Přítomni:
Předseda PSP M. Uhde, místopředseda PSP J.
Vlach, místopředseda PSP J. Kasal, místopředseda
PSP K. Ledvinka, místopředseda PSP P. Tollner a
176 poslanců.
Za vládu České republiky: předseda
vlády V. Klaus, ministr pro hospodářskou
soutěž S. Bělehrádek, ministr obrany
V. Holáň, ministr I. Němec, ministr spravedlnosti
J. Novák, ministr školství, mládeže
a tělovýchovy I. Pilip, ministr zdravotnictví
L. Rubáš, ministr vnitra J. Ruml, ministr práce
a sociálních věcí J. Vodička.
(Jednání zahájeno v 9.10 hodin.)
Předseda PSP Milan Uhde: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, na pořadu je
Předložený návrh zákona jste
obdrželi jako sněmovní tisk 966. Z pověření
navrhovatelů uvede tento návrh místopředseda
Poslanecké sněmovny pan poslanec Jan Kasal a paní
poslankyně Anna Röschová. Nejprve uděluji
slovo panu místopředsedovi Janu Kasalovi.
Pan poslanec Hába má náhradní kartu
č. 5.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Vážený
pane předsedo, paní poslankyně, páni
poslanci, máme před sebou k projednání
návrh zákona o jednacím řádu.
Je zajímavou skutečností, že přesto,
že se tento návrh zákona týká
relativně malého počtu občanů
tohoto státu, zhruba 200 poslanců, několika
členů vlády, několika exekutivních
pracovníků, tak přesto zájem veřejnosti
o tento zákon je mimořádný. Svědčí
to o tom, že veřejnost má zato, že bychom
s naším jednacím řádem měli
asi něco učinit, aby jednání Poslanecké
sněmovny se stalo pružnější a rychlejší.
Nicméně naše Poslanecká sněmovna
již téměř před více než
2 léty, 3. února 1993 svým usnesením
č. 26 zřídila dočasnou komisi pro
přípravu návrhu o jednacím řádu.
Tato dočasná komise měla 14 členů
a 14 náhradníků a byla proporcionálně
sestavena ze všech poslaneckých klubů. Já
jsem byl zvolen předsedou této komise a za místopředsedy
byli zvoleni paní poslankyně Röschová
a pan poslanec Hrazdíra. Aby výčet byl úplný,
musím konstatovat, že v průběhu dvou
let došlo ke dvěma změnám - původně
nominovaný poslanec Rubáš byl jmenován
ministrem zdravotnictví a zástupce KDS dr. Peřich
se stal viceprezidentem Nejvyššího kontrolního
úřadu, takže tito dva byli nahrazeni náhradníky
dalšími.
Komise se sešla celkem na patnácti zasedáních,
z toho čtyři byly vícedenní. Členové
komise se nejprve podrobně seznámili s Jednacím
řádem pro Český sněm zemský
z roku 1889, se zákonem 325 z roku 1920 o Jednacím
řádu poslanecké sněmovny Národního
shromáždění a samozřejmě
také se zákonem 56 z roku 1991 o Jednacím
řádu Federálního shromáždění,
s návrhem skupiny poslanců České národní
rady na změnu Jednacího řádu ČNR,
který byl předložen v VI. volebním období
a s platnými jednacími řády německého
Spolkového sněmu, maďarského Parlamentu
a amerického senátu.
Komise po obsáhlé rozpravě, v níž
byly předneseny jednotlivé názory a stanoviska
na filozofii přístupu k tvorbě zákona
a jeho systematiku, přijala jako základ pro svoji
další práci osnovu jednacího řádu,
který předložil poslanecký klub ODS.
V mezích této obecné osnovy budoucího
zákona byly kladeny otázky a okruhy problémů
a formou obecné rozpravy byly odpovědi a stanoviska
k nim podrobně precizovány.
První výsledek komise v květnu 1993 projednali
členové komise ve svých poslaneckých
klubech. V červenci 1993 ukončila komise práci
na naplnění osnovy zákona a předala
našemu legislativnímu odboru teze, na jejichž
základě byl zpracován první pracovní
návrh paragrafovaného znění zákona
o Jednacím řádu Poslanecké sněmovny.
Tento návrh byl koncem srpna předán všem
členům a náhradníkům komise.
První pracovní návrh tohoto zákona
byl podrobně projednáván v září
1993 na dvou týdenních výjezdních
zasedáních naší komise v Harrachově.
Výsledky byly zpracovány do druhého pracovního
návrhu zákona, který byl v prosinci 1993
předán poslaneckým klubům, aby měly
možnost zaujmout stanoviska. Výsledek projednávala
komise v březnu a dubnu roku 1994. Zabývala se též
stanovisky některých výborů Poslanecké
sněmovny, které byly požádány
o odborné konzultace. Jednalo se např. o problematiku
úpravy legislativního procesu u zákona o
státním rozpočtu, o problematiku úpravy
legislativního procesu u mezinárodních smluv,
o problematiku petic atd.
Na svém posledním 15. zasedání se
komise sešla 21. a 22. dubna 1994. Tam bylo dohodnuto, že
legislativní odbor zpracuje konečný návrh
zákona vč. přílohy č. 1, což
je jednací řád vyšetřovací
komise, a přílohy č. 2, což je volební
řád pro volby konané Poslaneckou sněmovnou.
Návrh byl pojmenován jako návrh poslance
Jana Kasala a dalších na vydání zákona
o Jednacím řádu Poslanecké sněmovny
a originál tohoto návrhu byl poslancům dán
k dispozici k podpisu ve dnech 27. - 29. dubna 1994. Návrh
zákona o Jednacím řádu Poslanecké
sněmovny podepsalo celkem 16 členů komise
a 5. května 1994 byl předložen předsedovi
Poslanecké sněmovny se žádostí
o jeho projednání.
Paní a pánové, to je stručná
chronologie práce naší komise, kterou jsem
považoval za vhodné vám představit před
tím, než dám slovo svým kolegům,
paní poslankyni Röschové a společnému
zpravodaji. Chci říci, že většina
členů naší komise přistoupila
k práci na přípravě zákona
o jednacím řádu opravdu odpovědně,
že výsledek, který je předložen,
je svým způsobem kompromisním návrhem,
průnikem názorů, které vzešly
z poslaneckých klubů i z výborů.
Pro úplnost mi zbývá konstatovat, že
vláda České republiky s návrhem zákona
o jednacím řádu vyslovila nesouhlas, a to
z několika důvodů, z nichž bych jmenoval
alespoň dva vážné.
Prvním důvodem byl nesouhlas vlády s původně
formulovaným vztahem poslanců směrem k exekutivě,
stručně řečeno, druhým výrazným
prvkem nesouhlasu vlády byla skutečnost, že
vláda odmítla princip trojího čtení
a doporučovala, abychom se přidrželi současného
stavu, kdy se mají projednávat prvně zásady
a potom až paragrafované znění.
Myslím si, že bude ovšem spravedlivé,
když už nyní, byť vláda není
zastoupena v tuto chvíli, poděkuji vládě
i za celou řadu připomínek, které
byly technického charakteru a které určitě
ke kvalitě zákona tak, jak je předložen
ve formě společné zprávy, přispěly.
Dámy a pánové, dovolím si vyslovit
přání, aby projednávání
tohoto pro nás velmi důležitého zákona
proběhlo v racionálním duchu, abychom s výsledkem
byli jak my, tak naši nástupci, ještě
po letech spokojeni. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi
Poslanecké sněmovny Janu Kasalovi za jeho výklad.
Konstatuji, že pan poslanec Tomáš Páv
má náhradní kartu č. 4.
Nyní udílím slovo paní poslankyni
Anně Röschové.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Paní
poslankyně Röschová má náhradní
kartu č. 5.
Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedo,
pane místopředsedo, dámy a pánové,
já budu velice stručná, protože myslím,
že předseda komise pro tvorbu jednacího řádu
pan místopředseda Kasal velice podrobně seřadil
chronologické události, jak šly za sebou. Jenom
bych chtěla z tohoto místa poděkovat všem
členům Poslanecké sněmovny, všem
výborům, které se velmi podrobně zabývaly
návrhem jednacího řádu. Hlavně
bych chtěla poděkovat poslancům ústavně
právního výboru, kteří skoro
třičtvrtě roku v určitých časových
úsecích se věnovali návrhu naší
komise a myslím, že nemusím mluvit o tom, co
jednací řád obsahuje, že všichni
jsou s ním velice podrobně seznámeni. Jenom
bych doporučovala, aby jednací řád,
nebo tento návrh, byl přijat ve znění
společné zprávy tak, jak máte před
sebou předloženo. Velmi bych prosila o uvážlivost
v podávání pozměňovacích
návrhů, protože tento návrh jednacího
řádu přece jen obsahuje určitou sevřenost
v sobě a nerozumnými pozměňovacími
návrhy by se celá koncepce mohla nabourat. Děkuji
vám.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Anně Röschové a prosím,
aby se slova ujal společný zpravodaj výboru
předseda ústavně právního výboru
pan Miloslav Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, velmi jsem přemýšlel,
jakým způsobem mám pojednat tuto zpravodajskou
činnost v situaci, kdy předloha byla projednávána
celou řadu měsíců ve všech výborech
Poslanecké sněmovny a po debatách, které
přesahovaly nejen hodiny, ale často i dny. Nakonec
jsem se rozhodl, že budu pokud možno stručný,
ale splním své úkoly zpravodaje, jak mi ukládá
zákon o jednacím řádu, tedy o tom
jednacím řádu, kterým se dosud řídíme,
a proto promiňte, že vám řeknu několik
čísel a několik označení výborů.
Bylo už řečeno, že tisk 966 byl rozdán
poslancům 5. května 1994, odeslán pak vládě
9. května 1994 a přikázán všem
výborům Poslanecké sněmovny s výjimkou
výboru organizačního, tedy v tomto případě
i výboru mandátnímu a imunitnímu.
Sněmovna upustila od projednání zásad
zákona o jednacím řádu svým
usnesením podle sněmovního tisku 809 na základě
usnesení organizačního výboru č.
274. Za garanční výbor dlužno považovat
v této věci výbor ústavně právní.
Mandátový a imunitní výbor projednal
tisk 966 v červnu roku 1994 a vyslovil s tiskem, samosebou
s připomínkami, souhlas svým usnesením
č. 15 z 22. 6. 1994.
Branný a bezpečnostní výbor projednával
tisk jednak v červnu 1994, kdy jednání přerušil
a pokračoval v rozpravě k tisku v říjnu
1994, přičemž 12. října svým
usnesením č. 194 vyslovil s tiskem souhlas s připomínkami.
Výbor petiční, pro lidská práva
a národnosti vyslovil souhlas s připomínkami
svým usnesením č. 128 z 15. června
1994 a opětovně svým usnesením z 12.
října 1994, svým usnesením č.
145.
Rozpočtový výbor přerušil nejprve
projednávání tohoto tisku, to se stalo v
červnu 1994 a posléze usnesením č.
145 pardon, promiňte - 314 z 13. října minulého
roku vyslovil s předlohou souhlas. Také tento výbor
přijal k předloze řadu připomínek.
Hospodářský výbor projednával
tisk v červnu 1994, svým usnesením projednání
přerušil a již se k tisku nevrátil, takže
meritorní stanovisko k předloze nezaujal.
Zemědělský výbor 23. června
1994 projednání přerušil a 12. října
vyslovil svým usnesením č. 147 souhlas s
připomínkami.
Výbor pro veřejnou správu, regionální
rozvoj a životní prostředí vyslovil
s navrhovaným zákonem o jednacím řádu
svými usneseními č. 132 z 16. června
a č. 168 z 13. října 1994 souhlas. Opět
s připomínkami.
Výbor pro sociální politiku a zdravotnictví
souhlasí s předloženým návrhem
jednacího řádu, a to na základě
svého usnesení č. 136 z 23. června
1994.
Také výbor pro vědu, vzdělání,
kulturu, mládež a tělovýchovu souhlasí
s předloženým návrhem zákona,
a to na základě svého usnesení č.
217 z 15. června minulého roku. Připomínám,
že tento výbor se znovu zabýval předlohou
v říjnu minulého roku. Tehdy však již
žádné měnící usnesení
nepřijal.
Zahraniční výbor nejprve po rozpravě
přerušil své jednání, to se stalo
22. června 1994 a posléze usnesením č.
359 z 12. října 1994 vyslovil s předlohou,
jako jediný ze všech výborů Poslanecké
sněmovny, nesouhlas.
Nyní dovolte, abych vás informoval o tom, jakým
způsobem jednotlivé výbory dospěly
k usnesením, která jsem právě citoval.
Nemohu, neboť to je nezjistitelné, podat informaci
o tom, kolik pozměňovacích návrhů
zaznělo v rozpravě o tisku 966 v jednotlivých
výborech. Odhadem mohu říci - a zde se řádově
nemýlím, - že to byly stovky pozměňovacích
návrhů. To lze dovodit i z následujících
čísel. Tato čísla vám podají
také informaci, kterou je potřeba mít před
tím, než přistoupíme k rozpravě,
informaci o tom, kolik z kterých pozměňovacích
návrhů akceptovala společná zpráva,
předložená vám jako sněmovní
tisk 1060.
Mandátový a imunitní výbor přijal
k předloženému návrhu zákona
sedm pozměňovacích návrhů a
všechny tyto pozměňovací návrhy
byly akceptovány do společné zprávy.
Branný a bezpečnostní výbor přijal
k tisku 18 pozměňovacích návrhů
a z nich pouze dva nejsou do společné zprávy
zařazeny.
Výbor petiční, pro lidská práva
a národnosti doporučil 37 pozměňovacích
návrhů k tisku 966 a společná zpráva
z nich neakceptuje 11. Všechny ostatní jsou ve společné
zprávě obsaženy.
Rozpočtový výbor doporučil v předloženém
návrhu zákona 72 změn. 18 těchto změn
společná zpráva neakceptuje, všechny
ostatní jsou ve společné zprávě
obsaženy.
Hospodářský výbor před tím,
než jednání přerušil a pak se,
jak jsem již podal informaci, k věci nevracel, doporučil
svým dílčím usnesením šest
změn. Čtyři z těchto změn jsou
akceptovány ve společné zprávě.
Zemědělský výbor navrhl 35 změn,
14 z nich společná zpráva neakceptuje, všechny
zbývající jsou v ní zařazeny.
Výbor pro veřejnou správu, regionální
rozvoj a životní prostředí dospěl
k názoru, že je třeba v původním
tisku učinit 16 změn. Deset z nich akceptuje společná
zpráva, šest zůstává nezařazených.
Výbor pro sociální politiku a zdravotnictví
navrhl 17 změn a 8 z nich zůstalo nezařazených,
zatímco zbývající jsou obsaženy
ve společné zprávě.
Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu,
mládež a tělovýchovu navrhl 15 změn
v původním tisku, 11 z nich společná
z práva akceptuje, 4 se zařadit nepodařilo.
A konečně zahraniční výbor.
Přestože tento výbor nedoporučil souhlasit
s původním tiskem (zdůrazňuji s původním
tiskem), navrhl, aby v tomto tisku bylo provedeno 18 změn.
Pět z těchto změn společná
zpráva neakceptuje, ostatních 13 je v ní
zařazeno, ačkoli celkové usnesení
zahraničního výboru je takové, jaké
je.
Na konec bych vám rád podal informaci o jednání
výboru ústavně právního. Nevím,
zda je správné omlouvat se za to, že tento
výbor projednával předložený
tisk řadu měsíců. Já zastávám
názor, že lépe je projednávat každou
věc - a zákon zvláště - delší
dobu, odpovídá-li tomu výsledek. Na nás
všech bude záležet, aby tento výsledek
byl po rozpravě v tomto plénu výsledkem dobrým
a abychom schválili takový zákon, podle kterého
tato sněmovna a nejen v tomto volebním období
bude schopná řádné, užitečné,
koncizní a velmi dobré práce pro občany
nejen v této sněmovně zasedající,
ale pro občany celého tohoto státu.
Ústavně právní výbor projednával
tisk 966 opakovaně. Nejprve ve dnech 27., 28., 29. a 30.
června 1994 přijal desítky doporučení
a požádal pak ostatní výbory, aby se
věcí ještě zabývaly a sdělily
ústavně právnímu výboru své
názory a svá stanoviska k těmto doporučením
výboru ústavně právního. Přirozeně,
že v mezidobí zasedaly také poslanecké
kluby a já jsem přesvědčen, že
posuzovaly tyto podněty ústavně právního
výboru i z hledisek politických. Poté výbor
ústavně právní ve své podrobné
rozpravě k předloženému tisku jednal
ve dnech 19., 20., 21. října 1994, ve dnech 1.,
2. a 3. února 1995 a ve dnech 14., 15., 22. a 23. února
1995.
Ústavně právní výbor po povšechné
i podrobné rozpravě ve všech těchto
svých zasedáních doporučil, aby v
předloženém tisku bylo provedeno celkem 135
změn. Bylo velmi obtížné - a to říkám
v tuto chvíli jako společný zpravodaj - nalézt
takovou cestu, aby společná zpráva vyjadřovala
mínění většiny výborů
a přitom byla formulována takovým způsobem,
který předložený tisk dovolí
označit za opravdu sevřený jednací
řád. Já jsem přesvědčen,
že se to ve společné zprávě zdařilo.
Společnou zprávu - a to je také úspěch
všech zpravodajů a všech předsedů
výborů - se podařilo vytvořit tak,
že (a tuto informaci jsem už podal) drtivá většina
všech připomínek a návrhů ze
všech výborů byla ve společné
zprávě akceptována. Samosebou se to nemohlo
podařit u všech, protože některé
připomínky výborů byly protisměrné,
rozporné a akceptováním jedné bylo
vyloučeno akceptovat připomínku jinou. Některé
připomínky nebylo možno přijmout také
z toho důvodu, že zcela měnily koncepci předloženého
tisku a na této koncepci, jak zdůraznili již
předkladatelé, se dohodla komise paritně
složená ze zástupců všech poslaneckých
klubů této sněmovny.
Rád bych řekl, že přes desítky
přijatých změn, tak jak je obsahuje společná
zpráva, nedošlo k žádné zásadní
koncepční změně předloženého
tisku 966. Je pravdou, že některé tyto změny
vychází vstříc stanovisku, jež
předložila vláda, stanovisku, které
bylo pravda nesouhlasné, jak informovala kolegyně
Röschová, ale také doporučovalo jisté
změny. V některých případech
společná zpráva tyto změny akceptuje.
Dámy a pánové, jsem přesvědčen,
že rozprava k tomuto tisku, ať si to bude kdokoliv z
nás přát sebevíce, bude rozpravou
obsáhlou a že výsledkem této rozpravy
bude opět mnoho (nechci být špatným
prorokem) desítek dalších pozměňovacích
návrhů. Je to přirozené legitimní
právo každého poslance, aby právě
v tuto chvíli ještě jednou se pokusil předložit
ten pozměňovací návrh, který
buď nebyl akceptován ve výboru, jehož
je poslanec členem, nebo nebyl nakonec zařazen do
společné zprávy. Je jistě výsostným
právem každého poslaneckého klubu, aby
vyjádřil svými pozměňovacími
návrhy k předložené společné
zprávě svá politická stanoviska. Zájmem
nás všech by však mělo být, aby
konečný text zákona byl co nejlepší,
a to nejen v našem zájmu, ale v zájmu občanů
této země. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
společnému zpravodaji výborů poslanci
Miloslavu Výbornému a než otevřu diskusi,
konstatuji, že pan poslanec Sojka má náhradní
kartu č. 7. Pan poslanec Nečas má náhradní
kartu č. 9. Paní a pánové, otevírám
rozpravu. Do rozpravy se zatím písemně přihlásili
poslanci Hrazdíra, Pavela, Kužílek, Páv
a Jaroš. Jako první vystoupí pan poslanec Antonín
Hrazdíra. Chtěl bych jenom připomenout, že
bude velmi vhodné a spíše bych řekl
nutné, kdyby společný zpravodaj i zástupce
navrhovatele dostali všechny pozměňovací
návrhy v písemné podobě. Myslím
si, že je jenom přirozené požádat,
aby po skončení rozpravy všichni poslanci měli
sumu pozměňovacích návrhů před
hlasováním k dispozici rovněž v písemné
formě. Takže po tomto krátkém vstupu
bych si dovolil předat slovo vám, pane poslanče.
Prosím.
Poslanec Antonín Hrazdíra: Vážený
pane předsedo, vážený pane místopředsedo,
vážení kolegové, vážené
kolegyně, projednáváme dnes dokument, kterým
se stanovují základní zásady jednání
této sněmovny. Předpokladem je, že půjde
o normu, která bude mít dlouhodobou platnost. To
znamená, že nemůže vycházet pouze
ze stávajícího rozložení politických
sil, ale měla by zabezpečovat svou použitelnost
i v případě odlišného výsledku
parlamentních voleb.
Předložený návrh je sice určitým
kompromisem, ovšem ne vždy odpovídá vysloveným
myšlenkám opozice nebo dokonce ústavnímu
principu. Klub Levého bloku rozhodně odmítá
stanovisko vlády k tomuto návrhu s tím, že
vnitřní uspořádání a
zásady jednání této sněmovny
jsou v její výhradní pravomoci, s možností
plného využití ústavních zásad
parlamentní demokracie, ve vztahu kontroly činnosti
vlády Parlamentem. Na druhé straně nelze
nesouhlasit s některými zásadními
připomínkami vlády, které je vhodné
brát při projednávání v úvahu,
ať již se jedná o ustanovení § 99
společné zprávy, tj. zákonodárný
proces ve stavu legislativní nouze, či ustanovení
§ 119 společné zprávy Parlamentní
stráž apod. Nesouhlasíme s nerespektováním
ústavní zásady poměrného zastoupení
v orgánech, např. § 115 společné
zprávy, způsob voleb a nominací nebo při
volbě některých komisí. Diskusi je
třeba podrobit i způsob projednávání
pozměňovacích návrhů s cílem
maximálního zjednodušení a tím
zamezení procedurálním střetům.
Předložený návrh - tisk 966 hodnotí
klub Levého bloku jako solidní podkladový
materiál, i když mu do dokonalosti něco chybí.
O solidnosti materiálu již nelze hovořit ve
znění společné zprávy.
Jaký bude přístup našeho klubu k závěrečnému
hlasování, to vyplyne z průběhu diskuse
a z kvality přijatých pozměňovacích
návrhů.
Nyní mi dovolte předložit jménem klubu
Levého bloku některé pozměňovací
návrhy k tisku 1060 - Společná zpráva
výborů Poslanecké sněmovny k návrhu
poslance Jana Kasala a dalších na vydání
zákona o jednacím řádu Poslanecké
sněmovny. Omlouvám se paní kolegyni Röschové,
že bohužel těch připomínek bude
víc než si přála, ale na druhou stranu
všechny předložím písemně,
takže si je nemusí znamenat.
1. Zabezpečení poslanců jako nový
§ 2
(1) Poslanci vykonávají svůj mandát
osobně v souladu se svým slibem a nejsou přitom
vázáni žádnými přííkazy.
(2) Poslanec Poslanecké sněmovny se považuje
za veřejného činitele.
Odkaz na § 89 odst. 9 trestního zákona.
(3) Poslanec nesmí být pro výkon své
funkce zkrácen na právech vyplývajících
z jeho pracovního nebo obdobného poměru.
Další §§ přečíslovat.
2. § 11, odst. 1 doplnit druhou větu, která
zní: "Členové vlády a vedoucí
správních úřadů jsou povinni
poslance na jeho žádost přijmout."
3. § 10 doplnit o nový odst. 3 v tomto znění:
"Do budovy sněmovny a tam, kde sněmovna a její
orgány jednají, není dovolen vstup se střelnou
zbraní nebo výbušninou. Každý,
kdo má u sebe střelnou zbraň nebo výbušninu,
je povinen dát ji před vstupem do budovy, v níž
sněmovna nebo její orgány jednají,
do úschovy členům stráže Parlamentu.
Zákaz nošení střelné zbraně
se nevztahuje na členy stráže Parlamentu a
na osoby zajišťující ochranu prezidenta
republiky, předsedy sněmovny, předsedy senátu,
předsedy vlády a představitelů jiných
států."
4. V § 33 vypustit odst. 1, ostatní odstavce přečíslovat.
5. Vypustit § 35 a nahradit jej novým zněním:
(1) Ustavující schůzi výborů
svolává předseda sněmovny. Výbor
řídí předsedou sněmovny pověřený
člen výboru do doby, než je zvolený
předseda výboru potvrzen sněmovnou.
(2) Výbor zvolí na ustavující schůzi
předsedu. Pokud sněmovna zvoleného předsedu
nepotvrdí, požádá výbor, aby
v určené lhůtě zvolil nového
předsedu. Nezvolí-li výbor nového
předsedu v určené lhůtě, nebo
sněmovna nového předsedu nepotvrdí,
zvolí předsedu výboru sněmovna.
(3) Sněmovna může požádat výbor,
aby do určené lhůty zvolil nového
předsedu. Pokud tak výbor v určené
lhůtě neučiní, nebo sněmovna
nového předsedu nepotvrdí, požádá
sněmovna výbor podruhé, aby jí předložil
návrh na potvrzení nového předsedy.
Pokud tak ani podruhé výbor v určené
lhůtě neučiní nebo sněmovna
nového předsedu nepotvrdí, zvolí nového
předsedu výboru sněmovna.
(4) Výbor může na písemný návrh
dvou pětin svých členů zvolit nového
předsedu. Volbu nelze uskutečnit dříve,
než po uplynutí sedmi dnů po podání
návrhu. Pokud sněmovna nového předsedu
nepotvrdí, zůstává ve funkci původní
předseda.
(5) Předseda výboru se ujímá své
funkce po potvrzení volby sněmovnou nebo po zvolení
sněmovnou. Potvrzením nebo zvolením nového
předsedy sněmovnou zaniká výkon funkce
předcházejícího předsedy.
(6) Výbor zvolí místopředsedy a ověřovatele
výboru.
6. V § 28 vypustit konec věty "a zvolí
předsedy výborů".
7. V § 48, odst. 1 na třetím řádku
za slova "volí sněmovna" doplnit "podle
principu poměrného zastoupení".
8. § 48 doplnit o nový odstavec 3, který zní:
"Poslanec nebo jiná osoba v případě
vyšetřování před vyšetřovací
komisí mají právo být zastoupeni advokátem."
Další odstavce přečíslovat.
9. V § 50 odst. 1, písm. l) na začátku
věty nahradit slovo "sledovat" slovem "kontrolovat"
a dále u písm. l) jako druhý návrh:
za slovo vlády vložit "... a jejích členů".
10. V § 50 odst. 1, písm. u) vypustit a nahradit tímto
zněním (jde o návaznost na nové znění
§ 35): "potvrzovat předsedy výborů
v jejich funkci po zvolení výborem" a v §
50 doplnit písm. v) v tomto znění: "v
případě nezvolení předsedy
výboru výborem volit předsedu výboru
a navrhovat výboru volbu nového předsedy".
Ostatní písmena § 50 opravit podle abecedy.
11. § 54 odst. 7 nahradit novým textem, který
zní: "Byla-li schůze svolána podle §
51 odst. 4 a 5, řídí se pořadem, který
byl uveden v písemné žádosti".
12. § 62 nahradit tímto novým textem: "O
přerušení schůze rozhodne sněmovna
hlasováním bez rozpravy".
13. § 74 odst. 2 nahradit tímto textem: "Při
hlasování hlasovacím zařízením
hlasuje poslanec pro návrh, proti návrhu, nebo se
zdrží, stisknutím tlačítka hlasovacího
zařízení kdykoliv v intervalu stanoveném
pro hlasování, a zvednutím ruky.
Druhou větu vypustit a následně upravit i
§ 76 odst. 1.
14. V § 72 vypustit odst. 1 a 2 a nahradit je tímto
textem:
(1) Po ukončení rozpravy oznámí zpravodaj
sněmovně přehled podaných návrhů.
(2) Je-li podáno více návrhů na úpravu
téže věci, hlasuje se o nich v pořadí,
v jakém byly předloženy.
15. § 77 odst. 2 - na konci doplnit tyto dvě věty:
V pochybnostech a v případě sloučení
nebo rozdělení politické strany rozhodne
organizační výbor. Politická strana,
u níž dojde pouze ke změně názvu,
se považuje za tutéž stranu.