Přítomni:
Předseda PSP M. Uhde, místopředseda PSP J.
Vlach, místopředseda PSP J. Kasal, místopředseda
PSP K. Ledvinka, místopředseda PSP P. Tollner a
175 poslanců.
Za vládu České republiky: ministr
životního prostředí Fr. Benda, ministr
hospodářství K. Dyba, ministr obrany V. Holáň,
ministr dopravy J. Stráský, ministr kultury P. Tigrid.
(Jednání zahájeno v 9.40 hodin.)
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, pane ministře, milí hosté. Zahajuji
druhý jednací den 28. schůze Poslanecké
sněmovny, všechny vás na ní srdečně
vítám. Prosím o klid.
Podle prezenční listiny je přítomno
76 poslanců, takže jsme usnášení
schopni. Prosím, abyste se zaregistrovali pomocí
identifikačních karet. Nyní je zaregistrováno
92 poslanců.
Včera jsme projednali první až sedmý
bod.
Dámy a pánové, vzhledem k tomu, že stenozáznam
má komplikace s tím, když hovoříte,
prosím o klid.
Opakuji, že jsme včera projednali první až
sedmý bod a u devátého bodu jsme jednání
přerušili. Osmy bod schváleného pořadu
můžeme začít projednávat až
dnes odpoledne, nejdříve od 15.30 hodin, jak řekl
včera pan předseda.
Z pověření organizačního výboru
předkládám návrh na rozšíření
pořadu 28. schůze o dva body.
Návrh organizačního výboru Poslanecké
sněmovny na výjimečné upuštěni
od projednávání zásad zákonů
a návrh organizačního výboru Poslanecké
sněmovny na výjimečné zkrácení
zákonné 60 denní lhůty k projednávání
návrhu zákona a mezinárodní smlouvy.
Tyto nové body doporučuji zařadit před
34. bod schváleného pořadu, aby byl čas
na vyhotovení příslušných sněmovních
tisků.
Tolik návrh organizačního výboru na
rozšíření pořadu 28. schůze.
Přistoupíme k hlasování o předneseném
návrhu organizačního výboru na rozšíření
pořadu schůze.
Pan poslanec Grulich má náhradní kartu číslo
16, pan poslanec Stráský má náhradní
kartu číslo 20.
Budeme tedy hlasovat.
Zahajuji 36. hlasování a ptám se, kdo z vás,
dámy a pánové podporuje rozšíření
programu o bod "Návrh organizačního
výboru na výjimečné upuštění
od projednávání zásad zákona"?
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh byl přijat, pro hlasovalo 55, 4 byli proti,
6 se zdrželo hlasování.
Protože je na hlasovacím zařízení
technická závada vyhlašuji dvouminutovou přestávku.
Dámy a pánové, dovolte, abychom opakovali
hlasování Prosím o novou registraci. Děkuji.
Budeme hlasovat o tom, kdo podporuje návrh organizačního
výboru na rozšíření pořadu
o bod "Návrh organizačního výboru
Poslanecké sněmovny na výjimečné
upuštění od projednávání
zásad", jedná se o 37. hlasování.
Kdo podporuje tento návrh? Kdo je proti? Kdo se zdržel
hlasování?
Návrh byl přijat, pro hlasovalo 102, proti 14, 15
se zdrželo hlasování.
Prosím, abyste dalším hlasováním
dali souhlas s návrhem organizačního výboru
na zkrácení zákonné 60 denní
lhůty k projednávání návrhu
zákona a mezinárodní smlouvy. Jedná
se o 38. hlasování.
Kdo tento návrh podporuje? Kdo je proti? Kdo se zdržel
hlasování?
Návrh byl přijat, pro hlasovalo 117, proti 5, zdrželo
se 10 poslankyň a poslanců.
Nyní budeme pokračovat v projednávání
přerušeného 9. schváleného bodu
pořadu, kterým je
Včera jsme vyslechli odůvodnění ministra
dopravy pana Jana Stráského, zprávu společného
zpravodaje výboru pan poslance Vladimíra Budinského
a vedli jsme rozpravu, kterou jsme neukončili.
Ptám se tedy, zda-li se někdo hlásí
do rozpravy? Pan ministr Stráský.
Ministr dopravy ČR Jan Stráský: Vážený
pane místopředsedo, vážené kolegyně,
vážení kolegové, navrhuji, aby §
číslo 1, odst. 1, ve znění společné
zprávy byl doplněn následujícím
textem: "Jiným než silničním vozidlem
se rozumí vozidlo, které je vyrobené a určené
k jiným účelům než k provozu
na pozemních komunikacích a které může
být na pozemních komunikacích provozováno.
Druhy jiných vozidel a technické podmínky
stanoví prováděcí předpis.
V souvislosti s tím navrhuji, aby se vypustila v §
1 odst. 2 zkratka "vozidlo" a zákon na všech
místech používal označení "silniční
vozidlo". Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
panu poslanci Stráskému. Jako další
se do rozpravy přihlásil pan kolega Šuman.
Poslanec Vladimír Šuman: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
včera večer se sešel branný a bezpečnostní
výbor k tomu, aby posoudil podle našeho názoru
jednu závažnou věc. To, co vám budu
přednášet, je jednomyslným usnesením
přítomných členů branného
a bezpečnostního výboru.
Navrhuje se, aby § 6 odst. 1 byl na konci upraven tak, že
by byl připojen text "a vozidla armády České
republiky, která nejsou výhradně určena
k provozu na pozemních komunikacích".
Rád bych, abyste všichni vnímali přesně
to, co říkám. Tento návrh se netýká
vozidel České armády, která jsou určena
pro provoz na komunikacích, jenom ta, která pro
toto určena nejsou, ale pro výcvikové akce
je nutné, aby v určitých situacích
se po silnicích pohybovala. Podotýkám přitom,
že se tato záležitost týká sice
významné části vozidel České
armády, která však jen výjimečně
se dostanou na silnice a z důvodů ekonomických
je dokonce v zájmu armády, aby to bylo jen tam,
kde je to nezbytně nutné.
Dále chci podotknout to, že existuje v rámci
Evropských společenství přijatá
výjimka, která říká, že
se považuje za normální, že v zemích
Unie tato vozidla jsou z této povinnosti vyjmuta.
Dále mi dovolte říci, že se jedná
o vozidla netypická, která byla zprovozněna
před řadou let a je skutečně nezbytné
pro funkci armády, aby tato výjimka byla udělena.
Zdůrazňuji nezbytnost této věci a
potřebnost této věci a jednomyslný
souhlas výboru je myslím dostatečným
důkazem toho, že tato věc nemá politický
charakter a je naprosto nezbytné pro fungování
armády, aby toho bylo dosaženo. Domnívám
se, že bez této výjimky, pokud by armáda
měla plnit zákon České republiky a
je samozřejmé, že je musí plnit, by
byl ohrožen výcvik a bojeschopnost České
armády.
Děkuji vám za vstřícnost. Považoval
jsem za svoji povinnost takto věc důrazně
přednést.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Technické
upozornění. Kolega Lobkowicz má náhradní
kartu č. 15, kolega Ullmann má náhradní
kartu č. 13.
Ptám se, kdo se ještě hlásí do
rozpravy? Nikdo, takže rozpravu končím. Přejdeme
k závěrečným slovům. Táži
se, zda se chce vyjádřit ministr dopravy Jan Stráský.
Prosím, aby se ujal slova.
Ministr dopravy ČR Jan Stráský: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych využil
závěrečného slova k zaujetí
stanoviska k jednotlivým pozměňujícím
návrhům tak, jak zde zazněly, ve znění
textu, který mám před sebou, jako pozměňovací
návrhy k textu 984, ve znění tisku 1461.
Z důvodů, které jsem uvedl včera,
podporuji kompletní návrh pana poslance Vladimíra
Budinského. V souvislosti s tím považuji za
zlepšení a řešení jistého
problému, který zde byl diskutován, přijetí
návrhu pana poslance Josefa Červinky. Věcně
to znamená, že traktory by podléhaly tomuto
režimu tak, jak jej zavádí návrh pana
poslance Budinského, ale měly by tu výjimku,
že by se kontroly prováděly v místě.
Doporučuji, aby se zpřesnila otázka, co to
je místo a pokud mohu, navrhuji, aby to bylo místo,
které určí okresní úřad.
Toto znění, jak je zde uvedeno, by mohlo znamenat,
že by STK honilo traktor po hájovně nebo někde
jinde. Aby to byla jistá soustředěná
místa. Myslí se tím v podstatě obec.
Pokud jde o návrh pana poslance Skočovského,
který byl záminkou k dlouhé diskusi o §
c. 1, dovoluji si říci, že tím jsme
se vyrovnali návrhem, který jsem přednesl.
Celá řada připomínek a pozměňujících
návrhů směřuje k tomu, zda má
být zřizovatelem STK a emisních stanic ministerstvo
nebo okresní úřad. V tomto okamžiku,
kdy není síť dokončena, by například
právě pro traktory, kdy bude síť teprve
vznikat, je v České republice 120 STK a více
než tisíc stanic emisní kontroly. Uvádím
to jako základní argument pro to, že trvám
na stanovisku vládního zákona, aby rozhodovací
pravomoc zůstala na okresním úřadu
a ministerstvo bylo vrchním státním dozorem,
který metodicky usměrňuje STK i emisní
stanice a z titulu vrchního státního dozoru,
jak zákon říká, má povinnost
je i občas kontrolovat. Aby základní rozhodovací
pravomoc zůstala na okresních úřadech,
které lépe než ministerstvo vědí,
jaké STK, jaké emisní stanice, jaké
typy vozidel v okrese potřebují a nepřenášela
je, jak navrhuje celá řada z vás, na ministerstvo.
Naopak pro zpřesnění - řekl bych,
že to není změna, ale legislativní zpřesnění
- přijímám návrh poslance Stanislava
Kozáka, aby se přímo do textu v § 1
a nikoliv odvolávkou na právní předpisy
tak, jak je návrh předložen, doplnilo do písmene
d) "pokud je podle zvláštního předpisu
požadováno". Znamená to tedy, že
bude přímo v zákoně, že vozidla
jsou opatřena státní poznávací
značkou, pokud je to podle zvláštního
předpisu požadováno, neboli § 1 odst.
2 písm. d) doplnit přímo v zákoně
textem "pokud je podle zvláštního předpisu
požadováno" a nahradit odvolávku na zákony
tak, jak je zákon předložen.
S jinými návrhy nemohu po zvážení
souhlasit. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Nyní
prosím, aby se slova ujal společný zpravodaj
pan poslanec Vladimír Budinský.
Poslanec Vladimír Budinský: Vážený
pane místopředsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, pozměňovacích
návrhů byla v rozpravě (i ve znovu otevřené
rozpravě dnes) vznesena celá řada. Nicméně
až na řídké výjimky nepřinášejí
nová témata, spíše témata, která
zazněla v jednotlivých výborech, jež
zákony projednávaly, a jsou to problémy,
které byly ve své valné většině
ve výborech zamítnuty. Navrhoval bych, abychom postupovali
po pozměňovacích návrzích tak,
jak byly vzneseny, po jednotlivých blocích. Pokud
předkladatelé nebudou chtít jinak, budeme
hlasovat o jednotlivých návrzích zvlášť,
tak jak jsou v materiálu, pouze až dojdeme k devátému
návrhu pana poslance Skočovského, který
jako první se dotýká toho problému,
zdali má povolení - oprávnění
k provozování STK a stanic emisní kontroly
provádět okresní úřad nebo
ministerstvo, tento pozměňovací návrh
se v jisté podobě týká dalších
deseti pozměňovacích návrhů,
pak bych si dovolil nechat hlasovat o té věci, ušetříme
si deset hlasování o otázce, zda ministerstvo
nebo okresní úřad.
Závěrem bych chtěl říci, že
jsem velmi rád, že se podařilo do zákona
zabudovat emisní kontroly a odstranit tím dluh,
kterým jsme byli bezpečnosti a ekologii silniční
dopravy povinováni. Myslím, že můžeme
přistoupit k hlasování o jednotlivých
návrzích.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Já
jsem vás odhlásil, a proto prosím, abyste
se znovu zaregistrovali. Za druhé mám technickou
poznámku - trvá někdo z pánů
poslanců a paní poslankyň na tom, aby kolega
Budinský četl přesný text, nebo stačí
odvolávky? Stačí odvolávky - čili
proceduru projednávání máme odsouhlasenu.
Prosím pana společného zpravodaje, aby přednášel
jednotlivé pozměňovací návrhy.
Poslanec Vladimír Budinský: Pokud budete
souhlasit, návrhy, které jsem přednesl já
a které jsou označeny v materiálu jako 1
a 2, jsem při svém čtení označil
jako legislativní změny společné zprávy
a nemuseli bychom o nich hlasovat, pokud budete souhlasit s tím,
že to platí, že to bylo předneseno při
komentáři společné zprávy jako
legislativní připomínka. Vidím, že
souhlasíte. Mohli bychom tedy přejít k bloku
návrhů 3, 4, 5, 6, které jsem vznesl a které
zavádějí proti společné zprávě
povinnost provádět kontroly emisní a technické
zemědělských a lesnických traktorů,
přípojných vozidel ve lhůtě
2 let od nabytí účinnosti zákona,
a pak vždycky po dvou letech. Dál už nebudu komentovat.
Předkladatel doporučuje, zpravodaj doporučuje.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Je zřetelné,
o čem budeme hlasovat? Nikdo nic nenamítá.
Jedná se o 39. hlasování.
Kdo je pro? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh byl přijat. Pro hlasovalo 132, proti 12, zdrželo
se 14, nehlasovali 2 poslanci.
Poslanec Vladimír Budinský: Nyní přecházíme
k návrhu pana poslance Skočovského. Poprosil
bych ho, kdyby cítil potřebu něco upřesnit,
aby mě přerušil. Myslím si, že
můžeme najednou hlasovat o jeho návrhu č.
1 i 3, protože oba se týkají terminologie,
kdy chce z názvu vypustit slovo "silničních",
v prvním řádku § 1 vypustit také
slovo "silniční". Proto bych navrhoval
hlasovat o tom najednou. Předkladatel nedoporučuje,
zpravodaj nedoporučuje.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Kolega
Skočovský souhlasí? (Souhlas.) Jedná
se o 40. hlasování.
Kdo je pro? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 35, proti 88,
zdrželo se 39 poslanců.
Poslanec Vladimír Budinský: Nyní je
tu návrh č. 2 pana poslance Skočovského.
Upozorňuji, že návrh ke stejnému bodu
přednesl pan ministr Stráský, který
zřejmě svůj druhý návrh podporuje.
Já také podporuji jeho návrh. Z tohoto důvodu
ani zpravodaj, ani předkladatel tento návrh pana
poslance Skočovského nepodporuje. Jedná se
tedy o návrh č. 2 v materiálu.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Zahájil
jsem 41. hlasování.
Kdo je pro? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 32, proti 92,
zdrželo se 35 poslanců.
Poslanec Vladimír Budinský: Návrh
číslo 4 předkladatel nedoporučuje,
zpravodaj nedoporučuje.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná se o
42. hlasování.
Kdo je pro? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 32, proti 90,
zdrželo se 38 poslanců.
Poslanec Vladimír Budinský: Nyní jsme
na str. 2 seznamu pozměňovacích návrhů,
u návrhu č. 5. Předkladatel nedoporučuje,
zpravodaj nedoporučuje.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná
se o 43. hlasování.
Kdo je pro? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh byl přijat. Pro hlasovalo 34, proti 88, zdrželo
se 40 poslanců.
Poslanec Vladimír Budinský: Jsme u návrhu
č. 6. Předkladatel nedoporučuje. Zpravodaj
nedoporučuje.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná
se o 44. hlasování.
Kdo je pro? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 31, proti 89,
zdrželo se 37 poslanců.
Poslanec Vladimír Budinský: Návrh
č. 7 - předkladatel nedoporučuje. Zpravodaj
nedoporučuje.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná
se o 45. hlasování.
Kdo je pro? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh nebyl přijat, pro hlasovalo 45, proti 99,
zdrželo se 17 poslanců.
Poslanec Vladimír Budinský: Návrh
č. 8. Předkladatel nedoporučuje. Zpravodaj
nedoporučuje.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná
se o 46. hlasování.
Kdo je pro? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 35, proti 93,
zdrželo se 30 poslanců.
Poslanec Vladimír Budinský: Nyní je
to věcné hlasování o tom, zdali v
zákoně bude všude, kde se nyní píše
"okresní úřad" toto slovo nahrazeno
slovem "ministerstvo". Předkladatel rozhodně
nedoporučuje, zpravodaj také nedoporučuje.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná
se o 47. hlasování.
Kdo je pro? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh nebyl přijat, pro hlasovalo 41, proti 103,
zdrželo se 18 poslanců.
Poslanec Vladimír Budinský: Tímto
hlasováním, pokud budou poslanci souhlasit a myslím,
že to tak vzali na vědomí při úvodu,
bylo hlasováno o některých návrzích
pana poslance Matějky a všech návrzích
pana poslance Štěrby. Přešel bych tedy
k návrhu pana poslance Matějky na straně
2.
Návrh jedna je již odhlasován a návrh
číslo 2, který je stručný,
jenom připomenu, že se tím řeší
spjatost provozovatele technické kontroly s opravárenstvím,
předkladatel nedoporučuje, zpravodaj nedoporučuje.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná
se o 48. hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti? Kdo
se zdržel hlasování?
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 40, proti 107,
zdrželo se 19 poslanců.
Poslanec Vladimír Budinský: Tím bylo
hlasováno věcně o všech návrzích
na straně 2. Dostáváme se na stranu 3, k
prvnímu návrhu pana poslance Matějky, a to
je v § 9 vypustit odstavec 3. Opět se to týká
spjatosti provozovatele kontroly s opravárenstvím.
Předkladatel nedoporučuje, zpravodaj nedoporučuje.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná
se o 49. hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti? Kdo
se zdržel hlasování?
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 34, proti 99,
zdrželo se 28 poslanců.
Poslanec Vladimír Budinský: Další
návrh k § 10 - o tom jsme již hlasovali. Další
návrh je k § 12: ve čtvrtém řádku
"okresní úřad" nahradit slovem
"inspektorát".
Zpravodaj nedoporučuje, předkladatel nedoporučuje.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná
se 50. hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti? Kdo
se zdržel hlasování.
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 45, proti 100,
zdrželo se 25.
Poslanec Vladimír Budinský: Návrh,
který se týká § 14 o tom jsme již
hlasovali. A přicházíme k návrhu pana
poslance Franka, který žádal hlasovat zvlášť
o držitelích průkazů ZTP a zvlášť
o držitelích průkazů ZTTP. Po dohodě
předkladatele i zpravodaje by věcně s tímto
souhlasili, nicméně tato věc patří
skutečně do zákonů sociální
podpoře a sociální pomoci a ne do zákona
o podmínkách provozu. Protože tyto sociální
zákony budeme řešit v blízké
době, poprosil bych pana poslance Franka, aby je případně
zopakoval. Nicméně musíme hlasovat.
Čili o tom textu zvlášť pouze pro ZTP.
Z toho důvodu, který jsem komentoval, předkladatel
nedoporučuje, zpravodaj nedoporučuje.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná
se o 51. hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti? Kdo
se zdržel hlasování?
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 79, proti 30,
zdrželo se 59 poslanců.
Poslanec Vladimír Budinský: A nyní
bych prosil o stejné hlasování k držitelům
průkazů ZTTP. Opět stejné vyjádření.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná
se o 52. hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti? Kdo
se zdržel hlasování?
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 78, proti 22,
zdrželo se 64 poslanců.
Poslanec Vladimír Budinský: Nyní přecházíme
k návrhu pana poslance Ungra, který proti společné
zprávě vrací záležitost do podoby
vládního návrhu. Podívám se
na pana ministra. Pan ministr se nevyjadřuje a já
vzhledem k tomu, abychom respektovali práci poslanců
ve výborech, kteří toto projednávali
a prohlasovávali, nedoporučuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná
se o 53. hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti? Kdo
se zdržel hlasování?
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 63, proti 36,
zdrželo se 67 poslanců.
Poslanec Vladimír Budinský: Nyní jsme
u návrhu pana poslance Mandíka. Jenom upozorním,
že podobný návrh měl pan poslanec Červinka.
Z toho důvodu, že se i předkladatel vyjádřil
pro druhý návrh, dávám stanovisko,
že předkladatel nesouhlasí a zpravodaj také
nesouhlasí s návrhem pana poslance Mandíka.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná
se o 54. hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti? Kdo
se zdržel hlasování?
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 63, proti 62,
zdrželo se 40 poslanců.
Poslanec Vladimír Budinský: Nyní je
návrh pana poslance Červinky. Zeptal bych se, jestli
ho chce upřesnit tak, jak jsme spolu hovořili. Přečetl
bych upřesněné znění.
Na základě písemné žádosti
držitele traktorů nebo přípojného
vozidla za traktor je technická prohlídka a emisní
prohlídka provedena v místě, které
určí okresní úřad v blízkosti
stanoviště traktoru nebo jeho přípojného
vozidla.
Předkladatel souhlasí, zpravodaj souhlasí.