Poslankyně Hana Orgoníková: Vážený
pane předsedající, páni ministři,
kolegyně a kolegové, obracím se na pana ministra
Vodičku.
Pane ministře, děkuji vám za odpověď
na mou interpelaci ohledně občanů ze Žďárska,
kteří se cítí poškozeni rozhodnutími
Okresní správy sociálního zabezpečení
ve Žďáru nad Sázavou.
Nemohu však s vaší odpovědí souhlasit,
neboť, přestože je obsáhlá, vyhnul
jste se odpovědi na konkrétní otázky.
V podstatě jste mně, pane ministře, školil
ze zákonů o sociálním zabezpečení
a o možnostech občanů podávat opravné
prostředky proti rozhodnutím příslušných
orgánů.
Pominul jste však fakt, že občané odvolacím
orgánům nedůvěřují,
a to včetně soudů. Příčina
je velice jednoduchá. Sám v odpovědi uvádíte,
že se při odvolacích řízeních
vychází z posudků správních
orgánů, které rozhodovaly ve věci
samé. Tyto posudky by však již vůbec neměly
být vyžadovány přezkumem v soudním
řízení, protože na základě
nich bylo již rozhodnuto.
Pokud je tedy tvrzena věcná nesprávnost rozhodnutí
příslušného správního
orgánu, měl by být vyžádán
posudek soudního znalce, nebo odborné instituce.
Tím, jak je v praxi postupováno, je podle mého
názoru porušena rovnost účastníků
řízení před soudem.
Pokud ošetřující lékař
má především léčit a hodnotit
zdravotní stav pacienta bez dalších souvislostí,
jak uvádíte, měl by posudkový lékař
přihlížet ke stanoviskům ošetřujícího
lékaře, což sice také uvádíte,
ale skutečnost je jiná. (Pane předsedající,
prosím, napomeňte pana poslance Payna a Opatřila,
ať se nebaví. Rozruch v sále.) Co má
dělat občan, když mu ošetřující
lékař zakáže fyzickou práci,
neboť by poškodila jeho zdraví, ale posudkový
lékař rozhodne, že fyzicky pracovat může,
protože chodí.
Příklad, který uvádíte u dávky,
která se poskytuje rodičům dětí
s těžkým zdravotním postižením,
je zcela scestný vzhledem k tomu, jak bylo např.
rozhodnuto u Jana Mrkose. V příkladu totiž
uvádíte, jak se má postupovat dle zákona,
ale ne, jak je postupováno doopravdy.
Dále se odvoláváte na ustanovení vyhl.
č. 150/1958 Ú. I., podle něhož na opakovaná
věcně shodná podání nemusí
státní orgán odpovídat, ani jejich
doručení potvrzovat. Zapomínáte však
na § 8 odst. 2, § 10 odst. 1, § 13 a 14 odst. 2
téže vyhlášky. Tam jsou stanoveny podmínky,
jak má státní orgán postupovat.
Z korespondence občanů s vaším ministerstvem
jednoznačně vyplývá, že v řízení
o stížnostech podle těchto paragrafů
postupováno není. Není proto divu, že
vaše kontrolní orgány zatím nic nezjistily
u nižších článků.
V odpovědi na interpelaci jste uvedl, že dosud nebylo
shledáno pochybení ze strany Okresní správy
sociálního zabezpečení ve Žďáru
nad Sázavou. Za všechny uvedu jen jeden příklad,
a to paní Wunderlichové, které nárok
na invalidní důchod přiznal Krajský
soud v Brně v červenci 1994, ovšem za tři
týdny jí byl posudkovým lékařem
ve Žďáru odebírán.
Pane ministře, zúčastnili jsme se spolu dne
27. února jednání ve Žďáru
nad Sázavou. Jak jste mi řekl, přijel jste
tam nasát atmosféru, abyste byl v obraze při
mé reakci na vaši odpověď, na moji interpelaci.
Předpokládám, že dnes svou odpověď
doplníte. Slyšel jste tam mnohé. Jsem ráda,
že neušlo vaší pozornosti, že ten,
komu byl odebrán invalidní důchod, který
pobíral déle než 3 roky, nemá nárok
na podporu v nezaměstnanosti, neboť podporu není
z čeho vypočítat; počítá
se totiž z posledních 3 let zaměstnání.
Paní dr. Budilová mě informovala při
dalším jednání ve Žďáru
dne 6. 3., že již na tuto mezeru v zákoně
připravujete novelu. Co do té doby?
Doufám, že podobných podnětů
jste si ze Žďáru odnesl více a že
je vhodně doplnila dr. Budilová, právě
z jednání dne 6. 3., kterého jste se již
nezúčastnil. Škoda.
Jak jsem již uváděla ve své ústní
interpelaci dne 9. 2., vím, že není možné
prošetřit všechno během 15 dnů.
Pochopitelně předpokládám, že
budu průběžně s výsledky šetření
ve smyslu mnou podané interpelace seznamována, jak
bylo i v interpelaci požadováno.
Současně sděluji, že nečiním
žádné závěry před skončením
odvolacích řízení na různých
úrovních. Moje otázky však dále
trvají.
Rozhodně však odmítám vaše tvrzení,
že požadavek přešetřit všechna
rozhodnutí od nástupu dr. Vrbíka a dr. Pokorné,
nepovažujete za opodstatněný.
Práva občanů nelze odbýt tím,
že by to stálo značné finanční
prostředky. Vláda, jejímž jste členem,
ví nejlépe, kde peníze pro stát a
tím pro občany získat, pokud chce. Mám
na mysli např. zamezení daňovým únikům.
Pane ministře, máte snahu nehovořit o tom,
že obdobný stav jako ve Žďáře
se objevuje na více místech České
republiky. I když budete před tímto faktem
zavírat oči, nepopřete ho. Do konce března
vám předám další materiály
z různých míst republiky. Nejde jen o porušování
zákonů jako takových, ale vždy o etiku
některých posudkových lékařů
při jednání s nemocnými. Při
obsazování míst posudkových lékařů
by měl být jedním z kritérií
vztah k lidem, poněvadž jsme přece lidé.
Děkuji.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
paní poslankyni Orgoníkové. S odpovědí
se hlásí pan ministr Vodička. Prosím,
pane ministře, máte slovo. Otvírám
tedy rozpravu.
Ministr práce a sociálních věcí
ČR Jindřich Vodička: Vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové,
přece jen bych možná doplnil písemnou
odpověď, kterou jsem paní poslankyni Orgoníkové
v odpovědi na její interpelaci zaslal. Dodržel
jsem termín 15 dnů a mezi tím byly prošetřeny,
recenzovány všechny případy.
Vůbec ke kritice posudkové služby nebo situace
ve Žďáře bych chtěl říci
jednu věc. Nechal jsem si zjistit, kolik bylo provedeno
posudkových výkonů pod okresní správou
v roce 1993. Bylo to celkem 3405 posudkových šetření.
V roce 1994 jich bylo 2968, petici podepsalo 38 lidí. To
bych mohl považovat za statisticky dost málo významné.
Nicméně kdyby petici podepsal jediný člověk,
znepokojovalo by mne to.
Protože se jedná o lidi, a proto jsem také
jel do Žďáru, abych na místě -
samozřejmě nemohu zjistit situaci po odborné
stránce - skutečně nasával atmosféru.
I tak čísla, která jsem uvedl, svědčí
o tom, že Okresní správa sociálního
zabezpečení ve Žďáře pracuje
intenzivně a dobře.
Kontrola zjistila, že z 38 případů lidí,
kteří podepsali petici, v 17 případech
probíhá řízení u soudu, buď
u krajského nebo vrchního. V této fázi
nelze jakkoli vstupovat do posudkových případů.
A zpochybňovat - a zaslechl jsem to možná i
trochu v odpovědi paní poslankyně Orgoníkové
- potom výroky nezávislých soudů,
to si myslím, že nepřísluší
nikomu z nás. Ve 21 případě z oněch
38 byla provedena recenze nezávislými pracovníky
a pouze v jednom případě byly zjištěny
pochybnosti. To znamená, že jeden případ
z 21 není řádně dokladován,
resp. doklady, které vedly k rozhodnutí posudkovému,
byly protichůdné. Tento případ se
bude řešit dál.
Chtěl bych říci, že z toho vyplývá,
že po profesionální stránce z mého
pohledu a s použitím kontrolních mechanismů,
které mám k dispozici, nedochází k
pochybení na Okresní správě sociálního
zabezpečení ve Žďáře nad
Sázavou. Chtěl bych ovšem říci,
že pro mne jako ministra je velice důležitý
i druhý aspekt. Ne pouze odborný, jestli bylo učiněno
zadost proceduře, jestli bylo učiněno zadost
zákonu, jestli nebyl zákon zneužit, jestli
bylo rozhodováno i po odborné stránce správně.
Pro mne má problém i lidský rozměr.
Když jsem jednal s lidmi ve Žďáře
nad Sázavou, slyšel jsem naléhavost v jejich
hlase, vyslechl jsem si i jejich životní příběhy,
a proto jsem požádal přednostu okresního
úřadu, aby přes referát sociálních
věcí ve Žďáře nad Sázavou
okamžitě zjistil sociální zázemí,
ve kterém se tito lidé pohybují. Mám
zde celou složku protokolů, protože během
týdne okresní úřad referát
sociálních věcí provedl šetření
všech rodin petentů.
Zjistil, že kromě dvou případů
jsou všechny tyto rodiny v nějaké míře
zajištěny buď ze své aktivní činnosti,
nebo někdo z rodiny zajišťuje rodinu petentů
finančně z aktivní činnosti, anebo
čerpají některou z dávek sociálního
zabezpečení. Ve dvou případech okresní
úřad poradil, jak mají dotyční
postupovat, protože zde zřejmě vzniká
možnost získat některou ze sociálních
dávek. Takže po této stránce ti lidé
nejsou ponecháni na pospas svému jistě nelehkému
osudu.
Druhou dimenzí lidské stránky případu
je vztah mezi posudkovými lékaři a lidmi,
které posuzují. Zde samozřejmě nebudu
nikdy tolerovat a trpět, bude-li vztah posudkových
lékařů k lidem, které posuzují
a jejichž určitá vyrovnanost lidská
je podmíněna těžkým zdravotním
stavem - a pro člověka, který nestrádá
takto, může taková poznámka vyznít
jako ledabylá a přejde ji mávnutím
rukou jako třeba špatný žert, u lidí,
kteří jsou v této životní situaci,
podobná poznámka vyvolá jistě zcela
oprávněnou negativní reakci. Nebudu trpět
u kohokoli, který v té či oné míře
je úředníkem mého resortu, jakoukoli
aroganci nebo tento přístup k pacientům.
Nevylučuji, že určitá opatření
budou ve Žďáře nad Sázavou učiněna.
Chtěl bych ještě reagovat na vaši interpelaci.
Dneska se to neobjevilo ve vaší reakci, ale chtěl
bych konstatovat, že práva lidí, kteří
jsou posuzováni posudkovými lékaři,
jsou ze zákona značně zajištěna.
Existuje několik stupňů odvolání
proti výrokům posudkových lékařů,
existuje i možnost odvolání soudního.
Posudkoví lékaři se řídí
striktně zákonem, který není benevolentní
k posudkářům. O právech lidí,
kteří jsou posuzováni posudkovými
lékaři, jsou posuzovaní informováni
jak ústně, tak ve výroku posudkovém
na papíře je vždycky poučení
o tom, jak je možné polemizovat nebo se bránit
proti výkonu posudkové služby. Posudková
služba je velice nevděčná činnost.
Chtěl bych se zastat z tohoto místa určitě
drtivé většiny posudkových lékařů,
kteří vykonávají tuto nevděčnou
práci s nasazením naprosto čestně
a ke spokojenosti většiny lidí, jejichž
zdravotní stav posuzují.
Není lehké posudkáře získávat,
protože posudková služba vyžaduje odbornou
praxi, vyžaduje i velmi kvalitní znalosti práva,
především toho práva, které se
týká té posudkové služby. Takže
to není lehké. Navíc posudkoví lékaři
mají mezi ostatními praktickými lékaři
určitý punc - možná je to dáno
i minulostí - který je v očích kolegů
zabývajících se praktickou medicínou
trochu diskvalifikuje. Čili není skutečně
lehké získat kvalitního posudkového
lékaře jak po té odborné, tak po té
lidské stránce. Ale je třeba říci,
že drtivá většina posudkových lékařů
v České republice je poctivými posudkovými
lékaři.
Chtěl bych požádat sněmovnu, aby přijala
moji odpověď na interpelaci. Chtěl bych požádat
paní poslankyni Orgoníkovou, aby se všemi případy,
se kterými se setká, kdy dotyčný posuzovaný
občan se cítí nějakým způsobem
poškozen a může to být jen subjektivní
pocit, nemusí to být jen objektivní zjištěn,
kdyby mě seznámila s těmito případy.
Já se nebojím těch interpelací, paní
poslankyně, ale možná bychom pomohli jak posudkové
službě, tak lidem, kteří jsou posuzováni,
kdybychom tyto jednotlivé případy neřešili
z řečniště a lavice poslanců,
ale kdybychom je řešili přímo na místě
a urychleně bez té procedury vyřizování
interpelací, která možná zdržuje
celou záležitost. Myslím, že společnými
silami zkvalitníme posudkovou službu v České
republice.
Takže kdyby byl souhlas přijmout odpověď
na interpelaci - není souhlas, přesto to navrhuji
Poslanecké sněmovně s tím, že
by zde byla ta ústní dohoda mezi mnou a paní
poslankyní.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji,
pane ministře. Dále se do rozpravy hlásí
pan poslanec Wagner. Prosím, pane poslanče, k řečništi.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedající,
pane ministře, kolegyně a kolegové, rád
bych poděkoval oběma stranám za otevření
problému, který je vážný. Zdá
se mi, že obě strany se snažily postupovat v
tom nejlepším směru, který uznaly za
vhodný, ale zdá se mi, že jeden směr
by stál za to, aby se po něm někdo vydal,
aby začal hledat řešení někde
jinde. Mám takovou obavu, pane ministře, že
to není tak, zdali dobře jednají soudy, či
dobře jednají posudkoví lékaři,
ale je to spíše v tom, podle čeho jednají,
jaké normy ty věci upravují a jaký
výklad ty normy dostávají.
Mám vážnou obavu, že mnoho lidí
bylo v různých obdobích posuzováno
podle téže normy a na základě jiného
výkladu a to je příčina té
změny, která nepříznivě zasáhla
do jejich života. Domnívám se, že by bylo
velmi užitečné, abyste společně
s panem ministrem zdravotnictví nechal posoudit příslušné
právní úpravy, protože dotkne-li se
vada právních norem jen několika desítek
občanů a vyvolává-li takové
problémy, mělo by stát za úvahu věnovat
se tomuto problému do důsledku. Děkuji za
pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Kdo se ještě hlásí do rozpravy? Pokud
nikdo, rozpravu uzavírám a rád bych se znovu
zeptal paní poslankyně, zda považuje odpověď
za uspokojivou po proběhlé rozpravě?
Poslankyně Hana Orgoníková: Byla bych
ráda, kdyby pan ministr mi odpověděl na moje
otázky, poněvadž je tam i delší
časová prodleva na přešetření
jednotlivých případů. Jinak jsem už
říkala a ve své odpovědi jsem hovořila
o tom, že mu jednotlivé případy předám,
ale byla bych ráda, aby na moji interpelaci bylo odpovězeno
do důsledku. S odpovědí nesouhlasím,
ale jsem připravena spolupracovat s ministerstvem práce
a sociálních věcí.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji,
paní poslankyně. Navrhuji přijmout toto usnesení:
"Poslanecká sněmovna nesouhlasí s odpovědí
ministra práce a sociálních věcí
Jindřicha Vodičky na naléhavou interpelaci
poslankyně Hany Orgoníkové ve věci
poškození občanů Okresní správou
sociálního zabezpečení ve Žďáru
nad Sázavou, uvedenou v tisku 1519 C."
Než dám hlasovat, omlouvám se za odhlášení
a prosím o novou registraci, neboť ve sněmovně
je značný pohyb. Budeme tedy hlasovat.
Kdo souhlasí s tímto návrhem usnesení,
ať to dá najevo v hlasování č. 86.
Kdo je pro? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Děkuji. Hlasování je skončeno.
Návrh byl přijat poměrem hlasů 42
pro, 17 proti, 16 poslanců se zdrželo hlasování.
Dále pan ministr práce a sociálních
věcí Jindřich Vodička odpověděl
na interpelaci pana poslance Jozefa Wagnera ve věci důchodového
zabezpečení občanů, tisk 1326. Odpověď
byla předložena jako tisk 1326 A. Její projednávání
bylo na 28. schůzi Poslanecké sněmovny přerušeno
pro nepřítomnost pana poslance. Ptám se pana
poslance Wagnera, zda považuje odpověď za uspokojivou?
Jedná se o tisk 1326, je to interpelace na pana ministra
Vodičku.
Poslanec Jozef Wagner: Pane předsedající,
dámy a pánové, já se omlouvám,
protože pan ministr Tigrid mě vyzval k debatě
o jiné interpelaci, ale mám pocit, že se jedná
o důchody.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Pane poslanče,
jedná se o vaši interpelaci na pana ministra ve věci
důchodového zabezpečení občanů.
Poslanec Jozef Wagner: Jedná se o důchody.
Jedná se o opakovanou interpelaci nejen na pana ministra.
Bude tady tématem tatáž interpelace obsáhlejší
na premiéra či vládu. Jedná se o jeden
a tentýž zásadní problém, který
shrnu do několika vět a nemíním s
tím sněmovnu zdržovat, protože jedna její
část je přesvědčena, že
je to tak dobře, jak to říkám, a druhá
část je přesvědčena, že
to tak není dobře a asi na tom přesvědčení
v tuto chvíli nic nezměníme.
Nicméně jedná se o tento problém.
Po mém soudu minulý režim poškodil občany
velmi na tom, že jim neplatil tolik, kolik by za svou dostali
za obvyklých podmínek v normálním
režimu. Ale on ty peníze, o které své
občany obral, někam musel dát. Tyto peníze,
o které režim občany obral, skončily
obvykle v nějakých investicích, které
byly někdy užitečné, jindy neužitečné
a jejich velká část zůstala v majetku.
Tedy občan byl okraden jednou minulým režimem
a podruhé tím, že on nebude mít důchod,
jaký by v civilizované zemi mohl mít, tedy
důchod ve výši 70 - 75% čistého
příjmu, což je normální v civilizovaných
zemích.
A to zakládá jistý životní standard,
on přijde jen o tu část příjmu
v tom důchodu, kterou v podstatě utratí tak,
že - utrácí ji proto, že chodí
do zaměstnání a s tím má jisté
spojené výdaje. Takže on vlastně ve
snížených příjmech v důchodu
nepocítí tak velký rozdíl jako těch
25% znamená ve světě. A proto jsem při
projednávání zákona o velké
privatizaci v roce 1991 - připouštím, že
ne se souhlasem, ba dokonce proti vůli tehdejšího
ministra financí a dnešního předsedy
České vlády - navrhl a Federální
shromáždění velkou většinou
přijalo ustanovení, které tam najdete, že
lze privatizovaného majetku použít pro potřeby
důchodového a nemocenského pojištění.
A toto je ten spor, který vedeme a pro který trvale
a dokola interpeluji v domnění, že snad i na
druhé straně se tento fakt pochopí. Domníval
jsem se, že bude s jistotou pochopen, když to byla autorita
Světové banky, která pro východní
a střední Evropu doporučila, tedy pro země
transformujících se ekonomik, aby v rámci
transformace poskytly privatizovaný majetek fondům
důchodového a nemocenského pojištění.
Měl jsem za to, že když tato rada nepřijde
od Mezinárodní organizace práce, která
může být lidem příliš pravého
myšlení trnem v oku, ale přijde od Světové
banky, která je pro ně velikou autoritou, že
budou alespoň ochotni přemýšlet a tento
návrh akceptovat, zvláště v situaci
země, kde skutečně onen majetek je tvořen
i ze zdrojů, o které občany připravil
minulý režim. Tedy měli by mít šanci
ti občané, aby alespoň na stáří
ze své práce něco dostali a zvláště
je to vhodné i proto, že tyto peníze by řešily
i jiný úkol. Kdyby se takový fond zřídil,
tak by to byly zdroje, které by bylo možno s jistotou
použít jako tzv. dlouhých peněz. Jedno
by řešilo druhé a druhé by podporovalo
první. Ten koloběh by byl užitečný.
Ale to je na větší rozpravu, vy o tom dost
víte a já vás nemusím tím rušit.
Jen bych vás poprosil, abyste si uvědomili, že
mohou i vám vzniknout situace, v nichž si vzpomenete,
že když jste měli v ruce poslanecký mandát
a o této věci rozhodovali, že jste bohužel
rozhodli jinak, než prospívá prostému
občanu této republiky. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Pane poslanče, mám chápat vaši odpověď,
že ji nepovažujete za uspokojivou?
Poslanec Jozef Wagner: Je zcela samozřejmé,
když jsem sdělil, že chci projednat tuto interpelaci
samostatně, že nesouhlasím, jinak by byla v
těch skupinových. A protože názor pana
ministra je takový, že řešení,
které navrhuji, je nevhodné, a já si pořád
myslím, že je velmi vhodné, přece nemohu
říci, že souhlasím.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Otevírám rozpravu k tomuto bodu. Ptám se,
zda se někdo hlásí do rozpravy? Do rozpravy
se nikdo nehlásí, já rozpravu uzavírám
a končím.
Navrhuji přijmout následující usnesení:
Poslanecká sněmovna nesouhlasí s odpovědí
ministra práce a sociálních věcí
Jindřicha Vodičky na interpelaci poslance Jozefa
Wagnera ve věci důchodového zabezpečení
občanů uvedenou v tisku 1326 A.
Dámy a pánové, já vás musím
znovu odhlásit a poprosit o novou prezentaci.
Kdo tedy souhlasí s tímto návrhem usnesení,
ať to dá najevo v hlasování č. 87.
Kdo je tedy pro, ať stiskne tlačítko a
zvedne ruku. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji. Kdo se
zdržel hlasování? Děkuji.
Návrh usnesení nebyl přijat poměrem
hlasů 30 pro, 31 proti, 21 poslanec se zdržel hlasování,
nehlasoval 1.
Nezbývá než přijmout usnesení
opačné, tedy: Poslanecká sněmovna
souhlasí s odpovědí ministra práce
a sociálních věcí Jindřicha
Vodičky na interpelaci poslance Jozefa Wagnera ve věci
důchodového zabezpečení občanů
uvedenou v tisku 1326 A.
Budeme tedy hlasovat o tomto návrhu usnesení. Kdo
je pro tento návrh v hlasování č. 88,
ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Děkuji.
Kdo je proti? Děkuji. Kdo se zdržel hlasování?
Děkuji.
Hlasování je ukončeno, ani toto usnesení
nebylo přijato poměrem hlasů 39 pro, 22 proti,
17 poslanců se zdrželo hlasování, nehlasovalo
jich 8.
Pan ministr práce a sociálních věcí
Jindřich Vodička odpověděl na interpelaci
pana poslance Michala Krause ve věci privatizace a transformace,
případně restrukturalizace české
petrochemie - tisk 1492. Odpověď se předkládá
jako tisk 1492 A. Já prosím pana poslance k řečništi.
Poslanec Michal Kraus: Pane předsedající,
dámy a pánové, pane ministře, velmi
mne mrzí, že jako člověk, který
v této zemi nejvíce odpovídá za sociální
smír, tak lehce přechází reálné
nebezpečí ohrožení a sociální
situace obyvatel této země za předpokladu,
že by se mohly naplnit některé mé obavy
z důsledků navrhované privatizace petrochemie.
Mrzí mne, že nedokážete nastíněnou
problematiku privatizace rafinerií posuzovat globálně.
Vždyť na obory zpracování ropy navazuje
několik dalších průmyslových
odvětví, gumárenský, plastikářský,
farmaceutický a další průmysl. Navíc
na ceně pohonných hmot je odvislá sociální
situace prakticky každého z nás. Nejvíc
mne však mrzí, vážený pane ministře,
že místo konkrétních odpovědí
na konkrétní dotazy mi sdělujete, že
se mnou nehodláte nad mými dotazy polemizovat. Nejenže
tím porušujete jednací řád Parlamentu,
ale současně dáváte najevo, že
nehodláte respektovat právo poslance na odpověď.
Nevím, jestli to pramení z přílišného
opojení mocí, nebo vám jenom chybí
argumenty. V žádném případě
však s vaším polotovarem nemohou souhlasit jako
s uspokojivou odpovědí na mou interpelaci a doporučuji,
aby sněmovna přijala nesouhlasné usnesení.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Otevírám rozpravu k tomuto bodu. Hlásí
se pan ministr Vodička se svou odpovědí.
Ministr práce a sociálních věcí
ČR Jindřich Vodička: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
já skutečně se necítím povolán
odpovídat detailně na interpelaci poslance, týkající
se privatizace nebo transformace petrochemického průmyslu
v České republice. Ta interpelace, která
se dotýkala a ty otázky byly kladeny právě
na ten způsob privatizace, na cenu pohonných hmot
atd., jak cena pohonných hmot ovlivní sociální
situaci v České republice - se necítím
povolán, abych z ministerstva práce a sociálních
věcí odpovídal, i když jsem si zvykl
na to, že prakticky za všechno v této republice
může ministerstvo práce a sociálních
věcí, protože všechno de facto je problémem
sociálním. Ministerstvo a ministr.
Já nemyslím, že jsem použil nějaké
formulace, které by se mohly dotknout kohokoliv ve své
odpovědi a odpovídám na tu část
interpelace, kde se cítím povolán, abych
odpověděl, a to se týká toho, zda
eventuální modernizace nebo i privatizační
racionalizace v privatizovaných podnicích dramaticky
neovlivní míru nezaměstnanosti. Jsem přesvědčen,
že nikoliv. Protože za prvé ty jednotlivé
podniky jsou roztroušeny v různých okresech,
v různých krajích, zrovna v krajích,
kde se nejedná o dramaticky vysokou míru nezaměstnanosti.
A pokud jsem za něco kritizován, tak za to, že
je nedostatek pracovních sil, kvalifikovaných sil
na trhu práce. Takže já jsem přesvědčen,
že jsem poctivě odpověděl na ty pasáže
interpelace pana poslance Krause, na které jsem mohl odpovědět.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu ministrovi. Ptám se, kdo se ještě hlásí
do rozpravy. Pokud nikdo, rozpravu končím a navrhuji
přijmout následující usnesení:
"Poslanecká sněmovna nesouhlasí s odpovědí
ministra práce a sociálních věcí
Jindřicha Vodičky na interpelaci poslance Michala
Krause ve věci privatizace a transformace, případně
restrukturalizace české petrochemie uváděnou
v tisku 1492 A."
Kdo tedy souhlasí s tímto návrhem usnesení,
ať to dá najevo v hlasování č. 89,
které jsem právě zahájil. Kdo
je tedy pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji. Kdo se
zdržel hlasování? Děkuji.
Návrh usnesení nebyl přijat poměrem
hlasů 31 hlas pro, 38 proti, 19 poslanců se zdrželo
hlasování.
Budeme tedy hlasovat o usnesení opačném:
"Poslanecká sněmovna souhlasí s odpovědí
ministra práce a sociálních věcí
Jindřicha Vodičky na interpelaci poslance Michala
Krause ve věci privatizace a transformace, případně
restrukturalizace české petrochemie, uvedenou v
tisku 1492 A."
Kdo souhlasí s tímto návrhem usnesení,
ať pro něj hlasuje v hlasování č. 90.
Kdo je tedy pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? Děkuji.
Ani tento návrh usnesení nebyl přijat poměrem
hlasů 46 pro, 25 proti, 18 poslanců se zdrželo
hlasování.
Tím jsme vyčerpali odpovědi pana ministra
práce a sociálních věcí Jindřicha
Vodičky.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy
a pánové, dále bychom měli projednat
interpelaci, naléhavou interpelaci, poslance Vladimíra
Procházky ve věci privatizace akciové společnosti
OLMA Olomouc na předsedu vlády Václava Klause
- tisk 1519. Odpověď se předkládá
jako tisk 1519 A.
Chci se zeptat, zda pan poslanec považuje odpověď
za uspokojivou. Prosím, vyjádřete se.
Poslanec Vladimír Procházka: Vážený
pane předsedající, vážení
páni ministři, vážené kolegyně,
kolegové, úvodem bych chtěl srdečně
poděkovat za vstřícnost, se kterou byla otázka
privatizace Olmy, a. s. znovu zařazena na jednání
vlády. Od usnesení vlády jsme však očekávali
jiné stanovisko. Proto mi dovolte vyslovit názor,
že usnesení vlády České republiky
z 1. března 1995 je formulováno poněkud nešťastně
a to znamená, že umožňuje resp. nevylučuje
vstup zahraničního kapitálu prostřednictvím
třetí osoby využitím připraveného
subjektu, který splňuje podmínky výběrového
řízení, ale vzápětí
prodá akcie zahraniční firmě.
K těmto poznatkům nás vedou skutečnosti
z posledních dnů. Prokazatelně víme,
že se stupňuje zájem nejméně
tří nadnárodních společností
o kapitálový vstup do Olmy. Jedná se o firmy
Danone, Nestle a Parmalat. Zástupci těchto společností
se netají při jednáních svojí
snahou vstoupit kapitálově do Olmy za jakoukoliv
cenu a jakýmkoliv způsobem. O tom svědčí
neustálé snahy kontaktovat se s managementem Olmy,
naposledy při příležitosti potravinářského
veletrhu Salima Brno.
V této souvislosti se nabízí otázka,
proč poradenská firma Credit Anstalt Securities
(zástupce pan Babej), spojená se společností
Danone, má údajně působit při
Fondu národního majetku České republiky
jako poradce při veřejných soutěžích.
Pan Babej se již telefonicky spojil s ředitelem Olmy,
panem ing. Kolářem.
Forma veřejné soutěže se nám
nejeví jako nejšťastnější
varianta privatizace a. s. Olma. Vedou nás k tomu zkušenosti
z jiných mlékáren v České republice,
které byly tímto způsobem privatizovány.
Zkušenosti z mlékáren Česká Lípa,
Martinov, Pragolaktos Kyje a Žamberk jednoznačně
dokazují, že aplikace veřejné soutěže
destabilizovaly management, destabilizovaly personální
vztahy a pracovní morálku zaměstnanců,
měly negativní dopady do hospodaření
firem a potažmo do agrárního sektoru a stát
tak přišel o značný majetek - viz mlékárna
Žamberk, která již nefunguje.
Rovněž je třeba mít na paměti
důsledky, které by mohly vzniknout po ovládnutí
Olmy zahraničním partnerem. Mám na mysli
konkrétně zrušení spolupráce
s tuzemskými subdodavateli obalové techniky, materiálu
a dalších komponentů. Olma Olomouc na rozdíl
od Telecomu je schopna se i s českým kapitálem
zapojit do mezinárodní dělby práce
bez vstupu zahraničního partnera se svým
sortimentem výrobků za podpory tuzemských
dodavatelů mléka. Záměrně říkám
tuzemských výrobců mléka, protože
například Parmalat dováží syrové
mléko do svých mlékáren ve střední
Itálii z Normandie a stejně jako Danone do Benešova
z Německa.
Jaké tedy řešení? Pokud se vláda
rozhodla pro českou cestu privatizace a. s. Olma, je jedinou
možností přímý prodej předem
určenému zájemci (zemědělci
+ management) za tržní cenu, to zdůrazňuji
- za tržní cenu, stejně jako v případech
mlékáren Zábřeh na Moravě a
Lacmo Zlín, kde zemědělci a management přímo
kupují určitou část majetku.
Z výše uvedených důvodů s odpovědí
premiéra vlády pana Václava Klause na moji
interpelaci nemohu souhlasit.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, prosím vás, abyste při hlasování
o usnesení velmi pečlivě zvážili
celou situaci v privatizaci Olmy Olomouc.