými výrobky, vzájemný
obchod u osobních automobilů bude regulován
až do roku 2002.
Zajímavým paradoxem je právě ona otázka
sladkovodních ryb, tedy pstruhů a kaprů.
Nad touto otázkou se velmi podivil i zahraniční
výbor. Snad pro vysvětlení: tato otázka
je ošetřena i v našich ostatních smlouvách
o volném obchodu. Jde o to, že naprosto paradoxně
jsou tyto položky zařazeny mezi průmyslové
výrobky, nikoli mezi zemědělské výrobky
a musí se právě proto řešit jakousi
výjimkou v oblasti průmyslových výrobků.
Nicméně přesto opakuji, že to v nás
vzbudilo velký podiv, mimo jiné proto, že v
uplynulých letech byl dovoz sladkovodních ryb z
Rumunska roven nule.
Přesto nicméně bude náš vnitřní
trh na zásah ministerstva zemědělství
alespoň podle našich informací chráněn
před nulovým dovozem těchto produktů.
Velice kvitujeme to, že se podařilo exekutivě
dojednat právní režim, který umožňuje
tuto smlouvu aplikovat od 1. ledna 1995. Z hlediska Poslanecké
sněmovny se touto smlouvou zabývaly dva výbory.
Byl to výbor zahraniční a výbor rozpočtový.
Oba výbory přijaly kladné usnesení
k tomuto návrhu, a proto mi dovolte, jako společnému
zpravodaji, abych přečetl návrh usnesení
pro Poslaneckou sněmovnu k vládnímu návrhu,
kterým se předkládá Poslanecké
sněmovně Parlamentu České republiky
k vyslovení souhlasu Dohoda o volném obchodu mezi
Českou republikou a Rumunskem, podepsaná dne 24.
října 1994 v Praze, ve kterém Poslanecká
sněmovna souhlasí s Dohodou o volném obchodu
mezi Českou republikou a Rumunskem, podepsanou dne 24.
října 1994 v Praze, podle sněmovního
tisku 1312. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Petru Nečasovi a otevírám rozpravu. Nemám
žádnou písemnou přihlášku
a nevidím ani žádnou přihlášku
z místa. Proto rozpravu uzavírám a táži
se pana ministra, zda reflektuje na své právo závěrečného
slova. Nereflektuje. Nereflektuje ani pan společný
zpravodaj. Budeme tedy hlasovat o návrhu usnesení.
Než jej přečtu, odhlašuji vás a
prosím, abyste se znovu zaregistrovali.
Návrh usnesení tedy zní: "Poslanecká
sněmovna souhlasí s Dohodou o volném obchodu
mezi Českou republikou a Rumunskem, podepsanou dne 24.
října 1994 v Praze podle sněmovního
tisku 1312".
29. hlasování na této schůzi. Kdo
podporujete předložený návrh, stiskněte
tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto
návrhu? Kdo se zdržel hlasování?
Ve 29. hlasování bylo 101 přítomných,
98 hlasů pro, nikdo nebyl proti, nikdo se nezdržel
hlasování, 3 nehlasovali.
Skončili jsme projednávání tohoto
bodu. Děkuji panu ministru Dlouhému i panu poslanci
Nečasovi.
Nyní konečně mohu předložit vašemu
jednání
Návrh spadá svým charakterem do rámce
ustanovení článku 10 Ústavy České
republiky, které praví, že ratifikované
a vyhlášené mezinárodní smlouvy
o lidských právech a základních svobodách,
jimiž je Česká republika vázána,
jsou bezprostředně závazné a mají
přednost před zákonem. Článek
39. odst. 4 Ústavy České republiky pak stanoví,
že ke schválení mezinárodních
smluv podle článku 10 je třeba souhlasu třípětinové
většiny všech poslanců. To chci zdůraznit
a připomenout zároveň pracovníkům
techniky, že pro hlasování o tomto návrhu
je třeba upravit kvórum na třípětinové.
Stalo se.
Z pověření vlády odůvodní
návrh ministr zahraničních věcí
pan Josef Zieleniec. Pane ministře, máte slovo.
Ministr zahraničních věcí ČR
Josef Zieleniec: Pane předsedo, dámy a pánové,
Česká republika sukcedovala do mezinárodních
závazků v oblasti lidských práv bývalé
České a Slovenské Federativní republiky,
která mezi jinými podepsala a ratifikovala Úmluvu
o ochraně lidských práv a základních
svobod Rady Evropy. Do Rady Evropy byla přijata Česká
republika v červnu 1993, nicméně Úmluva
je vzhledem k výše uvedeným důvodům
pro Českou republiku závazná ode dne uložení
ratifikačních listin u generálního
tajemníka Rady Evropy, tedy od 18. března 1992.
Úmluva je do značné míry nejdůležitějším
smluvním nástrojem lidských práv v
rámci Rady Evropy, protože vytváří
efektivní institucionální a právní
mechanismus kontroly. Základní strukturu tohoto
mechanismu tvoří v současné době
dva orgány. V prvním stupni je to Evropská
komise pro lidská práva a ve druhém Evropský
soud pro lidská práva, které jsou výjimečně
doplňovány výborem ministrů. Kontrolní
mechanismus zahrnuje povinnost komise přijímat stížnosti
jednoho státu na druhý stát v případě
porušení ustanovení úmluvy.
Prohlášením podle článku 25 smluvní
strana může, ale nemusí připustit stížnost
fyzické osoby, nevládní organizace nebo skupiny
osob na porušení jejich lidských práv
a svobod.
Největší problém procedurální
stránky štrasburského systému představuje
v současné době zahlcenost, která
je způsobena jak nárůstem počtu členských
zemí, tak nárůstem počtu stížností
k orgánům Úmluvy a v neposlední řadě
i nárůstem popularity Úmluvy mezi veřejností
členských zemí, která se pak častěji
na štrasburské orgány obrací.
Celkově vzestupná tendence využívání
kontrolní a ochranné procedury podle Úmluvy
má příjmy vliv na rostoucí průměrnou
délku před orgány Úmluvy, která
se dnes pohybuje mezi 5 - 6 lety.
Proto výbor ministrů Rady Evropy zřídil
skupinu expertů či výbor expertů pro
zlepšení procedury Rady Evropy.
Výsledkem práce tohoto výboru expertů
se stal právě 11. dodatkový protokol, který
byl postupně akceptován řídícím
výborem pro lidská práva a výborem
delegátů ministrů Rady Evropy.
Protokol byl ve Štrasburku podepsán členskými
zeměmi Rady Evropy jako výraz politické vůle
o co nejplynulejší řízení před
orgány Úmluvy, které představuje realizaci
práva na spravedlivý a rychlý soud, na plnění
všech obecně uznávaných procesních
principů a snížení rizika újmy
na právech a svobodách jednotlivců právě
v důsledku zahlcení.
Podstatou protokolu je spojení komise a soudu do jediného
orgánu, v němž budou působit profesionální
soudci na plný úvazek, tedy zasedající
ve stálých senátech. Reforma zapracovala
také změny kompetencí výboru ministrů,
představující prakticky jeho eliminaci, takže
se de facto dá hovořit o spojení tří
orgánů, resp. jejich pravomocí. Ke kladům
protokolu patří zjednodušení kontrolní
procedury, což znamená následné urychlení
řízení.
Podle ustanovení čl. 10 Ústavy České
republiky bude mít protokol, který je součástí
Úmluvy, přednost před zákonem. Protokol
vstoupí pro Českou republiku v platnost podle režimu,
který je v něm uveden. Návrh protokolu byl
projednán vládou ČR na jejím zasedání
4. května 1994. Vláda České republiky
protokol vzala na vědomí a vyslovila s ním
souhlas.
Vzhledem k tomu, že protokol má charakter smlouvy
o lidských právech a základních svobodách,
je třeba, aby v souladu s ustanovením čl.
49, odst. 2, ústavního zákona č. 1/1993
Sb., kterým se uvozuje Ústava České
republiky, byl před ratifikací prezidentem České
republiky předložen Poslanecké sněmovně
Parlamentu ČR k vyslovení souhlasu. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministru
zahraničí Zielencovi. Slova se ujme zpravodaj výboru
Poslanecké sněmovny pan poslanec Jaromír
Kalus a informuje nás o jednání výborů.
Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jaromír Kalus: Vážený
pane předsedo, páni ministři, milé
kolegyně, vážení kolegové, po
plně objasňujícím expozé pana
ministra zahraničních věcí si dovoluji
pouze podtrhnout fundamentální význam 11.
protokolu k Úmluvě o ochraně lidských
práv a základních svobod, který jen
zvýrazňuje důležitost této úmluvy.
Je vlastně také výrazem určitého
racionalizačního procesu, který proběhl
od doby vzniku této úmluvy, kdy počet členů
Rady Evropy i počet podáních podaných
v rámci této úmluvy neúměrně
narostl.
Jedenáctým protokolem se zabývaly dva naše
výbory. V minulém roce dne 24. 11. 1994 se na své
42. schůzi tímto protokolem zabýval výbor
petiční, pro lidská práva a národnosti,
který ve svém usnesení doporučil vyslovit
souhlas s tímto protokolem. Jako druhý se už
v letošním roce - 18. ledna na svém zasedání
a svým usnesením č. 405 zabýval protokolem
zahraniční výbor, který také
doporučil vyslovit souhlas s vládním návrhem.
Proto si, pane předsedo, dovoluji navrhnout Poslanecké
sněmovně přijmout souhlas s 11. dodatkovým
protokolem k Úmluvě o ochraně lidských
práv a základních svobod, kterým se
mění mechanismus v ní ustavený, přijatý
ve Štrasburku dne 11. 5. 1994, podle předloženého
sněmovního tisku 1249. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji společnému
zpravodaji výborů poslanci Jaromíru Kalusovi
a otevírám k tomuto bodu rozpravu. Písemně
se do ní jako první přihlásil a slovo
má pan poslanec Zdeněk Trojan. Připraví
se pan poslanec Libor Novák st. (Hluk v sále.) Kolegyně
a kolegové, prosím o klid.
Poslanec Zdeněk Trojan: Pane předsedo, dříve
než se ujmu slova, dovolil bych si učinit faktickou
poznámku nebo spíš připomínku
a výzvu k vám. Tento protokol, resp. vyslovení
souhlasu s tímto protokolem má být učiněno
třípětinovou většinou. V tomto
okamžiku ukazuje monitor, že je přítomno
103 poslanců. Domnívám se, že je potřeba
přijmout nějaké opatření, aby
tu byl dostatečný počet poslanců v
okamžiku hlasování.
Předseda PSP Milan Uhde: Pamatuji na to, pane poslanče.
Děkuji vám.
Poslanec Zdeněk Trojan: Děkuji. Vážený
pane předsedo, pane ministře, kolegyně a
kolegové. Před nedávnem uplynuly dva roky
od okamžiku, kdy tato sněmovna vyjádřila
přání, aby nově vzniklá Česká
republika, v návaznosti na členství České
a Slovenské Federativní Republiky v Radě
Evropy, se stala plnoprávným členem této
panevropské instituce. Konstatovala, že potvrzuje
svou vázanost smluvními vztahy Rady Evropy na stejné
úrovni, na jaké byla vázána zanikající
ČSFR.
Po půl roce na to, 30. 6. 1993, se stala Česká
republika řádným členem Rady Evropy.
Dnes, po 19 měsících od tohoto data má
Poslanecká sněmovna projednat 11. dodatkový
protokol k Úmluvě o ochraně lidských
práv a základních svobod a vyslovit s ním
souhlas.
Odůvodnění přednesené předkladatelem
a obsah předkládací zprávy k tisku
1249 je dostatečně přesvědčující
a věřím, že všichni poslanci, stejně
jako já, s přijetím tohoto protokolu vysloví
souhlas. Dovolte mi však, abych se při této
příležitosti pozastavil nad zarážejícím
faktem, souvisejícím s projednávanou problematikou.
A to nad tím, že po 19 měsících
jde o první smluvní dokument Rady Evropy, který
vláda připravila a předložila Parlamentu.
V současné době tvoří smluvní
systém Rady Evropy více než 150 dokumentů.
Česká republika je na základě sukcese
smluvní stranou 22 smluv ratifikovaných ještě
ČSFR. Za uplynulého jeden a půl roku Česká
republika podepsala jedinou smlouvu, dnes projednávaný
11. protokol, a to se jednalo o koordinovaný podpisový
akt, provedený současně všemi členy
Rady Evropy na vídeňském summitu Rady Evropy.
Pochopitelně v tomto období nedošlo ani k ratifikaci
žádné jiné smlouvy v systému
Rady Evropy. Česká republika se tak stala jedním
ze tří členských států,
které za uplynulé dva roky neratifikovaly jedinou
smlouvu. Ty další dva státy jsou Lichtenštejnsko
a San Marino. Za toto období ratifikovalo Slovensko 6 smluv,
Slovinsko dokonce 25 smluv.
Pokud se týká počtu ratifikovaných
smluv, zaostává již Česká republika
zřetelně za všemi srovnatelnými státy
střední a východní Evropy. Za Slovinskem
o 18 smluv, za Polskem o 11, za Maďarskem o 10, za Slovenskem
o 6, za Rumunskem a Bulharskem o 3. Výhled do budoucna
není příliš nadějný.
K počátku letošního roku měl
náš stát podepsáno 5 smluv, z nichž
většina byla podepsána ještě ČSFR.
Celková intenzita smluvní aktivity, charakterizovaná
součtem podpisů a ratifikací za roky 1993
a 1994, činí v našem případě
jeden podpis. Zatímco největší aktivitu
z východoevropských zemí vykazuje Polsko
se 40 akty a na předposledním místě
před námi je Slovensko, ovšem s 9 akty. Zaostáváme
i za staršími členskými zeměmi,
které jsou stranami 80 až 100 smluv, např.
SRN provedla 10 aktů, Rakousko 7, Francie 6 atd.
Před pěti lety vyjádřili občané
naší země přání navrátit
se do Evropy. Přijetím naší země
do Rady Evropy došlo k prvnímu formálnímu
kroku tímto směrem. Přijetí však
nebylo jen uznáním faktu, že Česká
republika do Evropy patří, ale pro nás i
závazkem pravidla Rady Evropy dodržovat.
Jedním z nezvýznamnější úkolů
Rady Evropy je vytváření celoevropské
sítě smluv, vytvářejících
právní systém, podle něhož se
mají smluvní strany řídit, a to jak
uvnitř své země, tak i ve vztazích
mezi členskými či smluvními státy.
To, o čem hovořím a dokládám,
nesvědčí o velké snaze tento závazek
naplňovat. V další perspektivě na cestě
do Evropy nás čeká procedura přijímání
do Evropské unie. Členství v Radě
Evropy je jakousi předsíní či předstupněm
členství v Evropské unii. Úroveň
péče o dodržování lidských
práv a úroveň právního stavu,
jejíž výše je jednou z podmínek
pro vstup do Evropské unie, se posuzuje i v úrovni
zapojení do právního systému Rady
Evropy.
Většina smluv Rady Evropy je koncipována kompatibilně
k právu Evropské unie, čímž se
má zjednodušit začleňování
nových zemí do této evropské instituce.
Tři země, které se právě staly
členy Evropské unie, byly smluvními stranami
několika desítek smluv Rady Evropy. Švédsko
106, Rakousko 74 a Finsko 69. Měla-li by Česká
republika vstupovat na konci tisíciletí do Rady
Evropy na srovnatelné evropské úrovni, musela
by ročně ratifikovat okolo deseti smluv. Tento stav
je zvláště provokativní v situaci, kdy
za několik měsíců převezme
Česká republika předsednictví v nejvyšším
orgánu Rady Evropy ve Výboru ministrů. Premiér
Klaus uzavřel své vystoupení před
parlamentním shromážděním Rady
Evropy minuly týden ve Štrasburku slovy: "Chceme
se stát členy Evropské unie tak brzy, jak
je to možné."
Zvýšení smluvní aktivity směrem
ke smluvnímu systému Rady Evropy je jednou z podmínek
pro naplnění tohoto přání.
Dovolte mi vyslovit přesvědčení, že
vláda i s ohledem na tento aspekt změní přístup
při projednávání smluv Rady Evropy
a že Poslanecká sněmovna se bude touto problematikou
zabývat dostatečně často. Ze jde o
přání, které je skutečně
vážné, ukazuje i to, co se odehrálo
v souvislosti se zahájením projednávání
tohoto bodu. Je zarážející, že
vláda neví, kdo bude předkládat návrh
na schválení před Parlamentem. Myslím
si, že to charakterizuje i vážnost či
úctu, kterou naše vláda k Radě Evropy
chová.
Přítomné poslance a poslankyně vyzývám,
aby s předloženým 11. dodatkovým protokolem
o Úmluvě a ochraně lidských práv
a základních svobod, kterým se mění
mechanismus v ní ustaveny, vyslovili souhlas. Bude to k
prospěchu naší země.
Předseda PSP Milan Uhde: Dovolte mi faktickou poznámku
k jedné vaší poznámce, pane poslanče.
Vláda věděla a ví, kdo má tento
bod zde vykládat. Svědčí o tom dopis,
který mám před sebou a který je podepsán
předsedou vlády. Slovo má pan poslanec Libor
Novák starší. Další písemné
přihlášky do rozpravy nemám.
Poslanec Libor Novák (1958): Pane předsedo,
můj předřečník, pan kolega
Trojan, se bezesporu vyjádřil k celé věci
ze znalosti, kterou má jako člen stálé
delegace Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR
do parlamentního shromáždění
Rady Evropy. Dovolte mi, abych se v tomto smyslu jako vedoucí
této delegace vyjádřil k materiálu,
kterým je 11. dodatkový protokol, který právě
projednáváme. Mé vyjádření
bude v první části čistě technické.
Členové stálé delegace minulý
týden ve Štrasburku jednali na stálé
misi České republiky, kterou vede pan Malenovský,
mimo jiné s panem doktorem Muchou, který je členem
komise pro lidská práva. V nedávné
minulosti členové stálé delegace jednali
i s panem dr. Jungwirthem, který je členem Evropského
soudu pro lidská práva.
Z obou jednání vyplynulo, že mechanismus, kterým
se v současné době projednávání
věcí před komisí a soudem řídí,
je velmi složitý a skutečně velmi zdlouhavý.
Od obou pánů jsme se dozvěděli velmi
přesné údaje o číslech, kolik
případů komise či soud projednávají,
kolik jich skutečně shledají způsobilými
k projednávání, kolik jich vrátí,
apod. Mechanismus je skutečně složitý
a zmínění pánové, i já,
jakož i ostatní členové delegace, vyjadřujeme
přesvědčení, že přijetím
11. dodatkového protokolu byl učiněn výrazný
krok ke zjednodušení této procedury. Proto
z těchto ryze technických důvodů velmi
podporuji to, aby Poslanecká sněmovna vyslovila
s 11. dodatkovým protokolem souhlas.
Dovolte mi, abych se ve druhé části svého
vystoupení vyjádřil k tomu, o čem
se zmínil již pan kolega Trojan. Za celou dobu působení
české delegace v parlamentním shromáždění
Rady Evropy mohu říci, že Česká
republika, její "vyslanci" v podobě delegátů,
nebo členů stálé delegace, představitelé
vlády, kteří přijíždějí
do Štrasburku na zasedání parlamentního
shromáždění Rady Evropy nebo Výboru
ministrů Rady Evropy, za dobu, kdy Česká
republika a před tím ČSFR jsou členem,
vybudovali skutečně pro Českou republiku
pozici, která rozhodně není pozicí
slabou. Potvrdilo to i vystoupení pana premiéra
Klause minulé pondělí ve Štrasburku.
Vím to osobně a myslím si, že členové
stálé delegace to potvrdí, že vystoupení
pana premiéra vzbudilo velký ohlas a jenom potvrdilo
to, co jsem před chvílí říkal,
že Česká republika má rozhodně
dost silnou pozici a dost silný hlas v Radě Evropy.
Jsem vřelým zastáncem toho, aby se tyto jednotlivé
aktivity, které jsou svým způsobem spojené,
protože jak stálá mise, která působí
neustále ve Štrasburku, tak delegace, se do Rady Evropy
pravidelně dostavují, jednotliví členové
delegace jezdí do výboru apod., čili činnost
je souvislá a ne nahodilá.
Chtěl bych vyjádřit přesvědčení,
že ta pozice, která nyní České
republice přísluší, bude podpořena
tím, že Česká republika, obzvláště
jako stát, který bude předsedat Radě
Evropy od května do listopadu t. r. se zařadí
mezi státy, které projevují jasnou vůli
začlenit se do mechanismu 153 dosud existujících
úmluv v rámci Rady Evropy. Děkuji za pozornost.